Kłopot-Iskrzenie Przekaźnika.



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "pbs" <pbs_at_nospam_hot.pl>
Subject: Kłopot-Iskrzenie Przekaźnika.
Date: Thu, 28 Mar 2002 00:50:29 +0100


Witam!
Mam bardzo kłopotliwą sytuację. Jest silnik 24v/120W sterowany dwoma
praekaźnikami. Dość często lepią się styki w tych przekaźnikach. Co
proponujecie?? Kondensatory pomiędzy styki?? Jeżeli tak, to jaka pojemność
(jaka najskuteczniejsza), aby wygasiła to iskrzenie.
Może jest coś skuteczniejszego.
Dzieki za Re
digi



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jd" <jdubowski_at_nospam_interia.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_K=B3opot-Iskrzenie_Przeka=BCnika.?=
Date: Thu, 28 Mar 2002 07:05:46 +0100


"pbs" <pbs_at_nospam_hot.pl> wrote in message news:a7tllj$fl$1_at_nospam_news.tpi.pl...
Witam!
Mam bardzo kłopotliwą sytuację. Jest silnik 24v/120W sterowany dwoma
praekaźnikami. Dość często lepią się styki w tych przekaźnikach. Co
proponujecie?? Kondensatory pomiędzy styki?? Jeżeli tak, to jaka pojemność
(jaka najskuteczniejsza), aby wygasiła to iskrzenie.
Może jest coś skuteczniejszego.

Można zastosować jakieś człony RC (0,1uF w szereg z 47ohm). Ponadto jeśli to
silnik prądu stałego to dać diodę zwrotną równolegle do jego zacisków.
Ewentualnie wywalić przekaźniki i zastąpić je stycznikami
półprzewodnikowymi.

--
==========###-###-###-###==============
Jaroslaw Dubowski, Bytom
E-mail: jdubowski_at_nospam_interia.pl
==>Żarówka składa się z bańki i gwinta.<==


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "pbs" <pbs_at_nospam_hot.pl>
Subject: Re: Kłopot-Iskrzenie Przekaźnika.
Date: Thu, 28 Mar 2002 08:26:18 +0100



Można zastosować jakieś człony RC (0,1uF w szereg z 47ohm). Ponadto jeśli
to
silnik prądu stałego to dać diodę zwrotną równolegle do jego zacisków.

Diody raczej odpadają, bo zasilany jest na przemian, a czy możnaby użyć
0.47uF zamiast 0.1 ? Akurat takie mam, czy nie pogorszy to zamierzonych
własności? I jeszcze jedno pytanko. Ten rezystor jakiej powinien być mocy?
digi
ps. te styczniki półprzewodnikowe to jaki cenowo rząd wielkości, bo się nie
orientuję?



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jd" <jdubowski_at_nospam_interia.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_K=B3opot-Iskrzenie_Przeka=BCnika.?=
Date: Thu, 28 Mar 2002 10:18:38 +0100


"pbs" <pbs_at_nospam_hot.pl> wrote in message news:a7ugc8$eoe$1_at_nospam_news.tpi.pl...

Można zastosować jakieś człony RC (0,1uF w szereg z 47ohm). Ponadto
jeśli
to
silnik prądu stałego to dać diodę zwrotną równolegle do jego zacisków.

Diody raczej odpadają, bo zasilany jest na przemian,

Jeszcze zastanów się nad właczeniem w szereg z silnikiem jakiegoś oporka
rzędu 0,5 oma w szereg z silnikiem, o ile nie będzie to powodowało
znaczącego spadku momentu przy rozruchu.

a czy możnaby użyć
0.47uF zamiast 0.1 ? Akurat takie mam, czy nie pogorszy to zamierzonych
własności?

Raczej nie pogorszy, a tak w ogóle to istnieją tabelki do doboru gasików, ja
te wartości "na czuja" zaproponowałem.

I jeszcze jedno pytanko. Ten rezystor jakiej powinien być mocy?

1W na przykład, moc to w ogóle zależy od częstotliwości załączeń - w
oporniku wydziela się energia zgromadzona w kondensatorze przy każdym
zwarciu styków, więc możesz to sobie wyliczyć.

ps. te styczniki półprzewodnikowe to jaki cenowo rząd wielkości, bo się
nie
orientuję?

Trzaby w jakimś katalogu sprawdzić, a tak w ogóle to może po prostu mostek H
zbudować z jakichś MOSFETów, tyle że odpowiednio dużych.

BTW jakich przekaźników używasz?

--
==========###-###-###-###==============
Jaroslaw Dubowski, Bytom
E-mail: jdubowski_at_nospam_interia.pl
==>Żarówka składa się z bańki i gwinta.<==


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "eR.eS." <rajmundes_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Odp: Kłopot-Iskrzenie Przekaźnika.
Date: Thu, 28 Mar 2002 11:31:34 +0100



Użytkownik pbs <pbs_at_nospam_hot.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:a7ugc8$eoe$1_at_nospam_news.tpi.pl...
Ponadto jeśli to silnik prądu stałego to dać diodę zwrotną równolegle do
jego zacisków.

Diody raczej odpadają, bo zasilany jest na przemian, ....
Dla silnika prądu stałego diody zwrotne podłącza się tak: 1 szt. katodą do
jednego zacisku i 1 szt. katodą do drugiego zacisku, a anody razem do
minusa. Wtedy zawsze jedna z diod jest zwarta przez minus, a druga włączona
jest jako zwrotna "antyrównolegle" do silnika. Acha, dla tej mocy diody na
prąd 3-5A i napięcie min. 200V. Korzystnie jest dać diody szybkie.
pozdr. Rajmund



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: <mstanisz_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Kłopot-Iskrzenie Przekaźnika.
Date: 28 Mar 2002 11:20:33 +0100


ps. te styczniki półprzewodnikowe to jaki cenowo rząd wielkości, bo się nie
orientuję?

~100PLN za sztukę. Np. firma Mer-service z Warszawy albo Dacpol z Piaseczna.
Jeszcze Impol-1 z W-wy robi, ale AFAIR na małe prądy.

Pozdr.

Marcin


--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "inkoguto" <pisz_na_at_nospam_berdyczow.pl>
Subject: Re: Kłopot-Iskrzenie Przekaźnika.
Date: Thu, 28 Mar 2002 09:29:40 +0100



Użytkownik "pbs" <pbs_at_nospam_hot.pl> napisał w wiadomości
news:a7tllj$fl$1_at_nospam_news.tpi.pl...
Witam!
Mam bardzo kłopotliwą sytuację. Jest silnik 24v/120W sterowany dwoma
praekaźnikami. Dość często lepią się styki w tych przekaźnikach. Co
proponujecie?? Kondensatory pomiędzy styki?? Jeżeli tak, to jaka pojemność

A co to za przekaźniki ? Bo wg mnie za słabe
Ten silnik pobiera prawie 10A
Z pospolitych nie powinny to być przekaźniki słabsze od R15

Układ gasikowy proponuję 1 mikrofarad z szeregowym opornikiem 4,7 Om
Moc opornika zależna jest częstotliwości przełączania.
Na początek może być "miniaturka" 0,6W. jak będzie gorący dasz większy


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_message.pl>
Subject: Re: Kłopot-Iskrzenie Przekaźnika.
Date: Thu, 28 Mar 2002 12:15:38 +0100


Użytkownik "inkoguto" <pisz_na_at_nospam_berdyczow.pl> napisał w wiadomości
news:a7ul2u$d1d$1_at_nospam_news.onet.pl...

Użytkownik "pbs" <pbs_at_nospam_hot.pl> napisał w wiadomości
news:a7tllj$fl$1_at_nospam_news.tpi.pl...
Witam!
Mam bardzo kłopotliwą sytuację. Jest silnik 24v/120W sterowany dwoma
praekaźnikami. Dość często lepią się styki w tych przekaźnikach. Co
proponujecie?? Kondensatory pomiędzy styki?? Jeżeli tak, to jaka
pojemność

A co to za przekaźniki ? Bo wg mnie za słabe
Ten silnik pobiera prawie 10A
Z pospolitych nie powinny to być przekaźniki słabsze od R15

Zgadza się. Wg. wykresu z katalogu Relpolu - R15 to jest minimum potrzebne
do przerwania prądu 5..7A przy napięciu zasilania 24Vdc i obciążeniu
indukcyjnym. (o stałej czasowej T=40ms).
A może dołożyć na przekaźnik warystory 27V ? Powinny obciąć przepięcie na
tyle, aby utrudnić zajarzenie łuku na stykach.

A co do przekaźników 'solid state': Spory wybór można znaleźć również w
cenniku Relpol-u.

MDz






Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "pbs" <pbs_at_nospam_hot.pl>
Subject: Re: Kłopot-Iskrzenie Przekaźnika.
Date: Thu, 28 Mar 2002 12:47:34 +0100



A co to za przekaźniki ? Bo wg mnie za słabe
Ten silnik pobiera prawie 10A
Z pospolitych nie powinny to być przekaźniki słabsze od R15

Wielkie dzięki za podpowiedzi.
Są to przekaźniki RELPOL 30V, 16A, w szereg z silnikiem założony jest
rezystor 6 Ohm/50W, trochę się grzeje :), ale spełnia swoje zadanie. Dzisiaj
założę gasiki RC (wartości na oko) i te diodki, po 2 na silnik i zobaczę co
będzie.
pozdr, digi



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "inkoguto" <pisz_na_at_nospam_berdyczow.pl>
Subject: Re: Kłopot-Iskrzenie Przekaźnika.
Date: Thu, 28 Mar 2002 18:15:33 +0100



Użytkownik "pbs" <pbs_at_nospam_hot.pl> napisał w wiadomości
news:a7v08h$bs8$1_at_nospam_news.tpi.pl...
Są to przekaźniki RELPOL 30V, 16A, w szereg z silnikiem założony jest
rezystor 6 Ohm/50W, trochę się grzeje :), ale spełnia swoje zadanie.
Dzisiaj

A co to za cudo ??
30V to maksymalne znamionowe napięcie stałe silnika pobierającego 16A, który
może być wyłączany tym przekaźnikiem ?????
Bo jak to jest "zwykłe" 30V stałego to tu jest Twój problem - to jest zbyt
niski odstęp miedzy stykami aby wyłączyć obciążenie RLE. I nie pomogą a
diody, warystory, gasiki itp. wynalazki.
Tobie potrzebny przekaźnik zdolny wyłączyć 100V stałego przy 10A

Półprzewodnikowy jest fajny, ale drogi:-)

Możesz ewentualnie popróbować użyć mostka z 4 tranzystorów MOSFET IRF540 (po
~5 zł sztuka) do przełączania tego silnika. Izolowane sterowanie może być
problemem.




Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "pbs" <pbs_at_nospam_hot.pl>
Subject: Re: Kłopot-Iskrzenie Przekaźnika.
Date: Thu, 28 Mar 2002 19:51:05 +0100


30V to maksymalne znamionowe napięcie stałe silnika pobierającego 16A,
który
może być wyłączany tym przekaźnikiem ?????
Bo jak to jest "zwykłe" 30V stałego to tu jest Twój problem - to jest zbyt
niski odstęp miedzy stykami aby wyłączyć obciążenie RLE. I nie pomogą a
diody, warystory, gasiki itp. wynalazki.
Tobie potrzebny przekaźnik zdolny wyłączyć 100V stałego przy 10A

No toś mnie zmartwił.... Na razie nie mam wyboru, pozakładam te wynalazki i
poczekam do następnej awarii. 2 sprawa to zasilacz. Ma on na wyjściu 28vDC,
a jestem pewien, że ten silnik będzie poprawnie chodził przy 20vDC. Czy jest
jakiś prosty sposób na 'zbicie' tego napięcia? Wymiana trafa toroidalnego
raczej odpada ze względu na koszt. Może z 10 diodek 10amperowych szeregowo?
Czy to głupie rozwiązanie? Może lepiej odwinąć drutu z trafa ?
digi



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "inkoguto" <pisz_na_at_nospam_berdyczow.pl>
Subject: Re: Kłopot-Iskrzenie Przekaźnika.
Date: Thu, 28 Mar 2002 23:06:24 +0100



Użytkownik "pbs" <pbs_at_nospam_hot.pl> napisał w wiadomości
news:a7vog7$99c$1_at_nospam_news.tpi.pl...
No toś mnie zmartwił.... Na razie nie mam wyboru, pozakładam te wynalazki
i
poczekam do następnej awarii.

Z wynalazków polecam skupić się na diodach. jak je zmyślnie podłaczysz to
masz szansę rozproszyć w nich nadmiar energii. na kondensator gasikowy
zbytnio nie licz


2 sprawa to zasilacz. Ma on na wyjściu 28vDC,
a jestem pewien, że ten silnik będzie poprawnie chodził przy 20vDC. Czy
jest
jakiś prosty sposób na 'zbicie' tego napięcia? Wymiana trafa toroidalnego
raczej odpada ze względu na koszt. Może z 10 diodek 10amperowych
szeregowo?
Czy to głupie rozwiązanie? Może lepiej odwinąć drutu z trafa ?

Coś mi tu w całej zabawie nie gra
Silnik ma 120W ? przy 24V ? To jeśli byłby tak obciążony to pobierałby
minimum 5A (a sprawności 100% na pewno nie ma)
5A * 6 Om =30V .
30V*5A=150W
Coś mi wygląda , że ten silnik, skoro działa z 6 Omowym opornikiem i go nie
spalił jeszcze, to nie pobiera 120W, a z 10 razy mniej
Jeśli pobiera tak mało to czemu sklejają się przekaźniki 16A?
Wniosek: one nie nadają się do tego zastosowania.
Szukaj innych przekaźników, nawet samochodowych (z ciężarówek)
Jak ty to przełączasz? Nie ma czasem takiej sytuacji, że styki pracują na
zwarcie ??

Co do zbijania napięcia.
Jeśli robisz to elementem szeregowym (obojętnie opornik czy dioda) to 8V *
5A =40W i tyle mniej więcej zamienisz na ciepło
Może lepiej wstawić opornik po stronie pierwotnej trafo ? On przy okazji
zredukuje duże prądy komutacyjne.
Koszt ten sam, rezystancja trochę większa

Jedyny sposób mało stratnego obniżenia napięcia, to sterowanie impulsowe
jakimś tranzystorem.
Ale czy warto ???? To wymaga trochę otoczenia, tranzystor nie może być
bylejaki (bo to już jest 24V i obciążenie RLE -duże przepięcia)
Od IRF 540 bym zaczął (ale o gasikach dioda +elektrolityczny kondensator tak
z 1mF nie zapominając)



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Marek Lewandowski <locust_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_K=B3opot-Iskrzenie_Przeka=BCnika.?=
Date: Fri, 29 Mar 2002 00:30:01 GMT


inkoguto wygenerował manualnie w wiadomości
<a804ie$3v5$1_at_nospam_news.onet.pl> udostępnionej publicznie dnia Thu, 28 Mar
2002 23:06:24 +0100 co następuje:


Jak ty to przełączasz? Nie ma czasem takiej sytuacji, że styki pracują na
zwarcie ??

Ja bym stawiał na to, że jak to pracuje w nawrotnej, to silnik w
międzyczasie jest hamowany na zwarcie, tzn oba jego "końce" np. do
masy, jak silnik robi w tym momencie razem z masą na wale jakieś 5krpm
to i prąd hamowania popłynie... Może to on klei styki?
Albo jeszcze lepiej - jak ten silnik jest zawracany siecią, to przy
przejściu od +5krpm do -5krpm metodą przełączenia na chama zasilania
chwilowe prądy popłyną...


--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051
locust_at_nospam_poczta.onet.pl
http://locust.republika.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "inkoguto" <pisz_na_at_nospam_berdyczow.pl>
Subject: Re: Kłopot-Iskrzenie Przekaźnika.
Date: Thu, 28 Mar 2002 23:17:14 +0100



Użytkownik "pbs" <pbs_at_nospam_hot.pl> napisał w wiadomości
news:a7vog7$99c$1_at_nospam_news.tpi.pl...
No toś mnie zmartwił....

Oprócz tego co napisałem wyżej zmartwię cię jeszcze

Źródłem nadmiaru napięcia oprócz indukcyjności silnika jest jeszcze sam
transformator, stąd te 30V wytrzymałości przekaźnika jeśli po mostku masz
28V średniego napięcia (domniemuję, że z prostowania 24V) jest stanowczo za
mało
Spodziewałbym się przepiec na poziomie 1kV, a takie śmiało zainicjuje
zespawanie styku przekaźnika.
Ewentualny gasik musi mieć dużą pojemność. Nawet 1000 mikrofarad może być
potrzebne.



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "pbs" <pbs_at_nospam_hot.pl>
Subject: Re: Kłopot-Iskrzenie Przekaźnika.
Date: Fri, 29 Mar 2002 02:04:39 +0100


Oprócz tego co napisałem wyżej zmartwię cię jeszcze


Po wnikliwszym zbadaniu sprawy co się okazało:
Po wyprostowaniu napięcie na przekaźnik szło 43V!
Silnik faktycznie ma 120W/24V, Chodziło tak przez ostatnie 24h tam i z
powrotem i nic się nie stało, prócz tego że rezystor 6 Ohm/30W trochę
zczerniał. Dodam, że silnik pracuje praktycznie bez obciążenia i przez to
pobiera na pewno mniejszy prąd.
Odwinąłem z toroida 27 zwojów, przez to uzyskałem 27V po wyprostowaniu,
założyłem gasiki 0.68uF + 10 Ohm, na diody już miejsca brakło. Szeregowy
rezystor musiałem zmniejszyć na 2.2 Ohm/20W i JAK NA RAZIE jest dobrze...
Przynajmniej przekaźniki nie oświetlają piwnicy, wydają się pracować duuużo
lepiej, zobaczymy jak długo :)
digi



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Robgold" <robgold_at_nospam_zse.edu.pl>
Subject: Re: Kłopot-Iskrzenie Przekaźnika.
Date: Thu, 28 Mar 2002 22:09:01 +0100



Użytkownik "inkoguto" <pisz_na_at_nospam_berdyczow.pl> napisał w wiadomości
news:a7vkts$6ta$1_at_nospam_news.onet.pl...

Użytkownik "pbs" <pbs_at_nospam_hot.pl> napisał w wiadomości
news:a7v08h$bs8$1_at_nospam_news.tpi.pl...
Są to przekaźniki RELPOL 30V, 16A, w szereg z silnikiem założony jest
rezystor 6 Ohm/50W, trochę się grzeje :), ale spełnia swoje zadanie.
Dzisiaj

A co to za cudo ??
30V to maksymalne znamionowe napięcie stałe silnika pobierającego 16A,
który
może być wyłączany tym przekaźnikiem ?????
Bo jak to jest "zwykłe" 30V stałego to tu jest Twój problem - to jest zbyt
niski odstęp miedzy stykami aby wyłączyć obciążenie RLE. I nie pomogą a
diody, warystory, gasiki itp. wynalazki.
Tobie potrzebny przekaźnik zdolny wyłączyć 100V stałego przy 10A

ja mailem podpobny problem z przekaznikami RELPOL 16A 220V sterujacych
automatem bramowym (dwa siłowniku steruajce połowka bramy).
w/w przekaznik poszly sobie (posklejaly sie styki po jakims orku pracy)
Silniki pobieraja jakies 8A kazdy przy 12 V
Zastapilem to samochodowymi przekaznikami i porbolem ustapil ..moze tak
samochodowe przekaznik zaloz ?



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: jfox_at_nospam_poczta.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: =?iso-8859-1?Q?K=B3opot-Iskrzenie_Przeka=BCnika.?=
Date: Fri, 29 Mar 2002 07:41:58 +0000 (UTC)


On Thu, 28 Mar 2002 22:09:01 +0100, <robgold_at_nospam_zse.edu.pl> wrote:
ja mailem podpobny problem z przekaznikami RELPOL 16A 220V sterujacych
automatem bramowym (dwa siłowniku steruajce połowka bramy).
w/w przekaznik poszly sobie (posklejaly sie styki po jakims orku pracy)
Silniki pobieraja jakies 8A kazdy przy 12 V

Moze byc problem z DC/AC. Przy AC jednak 100 razy/s jest szansa
wygaszenia luku.

J.


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "jerry1111" <jerry1111_at_nospam_wp.pl>
Subject: =?iso-8859-1?Q?Re:_K=B3opot-Iskrzenie_Przeka=BCnika.?=
Date: Fri, 29 Mar 2002 11:19:00 +0100


Moze byc problem z DC/AC. Przy AC jednak 100 razy/s jest szansa
wygaszenia luku.

Za bardzo bym na to nie liczyl, bo jednak w trakcie przejscia przez 0
masz zjonizowane powietrze i duza temperature stykow (zakladajac ze
luk sie palil). Wiec ponowne jego zajarzenie nie wymaga prawie nic.
Poza tym przekaznik to ustrojstwo BEZ ruchu powietrza, zeby
szybko usunac zjonizowane powietrze.

jerry

PS: Przy spawaniu aluminium wykorzystuje sie TIG AC
ktory ma np. 200 czy 400Hz i luk nie gasnie ;)