Moc głośników w samochodzie: Jak podłączyć 2 głośniki do radia 4x7W?
Podłączenie głośników w samochodzie
From: "Konop" <konop13_at_nospam_gazeta.pl>
Subject: Podłączenie głośników w samochodzie
Date: Tue, 9 Mar 2004 22:57:36 +0100
Witam!!
Mam takie nonameowe radio w samochodzie. Napisane jest na nim 4x7W. Nie
jest to zbyt duża moc, zwłaszcza, że mam tylko 2 głośniki :)... . Ale
ostatnio gdzieś w necie znalazłem opis podobnego radia i było tam napisane
Moc: 2 x 25W lub 4 x 7W. Czy w radiach samochodowych, przystosowanych do
pracy z 4 glosnikami spotykane jest takie rozwiązanie, dzięki któremu
podpinając w odpowiedni sposób 2 głośniki zyskujemy większą moc na każdym z
nich, niż gdybyśmy podpieli 4 głośniki?? Może zamiast podpinać głośnik do
wyprowadzeń + i - przedniego głośnika, powinienem podpiąc do + przedniego
i - tylnego??.... . Albo coś?? Dodam, że radio ma możliwość wyboru ilości
głośników, ale powoduje to chyba tylko pojawienie się lub zniknięcie opcji
balansu przód/tył.
Pozdrawiam
Konop
=======
From: "iwi" <iwi_at_nospam_kki.pl>
Subject: Re: Podłączenie głośników w samochodzie
Date: Wed, 10 Mar 2004 08:32:19 +0100
Mam takie nonameowe radio w samochodzie. Napisane jest na nim 4x7W.
Nie
jest to zbyt duża moc, zwłaszcza, że mam tylko 2 głośniki :)... . Ale
ostatnio gdzieś w necie znalazłem opis podobnego radia i było tam napisane
Moc: 2 x 25W lub 4 x 7W. Czy w radiach samochodowych, przystosowanych do
pracy z 4 glosnikami spotykane jest takie rozwiązanie, dzięki któremu
podpinając w odpowiedni sposób 2 głośniki zyskujemy większą moc na każdym
z
nich, niż gdybyśmy podpieli 4 głośniki?? Może zamiast podpinać głośnik do
wyprowadzeń + i - przedniego głośnika, powinienem podpiąc do + przedniego
i - tylnego??.... . Albo coś?? Dodam, że radio ma możliwość wyboru ilości
głośników, ale powoduje to chyba tylko pojawienie się lub zniknięcie opcji
balansu przód/tył.
witam
moim skromnym zdaniem mozesz polaczyc rownolegle tyl+ przod prawy i
tyl+przod lewy i przestawic na funkcje 2 glosnikowa. Wtedy 2 koncowki mocy
beda obslugiwaly glosnik wiec zwiekszysz w ten sposob moc, a przy tych
samych glosnikach zmniejszysz wydzielanie sie ciepla. Jesli nie masz 4
glosnikow i nie zamierzasz miec to to rozwiazanie jest dobre
iwi
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.gazeta.pl!not-for-mai
From: "Konop" <konop13_at_nospam_gazeta.pl>
Subject: Re: Podłączenie głośników w samochodzie
Date: Wed, 10 Mar 2004 22:25:12 +0100
witam
moim skromnym zdaniem mozesz polaczyc rownolegle tyl+ przod prawy i
tyl+przod lewy i przestawic na funkcje 2 glosnikowa. Wtedy 2 koncowki mocy
beda obslugiwaly glosnik wiec zwiekszysz w ten sposob moc, a przy tych
samych glosnikach zmniejszysz wydzielanie sie ciepla. Jesli nie masz 4
glosnikow i nie zamierzasz miec to to rozwiazanie jest dobre
iwi
Hmm... a takie równoległe podłączanie nie zaszkodzi wzmacniaczowi??... Bo
nie wiem, czy można tak bezkarnie łączyć wyjścia wzmacniacza... dlatego się
pytam :)...
Pozdrawiam
Konop
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.pl!niusy.onet.p
From: wmak_at_nospam_go2.pl
Subject: Re: Podłączenie głośników w samochodzie
Date: 10 Mar 2004 23:39:33 +0100
moim skromnym zdaniem mozesz polaczyc rownolegle tyl+ przod prawy i
tyl+przod lewy i przestawic na funkcje 2 glosnikowa. Wtedy 2 koncowki mocy
beda obslugiwaly glosnik wiec zwiekszysz w ten sposob moc, a przy tych
samych glosnikach zmniejszysz wydzielanie sie ciepla. Jesli nie masz 4
glosnikow i nie zamierzasz miec to to rozwiazanie jest dobre
iwi
Zastosowanie się do tego "skromnego zdania" prawdopodobnie spowoduje, że
zarobi serwis albo producent nowego radia.
NIE WOLNO ŁĄCZYĆ ZE SOBĄ ŻADNYCH WYJŚĆ WZMACNIACZY 111
W 90 % WYBUCHAJĄ SCALAKI !! (szczególnie w tanich odbiornikach).
Do Konopa:
Jeśli w Twoim radiu jest opcja "2/4 głośniki", to są duże szanse, że przy
wyborze opcji "2 gł" wzmacniacze pracują "w mostku", dając moc 2x25w na
przednie głośniki (pod warunkiem, że przewody minusowe wszystkich wyść nie są
ze sobą w środku zwarte- można sprawdzić omomierzem przy wyłączonym radiu)
Powinieneś podłączyć głośniki do wyjść "FRONT", pilnując + i -, a wyjścia
na "TYŁ" zostawić odizolowane, aby nie zwarły się do czegoś.
Potem sprawdź, czy przy opcji "2gł" radio gra głośno i czysto a po zmianie
na "4gł" (bez ruszania kabelków) zaczyna chrypieć przy mniejszej głośności.
To jest jedyne rozsądne i bezpieczne połączenie.
Jeśli konstruktor nie przewidział łączenia mostkowego, to kombinacje z
łączeniem kabelków skończą się spaleniem radia - tego nie życzę.
Wmak
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.pl!niusy.onet.p
From: wmakWYTNIJTO_at_nospam_go2.pl
Subject: Re: Podłączenie głośników w samochodzie
Date: 11 Mar 2004 00:08:28 +0100
Do Konopa - uzupełnienie
Czy na obudowie lub w instrukcji nie ma schematu połączeń dla obu opcji?
Być może, że aby uzyskać pracę mostkową na 2 głośnikach, należy połączyć
głośniki pomiędzy "plusowym" wyjściem "FRONT" a "plusowym" wyjściem "TYŁ",
odpowiednio dla lewego i prawego kanału. NIe łączyć żadnych wyjść równolegle!
Eksperymenty doradzam robić nie w samochodzie ale na stole, używając niezbyt
mocnego zasilacza.
Zdalnie ciężko coś poradzić - kilka pomiarów omomierzem i woltomierzem, potem
ze dwie (nieniszczące) próby i wszystko byłby jasne.
Wmak
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.gazeta.pl!not-for-mai
From: "Konop" <konop13_at_nospam_gazeta.pl>
Subject: Re: Podłączenie głośników w samochodzie
Date: Thu, 11 Mar 2004 17:03:18 +0100
Być może, że aby uzyskać pracę mostkową na 2 głośnikach, należy połączyć
głośniki pomiędzy "plusowym" wyjściem "FRONT" a "plusowym" wyjściem "TYŁ",
odpowiednio dla lewego i prawego kanału. NIe łączyć żadnych wyjść
równolegle!
Eksperymenty doradzam robić nie w samochodzie ale na stole, używając
niezbyt
mocnego zasilacza.
Zdalnie ciężko coś poradzić - kilka pomiarów omomierzem i woltomierzem,
potem
ze dwie (nieniszczące) próby i wszystko byłby jasne.
Wmak
Nie ukrywam, że nie próbowałbym nawet zwierać wyjść wzmacniacza :)... . Mam
świadomość tego, że jest to głupia metoda, a poza tym, że nic by nie dała
(jeśli na obu wyjściach jest taki sam sygnał, tzn. że napięcie jest to samo,
a głośnik ma tą samą rezystancję, więc moc się nie zmienia :) )... . Ale
starałem się w miarę łagodnie zareagować, więc jedynie "zapytałem", czy na
pewno wolno łączyć równolegle wyjścia. Szkoda tylko, że taką odpowiedź
mógłby dostać ktoś, kto nie ma zielonego pojęcia o elektronice i spalilłby
swój sprzęt... . Dlatego tym bardizej dziękuję Tobie za Twoją odpowiedź.
Niestety, na obudowie radia jest tylko jeden schemat do podłączenia
głośników - jeśli jest ich 4. Tak właśnie coś kombinowałem z konfiguracją
mostkową i dlatego myślałem, czy jakoś nie podłączyć inaczej tych głośników
)... . W każdym bądź razie, nie zamierzam niczego łączyć równolegle. Chyba
zostawię wszystko tak, jak jest, bo to w sumie auto rodziców i na zbyt duże
ingerencje raczej zgody nie dostanę... . Myślałem, że jest po prostu pewien
standard i pewne jest, że jak w jakiś sposób podłączę te głośniki, to
uzyskam większą moc. Przełączanie 2/4 głośniki dużo nie daje, bo nawet przy
dużej głośności przy 2 głośnikach po przełączeniu na 4 głośność nie
zmniejsza się (a gdyby następował spadek mocy z blisko 2x25W do niecałych
2x7W, to pewnie byłoby to słyszalne :)).
Pozdrawiam
Konop
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!newsfeed.rt.ru!news.wplus.net!newsfeed.wplus.net!not-for-mai
From: bubba <hubba.bubba_at_nospam_all.pl>
Subject: Re: Podłączenie głośników w samochodzie
Date: Thu, 11 Mar 2004 16:17:50 -0500
On Thu, 11 Mar 2004 17:03:18 +0100, "Konop" <konop13_at_nospam_gazeta.pl> wrote:
Być może, że aby uzyskać pracę mostkową na 2 głośnikach, należy połączyć
głośniki pomiędzy "plusowym" wyjściem "FRONT" a "plusowym" wyjściem "TYŁ",
odpowiednio dla lewego i prawego kanału. NIe łączyć żadnych wyjść
równolegle!
Eksperymenty doradzam robić nie w samochodzie ale na stole, używając
niezbyt
mocnego zasilacza.
Zdalnie ciężko coś poradzić - kilka pomiarów omomierzem i woltomierzem,
potem
ze dwie (nieniszczące) próby i wszystko byłby jasne.
Wmak
Nie ukrywam, że nie próbowałbym nawet zwierać wyjść wzmacniacza :)... . Mam
świadomość tego, że jest to głupia metoda, a poza tym, że nic by nie dała
(jeśli na obu wyjściach jest taki sam sygnał, tzn. że napięcie jest to samo,
a głośnik ma tą samą rezystancję, więc moc się nie zmienia :) )... . Ale
starałem się w miarę łagodnie zareagować, więc jedynie "zapytałem", czy na
pewno wolno łączyć równolegle wyjścia. Szkoda tylko, że taką odpowiedź
mógłby dostać ktoś, kto nie ma zielonego pojęcia o elektronice i spalilłby
swój sprzęt... . Dlatego tym bardizej dziękuję Tobie za Twoją odpowiedź.
Niestety, na obudowie radia jest tylko jeden schemat do podłączenia
głośników - jeśli jest ich 4. Tak właśnie coś kombinowałem z konfiguracją
mostkową i dlatego myślałem, czy jakoś nie podłączyć inaczej tych głośników
)... . W każdym bądź razie, nie zamierzam niczego łączyć równolegle. Chyba
zostawię wszystko tak, jak jest, bo to w sumie auto rodziców i na zbyt duże
ingerencje raczej zgody nie dostanę... . Myślałem, że jest po prostu pewien
standard i pewne jest, że jak w jakiś sposób podłączę te głośniki, to
uzyskam większą moc. Przełączanie 2/4 głośniki dużo nie daje, bo nawet przy
dużej głośności przy 2 głośnikach po przełączeniu na 4 głośność nie
zmniejsza się (a gdyby następował spadek mocy z blisko 2x25W do niecałych
2x7W, to pewnie byłoby to słyszalne :)).
Pozdrawiam
Konop
Ldzie ! Mozliwosc przelaczenia wyjscia opdbiornikow samochodowych nie
jest projektowane i przewidziane do kombinowanego przelaczania 2/4 w
celu zwiekszenia mocy na korzysc tych 2-ch pzostalych.
Jest to dla wygody i komfortu uzytowkow pojazdu. Ogolnie zaklada sie
ze 2 glosniko sa zamontowane w przedniej czesci pojazdu, natomiast
popzostale 2 z reguly w tylnej czesci.
Jezeli ci pasazerowie siedzacy w tyle pojazdu zechca zajac sie
rozmowa podczas dluzszej jazdy wiec poprosza: "Zabierz ta muzyke z
tad, z tylu... ".
Wylaczenie audio w tylnej czesci nie ma jednak wpluwu na jakosc i moc
dla pozostalej czesci ukladu.
Proby zwierania wyjsc wzmacniaczy koncowych moze/moga sie skonczyc
fatalnie dla odbiornika, o czy cie wczesniej ostrzezono.
Jezeli chcesz zwiekszyc moc glosnikow to masz wlasciwie dwa wyjscia.
1. dokupic glosniki z dedykowanym wzmacniaczem na kazdym ( "buster
speaker" - wymaga to doprowadzenia dodatkowego zasilania 12V do
kazdego z nich). Taki rozwiazania sa stosowane fabrycznie w niektorych
pojazdach jako opcja do systemu audio "IInfinity".
2. zastosowac dodatkowy wzmacniacz do nowych wiekszych glosnikow. Ta
opcja jest rowniez montowana fabrycznie w niektorych pojazdach jako
upgrade do systemu "Digital".
Mozliowa jest tez instalacja dodatkowa (poza fabryczna) siegajaca
nawet do kilkuset Watow mocy wyjsciowej. Spotyka sie takich maniakow
na drodze ze nie tylko ze uszy bola to i autem trzesie.
Nie wiem jak jego, ale i moim tez, a moje nie jest az takie lekkie!
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!news.mcnet.pl!news.nask.pl!news.cyf-kr.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.pl!niusy.onet.p
From: wmak_at_nospam_go2.pl
Subject: Re: Podłączenie głośników w samochodzie
Date: 11 Mar 2004 22:48:19 +0100
>
Ldzie ! Mozliwosc przelaczenia wyjscia opdbiornikow samochodowych nie
jest projektowane i przewidziane do kombinowanego przelaczania 2/4 w
celu zwiekszenia mocy na korzysc tych 2-ch pzostalych.
Jest to dla wygody i komfortu uzytowkow pojazdu. Ogolnie zaklada sie
ze 2 glosniko sa zamontowane w przedniej czesci pojazdu, natomiast
popzostale 2 z reguly w tylnej czesci.
Jezeli ci pasazerowie siedzacy w tyle pojazdu zechca zajac sie
rozmowa podczas dluzszej jazdy wiec poprosza: "Zabierz ta muzyke z
tad, z tylu... ".
Wylaczenie audio w tylnej czesci nie ma jednak wpluwu na jakosc i moc
dla pozostalej czesci ukladu.
Proby zwierania wyjsc wzmacniaczy koncowych moze/moga sie skonczyc
fatalnie dla odbiornika, o czy cie wczesniej ostrzezono.
Jeśli przełączanie 2/4 głośniki odbywa się przyciskiem w menu (na płycie
czołowej), to masz rację,
ale gdy przełącznik ma postać "prztyczka" lub suwaka ukrytego " w brzuchu"
odbiornika, niedostępnego po zamontowaniu, to służy do wyboru: 4x7W lub 2x25W,
Wmak
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai