Silnik a pradnica



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: klaudekkWYTNIJTO_at_nospam_autograf.pl
Subject: Silnik a pradnica
Date: 7 Oct 2004 19:42:11 +0200


Mam jedno proste pytanie - czy kazdy jeden silnik elektryczny (od pralki,
hydroforu, itd.) mozna wykorzystac jako pradnice?
Mam jakies tam pojecie o elektryce i chcialbym (przynajmniej sprobowac) zrobic
sobie wlasna elektrownie wiatrowa.
Pozdrawiam
(i "z gory" dziekuje za "konkretne odpowiedzi")

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!opal.futuro.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Adam" <adamb_at_nospam_wm.pl>
Subject: Re: Silnik a pradnica
Date: Thu, 7 Oct 2004 20:09:08 +0200


Mam jedno proste pytanie - czy kazdy jeden silnik elektryczny (od pralki,
hydroforu, itd.) mozna wykorzystac jako pradnice?
Mam jakies tam pojecie o elektryce i chcialbym (przynajmniej sprobowac)
zrobic
sobie wlasna elektrownie wiatrowa.
Pozdrawiam
(i "z gory" dziekuje za "konkretne odpowiedzi")
Nie chce Ciebie zniechecac, ale konstrukcja elektrowni wiatrowej wydaje mi
sie bez sesnu :)
Po pierwsze, przy polskich wiatrach potrzebowalbys kilka duzych wiatrakow
zeby zasilic zaroweczke :)
Po drugie, musialbys zastosowac ogromnej pojemnosci kondensatory lub
akumulatory aby wyrownac prad.
Po trzecie, z jakiego materialu wykonalbys smiglo? Zdajesz sobie sprawe, ze
bez odpowiedniej przekladni wiatrak nawet nie drgnie?

Kiedys tez chcialem zrobic wlasna "elektrownie", jednak nie wiatrowa a
wodna. Przy dzialce stoi mala tama wodna z ktorej woda splywa z duza
predkoscia co bez problemu rozpedzilo by smiglo pradnicy.

Pozdr.




========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.pl!niusy.onet.p

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: klaudekkWYTNIJTO_at_nospam_autograf.pl
Subject: Re: Silnik a pradnica
Date: 7 Oct 2004 20:22:27 +0200


Mam jedno proste pytanie - czy kazdy jeden silnik elektryczny (od pralki,
hydroforu, itd.) mozna wykorzystac jako pradnice?
Mam jakies tam pojecie o elektryce i chcialbym (przynajmniej sprobowac)
zrobic
sobie wlasna elektrownie wiatrowa.
Pozdrawiam
(i "z gory" dziekuje za "konkretne odpowiedzi")
Nie chce Ciebie zniechecac, ale konstrukcja elektrowni wiatrowej wydaje mi
sie bez sesnu :)
Po pierwsze, przy polskich wiatrach potrzebowalbys kilka duzych wiatrakow
zeby zasilic zaroweczke :)
Po drugie, musialbys zastosowac ogromnej pojemnosci kondensatory lub
akumulatory aby wyrownac prad.
Po trzecie, z jakiego materialu wykonalbys smiglo? Zdajesz sobie sprawe, ze
bez odpowiedniej przekladni wiatrak nawet nie drgnie?

Kiedys tez chcialem zrobic wlasna "elektrownie", jednak nie wiatrowa a
wodna. Przy dzialce stoi mala tama wodna z ktorej woda splywa z duza
predkoscia co bez problemu rozpedzilo by smiglo pradnicy.

Pozdr.

Dzieki za odpowiedz.
Mimo wszystko nie zamierzam sie zniechecac ;)
Po pierwsze nie licze na to ze bede w stanie sam sobie wytworzyc na tyle pradu
zeby moc zrezygnowac z przylacza. Wiem ze w Polsce wiatry nie sa najwieksze i
nigdy i nigdzie nie sa stale (predkosci wiatru).
Po drugie przejedz Pan granice Polsko - Niemiecka przez przejazd na auostradzie
przy Zgorzelcu (A4) i przejedz ta autostrada paredziesiat km. Zobaczysz ze
elektrownie wiatrowe "wchodza w mode" przynajmniej u naszych sasiadow, ktorzy to
daza do tego by w przeciagu kilku lat dojsc do dwuliczbowej stopy procentowej
(bodajze 12%) udzialu energi elektrycznej uzyskanej za pomoca wiatru.
Pozdrawiam

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

========
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Date: Thu, 7 Oct 2004 21:41:10 +020

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: Re: Silnik a pradnica


Hello klaudekkWYTNIJTO,

Thursday, October 7, 2004, 8:22:27 PM, you wrote:

[...]

Po drugie przejedz Pan granice Polsko - Niemiecka przez przejazd na
auostradzie przy Zgorzelcu (A4) i przejedz ta autostrada
paredziesiat km. Zobaczysz ze elektrownie wiatrowe "wchodza w mode"
przynajmniej u naszych sasiadow, ktorzy to

Nie trzeba przekraczać granicy. Wystarczy pojechać ze Zgorzelca drogą
351 na Pieńsk i podziwiać widoki przez lewe okna na drugi brzeg Nysy
Łużyckiej.

daza do tego by w przeciagu kilku lat dojsc do dwuliczbowej stopy
procentowej (bodajze 12%) udzialu energi elektrycznej uzyskanej za
pomoca wiatru.

Jasssne. Tylko drobiazg - koszt pozyskania tej energii jest bardzo
wysoki. Mała elektrownia wiatrowa nigdy się nawet nie zwróci.

--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!feed.news.interia.pl!news.cyf-kr.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.pl!niusy.onet.p

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: klaudekkWYTNIJTO_at_nospam_autograf.pl
Subject: Re: Silnik a pradnica
Date: 8 Oct 2004 17:37:57 +0200



Po drugie przejedz Pan granice Polsko - Niemiecka przez przejazd na
auostradzie przy Zgorzelcu (A4) i przejedz ta autostrada
paredziesiat km. Zobaczysz ze elektrownie wiatrowe "wchodza w mode"
przynajmniej u naszych sasiadow, ktorzy to

Nie trzeba przekraczać granicy. Wystarczy pojechać ze Zgorzelca drogą
351 na Pieńsk i podziwiać widoki przez lewe okna na drugi brzeg Nysy
Łużyckiej.


Hmm, milo slyszec, ze w Polsce tez sie cos pod tym wzgledem dzieje.

daza do tego by w przeciagu kilku lat dojsc do dwuliczbowej stopy
procentowej (bodajze 12%) udzialu energi elektrycznej uzyskanej za
pomoca wiatru.

Jasssne. Tylko drobiazg - koszt pozyskania tej energii jest bardzo
wysoki. Mała elektrownia wiatrowa nigdy się nawet nie zwróci.

A czemu??
Bo miedzy innymi panstwo dofinansowuje szereg "rzeczy" w tym rowniez kopalnie,
ale nie (czy niebardzo przynajmniej) prad z elektrowni wiatrowych, jak tez i
same pojedyncze "domowe wiatraki".
Bo produkcja zarowno malych, jak i duzych elektrowni wiatrowych nie sa
produkowane w seriach (duzych seriach) co znacznie obnizyloby ich koszt.
Jest to badz co badz technika ktora wkracza, pomimo tego ze wiatraki istnieja
juz od dobrych paruset lat.

Pozdrawiam

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

=======

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_WIADOMO_PO_CO_TO.message.pl>
Subject: Re: Silnik a pradnica
Date: Thu, 7 Oct 2004 22:12:31 +0200


Użytkownik <klaudekkWYTNIJTO_at_nospam_autograf.pl> napisał w wiadomości
news:1243.00000a40.41658963_at_nospam_newsgate.onet.pl

Zobaczysz ze elektrownie wiatrowe "wchodza w mode" przynajmniej u
naszych sasiadow, ktorzy to daza do tego by w przeciagu kilku lat
dojsc do dwuliczbowej stopy procentowej (bodajze 12%) udzialu energi
elektrycznej uzyskanej za pomoca wiatru.

Trzy lata temu w Danii mówiono mi, że 18% ichniejszejszej produkcji energii
el. pochodzi z wiatraków.


Marek Dzwonnik, GG: #2061027 - zwykle jako 'niewidoczny'
(Uwaga Gadu-Gadulcowicze: Nie odpowiadam na anonimy.)


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.nask.pl!news.cyf-kr.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.pl!niusy.onet.p

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: klaudekkWYTNIJTO_at_nospam_autograf.pl
Subject: Re: Silnik a pradnica
Date: 8 Oct 2004 17:45:09 +0200


Użytkownik <klaudekkWYTNIJTO_at_nospam_autograf.pl> napisał w wiadomości
news:1243.00000a40.41658963_at_nospam_newsgate.onet.pl

Zobaczysz ze elektrownie wiatrowe "wchodza w mode" przynajmniej u
naszych sasiadow, ktorzy to daza do tego by w przeciagu kilku lat
dojsc do dwuliczbowej stopy procentowej (bodajze 12%) udzialu energi
elektrycznej uzyskanej za pomoca wiatru.

Trzy lata temu w Danii mówiono mi, że 18% ichniejszejszej produkcji energii
el. pochodzi z wiatraków.

Nie twierdzilem i nie twierdze ze Niemcy "w tym" sa na czolowce. Nie znam tez
dokladnej liczby procentowej, ani dokladnego roku, czy stanu na dzien dzisiejszy
udzialu energi elektrycznej pochodzacej z wiatrakow w Niemczech.
Niemcy sa po prostu naszymi sasiadami, gdzie i widac, i slychac ze cos sie
dzieje "w tym kierunku" po prostu.

Pozdrawiam

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Silnik a pradnica
Date: Fri, 08 Oct 2004 19:05:37 +0200


On 8 Oct 2004 17:45:09 +0200, klaudekkWYTNIJTO_at_nospam_autograf.pl wrote:
Trzy lata temu w Danii mówiono mi, że 18% ichniejszejszej produkcji energii
el. pochodzi z wiatraków.

I chyba nie klamal.

Nie twierdzilem i nie twierdze ze Niemcy "w tym" sa na czolowce. Nie znam tez
dokladnej liczby procentowej, ani dokladnego roku, czy stanu na dzien dzisiejszy
udzialu energi elektrycznej pochodzacej z wiatrakow w Niemczech.
Niemcy sa po prostu naszymi sasiadami, gdzie i widac, i slychac ze cos sie
dzieje "w tym kierunku" po prostu.

Widac widac, ale imho gdzies kolo Danii i Holandii.

Poza tym sa w "tym kierunku" bo u nich po prostu panstwo sporo
doplaca.

J.


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Arek" <abk_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Silnik a pradnica
Date: Sat, 9 Oct 2004 13:06:05 +0200


Marek Dzwonnik napisał(a) w wiadomości: <4165a32f$1_at_nospam_news.home.net.pl>...

Trzy lata temu w Danii mówiono mi, że 18% ichniejszejszej produkcji >energii
el. pochodzi z wiatraków.


Ciekawe, czy 18% to produkcjia czy o potencjalne możliwości. Przy
tym produkcji - nie znaczy zużycia. Pod Skagerrakiem jest gruby kabel
łączący systemy energetyczne Szwecji z Danią i resztą Europy. Problemy
synchronizacji załatwiono przesyłając prąd stały. Było w starym Młodym
Techniku.
W Kaliforni to jakoś na dużą skalę nie wyszło...
Ale jako uzupełniające żródło energii, zwłaszcza do zastosowań
nie wymagająceych szczególnie precyzyjnej regulacji prądu/napięcia
(podgrzewanie wody ?) to warto spróbować.
W starym Młodym Techniku był projekt na prądnicy od Skody. poszukaj na
szrotach... A teraz są alternatory...

PS. Ciekawe, kiedy "zieloni" od czystej energii zaczną się na serio
pruć z "zielonymi" od ochrony ptaków (mielonych przez śmigła) i co
na to "ultrazieloni" od architektury krajobrazu...
--
Arek




========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!mimuw.edu.pl!news.mimuw.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "william" <nie_at_nospam_ma.mnie.pl>
Subject: Re: Silnik a pradnica
Date: Sat, 9 Oct 2004 18:21:39 +0200


W starym Młodym Techniku był projekt na prądnicy od Skody. poszukaj na
szrotach... A teraz są alternatory...

Nadaje się dość dobrze. stałe wzbudzenie jako regulacja i trójsazowe
zmienne na wyjściu (z przed diod). Do tego trafo i 220 jest :)


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.atman.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: ladzk_at_nospam_waw.pdi.net (Dariusz K. Ladziak)
Subject: Re: Silnik a pradnica
Date: Sat, 09 Oct 2004 20:50:49 GMT


On Sat, 9 Oct 2004 18:21:39 +0200, "william" <nie_at_nospam_ma.mnie.pl> wrote:

W starym Młodym Techniku był projekt na prądnicy od Skody. poszukaj na
szrotach... A teraz są alternatory...

Nadaje się dość dobrze. stałe wzbudzenie jako regulacja i trójsazowe
zmienne na wyjściu (z przed diod). Do tego trafo i 220 jest :)
Wiesz - tylko przecietny alternator samochodowy to ma optimum
sprawnosci przy czestotliwosciach ciut wiekszych niz 50Hz...

--
Darek

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!opal.futuro.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "william" <nie_at_nospam_ma.mnie.pl>
Subject: Re: Silnik a pradnica
Date: Sun, 10 Oct 2004 14:37:26 +0200



Użytkownik "Dariusz K. Ladziak" <ladzk_at_nospam_waw.pdi.net> napisał w wiadomości
news:41683bc4.4114786_at_nospam_news.tpi.pl...
On Sat, 9 Oct 2004 18:21:39 +0200, "william" <nie_at_nospam_ma.mnie.pl> wrote:

W starym Młodym Techniku był projekt na prądnicy od Skody. poszukaj na
szrotach... A teraz są alternatory...

Nadaje się dość dobrze. stałe wzbudzenie jako regulacja i trójsazowe
zmienne na wyjściu (z przed diod). Do tego trafo i 220 jest :)
Wiesz - tylko przecietny alternator samochodowy to ma optimum
sprawnosci przy czestotliwosciach ciut wiekszych niz 50Hz...

Dużo ? 50Hz to 3000 rpm. Alterantory kręca tak do 10 000. A od 150Hz żarówki
/ grzejniki nie ucierpią. Nawet zasilacze impulsowe nie zastrajkuja.


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Silnik a pradnica
Date: Sun, 10 Oct 2004 15:15:42 +0200


On Sun, 10 Oct 2004 14:37:26 +0200, william wrote:
Użytkownik "Dariusz K. Ladziak" <ladzk_at_nospam_waw.pdi.net> napisał w wiadomości
Wiesz - tylko przecietny alternator samochodowy to ma optimum
sprawnosci przy czestotliwosciach ciut wiekszych niz 50Hz...

Dużo ? 50Hz to 3000 rpm. Alterantory kręca tak do 10 000.

Ja bym z tym leciutko polemizowal.
Owszem - kreca nawet do 15k, ale tylko po to zeby przy obrotach
silnika juz rzedu 1000rpm [alternator ma wtedy ~2000 rpm] moc
zasilac instalacje. Niektorym wychodzi to nawet przy 850 rpm biegu
jalowego.
Wtedy juz potrafia wygenerowac nominalne 14.5V, a spadek sprawnosci
wynika chyba glownie z zasilania wirnika sporym pradem. W blachach
chyba nie ma jakis nadmiernych strat ?

Dane starego juz alternatora K1(R) 55A Boscha:
10A przy 1200rpm [rpm alternatora, silnik jakies 2x wolniej]
36A 2000
40A 2350
55A 6000 rpm.

Przy czym te 10A nie znaczy generalnie ze sprawnosc jest slaba, tylko
ze przy wyzszym napiecie spadnie ponizej 14V. Biorac natomiast pod
uwage ze wirnik ma 4 ohm i pracuje na pelnej mocy ... oj, to sprawnosc
nie wychodzi imponujaca :-)
Ale tez 0.15 Ohm rezystancji stojana przy 55A nie wyprodukuje demona
sprawnosci. Gdyby nie problemy z izolacja, to pewnie oplacaloby sie
dac wyzsze obroty i regulowac na wyzsze napiecie..

A od 150Hz żarówki grzejniki nie ucierpią.
Nawet zasilacze impulsowe nie zastrajkuja.

Szczegolnie jak bedzie wyprostowane :-)

J.



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "william" <nie_at_nospam_ma.mnie.pl>
Subject: Re: Silnik a pradnica
Date: Sun, 10 Oct 2004 16:11:21 +0200


Dane starego juz alternatora K1(R) 55A Boscha:
10A przy 1200rpm [rpm alternatora, silnik jakies 2x wolniej]
36A 2000
40A 2350
55A 6000 rpm.

Więc w jego przypadku 3000 rpm dla uzysknaia 50Hz jest całkiem sensowne.


Przy czym te 10A nie znaczy generalnie ze sprawnosc jest slaba, tylko
ze przy wyzszym napiecie spadnie ponizej 14V. Biorac natomiast pod
uwage ze wirnik ma 4 ohm i pracuje na pelnej mocy ... oj, to sprawnosc
nie wychodzi imponujaca :-)

W wirniku masz niewielki (proporcjonalnie do wyjściowego) prąd wzbudzenia.

Ale tez 0.15 Ohm rezystancji stojana przy 55A nie wyprodukuje demona
sprawnosci. Gdyby nie problemy z izolacja, to pewnie oplacaloby sie
dac wyzsze obroty i regulowac na wyzsze napiecie..

A od 150Hz żarówki grzejniki nie ucierpią.
Nawet zasilacze impulsowe nie zastrajkuja.

Szczegolnie jak bedzie wyprostowane :-)

Jak wyprostowane ? Od początku jest mowa o wykorzystaniu pradu PRZEMIENNEGO
alternatora (bez mostka diodowego) + ewentulanie transformator.


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Silnik a pradnica
Date: Sun, 10 Oct 2004 23:00:11 +0200


On Sun, 10 Oct 2004 16:11:21 +0200, william wrote:
Dane starego juz alternatora K1(R) 55A Boscha:
10A przy 1200rpm [rpm alternatora, silnik jakies 2x wolniej]
36A 2000
40A 2350
55A 6000 rpm.

Więc w jego przypadku 3000 rpm dla uzysknaia 50Hz jest całkiem sensowne.

A propos - nie jestem pewien ilu on jest biegunowy .. a wlasciwie to
jestem - wielo ..

Przy czym te 10A nie znaczy generalnie ze sprawnosc jest slaba, tylko
ze przy wyzszym napiecie spadnie ponizej 14V. Biorac natomiast pod
uwage ze wirnik ma 4 ohm i pracuje na pelnej mocy ... oj, to sprawnosc
nie wychodzi imponujaca :-)

W wirniku masz niewielki (proporcjonalnie do wyjściowego) prąd wzbudzenia.

4Ohm to 3A. A wydajnosc 10A. 70%.
Przy wyzszych obrotach moze starcza mniej, ale przy niskich - pelny
prad.

J.



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.dialog.net.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Jacek Maciejewski <jacmac_at_nospam_go2.pl>
Subject: Re: Silnik a pradnica
Date: Thu, 7 Oct 2004 20:12:15 +0200



i "z gory" dziekuje za "konkretne odpowiedzi"

http://www.elektrownie.tanio.net/moc.html i wszystko jasne :)
--
Jacek

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "greg" <xgrzes_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Silnik a pradnica
Date: Thu, 7 Oct 2004 20:16:43 +0200


nie kazdy..mozesz probowac z silnikami DC od samochodow, ew z padnicami lub
alternatorami
wiekszosc silnikow, np 3-fazowych, lub od pralek , odkurzaczy nei wydzieli
ani volta..chyba ze w oparciu o magnetyzm ziemski:)



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jd." <jdubowski_at_nospam_interia.pl>
Subject: Re: Silnik a pradnica
Date: Thu, 7 Oct 2004 21:54:49 +0200



Użytkownik "greg" <xgrzes_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:ck415s$ruv$1_at_nospam_news.onet.pl...

wiekszosc silnikow, np 3-fazowych, lub od pralek , odkurzaczy nei wydzieli
ani volta..chyba ze w oparciu o magnetyzm ziemski:)

To jakieś 1/3 prawdy ;)
W odkurzaczu jest zazwyczaj szeregowy silnik komutatorowy, więc po
przełączeniu wzbudzenia na równoległe można sobie wyobrazić pracę prądnicową
takiego silnika.
Z silnikami indukcyjnymi jest tak że fakrycznie pracując na jakieś nie
połączone z siecią obciążenie nie wydadzą żadnej mocy, ale sytuacja się
zmienia gdy połączymy taki silnik z siecia energetyczną - rozkręcony ponad
obroty synchroniczne będzie do sieci oddawał moc czynną. W ten sposób
zresztą pracują silniki przy przenośnikach taśmowych transportujących cosik
w dół - de facto jest to hamulec oddający energię do sieci...
--
==========###-###*###-###==============
Jaroslaw Dubowski, Bytom jdubowski_at_nospam_interia.pl
==========###-###-###-###==============






========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.atman.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "bad_skipper" <bad_skipper_at_nospam_bad_skipper.com>
Subject: Re: Silnik a pradnica
Date: Thu, 7 Oct 2004 22:16:40 +0200



"Jd." <jdubowski_at_nospam_interia.pl> wrote in message
news:ck46uv$pmq$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl...

Użytkownik "greg" <xgrzes_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:ck415s$ruv$1_at_nospam_news.onet.pl...

wiekszosc silnikow, np 3-fazowych, lub od pralek , odkurzaczy nei
wydzieli
ani volta..chyba ze w oparciu o magnetyzm ziemski:)

To jakieś 1/3 prawdy ;)
W odkurzaczu jest zazwyczaj szeregowy silnik komutatorowy, więc po
przełączeniu wzbudzenia na równoległe można sobie wyobrazić pracę
prądnicową
takiego silnika.
Z silnikami indukcyjnymi jest tak że fakrycznie pracując na jakieś nie
połączone z siecią obciążenie nie wydadzą żadnej mocy, ale sytuacja się
zmienia gdy połączymy taki silnik z siecia energetyczną - rozkręcony ponad
obroty synchroniczne będzie do sieci oddawał moc czynną. W ten sposób
zresztą pracują silniki przy przenośnikach taśmowych transportujących
cosik
w dół - de facto jest to hamulec oddający energię do sieci...


A nie wydaje Ci sie, ze to jednak silnik o nieco innej budowie ?

--
---



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jd." <jdubowski_at_nospam_interia.pl>
Subject: Re: Silnik a pradnica
Date: Thu, 7 Oct 2004 22:22:07 +0200



Użytkownik "bad_skipper" <bad_skipper_at_nospam_bad_skipper.com> napisał w wiadomości
news:ck482t$44k$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl...

Z silnikami indukcyjnymi jest tak że fakrycznie pracując na jakieś nie
połączone z siecią obciążenie nie wydadzą żadnej mocy, ale sytuacja się
zmienia gdy połączymy taki silnik z siecia energetyczną - rozkręcony
ponad
obroty synchroniczne będzie do sieci oddawał moc czynną. W ten sposób
zresztą pracują silniki przy przenośnikach taśmowych transportujących
cosik
w dół - de facto jest to hamulec oddający energię do sieci...


A nie wydaje Ci sie, ze to jednak silnik o nieco innej budowie ?

Nie wydaje mi się.


--
==========###-###*###-###==============
Jaroslaw Dubowski, Bytom jdubowski_at_nospam_interia.pl
==========###-###-###-###==============




========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "bad_skipper" <bad_skipper_at_nospam_bad_skipper.com>
Subject: Re: Silnik a pradnica
Date: Fri, 8 Oct 2004 00:30:54 +0200



"Jd." <jdubowski_at_nospam_interia.pl> wrote in message
news:ck48nq$811$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...

Użytkownik "bad_skipper" <bad_skipper_at_nospam_bad_skipper.com> napisał w
wiadomości
news:ck482t$44k$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl...

Z silnikami indukcyjnymi jest tak że fakrycznie pracując na jakieś nie
połączone z siecią obciążenie nie wydadzą żadnej mocy, ale sytuacja
się
zmienia gdy połączymy taki silnik z siecia energetyczną - rozkręcony
ponad
obroty synchroniczne będzie do sieci oddawał moc czynną. W ten sposób
zresztą pracują silniki przy przenośnikach taśmowych transportujących
cosik
w dół - de facto jest to hamulec oddający energię do sieci...


A nie wydaje Ci sie, ze to jednak silnik o nieco innej budowie ?

Nie wydaje mi się.


No to trudno !
Jak dla mnie, silnik asynchroniczny zawsze roznil sie od synchronicznego...
A moze znane Ci jest pojecie: 'poslizgu' w silniku asynchronicznym ?

--
---



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jd." <jdubowski_at_nospam_interia.pl>
Subject: Re: Silnik a pradnica
Date: Fri, 8 Oct 2004 06:10:23 +0200



Użytkownik "bad_skipper" <bad_skipper_at_nospam_bad_skipper.com> napisał w wiadomości
news:ck4fuj$ii7$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl...
Z silnikami indukcyjnymi jest tak że fakrycznie pracując na jakieś
nie
połączone z siecią obciążenie nie wydadzą żadnej mocy, ale sytuacja
się
zmienia gdy połączymy taki silnik z siecia energetyczną - rozkręcony
ponad
obroty synchroniczne będzie do sieci oddawał moc czynną. W ten
sposób
zresztą pracują silniki przy przenośnikach taśmowych
transportujących
cosik
w dół - de facto jest to hamulec oddający energię do sieci...


A nie wydaje Ci sie, ze to jednak silnik o nieco innej budowie ?

Nie wydaje mi się.

Jak dla mnie, silnik asynchroniczny zawsze roznil sie od
synchronicznego...

Dla mnie też.

A moze znane Ci jest pojecie: 'poslizgu' w silniku asynchronicznym ?

Znane, i właśnie w takim "hamulcowym" silniku poślizg jest "w drugą
stronę" - silnik obraca się np 3150 obr/min wobec obrotów synchronicznych
3000 obr/min.
--
==========###-###*###-###==============
Jaroslaw Dubowski, Bytom jdubowski_at_nospam_interia.pl
==========###-###-###-###==============






========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.atman.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "bad_skipper" <bad_skipper_at_nospam_bad_skipper.com>
Subject: Re: Silnik a pradnica
Date: Fri, 8 Oct 2004 13:28:54 +0200



"Jd." <jdubowski_at_nospam_interia.pl> wrote in message
news:ck545q$85u$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...

[...]

A moze znane Ci jest pojecie: 'poslizgu' w silniku asynchronicznym ?

Znane, i właśnie w takim "hamulcowym" silniku poślizg jest "w drugą
stronę" - silnik obraca się np 3150 obr/min wobec obrotów synchronicznych
3000 obr/min.

A to jest silnik klatkowy-zwarty czy pierscieniowy z magnesowanym wirnikiem?
Jesli klatkowy to do dzis nie moge sobie tego wyobrazic pomimo istnienia b.
sprytnych falownikow !

--
---



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Silnik a pradnica
Date: Fri, 08 Oct 2004 15:43:28 +0200


On Fri, 8 Oct 2004 13:28:54 +0200, bad_skipper wrote:
A to jest silnik klatkowy-zwarty czy pierscieniowy z magnesowanym wirnikiem?
Jesli klatkowy to do dzis nie moge sobie tego wyobrazic pomimo istnienia b.
sprytnych falownikow !

Ja tez sobie nie potrafie wyobrazic, ale ponoc dziala.

Zreszta - normalna praca - jest niewielki poslizg i sie wytwarza
moment. Jesli z zewnatrz rozpedzimy silnik szybciej - bedzie moment
hamujacy. Czyli dostarczamy energie ... i gdzie ona sie wydzieli ?

Ale mowiac szczerze chetnie bym to przetestowal :-)
Szkoda ze sie nie da na silniku dwufazowym z kondensatorem ..
a moze sie da ?
A moze by wystarczylo zasymulowac ?

J.



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.atman.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "bad_skipper" <bad_skipper_at_nospam_bad_skipper.com>
Subject: Re: Silnik a pradnica
Date: Fri, 8 Oct 2004 21:28:05 +0200



"J.F." <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl> wrote in message
news:uo0dm05au8o20ftvuermoebsln1d2gqg89_at_nospam_4ax.com...
On Fri, 8 Oct 2004 13:28:54 +0200, bad_skipper wrote:
A to jest silnik klatkowy-zwarty czy pierscieniowy z magnesowanym
wirnikiem?
Jesli klatkowy to do dzis nie moge sobie tego wyobrazic pomimo istnienia
b.
sprytnych falownikow !

Ja tez sobie nie potrafie wyobrazic, ale ponoc dziala.

Zreszta - normalna praca - jest niewielki poslizg i sie wytwarza
moment. Jesli z zewnatrz rozpedzimy silnik szybciej - bedzie moment
hamujacy. Czyli dostarczamy energie ... i gdzie ona sie wydzieli ?

W wirniku ! (?)
A moze bierna pojemnosciowa 'pojdzie ' do sieci ?

Ale mowiac szczerze chetnie bym to przetestowal :-)
Szkoda ze sie nie da na silniku dwufazowym z kondensatorem ..
a moze sie da ?

Pewnie sie da, ale efekt bedzie mniej spektakularny :)

A moze by wystarczylo zasymulowac ?

No nie, trzeba to 'zobaczyc' w realu !

--
---



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Silnik a pradnica
Date: Sat, 09 Oct 2004 02:00:03 +0200


On Fri, 8 Oct 2004 21:28:05 +0200, bad_skipper wrote:
"J.F." <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl> wrote in message
Zreszta - normalna praca - jest niewielki poslizg i sie wytwarza
moment. Jesli z zewnatrz rozpedzimy silnik szybciej - bedzie moment
hamujacy. Czyli dostarczamy energie ... i gdzie ona sie wydzieli ?

W wirniku ! (?)
A moze bierna pojemnosciowa 'pojdzie ' do sieci ?

Tylko ze wirnik nie wie czy sie kreci 2% za wolno czy 2% za szybko.
Skoro przy normalnej pracy sie nie grzeje za bardzo - to i
przy pradnicowej straty w wirniku beda male ..

Ale mowiac szczerze chetnie bym to przetestowal :-)
Szkoda ze sie nie da na silniku dwufazowym z kondensatorem ..
a moze sie da ?

Pewnie sie da, ale efekt bedzie mniej spektakularny :)

Ale taki silnik mam. I o watomierz 1 fazowy latwiej :-)


J.


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Robert Polkowski" <ewr_at_nospam_wee.pl>
Subject: Re: Silnik a pradnica
Date: Sat, 9 Oct 2004 12:17:39 +0200


J.F. wrote:
On Fri, 8 Oct 2004 21:28:05 +0200, bad_skipper wrote:
"J.F." <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl> wrote in message
Zreszta - normalna praca - jest niewielki poslizg i sie wytwarza
moment. Jesli z zewnatrz rozpedzimy silnik szybciej - bedzie moment
hamujacy. Czyli dostarczamy energie ... i gdzie ona sie wydzieli ?

W wirniku ! (?)
A moze bierna pojemnosciowa 'pojdzie ' do sieci ?

Tylko ze wirnik nie wie czy sie kreci 2% za wolno czy 2% za szybko.
Skoro przy normalnej pracy sie nie grzeje za bardzo - to i
przy pradnicowej straty w wirniku beda male ..

Ale mowiac szczerze chetnie bym to przetestowal :-)
Szkoda ze sie nie da na silniku dwufazowym z kondensatorem ..
a moze sie da ?

Pewnie sie da, ale efekt bedzie mniej spektakularny :)

Ale taki silnik mam. I o watomierz 1 fazowy latwiej :-)


Ja wczoraj wyciagalem silnik+turbine w malej elektrowni na rzece
Liwiec (miejsc. Kalinowiec) i siedzi "na oko" zwykly trzyfazowy
silnik 45kW (wszystkich jest 4szt.)

--
Robert Polkowski

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "bad_skipper" <bad_skipper_at_nospam_bad_skipper.com>
Subject: Re: Silnik a pradnica
Date: Sat, 9 Oct 2004 13:28:35 +0200



"Robert Polkowski" <ewr_at_nospam_wee.pl> wrote in message
news:ck8dpt$9fa$1_at_nospam_news.onet.pl...
[...]
W wirniku ! (?)
A moze bierna pojemnosciowa 'pojdzie ' do sieci ?

Tylko ze wirnik nie wie czy sie kreci 2% za wolno czy 2% za szybko.
Skoro przy normalnej pracy sie nie grzeje za bardzo - to i
przy pradnicowej straty w wirniku beda male ..

Zgadza sie...!

Ale mowiac szczerze chetnie bym to przetestowal :-)
Szkoda ze sie nie da na silniku dwufazowym z kondensatorem ..
a moze sie da ?

Pewnie sie da, ale efekt bedzie mniej spektakularny :)

Ale taki silnik mam. I o watomierz 1 fazowy latwiej :-)


Ja wczoraj wyciagalem silnik+turbine w malej elektrowni na rzece
Liwiec (miejsc. Kalinowiec) i siedzi "na oko" zwykly trzyfazowy
silnik 45kW (wszystkich jest 4szt.)

A co bylo napisane na tabliczce ?

--
---



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: ladzk_at_nospam_waw.pdi.net (Dariusz K. Ladziak)
Subject: Re: Silnik a pradnica
Date: Thu, 07 Oct 2004 23:55:54 GMT


On Thu, 7 Oct 2004 22:16:40 +0200, "bad_skipper"
<bad_skipper_at_nospam_bad_skipper.com> wrote:



A nie wydaje Ci sie, ze to jednak silnik o nieco innej budowie ?

Nie. Tyle ze pradnica asynchroniczna wymaga albo podparcia
zdecydowanie sztywniejsza od niej siecia albo wsciekle sprytna
automatyka - jest bowiem ciut niestabilna. Dlatego nie robi sie
sredniej wielkosci pgeneratorow asynchronicznych - albo male (siec
rzadzi) albo na tyle duze zeby automatyka nie stanowila wiekszosci
kosztow...

--
Darek

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.dialog.net.pl!not-for-mai