predkosc -silnik krokowy



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: kobra <kobra_at_nospam_ds5.agh.edu.pl>
Subject: predkosc -silnik krokowy
Date: Sun, 25 Mar 2001 22:43:09 +0100


mam taki silnik krokowy (bipolarny NEC HB-306-B2202 ) ze stacji
dyskietek -chyba ?
pytanie jest takie ile mozna wycisnac z takiego (lub podobnego) silnika
obr/min mi wyszlo jakies 150 obr/min
Czy to jest mniej wiecej typowa wartosc dla takich silnikow ?
szczerze mowiac liczylem na jakies 300 obr/min, chyba ze znow cos
skaszanilem

pozdrawiam




Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Wieslaw Bicz <W.Bicz_at_nospam_optel.com.pl>
Subject: Re: predkosc -silnik krokowy
Date: Mon, 26 Mar 2001 08:18:30 +0200




kobra napisał(a):

mam taki silnik krokowy (bipolarny NEC HB-306-B2202 ) ze stacji
dyskietek -chyba ?
pytanie jest takie ile mozna wycisnac z takiego (lub podobnego) silnika
obr/min mi wyszlo jakies 150 obr/min
Czy to jest mniej wiecej typowa wartosc dla takich silnikow ?
szczerze mowiac liczylem na jakies 300 obr/min, chyba ze znow cos
skaszanilem


Jeśli silnik ma 200 kroków na obrót, to jest to niezbyt typowa wielkość. Większość małych silników
krokowych jest w stanie pracować przy częstości wysterowania ok. 2-3 kHz (czyli 10 obrotów na
sekundę przy 200 krokach). Lepsze pod tym względem silniki mogš pracować przy 20, wyjštkowe przy
50-60 kHz.

Tak małe obroty wskazujš być może na brak rampy rozpędzajšcej (silnik nie wystartuje od razu na
swojej maksymalnej szybkości). Innš sprawš jest obcišżenie - przy zbyt dużym jest to też niemożliwe.

Pozdrawiam

Wieslaw Bicz

-----------========== OPTEL sp. z o.o. ===========-------------------
-----===== R&D: Ultrasonic Technology/Fingerprint Recognition ====-------
ul. Otwarta 10a PL 50-212 Wroclaw Tel.: +48 71 3296853ext23 Fax.: 3296852
-----==== mailto:W.Bicz_at_nospam_optel.com.pl -=- http://www.optel.com.pl ====----



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Hammer" <tranzac_at_nospam_astercity.net>
Subject: Re: predkosc -silnik krokowy
Date: Mon, 26 Mar 2001 08:52:19 +0200



Użytkownik Wieslaw Bicz <W.Bicz_at_nospam_optel.com.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:3ABEDF36.FB236C2D_at_nospam_optel.com.pl...


kobra napisał(a):

mam taki silnik krokowy (bipolarny NEC HB-306-B2202 ) ze stacji
dyskietek -chyba ?
pytanie jest takie ile mozna wycisnac z takiego (lub podobnego) silnika
obr/min mi wyszlo jakies 150 obr/min
Czy to jest mniej wiecej typowa wartosc dla takich silnikow ?
szczerze mowiac liczylem na jakies 300 obr/min, chyba ze znow cos
skaszanilem


Jeśli silnik ma 200 kroków na obrót, to jest to niezbyt typowa wielkość.
Większość małych silników
krokowych jest w stanie pracować przy częstości wysterowania ok. 2-3 kHz
(czyli 10 obrotów na
sekundę przy 200 krokach). Lepsze pod tym względem silniki mogš pracować
przy 20, wyjštkowe przy
50-60 kHz.

Tak małe obroty wskazujš być może na brak rampy rozpędzajšcej (silnik nie
wystartuje od razu na
swojej maksymalnej szybkości). Innš sprawš jest obcišżenie - przy zbyt
dużym jest to też niemożliwe.

Pozdrawiam

Wieslaw Bicz
-----------------------------------------


Witam
Silnik, jakim dysponujesz, wykonuje skoki 1.8 stopnia katowego,
wobec czego, ze wzgledu na ograniczenia czasowe w silnikach
krokowych, spowodowane koniecznoscia uzyskania wymaganych
momentow i mocy (czasy narastania pradu w uzwojeniach), tak duza
ilosc krokow na obrot jest dla Ciebie niekorzystna.
Musisz poszukac silnikow o kroku od 7.5 stopnia katowego w gore
nawet do 15 stopni. Dla pocieszenia dodam, ze cena tych silnikow
jest odwrotnie proporcjonalna do ilosci stopni na krok.
Przy silniku 15-stopniowym, pogonilem drania 760Hz-ami.

Pozdrawiam

Krzysztof Dobrowolski



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: kobra <kobra_at_nospam_ds5.agh.edu.pl>
Subject: Re: predkosc -silnik krokowy
Date: Mon, 26 Mar 2001 16:11:57 +0100


Hammer napisał(a):

Użytkownik Wieslaw Bicz <W.Bicz_at_nospam_optel.com.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:3ABEDF36.FB236C2D_at_nospam_optel.com.pl...


kobra napisał(a):

mam taki silnik krokowy (bipolarny NEC HB-306-B2202 ) ze stacji
dyskietek -chyba ?
pytanie jest takie ile mozna wycisnac z takiego (lub podobnego) silnika
obr/min mi wyszlo jakies 150 obr/min
Czy to jest mniej wiecej typowa wartosc dla takich silnikow ?
szczerze mowiac liczylem na jakies 300 obr/min, chyba ze znow cos
skaszanilem


Jeśli silnik ma 200 kroków na obrót, to jest to niezbyt typowa wielkość.
Większość małych silników
krokowych jest w stanie pracować przy częstości wysterowania ok. 2-3 kHz
(czyli 10 obrotów na
sekundę przy 200 krokach). Lepsze pod tym względem silniki mogš pracować
przy 20, wyjštkowe przy
50-60 kHz.

Tak małe obroty wskazujš być może na brak rampy rozpędzajšcej (silnik nie
wystartuje od razu na
swojej maksymalnej szybkości). Innš sprawš jest obcišżenie - przy zbyt
dużym jest to też niemożliwe.

Pozdrawiam

Wieslaw Bicz
-----------------------------------------

Witam
Silnik, jakim dysponujesz, wykonuje skoki 1.8 stopnia katowego,
wobec czego, ze wzgledu na ograniczenia czasowe w silnikach
krokowych, spowodowane koniecznoscia uzyskania wymaganych
momentow i mocy (czasy narastania pradu w uzwojeniach), tak duza
ilosc krokow na obrot jest dla Ciebie niekorzystna.
Musisz poszukac silnikow o kroku od 7.5 stopnia katowego w gore
nawet do 15 stopni. Dla pocieszenia dodam, ze cena tych silnikow
jest odwrotnie proporcjonalna do ilosci stopni na krok.
Przy silniku 15-stopniowym, pogonilem drania 760Hz-ami.

Pozdrawiam

Krzysztof Dobrowolski

czyli wszystko robilem w miare dobrze
teraz inne pyanie
steruje ten silnik z kompa przez lpt, zauwazylem ze przy pewnych
czestotliwosciach (mnniejsze od max.)
sie przycina, co to moze byc :
-lozyska
-walniety silnik
-jakis paproch w srodku
zreszta jak go zapuszcze na prawie max i jak wezme do reki to czuc ze nie
chodzi plynnie
jak go poloze na stole to nie wibruje z ta sama czestotliwoscia (co jakis czas
slychac cos innego)
jezeli natomiast spojze na os to optycznie wydaje sie ze chodzi plynnie ,
tylko na czestotliwosci jakies 160 Hz
to go strasznie zacina (wyglata to jakby byla za duza , albo zle sie zalaczaly
cewki)
Mostki typu H dzialaja porawnie podpiolem inny silnik.
szczegoly tego silnika:
mial zalozona blokade (mogl sie tylko krecic o pol obrotu)
moze dlatego go tak zacina , pech sprawil ze jest zalany i nie da sie rozebrac
co z tym zrobic wywalic go, czy moze wlac cos do srodka ?






Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Marek Lewandowski" <locust_at_nospam_priv4.onet.pl>
Subject: Re: predkosc -silnik krokowy
Date: Tue, 27 Mar 2001 22:25:15 +0200


Użytkownik "kobra" <kobra_at_nospam_ds5.agh.edu.pl> napisał w wiadomości
news:3ABF5C3D.E3AF2C49_at_nospam_ds5.agh.edu.pl...
[...]
teraz inne pyanie
steruje ten silnik z kompa przez lpt, zauwazylem ze przy pewnych
czestotliwosciach (mnniejsze od max.)
sie przycina, co to moze byc :
-lozyska
-walniety silnik
-jakis paproch w srodku

rezonans. A poważnie: silnik pracuje full step, czy half step? Czy w ogóle
na microstepie? Jeśli micro, to jaka podstawowa kluczowania?

Jeśli na fullstep, to zapomnij o wyższych prędkościach obrotowych.

Fullstep: cewki przełączasz w cyklu (zakładam czterofazowy silnik, dla dwu -
analogicznie)
0001
0010
0100
1000

Halfstep (j.w.):
0001
0011
0010
0110
0100
1100
1000
1001

microstep = jak halfstep, tylko kroki pośrednie uzyskiwane różnym
wypełnieniem zasilania poszczególnych cewek.


zreszta jak go zapuszcze na prawie max i jak wezme do reki to czuc ze nie
chodzi plynnie
jak go poloze na stole to nie wibruje z ta sama czestotliwoscia (co jakis
czas
slychac cos innego)
jezeli natomiast spojze na os to optycznie wydaje sie ze chodzi plynnie ,
tylko na czestotliwosci jakies 160 Hz
to go strasznie zacina (wyglata to jakby byla za duza , albo zle sie
zalaczaly
cewki)

podejrzewam jednak rezonans mechaniczny. Obciąż czymś silnik i zobacz, czy
się nie zmieni, a przede wszystkim przejdź na half- lub microstep (jeśli
chodzisz w full-)

Mostki typu H dzialaja porawnie podpiolem inny silnik.
szczegoly tego silnika:
mial zalozona blokade (mogl sie tylko krecic o pol obrotu)

nie ma znaczenia. Blokada przeważnie jest albo tylko mechaniczna na
zewnątrz, albo sqrczybyk w ogóle się nie będzie kręcil w kółko.

moze dlatego go tak zacina , pech sprawil ze jest zalany i nie da sie
rozebrac
co z tym zrobic wywalic go, czy moze wlac cos do srodka ?

nic nie wlewaj. Silnik raczej jest sprawny, przypomnij sobie raczej równania
ruchu w przypadku sił bezwładności, tłumienia itp. i zauważ, że każdy silnik
krokowy prz danym cyklu sterowania i danym obciążeniu będzie _gdzieś_ miał
rezonans. Pozostaje tylko kwestia, żeby tak pomanewrować, żeby ten ezonans
był powyżej roboczej f max.

Aha! Jeszcze jedno: dość dziwne zachowania pod względem wibracji możesz
dostać też, jeśli masz zbyt duże prądy uzwojeń.

--
Marek Lewandowski
twilight_at_nospam_callisto.krakow.pl UIN: 10139051
http://www.callisto.krakow.pl/~twilight



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: kobra <kobra_at_nospam_ds5.agh.edu.pl>
Subject: Re: predkosc -silnik krokowy
Date: Wed, 28 Mar 2001 09:42:18 +0100


Aha! Jeszcze jedno: dość dziwne zachowania pod względem wibracji możesz
dostać też, jeśli masz zbyt duże prądy uzwojeń.

i co wtedy zrobic ?




--
> Marek Lewandowski
> twilight_at_nospam_callisto.krakow.pl UIN: 10139051
> http://www.callisto.krakow.pl/~twilight





Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: wormboy_at_nospam_kki.net.pl (Jacek Grotnik)
Subject: Re: predkosc -silnik krokowy
Date: Tue, 27 Mar 2001 22:37:30 GMT


On Mon, 26 Mar 2001 16:11:57 +0100, kobra <kobra_at_nospam_ds5.agh.edu.pl>
wrote:

szczegoly tego silnika:
mial zalozona blokade (mogl sie tylko krecic o pol obrotu)

Mial? Czy to znaczy, ze pozbyles sie tej blokady? Co to za blokada?

W mojej stacji dyskietek znalazlem silnik bipolarny (przesuwal
glowice) i chyba mozna z niego wycisnac tylko 8 roznych polozen
wirnika. Dlaczego wiec koledzy sugeruja 200 roznych polozen i obrot co
1.8 stopnia? Byc moze podaja to tylko jako przklad i odnosnik. Jesli
tak to przepraszam.

Mojego popedzilem ponad 200Hz (obr/sek) i sie kreci. Widoczne jest
zwiekszenie predkosci obrotowej w stosunku do 150Hz, wiec chyba
wyrabia i nie gubi okrazen. Wykorzystuje wszystkie 8 polozen wirnika.

PS. No to zrewanzowalem sie koledze odpowiedzia. Dzieki.


---
Jacek Grotnik
wormboy_at_nospam_kki.net.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: kobra <kobra_at_nospam_ds5.agh.edu.pl>
Subject: Re: predkosc -silnik krokowy
Date: Wed, 28 Mar 2001 09:32:54 +0100


Jacek Grotnik napisał(a):

Mial? Czy to znaczy, ze pozbyles sie tej blokady? Co to za blokada?

pozbylem sie, po prostu ja odciolem (wczesniej troche niejasnosno sie
wyrazilem),
silnik mogl wykonac tylko pol obrotu wokol swojej osi -czyli 100 krokow
http://www.ds5.agh.edu.pl/~kobra/silnik/
tutaj sa zdjecia :) tego silnika na zdjeciu silnik3.jpg widac jeszcze
kawalek blokady


W mojej stacji dyskietek znalazlem silnik bipolarny (przesuwal
glowice) i chyba mozna z niego wycisnac tylko 8 roznych polozen
wirnika. Dlaczego wiec koledzy sugeruja 200 roznych polozen i obrot co
1.8 stopnia? Byc moze podaja to tylko jako przklad i odnosnik. Jesli
tak to przepraszam.

byc moze ten silnik nie byl ze stacji dyskietek tego nie jestem pewien
(kupilem za grosze
i gosc mowil ze jest ze stacji), na pewno ma natomiast 1.8* na krok, pisze
na nim



Mojego popedzilem ponad 200Hz (obr/sek) i sie kreci. Widoczne jest
zwiekszenie predkosci obrotowej w stosunku do 150Hz, wiec chyba
wyrabia i nie gubi okrazen. Wykorzystuje wszystkie 8 polozen wirnika.





Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: jfox_at_nospam_friko6.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: predkosc -silnik krokowy
Date: 28 Mar 2001 17:18:18 +0100


On Wed, 28 Mar 2001 09:32:54 +0100, kobra <kobra_at_nospam_ds5.agh.edu.pl> wrote:
http://www.ds5.agh.edu.pl/~kobra/silnik/

W mojej stacji dyskietek znalazlem silnik bipolarny (przesuwal
glowice) i chyba mozna z niego wycisnac tylko 8 roznych polozen
wirnika. Dlaczego wiec koledzy sugeruja 200 roznych polozen i obrot co
1.8 stopnia?

byc moze ten silnik nie byl ze stacji dyskietek tego nie jestem pewien
(kupilem za grosze i gosc mowil ze jest ze stacji), na pewno ma
natomiast 1.8* na krok, pisze na nim

On prawie na pewno byl ze stacji. Tylko to starszy model - na to kolko
ktore widac na osi byla nawinieta tasma metalowa ktora przesuwala
wozek z glowicami. Teraz sie stosuje powszechnie slimak ..

J.

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: jfox_at_nospam_friko6.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: predkosc -silnik krokowy
Date: 28 Mar 2001 11:56:02 +0100


On Tue, 27 Mar 2001 22:37:30 GMT, Jacek Grotnik <wormboy_at_nospam_kki.net.pl> wrote:
W mojej stacji dyskietek znalazlem silnik bipolarny (przesuwal
glowice) i chyba mozna z niego wycisnac tylko 8 roznych polozen
wirnika. Dlaczego wiec koledzy sugeruja 200 roznych polozen i obrot co
1.8 stopnia?

Bo krokowce tak juz maja ze 4 [8] mozliwych kombinacji zasilan uwojen
nie pokrywaja calego obrotu !! 1.8 st/krok jest dosc typowym
standardem - czyli 200krokow na obrot.

Zobacz jaki miales mechanizm poruszania glowica - na dyskietce jest 80
sciezek, z mechanizmu daje sie zobaczyc ile to obrotow wymagalo,
i prawdopodobnie bylo to 80 krokow silnika "podstawowych" -
czyli takich ze zasilana jest tylko jedna cewka ..

Mojego popedzilem ponad 200Hz (obr/sek) i sie kreci. Widoczne jest

200obr/s to jest 12 tys obr/min, czyli cos typu wiertarka dentystyczna
[kiepska] - szybciej niz sie talerze w dysku twardym kreca.

200Hz to najczesciej znaczy 200 krokow/s, czyli prawie na pewno nie wiecej
niz 50obr/s, a bardziej prawdopodobne ze np 5 obr/s = 300 obr / min

J.

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Andrzej" <ajt_at_nospam_ajt.com.pl>
Subject: Re: predkosc -silnik krokowy
Date: Wed, 28 Mar 2001 14:05:42 +0200



"Jacek Grotnik" <wormboy_at_nospam_kki.net.pl> wrote in message
news:3ac10cb2.39466599_at_nospam_news.tpi.pl...
W mojej stacji dyskietek znalazlem silnik bipolarny (przesuwal
glowice) i chyba mozna z niego wycisnac tylko 8 roznych polozen
wirnika. Dlaczego wiec koledzy sugeruja 200 roznych polozen i obrot co
1.8 stopnia? Byc moze podaja to tylko jako przklad i odnosnik. Jesli
tak to przepraszam.

Bo mówią o innym silniku. Ty zapewne masz taki ze ślimakiem. A oni taki dużo
większy z zupełnie innym sposobem przenoszenia napędu na głowice. Tamte
silniki mają właśnie 200 kroków na obrót. Trudniej je zdobyć, bo były w
starszych stacjach.
A co do maksymalnej prędkości, to przy zasilaniu z 12V udało mi się
wycisnąć, w zależności od modelu, 400-600 kroków/s (z rozpędzaniem może
byłoby więcej). Gdyby się pobawić trochę z zasilaniem, np. dać większe
napięcie i rezystory szeregowo z cewkami, to może dałoby się trochę
szybciej.

Pozdrawiam
Andrzej




Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: jfox_at_nospam_friko6.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: predkosc -silnik krokowy
Date: 26 Mar 2001 17:58:43 +0100


On Mon, 26 Mar 2001 08:18:30 +0200, Wieslaw Bicz <W.Bicz_at_nospam_optel.com.pl> wrote:
[...]
Tak małe obroty wskazujš być może na brak rampy rozpędzajšcej (silnik nie wystartuje od razu na
swojej maksymalnej szybkości).

Tak nawiasem mowiac - kiedys sie bawilem w rozpedzanie silnika typu
"naped 5.25" dla ktorego podawano 300Hz ... i niestety - mimo bardzo powolnego
rozpedania gdzies w okolicach 350Hz nagle wypadal z obrotow, zaczynal
skakac chaotycznie. A to faktycznie sie przeklada na niewiele obr/min ..

J.


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: kobra <kobra_at_nospam_ds5.agh.edu.pl>
Subject: Re: predkosc -silnik krokowy
Date: Thu, 29 Mar 2001 08:02:22 +0100


kobra napisał(a):

mam taki silnik krokowy (bipolarny NEC HB-306-B2202 ) ze stacji
dyskietek -chyba ?
pytanie jest takie ile mozna wycisnac z takiego (lub podobnego) silnika
obr/min mi wyszlo jakies 150 obr/min
Czy to jest mniej wiecej typowa wartosc dla takich silnikow ?
szczerze mowiac liczylem na jakies 300 obr/min, chyba ze znow cos
skaszanilem

pozdrawiam

dzieki za wszystkie info