wyswietlanie 50/60 klatek na sekunde na telewizorze
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl
From: "Masta Baniak \(Jacek B.\)" <mastabaniak_at_nospam_megapolis.pl>
Subject: wyswietlanie 50/60 klatek na sekunde na telewizorze
Date: Tue, 22 Jan 2002 10:22:50 +0100
witam,
pisze na grupe po raz pierwszy i prosze o pomoc w rozwiazaniu
pewnego 'konfliktu'. chodzi o konsole podlaczona do telewizora.
producenci konsol coraz czesciej chwala sie iz ich konsola w systemie
pal wyswietla 50 klatek na sekunde a w systemie ntsc 60.
to samo robia producenci gier - chwala sie ze ich gra chodzi
super plynnie - niezmienne 50/60 fps, etc.
i teraz wsrod uzytkownikow konsol powstaly dwie grupy
grupa 1:
uwaza ze niektore gry faktycznie chodza w 50/60 fps'ach
i ze wczesniejsze gry chodzily w 25/30 i oni widza ta roznice.
zaden z nich nie jest jednak w stanie podac jak technicznie
jest to rozwiazane
grupa 2:
uwaza ze telewizor nie jest w stanie wyswietlic tylu klatek
z powodu ograniczen w budowie telewizora. wedlug tej grupy
telewizor moze wyswietlic 50/60 polobrazow czyli
odpowiednio 25/30 fps a gadanie o 50/60 kaltkach na sekunde jest
tylko chwytem marketingowym producentow konsol i gier.
czy mozecie pomoc nam rozwiazac ten sporny temat???
licze na konstruktywna dyskusje :)
pozdrawiam
baniak
www.mastabaniak.prv.pl
From: "Andrzej Praszmo" <apra_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: wyswietlanie 50/60 klatek na sekunde na telewizorze
Date: Tue, 22 Jan 2002 13:01:32 +0100
Użytkownik Masta Baniak (Jacek B.) <mastabaniak_at_nospam_megapolis.pl> w wiadomości
do grup dyskusyjnych napisał:a2jb6e$frg$1_at_nospam_news.onet.pl...
witam,
pisze na grupe po raz pierwszy i prosze o pomoc w rozwiazaniu
pewnego 'konfliktu'. chodzi o konsole podlaczona do telewizora.
producenci konsol coraz czesciej chwala sie iz ich konsola w systemie
pal wyswietla 50 klatek na sekunde a w systemie ntsc 60.
to samo robia producenci gier - chwala sie ze ich gra chodzi
super plynnie - niezmienne 50/60 fps, etc.
Przesunięcie obrazu o pół linii powoduje nadajnik.
( W czasie inpulsu synchronizacji ramki, generator
odchylania poziomego jest przesuwany o pół linii)
Jest więc możliwe generowanie obrazu 50/60Hz.
Zmniejsza się jednak dwukrotnie rozdzielczość pionowa.
W telewizorach cyfrowych wszystko to może się okazać nieprawdą.
--
Andrzej
From: "Masta Baniak \(Jacek B.\)" <mastabaniak_at_nospam_megapolis.pl>
Subject: Re: wyswietlanie 50/60 klatek na sekunde na telewizorze
Date: Tue, 22 Jan 2002 13:01:50 +0100
Przesunięcie obrazu o pół linii powoduje nadajnik.
( W czasie inpulsu synchronizacji ramki, generator
odchylania poziomego jest przesuwany o pół linii)
Jest więc możliwe generowanie obrazu 50/60Hz.
Zmniejsza się jednak dwukrotnie rozdzielczość pionowa.
czyli rozumiem ze jezeli zapodam obraz o rozdzielczosci dajmy
na to 320*200 to w takiej rozdzielczosci obraz na telewizorze
bedzie wyswietlany bez przeplotu czyli pelne 50 obrazow na sekunde?
From: "Andrzej Praszmo" <apra_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: wyswietlanie 50/60 klatek na sekunde na telewizorze
Date: Tue, 22 Jan 2002 13:39:23 +0100
Użytkownik Masta Baniak (Jacek B.) <mastabaniak_at_nospam_megapolis.pl> w wiadomości
do grup dyskusyjnych napisał:a2jkdt$rt$1_at_nospam_news.onet.pl...
Przesunięcie obrazu o pół linii powoduje nadajnik.
( W czasie inpulsu synchronizacji ramki, generator
odchylania poziomego jest przesuwany o pół linii)
Jest więc możliwe generowanie obrazu 50/60Hz.
Zmniejsza się jednak dwukrotnie rozdzielczość pionowa.
czyli rozumiem ze jezeli zapodam obraz o rozdzielczosci dajmy
na to 320*200 to w takiej rozdzielczosci obraz na telewizorze
bedzie wyswietlany bez przeplotu czyli pelne 50 obrazow na sekunde?
Tak. Jak w ZX Spectrum. ;-)
Andrzej
From: "Masta Baniak \(Jacek B.\)" <mastabaniak_at_nospam_megapolis.pl>
Subject: Re: wyswietlanie 50/60 klatek na sekunde na telewizorze
Date: Tue, 22 Jan 2002 13:43:52 +0100
Tak. Jak w ZX Spectrum. ;-)
oki - dzieki serdeczne :)))
From: jfox_at_nospam_friko6.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: wyswietlanie 50/60 klatek na sekunde na telewizorze
Date: Tue, 22 Jan 2002 21:09:48 GMT
On Tue, 22 Jan 2002 13:01:50 +0100, Masta Baniak (Jacek B.) wrote:
czyli rozumiem ze jezeli zapodam obraz o rozdzielczosci dajmy
na to 320*200 to w takiej rozdzielczosci obraz na telewizorze
bedzie wyswietlany bez przeplotu czyli pelne 50 obrazow na sekunde?
Trudno to nazwac pelnym obrazem.
Pelny obraz sklada sie z 625 linii [z czego widocznych okolo 550],
ktore sa nadawane naprzemiennie - czyli polobraz z nieparzystych
linii, potem polobraz z parzystych itd. Polobrazow jest 50/s.
Nadajac powyzsze masz co prawda 50 obrazow na sekunde, ale kazdy
z nich ma 312 linii. Na dobrym monitorze powinies dojrzec
ze obraz jest wyraznie poliniowany - brakuje tej co drugiej
linii i ciemno tam.
Natomiast co do wydajnosci konsol:
a) jaka maja rozdzielczosc pionowa ? Ponizej 300 czy powyzej ?
b) Byc moze faktycznie nastapil jakis postep i teraz procesorek
konsoli tworzy nowy polobraz w czasie jak jest wyswietlany drugi
polobraz .
Poprzednia wersja byc moze tworzyla caly nowy obraz [dwa polobrazy]
w czasie jak byl wyswietlany stary pelny obraz - tu wzrost
wydajnosci jest problematyczny, ale na ekranie moze to wygladac
ciut lepiej.
Albo - dzialala w mniejszej rozdzielczosci - przygotowywano
obraz [tzn - w zasadzie polobraz], w czasie gdy byl przygotowywany
nastepny to TV zdazyl go wyswietlic dwa razy [1/25s].
c) IMHO - roznica 25 czy 50 jest juz niewielka. Problem w tym czy
konsolka choc te 25 osiaga, bo moze to bylo 15. A tak swoja droga
to wydajnosc raczej zalezy od stopnia skomplikowania obrazu -
moze te 50fps to tylko na najprostszych ? A moze stare
czesto osiagaly 50 ?
d) Jesli w a) mam racje to efekt moze byc odwrotny do zamierzonego.
Np wyswietlamy pierwszy polobraz z jakim obiektem. Przygotowujemy
w miedzyczasie nastepny, gdzie obiekt jest przesuniety o 1cm -
bo sie porusza. skonczylismy - wyswietlamy - i przygotowujemy
kolejny nastepny, przesuniety o 2cm. Ale cos nie zdazylismy,
trzeba bylo wyswietlic to co mamy - a tam znow pozycja 0cm.
a za chwile wyswielimy 3cm.
J.
From: "Masta Baniak \(Jacek B.\)" <mastabaniak_at_nospam_megapolis.pl>
Subject: Re: wyswietlanie 50/60 klatek na sekunde na telewizorze
Date: Wed, 23 Jan 2002 13:19:04 +0100
Uzytkownik "J.F." <jfox_at_nospam_friko6.onet.pl> napisal w wiadomosci
news:3c5ac987.7939680_at_nospam_nt...
On Tue, 22 Jan 2002 13:01:50 +0100, Masta Baniak (Jacek B.) wrote:
czyli rozumiem ze jezeli zapodam obraz o rozdzielczosci dajmy
na to 320*200 to w takiej rozdzielczosci obraz na telewizorze
bedzie wyswietlany bez przeplotu czyli pelne 50 obrazow na sekunde?
Trudno to nazwac pelnym obrazem.
Pelny obraz sklada sie z 625 linii [z czego widocznych okolo 550],
ktore sa nadawane naprzemiennie - czyli polobraz z nieparzystych
linii, potem polobraz z parzystych itd. Polobrazow jest 50/s.
Nadajac powyzsze masz co prawda 50 obrazow na sekunde, ale kazdy
z nich ma 312 linii. Na dobrym monitorze powinies dojrzec
ze obraz jest wyraznie poliniowany - brakuje tej co drugiej
linii i ciemno tam.
Natomiast co do wydajnosci konsol:
a) jaka maja rozdzielczosc pionowa ? Ponizej 300 czy powyzej ?
w specyfikacji konsol jest napisana rozdzielczosc 640*480
ale sa tez zapewne dostepne tryby graficzne o mniejszej rozdzielczosci
b) Byc moze faktycznie nastapil jakis postep i teraz procesorek
konsoli tworzy nowy polobraz w czasie jak jest wyswietlany drugi
polobraz .
Poprzednia wersja byc moze tworzyla caly nowy obraz [dwa polobrazy]
w czasie jak byl wyswietlany stary pelny obraz - tu wzrost
wydajnosci jest problematyczny, ale na ekranie moze to wygladac
ciut lepiej.
Albo - dzialala w mniejszej rozdzielczosci - przygotowywano
obraz [tzn - w zasadzie polobraz], w czasie gdy byl przygotowywany
nastepny to TV zdazyl go wyswietlic dwa razy [1/25s].
przypuszczam ze gry wyswietlajace 50 fps
sa w rozdzielczosci 640*240, 320*240 lub podobnej i wtedy
chyba jest mozliwe wyswietlenie 50 klatek
c) IMHO - roznica 25 czy 50 jest juz niewielka. Problem w tym czy
konsolka choc te 25 osiaga, bo moze to bylo 15. A tak swoja droga
to wydajnosc raczej zalezy od stopnia skomplikowania obrazu -
moze te 50fps to tylko na najprostszych ? A moze stare
czesto osiagaly 50 ?
wydajnosc zalezy na pewno od skomplikowania sceny 3D
gdyz tak wlasnie oblczana jest grafika w wiekszosci gier.
a roznice miedzy 25 a 50 na pececie bynajmniej da sie zauwazyc ale
faktycznie jest to drobna roznica widoczna tylko przy bardzo
dynamicznych scenach. gorzej jezeli spada <25 - wtedy to juz sie zaczyna
slide show ;P
pozdrawiam
baniak
From: jfox_at_nospam_friko6.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: wyswietlanie 50/60 klatek na sekunde na telewizorze
Date: Wed, 23 Jan 2002 19:26:24 GMT
On Wed, 23 Jan 2002 13:19:04 +0100, Masta Baniak (Jacek B.) wrote:
Uzytkownik "J.F." <jfox_at_nospam_friko6.onet.pl> napisal w wiadomosci
Natomiast co do wydajnosci konsol:
a) jaka maja rozdzielczosc pionowa ? Ponizej 300 czy powyzej ?
w specyfikacji konsol jest napisana rozdzielczosc 640*480
Tak nawiasem mowiac - te 480 to wlasnie 525 linii z amerykanskiego
systemu TV pomniejszone o powroty i niewidoczne.
c) IMHO - roznica 25 czy 50 jest juz niewielka. [...]
wydajnosc zalezy na pewno od skomplikowania sceny 3D
gdyz tak wlasnie oblczana jest grafika w wiekszosci gier.
a roznice miedzy 25 a 50 na pececie bynajmniej da sie zauwazyc
Na pececie jest ciekawiej, bo monitor ma np 70Hz.
50fps moze byc nieciekawe - tzn jeden obraz wyswietla sie raz
lub dwa razy - jak mu tam czasy podpasuja.
J.
From: "Paweł" <pawelr_at_nospam_elsat.com.pl>
Subject: Re: wyswietlanie 50/60 klatek na sekunde na telewizorze
Date: Tue, 22 Jan 2002 19:11:23 +0100
witam,
pisze na grupe po raz pierwszy i prosze o pomoc w rozwiazaniu
pewnego 'konfliktu'. chodzi o konsole podlaczona do telewizora.
producenci konsol coraz czesciej chwala sie iz ich konsola w systemie
pal wyswietla 50 klatek na sekunde a w systemie ntsc 60 ...
Nie wiem co producent miał na myśli pisząc "obraz wyświetlany" i czy dla
niego oznacza to samo co "obraz zmieniany".
Jeśli widoczne linie na ekranie telewizora ponumerować od góry 1,2,3,4....
to będzie ich ponad 500.
W czasie 1/50 sekundy są "rysowane" linie 1,3,5,7,..... a przez następne
1/50 sekundy linie 2,4,6,8 .....
Są to tzw. dwa półobrazy składające się na jedną ramkę. Co jest jednak w
nich wyświetlane to już zależy od wyłącznie źródła obrazu.
Paweł