Aku Pb - rozladowywane szeregowo, ladowane rownolegle [dlugie]



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: "Tomasz Gumny" <tgumny_at_nospam_idn.org.pl>
Subject: Aku Pb - rozladowywane szeregowo, ladowane rownolegle [dlugie]
Date: Mon, 2 Feb 2004 10:33:13 +0100


Od pewnego czasu jestem użytkownikiem pojazdu zasilanego dwoma 12V
akumulatorami żelowymi. Akumulatorki w pojemniku sa dwa, każdy jest
podłączony do osobnych styków w złączu przez "własny" bezpiecznik 30A. Taka
troska mogłaby cieszyć, gdyby nie fakt, że bezpiecznik potrafił sie spalić
po podłączeniu ładowarki (fabrycznej). Ostatnio jeden akumulator uległ
uszkodzeniu, więc przyjrzałem się dokładniej calej instalacji i...
zgłupialem. O ile w instalacji pojazdu akumulatory z pojemnika są łączone
szeregowo, to przy ładowaniu są łączone równolegle we wtyczce ładowarki! Nie
ma tam żadnych rezystorów wyrównujących (je¶li nie liczyć wspomnianych
bezpieczników) ani diod, które zapobiegałyby przepływowi prądu między
akumulatorami, jest po prostu kawał solidnego przewodu.
Wedle mojej wiedzy łączenie równoległe akumulatorów (poza litowymi) nie jest
wskazane, a - je¶li akumulatory pracują indywidualnie - może być nawet
niebezpieczne. Zamierzam to u¶wiadomić producentowi/dystrybutorowi przy
okazji składania reklamacji na akumulator, ale przydałoby się podeprzeć
jakim¶ linkiem.
Może znacie adresy jakich¶ miarodajnych prac na temat użytkowania
akumulatorów żelowych Pb?
TG



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Aku Pb - rozladowywane szeregowo, ladowane rownolegle [dlugie]
Date: Mon, 02 Feb 2004 12:43:42 +0100


On Mon, 2 Feb 2004 10:33:13 +0100, Tomasz Gumny wrote:
Od pewnego czasu jestem użytkownikiem pojazdu zasilanego dwoma 12V
akumulatorami żelowymi. Akumulatorki w pojemniku sa dwa, każdy jest
podłączony do osobnych styków w złączu przez "własny" bezpiecznik 30A. Taka
troska mogłaby cieszyć, gdyby nie fakt, że bezpiecznik potrafił sie spalić
po podłączeniu ładowarki (fabrycznej).

O ile w instalacji pojazdu akumulatory z pojemnika są łączone
szeregowo, to przy ładowaniu są łączone równolegle we wtyczce ładowarki! Nie
ma tam żadnych rezystorów wyrównujących (je?li nie liczyć wspomnianych
bezpieczników) ani diod, które zapobiegałyby przepływowi prądu między
akumulatorami, jest po prostu kawał solidnego przewodu.
Wedle mojej wiedzy łączenie równoległe akumulatorów (poza litowymi) nie jest
wskazane, a - je?li akumulatory pracują indywidualnie - może być nawet
niebezpieczne.

Ale twoje nie pracuja indywidualnie.
Przy Pb to przesada - prad przez moment moze poplynie, a potem
przestanie. Dalej bedzie jakis minimalny.

A ze sie bezpiecznik spalil .. ja bym sie przyjrzal czy przy wsadzaniu
wtyczki nie ma sytuacji ze sa jednoczesnie polaczone szeregowo i
rownolegle :-)

J.



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai