Silniki



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jacek" <jacek_1_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Silniki
Date: Tue, 18 Mar 2003 00:55:49 +0100


mam pytanie:
gdzie mozna kupic elektryczne silniki krokowe lub wykonawcze. Jakos po sieci
nie znalazlem zadnych dealerow takich silnikow... :(
Interesuja mnie silniki o momentach od 0,5 do 10 Nm.
Jesli ktos znalby adresy sklepow majacych w ofercie te rzeczy lub adresy www
firm z tej branzy to bylbym wdzieczny za udostepnienie.
Pozdro
Jacek



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Bartosz Sarama" <quasimod_at_nospam_poczta.usun.onet.pl>
Subject: Re: Silniki
Date: Tue, 18 Mar 2003 01:02:52 +0100


Użytkownik "Jacek" <jacek_1_at_nospam_poczta.fm> napisał w wiadomości
news:b55n9p$8i0$1_at_nospam_zeus.polsl.gliwice.pl...
mam pytanie:
gdzie mozna kupic elektryczne silniki krokowe lub wykonawcze. Jakos po
sieci

może www.silniki.pl :-P

no chyba, że byłeś, ale AFAIR to mają krokowce nawet do 19Nm

Pozdrawiam
Bartosz Sarama



=======

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_message.pl>
Subject: Re: Silniki
Date: Tue, 18 Mar 2003 01:11:58 +0100


Użytkownik "Jacek" <jacek_1_at_nospam_poczta.fm> napisał w wiadomości
news:b55n9p$8i0$1_at_nospam_zeus.polsl.gliwice.pl
mam pytanie:
gdzie mozna kupic elektryczne silniki krokowe lub wykonawcze. Jakos
po sieci nie znalazlem zadnych dealerow takich silnikow... :(
Interesuja mnie silniki o momentach od 0,5 do 10 Nm.
Jesli ktos znalby adresy sklepow majacych w ofercie te rzeczy lub
adresy www firm z tej branzy to bylbym wdzieczny za udostepnienie.

Zobacz:
http://www.wobit.com.pl
czyli http://www.silniki.pl (jak Ci podał Bartosz w sąsiednim liście)

a także:
http://www.discotech.waw.pl/
Sprzedają krokowce i małe silniczki AC i DC z motoreduktorami.

Coś z tej branży widziałem też w Elfie.

--
Marek Dzwonnik mdz_at_nospam_message.pl
GG: #2061027 (zwykle jako 'dostępny-niewidoczny')





========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!news.task.gda.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!newsfeed.silweb.pl!polsl.gliwice.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jacek" <jacek_1_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Re: Silniki
Date: Tue, 18 Mar 2003 03:10:19 +0100


Dzieki
Akurat na tych stronach bylem i to sa wlasciwie jedyne jakie znalazlem w tej
dziedzinie. Szukalem jakichs innych konkurencyjnych ofert ale nic nie
znalazlem. No jeszcze znalazlem taka firme kolo Lodzi ale oni sprowadzaja te
silniki ze szwajcarii i cena ich jest b duza np silnik o momencie 10 Nm
kosztowalby ok 2000 ze wszystkim ( Vat, clo i t p)
Użytkownik "Jacek" <jacek_1_at_nospam_poczta.fm> napisał w wiadomości
news:b55n9p$8i0$1_at_nospam_zeus.polsl.gliwice.pl...
mam pytanie:
gdzie mozna kupic elektryczne silniki krokowe lub wykonawcze. Jakos po
sieci
nie znalazlem zadnych dealerow takich silnikow... :(
Interesuja mnie silniki o momentach od 0,5 do 10 Nm.
Jesli ktos znalby adresy sklepow majacych w ofercie te rzeczy lub adresy
www
firm z tej branzy to bylbym wdzieczny za udostepnienie.
Pozdro
Jacek





========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "jerry1111" <No_this_fucking_spam_jerry1111_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Silniki
Date: Tue, 18 Mar 2003 21:22:55 +0100


silniki ze szwajcarii i cena ich jest b duza np silnik o momencie 10 Nm
kosztowalby ok 2000 ze wszystkim ( Vat, clo i t p)

Znam :-)
Ale to zajebiste silniczki sa!!
No i maja przekladnie ceramiczne planetarne... mniam - bardzo
maly luz na osi.

Ja jakies po chyba 1200 czy 1400 od nich bralem, ale byly
z enkoderem z wyjsciami roznicowymi.

--
jerry

"The day Microsoft makes something that doesn't suck is probably
the day they start making vacuum cleaners." - Ernst Jan Plugge



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed.silweb.pl!polsl.gliwice.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jacek" <jacek_1_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Re: Silniki
Date: Tue, 18 Mar 2003 21:56:18 +0100


jeszcze mam takie pytanko co do tych silniczkow:
czy w momencie kiedynie jest podane napiecie na zadna cewke silnika
krokowego obciazenie zainstalowane bezposrednio na walku tego silnika moze
obrocic jego wirnik??? Chodzi mi o to zeby sie tak nie dzialo (nie wiem jak
to jest z silnikami krokowymi ale cos mi sie wydaje ze aby takiej sytuacji
uniknac to niezbedna bedzie jakas przekladnia :()



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Silniki
Date: Tue, 18 Mar 2003 22:43:32 +0100


On Tue, 18 Mar 2003 21:56:18 +0100, Jacek wrote:
jeszcze mam takie pytanko co do tych silniczkow:
czy w momencie kiedynie jest podane napiecie na zadna cewke silnika
krokowego obciazenie zainstalowane bezposrednio na walku tego silnika moze
obrocic jego wirnik???

Zawsze istnieje pewien moment ktory obroci krokowca - czy to pod
pradem, czy bez.

Chodzi mi o to zeby sie tak nie dzialo (nie wiem jak
to jest z silnikami krokowymi ale cos mi sie wydaje ze aby takiej sytuacji
uniknac to niezbedna bedzie jakas przekladnia :()

Slimakowa samohamowna.

J.


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed.silweb.pl!polsl.gliwice.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jacek" <jacek_1_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Re: Silniki
Date: Wed, 19 Mar 2003 01:01:59 +0100


Zawsze istnieje pewien moment ktory obroci krokowca - czy to pod
pradem, czy bez.

No tak ale byc moze ten moment (w moim przypadku nie bedzie wystarczajacy do
tego zeby obrocic wirnikiem) Jesli rozmowa sie tak spoko rozwinela to powiem
cos na ten temat. Otoz silnik ktory chce zastosowac (waham sie miedzy
krokowcem a wykonawczym) bedzie zainstalowany do zegara wiezowego - ma on
sluzyc do napedu wskazowek tegoz zegara. No i wlasnie nie wiem jaki mocny to
ma byc silnik. Dodam ze wskazowki (obie) maja 3kg wagi i beda dokladnie
wywazone (taka sama masa po obu stronach osi zamocowania) a ich dlugosc to
ok 0,5 m (z gora). I teraz czy moment ktory bede potrzebowal to 3
[kg]*(2*0,5)[m] ?? czy tez ze wzgledu na wywazenie wskazowek mniej??

Wiem ze przekladnia slimakowa rozwiazala by problem co do momentu ktory
moglby ruszyc silnikiem nie zasilanym ale chcialbym w ogole przekladni
uniknac - czy to mozliwe??










========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Bartosz Sarama" <quasimod_at_nospam_poczta.usun.onet.pl>
Subject: Re: Silniki
Date: Tue, 18 Mar 2003 22:52:17 +0100


czy w momencie kiedynie jest podane napiecie na zadna cewke silnika
krokowego obciazenie zainstalowane bezposrednio na walku tego silnika moze
obrocic jego wirnik???

Jeżeli to silnik reluktancyjny to bez prądu można nim kręcić bez oporów
(poza tarciem), ale one należą już chyba do żadkości.

Zdecydowanie najpopularniejsze są silniki z magnesami trwałymi i one mają
moment trzymający. Każdy model oczywiście inny, więc musisz sprawdzić w
katalogu, czy Ci wystarczy. Jeśli nie, to tak jak pisał J.F. pozostanie Ci
przekładnia ślimakowa. Jednakowoż są silniki, które naprawdę ciężko obrócić
bez pomocy prądu :-)


Pozdrawiam
Bartosz Sarama



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Ireneusz Niemczyk <nie.ma_at_nospam_takiego.adresu>
Subject: Re: Silniki
Date: Tue, 18 Mar 2003 23:49:49 +0100


Zdecydowanie najpopularniejsze sš silniki z magnesami trwałymi i one majš
moment trzymajšcy. Każdy model oczywiście inny, więc musisz sprawdzić w
katalogu, czy Ci wystarczy. Jeśli nie, to tak jak pisał J.F. pozostanie Ci
przekładnia ślimakowa. Jednakowoż sš silniki, które naprawdę ciężko obrócić
bez pomocy pršdu :-)

Bartek, ale zawsze można pod pršdem uzwojenia trzymać! Jeśli jałowy moment
trzymajšcy okaże się za słaby to podmagnesować (niekoniecznie znamionowym)
pršdem i już będzie ok!

Pamiętać należy jeszcze o jednym - jak zerwie to już poleci gładko ;-)
--
PZD, Irek.N.



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Bartosz Sarama" <quasimod_at_nospam_poczta.usun.onet.pl>
Subject: Re: Silniki
Date: Wed, 19 Mar 2003 07:50:42 +0100


Bartek, ale zawsze można pod pršdem uzwojenia trzymać! Jeśli jałowy
moment
trzymajšcy okaże się za słaby to podmagnesować (niekoniecznie znamionowym)
pršdem i już będzie ok!


No oczywiście że można a wręcz należy podtrzymywać prądem np. 1/3 Izn, co
jest trywialne w systemach mikrokrokowych jednakowoż kolega pytał co będzie
się działo bez prądu :-)


Pamiętać należy jeszcze o jednym - jak zerwie to już poleci gładko ;-)

Oo nie przesadzajmy. Wcale nie tak gładko, bo też będzie terkotał ;-)
Wykres momentu hamującego po zerwaniu to hmm... w przybliżeniu sinusoida po
mostku Greatza podniesiona o wartość stałą :-p Jeśli więc moment zrywający
odpowiednio się zmniejszy to silnik ma szansę go zatrzymać całkowicie.


Pozdrawiam
Bartosz Sarama



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!lublin.pl!news.icm.edu.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Ireneusz Niemczyk <nie.ma_at_nospam_takiego.adresu>
Subject: Re: Silniki
Date: Wed, 19 Mar 2003 10:35:37 +0100


No oczywiście że można a wręcz należy podtrzymywać pršdem np. 1/3 Izn, co
jest trywialne w systemach mikrokrokowych jednakowoż kolega pytał co będzie
się działo bez pršdu :-)

No tak, nie doczytałem....sorki ;-)

Oo nie przesadzajmy. Wcale nie tak gładko, bo też będzie terkotał ;-)

Będzie, ale jeśli tylko układ sam nie wspomoże zatrzymanie (a wskazówka nie
wspomoże...) to całość zaterkocze się na _śmierć_ ;-).

Wykres momentu hamujšcego po zerwaniu to hmm... w przybliżeniu sinusoida po
mostku Greatza podniesiona o wartość stałš :-p Jeśli więc moment zrywajšcy
odpowiednio się zmniejszy to silnik ma szansę go zatrzymać całkowicie.

No nie wiadomo czy się zmniejszy...a jak właśnie dmuchnie? Tak na poważnie -
wskazówkę na oś silnika to chyba nienajlepszy pomysł - bezwładności jednak
konkretne taka wskazówka posiada. No i jak Marek zauważył...żagiel....do tego
wróbelki ;-)

Miłego dnia.
--
PZD, Irek.N.



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed.silweb.pl!polsl.gliwice.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jacek" <jacek_1_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Re: Silniki
Date: Wed, 19 Mar 2003 01:04:28 +0100


Zawsze istnieje pewien moment ktory obroci krokowca - czy to pod
pradem, czy bez.

No tak ale byc moze ten moment (w moim przypadku nie bedzie wystarczajacy do
tego zeby obrocic wirnikiem) Jesli rozmowa sie tak spoko rozwinela to powiem
cos na ten temat. Otoz silnik ktory chce zastosowac (waham sie miedzy
krokowcem a wykonawczym) bedzie zainstalowany do zegara wiezowego - ma on
sluzyc do napedu wskazowek tegoz zegara. No i wlasnie nie wiem jaki mocny to
ma byc silnik. Dodam ze wskazowki (obie) maja 3kg wagi i beda dokladnie
wywazone (taka sama masa po obu stronach osi zamocowania) a ich dlugosc to
ok 0,5 m (z gora). I teraz czy moment ktory bede potrzebowal to 3
[kg]*(2*0,5)[m] ?? czy tez ze wzgledu na wywazenie wskazowek mniej??

Wiem ze przekladnia slimakowa rozwiazala by problem co do momentu ktory
moglby ruszyc silnikiem nie zasilanym ale chcialbym w ogole przekladni
uniknac - czy to mozliwe??



=======

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_message.pl>
Subject: Re: Silniki
Date: Wed, 19 Mar 2003 01:35:53 +0100


Użytkownik "Jacek" <jacek_1_at_nospam_poczta.fm> napisał w wiadomości
news:b58c69$68c$1_at_nospam_zeus.polsl.gliwice.pl

spoko rozwinela to powiem cos na ten temat. Otoz silnik (...) bedzie
zainstalowany do zegara wiezowego - ma on sluzyc do napedu wskazowek
tegoz zegara. No i wlasnie nie wiem jaki mocny to ma byc silnik.
Dodam ze wskazowki (obie) maja 3kg wagi i beda dokladnie wywazone
(taka sama masa po obu stronach osi zamocowania) a ich dlugosc to ok
0,5 m (z gora). I teraz czy moment ktory bede potrzebowal to 3
[kg]*(2*0,5)[m] ?? czy tez ze wzgledu na wywazenie wskazowek mniej??

W materii silników znajdziesz tu znacznie lepszych ode mnie, ale zadam dwa
pytania pomocnicze:
wieży to całkiem niezły żagiel.

Wykonując skok musisz rozpędzić i wyhamować kawałek bezwładnej masy. Jeśli
dobrze pamiętam fizykę, to moment bezwładności liczy się jako całkę po
objętości z (gęstość * promień^2). A wskazówka jest paskudnie długa.
Wyważenie pozwala Ci na uniknięcie obciążenia statycznego w pewnych
położeniach, ale ma się nijak do bezwładności i parcia wiatru.

--
Marek Dzwonnik mdz_at_nospam_message.pl
GG: #2061027 (zwykle jako 'dostępny-niewidoczny')





========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.silweb.pl!polsl.gliwice.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jacek" <jacek_1_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Re: Silniki
Date: Wed, 19 Mar 2003 03:06:00 +0100


- Jaki moment bezwładności mają wskazówki?
- Czy bierzesz pod uwagę np. silny wiatr? IMHO pół metra blachy na czubku
wieży to całkiem niezły żagiel.


No tak - zagiel pod warunkiem ze faktycznie bylby to kawal blachy ulozonej
do kierunku wiatru prostopadle, ale tak nie bedzie bo po 1:
wywieral na nich nie mialaby zadnego wplywu na ewentualny obrot wirnika
jakiegokolwiek wiatru, ktoraby te wskazowki w tym kierunku popychala) tez za
duzego wplywu by nie miala ze wzgledu na to ze grubosc wskazowek jest
wystarczajaco mala zeby mogla je poruszyc (biorąc pod uwage mase wskazowek)
Wiec reasumujac wiatr nie wplywa znaczaco na obrot niezasilanego silnika.

Wykonując skok musisz rozpędzić i wyhamować kawałek bezwładnej masy.
Jeśli
dobrze pamiętam fizykę, to moment bezwładności liczy się jako całkę po
objętości z (gęstość * promień^2). A wskazówka jest paskudnie długa.
Wyważenie pozwala Ci na uniknięcie obciążenia statycznego w pewnych
położeniach, ale ma się nijak do bezwładności i parcia wiatru.

Co do momentu bezwładności to jeszcze nie wiem jak go policzyć (wzór z całką
po objętości jest być może słuszny ale problem w tym, ze trudno jest liczyć
objętość w danym punkcie wskazówki biorąc pod uwagę dość skomplikowany
kształt wskazówek ). To co ze wskazówka jest długa (na to nic nie poradzę)
ale jest wyważona. Czy aby na pewno wyważenie pozwoli mi uniknąć obciążeń
statycznych tylko w pewnych położeniach??? Przecież niezależnie od położenia
masa po jednej stronie osi równoważy się z masa wskazówki po drugiej stronie
wiec położenie wskazówki również nie wpływa na obciążenie statyczne.
Wiem ze wyważenie nie ma się nijak do momentu bezwładności wskazówek ale
stanowi o mniejszym obciążeniu silnika - silnik nie będzie obciążony w
ten sposób jakbyśmy do przyczepionego do osi silnika pręta o długości 1 m
zawiesili na jego końcu masę 3 kg ale jego obciążenie będzie stanowić tylko
masa 3 kg o momencie nie zależnym od położenia wskazówek - czyż nie tak???



=======

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_message.pl>
Subject: Re: Silniki
Date: Wed, 19 Mar 2003 03:34:27 +0100


Użytkownik "Jacek" <jacek_1_at_nospam_poczta.fm> napisał w wiadomości
news:b58ja4$nq2$1_at_nospam_zeus.polsl.gliwice.pl

No tak - zagiel pod warunkiem ze faktycznie bylby to kawal blachy
ulozonej do kierunku wiatru prostopadle, ale tak nie bedzie bo po 1:

Dlatego tylko rzuciłem hasło. Niby wiatr może wiać tylko stycznie to tarczy,
a wskazówka będzie ustawiona wzgl. niego w chorągiewkę. Jednak intuicja
podpowiada, że szkwał wiejący powyżej 100km/h potrafi wyczyniać dziwne harce
i zawirowania.

Co do momentu bezwładności to jeszcze nie wiem jak go policzyć (wzór
z całką po objętości jest być może słuszny ale problem w tym, ze
trudno jest liczyć objętość w danym punkcie wskazówki biorąc pod
uwagę dość skomplikowany kształt wskazówek ).

Blacha ma pi*drzwi stałą grubość, więc można brać gęstość powierzchniową i
całkować po powierzchni. Wskazówka ma zazwyczaj symetrię osiową - następne
uproszczenie, Poza tym wystarczy Ci oszacowanie zrobione przez zsumowanie
momentów bezwładności kilku brył elementarnych. AFAIR powinny być takie
zestawienia w tablicach lub dobrym poradniku mechanika. Do tego, jeśli
pamiętam, była jakaś zależność uwzględniająca przesunięcie osi obrotu wzgl.
środka cieżkości bryły. Najlepiej oszacować w górę (tzn. np. zamiast kręcić
trójkąt z dziurami załóż, że kręcisz trójkątem pełnym) - wtedy wiadomo, że
może być tylko lepiej.

To co ze wskazówka jest długa (na to nic nie poradzę) ale jest wyważona.

Bezwładność rośnie z kwadratem długości. :(

Czy aby na pewno wyważenie pozwoli mi uniknąć obciążeń statycznych
tylko w pewnych położeniach???

Źle się wyraziłem. Wyważenie eliminuje moment statyczny, który i tak
występowałby tylko w pewnych położeniach.

Wiem ze wyważenie nie ma się nijak do momentu bezwładności wskazówek
ale stanowi o mniejszym obciążeniu silnika - silnik nie będzie
obciążony w ten sposób jakbyśmy do przyczepionego do osi silnika
pręta o długości 1 m zawiesili na jego końcu masę 3 kg ale jego
obciążenie będzie stanowić tylko masa 3 kg o momencie nie zależnym od
położenia wskazówek - czyż nie tak???

Suma summarum wyważenie jest korzystne, ale również zwieksza moment
bezwładności.
Tzn. nie będzie to masa samej wskazówki ale znacznie więcej (bo ciężar
przeciwwagi musi być ukryty blisko osi). Choć ostatecznie masa jest istotna
tylko dla łożyskowania bo dla silnika i tak trzeba brać pod uwagę moment
bezwładności.
BTW.. Czy myślałeś o przypadkach szczególnych? Np. wrona na końcu
wskazówki lub mokry śnieg? ;-)



--
Marek Dzwonnik mdz_at_nospam_message.pl
GG: #2061027 (zwykle jako 'dostępny-niewidoczny')
>> TNIJ CYTATY ! <<
>> ODPOWIADAJ POD CYTATEM ! <<




=======

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_message.pl>
Subject: Re: Silniki
Date: Wed, 19 Mar 2003 02:38:22 +0100


Użytkownik "Jacek" <jacek_1_at_nospam_poczta.fm> napisał w wiadomości
news:b58c69$68c$1_at_nospam_zeus.polsl.gliwice.pl

Wiem ze przekladnia slimakowa rozwiazala by problem co do momentu
ktory moglby ruszyc silnikiem nie zasilanym ale chcialbym w ogole
przekladni uniknac - czy to mozliwe??

A może jednak?
http://www.kacperek.com.pl

--
Marek Dzwonnik mdz_at_nospam_message.pl
GG: #2061027 (zwykle jako 'dostępny-niewidoczny')





========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed.silweb.pl!polsl.gliwice.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jacek" <jacek_1_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Re: Silniki
Date: Wed, 19 Mar 2003 03:45:00 +0100



Dzięki Marek za kacperka - bardzo ciekawe rzeczy



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Ireneusz Niemczyk <nie.ma_at_nospam_takiego.adresu>
Subject: Re: Silniki
Date: Wed, 19 Mar 2003 10:28:36 +0100


Dzięki Marek za kacperka - bardzo ciekawe rzeczy

Bardzo dobry dostawca - polecam! Jak do tej pory zawsze dotrzymywał
słowa, terminu, ceny... :-)

Zastanawiam się tylko czy to nie przesada, nawet najmniejsze
motoreduktory będš mocno za duże - może po prostu napęd z wycieraczek?
Silnik 12V, przekładnia ślimakowa a więc hamowanie jest. Wypada jedynie
dodać inkrementalny dekoder na oś silnika (może być bardzo mało
rozdzielczy) i naped gotowy. Dosyć często takie rozwišzanie stosuje i
sprawdza się nawet w przemysłowych maszynach. Ceny...hmm...od 120 do 180
za sztukę (szacunkowo) więc nie tak źle ;-)

--
PZD, Irek.N.



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed.silweb.pl!polsl.gliwice.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jacek" <jacek_1_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Re: Silniki
Date: Wed, 19 Mar 2003 11:44:24 +0100



Zastanawiam się tylko czy to nie przesada, nawet najmniejsze
motoreduktory będš mocno za duże

No chyba niekoniecznie a motoreduktor MRA-02??
Jest maly i chyba bylby dobry

Silnik 12V, przekładnia ślimakowa a więc hamowanie jest. Wypada jedynie
dodać inkrementalny dekoder na oś silnika

Co to jest ten inkrementalny dekoder ??

Pozdrawiam



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Ireneusz Niemczyk <nie.ma_at_nospam_takiego.adresu>
Subject: Re: Silniki
Date: Wed, 19 Mar 2003 14:21:43 +0100


No chyba niekoniecznie a motoreduktor MRA-02??
Jest maly i chyba bylby dobry

Najmniejszy...ale wcale nie taki maly ;-))
Znaczy co...posłać Ci zdjęcie?

Co to jest ten inkrementalny dekoder ??

Musisz wiedziec jaka godzine wskazuje zegar, więc musisz mieć sprzężenie
pomiędzy wskazówkami a prockiem sterujšcym. Chyba najwygodniej założyć jakiś
układ impulsujšcy na oś silnika i liczyć te impulsy... Musi być też możliwość
określenia pozycji np: 12:00...w końcu od czegoś trzeba zaczšć odliczanie.
Akurat tutaj przydadzš się styki już zamontowane na przekładni ślimakowej.

Wiesz...wyobraź sobie że włšczasz zasilanie po jakiejś przerwie...jakoś
musisz zsynchronizować wskazówki z _rzeczywistościš_ ;-)) na jakiej podstawie
to zrobisz jak nie kontrolujesz ich położenia?

--
PZD, Irek.N.



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed.silweb.pl!polsl.gliwice.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jacek" <jacek_1_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Re: Silniki
Date: Wed, 19 Mar 2003 15:28:23 +0100


aaaa chodzi Ci o kontrole polozenia wskazowek na tarczy :-)
o to juz nie pytalem - mam swoj koncept :-)
bedzie to realizowane za pomoca zwarc minutowych ktore beda wykrywac
rozmieszczone na kazdej minucie kontaktrony
Musisz wiedziec jaka godzine wskazuje zegar, więc musisz mieć sprzężenie
pomiędzy wskazówkami a prockiem sterujšcym. Chyba najwygodniej założyć
jakiś
układ impulsujšcy na oś silnika i liczyć te impulsy...
taki uklad nie bylby zbyt dokladny ( przeliczenie przekladni - napewno
zawieraloby jakies bledy (luzy itp) ktore z czasem by sie kumulowaly) wiec
obstaje przy kontaktronach
Pytalem konkretnie o to jaki silnik byloby najmadrzej zastosowac ( beda
kontaktrony wiec dokladny silnik krokowy nie jest niezbedny aczkolwiek ma b
dobre parametry jesli chodzi o dynamike - a takowyz bedzie potrzebny)

Użytkownik "Ireneusz Niemczyk" <nie.ma_at_nospam_takiego.adresu> napisał w wiadomości
news:3E786EE7.4E135EBC_at_nospam_takiego.adresu...
No chyba niekoniecznie a motoreduktor MRA-02??
Jest maly i chyba bylby dobry

Najmniejszy...ale wcale nie taki maly ;-))
Znaczy co...posłać Ci zdjęcie?

Co to jest ten inkrementalny dekoder ??

Musisz wiedziec jaka godzine wskazuje zegar, więc musisz mieć sprzężenie
pomiędzy wskazówkami a prockiem sterujšcym. Chyba najwygodniej założyć
jakiś
układ impulsujšcy na oś silnika i liczyć te impulsy... Musi być też
możliwość
określenia pozycji np: 12:00...w końcu od czegoś trzeba zaczšć odliczanie.
Akurat tutaj przydadzš się styki już zamontowane na przekładni ślimakowej.

Wiesz...wyobraź sobie że włšczasz zasilanie po jakiejś przerwie...jakoś
musisz zsynchronizować wskazówki z _rzeczywistościš_ ;-)) na jakiej
podstawie
to zrobisz jak nie kontrolujesz ich położenia?

--
> PZD, Irek.N.
>
>



=======

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_message.pl>
Subject: Re: Silniki
Date: Wed, 19 Mar 2003 11:55:21 +0100


Użytkownik "Ireneusz Niemczyk" <nie.ma_at_nospam_takiego.adresu> napisał w
wiadomości news:3E783844.3D0B744C_at_nospam_takiego.adresu

Zastanawiam się tylko czy to nie przesada, nawet najmniejsze
motoreduktory będš mocno za duże - może po prostu napęd z wycieraczek?
Silnik 12V, przekładnia ślimakowa a więc hamowanie jest. Wypada
jedynie dodać inkrementalny dekoder na oś silnika (może być bardzo
mało rozdzielczy) i naped gotowy. Dosyć często takie rozwišzanie
stosuje i sprawdza się nawet w przemysłowych maszynach.
Ceny...hmm...od 120 do 180 za sztukę (szacunkowo) więc nie tak źle ;-)

http://www.zem.com.pl/
Silniki wycieraczek mają typowo 1...2Nm, ale przy obrotach rzędu 35..50 obr
/min. IMHO ciut za szybko.

A może silnik od wkrętarki akumulatorowej? Taki z przekładnią planetarną?
;)
Tyle, ze nie podejrzewam ich o rewelacyjną trwałośc.

--
Marek Dzwonnik mdz_at_nospam_message.pl
GG: #2061027 (zwykle jako 'dostępny-niewidoczny')





========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Ireneusz Niemczyk <nie.ma_at_nospam_takiego.adresu>
Subject: Re: Silniki
Date: Wed, 19 Mar 2003 14:29:21 +0100


http://www.zem.com.pl/
Silniki wycieraczek majš typowo 1...2Nm, ale przy obrotach rzędu 35..50 obr
/min. IMHO ciut za szybko.

A nie więcej przypadkiem? Wiesz...czasami metrowy taśmocišg na tym robię ;-)
Co do obrotów zaś...przecież i tak nie możemy założyć że silnik będzie nadšżał
dokładnie za czasem, jakaś regulacja musi być! i fajnie by było gdyby silnik
był jednak szybszy od czasu, inaczej zegar zawsze po tyle będzie i to bez
możliwości nadgonienia ;-) Tak na serio, jeśli nie ma sekundnika to masz racje
kluczowanym_.
Hmm...ja wyobrażałem sobie to tak:
synchronizacji z rzeczywistościš.

Miekko - żeby bezwładności wskazówki nie niszczyły przekładni niepotrzebnie.

A może silnik od wkrętarki akumulatorowej? Taki z przekładniš planetarnš? ;)
Tyle, ze nie podejrzewam ich o rewelacyjnš trwałośc.

No i wcale nie wolniej..

Miłego dnia Marku.
--
PZD, Irek.N.



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed.silweb.pl!polsl.gliwice.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jacek" <jacek_1_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Re: Silniki
Date: Wed, 19 Mar 2003 15:37:46 +0100


Co do obrotów zaś...przecież i tak nie możemy założyć że silnik będzie
nadšżał
dokładnie za czasem, jakaś regulacja musi być! i fajnie by było gdyby
silnik
był jednak szybszy od czasu, inaczej zegar zawsze po tyle będzie i to
bez
możliwości nadgonienia ;-)

No i znow sprawa tyczy sterowania...
Silnik moze sie obracac z predkoscia nawet 1400 obr/min byle by tylko szybko
zatrzymal sie kiedy sie mu wylaczy zasilanie.
Silnik bedzie wlaczany co minute i jego ruch bedzie kontrolowany
mikroprockiem do ktorego beda dochodzily sygnaly zwarc minutowych. co do
sterowania to juz sobie poradze. Chodzi mi tylko o dobor wlasciwego silnika

- silnik startuje miękko......
......> - hamuje miekko
Miekko - żeby bezwładności wskazówki nie niszczyły przekładni
niepotrzebnie.

a to byloby jak najbardziej wskazane

Padla propozycja "silnik od wiertarki " - odp :
wszelkie szczotkowe silniki odpadaja ze wzgledu na mala trwalosc



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!lublin.pl!news.icm.edu.pl!news.webcorp.com.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jacek" <jacek_1_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Re: Silniki
Date: Wed, 19 Mar 2003 11:39:54 +0100


No dobra widze ze chybaa faktycznie bez przekladni sie nie obejdzie, a wiec
rezygnuje z krokowca bo jak przekladnia ma byc to moge tez inny silnik
zaastosowac - byle by mial taka wlasciwosc coby sie szybko zatrzymywal w
momencie kiedy zaniknie sygnal posuwu (wiem hamulce roznego typu) ..... hmm
tylko jaki znowu bylby do tego silnik najlepszy?? Moze wykonawczy.....Tylko
zas gdzie go dostac....



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai