Niebieskie światło w Poznaniu: Jak działa transmisja z pojazdów uprzywilejowanych?

Niebieskie swiatlo i zwrotnice (pol-zartem)





Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Piotr C." <piotr_c_at_nospam_interia.pl>
Subject: Niebieskie swiatlo i zwrotnice (pol-zartem)
Date: Sun, 1 Apr 2001 21:49:04 +0200


Witam

Nie ma to byc list z cyklu "illegal" - jak cofac licznik elektroniczny w
samochodzie albo rozkodowac radio.
Ale do rzeczy. Wlasnie w Poznaniu zamontowano na kilku skrzyzowaniach
dodatkowe niebieskie swiatlo (razem w kolumnie z pozostalymi trzema). Zapala
sie, gdy przejerzdza pojazd na sygnale, trzeba sie bezwzglednie zatrzymac.
No i mam pytanie: w jaki sposob mozna by sprawdzic, jakie sa parametry
transmisji radiowej z pojazdu uprzywilejowanego do antenki w asfalcie ;)
albo przy sygnalizacji? A przy okazji, jak jest transmitowany sygnal z
tramwaju do sterownika zwrotnicy?

Zapytacie, po co mi te informacje... wlasciwie po nic, jest 1.kwietnia i mam
taki zartobliwy nastroj. A temat chyba ciekawy.

pozdrawiam




Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: kobra <kobra_at_nospam_ds5.agh.edu.pl>
Subject: Re: Niebieskie swiatlo i zwrotnice (pol-zartem)
Date: Sun, 01 Apr 2001 22:52:48 +0100


A przy okazji, jak jest transmitowany sygnal z
tramwaju do sterownika zwrotnicy?

tramwaj zmienia zwrotnice wiezdzajac na czujnik pradowo lub bezprodowo
(znaczy sie pantograf )




Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: ladzk_at_nospam_waw.pdi.net (Dariusz K. Ladziak)
Subject: Re: Niebieskie swiatlo i zwrotnice (pol-zartem)
Date: Mon, 02 Apr 2001 23:32:01 GMT


On Tue, 20 Mar 2001 18:49:51 +0100, "Piotr C." <piotr_c_at_nospam_interia.pl>
wrote:


oj... chyba tak bylo za czasow wagonow typu "N" (okaz muzealny). W tej
chwili w wagonach 105N (popularne dwuwagonowe "trumny") jest specjalny
zielony przycisk, zasilanie nie jest wylaczane.

E tam, spora czesc warszawskich zwrotnich do dzis chyba tak wlasnie
dziala - i jazda na dwoch pantografach niczemu specjalnie nie
szkodzi... ale fakt ze odchodz sie od tego ystemu - glowna jego wada
jest koniecznosc najazdu na zwrotnice z okreslonej odleglosci bez
tramwaju poprzedzajacego. jak sie ustawia w kolejce dwa i jeden
przelozy zwrotnice - to czesto drugi juz nie moze - i wowczas
motorniczy musi dyrdac z wajcha. Przy nowszych systemach problemu nie
ma - ale z tego co wiem w Warszawie funkcjonuja oba systemy (znaczy -
wszystkie zwrotnice szlakowe mozna manipulacja pradem, czesc mozna
radiem, czesc tramwajow moze radiem... Oczywiscie mam nadzieje ze w
koncu beda wszystkie - zdecydowanie zmniejsza to korkowanie miasta
przez tramwaje stojace przed zwrotnica.

--
Darek

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: nazgul_at_nospam_rast.lodz.pdi.net (Krzysztof Borkowski)
Subject: Re: Niebieskie swiatlo i zwrotnice (pol-zartem)
Date: Fri, 6 Apr 2001 20:48:31 +0200


W artykule <9aaaeb$nb9$1_at_nospam_news.tpi.pl>, Piotr C. napisał(a):

tramwaj zmienia zwrotnice wiezdzajac na czujnik pradowo lub bezprodowo
(znaczy sie pantograf )
oj... chyba tak bylo za czasow wagonow typu "N" (okaz muzealny). W tej
chwili w wagonach 105N (popularne dwuwagonowe "trumny") jest specjalny
zielony przycisk, zasilanie nie jest wylaczane.

Niekoniecznie za czasow wagonow typu "N". Za tamtych czasow jezdzily tez
wagony przegubowe i nowsze "tuptusie". Wagonem 5N latwiej bylo przestawic
zwrotnice za pomoca "sanek" (tak zwal sie czujnik na sieci) gdyz wazny byl tu
czas zwarcia czujnika przez pantograf. W wagonie 5N zaciagalo sie reczny i
powoli przejezdzalo przez sanki. Z nowszymi wagonami byl problem ze wzgledu na
to ze motorowy ma stosunkowo niewielki wplyw na narastanie szybkosci.
Co do okazow muzealnych to byly to jedne z lepszych wagonow pod wzgledem budowy
i awaryjnosci. Tam nie mialo sie co psuc. Nie to co w dzisiejszych, ze juz
nie wspomne o skomputeryzowanych "wynalazkach" ktore wiecej stoja w "trupach"
niz jezdza.

--
--
Pozdrawiam.

Krzysztof Borkowski
nazgul_at_nospam_rast.lodz.pdi.net
Registered Linux User #134466.

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: dzieciol <pstry_at_nospam_coto.com>
Subject: Re: Niebieskie swiatlo i zwrotnice (pol-zartem)
Date: Sun, 08 Apr 2001 10:00:37 GMT


Krzysztof Borkowski wrote:

W artykule <9aaaeb$nb9$1_at_nospam_news.tpi.pl>, Piotr C. napisał(a):

tramwaj zmienia zwrotnice wiezdzajac na czujnik pradowo lub bezprodowo
(znaczy sie pantograf )
oj... chyba tak bylo za czasow wagonow typu "N" (okaz muzealny). W tej
chwili w wagonach 105N (popularne dwuwagonowe "trumny") jest specjalny
zielony przycisk, zasilanie nie jest wylaczane.

Niekoniecznie za czasow wagonow typu "N". Za tamtych czasow jezdzily tez
wagony przegubowe i nowsze "tuptusie". Wagonem 5N latwiej bylo przestawic
zwrotnice za pomoca "sanek" (tak zwal sie czujnik na sieci) gdyz wazny byl tu
czas zwarcia czujnika przez pantograf. W wagonie 5N zaciagalo sie reczny i
powoli przejezdzalo przez sanki. Z nowszymi wagonami byl problem ze wzgledu na
to ze motorowy ma stosunkowo niewielki wplyw na narastanie szybkosci.
Co do okazow muzealnych to byly to jedne z lepszych wagonow pod wzgledem budowy
i awaryjnosci. Tam nie mialo sie co psuc. Nie to co w dzisiejszych, ze juz
nie wspomne o skomputeryzowanych "wynalazkach" ktore wiecej stoja w "trupach"
niz jezdza.



Nie chodzilo tu o czas tylko jazde 'z pradem' lub bez.

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: sawik_at_nospam_kki.net.pl (Sawik)
Subject: Re: Niebieskie swiatlo i zwrotnice (pol-zartem)
Date: 8 Apr 2001 19:38:22 GMT


kobra twierdzi, że:

A przy okazji, jak jest transmitowany sygnal z
tramwaju do sterownika zwrotnicy?

tramwaj zmienia zwrotnice wiezdzajac na czujnik pradowo lub bezprodowo
(znaczy sie pantograf )

Nie w Poznaniu.

--
"Człowiek, co w dostatku żyje, ale się nie zastanawia,
przyrównany jest do bydlšt, które ginš."
Ps 49,21 (BT)
Pozdrawiam Sawik

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Marky" <marky_at_nospam_w.pl>
Subject: Re: Niebieskie swiatlo i zwrotnice (pol-zartem)
Date: Sun, 1 Apr 2001 23:39:30 +0200


No i mam pytanie: w jaki sposob mozna by sprawdzic, jakie sa parametry
transmisji radiowej z pojazdu uprzywilejowanego do antenki w asfalcie ;)
albo przy sygnalizacji? A przy okazji, jak jest transmitowany sygnal z
tramwaju do sterownika zwrotnicy?


W tramwaju jest chyba jakis nadajnik malej mocy - cos jak w pilotach do
alarmow samochodowych.
Mala moc a co za tym idzie krotki zasieg jest stosowany pewnie dlatego, zeby
sobie tramwajarze nie przestawiali nawzajem zwrotnic stojac np. po
przeciwnych stronach skrzyzowania :P Patrzylem kiedys na rece
motorniczemu w tramwaju - wcisnal i trzymal przycisk w nadajniku-sterowniku
i powoli zblizal sie do zwrotnicy, ktora "przeskoczyla" dopiero gdy pojazd
byl ok. 3-4 metry przed nia.

A w karetkach to jest tak, ze pod tymi niebieskimi sygnalizatorkami sa takie
male mikrofoniki i jak sie wyjacy pojazd zbliza, to one slysza ta syrene i
wiedza, ze trzeba zapalic niebieskie swiatelko ;) ... I nie ma zadnych
antenek w asfalcie, bo by sobie karetki poprzebijaly koleczka o ich
promienniczki ;)

MarKy



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Rafal Kapralski" <rafalk_at_nospam_kki.net.pl>
Subject: Re: Niebieskie swiatlo i zwrotnice (pol-zartem)
Date: Mon, 2 Apr 2001 00:29:19 +0200


Hejka!
Co do niebieskiego swiatla, nie mam pojecia....
A tramwaje chyba maja cos takiego, ze pewien odcinek trakcji przed zwrotnica
jest izolowany od reszty i podpiety do zasilania przez elektromagnes
zwrotnicy. Jesli tramwaj przejedzie z rozpedu, to zwrotnica sie nie
przestawi, chyba ze tramwaj bedzie mial zasilany silnik.
Nie wiem jak jest teraz, ale tak sie kiedys podobno robilo (gdzies kiedys
wyczytalem, moge sie mylic).
pozdrowionka



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Bartosz Kiziukiewicz <kiziuk_at_nospam_alpha.net.pl>
Subject: Re: Niebieskie swiatlo i zwrotnice (pol-zartem)
Date: Mon, 02 Apr 2001 23:05:35 +0200


On Mon, 2 Apr 2001 00:29:19 +0200, "Rafal Kapralski"
<rafalk_at_nospam_kki.net.pl> wrote:

Co do niebieskiego swiatla, nie mam pojecia....

Nie ma i nie będzie. Jest to niezgodne z instrukcją o drogowej
sygnalizacji świetlnej (to tak na marginesie).

A tramwaje chyba maja cos takiego, ze pewien odcinek trakcji przed zwrotnica
jest izolowany od reszty i podpiety do zasilania przez elektromagnes
zwrotnicy. Jesli tramwaj przejedzie z rozpedu, to zwrotnica sie nie
przestawi, chyba ze tramwaj bedzie mial zasilany silnik.

Mniej więcej tak było i nadal się jeszcze stosuje ale...

Nie wiem jak jest teraz, ale tak sie kiedys podobno robilo (gdzies kiedys

W tej chwili są tendencje do instalowania w tramwajach transponderów
komunikujących się z urządzonkiem przed zwrotnicami. Motorniczy ma
przełącznik i określa w którą stronę chce jechać. Umożliwia to
przestawianie zwrotnic oraz wymuszanie fazy sygnalizacji w odpowiednim
kierunku.
Akurat mam na wydziale klku, co jeżdżą tramwajami :-).

--
Pozdrawiam
Bartek
<kiziuk_at_nospam_alpha.net.pl>
<kiziuk_at_nospam_it.pw.edu.pl>

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Michał Smolnik" <smolnik_at_nospam_2com.pl>
Subject: Odp: Niebieskie swiatlo i zwrotnice (pol-zartem)
Date: Mon, 2 Apr 2001 19:04:46 +0200



Użytkownik Rafal Kapralski <rafalk_at_nospam_kki.net.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:9a89t5$s5p$1_at_nospam_zeus.polsl.gliwice.pl...

A tramwaje chyba maja cos takiego, ze pewien odcinek trakcji przed
zwrotnica
jest izolowany od reszty i podpiety do zasilania przez elektromagnes
zwrotnicy. Jesli tramwaj przejedzie z rozpedu, to zwrotnica sie nie
przestawi, chyba ze tramwaj bedzie mial zasilany silnik.
Nie wiem jak jest teraz, ale tak sie kiedys podobno robilo (gdzies kiedys
wyczytalem, moge sie mylic).

Tak jak piszesz jest np. w GOPie. We Wrocławiu w tramwajach są "piloty"
produkowane przez Zakład Sieci i Zasilania. Poznać je po...
charakterystycznej uniwersalnej obudowie KM-35DZ.Wróćmy jednak do pilotów. W
ciągu półrocznego jeżdżenia tramwajami we Wrocku (jako pasażer) doszedłem do
następujących wniosków:

Pilot jest na podczerwień (IMHO chyba najgorsze rozwiązanie) i komunikuje
się ze światem za pomocą odbiornika podwieszonego pod trakcją. Na obudowie
są dwa przyciski - lewo i prawo. Gdy motorman trzyma jeden z nich, piszczy
buzzer i wysyłany jest sygnał IRed. Cały układ zbudowany jest na jakimś
mikrokontrolerze. Zasilanie układu z obwodu niskiego napięcia - poprzez
wtyczkę DIN5 (IMHO wpadka nr 2).
Oprócz przerzucania zwrotnic motorman może tym robić inne rzeczy - np.
zażądać przejazdu przez skrzyżowanie. Na niektórych skrzyżowaniach jest
dodatkowy sygnalizator z zamontowaną matrycą LED. Po "zgłoszeniu się"
tramwaju wyświetlają się tam cyfry od 9 do 0. Przy 0 zaświeca się sygnał
pozwolenia na przejazd przez skrzyżowanie (\ lub | lub /) i tram jedzie.

Wady (IMHO):
motorniczy bierze breche i przerzuca zwrotnicę ręcznie. Czasami również
spotykam brygady czyszczące te odbiorniki.
zakończony jest wtyczką DIN? Chyba to nie jest najlepszy pomysł.

Zalety (w porównaniu z układem opisanym wyżej; IMHO):
przystanku, czy jedzie pod górkę.
sterowanie sygnalizacją. Ale też np. logowanie się wozu podczas wyjazdu i
wjazdu do zajezdni - to są tylko moje fantazje.

Ale ta podczerwień. Brrr
Ja zrobiłbym to za pomocą pętli indukcyjnej w jezdni i drugiej pętli w
tramwaju - komunikacja na niskich częstotliwościach. Ewentualnie puszczałbym
jakąś składową zmienną po sieci tramwajowej (ale może to być nierealne, ze
względu na dużą ilość zakłóceń). Radio raczej odpada - jest duża szansa, że
pojawią się jacyś radiomaniacy, którzy będą przerzucać zwrotnice i stwarzać
zagrożenie.

Tyle wypocin na dziś.
--
Pozdrawiam.
Michał Smolnik
smolnik_at_nospam_2com.pl
www.smolnik.w.pl
tel. 0 604 666 970



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: nazgul_at_nospam_rast.lodz.pdi.net (Krzysztof Borkowski)
Subject: Re: Niebieskie swiatlo i zwrotnice (pol-zartem)
Date: Fri, 6 Apr 2001 20:24:38 +0200


W artykule <9act0s$80i$2_at_nospam_news.onet.pl>, Michał Smolnik napisał(a):

Tak jak piszesz jest np. w GOPie. We Wrocławiu w tramwajach są "piloty"
produkowane przez Zakład Sieci i Zasilania. Poznać je po...

To "cudo" zwie sie promiennik:))))

charakterystycznej uniwersalnej obudowie KM-35DZ.Wróćmy jednak do pilotów. W
ciągu półrocznego jeżdżenia tramwajami we Wrocku (jako pasażer) doszedłem do
następujących wniosków:

No ja czesto jade takim wagonem na miasto (nie jestem motorowym)

Pilot jest na podczerwień (IMHO chyba najgorsze rozwiązanie) i komunikuje
się ze światem za pomocą odbiornika podwieszonego pod trakcją. Na obudowie
są dwa przyciski - lewo i prawo. Gdy motorman trzyma jeden z nich, piszczy
buzzer i wysyłany jest sygnał IRed. Cały układ zbudowany jest na jakimś
mikrokontrolerze. Zasilanie układu z obwodu niskiego napięcia - poprzez
wtyczkę DIN5 (IMHO wpadka nr 2).

W Lodzi jest troche mniej skomplikowanie. Nie ma wyboru kierunku jazdy. Kazde
wyzwolenie promiennika powoduje przelozenie zwrotnicy w jedna lub w druga
strone z tym ze czas pomiedzy przelozeniami jest dluzszy niz 10 sek.
Promiennik jest zbudowany z reguly na 2 ukladach 74123. Ostatnio pakuja w nie
timery 555.

--
--
Pozdrawiam.

Krzysztof Borkowski
nazgul_at_nospam_rast.lodz.pdi.net
Registered Linux User #134466.

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Michał Smolnik" <smolnik_at_nospam_2com.pl>
Subject: Odp: Niebieskie swiatlo i zwrotnice (pol-zartem)
Date: Sat, 7 Apr 2001 20:54:04 +0200



Użytkownik Krzysztof Borkowski <nazgul_at_nospam_rast.lodz.pdi.net> w wiadomości do
grup dyskusyjnych napisał:slrn.pl.9cs2f6.f7.nazgul_at_nospam_its.wlkp.top.pl...
W artykule <9act0s$80i$2_at_nospam_news.onet.pl>, Michał Smolnik napisał(a):

Tak jak piszesz jest np. w GOPie. We Wrocławiu w tramwajach są "piloty"
produkowane przez Zakład Sieci i Zasilania. Poznać je po...

To "cudo" zwie sie promiennik:))))

Promiennik? Promiennik, to prędzej grzałka do odmrażania szyby, niż ten
nadajnik.
Ale to tylko moje zdanie.

W Lodzi jest troche mniej skomplikowanie. Nie ma wyboru kierunku jazdy.
Kazde
wyzwolenie promiennika powoduje przelozenie zwrotnicy w jedna lub w druga
strone z tym ze czas pomiedzy przelozeniami jest dluzszy niz 10 sek.
Promiennik jest zbudowany z reguly na 2 ukladach 74123. Ostatnio pakuja w
nie
timery 555.

No i co? Wystarczy zmierzyć częstotliwość, zrobić sobie taki promiennik, i
przerzucać zwrotnicę między wózkami? Moim zdaniem taka prostota układu jest
niebezpieczna.


--
Pozdrawiam.
Michał Smolnik
smolnik_at_nospam_2com.pl
www.smolnik.w.pl
tel. 0 604 666 970



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: nazgul_at_nospam_rast.lodz.pdi.net (Krzysztof Borkowski)
Subject: Re: Niebieskie swiatlo i zwrotnice (pol-zartem)
Date: Sun, 8 Apr 2001 19:58:57 +0200


W artykule <9aq1ck$892$1_at_nospam_news.onet.pl>, Michał Smolnik napisał(a):

Promiennik? Promiennik, to prędzej grzałka do odmrażania szyby, niż ten
nadajnik.
Ale to tylko moje zdanie.

Pod taka nazwa wystepuje w magazynie. My na to ustrojstwo mowimy latarka
gdyz montuja to w badziewnych obudowach od latarek.

Promiennik jest zbudowany z reguly na 2 ukladach 74123. Ostatnio pakuja w
nie
timery 555.

No i co? Wystarczy zmierzyć częstotliwość, zrobić sobie taki promiennik, i
przerzucać zwrotnicę między wózkami? Moim zdaniem taka prostota układu jest
niebezpieczna.

Zdziwisz sie ale od wielu lat nikt nie wpadl na taki pomysl:)
Co do niebezpieczenstwa to podzielam Twoja opinie ale wszelkie uwagi tego typu
pozostaja bez echa... do czasu az sie cos stanie.


--
--
Pozdrawiam.

Krzysztof Borkowski
nazgul_at_nospam_rast.lodz.pdi.net
Registered Linux User #134466.

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Michał Smolnik" <smolnik_at_nospam_2com.pl>
Subject: Odp: Niebieskie swiatlo i zwrotnice (pol-zartem)
Date: Tue, 10 Apr 2001 21:09:03 +0200



Użytkownik Krzysztof Borkowski <nazgul_at_nospam_rast.lodz.pdi.net> w wiadomości do
grup dyskusyjnych napisał:slrn.pl.9d19n1.17m.nazgul_at_nospam_its.wlkp.top.pl...
W artykule <9aq1ck$892$1_at_nospam_news.onet.pl>, Michał Smolnik napisał(a):

Promiennik? Promiennik, to prędzej grzałka do odmrażania szyby, niż ten
nadajnik.
Ale to tylko moje zdanie.

Pod taka nazwa wystepuje w magazynie. My na to ustrojstwo mowimy latarka
gdyz montuja to w badziewnych obudowach od latarek.

Te, które są we Wrocławiu, wyglądają raczej, jak moje wczesne "dzieła".
Wszystko, co widać na zewnątrz (a może i w środku), można było kupić w
sklepie elektronicznym na ul. Hutniczej w Rybniku, z którym związana była
wczesna faza mojej elektroniki (a poza dużym wyborem kitów i obudów, było
tam bardzo mało części). Mnie szczególnie denerwują te kwadratowe przyciski,
które mają tendencję do wpadania do środka przy zbyt mocnym naciśnięciu.
Ciekawe, że motormani nie defektują w ten sposób urządzeń.


--
Pozdrawiam.
Michał Smolnik
smolnik_at_nospam_2com.pl
www.smolnik.w.pl
tel. 0 604 666 970



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: nazgul_at_nospam_rast.lodz.pdi.net (Krzysztof Borkowski)
Subject: Re: Niebieskie swiatlo i zwrotnice (pol-zartem)
Date: Thu, 12 Apr 2001 08:09:04 +0200


W artykule <9b2c6s$1nf$6_at_nospam_news.onet.pl>, Michał Smolnik napisał(a):

Ciekawe, że motormani nie defektują w ten sposób urządzeń.

Ze co?:)))
Oj zebys wiedzial co i jak motorowi potrafia popsuc:))
Czasami wyraznie widac po "usterce" do czego sa zdolni

--
--
Pozdrawiam.

Krzysztof Borkowski
nazgul_at_nospam_rast.lodz.pdi.net
Registered Linux User #134466.

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: tszczesn_at_nospam_elka.pw.edu.pl
Subject: Re: Niebieskie swiatlo i zwrotnice (pol-zartem)
Date: 3 Apr 2001 21:36:33 +0200


bedzie mial zasilany silnik. Nie wiem jak jest teraz, ale
tak sie kiedys podobno robilo (gdzies kiedys wyczytalem,

Z tego co mi mówił znajomy z ZTMu nadal tak się robi.
Zresztą przed zwrotnicą widać na trakcji mały dodatek - dwa
równoległe pręty o które trze pantograf, a drut trakcyjny
jes nad tym, Nie wiem tylko, czy działa to na rozpęd
(zasilanie zwrotnicy z trakcji) czy przy hamowaniu (silnik
działa jak prądnica i napędza zwrotnicę).

Tomek

----------------------------------------------------
Internet: tszczesn_at_nospam_pay.com.pl
tszczesn_at_nospam_elka.pw.edu.pl
http://www.pay.com.pl/oldradio
FIDOnet: 2:480/127.134
----------------------------------------------------

--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.misc.elektronika


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: kobra <kobra_at_nospam_ds5.agh.edu.pl>
Subject: Re: Niebieskie swiatlo i zwrotnice (pol-zartem)
Date: Mon, 02 Apr 2001 18:38:08 +0100


"Piotr C." napisał(a):

A przy okazji, jak jest transmitowany sygnal z
tramwaju do sterownika zwrotnicy?

wlasnie doszly mnie sluchy ze w Krakowie zrealizowane jest to na podczerwienii z
idetyfikacja
tramwaju



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: jfox_at_nospam_friko6.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: Niebieskie swiatlo i zwrotnice (pol-zartem)
Date: Mon, 02 Apr 2001 17:18:07 GMT


On Sun, 1 Apr 2001 21:49:04 +0200, Piotr C. wrote:
Nie ma to byc list z cyklu "illegal" - jak cofac licznik elektroniczny w
samochodzie albo rozkodowac radio.
Ale do rzeczy. Wlasnie w Poznaniu zamontowano na kilku skrzyzowaniach
dodatkowe niebieskie swiatlo (razem w kolumnie z pozostalymi trzema). Zapala
sie, gdy przejerzdza pojazd na sygnale, trzeba sie bezwzglednie zatrzymac.
No i mam pytanie: w jaki sposob mozna by sprawdzic, jakie sa parametry
transmisji radiowej z pojazdu uprzywilejowanego do antenki w asfalcie ;)

Aha - i to bedzie legalne oczywiscie ? :-)

albo przy sygnalizacji? A przy okazji, jak jest transmitowany sygnal z
tramwaju do sterownika zwrotnicy?

Jak na moj gust to zalezy ot tego czy tramwaj pobiera prad przed
zwrotnica czy rozpedem przejezdza - ale moze sie cos zmienilo ..

J.