Regulator obrotów silnika DC
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl
From: "Gift" <witek_at_nospam_cordef.com.pl>
Subject: Regulator obrotów silnika DC
Date: Sun, 10 Feb 2002 14:41:48 +0100
Witam!
Potrzebuję schemat najprostrzego regulatora obrotów silnika prądu stałego na
napięcie w zakresie 5-9V. Proszę o pomoc.
Czy da się zrobić w nieskomplikowany sposób synchronizator obrotów 2
silników? Ktoś wie coś na ten temat? Jakieś adresy stron, schematy, info....
Pozdr
Witek M.
From: Marek Lewandowski <locust_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Regulator_obrot=F3w_silnika_DC?=
Date: Sun, 10 Feb 2002 15:56:23 GMT
Gift wygenerował manualnie w wiadomości <a45tgr$iar$1_at_nospam_news.tpi.pl>
udostępnionej publicznie dnia Sun, 10 Feb 2002 14:41:48 +0100 co
następuje:
Witam!
Potrzebuję schemat najprostrzego regulatora obrotów silnika prądu stałego na
najprostSZego. Język polski jest trudny, wiem.
napięcie w zakresie 5-9V. Proszę o pomoc.
Najprościej (jeśli silnik ma obracać się tylko w jedną stronę) to taki
regulator robi się na tranzystorze+timerze, stosując regulację PWM. To
znaczy, że z częstotliwością np. 10kHz włączasz i wyłączasz zasilanie
silnika. Jak chcesz, żeby kręcił się szybciej, włączasz zasilanie na
dłużej a przerwy robisz krótsze, jak wolniej - odwrotnie. Tak na
wypadek jakbyś nie wiedział, co to PWM.
Musisz napisać trochę więcej, co ma być parametrem wejściowym dla
regulatora. Czy chcesz mieć po prostu gałę do kręcenia, czy to ma być
jakieś napięcie określające prędkość obr.
Mam gdzieś własny projekt prostego 100% analogowego regulatora do
silniczka DC (praca nawrotna) - to tak dla miłośników pakowania
wszędzie ATMELków ;-)
Tylko potrzebowałbyś przynajmniej Triala Protela 99SE, no i trochę
wyczucia w analogówce żeby to cudow wyregulować ;-)
Czy da się zrobić w nieskomplikowany sposób synchronizator obrotów 2
silników? Ktoś wie coś na ten temat? Jakieś adresy stron, schematy, info....
Da się, ale musisz zapewnić obu silnikom jakieś sprzężenie zwrotne o
prędkości (tarcze enkoderowe, tachoprądnice itp).
--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051
locust_at_nospam_poczta.onet.pl
http://locust.republika.pl
From: "Gift" <witek_at_nospam_cordef.com.pl>
Subject: Re: Regulator obrotów silnika DC
Date: Sun, 10 Feb 2002 20:43:46 +0100
najprostSZego. Język polski jest trudny, wiem.
Sorki, u mnie zastanawianie się nad ortografią kosztuje 0,33 zł/min.
napięcie w zakresie 5-9V. Proszę o pomoc.
Najprościej (jeśli silnik ma obracać się tylko w jedną stronę) to taki
regulator robi się na tranzystorze+timerze, stosując regulację PWM. To
znaczy, że z częstotliwością np. 10kHz włączasz i wyłączasz zasilanie
silnika. Jak chcesz, żeby kręcił się szybciej, włączasz zasilanie na
dłużej a przerwy robisz krótsze, jak wolniej - odwrotnie. Tak na
wypadek jakbyś nie wiedział, co to PWM.
tzn. zwykły regulowany timerek na 555 wystarczy?
Musisz napisać trochę więcej, co ma być parametrem wejściowym dla
regulatora. Czy chcesz mieć po prostu gałę do kręcenia, czy to ma być
jakieś napięcie określające prędkość obr.
Potencjometr. Generalnie chodzi mi dwa układy dostrajające do siebie 2
silniki w modelu... powiedzmy samochodu.
Na pewno po złożeniu silniki nie będą obracać napedu jednakowo, więc
potrzebna mi synchronizacja. Żeby nie przesadzać - jak najprostSZa.
Mam gdzieś własny projekt prostego 100% analogowego regulatora do
silniczka DC (praca nawrotna) - to tak dla miłośników pakowania
wszędzie ATMELków ;-)
Nie jestem miłośnikiem. Nie mam po prostu programatora.... i nawet nie wiem
gdzie szukać schematu, a przydałby się z emulacją, bo wprawę w elektronicę
mam prawie żadną.... :-(
Tylko potrzebowałbyś przynajmniej Triala Protela 99SE, no i trochę
wyczucia w analogówce żeby to cudow wyregulować ;-)
Mam :-)
Pozdr.
Witek M.
From: Marek Lewandowski <locust_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Regulator_obrot=F3w_silnika_DC?=
Date: Sun, 10 Feb 2002 22:21:52 GMT
Gift wygenerował manualnie w wiadomości <a46icj$rjg$1_at_nospam_news.tpi.pl>
udostępnionej publicznie dnia Sun, 10 Feb 2002 20:43:46 +0100 co
następuje:
najprostSZego. Język polski jest trudny, wiem.
Sorki, u mnie zastanawianie się nad ortografią kosztuje 0,33 zł/min.
To zainstaluj czytnik off-line i nie pisz siedząc na linii. Polecam
kombinację Hamster+NoworytaNewsReader. Hamster rewelacja
(synchronizuje wszystko ze wszzystkim) NNR jest prosty i pancerny, nie
wywala się jak OE.
napięcie w zakresie 5-9V. Proszę o pomoc.
Najprościej (jeśli silnik ma obracać się tylko w jedną stronę) to taki
regulator robi się na tranzystorze+timerze, stosując regulację PWM. To
znaczy, że z częstotliwością np. 10kHz włączasz i wyłączasz zasilanie
silnika. Jak chcesz, żeby kręcił się szybciej, włączasz zasilanie na
dłużej a przerwy robisz krótsze, jak wolniej - odwrotnie. Tak na
wypadek jakbyś nie wiedział, co to PWM.
tzn. zwykły regulowany timerek na 555 wystarczy?
Jak nie potrzebujesz stabilizacji prędkości to nie ma sprawy. PWM na
NE555 da się zrobić.
Musisz napisać trochę więcej, co ma być parametrem wejściowym dla
regulatora. Czy chcesz mieć po prostu gałę do kręcenia, czy to ma być
jakieś napięcie określające prędkość obr.
Potencjometr. Generalnie chodzi mi dwa układy dostrajające do siebie 2
silniki w modelu... powiedzmy samochodu.
Na pewno po złożeniu silniki nie będą obracać napedu jednakowo, więc
potrzebna mi synchronizacja. Żeby nie przesadzać - jak najprostSZa.
Zaraz. Jak chcesz mieć synchronizację dwóch silników, to na pewno
będziesz potrzebował mieć sprzężenia zwrotne i wtedy wartościami
wejściowymi będą najprawdopodobniej napięcia, a na pewno nie
rezystancja potencjometru.
W tym wypadku najprostsza synchronizacja oznacza, że na każdy silnik
musisz wsadzić tarczę ze szczelinkami (a la mysz PC) i "zapiąć" coś w
rodzaju PLL.
To znaczy: (bez stabilizacji obrotów, z synchronizacją) jeden silnik
traktujesz PWM z jednego drivera, sygnały z fotokomórek od tarcz
przesłonowych podajesz na dyskryminator fazy, jego wyjście na
integrator, integrator na sterowanie prędkością drugiego silnika. Jak
drugi się zaczyna spóźniać, faza z jego tarczy zacznie się
jednostajnie opóźniać w stosunku do tej z pierwszego silnika
dyskryminator poda to opóźnienie na integrator, ten skoryguje
zasilanie silnika. W stanie ustalonym błąd śledzenia prędkości zerowy,
odporność na zaburzenia niestety średnia, ale ma być prosto...
Mam gdzieś własny projekt prostego 100% analogowego regulatora do
silniczka DC (praca nawrotna) - to tak dla miłośników pakowania
wszędzie ATMELków ;-)
Nie jestem miłośnikiem. Nie mam po prostu programatora.... i nawet nie wiem
gdzie szukać schematu, a przydałby się z emulacją, bo wprawę w elektronicę
mam prawie żadną.... :-(
na Elektrodzie jest schemat programatora z PE4/99. Działa.
A jak chcesz ieć porządnie, to patrz programator COMBO2 Gustawa -
przynajmniej słyszę o nim same pozytywne opinie.
Tylko potrzebowałbyś przynajmniej Triala Protela 99SE, no i trochę
wyczucia w analogówce żeby to cudow wyregulować ;-)
Mam :-)
Triala, czy wyczucie?
--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051
locust_at_nospam_poczta.onet.pl
http://locust.republika.pl
From: "inkoguto" <pisz_na_at_nospam_berdyczow.pl>
Subject: Re: Regulator obrotów silnika DC
Date: Tue, 12 Feb 2002 09:25:30 +0100
Użytkownik "Gift" <witek_at_nospam_cordef.com.pl> napisał w wiadomości
news:a45tgr$iar$1_at_nospam_news.tpi.pl...
Czy da się zrobić w nieskomplikowany sposób synchronizator obrotów 2
silników? Ktoś wie coś na ten temat? Jakieś adresy stron, schematy,
info....
Jeśli to są silniczki komutatorowe prądu stałego to bez zewnętrznego
tachometru ich nie zsynchronizujesz.
Możesz zastosować silniki krokowe (ale ich sterowanie to skomplikowana
sprawa), albo silniki synchroniczne prądu zmiennego (a tu następne problemy)
Jeśli to ma być napęd lewej i prawej gąsienicy transportera bomb pod
samochody, to "za darmo" prosto nie pojedzie:-)))
W zależności od silników bez skomplikowanej mechaniki, albo elektroniki się
nie obejdzie