Jak uzyskać czyste efekty dźwiękowe do sterownika gry za pomocą układów scalonych?

Generacja efektow dzwiekowych - pytanie





Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: M.Ok. <mokarmus_at_nospam_poczta.gazeta.pl>
Subject: Generacja efektow dzwiekowych - pytanie
Date: Mon, 16 Feb 2004 11:10:17 +0100


Witam grupowiczów.

Muszę w swoim układzie generować efekty dźwiękowe. Docelowo ma to być
sterownik gry zręcznościowej, więc ideałem dla mnie są dźwięki
wydawane przez popularne "flipery", czy "pinballe".
Chodzi o to, żeby dźwięk był "w miarę" czysty ze względu na dużą
głośność.

Pierwsze moje podejście do tematu to programowa (8051) generacja, za
pomocą fali prostokątnej, różnych "bip bip", syren, laserów itp. ale
efekty są raczej średnie - dość ubogie brzmienie.
Nie chcę z kolei iść w kierunku budowy syntezatora od podstaw - za
mało czasu i nie tu mam "środek ciężkości".

Jeżeli znacie jakieś gotowe układy scalone z zestawem kilku,
kilkunastu efektów dźwiękowych to będę bardzo wdzięczny za wszelkie
informacje.
A może macie jakieś gotowe procedury do programowej generacji
efektownych dźwięków (jak już wspomniałem, pojedyńcze tony, lasery i
syreny już sobie napisałem).

Za wszelkie uwagi i propozycje z góry dziękuję
--
Pozdrawiam, M.Ok.

=======

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_message.pl>
Subject: Re: Generacja efektow dzwiekowych - pytanie
Date: Mon, 16 Feb 2004 12:00:03 +0100


Użytkownik "M.Ok." <mokarmus_at_nospam_poczta.gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:t351301tq8i1oou4067of3hajtfb1t8vkd_at_nospam_4ax.com

Muszę w swoim układzie generować efekty dźwiękowe. Docelowo ma to być
sterownik gry zręcznościowej, więc ideałem dla mnie są dźwięki
wydawane przez popularne "flipery", czy "pinballe".

Hmmm.... IDS-ek... przejść się do pobliskiej knajpy i nagrać co trzeba.
Łącznie z wiązanką tryumfalną i brzękiem tłuczonego szkła ;-)

BP, MSPANC ;-)

Co siedzi w bazarowych cekaemach na baterie? Jeśli dobrze kojarzę, to coś
podobnego wydają z siebie niektóre systemy alarmowe. Poszperałbym u
Holteka, Winbonda itp.

--
Marek Dzwonnik, GG: #2061027 (zwykle jako 'niewidoczny')


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!news.nask.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.gazeta.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: M.Ok. <mokarmus_at_nospam_poczta.gazeta.pl>
Subject: Re: Generacja efektow dzwiekowych - pytanie
Date: Mon, 16 Feb 2004 13:11:56 +0100


Dnia Mon, 16 Feb 2004 12:00:03 +0100, "Marek Dzwonnik"
<mdz_at_nospam_message.pl> napisał:

Co siedzi w bazarowych cekaemach na baterie? Jeśli dobrze kojarzę, to coś
podobnego wydają z siebie niektóre systemy alarmowe. Poszperałbym u
Holteka, Winbonda itp.

Dzięki za firmy - poszukam.
W zabawkach to różne rzeczy siedzą - problem jest tylko z
dostępnością.
--
Pozdrawiam, M.Ok.

=======

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_message.pl>
Subject: Re: Generacja efektow dzwiekowych - pytanie
Date: Mon, 16 Feb 2004 13:44:57 +0100


Użytkownik "M.Ok." <mokarmus_at_nospam_poczta.gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:aoc1301a45b8uiic5f0rphtjo5qsd3if0m_at_nospam_4ax.com

Dzięki za firmy - poszukam.
W zabawkach to różne rzeczy siedzą - problem jest tylko z
dostępnością.

Hint: Winbond-a w PL sprzedaje wrocławski www.marthel.pl
Ale problem dostępności pozostaje otwarty.

--
Marek Dzwonnik, GG: #2061027 (zwykle jako 'niewidoczny')


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!news.nask.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.gazeta.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: M.Ok. <mokarmus_at_nospam_poczta.gazeta.pl>
Subject: Re: Generacja efektow dzwiekowych - pytanie
Date: Mon, 16 Feb 2004 15:30:20 +0100


Dnia Mon, 16 Feb 2004 13:44:57 +0100, "Marek Dzwonnik"
<mdz_at_nospam_message.pl> napisał:

Hint: Winbond-a w PL sprzedaje wrocławski www.marthel.pl
Ale problem dostępności pozostaje otwarty.

Dzięki. ISD już stosuję (8 min) w tym samym projekcie do komunikatów
głosowych. Z dostępnością ISD nie ma problemu. Ale te układy mają
chyba 4 kHz (8 to max) częstotliwość próbkowania. Chyba nie da się
przy wymaganym natężeniu dźwięku uniknąć słyszalnego efektu
"odtwarzania kiepskiej kasety".

Bardzo spodobał mi sie pomysł J.F. z wavem w EPROMie. Zwłaszcze ze
względu na prostotę edycji, zapisu i powielania efektów.
--
Pozdrawiam, M.Ok.

=======

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_message.pl>
Subject: Re: Generacja efektow dzwiekowych - pytanie
Date: Mon, 16 Feb 2004 16:09:13 +0100


Użytkownik "M.Ok." <mokarmus_at_nospam_poczta.gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:3mk130p8rrmkn3nfgvrlopqdmhb3mgcqah_at_nospam_4ax.com

Hint: Winbond-a w PL sprzedaje wrocławski www.marthel.pl
Ale problem dostępności pozostaje otwarty.

Dzięki. ISD już stosuję (8 min) w tym samym projekcie do komunikatów

Winbond to nie tylko ISD, ale też jakieś układy syntezy mowy itp.
Wydaje mi się, że również melodyjkowe.

--
Marek Dzwonnik, GG: #2061027 (zwykle jako 'niewidoczny')


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Generacja efektow dzwiekowych - pytanie
Date: Mon, 16 Feb 2004 12:28:13 +0100


On Mon, 16 Feb 2004 11:10:17 +0100, M.Ok. wrote:
Muszę w swoim układzie generować efekty dźwiękowe. Docelowo ma to być
sterownik gry zręcznościowej, więc ideałem dla mnie są dźwięki
wydawane przez popularne "flipery", czy "pinballe". Chodzi o to, żeby dźwięk
był "w miarę" czysty ze względu na dużą głośność.
Pierwsze moje podejście do tematu to programowa (8051) generacja, za
pomocą fali prostokątnej, różnych "bip bip", syren, laserów itp. ale
efekty są raczej średnie - dość ubogie brzmienie.

A wsadz duzy eprom, licznik, i wave'y w nim zapisz..

J.


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.gazeta.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: M.Ok. <mokarmus_at_nospam_poczta.gazeta.pl>
Subject: Re: Generacja efektow dzwiekowych - pytanie
Date: Mon, 16 Feb 2004 12:53:21 +0100


Dnia Mon, 16 Feb 2004 12:28:13 +0100, J.F.
<jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał:

A wsadz duzy eprom, licznik, i wave'y w nim zapisz..

Dzięki - brzmi sensownie :-)
Ale podręczę Cię, bo nie mam wogóle praktyki w tego typu klocki.
Dane odczytane z pamięci musiałbym puścić na jakiś przetwornik CA.
Jakieś konkretne propozycje układu? Zeby nie wyskoczyć z armatą na
muchę. Jakieś filtry za przetwornikiem pewnie do tego trzeba będzie
dodać?
W takim zastosowaniu sygnał może być pewnie mocno zniekształcany,
byleby szumy nie były zbyt duże i dynamika sensowna.

Jeszcze raz dziękuję za podpowiedź
--
Pozdrawiam, M.Ok.

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.pl!niusy.onet.p

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Marcin Stanisz" <mstaniszWYTNIJTO_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Generacja efektow dzwiekowych - pytanie
Date: 16 Feb 2004 13:19:52 +0100


Ale podręczę Cię, bo nie mam wogóle praktyki w tego typu klocki.
Dane odczytane z pamięci musiałbym puścić na jakiś przetwornik CA.

Drabinka R-2R, czyli covox?

Jakieś konkretne propozycje układu? Zeby nie wyskoczyć z armatą na
muchę. Jakieś filtry za przetwornikiem pewnie do tego trzeba będzie
dodać?

Sprobuj bez.

Pozdrawiam

Marcin Stanisz


--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Robert Polkowski" <lopr321_at_nospam_op.pl>
Subject: Re: Generacja efektow dzwiekowych - pytanie
Date: Mon, 16 Feb 2004 17:38:14 +0100


W artykule news:beb1305fs94q1cq05codkvelknhj33l550_at_nospam_4ax.com,
niejaki(a): M.Ok. z adresu <mokarmus_at_nospam_poczta.gazeta.pl> napisał(a):

Dnia Mon, 16 Feb 2004 12:28:13 +0100, J.F.
<jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał:

A wsadz duzy eprom, licznik, i wave'y w nim zapisz..

Dzięki - brzmi sensownie :-)
Ale podręczę Cię, bo nie mam wogóle praktyki w tego typu klocki.
Dane odczytane z pamięci musiałbym puścić na jakiś przetwornik CA.
Jakieś konkretne propozycje układu? Zeby nie wyskoczyć z armatą na
muchę. Jakieś filtry za przetwornikiem pewnie do tego trzeba będzie
dodać?
W takim zastosowaniu sygnał może być pewnie mocno zniekształcany,
byleby szumy nie były zbyt duże i dynamika sensowna.

Jeszcze raz dziękuję za podpowiedź

Wav'a 8bit 22kHz albo nawet 11kHz w eprom'a i na drabinke rezystorow
(covox) jak trzeszczy to obciac kondziolem :)

--
Robert Polkowski rob_plk_at_nospam_wp.pl



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.gazeta.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: M.Ok. <mokarmus_at_nospam_poczta.gazeta.pl>
Subject: Re: Generacja efektow dzwiekowych - pytanie
Date: Mon, 16 Feb 2004 17:36:42 +0100


Dnia Mon, 16 Feb 2004 17:38:14 +0100, "Robert Polkowski"
<lopr321_at_nospam_op.pl> napisał:

Wav'a 8bit 22kHz albo nawet 11kHz w eprom'a i na drabinke rezystorow
(covox) jak trzeszczy to obciac kondziolem :)

Z tego co mówicie, to proste :-)
Zobaczymy - pomysł mi się bardzo podoba - wielkie dzięki
--
Pozdrawiam, M.Ok.

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!poznan.rmf.pl!news.man.poznan.pl!nntp1.phx1.gblx.net!nntp.gblx.net!nntp.gblx.net!enews.sgi.com!news.nask.pl!uw.edu.pl!news.pw.edu.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "pIT" <nospam_at_nospam_niespamuj.pl>
Subject: Re: Generacja efektow dzwiekowych - pytanie
Date: Mon, 16 Feb 2004 23:08:43 +0100


Coś jak:

http://mitglied.lycos.de/raf909/hihatand.htm






========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!poznan.rmf.pl!news.man.poznan.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!newsfeed.silweb.pl!news.open.net.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Tomasz Slanina" <tslanina_at_nospam_dino.open.net.pl>
Subject: Re: Generacja efektow dzwiekowych - pytanie
Date: Mon, 16 Feb 2004 18:54:55 +0100


Muszę w swoim układzie generować efekty dźwiękowe. Docelowo ma to być
sterownik gry zręcznościowej, więc ideałem dla mnie są dźwięki
wydawane przez popularne "flipery", czy "pinballe".
Najlepiej uzyc czegos, czego sie tam stosuje.
Jeżeli znacie jakieś gotowe układy scalone z zestawem kilku,
kilkunastu efektów dźwiękowych to będę bardzo wdzięczny za wszelkie
informacje.
Najprosciej sample + cos co odtwarza.
Najlepiej sample PCM+ jeden z ukladow Oki (M6376, M6295) lub Nec (7759).
Ewentualnie jakis uklad FM Yamahy (2203, 3812) + cpu/mcu z programem
do odtwaarzania efektow.

Mozna co prawda Oki zastapic jakims DAC-em i licznikiem, ale chyba prosciej
uzyc gotowego ukladu.
Wiekszosc nowych (ale mniej skomplikowanych) automatow arcade ma wlasnei
Oki.
Eprom z danymi zawiera tablice przesuniec sampli i sample sample. Calosc w
prosty sposob moze byc
aktywowana (sygnal = numer efektu). Dodatkowo Oki miksuje kilka kanalow,
wiec odpada priorytetowanie
efektow w skrajnych przypadkach.
--
Tomasz Slanina



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!poznan.rmf.pl!news.man.poznan.pl!news.internetia.pl!mimuw.edu.pl!news.mimuw.edu.pl!uw.edu.pl!news.pw.edu.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: BLE_Maciek <i80c586_at_nospam_cyberspace_NO_SPAM_.org>
Subject: Re: Generacja efektow dzwiekowych - pytanie
Date: Mon, 16 Feb 2004 22:19:48 +0100


Mon, 16 Feb 2004 18:54:55 +0100 jednostka biologiczna o nazwie "Tomasz
Slanina" <tslanina_at_nospam_dino.open.net.pl> wyslala do portu 119
jednego z serwerow news nastepujace dane:

Najlepiej sample PCM+ jeden z ukladow Oki (M6376, M6295) lub Nec (7759).
Ewentualnie jakis uklad FM Yamahy (2203, 3812)
Kolego, a gdzie Ty takie wynalazki detalicznie dostaniesz ?
W sumie nadawal by sie good old AY3-8912, ale ze zdobyciem tego tez
moga byc klopoty.

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!poznan.rmf.pl!news.man.poznan.pl!newsfeed.media.kyoto-u.ac.jp!newsfeed.icl.net!newsfeed.fjserv.net!skynet.be!195.114.173.131.MISMATCH!news.internetia.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Generacja efektow dzwiekowych - pytanie
Date: Tue, 17 Feb 2004 00:08:31 +0100


On Mon, 16 Feb 2004 22:19:48 +0100, BLE_Maciek wrote:
Najlepiej sample PCM+ jeden z ukladow Oki (M6376, M6295) lub Nec (7759).
Ewentualnie jakis uklad FM Yamahy (2203, 3812)
Kolego, a gdzie Ty takie wynalazki detalicznie dostaniesz ?
W sumie nadawal by sie good old AY3-8912, ale ze zdobyciem tego tez
moga byc klopoty.

AY to polprodukt - trzeba by go jeszcze jakos oprogramowac.

J.




========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!wroclaw.rmf.pl!poznan.rmf.pl!news.man.poznan.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.internetia.pl!mimuw.edu.pl!news.mimuw.edu.pl!uw.edu.pl!news.pw.edu.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: BLE_Maciek <i80c586_at_nospam_cyberspace_NO_SPAM_.org>
Subject: Re: Generacja efektow dzwiekowych - pytanie
Date: Tue, 17 Feb 2004 11:18:55 +0100


Tue, 17 Feb 2004 00:08:31 +0100 jednostka biologiczna o nazwie J.F.
<jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl> wyslala do portu 119
jednego z serwerow news nastepujace dane:

Najlepiej sample PCM+ jeden z ukladow Oki (M6376, M6295) lub Nec (7759).
Ewentualnie jakis uklad FM Yamahy (2203, 3812)
W sumie nadawal by sie good old AY3-8912, ale ze zdobyciem tego tez
moga byc klopoty.
AY to polprodukt - trzeba by go jeszcze jakos oprogramowac.
A ww. scalakow Yamahy/Oki nie trza ?

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!poznan.rmf.pl!news.man.poznan.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: jelen <jelen_at_nospam_spox.org>
Subject: Re: Generacja efektow dzwiekowych - pytanie
Date: Tue, 17 Feb 2004 14:29:35 +0100


On Tue, 17 Feb 2004 11:18:55 +0100, BLE_Maciek wrote:

AY to polprodukt - trzeba by go jeszcze jakos oprogramowac.
A ww. scalakow Yamahy/Oki nie trza ?
yamahe tak, ale oki maja sample na pokladzie i sie je tylko wyzwala
--
pozdrawiam,
jelen

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!poznan.rmf.pl!news.man.poznan.pl!news.nask.pl!uw.edu.pl!news.pw.edu.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: BLE_Maciek <i80c586_at_nospam_cyberspace_NO_SPAM_.org>
Subject: Re: Generacja efektow dzwiekowych - pytanie
Date: Tue, 17 Feb 2004 15:58:23 +0100


Tue, 17 Feb 2004 14:29:35 +0100 jednostka biologiczna o nazwie jelen
<jelen_at_nospam_spox.org> wyslala do portu 119
jednego z serwerow news nastepujace dane:

A ww. scalakow Yamahy/Oki nie trza ?
yamahe tak, ale oki maja sample na pokladzie i sie je tylko wyzwala
Toz w ISD identycznie.

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!wroclaw.rmf.pl!poznan.rmf.pl!news.man.poznan.pl!newsfeed.media.kyoto-u.ac.jp!newsfeed.gamma.ru!Gamma.RU!newsfeed.tpinternet.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Generacja efektow dzwiekowych - pytanie
Date: Tue, 17 Feb 2004 17:52:07 +0100


On Tue, 17 Feb 2004 11:18:55 +0100, BLE_Maciek wrote:
Tue, 17 Feb 2004 00:08:31 +0100 jednostka biologiczna o nazwie J.F.
<jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl> wyslala do portu 119

Najlepiej sample PCM+ jeden z ukladow Oki (M6376, M6295) lub Nec (7759).
Ewentualnie jakis uklad FM Yamahy (2203, 3812)
W sumie nadawal by sie good old AY3-8912, ale ze zdobyciem tego tez
moga byc klopoty.
AY to polprodukt - trzeba by go jeszcze jakos oprogramowac.
A ww. scalakow Yamahy/Oki nie trza ?

A nie znam - moze to juz gotowiec, tylko sie nr efektu wybiera.

J.



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.mega.net.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Romuald Bialy <WYTNIJ_romek_b_at_nospam_o2.pl>
Subject: Re: Generacja efektow dzwiekowych - pytanie
Date: Wed, 18 Feb 2004 22:04:10 +0100


Dnia 2004-02-17 00:08, Użytkownik J.F. napisał:
On Mon, 16 Feb 2004 22:19:48 +0100, BLE_Maciek wrote:

Najlepiej sample PCM+ jeden z ukladow Oki (M6376, M6295) lub Nec (7759).
Ewentualnie jakis uklad FM Yamahy (2203, 3812)

Kolego, a gdzie Ty takie wynalazki detalicznie dostaniesz ?
W sumie nadawal by sie good old AY3-8912, ale ze zdobyciem tego tez
moga byc klopoty.


AY to polprodukt - trzeba by go jeszcze jakos oprogramowac.

Ale to klasyka jesli chodzi o automaty do gier. Wiekszosc z nich zawiera
AY lub odpowiednik Yamachy.

--
Pozdrawiam Romuald Bialy
E'mail: romek_b_at_nospam_o2.pl
yampp-WWW: http://www.yamppsoft.prv.pl


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!wroclaw.rmf.pl!poznan.rmf.pl!news.man.poznan.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Romuald Bialy <WYTNIJ_romek_b_at_nospam_o2.pl>
Subject: Re: Generacja efektow dzwiekowych - pytanie
Date: Wed, 18 Feb 2004 22:04:10 +0100


Dnia 2004-02-17 00:08, Użytkownik J.F. napisał:
On Mon, 16 Feb 2004 22:19:48 +0100, BLE_Maciek wrote:

Najlepiej sample PCM+ jeden z ukladow Oki (M6376, M6295) lub Nec (7759).
Ewentualnie jakis uklad FM Yamahy (2203, 3812)

Kolego, a gdzie Ty takie wynalazki detalicznie dostaniesz ?
W sumie nadawal by sie good old AY3-8912, ale ze zdobyciem tego tez
moga byc klopoty.


AY to polprodukt - trzeba by go jeszcze jakos oprogramowac.

Ale to klasyka jesli chodzi o automaty do gier. Wiekszosc z nich zawiera
AY lub odpowiednik Yamachy.

--
Pozdrawiam Romuald Bialy
E'mail: romek_b_at_nospam_o2.pl
yampp-WWW: http://www.yamppsoft.prv.pl


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!wroclaw.rmf.pl!poznan.rmf.pl!news.man.poznan.pl!news-fra1.dfn.de!newsfeed.ision.net!ision!newsfeed.freenet.de!newsfeed.icl.net!newsfeed.fjserv.net!skynet.be!195.114.173.131.MISMATCH!news.internetia.pl!newsfeed.gaz