!!!! Czujniki Halla i magnesy- pilne !!!!!



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Paweł Ratajczak" <pawel_ratajczak_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: !!!! Czujniki Halla i magnesy- pilne !!!!!
Date: Thu, 8 Feb 2001 21:50:46 +0100


Witam grupowiczow

Mam pewien problem w aktualnie wykonywanym zleceniu.
Jego przedmiotem jest elektronika pelniaca role sterownika
serwa, ktore porusza przepustnica gaznikow na podstawie
wychylenia manetki gazu, dodatkowo steruje zaworami powietrza
na podstawie sygnalu z sondy lambda, ma tempomat i pare innych
bajerow. Moim problemem jest brak sygnalu zwrotnego
informujacego o aktualnym wychyleniu przepustnicy,
co powoduje rozkalibrowywanie ukladu przy zmianie napiecia
instalacji, naciagow sprezyn i paru innych, ktorych nie da sie
uwzglednic w algorytmie sterowania serwomechanizmem.
Dodam, ze serwomechanizm ten ma zwykly silnik pradu stalego
z dwoma krancowkami i sprzeglem elektromagnetycznym.
Poniewaz komponenty sterujace (serwomechanizm i manetka)
dostarcza zleceniodawca musze obejsc jakos ten problem.
Jak do tej pory jedynym sensownym rozwiazaniem wydaje sie
byc dolozenie czujnika (czujnikow) Halla (mam upatrzone nawet
z Allegro Microsystems) i odpowiednich magnesow (tu susza w temacie)
do serwomechanizmu. Myslalem o czujniku przyspieszenia z Analog Devices
serii ADXL, ale sercem ukladu jest ADuC812, ktory raczej sie nie nada do
wspolpracy z takim czujnikiem, ze wzgledu na skomplikowane
obliczenia zmiennoprzecinkowe, a uklad jest juz zbyt zaawansowany
i kosztowny aby zmieniac teraz koncepcje i przechodzic na sygnalowca.
Zakres ruchu obrotowego serwa to okolo 120 stopni. Chetnie poslucham
rad osob ktore cos kiedys robily z takimi aplikacjami (magnesy
i czujniki pola). Wazne jest dla mnie, aby informacja zwrotna byla
liniowa. Bede wdzieczny rowniez za wszelkie rady i kontakty do firm
produkujacych specjalistyczne magnesy.

Paweł Ratajczak
P.E.P. Alfine s.c
Dzial DSP
e-mail: analog_support_at_nospam_alfine.com.pl
WWW: www.alfine.com.pl



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Tomasz Gumny" <anwoz_at_nospam_alpha.net.pl>
Subject: Re: !!!! Czujniki Halla i magnesy- pilne !!!!!
Date: Thu, 8 Feb 2001 22:22:03 +0100


Jak do tej pory jedynym sensownym rozwiazaniem wydaje sie
byc dolozenie czujnika (czujnikow) Halla (mam upatrzone nawet
z Allegro Microsystems) i odpowiednich magnesow (tu susza w temacie)
do serwomechanizmu.

W podobnym projekcie zastosowalem A3515 Allegro,
AD7810 AD (oba sa "ratiometric") i magnesy z Elfy
Poza tym polecam lekture an27702.pdf ze strony Allegro.
TG



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Paweł Ratajczak" <pawel_ratajczak_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: !!!! Czujniki Halla i magnesy- pilne !!!!!
Date: Fri, 9 Feb 2001 00:06:46 +0100



W podobnym projekcie zastosowalem A3515 Allegro,
AD7810 AD (oba sa "ratiometric") i magnesy z Elfy
- maja duzo wiecej niz jest w katalogu.
Poza tym polecam lekture an27702.pdf ze strony Allegro.
TG

Wielkie dzieki, poczytam a dodatkowego przetwornika nie potrzebuje -
ADuC812 ma 8 kanalow do ADC i mam jeszcze 4 wolne.

Paweł Ratajczak



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: jfox_at_nospam_friko6.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: !!!! Czujniki Halla i magnesy- pilne !!!!!
Date: 9 Feb 2001 11:40:06 +0100


On Thu, 8 Feb 2001 21:50:46 +0100, Paweł Ratajczak <pawel_ratajczak_at_nospam_poczta.onet.pl> wrote:
Jego przedmiotem jest elektronika pelniaca role sterownika
serwa, ktore porusza przepustnica gaznikow na podstawie
wychylenia manetki gazu, dodatkowo steruje zaworami powietrza

Manetka rozumiem jest de facto potencjometrem ?

na podstawie sygnalu z sondy lambda, ma tempomat i pare innych
bajerow. Moim problemem jest brak sygnalu zwrotnego
informujacego o aktualnym wychyleniu przepustnicy,
co powoduje rozkalibrowywanie ukladu przy zmianie napiecia
instalacji, naciagow sprezyn i paru innych, ktorych nie da sie
uwzglednic w algorytmie sterowania serwomechanizmem.
Dodam, ze serwomechanizm ten ma zwykly silnik pradu stalego
z dwoma krancowkami i sprzeglem elektromagnetycznym.

Ja tu czegos nie rozumiem - albo to ten silnik ma jakies sprzezenie
zwrotne, albo to nie jest SERWO mechanizm.
Rozumiem ze nie jest, i jest to po prostu silnik z przekladnia poruszajacy
przepustnica. Swoja droga - silnik zwykly czy krokowy ?
A po co tam jest to sprzeglo ? Czy to moze silnik sie kreci sie
rowno caly czas, sprzeglo dawkuje sile, a sprezyna stawia opor ..

Jak do tej pory jedynym sensownym rozwiazaniem wydaje sie
byc dolozenie czujnika (czujnikow) Halla (mam upatrzone nawet
z Allegro Microsystems) i odpowiednich magnesow (tu susza w temacie)

Jest to rozwiazanie - chyba nawet gotowe elementy dostaniesz - cos
co potencjometr przypomina.
Jesli masz dostep do osi przetwornicy to jest tez pare innych mozliwosci
kondensator ze starego radia, jakies cewki z ruchomym rdzeniem
albo obracane itp ..

A moze zrobic calkiem inaczej - nie przejmowac sie pozycja
przepustnicy, tylko stabilizowac obroty silnika?
Albo cisnienie w kolektorze dolotowym [zalezy od obrotow]

Myslalem o czujniku przyspieszenia z Analog Devices
serii ADXL, ale sercem ukladu jest ADuC812, ktory raczej sie nie nada do
wspolpracy z takim czujnikiem, ze wzgledu na skomplikowane
obliczenia zmiennoprzecinkowe, a uklad jest juz zbyt zaawansowany

Tam wcale nie potrzeba takis skomplikowanych obliczen. Tylko jest
inny problem - co to jest: samochod, samolot? Przyspieszen tam nie
zabraknie. Silnik stacjonarny ? Wibracje moga zniweczyc wysilki.
Chyba nie tedy droga.
To juz prosciej zalozyc jakis impulsator na os silnika przed przekladnia,
i zliczac o ile przestawilismy przepustnice. Kalibracja wylacznikiem
krancowym ...

Wazne jest dla mnie, aby informacja zwrotna byla liniowa.

Naprawde takie wazne? Nie wiem kto tym steruje, ale jak mu nie beda
pasowaly obroty to moze po prostu dalej manetke przekreci ..

Bede wdzieczny rowniez za wszelkie rady i kontakty do firm
produkujacych specjalistyczne magnesy.

Zajrzyj na www.ednmag.com - tam sie oglaszalo pare firm
z gotowymi "potencjometrami magnetycznymi"... W elfie tez
cos bylo ..

J.


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Pawel Ratajczak" <pawel_ratajczak_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: !!!! Czujniki Halla i magnesy- pilne !!!!!
Date: Sun, 11 Feb 2001 22:41:07 +0100



Manetka rozumiem jest de facto potencjometrem ?

Tak jest potencjometrem.

Ja tu czegos nie rozumiem - albo to ten silnik ma jakies sprzezenie
zwrotne, albo to nie jest SERWO mechanizm.
Rozumiem ze nie jest, i jest to po prostu silnik z przekladnia poruszajacy
przepustnica. Swoja droga - silnik zwykly czy krokowy ?
A po co tam jest to sprzeglo ? Czy to moze silnik sie kreci sie
rowno caly czas, sprzeglo dawkuje sile, a sprezyna stawia opor ..

Jest to zwyklu silnik liniowy z 2 krancowkami. Sprzeglo jesli jest zalaczone
powoduje utrzymywanie aktualnej pozycji serwa, jak je sie odlaczy
to serwo wraca do stanu poczatkowego - wolne obroty.

Jest to rozwiazanie - chyba nawet gotowe elementy dostaniesz - cos
co potencjometr przypomina.
Jesli masz dostep do osi przetwornicy to jest tez pare innych mozliwosci
- zwykly potencjometr, enkoder stykowy lub optyczny, zmienny
kondensator ze starego radia, jakies cewki z ruchomym rdzeniem
albo obracane itp ..
A moze zrobic calkiem inaczej - nie przejmowac sie pozycja
przepustnicy, tylko stabilizowac obroty silnika?
Albo cisnienie w kolektorze dolotowym [zalezy od obrotow]

Juz raczej w firmie podjelismy decyzje ze dopasujemy gotowy
czujnik polozenia przepustnicy - przypuszcalnie od Astry.
To musi byc cos pewnego.

Tam wcale nie potrzeba takis skomplikowanych obliczen. Tylko jest
inny problem - co to jest: samochod, samolot? Przyspieszen tam nie
zabraknie. Silnik stacjonarny ? Wibracje moga zniweczyc wysilki.
Chyba nie tedy droga.
To juz prosciej zalozyc jakis impulsator na os silnika przed przekladnia,
i zliczac o ile przestawilismy przepustnice. Kalibracja wylacznikiem
krancowym ...

Nie wiem, slyszalem tak od znajomego z firmy.
To jezd pojazd trojkolowy typu Chopper produkowany przez niemiecka
firme REWACO.

Wazne jest dla mnie, aby informacja zwrotna byla liniowa.

Naprawde takie wazne? Nie wiem kto tym steruje, ale jak mu nie beda
pasowaly obroty to moze po prostu dalej manetke przekreci ..

Chodzi o to, ze podstawowym punktem tego zlecenia jest PROPORCJONALNE
przeniesienie polozenia manetki na wychylenie przepustnicy, a w przypadku
nieliniowosci bede musial robic LUT'a.

Bede wdzieczny rowniez za wszelkie rady i kontakty do firm
produkujacych specjalistyczne magnesy.

Zajrzyj na www.ednmag.com - tam sie oglaszalo pare firm
z gotowymi "potencjometrami magnetycznymi"... W elfie tez
cos bylo ..

Dzieki

Pawel Ratajczak





Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Milosz Skowyra <mewash_at_nospam_bet.po.opole.pl>
Subject: Re: !!!! Czujniki Halla i magnesy- pilne !!!!!
Date: Fri, 09 Feb 2001 11:57:44 +0100


"Paweł Ratajczak" wrote:

Zakres ruchu obrotowego serwa to okolo 120 stopni. Chetnie poslucham
rad osob ktore cos kiedys robily z takimi aplikacjami (magnesy
i czujniki pola). Wazne jest dla mnie, aby informacja zwrotna byla
liniowa.

Moze troszke nie na temat, ale moze lepiej by bylo zastosowac enkoder ?

--
Regards.
|-----------------------------------------------------|
| Milosz Skowyra |
| miloszek_at_nospam_fidonet.org.pl 2:484/2.47 on fidonet |
| GSM Mobile +48608888899 |
|-----------------------------------------------------|

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Ireneusz Niemczyk <i.niemczyk_at_nospam_multispedytor.com.pl>
Subject: Re: !!!! Czujniki Halla i magnesy- pilne !!!!!
Date: Fri, 09 Feb 2001 14:17:59 +0100


Czujnk+magnesik

Firma Wobit z Poznznia, Pan Ober Witold, tel. 061 8333530, kit WMK-16

Magnesik cylindryczny z czujnikiem Halla 2 kana=B3owym (impulsy+kierunek)=
za
jedyne.....24N (ale nie jestem pewien). Ca=B3o=B6=E6 ma 16 imp/obr. Cz=EA=
sto stosuj=EA

--
PZD, Irek.N. (ALIAS)
ps. co=B6 wi=EAcej ?


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Ireneusz Niemczyk <i.niemczyk_at_nospam_multispedytor.com.pl>
Subject: Re: !!!! Czujniki Halla i magnesy- pilne !!!!!
Date: Fri, 09 Feb 2001 14:19:45 +0100


ps. co=B6 wi=EAcej ?

Oczywi=B6cie!!! zapomnia=B3em www.wobit.com.pl :)

--
PZD, Irek.N. (ALIAS)



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Marek Lewandowski" <locust_at_nospam_priv4.onet.pl>
Subject: Re: !!!! Czujniki Halla i magnesy- pilne !!!!!
Date: Fri, 9 Feb 2001 17:34:51 +0100



Użytkownik "Ireneusz Niemczyk" <i.niemczyk_at_nospam_multispedytor.com.pl> napisał w
wiadomości news:3A83EE71.45D90672_at_nospam_multispedytor.com.pl...
ps. coś więcej ?

Oczywiście!!! zapomniałem www.wobit.com.pl :)

A ile wołają za sztukę w detalu?
Nie ma na www, jutro sobota, a mnie to ciekawi...

--
Marek "Twilight" Lewandowski
twilight_at_nospam_callisto.krakow.pl UIN:10139051
http://www.callisto.krakow.pl/~twilight
"We would have better films if we shot less films and more actors"


--
PZD, Irek.N. (ALIAS)





Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Ireneusz Niemczyk <i.niemczyk_at_nospam_multispedytor.com.pl>
Subject: Re: !!!! Czujniki Halla i magnesy- pilne !!!!!
Date: Mon, 12 Feb 2001 13:34:47 +0100


A ile wo=B3aj=B1 za sztuk=EA w detalu?
Nie ma na www, jutro sobota, a mnie to ciekawi...

Cze=B6=E6, .....pisa=B3em szyfrem ;))....za jedyme 24N =3D 24 netto.


--
PZD, Irek.N. (ALIAS)



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Paweł Ratajczak" <pawel_ratajczak_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: !!!! Czujniki Halla i magnesy- pilne !!!!!
Date: Sun, 11 Feb 2001 22:44:03 +0100



Czujnk+magnesik

Firma Wobit z Poznznia, Pan Ober Witold, tel. 061 8333530, kit WMK-16

Magnesik cylindryczny z czujnikiem Halla 2 kanałowym (impulsy+kierunek) za
jedyne.....24N (ale nie jestem pewien). Całość ma 16 imp/obr. Często stosuję

--
dzieki serdeczne, tak sie sklada ze to jest moj znajomy. Mieszkam moze z
200m od
niego i juz z nim rozmawialem, jednak niewiele to wnioslo. Przy wychyleniu
tylko 120
stopni to jest zbyt niska rozdzielczosc.

Pozdrawiam

Pawel Ratajczak



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Ireneusz Niemczyk <i.niemczyk_at_nospam_multispedytor.com.pl>
Subject: Re: !!!! Czujniki Halla i magnesy- pilne !!!!!
Date: Mon, 12 Feb 2001 13:40:50 +0100


dzieki serdeczne, tak sie sklada ze to jest moj znajomy. Mieszkam moze =
z
200m od
niego i juz z nim rozmawialem, jednak niewiele to wnioslo. Przy wychyle=
niu
tylko 120
stopni to jest zbyt niska rozdzielczosc.

Rozumiem. Jesli to prototyp i ma trafi=E6 do seryjnej....to mo=BFe optycz=
ny (dro=BFsze
niestety przynajmniej kilka razy). Je=B6li to natomiast domowa zabawa - t=
o
proponuj=EA tarczk=EA z myszki. Mnie uda=B3o si=EA _wycisn=B1=E6_ 41 impu=
ls=F3w na obr=F3t -
wi=EAc teoretycznie w trybie quadrule mo=BFna by by=B3o mierzy=E6 co ~2,2=
stopnia.
Problemem jest mechanika - wbrew pozorom musi by=E6 precyzyjna.
Jaka rozdzielczo=B6=E6 Ciebie interesuje ?
--
PZD, Irek.N. (ALIAS)
ps. mo=BFe zamiast na wale _przepustnicy_ zamontowa=E6 na przek=B3adni z=EA=
batej
(wystarcz=B1 2 ko=B3a)?