Jak podłączyć CD-ROM w samochodzie z zasilaniem 5V i 12V?
CD-ROM w samochodzie
From: "noras" <noras_at_nospam_klub.chip.pl>
Subject: CD-ROM w samochodzie
Date: Mon, 25 Mar 2002 22:55:46 +0100
Wiem, ze ten temat juz byl poruszany na tej liscie dyskusyjnej, ale nie
zostal dokonczony jakims konstruktywnym schematem, czy wnioskiem, wiec
chcialbym go przypomniec. Potrzebuje podlaczyc CD-ROM w samochodzie
(potrzeba 5V i 12V). Rzeczywiscie do 5V bez problemu mozna uzyc 7805, ale z
12V juz jest wiekszy problem. Jak pracuje alternator to 7812 tez bylby
dobry. Ale przeciez z samego akumulatora jest 12V, wiec 7812 nie zadziala
(da jakies 10.5V), bo potrzebuje ok. 1.5 - 2.0V minimalnej roznicy napiec
we-wy.
Wiec, mam pytanie jak to zrobic tak zeby dzialalo i na alternatorze i na
akumulatorze, no i zeby nie bylo zbyt skomplikowane :)))
norasTom
From: "Tomek" <thnet_at_nospam_poczta.onet.pl.USUNTO>
Subject: Re: CD-ROM w samochodzie
Date: Tue, 26 Mar 2002 00:19:50 +0100
Rzeczywiscie do 5V bez problemu mozna uzyc 7805,
tylko przykręć go do puszki napędu (radiator) i daj na zasilaniu jakiś
rezystor typu "parę omów i parę watów" bo się stabilizatorek będzie
strasznie grzał.
ale z
12V juz jest wiekszy problem. Jak pracuje alternator to 7812 tez bylby
dobry. Ale przeciez z samego akumulatora jest 12V, wiec 7812 nie zadziala
(da jakies 10.5V), bo potrzebuje ok. 1.5 - 2.0V minimalnej roznicy napiec
we-wy.
Racja ale CDROMowi wystarczy te 10V zamiast 12 - przynajmniej kilka sztuk,
które sprawdziłem działało przy 10V - odtwarzało audio CD.
--
Tomek
From: "noras" <noras_at_nospam_klub.chip.pl>
Subject: Re: CD-ROM w samochodzie
Date: Tue, 26 Mar 2002 06:42:57 +0100
Dobra, dzieki, sproboje, mam nadzieje, ze mojemu samsungowi wystarczy :))
Pozdrawiam, Tomek
Użytkownik "Tomek" <thnet_at_nospam_poczta.onet.pl.USUNTO> napisał w wiadomości
news:3c9fb110$1_at_nospam_news.home.net.pl...
Rzeczywiscie do 5V bez problemu mozna uzyc 7805,
tylko przykręć go do puszki napędu (radiator) i daj na zasilaniu jakiś
rezystor typu "parę omów i parę watów" bo się stabilizatorek będzie
strasznie grzał.
ale z
12V juz jest wiekszy problem. Jak pracuje alternator to 7812 tez bylby
dobry. Ale przeciez z samego akumulatora jest 12V, wiec 7812 nie
zadziala
(da jakies 10.5V), bo potrzebuje ok. 1.5 - 2.0V minimalnej roznicy
napiec
we-wy.
Racja ale CDROMowi wystarczy te 10V zamiast 12 - przynajmniej kilka sztuk,
które sprawdziłem działało przy 10V - odtwarzało audio CD.
--
> Tomek
>
>
From: "Wojciech_B" <wojciechbiel_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: CD-ROM w samochodzie
Date: Tue, 26 Mar 2002 00:31:40 +0100
Wydaje mi się że akumulator w samochodzie ma 14,4V a nie 12V, alternator
więc musi dawać nieco większe napięcie aby ładować akumulator
From: "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com>
Subject: Re: CD-ROM w samochodzie
Date: Mon, 25 Mar 2002 17:33:20 -0600
"Wojciech_B" <wojciechbiel_at_nospam_wp.pl> wrote in message news:a7oc1i$h99$1_at_nospam_news.supermedia.pl...
Wydaje mi się że akumulator w samochodzie ma 14,4V a nie 12V, alternator
więc musi dawać nieco większe napięcie aby ładować akumulator
Źle Ci się wydaje... Akumulator jako źródło napięcia daje z siebie <13V
natomiast te 14.4V to dobrze pamiętasz, ale to max napięcie ładowania.
Jeśli instalacja w samochodzie jest sprawna to napięcie w niej
NIGDY nie podnosi się powyżej tej wartości gdyż po pierwsze jest
to niebezpieczne dla akumulatora (przeładowanie, silne gazowanie)
po drugie jest niebezpieczne dla samych odbiorników en. elektrycznej.
From: "Wojciech_B" <wojciechbiel_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: CD-ROM w samochodzie
Date: Tue, 26 Mar 2002 01:09:14 +0100
Źle Ci się wydaje... Akumulator jako źródło napięcia daje z siebie <13V
natomiast te 14.4V to dobrze pamiętasz, ale to max napięcie ładowania.
Jeśli instalacja w samochodzie jest sprawna to napięcie w niej
NIGDY nie podnosi się powyżej tej wartości gdyż po pierwsze jest
to niebezpieczne dla akumulatora (przeładowanie, silne gazowanie)
po drugie jest niebezpieczne dla samych odbiorników en. elektrycznej.
Nie podnosi się bo akumulator jest w pewnym sensie 'stabilizatorem' prądowym
alternatora.W przypadku gdy akumulator jest w pełni sprawnym a pobór prądu
przez instalację samochodu niewielki,napięcie w sieci samochodowej oscyluje
około 13-13.5V(oczywiście w czasie pracy silnika,gdy alternator jest w fazie
ładowania)
From: "noras" <noras_at_nospam_klub.chip.pl>
Subject: Re: CD-ROM w samochodzie
Date: Tue, 26 Mar 2002 06:44:44 +0100
Moze sie nie znam, ale od tego to chyba jest regulator napiecia :))
Pozdrawiam, Tomek
Użytkownik "Wojciech_B" <wojciechbiel_at_nospam_wp.pl> napisał w wiadomości
news:a7oe89$g0p$1_at_nospam_news.supermedia.pl...
Źle Ci się wydaje... Akumulator jako źródło napięcia daje z siebie <13V
natomiast te 14.4V to dobrze pamiętasz, ale to max napięcie ładowania.
Jeśli instalacja w samochodzie jest sprawna to napięcie w niej
NIGDY nie podnosi się powyżej tej wartości gdyż po pierwsze jest
to niebezpieczne dla akumulatora (przeładowanie, silne gazowanie)
po drugie jest niebezpieczne dla samych odbiorników en. elektrycznej.
Nie podnosi się bo akumulator jest w pewnym sensie 'stabilizatorem'
prądowym
alternatora.W przypadku gdy akumulator jest w pełni sprawnym a pobór prądu
przez instalację samochodu niewielki,napięcie w sieci samochodowej
oscyluje
około 13-13.5V(oczywiście w czasie pracy silnika,gdy alternator jest w
fazie
ładowania)
From: Marek Lewandowski <locust_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: CD-ROM w samochodzie
Date: Tue, 26 Mar 2002 07:40:02 GMT
Wojciech_B wygenerował manualnie w wiadomości
<a7oe89$g0p$1_at_nospam_news.supermedia.pl> udostępnionej publicznie dnia Tue,
26 Mar 2002 01:09:14 +0100 co następuje:
[..]
natomiast te 14.4V to dobrze pamiętasz, ale to max napięcie ładowania.
Jeśli instalacja w samochodzie jest sprawna to napięcie w niej
NIGDY nie podnosi się powyżej tej wartości gdyż po pierwsze jest
[..]
Nie podnosi się bo akumulator jest w pewnym sensie 'stabilizatorem' prądowym
alternatora.W przypadku gdy akumulator jest w pełni sprawnym a pobór prądu
przez instalację samochodu niewielki,napięcie w sieci samochodowej oscyluje
około 13-13.5V(oczywiście w czasie pracy silnika,gdy alternator jest w fazie
ładowania)
Jeśli tak masz, to pojedź do warsztatu i wymień regulator ładowania.
W każdym samochodzie jest w/w urządzenie, tak "kręcące" wzbudzeniem
alternatora, że napięcie w instalacji jest na poziomie 14.4V.
Gwaranuje to, że akku jest ładowany, a nie rozładowywany i przy tym
nie jest przeładowywany, a instalacja elektryczna dostaje swoje
napięcie jakie mieć powinna, niezależnie od obciążenia.
Jedyne, co się może zmieniać, to prąd ładowania akumulatora i to z
przyczyn wewnętrznych akku (no, pomijam sytuację, gdy zaczynamy
przeciążać alternator i mu się regulacja kończy, ale to się
kwalifikuje do naprawy, albo psychiatry... Zgadnijcie czemu to drugie?
;-) ).
--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051
locust_at_nospam_poczta.onet.pl
http://locust.republika.pl
From: "jerry1111" <jerry1111_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: CD-ROM w samochodzie
Date: Tue, 26 Mar 2002 10:24:14 +0100
Jeśli tak masz, to pojedź do warsztatu i wymień regulator ładowania.
W każdym samochodzie jest w/w urządzenie, tak "kręcące" wzbudzeniem
alternatora, że napięcie w instalacji jest na poziomie 14.4V.
Ehm, a ja mam wlasnie wskaznik napiecia (fabryczny). No i pokazuje
taką liczbe 13.8 (ktora mi sie od lat kolacze w pamieci jako napiecie
w instalacji sam. przy poprawnym ladowaniu i sprawnym akumulatorze).
Te 14.4V to MAX - IMHO nie przedluza to czasu eksploatacji
akumulatora. Ale to tylko takie moje rozwazania.
Gwaranuje to, że akku jest ładowany, a nie rozładowywany i przy tym
nie jest przeładowywany, a instalacja elektryczna dostaje swoje
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Przy 14.4V nie bylbym taki pewny ;)
napięcie jakie mieć powinna, niezależnie od obciążenia.
Jedyne, co się może zmieniać, to prąd ładowania akumulatora i to z
przyczyn wewnętrznych akku (no, pomijam sytuację, gdy zaczynamy
przeciążać alternator i mu się regulacja kończy, ale to się
kwalifikuje do naprawy, albo psychiatry... Zgadnijcie czemu to drugie?
Hihi, łubu dubu ?
jerry
From: "EM" <edim123_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Odp: CD-ROM w samochodzie
Date: Tue, 26 Mar 2002 14:27:17 +0100
Faktem jest, ze napiecie instalacji samochodowej to ok. 14V i nie ma sie co
spierac...
Wracajac do glownego watku proponuje jakis regulowany stabilizator LDO o
napieciu wyjsciowym ustawionym na ok. 10-11V. Mysle, ze powinien pracowac
stabilnie. Trzeba go zasilic z niezbyt obciazonego przewodu w samochodzie.
Mysle, ze jest duza szansa na poprawna prace CD-ROMa przy takim podlaczeniu.
Pozdr
EM
From: "noras" <noras_at_nospam_klub.chip.pl>
Subject: Re: CD-ROM w samochodzie
Date: Tue, 26 Mar 2002 19:55:26 +0100
Ekstra, na pewno bedzie fajnie dzialalo, tylko co to jest stabilizator LDO?
(moze to pytanie jest lamerskie), ale nie smiejcie sie :)))
Pozdrawiam, Tomek
Użytkownik "EM" <edim123_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:a7psss$9ti$1_at_nospam_news.onet.pl...
Faktem jest, ze napiecie instalacji samochodowej to ok. 14V i nie ma sie
co
spierac...
Wracajac do glownego watku proponuje jakis regulowany stabilizator LDO o
napieciu wyjsciowym ustawionym na ok. 10-11V. Mysle, ze powinien pracowac
stabilnie. Trzeba go zasilic z niezbyt obciazonego przewodu w samochodzie.
Mysle, ze jest duza szansa na poprawna prace CD-ROMa przy takim
podlaczeniu.
Pozdr
EM
From: "Lukasz" <lukwin_at_nospam_polbox.com>
Subject: Re: CD-ROM w samochodzie
Date: Tue, 26 Mar 2002 20:07:50 +0100
Wracajac do glownego watku proponuje jakis regulowany stabilizator LDO
o
napieciu wyjsciowym ustawionym na ok. 10-11V. Mysle, ze powinien
pracowac
stabilnie.
A nie lepiej 7812 i 7805 ? (CD-ROM potrzebuje +5V, GND, GND, +12V)
----------------
Lukasz
gg 2107742
From: Badworm <kwormerSYF_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: CD-ROM w samochodzie
Date: Wed, 27 Mar 2002 16:57:14 +0100
Lukasz wrote:
Wracajac do glownego watku proponuje jakis regulowany stabilizator LDO
o
napieciu wyjsciowym ustawionym na ok. 10-11V. Mysle, ze powinien
pracowac
stabilnie.
A nie lepiej 7812 i 7805 ? (CD-ROM potrzebuje +5V, GND, GND, +12V)
Gdybyś łaskawie raczył przeczytać pierwszy post w tym wątku, to byś
wiedział, że 7812 nie nadaje się do pracy przy wyłączoym silniku.
--
Pozdrawiam Bad Worm __ _
http://www.gusnet.prv.pl<_ / |_>
Tnijcie cytaty! <_ //\|\
Usuń SYF z mojego adresu/remove SYF from my adress
From: Krzysztof Pawleta <pawletak_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: CD-ROM w samochodzie
Date: Fri, 29 Mar 2002 00:26:56 +0100
Badworm wrote:
A nie lepiej 7812 i 7805 ? (CD-ROM potrzebuje +5V, GND, GND, +12V)
Gdybyś łaskawie raczył przeczytać pierwszy post w tym wątku, to byś
wiedział, że 7812 nie nadaje się do pracy przy wyłączoym silniku.
Z pewną taką nieśmiałością, napiszę:
-> 12V: potrzebne dla mechaniki CD-ROMa, więc ja bawiłem się tylko
z filtrami typu T (dławik/kondensator/dławik) lub podwójne T...
-> 5V: zastosowałem L4960(2?), bo 7805 się nie nadawał (za bardzo się
grzał ;-(
--
_________________________________________________
| 'Krzys' Pawleta |
| mailto:pawletak_at_nospam_poczta.onet.pl |
|_______ICQ# 1582962___________GG: 259602_______|
From: Marek Lewandowski <locust_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: CD-ROM w samochodzie
Date: Wed, 27 Mar 2002 20:36:24 GMT
noras wygenerował manualnie w wiadomości <a7qg22$7nv$1_at_nospam_news.tpi.pl>
udostępnionej publicznie dnia Tue, 26 Mar 2002 19:55:26 +0100 co
następuje:
Ekstra, na pewno bedzie fajnie dzialalo, tylko co to jest stabilizator LDO?
(moze to pytanie jest lamerskie), ale nie smiejcie sie :)))
LowDropOut, to znaczy, że potrzebuje nie 2,5V "nadwyżki", a mniej. Ile
--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051
locust_at_nospam_poczta.onet.pl
http://locust.republika.pl
From: "ML" <lemu_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: CD-ROM w samochodzie
Date: Wed, 27 Mar 2002 00:17:33 +0100
U mnie 5 V daje dioda zenera 5 watowa z 12V.
From: Marek Lewandowski <locust_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: CD-ROM w samochodzie
Date: Wed, 27 Mar 2002 20:38:41 GMT
jerry1111 wygenerował manualnie w wiadomości
<a7pejk$90f$1_at_nospam_news.tpi.pl> udostępnionej publicznie dnia Tue, 26 Mar
2002 10:24:14 +0100 co następuje:
Jeśli tak masz, to pojedź do warsztatu i wymień regulator ładowania.
W każdym samochodzie jest w/w urządzenie, tak "kręcące" wzbudzeniem
alternatora, że napięcie w instalacji jest na poziomie 14.4V.
Ehm, a ja mam wlasnie wskaznik napiecia (fabryczny). No i pokazuje
taką liczbe 13.8 (ktora mi sie od lat kolacze w pamieci jako napiecie
w instalacji sam. przy poprawnym ladowaniu i sprawnym akumulatorze).
Te 14.4V to MAX - IMHO nie przedluza to czasu eksploatacji
akumulatora. Ale to tylko takie moje rozwazania.
OK, te 14.4 to rzeczywiście max, ale w każdym razie istotne jest, że
to nie akku je wyznacza, a regulator...
Gwaranuje to, że akku jest ładowany, a nie rozładowywany i przy tym
nie jest przeładowywany, a instalacja elektryczna dostaje swoje
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Przy 14.4V nie bylbym taki pewny ;)
No dobra ;-)
(no, pomijam sytuację, gdy zaczynamy
przeciążać alternator i mu się regulacja kończy, ale to się
kwalifikuje do naprawy, albo psychiatry... Zgadnijcie czemu to drugie?
Hihi, łubu dubu ?
bingo...
Jak mi jeden taki opowiedział, że jak stoi na wolnych obrotach na
czerwonym na skrzyżowaniu to mu reflektory przygasają, to kazałem
krewnych pozdrowić i pożegnałem krótko... ;-)
--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051
locust_at_nospam_poczta.onet.pl
http://locust.republika.pl
From: "Pelos" <pelos_at_nospam_promocja.net>
Subject: Re: CD-ROM w samochodzie
Date: Wed, 27 Mar 2002 10:22:59 +0100
Użytkownik "noras" <noras_at_nospam_klub.chip.pl> napisał w wiadomości
news:a7o68b$1pm$1_at_nospam_news.tpi.pl...
Wiem, ze ten temat juz byl poruszany na tej liscie dyskusyjnej, ale nie
zostal dokonczony jakims konstruktywnym schematem, czy wnioskiem, wiec
chcialbym go przypomniec. Potrzebuje podlaczyc CD-ROM w samochodzie
(potrzeba 5V i 12V). Rzeczywiscie do 5V bez problemu mozna uzyc 7805, ale
z
12V juz jest wiekszy problem. Jak pracuje alternator to 7812 tez bylby
dobry. Ale przeciez z samego akumulatora jest 12V, wiec 7812 nie zadziala
(da jakies 10.5V), bo potrzebuje ok. 1.5 - 2.0V minimalnej roznicy napiec
we-wy.
Ja zrobilem to tak.
Akurat mialem kilka ceweczek do impulsowki.
Jeden stablizator impulsowy z NSC (przysylaja probki za free :))) ) z
10-14V na 5V i drugi (tez z NSC) step-up konweter z 5 na 12V.
Dziala swietnie i sie nie grzeje.
Pelos