Jak poprawnie podł±czyć wskaĽnik poziomu paliwa z Fiata FSO do zasilania 12V?
jak to połączyć
From: <jkufel_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: jak to połączyć
Date: 7 Mar 2002 20:59:58 +0100
Witam szanownych grupowiczow,
Chciałem prosić Was o pomoc w podłączeniu ukladu wskaźnika poziomu paliwa
wzbiorniku. Cały układ chciałem „wykorzystać” do innych celow, ale po
wymontowaniu z samochodu nie mogę tego podłączyć tak żeby dobrze wskaźnik na
zegarze wskazywał. Elementy pochodza z dużego fiata fso. Mam ten wskaźnik i
ten pływak ze zbiornka. Z tego co wiem ten pływak to jest rezystor regulowany
który w zależno¶ci od położenia ( ilo¶ci paliwa w zbiorniku – podnosi się lub
opada ) zmienia rezystancję i wskazuje ilo¶ć paliwa w zbiorniku na wskaźniku
( który z kolei wskazuje więcej bądź mniej w zależno¶ci od płynącego prądu ).
Przy tym pływaku mam dwa wyj¶cia ( i tutaj raczej wiem o co chodzi), a przy
wskaźniku aż 3 a i tutaj nie wiem jak to mam ze sobą połączyć, próbowałem ten
rezystor ( pływak ) połączyć szeregowo ze wskaźnikiem ( tutaj podłączyłem tylko
to dwóch wyj¶ć wskaźnika ) i ze źródłem (12V) i pomimo regulowania tym
rezystorem wskazówka zawsze pokazuje max. Próbowałem kilku kombinacji w
podłączeniu ale bezskutecznie ( dręczy mnie to, że zawsze jedno z trzech wyj¶ć
wskaźnika zostaje wolne, może tutaj jest jaki¶ „haczyk” ). Próbowałem też
równolegle podłączyć ten rezystor, ale to tez nic nie dało. Może to o czym
pisze jest banalne, ale elektryka nigdy nie była moją mocną stroną.
Chciałbym to tak połączyć żeby pracowało na tej samej zasadzie co w samochodzie.
Pomóżcie,
Serdecznie pozdrawiam,
Witold.
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
From: "William Bonawentura" <alchemik_at_nospam_bigfoot.com>
Subject: Re: jak to połączyć
Date: Thu, 7 Mar 2002 21:21:11 +0100
Czujnik ma w zasadzie trzy zaciski, bo jednym jest masa. Te dra to suwak
potencjoimetru i styk lampki kontrolnej rezerwy (tobie niepotrzebny).
Wskaźnik jest ustrojem ilorazowym, tzn pokazuje stosumen dwu prądów -
płynącego przez zmienny potencjometr czujnika i płynącego bezpo¶rednio.
Dlatego też ma trzy zaciski: +12V , masa i połączenie z czujnikiem.
From: "Jd" <jdubowski_at_nospam_interia.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_jak_to_po=B3=B1czy=E6?=
Date: Thu, 7 Mar 2002 21:25:47 +0100
<jkufel_at_nospam_poczta.onet.pl> wrote in message
news:5649.00000950.3c87c6be_at_nospam_newsgate.onet.pl...
Witam szanownych grupowiczow,
Chciałem prosić Was o pomoc w podłączeniu ukladu wskaźnika poziomu paliwa
wzbiorniku. Cały układ chciałem „wykorzystać” do innych celow,
ale po
wymontowaniu z samochodu nie mogę tego podłączyć tak żeby dobrze wskaźnik
na
zegarze wskazywał. Elementy pochodza z dużego fiata fso. Mam ten wskaźnik
i
ten pływak ze zbiornka. Z tego co wiem ten pływak to jest rezystor
regulowany
który w zależno¶ci od położenia ( ilo¶ci paliwa w zbiorniku –
podnosi się lub
opada ) zmienia rezystancję i wskazuje ilo¶ć paliwa w zbiorniku na
wskaźniku
( który z kolei wskazuje więcej bądź mniej w zależno¶ci od płynącego
prądu ).
Przy tym pływaku mam dwa wyj¶cia ( i tutaj raczej wiem o co chodzi), a
przy
wskaźniku aż 3 a i tutaj nie wiem jak to mam ze sobą połączyć, próbowałem
ten
rezystor ( pływak ) połączyć szeregowo ze wskaźnikiem ( tutaj podłączyłem
tylko
to dwóch wyj¶ć wskaźnika ) i ze źródłem (12V) i pomimo regulowania tym
rezystorem wskazówka zawsze pokazuje max.
ZTCW to wskaźnik jest tzw. różnicowy, czyli zawiera dwie cewki które "siłują
się" o kotwicę połaczoną ze wskazówką (taka budowa uniezależnia wskazanie od
napięcia zasilania). Dlatego wskaźnik ma 3 końcówki - jedna to +12V, druga
masa, trzecia to podłączenie do czujnika. Czujnik jest regulowanym
rezystorem włączonym między masę (na kołnierzu czujnika) a jeden z
izolowanych styków. Drugi izolowany styk to podłaczenie do lampki
sygnalizacji rezerwy (dwustanowo, załącz/wyłącz) i ten ciebie nie powinien
interesować.
--
==========###-###-###-###==============
Jaroslaw Dubowski, Bytom
E-mail: jdubowski_at_nospam_interia.pl
==>Żarówka składa się z bańki i gwinta.<==
From: <jkufel_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: jak to połączyć
Date: 8 Mar 2002 21:38:47 +0100
Dzieki wielkie. Teraz juz wiem na czym to polega. Juz popodlaczalem i wszystko
dziala jak nalezy.
Jeszcze jedno mam pytanko - uklad pochodzi z samochodu o zasialniu 12V. CZy ten
sam uklad nie spali sie na zasilaniu 24V. Czy lepiej zastosowac stabilizator
napiecia z 24V na 12V i czy bedzie on dobry w tej stuacji?
Pozdrawiam
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
From: "Greg S." <greg_sz_at_nospam_dsuper.net>
Subject: Re: jak to =?iso-8859-1?Q?po=B3=B1czy=E6?=
Date: Fri, 08 Mar 2002 16:24:30 -0500
jkufel_at_nospam_poczta.onet.pl wrote:
.. pytanko - uklad pochodzi z samochodu o zasialniu 12V.
CZy ten sam uklad nie spali sie na zasilaniu 24V.
Czy lepiej zastosowac stabilizator napiecia z 24V na 12V ...
W samochodzie tak naprawde akumulator moze miec nawet ponad 14V a zazwyczaj sie
zaklada ze to jest 13.6V (nie wiem skad ale tak jest).
Tak wiec 14V nie powinno nic spalic ale 24 to moze byc duzawo.
stabilizator 7812 nie nadaje sie zeby az tyle sciagnac w dol bo sie bedzie
przegrzewac i padnie. Musisz jakos inaczej to sciagnac albo dac wiekszy uklad i
mocniejszy i z porzadnym radiatorem albo zrobic to dwustopniowo albo tez
pokombinowac wlasny schemat na elementach dyskretnych. Wez pod uwage ze te twoje
24V to moze beyc jeszcze wiecej niz 24V.
From: jfox_at_nospam_friko6.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: jak to połączy
Date: Sat, 09 Mar 2002 10:52:28 GMT
On Fri, 08 Mar 2002 16:24:30 -0500, Greg S. wrote:
W samochodzie tak naprawde akumulator moze miec nawet ponad 14V a zazwyczaj sie
zaklada ze to jest 13.6V (nie wiem skad ale tak jest).
Hm - nalezy raczej zalozyc ze ma 14-15V. Tyle wymusi regulator
przy pracujacym silniku.
Te 13.6 to byc moze nominalne dla zarowek - po uwzglednieniu spadku na
przewodach ..
J.