Diody swiecace i samolocik ;)



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Mich" <lsowa_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Diody swiecace i samolocik ;)
Date: Fri, 3 Jan 2003 18:08:41 +0100


Witam Grupowiczow!
Mam pytanko:
chcialbym do mojego samolociku (taki model :-) ) zamontowac rodzaj
oswietlenia. Otoz wymyslilem sobie, ze w samolociku beda 2 rozne diody
swiecace i czujniczek bezwladnosci (znajomy polecal ADXL 2xx). Idea
dzialania ma byc taka: samolocik wzbija sie --> pali sie dioda 1; zmniejsza
wysokosc --> pali sie dioda2. Aha - intensywnosc swiecenia zmienia sie z
przyspieszeniem.
Jestem raczej raczkujacym elektronikiem i nie za bardzo wiem jak i co ;)
Moglby ktos podac jakis link, z ktorego moglbym sie wiecej dowiedziec na ten
temat? Chodzi mi przede wszystko o to, jak zrobic, zeby diody sie mocniej i
slabiej swiecily w zaleznosci od przyspieszenia.

Pozdrawiam
Mich


=========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!fu-berlin.de!news.uni-stuttgart.de!news.iesy.de!troll.iesy.de!newsfeed.tpinternet.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Tomasz Gumny" <tgumny_at_nospam_idn.org.pl>
Subject: Re: Diody swiecace i samolocik ;)
Date: Fri, 3 Jan 2003 18:45:02 +0100


Otoz wymyslilem sobie, ze w samolociku beda 2 rozne diody
swiecace i czujniczek bezwladnosci (znajomy polecal ADXL 2xx). Idea
dzialania ma byc taka: samolocik wzbija sie --> pali sie dioda 1;
zmniejsza
wysokosc --> pali sie dioda2. Aha - intensywnosc swiecenia zmienia sie z
przyspieszeniem.

Potrzebujesz czujnika cisnienia bezwzglednego, a nie akcelerometru.
TG



=========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!pwr.wroc.pl!panorama.wcss.wroc.pl!ict.pwr.wroc.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Luke" <skraburski_at_nospam_yahoo.de>
Subject: Re: Diody swiecace i samolocik ;)
Date: Fri, 3 Jan 2003 19:12:36 +0100


Potrzebujesz czujnika cisnienia bezwzglednego, a nie akcelerometru.
TG

No nie za bardzo, poniewaz cisnienie moze sie zmieniac niezaleznie od zmian
wysokosci, a stosujac akcelerometr bedziemy wiedziec czy sie wznosimy.
Po scalkowaniu sygnalu mozna uzyskac aktualna predkosc wznoszenia badz
opadania.



=========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.atman.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: jacmac_at_nospam_go2.pl (Jacek)
Subject: Re: Diody swiecace i samolocik ;)
Date: Fri, 3 Jan 2003 18:23:00 +0000 (UTC)


Luke naskrobał:

Potrzebujesz czujnika cisnienia bezwzglednego, a nie
akcelerometru. TG

No nie za bardzo, poniewaz cisnienie moze sie zmieniac niezaleznie
od zmian wysokosci, a stosujac akcelerometr bedziemy wiedziec czy
sie wznosimy. Po scalkowaniu sygnalu mozna uzyskac aktualna
predkosc wznoszenia badz opadania.

Co prawda matematyki uczyłem się dosyć dawno, ale coś pamiętam że
całka z zera jest zero. Nieprawdaż?

J.

=========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.atman.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Michał Lankosz" <nie_at_nospam_lubie.spamu>
Subject: Re: Diody swiecace i samolocik ;)
Date: Fri, 3 Jan 2003 19:41:38 +0100


Co prawda matematyki uczyłem się dosyć dawno, ale coś pamiętam że
całka z zera jest zero. Nieprawdaż?
Calka z zera jest równa C (stałej) bo pochodna ze stałej jest równa 0 :)

--
Michał, SQ9FQQ http://sq9fqq.prv.pl/
GG:374157 http://free.ngo.pl/sp9zcj/
mike2001 (malpa) tlen.pl




=========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!mimuw.edu.pl!news.mimuw.edu.pl!uw.edu.pl!news.nask.pl!news-stoc.telia.net!news-stoa.telia.net!telia.net!newsfeed.tpinternet.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: jacmac_at_nospam_go2.pl (Jacek)
Subject: Re: Diody swiecace i samolocik ;)
Date: Fri, 3 Jan 2003 18:54:37 +0000 (UTC)


Michał Lankosz naskrobał:

Co prawda matematyki uczyłem się dosyć dawno, ale coś pamiętam
że całka z zera jest zero. Nieprawdaż?
Calka z zera jest równa C (stałej) bo pochodna ze stałej jest
równa 0 :)

W każdym razie dla dowolnej stałej szybkości wznoszenia lub opadania
(przyspieszenie równe zero) ta całka będzie równa stałej C, wciąż
takiej samej, więc nijakiej informacji o szybkości ani o jej znaku
nie będzie niosła, nie?

J.

=========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.atman.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Michał Lankosz" <nie_at_nospam_lubie.spamu>
Subject: Re: Diody swiecace i samolocik ;)
Date: Fri, 3 Jan 2003 22:46:49 +0100


W każdym razie dla dowolnej stałej szybkości wznoszenia lub opadania
(przyspieszenie równe zero) ta całka będzie równa stałej C, wciąż
takiej samej, więc nijakiej informacji o szybkości ani o jej znaku
nie będzie niosła, nie?
Ale aby uzyskać jakąś stałą prędkość na początku musi zadziałać
przespieszenie (zmiana prędkości w czasie :-)
co spowoduje "napompowanie" układ całkujący. Jeśli się zatrzyma zadziała
ujemne przyspieszenie j/w. Problemem jednak może być "rozjeżdżanie" się
zera...

ML




=========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: jacmac_at_nospam_go2.pl (Jacek)
Subject: Re: Diody swiecace i samolocik ;)
Date: Sat, 4 Jan 2003 10:26:20 +0000 (UTC)


Michał Lankosz naskrobał:

W każdym razie dla dowolnej stałej szybkości wznoszenia lub
opadania (przyspieszenie równe zero) ta całka będzie równa
stałej C, wciąż takiej samej, więc nijakiej informacji o
szybkości ani o jej znaku nie będzie niosła, nie?
Ale aby uzyskać jakąś stałą prędkość na początku musi zadziałać
przespieszenie (zmiana prędkości w czasie :-)
co spowoduje "napompowanie" układ całkujący. Jeśli się zatrzyma
zadziała ujemne przyspieszenie j/w. Problemem jednak może być
"rozjeżdżanie" się zera...

ha, wyglada na to że masz rację... Chyba zbyt dawno uczyłem sie tej
matmy ;)

J.

=========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!lublin.pl!news.onet.pl!newsfeed.tpinternet.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: jfox_at_nospam_poczta.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: Diody swiecace i samolocik ;)
Date: Sat, 04 Jan 2003 15:02:44 GMT


On Fri, 3 Jan 2003 22:46:49 +0100, Michał Lankosz wrote:
W każdym razie dla dowolnej stałej szybkości wznoszenia lub opadania
(przyspieszenie równe zero) ta całka będzie równa stałej C, wciąż
takiej samej, więc nijakiej informacji o szybkości ani o jej znaku
nie będzie niosła, nie?
Ale aby uzyskać jakąś stałą prędkość na początku musi zadziałać
przespieszenie (zmiana prędkości w czasie :-)
co spowoduje "napompowanie" układ całkujący. Jeśli się zatrzyma zadziała
ujemne przyspieszenie j/w.

Zgadza sie - uklad mozna wyzerowac na lotnisku.

Problemem jednak może być "rozjeżdżanie" się zera...

Profesjonalne uklady nawigacji inercjalnej osiagaja cos
kilkaset metrow po wielogodzinnym locie, albo wielomiesiecznym
rejsie. No ale o cenie lepiej nie wspominajmy.
W dodatku sam akcelerometr nie wystarczy - trzeba jeszcze
zyroskopow zeby wiedziec kiedy przyspieszamy w pionie,
a kiedy w poziomie.
A faktycznie na samo wznoszenie/opadanie, to wariometr dziala
na podstawie cisnienia powietrza.
A moze jakis radarek ?

J.


=========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.atman.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.man.poznan.pl!pwr.wroc.pl!panorama.wcss.wroc.pl!ict.pwr.wroc.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Luke" <skraburski_at_nospam_yahoo.de>
Subject: Re: Diody swiecace i samolocik ;)
Date: Sat, 4 Jan 2003 21:44:15 +0100


.
W dodatku sam akcelerometr nie wystarczy - trzeba jeszcze
zyroskopow zeby wiedziec kiedy przyspieszamy w pionie,
a kiedy w poziomie.
A gdyby tak umiescili szesc akcelerometrow x1,x2,y1,y2,z1,z2, oddalone od
siebie(np. na koncach skyrzdel, x1,x2 ...), to moglibysmy znac wszystkie
dane bez potrzeby uzywania zyroskopow.

Niestety cena




=========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!uw.edu.pl!news.pw.edu.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: pisz_na.mirek_at_nospam_dionizos.zind.ikem.pwr.wroc.pl
Subject: Re: Diody =?ISO-8859-2?Q?=B6wiec=B1ce?= i samolocik ;)
Date: 5 Jan 2003 13:26:07 GMT


Luke <skraburski_at_nospam_yahoo.de> wrote:
.
W dodatku sam akcelerometr nie wystarczy - trzeba jeszcze
żyroskopów żeby wiedzieć kiedy przyspieszamy w pionie,
a kiedy w poziomie.
A gdyby tak umieścili sześć akcelerometrów x1,x2,y1,y2,z1,z2, oddalone od
siebie(np. na końcach skrzydeł, x1,x2 ...), to moglibyśmy znać wszystkie
dane bez potrzeby wzywania żyroskopów.

Niestety nie bardzo, nie odróżnisz obrotów od przyspieszeń liniowych.
Potrzeba znać 6 współrzędnych ruchu (przyspieszenia) 3-liniowe i 3-kątowe.
Wprawdzie można rozmieścić akcelerometry przestrzennie (oprócz skrzydeł
musiałby być jeden także na ogonie), ale to zadziałałoby tylko w zakresie
dużych przyspieszeń. Dla małych nie unikniesz problemu z rzutem
przyspieszenia ziemskiego na osie pomiarowe.

Popatrz na

http://autopilot.sf.net

Mirek

=========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!ict.pwr.wroc.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Luke" <skraburski_at_nospam_yahoo.de>
Subject: Re: Diody świecące i samolocik ;)
Date: Sun, 5 Jan 2003 16:52:13 +0100


No wlasnie o to chodzi, po jednym na koncach skrzydel, jeden na dziobie,
jeden na ogonie i jeszcze jeden w najwyzszym punkcie samolotu i w
najnizszym. To wtedy bysmy mogli obroty wychwycic.



=========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!fu-berlin.de!newsfeed01.sul.t-online.de!newsmm00.sul.t-online.com!t-online.de!news.t-online.com!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Waldemar Krzok <waldemar_at_nospam_zedat.fu-berlin.de>
Subject: Re: Diody =?ISO-8859-2?Q?=B6wiec=B1ce?= i samolocik ;)
Date: Sun, 05 Jan 2003 19:08:41 +0100



Luke <skraburski_at_nospam_yahoo.de> wrote:
.
W dodatku sam akcelerometr nie wystarczy - trzeba jeszcze
żyroskopów żeby wiedzieć kiedy przyspieszamy w pionie,
a kiedy w poziomie.
A gdyby tak umieścili sześć akcelerometrów x1,x2,y1,y2,z1,z2, oddalone od
siebie(np. na końcach skrzydeł, x1,x2 ...), to moglibyśmy znać wszystkie
dane bez potrzeby wzywania żyroskopów.

Niestety nie bardzo, nie odróżnisz obrotów od przyspieszeń liniowych.
Potrzeba znać 6 współrzędnych ruchu (przyspieszenia) 3-liniowe i 3-kątowe.
Wprawdzie można rozmieścić akcelerometry przestrzennie (oprócz skrzydeł
musiałby być jeden także na ogonie), ale to zadziałałoby tylko w zakresie
dużych przyspieszeń. Dla małych nie unikniesz problemu z rzutem
przyspieszenia ziemskiego na osie pomiarowe.

korzystając tylko z czujników przyspieszenia (wogóle jakichkolwiek czujników
z wewnętrznym układem odniesienia), nie masz możliwości odróżnienia
przyspieszenia ziemskiego od przyspieszenia pojazdu. Musisz liczyć
trajektorię od startu lub mieć zewnętrzny punkt odniesienia, choćby GPS.

Waldek



=========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!news.man.poznan.pl!pwr.wroc.pl!panorama.wcss.wroc.pl!ict.pwr.wroc.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Luke" <skraburski_at_nospam_yahoo.de>
Subject: Re: Diody świecące i samolocik ;)
Date: Mon, 6 Jan 2003 08:59:52 +0100


korzystając tylko z czujników przyspieszenia (wogóle jakichkolwiek
czujników
z wewnętrznym układem odniesienia), nie masz możliwości odróżnienia
przyspieszenia ziemskiego od przyspieszenia pojazdu. Musisz liczyć
trajektorię od startu lub mieć zewnętrzny punkt odniesienia, choćby GPS.

Ale te czujniki mierza tylko zmiany przyspieszenia, nie mierza stalego
przyspieszenia ziemskiego, ktore zreszta latwo byloby odfiltrowac.



=========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!fu-berlin.de!uni-berlin.de!glubsche.ukbf.fu-berlin.DE!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Waldemar Krzok <waldemar.krzok_at_nospam_ukbf.fu-berlin.de>
Subject: Re: Diody =?ISO-8859-2?Q?=B6wiec=B1ce_i_samolocik_=3B=29?=
Date: Mon, 06 Jan 2003 12:38:29 +0100




Luke:
korzystając tylko z czujników przyspieszenia (wogóle jakichkolwiek

czujników

z wewnętrznym układem odniesienia), nie masz możliwości odróżnienia
przyspieszenia ziemskiego od przyspieszenia pojazdu. Musisz liczyć
trajektorię od startu lub mieć zewnętrzny punkt odniesienia, choćby GPS.


Ale te czujniki mierza tylko zmiany przyspieszenia, nie mierza stalego
przyspieszenia ziemskiego, ktore zreszta latwo byloby odfiltrowac.

no to ciekawe co ja stosuję od kilku lat. Te czujniki mierzą
przyspieszenie, a nie jego zmianę. Naprawdę.

Waldek


=========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.pl!newsgate.p

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: zielpro_at_nospam_cavern.pl (ziel)
Subject: =?iso-8859-2?Q?RE:_Diody_=B6wiec=B1ce_i_samolocik_;=29?=
Date: 7 Jan 2003 03:01:47 +0100


no to ciekawe co ja stosuję od kilku lat. Te czujniki mierzą
przyspieszenie, a nie jego zmianę. Naprawdę.


Nowy w temacie. ;-)
Czyli dla przyspieszenia stałego na wyjściu jest zero?
Jakby tak, to mnie się to podoba :-). Mam coś na myśli
i taki układ bardzo by mi pasował.

pzdr
Artur

--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.misc.elektronika


=========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!fu-berlin.de!uni-berlin.de!glubsche.ukbf.fu-berlin.DE!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Waldemar Krzok <waldemar.krzok_at_nospam_ukbf.fu-berlin.de>
Subject: Re: Diody =?ISO-8859-2?Q?=B6wiec=B1ce_i_samolocik_=3B=29?=
Date: Tue, 07 Jan 2003 11:55:42 +0100




ziel:
no to ciekawe co ja stosuję od kilku lat. Te czujniki mierzą
przyspieszenie, a nie jego zmianę. Naprawdę.



Nowy w temacie. ;-)
Czyli dla przyspieszenia stałego na wyjściu jest zero?
Jakby tak, to mnie się to podoba :-). Mam coś na myśli
i taki układ bardzo by mi pasował.

nie. Jakoś nie czytasz dokładnie. Na wyjściu masz napięcie (lub PWM, a
raczej DCM dla cyfrowych) proporcjonalne do przyspieszenia. Dla 0g masz
mniej więcej Uz/2 (połowa zasilania). Przyspieszenie ziemskie to 1g,
masz na wyjściu napięcie trochę wyższe (jakieś 50mV chyba dla ADXL202,
tak z głowy), jak postawisz sensor na głowie, to o 50mV niższe.

Waldek


=========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!uw.edu.pl!ict.pwr.wroc.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Luke" <skraburski_at_nospam_yahoo.de>
Subject: Re: Diody świecące i samolocik ;)
Date: Tue, 7 Jan 2003 21:45:38 +0100


Widocznie cos mi sie porabalo, ale wydawalo mi sie ze z takimi sie
spotkalem, chociaz moge sie mylic.
Jesli wprowadzilem kogos w blad to z gory przepraszam.
Lukasz



=========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.atman.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!newsfeed01.sul.t-online.de!newsmm00.sul.t-online.com!t-online.de!news.t-online.com!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Waldemar Krzok <waldemar_at_nospam_zedat.fu-berlin.de>
Subject: Re: Diody =?ISO-8859-2?Q?=B6wiec=B1ce?= i samolocik ;)
Date: Tue, 07 Jan 2003 22:40:24 +0100


Luke wrote:

Widocznie cos mi sie porabalo, ale wydawalo mi sie ze z takimi sie
spotkalem, chociaz moge sie mylic.
Jesli wprowadzilem kogos w blad to z gory przepraszam.

takie też są. Mierzą właściwie pochodną przyspieszenia, czyli szarpnięcie
(jerk). Niestety zwane są czujnikami przyspieszenia, tylko na 10 stronie
małymi literkami jest napisane dolna częstotliwość graniczna 10Hz (0.1Hz i
podobnie). Już się kłuciłem kiedyś ze sprzedawcą, taka męska blondyna to
była.
Czyli teoretycznie masz też rację, tylko z ADXL nie ;-)
Oczywiście dodając kondensator na wyjściu możesz składową stałą wyeliminować
;-)

Waldek


=========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!news.man.poznan.pl!pwr.wroc.pl!panorama.wcss.wroc.pl!ict.pwr.wroc.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Luke" <skraburski_at_nospam_yahoo.de>
Subject: Re: Diody świecące i samolocik ;)
Date: Tue, 7 Jan 2003 23:18:42 +0100


Uf, chociaz troche honoru uratowane :)

Lukasz



=========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.pl!newsgate.p

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: zielpro_at_nospam_cavern.pl (ziel)
Subject: =?iso-8859-2?Q?RE:_Diody_=B6wiec=B1ce_i_samolocik_;=29?=
Date: 8 Jan 2003 00:58:27 +0100


nie. Jakoś nie czytasz dokładnie. Na wyjściu masz napięcie (lub PWM, a
raczej DCM dla cyfrowych) proporcjonalne do przyspieszenia. Dla 0g masz
mniej więcej Uz/2 (połowa zasilania). Przyspieszenie ziemskie to 1g,
masz na wyjściu napięcie trochę wyższe (jakieś 50mV chyba dla ADXL202,
tak z głowy), jak postawisz sensor na głowie, to o 50mV niższe.

Nie, chodzi mi o to czy jeśli ustawię przyspieszenie ...
Inaczej.
Stoi czujnik w miejscu napięcie na jego wyjściu to 50mV lub 10kHz.
Rzucam nim. Napięcie lub częstotliwość rośnie i co dalej?
Chodzi mi moment "przejścia przez 0", tzn. w momencie kiedy zaraz ma zacząć
zwalniać, czyli przyspieszenie ) ale prędkość np. 30km/h - czy w tym
momencie
ma ponownie 50mV (10kHz) czy jaki poziom powiedzmy 67mV 14kHz.
No i chyba sam se odpowiedziałem, w chwili spoczynku, czyli dla
przyspieszenia
0 sygnał na wyjściu ma ponownie 50mV, pomimo poruszania się z jakąś
szybkością.
Dupa. Przepraszam. W takim wypadku potrzebowałbym jakiś miernik przebytej
drogi
w zadanym czasie w nieokreślonym środowisku. :-(
Czyli, że potrzebuję czujnika przyspieszenia i czujnika prędkość (względem
czego?). Nie macie jakichś prostszych problemów do rozwiązania? ;-)

pzdr
Artur

--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.misc.elektronika


=========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!news.icm.edu.pl!fu-berlin.de!uni-berlin.de!glubsche.ukbf.fu-berlin.DE!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Waldemar Krzok <waldemar.krzok_at_nospam_ukbf.fu-berlin.de>
Subject: Re: Diody =?ISO-8859-2?Q?=B6wiec=B1ce_i_samolocik_=3B=29?=
Date: Wed, 08 Jan 2003 11:34:55 +0100




ziel:

Stoi czujnik w miejscu napięcie na jego wyjściu to 50mV lub 10kHz.
powiedzmy 2.5V jest tym zerem.

Rzucam nim. Napięcie lub częstotliwość rośnie i co dalej?
albo maleje. Zależy od kierunku. Przyspieszenie może być negatywne,
nazywa się to wtedy też opóźnieniem. Te czujniki reagują też na kierunek
przyspieszenia.

Chodzi mi moment "przejścia przez 0", tzn. w momencie kiedy zaraz ma zacząć
zwalniać, czyli przyspieszenie ) ale prędkość np. 30km/h - czy w tym
momencie
ma ponownie 50mV (10kHz) czy jaki poziom powiedzmy 67mV 14kHz.


No i chyba sam se odpowiedziałem, w chwili spoczynku, czyli dla
przyspieszenia
0 sygnał na wyjściu ma ponownie 50mV, pomimo poruszania się z jakąś
szybkością.
to się nazywa inercjalny układ odniesienia. W szkole uczą, że szybkości
"w systemie" nie zmierzysz. Chyba, że podświetlne ;-)


się po prostu nie da stwierdzić, czy przyspieszenie pochodzi od ruchu,
czy od masy. Się po prostu NIE DA!
Musisz mieć jakiś zewnętrzny punkt odniesienia.

Waldek


=========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!mimuw.edu.pl!news.mimuw.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!news.dialog.net.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: jfox_at_nospam_poczta.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: Diody świecšce i samolocik ;)
Date: Wed, 08 Jan 2003 22:35:11 GMT


On 8 Jan 2003 00:58:27 +0100, ziel wrote:
Inaczej.
Stoi czujnik w miejscu napięcie na jego wyjściu to 50mV lub 10kHz.
Rzucam nim. Napięcie lub częstotliwość rośnie i co dalej?
Chodzi mi moment "przejścia przez 0", tzn. w momencie kiedy zaraz ma zacząć
zwalniać, czyli przyspieszenie ) ale prędkość np. 30km/h - czy w tym
momencie ma ponownie 50mV (10kHz) czy jaki poziom powiedzmy 67mV 14kHz.

Jeszcze inaczej. Taki ADXL pokazuje bezposrednio przyspieszenie.
Powiedzmy ze te 50mV odpowiadaja 0g. Ustawiasz go powiedzmy
poziomo w pojezdzie. Pojazd jedzie rowno 20m/s. czujnik cciagle
pokazuje 50mV. hamujemy - czujnik podaje np 30mv, skad wiesz ze
opoznienie wynosi 2m/s^2. Po 3 sekundach takiego odczytu mozesz
powiedziec ze predkosc sie zmienila o 6m/s, ale nic wiecej.
Puszczamy hamulec - czujnik pokazuje znow 50mV.
Inaczej bedzie dla tego czujnika w pionie w windzie - tam
odczyt spoczynkowy bedzie np 150mV - co oznacza 10m/s2,
ale to nie zmiana predkosci, tylko grawitacja.

A sa czujniki ktore mierza zmiane przyspieszenia. Taki np
piezoelektryczny kwarcowy. Nacisk powoduje powstanie ladunku
na okladkach. Ten ladunek jest nawet proporcjonalny do przypieszenia
i powoduje proporcjonalne napiecie ... ale podlaczenie wzmacniacza
pomiarowego powoduje rozladowanie ladunku przez rezystancje wejsciowa.

Taki czujnik wygeneruje impuls typu szpilka w momencie np wciskania
hamulca, potem bedzie napiecie 0 w czasie rownomiernego hamowania,
potem wygeneruje impuls ujemny jak kierowca hamulec pusci.
Jak ten przebieg raz scalkujesz - otrzymasz wykres przyspieszenia,
tylko ze nie znasz poczatkowej wartosci. Drugi raz calkujesz -
masz wykres zmian predkosci, ale znow nie znasz poczatkowej.
Natomiast np dosc dobrze ten czujnik sie nadaje do pomiary wibracji


No i chyba sam se odpowiedziałem, w chwili spoczynku, czyli dla
przyspieszenia 0 sygnał na wyjściu ma ponownie 50mV, pomimo poruszania się z jakąś
szybkością. Dupa. Przepraszam.

Dajesz uklad calkujacy, resetujesz poki model stoi i juz znasz
predkosc. Tylko ze w praktyce sie zaraz rozjedzie, bo integrator
ma np 0.1mV offsetu i zerowe przyspieszenie odbiera jako
np 0.01m/s^2. Po dwoch minutach blad siega juz 1.2m/s

W takim wypadku potrzebowałbym jakiś miernik przebytej
drogi w zadanym czasie w nieokreślonym środowisku. :-(


GPS. Albo tak jak radzilismy - w pione to przez cisnienie powietrza.

J.


=========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed.silweb.pl!newsfeed.tpinternet.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: zielpro_at_nospam_cavern.pl (ziel)
Subject: =?iso-8859-2?Q?RE:_Diody_=3Fwiec=B9ce_i_samolocik_;=29?=
Date: 9 Jan 2003 21:14:40 +0100


GPS. Albo tak jak radzilismy - w pione to przez cisnienie powietrza.

Już latałem. :-(
W strefie większej wilgotności zmieniał się odczyt,Nie wiem
czy to wina umieszczenia całości na zewnątrz czy chmury, ale z powodu
braku możliwości zapewnienia 100% szczelności dałem sobie spokój. :-(

pzdr
Artur

--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.misc.elektronika


=========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: jfox_at_nospam_poczta.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: Diody ?wiecšce i samolocik ;)
Date: Sun, 12 Jan 2003 21:26:42 GMT


On 9 Jan 2003 21:14:40 +0100, ziel wrote:
GPS. Albo tak jak radzilismy - w pione to przez cisnienie powietrza.

Już latałem. :-(
W strefie większej wilgotności zmieniał się odczyt,Nie wiem

Dziwne to troche. Lotnicy jakos nie narzekaja. Owszem,
nastawiac cisnienie wlasciwe na danym obszarze trzeba, ale
przy zasiegu modelu nie powinno to miec znaczenia.

Poza tym nie moga istniec razace roznice cisnienia w dwoch
sasiednich obszach - zaraz by sie huragan zrobil.

czy to wina umieszczenia całości na zewnątrz czy chmury, ale z powodu
braku możliwości zapewnienia 100% szczelności dałem sobie spokój. :-(

Zaraz - to nie moze byc szczelne :-)

Mogles miec kiepska kompensacje temperaturowa..

J.


=========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Mich" <lsowa_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Diody swiecace i samolocik ;)
Date: Fri, 3 Jan 2003 19:24:18 +0100


> Potrzebujesz czujnika cisnienia bezwzglednego, a nie akcelerometru.
TG

No nie za bardzo, poniewaz cisnienie moze sie zmieniac niezaleznie od
zmian
wysokosci, a stosujac akcelerometr bedziemy wiedziec czy sie wznosimy.
Po scalkowaniu sygnalu mozna uzyskac aktualna predkosc wznoszenia badz
opadania.

Wlasnie!!! Dokladnie tak mi powiedziano ;)
Moze cos wiecej...?

Mich


=========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Piotr Wyderski" <piotr.wyderskiREMOVE_at_nospam_hoga.pl>
Subject: Re: Diody swiecace i samolocik ;)
Date: Fri, 3 Jan 2003 19:37:06 +0100



Luke wrote:

No nie za bardzo, poniewaz cisnienie moze sie zmieniac niezaleznie od
zmian
wysokosci, a stosujac akcelerometr bedziemy wiedziec czy sie wznosimy.

Wznosic albo opadac mozemy sie ze stala predkoscia => a=dv/dt = 0, wiec:

Po scalkowaniu sygnalu mozna uzyskac aktualna predkosc wznoszenia badz
opadania.

\int{a dt} = at + v_0, skad wezmiesz predkosc poczatkowa? :-)
Lepiej wziac czujnik cisnienia i z jego wskazan liczyc pochodna,
a to wygodnie zrobic mikrokontrolerkiem. Tylko czy takie
wyjasnienie w czymkolwiek pomaga Michowi...?

Pozdrawiam
Piotr Wyderski



=========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!newsfeed.tpinternet.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Mich" <lsowa_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Diody swiecace i samolocik ;)
Date: Fri, 3 Jan 2003 20:24:47 +0100


\int{a dt} = at + v_0, skad wezmiesz predkosc poczatkowa? :-)

Czujnik bezwladnosci potrzebuje predkosc poczatkowa? Z tego co doczytalem,
tam sa jakies pojemnosci, ktore sie zmieniaja w zaleznosci od
przyspieszenia.
Nie wiem, czy ktos mial kiedys z czyms takowym do czynienia, ale to wyglada
tak, ze sa wyscia analogowe i cyfrowe. I chcialem podlaczyc sie pod te
cyfrowe i na diodki. Tyle, ze tam sa jakies "wypelnienia" T1 i T2...no i tu
sie schody zaczynaja dla mnie. Domyslam sie, ze zmieniajac te czasy moge
zmieniac intensywnosc swiecenia diod. Tylko jak???

Mich



=========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!uw.edu.pl!news.nask.pl!news.internetia.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!newsfeed01.sul.t-online.de!newsmm00.sul.t-online.com!t-online.de!news.t-online.com!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Waldemar Krzok <waldemar_at_nospam_zedat.fu-berlin.de>
Subject: Re: Diody swiecace i samolocik ;)
Date: Fri, 03 Jan 2003 22:24:22 +0100


Mich wrote:

\int{a dt} = at + v_0, skad wezmiesz predkosc poczatkowa? :-)

Czujnik bezwladnosci potrzebuje predkosc poczatkowa? Z tego co doczytalem,
tam sa jakies pojemnosci, ktore sie zmieniaja w zaleznosci od
przyspieszenia.
Nie wiem, czy ktos mial kiedys z czyms takowym do czynienia, ale to
wyglada tak, ze sa wyscia analogowe i cyfrowe. I chcialem podlaczyc sie
pod te cyfrowe i na diodki. Tyle, ze tam sa jakies "wypelnienia" T1 i
T2...no i tu sie schody zaczynaja dla mnie. Domyslam sie, ze zmieniajac te
czasy moge zmieniac intensywnosc swiecenia diod. Tylko jak???

ADXL 202, na przykład, ma wyjście cyfrowe. Są też z analogowym. Są to
statyczne czujniki przyspieszenia, czyli reagują również na przyspieszenie
ziemskie. Łącząc 3 czujniki dwukierunkowe, masz położenie bryły sztywnej w
przestrzeni. Tylko impreza średnio-tania. ADXL202 kosztuje jakieś 40EUR za
sztukę.
Zobacz na stronie AD jakie typy są. Aha, potrzebujesz też stabilizację
temperaturową i czyste napięcie zasilania. Z drobnym ograniczeniem
wystarczą 3 stopnie swobody, przynajmniej będziesz miał pozycję samolotu do
poziomu.
Nasze analogowe ustrojstwo 3 kanałowe już prawie gotowe, ale cena części i
płytek (no te akurat dość tanie) to ok. 150EUR.

Waldek

=========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.atman.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: jfox_at_nospam_poczta.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: Diody swiecace i samolocik ;)
Date: Sat, 04 Jan 2003 15:03:35 GMT


On Fri, 3 Jan 2003 19:12:36 +0100, Luke wrote:
Potrzebujesz czujnika cisnienia bezwzglednego, a nie akcelerometru.

No nie za bardzo, poniewaz cisnienie moze sie zmieniac niezaleznie od zmian
wysokosci,

Przez ta godzine lotu modelu jest niemal stale.

a stosujac akcelerometr bedziemy wiedziec czy sie wznosimy.

A co bedzie jak beczke pilot wykreci ?

Po scalkowaniu sygnalu mozna uzyskac aktualna predkosc wznoszenia badz
opadania.

Tylko w teorii. W praktyce bedzie wynik plywal wielokrotnie
bardziej niz cisnienie powietrza :-)

J.




=========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.atman.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!news.tpi.pl!not-for-mai