BUZ11 i PWM - pytanie



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jacek Meyerhold" <jacekmey_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: BUZ11 i PWM - pytanie
Date: Sun, 10 Feb 2002 20:31:35 +0100


Witam!
Zrobilem sobie prosy regulator PWM na 12V z silnikiem od modelu samochodu
sterowany przez AT90S2313. Kiedy zatrzymam silnik wtedy pobiera on 9A/12V. I
tu wlasnie mam ptanie. Starsznie mi sie ten MOSFET grzeje. Bez radiatora to
nawet kabelek sie odlutowal. Czy tak ma byc? Podejrzewam, ze moze sie on nie
do konca otwierac. AVR ma oczywiscie PWM 0-5V. Co o tym sadzicie?

Pozdrawiam,
Jacek Meyerhold


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "A.Grodecki" <ag_at_nospam_modeltronik.com.pl>
Subject: Re: BUZ11 i PWM - pytanie
Date: Sun, 10 Feb 2002 21:02:08 +0100


Po pierwsze tranzystor w takim regulatorze nie może mieć więcej niż 0.01 oma
w otwarciu, bo będzie się grzał. Po drugie zwykłe tranzystory VMOS
potrzebują na bramkę co najmniej 10V, 5 to zdecydowanie za mało. Po trzecie,
jeśli nie zrobiłes porządnego drivera bramki, nie przesadzaj z
częstotliwością kluczowania. Kilkaset Hz wystarczy bo będziesz miał straszne
straty na przełączeniach. Po czwarte nie zapomnij o diodzie zamykającej
obwód uzwojenia silnika, kiedy tranzystor nie przewodzi. Uzwojenie silnika
to cewki!

--

Pozdrawiam,

A.Grodecki
dla modelarzy RC: http://www.modeltronik.com.pl/




Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jacek Meyerhold" <jacekmey_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: BUZ11 i PWM - pytanie
Date: Mon, 11 Feb 2002 14:03:43 +0100


Użytkownik "A.Grodecki" <ag_at_nospam_modeltronik.com.pl> napisał w wiadomości
news:a46j9l$2tji$1_at_nospam_pingwin.acn.pl...
Po pierwsze tranzystor w takim regulatorze nie może mieć więcej niż 0.01
oma
w otwarciu, bo będzie się grzał.
=>Moze sie grzac. Ale troszke a nie tak zeby sie kable odlutowywaly.

Po drugie zwykłe tranzystory VMOS
potrzebują na bramkę co najmniej 10V, 5 to zdecydowanie za mało. Po
trzecie,
jeśli nie zrobiłes porządnego drivera bramki, nie przesadzaj z
częstotliwością kluczowania. Kilkaset Hz wystarczy bo będziesz miał
straszne
straty na przełączeniach.
=>Czyli wstawic jakis driver na BC547/557, do 12V i dopiero na bramke? Nie
wiem tez czy nie ma wplywu to ze AVR podpiety jest do bramki tranzystora
przez opornik 10.1k.

Po czwarte nie zapomnij o diodzie zamykającej
obwód uzwojenia silnika, kiedy tranzystor nie przewodzi. Uzwojenie silnika
to cewki!
=>To dalem. Dzieki za odpowiedz.

Pozdrawiam,
Jacek Meyerhold


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Marek Lewandowski <locust_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: BUZ11 i PWM - pytanie
Date: Mon, 11 Feb 2002 20:29:00 GMT


Jacek Meyerhold wygenerował manualnie w wiadomości
<a49896$ecf$2_at_nospam_news.tpi.pl> udostępnionej publicznie dnia Mon, 11 Feb
2002 14:03:43 +0100 co następuje:


=>Czyli wstawic jakis driver na BC547/557, do 12V i dopiero na bramke? Nie
wiem tez czy nie ma wplywu to ze AVR podpiety jest do bramki tranzystora
przez opornik 10.1k.

Facet... pozbierałem szczękę z podłogi.
ten tranzystor ma 2nF pojemności bramki. Przy 5V ledwie się otwiera.
Policz sobie, ile trwa naładowanie kondensatora 2nF przez 10k do 4V
mając pod ręką tylko 5V...
HINT: 35us
tyle trzeba na ciagle-niepewne-i-takie-niezdecydowane włączenie tego
tranzystora w tym układzie i drugie tyle na wyłączenie. 70us na cykl.
Przy 2kHz oznacza to, nieco "obrazowywywując" że w ciagu każdej
sekundy przez przynajmniej 0.14s całą moc pakujesz zamiast w silnik w
swój tranzystor.
A ponieważ prawdopodobnie w tych warunkach on się nie otwiera do 100%,
to w "międzyczasie" tez część mocy traci sie na nim...


--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051
locust_at_nospam_poczta.onet.pl
http://locust.republika.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Grzegorz Domagala <grzegorz.domagata_at_nospam_chello.at>
Subject: Re: BUZ11 i PWM - pytanie
Date: Sun, 10 Feb 2002 20:00:26 GMT


Jacek Meyerhold <jacekmey_at_nospam_poczta.onet.pl> wrote:
Witam!
Zrobilem sobie prosy regulator PWM na 12V z silnikiem od modelu samochodu
sterowany przez AT90S2313. Kiedy zatrzymam silnik wtedy pobiera on 9A/12V. I
tu wlasnie mam ptanie. Starsznie mi sie ten MOSFET grzeje. Bez radiatora to
nawet kabelek sie odlutowal. Czy tak ma byc? Podejrzewam, ze moze sie on nie
do konca otwierac. AVR ma oczywiscie PWM 0-5V. Co o tym sadzicie?

Jaki mosfet ? Jesli IRF... to 5V na bramce to o wiele za malo na pelne
otwarcie.
GRG

Pozdrawiam,
Jacek Meyerhold


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jacek Meyerhold" <jacekmey_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: BUZ11 i PWM - pytanie
Date: Mon, 11 Feb 2002 14:00:16 +0100


Użytkownik "Grzegorz Domagala" <grzegorz.domagata_at_nospam_chello.at> napisał w
wiadomości news:lji64a.qf2.ln_at_nospam_gregor.traiskirchen.at...
Jacek Meyerhold <jacekmey_at_nospam_poczta.onet.pl> wrote:
Witam!
Zrobilem sobie prosy regulator PWM na 12V z silnikiem od modelu
samochodu
sterowany przez AT90S2313. Kiedy zatrzymam silnik wtedy pobiera on
9A/12V. I
tu wlasnie mam ptanie. Starsznie mi sie ten MOSFET grzeje. Bez radiatora
to
nawet kabelek sie odlutowal. Czy tak ma byc? Podejrzewam, ze moze sie on
nie
do konca otwierac. AVR ma oczywiscie PWM 0-5V. Co o tym sadzicie?

Jaki mosfet ? Jesli IRF... to 5V na bramce to o wiele za malo na pelne
otwarcie.
BUZ11.

Pozdrawiam,
Jacek Meyerhold


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Janusz_K <Janusz_k.anty_at_nospam_um.bielsko.pl>
Subject: Re: BUZ11 i PWM - pytanie
Date: Mon, 11 Feb 2002 08:01:26 +0100




Jacek Meyerhold wrote:

Witam!
Zrobilem sobie prosy regulator PWM na 12V z silnikiem od modelu samochodu
sterowany przez AT90S2313. Kiedy zatrzymam silnik wtedy pobiera on 9A/12V.

A nie sądzisz że 9A to trochę za dużo na silnik? ogranicz prąd silnika
np do 2A
wsadzając do dren-masa opornik 0.33oma i do niego tranzystor npn np
bc547, emiter masa, baza przez opór
1k do drenu a kolektor do nogi atmela (dobrze by było ją podciągnąć do
plusa z 10 k.
W programie testujesz stan tej lini po załączeniu mosfeta (albo dajesz
na przerwanie) i natychmiast wyłączsz
jak się zero pojawi.
a co do sterowania mosfeta to przydałby się wyższe nap na bramce w
stanie włączenia np dodać tranzystor bs170
bramka z atmela, zrodło masa a dren przez opór 1k do 12V i z tego drenu
sterujesz bramką buz.


--
Pozdr.

Janusz

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "A.Grodecki" <ag_at_nospam_modeltronik.com.pl>
Subject: Re: BUZ11 i PWM - pytanie
Date: Mon, 11 Feb 2002 20:36:57 +0100


9A dla silnika modelarskiego w samochodzie to raczej skromnie a nie za dużo!
Powinno być co najmniej ze 20A, chyba że silniczek malutki albo od zabawki.
Dawanie tak dużego oporu w szereg jest niedopuszczalne. Będzie się smażył a
samochód nie będzie miał przyspieszenia.

--

Pozdrawiam,

A.Grodecki


Janusz_K wrote in message <3C676C46.A4F56A7C_at_nospam_um.bielsko.pl>...
|A nie s?dzisz że 9A to trochę za dużo na silnik? ogranicz pr?d silnika
|np do 2A
|wsadzaj?c do dren-masa opornik 0.33oma ...



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Marek Lewandowski <locust_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: BUZ11 i PWM - pytanie
Date: Mon, 11 Feb 2002 19:42:16 GMT


Janusz_K wygenerował manualnie w wiadomości
<3C676C46.A4F56A7C_at_nospam_um.bielsko.pl> udostępnionej publicznie dnia Mon,
11 Feb 2002 08:01:26 +0100 co następuje:



Jacek Meyerhold wrote:

Witam!
Zrobilem sobie prosy regulator PWM na 12V z silnikiem od modelu samochodu
sterowany przez AT90S2313. Kiedy zatrzymam silnik wtedy pobiera on 9A/12V.

A nie sądzisz że 9A to trochę za dużo na silnik? ogranicz prąd silnika
np do 2A

Dlaczego? Jak to jest silnik 50W, to te parametry zasilania są
normalne!

wsadzając do dren-masa opornik 0.33oma i do niego tranzystor npn np
bc547, emiter masa, baza przez opór
1k do drenu a kolektor do nogi atmela (dobrze by było ją podciągnąć do
plusa z 10 k.
W programie testujesz stan tej lini po załączeniu mosfeta (albo dajesz
na przerwanie) i natychmiast wyłączsz
jak się zero pojawi.

W ten sposób daleko nie zajedzie... PO co odgórnie ograniczać moc
silnika??? Owszem, zabezpieczenie przeciażeniowe można tak zrobić, ale
dla tego silnika to ono powinno siedzieć na 6 - 7A, a nie na 2A.

a co do sterowania mosfeta to przydałby się wyższe nap na bramce w

To się zgadza
Potrzebny jest jeszcze driver, który te 2nF pojemności bramki
przeładuje w tempie. IMHO 1k imedancji wyjściowej drivera to ciut
dużo...
Mogę się mylić.


--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051
locust_at_nospam_poczta.onet.pl
http://locust.republika.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "inkoguto" <pisz_na_at_nospam_berdyczow.pl>
Subject: Re: BUZ11 i PWM - pytanie
Date: Tue, 12 Feb 2002 09:18:52 +0100



Użytkownik "Jacek Meyerhold" <jacekmey_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:a46i0u$p8d$1_at_nospam_news.tpi.pl...
sterowany przez AT90S2313. Kiedy zatrzymam silnik wtedy pobiera on 9A/12V.
I
tu wlasnie mam ptanie. Starsznie mi sie ten MOSFET grzeje. Bez radiatora
to
nawet kabelek sie odlutowal. Czy tak ma byc? Podejrzewam, ze moze sie on
nie
do konca otwierac. AVR ma oczywiscie PWM 0-5V. Co o tym sadzicie?

Popełniłeś kardynalny błąd konstrukcyjny. Musisz zmienić tranzystor na
sterowany logiką 5V, albo dodać zasilacz na 10V i coś co wysteruje tego
BUZ11

Dla niepełnych 5V BUZ pracuje w obszarze liniowym i prawdopodobnie wydziela
się na nim 20W, stąd się grzeje i odlutowuje druty. A zauważ jaki on
wytrzymały, ze się nie zniszczył.:-)