regulacja obrotow silnika
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl
From: Daniel <dipblu_at_nospam_wp.pl>
Subject: regulacja obrotow silnika
Date: Mon, 31 Mar 2003 12:26:33 +0200
Witam, poszukuje jakiegos urzadzenia (schemat, lub gotowe do kupienia)
ktore pozwoli zmniejszyc (a najlepiej regulowac) obroty silnika
zasilanego pradem zmiennym (bezposrednio z gniazdka).
Parametry silnika (wg. producenta) :
Moc : 34 Waty
Napie;cie zasilania : 230 V
Pra;d : 0,75 A
Jako ze elektronik ze mnie zaden (oblecialem juz w pyte sklepow
elektrycznych i roznorakich punktow naprawy....ale wszyscy rozkladaja
rece) , zapytuje czy ktos wie w jaki sposob osiagnac zamierzony efekt ?
pozdrowionka
daniel
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed.silweb.pl!newsfeed.tpinternet.pl!szmaragd.futuro.pl!not-for-mai
From: Daniel <dipblu_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: regulacja obrotow silnika
Date: Mon, 31 Mar 2003 12:58:01 +0200
wlasnie znalazlem gdzies informacje ze mozna to zrobic min. poprzez
regulacje napiecia zasilajacego, i ze np. potrafi to zrobic regulator
fazowy z triakiem, wydaje mi sie ze podobnym urzadzeniem jest tzw.
sciemniacz (urzadzenie do regulacji oswietlenia) - no i pytanko - czy
sciemniacz nada sie do tego ?
daniel
Daniel wrote:
Witam, poszukuje jakiegos urzadzenia (schemat, lub gotowe do kupienia)
ktore pozwoli zmniejszyc (a najlepiej regulowac) obroty silnika
zasilanego pradem zmiennym (bezposrednio z gniazdka).
Parametry silnika (wg. producenta) :
Moc : 34 Waty
Napie;cie zasilania : 230 V
Pra;d : 0,75 A
Jako ze elektronik ze mnie zaden (oblecialem juz w pyte sklepow
elektrycznych i roznorakich punktow naprawy....ale wszyscy rozkladaja
rece) , zapytuje czy ktos wie w jaki sposob osiagnac zamierzony efekt ?
pozdrowionka
daniel
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: "Tomasz Gawlik" <sp_am_tgawlik_at_nospam_friko2.onet.pl>
Subject: Re: regulacja obrotow silnika
Date: Mon, 31 Mar 2003 13:20:08 +0200
Jaki to typ silnika? Indukcyjny, czy komutatorowy?
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.tpinternet.pl!szmaragd.futuro.pl!not-for-mai
From: Daniel <dipblu_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: regulacja obrotow silnika
Date: Mon, 31 Mar 2003 13:33:50 +0200
Tomasz Gawlik wrote:
Jaki to typ silnika? Indukcyjny, czy komutatorowy?
Jest to silnik indukcyjny asynchroniczny jednofazowy
=======
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_message.pl>
Subject: Re: regulacja obrotow silnika
Date: Mon, 31 Mar 2003 15:17:40 +0200
Użytkownik "Daniel" <dipblu_at_nospam_wp.pl> napisał w wiadomości
news:3E88279E.1080401_at_nospam_wp.pl
Parametry silnika (wg. producenta) :
Moc : 34 Waty
Napie;cie zasilania : 230 V
Pra;d : 0,75 A
Jest to silnik indukcyjny asynchroniczny jednofazowy
Uczciwie: Małym falownikiem. Oczywiście przygotuj się, że koszt falownika
będzie parę razy większy od wartości silnika. (BTW: Jakich falowników używa
się w lepsiejszych pralkach?)
Co napędzasz tym silnikiem? Jeżeli coś o b. miękkiej charakterystyce - np.
wentylator, to możesz spróbować sterowania fazowego. Ale z pewnymi
ograniczeniami:
- silnik musi startowac z bardzo małym momentem obciążenia
- regulacja obrotów obejmuje tylko niewielki zakres np. 70..100%
- dobrze jest na bieżąco kontrolować temperaturę silnika
(Tyle się nauczyłem z paru wątków, jakie przewinęły się na p.m.e.)
--
MDz
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.tpinternet.pl!szmaragd.futuro.pl!not-for-mai
From: Daniel <dipblu_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: regulacja obrotow silnika
Date: Mon, 31 Mar 2003 15:48:53 +0200
Uczciwie: Małym falownikiem. Oczywiście przygotuj się, że koszt falownika
będzie parę razy większy od wartości silnika. (BTW: Jakich falowników używa
się w lepsiejszych pralkach?)
Co napędzasz tym silnikiem? Jeżeli coś o b. miękkiej charakterystyce - np.
wentylator, to możesz spróbować sterowania fazowego. Ale z pewnymi
ograniczeniami:
- silnik musi startowac z bardzo małym momentem obciążenia
- regulacja obrotów obejmuje tylko niewielki zakres np. 70..100%
- dobrze jest na bieżąco kontrolować temperaturę silnika
(Tyle się nauczyłem z paru wątków, jakie przewinęły się na p.m.e.)
Uzycie falownika odpada - ze wzgledu na koszty - jest to wentylator,
kosztowal 180 zeta, i okazalo sie ze "wentyluje"
ciut zamocno, tak naprawde to moze nawet nie chodzi o regulacje, a o
jednorazowe ustawienie (tak na oko potrzebuje zeby krecil sie o polowe
wolniej)
Jak juz powiedzialem elektronik ze mnie zaden...wiec szukam raczej
konkretnego rozwiazania..jakby to powiedzieć sterowanie fazowe jest dla
mnie raczej abstrakcyjnym pojeciem :)
daniel.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.pl!newsgate.p
From: zielpro_at_nospam_poczta.onet.pl (ziel)
Subject: RE: regulacja obrotow silnika
Date: 31 Mar 2003 23:41:11 +0200
On Behalf Of Daniel
Uzycie falownika odpada - ze wzgledu na koszty - jest to wentylator,
kosztowal 180 zeta, i okazalo sie ze "wentyluje"
ciut zamocno, tak naprawde to moze nawet nie chodzi o regulacje, a o
jednorazowe ustawienie (tak na oko potrzebuje zeby krecil sie o polowe
wolniej)
Jak juz powiedzialem elektronik ze mnie zaden...wiec szukam raczej
konkretnego rozwiazania..jakby to powiedzieć sterowanie fazowe jest dla
mnie raczej abstrakcyjnym pojeciem :)
Miało być na prv., ale odpowiem tu.
Jest problem.
Taki silnik "synchronizuje" się do częstotliwości napięcia zasilającego,
więc aby wolniej kręcić musi dostać napięcie o niższej częstotliwości,
ale niższa częstotliwość powoduje większy prąd w uzwojeniach silnika,
czyli moc na nim tracona będzie większa, znaczy się będzie się grzał.
Tym bardziej, im wolniej i tym krótsza będzie jego żywotność.
Widzę tylko jedno rozwiązanie - dać jakąś szmatkę aby na wylocie ograniczyć
przepływ powietrza, a jego nadmiar odprowadzić bocznymi kanałami.
Bo rozumiem, że silnik był przeznaczony do wentylatora i odpowiednia
ilość powietrza musi go opływać, zresztą każdy silnik wymaga chłodzenia
i większość takowych posiada na osi wiatraczek do wymuszenia obiegu
powietrza.
kręceni o połowę wolniej to czterokrotnie większy prąd i czterokrotnie
większa mac tracona na silniku, a co za tym idzie, ileś więcej watów
w postaci ciepła się na nim wydzieli.
Taniej będzie kupić nowy silnik, a ten sprzedać ze stratą/zyskiem ;-na
Allegro.
pzdr
Artur
PS
Ale się rozpisałem ;-)
--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.misc.elektronika
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed.silweb.pl!newsfeed.tpinternet.pl!szmaragd.futuro.pl!not-for-mai
From: Daniel <dipblu_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: regulacja obrotow silnika
Date: Tue, 01 Apr 2003 10:18:50 +0200
Miało być na prv., ale odpowiem tu.
Jest problem.
Taki silnik "synchronizuje" się do częstotliwości napięcia zasilającego,
więc aby wolniej kręcić musi dostać napięcie o niższej częstotliwości,
ale niższa częstotliwość powoduje większy prąd w uzwojeniach silnika,
czyli moc na nim tracona będzie większa, znaczy się będzie się grzał.
Tym bardziej, im wolniej i tym krótsza będzie jego żywotność.
Widzę tylko jedno rozwiązanie - dać jakąś szmatkę aby na wylocie ograniczyć
przepływ powietrza, a jego nadmiar odprowadzić bocznymi kanałami.
Bo rozumiem, że silnik był przeznaczony do wentylatora i odpowiednia
ilość powietrza musi go opływać, zresztą każdy silnik wymaga chłodzenia
i większość takowych posiada na osi wiatraczek do wymuszenia obiegu
powietrza.
kręceni o połowę wolniej to czterokrotnie większy prąd i czterokrotnie
większa mac tracona na silniku, a co za tym idzie, ileś więcej watów
w postaci ciepła się na nim wydzieli.
Taniej będzie kupić nowy silnik, a ten sprzedać ze stratą/zyskiem ;-na
Allegro.
no to troszeczke sie zmartwilem...prawde mówiąc byłem swiecie przekonany
ze da sie to jakoś zrobic, pomysl ze szmatka raczej odpada, gdyz oprocz
tego ze za mocno dmucha, to jeszcze robi stanowczo za duzo halasu...
No nic, bede szukal dalej...moze trafie na jakiegos magika ktory cos
takiego zrobil...w koncu podobno wszystko da sie zrobic, trzeba tylko
wiedziec jak :)
pozdrawiam
daniel
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.pl!newsgate.p
From: zielpro_at_nospam_poczta.onet.pl (ziel)
Subject: RE: regulacja obrotow silnika
Date: 1 Apr 2003 12:02:46 +0200
No nic, bede szukal dalej...moze trafie na jakiegos magika ktory cos
takiego zrobil...w koncu podobno wszystko da sie zrobic, trzeba tylko
wiedziec jak :)
Pewnie, że da się zrobić, ale to kosztuje. Więcej niż ten silnik :-(.
No chyba, że ktoś faktycznie zna jakąś magiczną sztuczkę i za pomocą
kilku prostych elementów obniży obroty.
Teoretycznie potrzebujesz tylko prostownik na 220V, kondensatory filtrujące
na 350V, jakiś generator mocy samowzbudny na częstotliwość 25Hz,
transformator
(ałał na 25Hz chyba trzeba będzie samemu nawinąć, bo zwykłe będą się palić)
i na stronie wtórnej podłączyć silnik. Tyle teoria, ile to będzie pracować
w praktyce nie wiem.
pzdr
Artur
PS
Coś czuję, że same elementy będą kosztować około 100zł, bo potrzeba jeszcze
układ stabilizacji napięcia.
--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.misc.elektronika
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.man.poznan.pl!pwr.wroc.pl!panorama.wcss.wroc.pl!not-for-mai
From: paw-p_at_nospam_ozi.ar.wroc.pl (Pawel Pawlowicz)
Subject: Re: regulacja obrotow silnika
Date: Tue, 01 Apr 2003 11:26:57 GMT
On 1 Apr 2003 12:02:46 +0200, zielpro_at_nospam_poczta.onet.pl (ziel) wrote:
No nic, bede szukal dalej...moze trafie na jakiegos magika ktory cos
takiego zrobil...w koncu podobno wszystko da sie zrobic, trzeba tylko
wiedziec jak :)
Pewnie, że da się zrobić, ale to kosztuje. Więcej niż ten silnik :-(.
No chyba, że ktoś faktycznie zna jakąś magiczną sztuczkę
Taka sztuczka istnieje, choc elektronicy jakos jej nie lubia. Do
sterowania wentylatorem wystarczy sterownik fazowy, trzeba tylko
zastosowac uklad eliminujacy skladowa stala. Nie moze wiec byc to
zwykly sciemniacz, choc dodatkowy uklad to cztery diody i trzy
oporniki. Robilem takie uklady do sterowania silnikami wentylatorow o
mocy od kilku watow (nie jest to proste) do kilowata, dziala bardzo
dobrze.
Pozdrawiam,
Pawel
=======
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_message.pl>
Subject: Re: regulacja obrotow silnika
Date: Tue, 1 Apr 2003 12:29:08 +0200
Użytkownik "Pawel Pawlowicz" <paw-p_at_nospam_ozi.ar.wroc.pl> napisał w
wiadomości news:3e897589.3366540_at_nospam_news.pwr.wroc.pl
Taka sztuczka istnieje, choc elektronicy jakos jej nie lubia. Do
sterowania wentylatorem wystarczy sterownik fazowy, trzeba tylko
zastosowac uklad eliminujacy skladowa stala.
Można prosić o coś więcej?
--
Marek Dzwonnik mdz_at_nospam_message.pl
GG: #2061027 (zwykle jako 'dostępny-niewidoczny')
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.astercity.net!news.man.poznan.pl!pwr.wroc.pl!panorama.wcss.wroc.pl!not-for-mai
From: paw-p_at_nospam_ozi.ar.wroc.pl (Pawel Pawlowicz)
Subject: Re: regulacja obrotow silnika
Date: Tue, 01 Apr 2003 12:09:34 GMT
On Tue, 1 Apr 2003 12:29:08 +0200, "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_message.pl>
wrote:
Użytkownik "Pawel Pawlowicz" <paw-p_at_nospam_ozi.ar.wroc.pl> napisał w
wiadomości news:3e897589.3366540_at_nospam_news.pwr.wroc.pl
Taka sztuczka istnieje, choc elektronicy jakos jej nie lubia. Do
sterowania wentylatorem wystarczy sterownik fazowy, trzeba tylko
zastosowac uklad eliminujacy skladowa stala.
Można prosić o coś więcej?
I to pojawia sie problem. Model takiej zabawki wyslalem do EP
zobowiazujac sie do niepublikowania nigdzie tego projektu. A oni
pewnie pomysla nad nim z pol roku, albo i nic nie odpowiedza.
Prawdopodobnie go nie opublikuja, bo uklad jest dosc prtmitywny, ale
naprawde dziala.
Pozdrawiam,
Pawel
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: J.F. <jfox_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: regulacja obrotow silnika
Date: Tue, 01 Apr 2003 22:16:34 +0200
On Tue, 01 Apr 2003 12:09:34 GMT, Pawel Pawlowicz wrote:
I to pojawia sie problem. Model takiej zabawki wyslalem do EP
zobowiazujac sie do niepublikowania nigdzie tego projektu.
Prawdopodobnie go nie opublikuja, bo uklad jest dosc prtmitywny, ale
naprawde dziala.
A czemu nie ? To sie chyba idealnie nadaje do publikacji - proste,
male, ciekawe i uzyteczne.
P.S. zglos do opatentowania. Potem bedzie mozna odsylac ciekawych do
biura patentowego :-)- Szkoda ze tylko amerykanskie ma tak dobre
udostepnienie.
PPS. Wyslanie komus na priv chyba nie jest "publikowaniem" ?
Jakby co to ja poprosze :-)
J.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask.pl!newsfeed.tpinternet.pl!szmaragd.futuro.pl!not-for-mai
From: Daniel <dipblu_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: regulacja obrotow silnika
Date: Tue, 01 Apr 2003 12:49:36 +0200
Taka sztuczka istnieje, choc elektronicy jakos jej nie lubia. Do
sterowania wentylatorem wystarczy sterownik fazowy, trzeba tylko
zastosowac uklad eliminujacy skladowa stala. Nie moze wiec byc to
zwykly sciemniacz, choc dodatkowy uklad to cztery diody i trzy
oporniki. Robilem takie uklady do sterowania silnikami wentylatorow o
mocy od kilku watow (nie jest to proste) do kilowata, dziala bardzo
dobrze.
Pozdrawiam,
Pawel
Hmmm...jesli da sie to zrobic przy pomocy sciemniacza, czterech diod i
oporniczkow, to by bylo bardzo milo, jestes sklonny powiedziec cos
wiecej na ten temat ?
daniel
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.tpinternet.pl!szmaragd.futuro.pl!not-for-mai
From: Daniel <dipblu_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: regulacja obrotow silnika
Date: Tue, 01 Apr 2003 14:19:02 +0200
Jesli kogos interesuje to znalazlem uklad do samodzielnego montazu
regulujacy obroty silników komutatorowych zasilanych z sieci 220V, przy
okazji pytanie - czy ktos wie na ile taki uklad nada sie (o ile sie
nada) do regulacji obrotow silnika indukcyjnego ?
Pewie to pytanie wiekszosci wyda sie trywialne, ale sie po prostu na tym
nie znam....
aha, oto link do tego urzadzenia : http://www.jabel.com.pl/j_zest/j_220s.htm
pozdrawiam
daniel
=======
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_message.pl>
Subject: Re: regulacja obrotow silnika
Date: Tue, 1 Apr 2003 14:35:32 +0200
Użytkownik "Daniel" <dipblu_at_nospam_wp.pl> napisał w wiadomości
news:3E8983B6.3020308_at_nospam_wp.pl
Jesli kogos interesuje to znalazlem uklad do samodzielnego montazu
regulujacy obroty silników komutatorowych zasilanych z sieci 220V,
przy okazji pytanie - czy ktos wie na ile taki uklad nada sie (o ile
sie
http://www.jabel.com.pl/j_zest/j_220s.htm pozdrawiam
Układ wykorzystujący tą samą kość U2008:
http://katalogi.iele.polsl.gliwice.pl/data/Temic/docs/u2008b.pdf
znajdziesz również w projektach EP ( jak również kitach AVT):
http://www.ep.com.pl/archiwum/pdf/1998/05/43_49.pdf
Obejrzyj ten artykuł - znajdziesz w nim kilka obrazków wyjaśniających zasadę
sterowania fazowego.
Metoda ta nadaje się zasadniczo tylko do sterowania silnikami
komutatorowymi. Można spróbować regulować w ten sposób również silnik
indukcyjny asynchroniczny pod warunkiem, że zostanie spełnionych kilka
warunków:
Przypomnę:
- obciążenie musi mieć miękką charakterystykę (np. wentylator - czyli Ok)
- regulacja będzie odbywała się w stosunkowo wąskim zakresie (nie da się
zejść zbyt nisko z obrotami)
- dołożysz wspomniany układ eliminujący składową stałą prądu w obciążeniu
(-> ew. pytania do Pawła, nie do mnie)
- silnik będzie zabezpieczony przed przegrzaniem (choćby topikowym
bezpiecznikiem termicznym)
--
Marek Dzwonnik mdz_at_nospam_message.pl
GG: #2061027 (zwykle jako 'dostępny-niewidoczny')
>> TNIJ CYTATY ! <<
>> ODPOWIADAJ POD CYTATEM ! <<
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!news.man.poznan.pl!pwr.wroc.pl!panorama.wcss.wroc.pl!not-for-mai
From: paw-p_at_nospam_ozi.ar.wroc.pl (Pawel Pawlowicz)
Subject: Re: regulacja obrotow silnika
Date: Wed, 02 Apr 2003 09:01:45 GMT
On Tue, 1 Apr 2003 14:35:32 +0200, "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_message.pl>
wrote:
Użytkownik "Daniel" <dipblu_at_nospam_wp.pl> napisał w wiadomości
news:3E8983B6.3020308_at_nospam_wp.pl
Jesli kogos interesuje to znalazlem uklad do samodzielnego montazu
regulujacy obroty silników komutatorowych zasilanych z sieci 220V,
przy okazji pytanie - czy ktos wie na ile taki uklad nada sie (o ile
sie
http://www.jabel.com.pl/j_zest/j_220s.htm pozdrawiam
Układ wykorzystujący tą samą kość U2008:
http://katalogi.iele.polsl.gliwice.pl/data/Temic/docs/u2008b.pdf
znajdziesz również w projektach EP ( jak również kitach AVT):
http://www.ep.com.pl/archiwum/pdf/1998/05/43_49.pdf
Obejrzyj ten artykuł - znajdziesz w nim kilka obrazków wyjaśniających zasadę
sterowania fazowego.
Metoda ta nadaje się zasadniczo tylko do sterowania silnikami
komutatorowymi. Można spróbować regulować w ten sposób również silnik
indukcyjny asynchroniczny pod warunkiem, że zostanie spełnionych kilka
warunków:
Przypomnę:
- obciążenie musi mieć miękką charakterystykę (np. wentylator - czyli Ok)
- regulacja będzie odbywała się w stosunkowo wąskim zakresie (nie da się
zejść zbyt nisko z obrotami)
- dołożysz wspomniany układ eliminujący składową stałą prądu w obciążeniu
(-> ew. pytania do Pawła, nie do mnie)
- silnik będzie zabezpieczony przed przegrzaniem (choćby topikowym
bezpiecznikiem termicznym)
--
>Marek Dzwonnik mdz_at_nospam_message.pl
Probowalem zastosowac U2008 do sterowania silnika indukcyjnego.
Calkowita kleska, steruje tylko w zakresie 90-100% obrotow, a silnik
grzeje sie jak diabli.
Pozdrawiam,
Pawel
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.tpinternet.pl!szmaragd.futuro.pl!not-for-mai
From: Romuald Bialy <romek_b_at_nospam_o2.pl>
Subject: Re: regulacja obrotow silnika
Date: Tue, 01 Apr 2003 19:22:40 +0200
Pawel Pawlowicz wrote:
Taka sztuczka istnieje, choc elektronicy jakos jej nie lubia. Do
sterowania wentylatorem wystarczy sterownik fazowy, trzeba tylko
zastosowac uklad eliminujacy skladowa stala. Nie moze wiec byc to
zwykly sciemniacz, choc dodatkowy uklad to cztery diody i trzy
Probowalem takiego ukladu. Faktycznie dzialal, ale mial jedna wade.
Silnik wentylatora zasilany przez takowy regulator bardzo nieprzyjemnie
brzeczy. W moim przypadku ten halas byl nie do przyjecia. Wiec zrobilem
inaczej.
Mam wentylator 3 biegowy z 3 osobnymi uzwojeniami na silniku. Na 1 biegu
byl nadal za szybki i za glosny. Wiec zaczalem eksperymentowac z
wlaczaniem w szereg z silnikiem kondensatora. Okazalo sie ze uzwojenie 2
biegu + szeregowo okolo 6,6uF/630V (4,7+2,2) jest optymalnym
rozwiazaniem. I tak 2 bieg stal sie pierwszym - najwolniejszym.
Wentylator zachowuje sie prawidlowo i nie zauwazam nadmiernego grzania
sie silnika nawet po kilku godzinach pracy (jest chlodniejszy niz przy
pracy na fabrycznym 1 biegu - czyli teraz u mnie 2).
Zaraz ktos powie ze to jest niebezpieczne, bo mozna przypadkowo dobrac
kondensator tak, ze calosc wpadnie w rezonans. Pewnie i tak, ale po
moich probach z pojemnosciami od 2,2 do 10uF nic takiego sie nie stalo,
nie bylo dymu, ognia i zadnych innych niespodzianek. Dodam tylko, ze
rownolegle do kondensatora radze zalozyc rezystor okolo 1M do
rozladowywania kondensatora, bo inaczej po wylaczeniu wentylatora z
pradu moze trochu popiescic z wtyczki sieciowej - nieszkodliwie, ale
nieprzyjemnie.
P.S.
To nie jest primaaprilisowy zart.
--
Pozdrawiam Romuald Bialy
E'mail: romek_b_at_nospam_o2.pl
yampp-WWW: http://www.yamppsoft.prv.pl
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.gazeta.pl!not-for-mai
From: " Walter" <wojtusk1_at_nospam_NOSPAM.gazeta.pl>
Subject: Re: regulacja obrotow silnika
Date: Wed, 2 Apr 2003 08:42:30 +0000 (UTC)
Romuald Bialy <romek_b_at_nospam_o2.pl> napisał(a):
Pawel Pawlowicz wrote:
Taka sztuczka istnieje, choc elektronicy jakos jej nie lubia. Do
sterowania wentylatorem wystarczy sterownik fazowy, trzeba tylko
zastosowac uklad eliminujacy skladowa stala. Nie moze wiec byc to
zwykly sciemniacz, choc dodatkowy uklad to cztery diody i trzy
Probowalem takiego ukladu. Faktycznie dzialal, ale mial jedna wade.
Silnik wentylatora zasilany przez takowy regulator bardzo nieprzyjemnie
brzeczy. W moim przypadku ten halas byl nie do przyjecia. Wiec zrobilem
inaczej.
Mam wentylator 3 biegowy z 3 osobnymi uzwojeniami na silniku. Na 1 biegu
byl nadal za szybki i za glosny. Wiec zaczalem eksperymentowac z
wlaczaniem w szereg z silnikiem kondensatora. Okazalo sie ze uzwojenie 2
biegu + szeregowo okolo 6,6uF/630V (4,7+2,2) jest optymalnym
rozwiazaniem. I tak 2 bieg stal sie pierwszym - najwolniejszym.
Wentylator zachowuje sie prawidlowo i nie zauwazam nadmiernego grzania
sie silnika nawet po kilku godzinach pracy (jest chlodniejszy niz przy
pracy na fabrycznym 1 biegu - czyli teraz u mnie 2).
Zaraz ktos powie ze to jest niebezpieczne, bo mozna przypadkowo dobrac
kondensator tak, ze calosc wpadnie w rezonans. Pewnie i tak, ale po
moich probach z pojemnosciami od 2,2 do 10uF nic takiego sie nie stalo,
nie bylo dymu, ognia i zadnych innych niespodzianek. Dodam tylko, ze
rownolegle do kondensatora radze zalozyc rezystor okolo 1M do
rozladowywania kondensatora, bo inaczej po wylaczeniu wentylatora z
pradu moze trochu popiescic z wtyczki sieciowej - nieszkodliwie, ale
nieprzyjemnie.
P.S.
To nie jest primaaprilisowy zart.
--
> Pozdrawiam Romuald Bialy
> E'mail: romek_b_at_nospam_o2.pl
> yampp-WWW: http://www.yamppsoft.prv.pl
Coś mi świta że kiedyś w EE widziałem układ który działał na
zasadzie "wycinania" całych okresów sieci. Wycinając co drugi okres
uzyskiwało się częstotliwość 25Hz a i napięcie też spadało
Walter
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.gazeta.pl!not-for-mai
From: " Walter" <wojtusk1_at_nospam_NOSPAM.gazeta.pl>
Subject: Re: regulacja obrotow silnika
Date: Wed, 2 Apr 2003 08:42:51 +0000 (UTC)
Romuald Bialy <romek_b_at_nospam_o2.pl> napisał(a):
Pawel Pawlowicz wrote:
Taka sztuczka istnieje, choc elektronicy jakos jej nie lubia. Do
sterowania wentylatorem wystarczy sterownik fazowy, trzeba tylko
zastosowac uklad eliminujacy skladowa stala. Nie moze wiec byc to
zwykly sciemniacz, choc dodatkowy uklad to cztery diody i trzy
Probowalem takiego ukladu. Faktycznie dzialal, ale mial jedna wade.
Silnik wentylatora zasilany przez takowy regulator bardzo nieprzyjemnie
brzeczy. W moim przypadku ten halas byl nie do przyjecia. Wiec zrobilem
inaczej.
Mam wentylator 3 biegowy z 3 osobnymi uzwojeniami na silniku. Na 1 biegu
byl nadal za szybki i za glosny. Wiec zaczalem eksperymentowac z
wlaczaniem w szereg z silnikiem kondensatora. Okazalo sie ze uzwojenie 2
biegu + szeregowo okolo 6,6uF/630V (4,7+2,2) jest optymalnym
rozwiazaniem. I tak 2 bieg stal sie pierwszym - najwolniejszym.
Wentylator zachowuje sie prawidlowo i nie zauwazam nadmiernego grzania
sie silnika nawet po kilku godzinach pracy (jest chlodniejszy niz przy
pracy na fabrycznym 1 biegu - czyli teraz u mnie 2).
Zaraz ktos powie ze to jest niebezpieczne, bo mozna przypadkowo dobrac
kondensator tak, ze calosc wpadnie w rezonans. Pewnie i tak, ale po
moich probach z pojemnosciami od 2,2 do 10uF nic takiego sie nie stalo,
nie bylo dymu, ognia i zadnych innych niespodzianek. Dodam tylko, ze
rownolegle do kondensatora radze zalozyc rezystor okolo 1M do
rozladowywania kondensatora, bo inaczej po wylaczeniu wentylatora z
pradu moze trochu popiescic z wtyczki sieciowej - nieszkodliwie, ale
nieprzyjemnie.
P.S.
To nie jest primaaprilisowy zart.
--
> Pozdrawiam Romuald Bialy
> E'mail: romek_b_at_nospam_o2.pl
> yampp-WWW: http://www.yamppsoft.prv.pl
Coś mi świta że kiedyś w EE widziałem układ który działał na
zasadzie "wycinania" całych okresów sieci. Wycinając co drugi okres
uzyskiwało się częstotliwość 25Hz a i napięcie też spadało.
I chyba to był układ do wentylatora właśnie
Walter
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed.silweb.pl!newsfeed.tpinternet.pl!szmaragd.futuro.pl!not-for-mai
From: Romuald Bialy <romek_b_at_nospam_o2.pl>
Subject: Re: regulacja obrotow silnika
Date: Mon, 31 Mar 2003 20:56:48 +0200
Marek Dzwonnik wrote:
Uczciwie: Małym falownikiem. Oczywiście przygotuj się, że koszt falownika
będzie parę razy większy od wartości silnika. (BTW: Jakich falowników używa
się w lepsiejszych pralkach?)
Komutatorowych... oczywiscie silnikow a nie falownikow :-)
--
Pozdrawiam Romuald Bialy
E'mail: romek_b_at_nospam_o2.pl
yampp-WWW: http://www.yamppsoft.prv.pl
=======
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_message.pl>
Subject: Re: regulacja obrotow silnika
Date: Mon, 31 Mar 2003 21:06:06 +0200
Użytkownik "Romuald Bialy" <romek_b_at_nospam_o2.pl> napisał w wiadomości
news:3E888F70.3E9FC506_at_nospam_o2.pl
Uczciwie: Małym falownikiem. Oczywiście przygotuj się, że koszt
falownika będzie parę razy większy od wartości silnika. (BTW: Jakich
falowników używa się w lepsiejszych pralkach?)
Komutatorowych... oczywiscie silnikow a nie falownikow :-)
Szkoda. A już myślałem, że w sklepie z częściami AGD kryje się źródło
względnie tanich falowników. :-(
--
MDz
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed.silweb.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai