Typ silnika krokowego z ZSRR bez magnesów stałych - jak go uruchomić?
Jaki to typ silnika
From: "Piotr" <piotreks_at_nospam_tomcat.wroclaw.tpsa.pl>
Subject: Jaki to typ silnika
Date: Mon, 9 Apr 2001 14:04:46 +0200
chyba krokowy ,bez magnesow stalych, trzy OSOBNE uzwojenia, jedno o
mniejszej opornosci, prod.chyba ZSSR symbol DID-0.5 TD(cyrylica)Co jest mu
potrzebne zeby sie obracal?Moze kawalek schematu urzadzenia z czyms takim
Help.
Piotr
From: "Jarek P." <j_23_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Jaki to typ silnika
Date: Mon, 9 Apr 2001 14:35:08 +0200
Użytkownik Piotr <piotreks_at_nospam_tomcat.wroclaw.tpsa.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:9as8dv$3s$1_at_nospam_news.tpi.pl...
chyba krokowy ,bez magnesow stalych, trzy OSOBNE uzwojenia, jedno o
mniejszej opornosci, prod.chyba ZSSR symbol DID-0.5 TD(cyrylica)Co jest mu
potrzebne zeby sie obracal?Moze kawalek schematu urzadzenia z czyms takim
Nie znam tego typu silnika, ale najprawdopodobniej bedzie to po prostu
silnik "niby" trojfazowy ("niby", bo brak symetrii uzwojen moim zdaniem
swiadczy o przystosowaniu silnika do zasilania z jednej fazy z
kondensatorem). Uzwojenia prawdopodobnie fabrycznie sa polaczone ze soba w
jakis tam sposob (sprawdz), zasila sie toto w ten sposob, ze miedzy dwa
wyprowadzenia dolacza sie napiecie sieci, natomiast trzecia wolna koncowke
dolacza sie do jednego z przewodow zasilania przez kondensator. Jego wartosc
powinna byc jakos dobrana, jak - poszukaj w ksiazkach dotyczacych maszyn
elektrycznych, w kazdym razie na wariata mozesz dac tam po prostu pare
mikrofaradow/>350V. Im wiekszy silnik, tym wieksza pojemnosc w kazdym razie.
J.
From: "Marek Lewandowski" <locust_at_nospam_priv4.onet.pl>
Subject: Re: Jaki to typ silnika
Date: Tue, 10 Apr 2001 21:28:10 +0200
Użytkownik "Piotr" <piotreks_at_nospam_tomcat.wroclaw.tpsa.pl> napisał w wiadomości
news:9as8dv$3s$1_at_nospam_news.tpi.pl...
chyba krokowy ,bez magnesow stalych, trzy OSOBNE uzwojenia, jedno o
mniejszej opornosci, prod.chyba ZSSR symbol DID-0.5 TD(cyrylica)Co jest mu
potrzebne zeby sie obracal?Moze kawalek schematu urzadzenia z czyms takim
A jaki duży ten silnik?
Bo np. w starych maszynach ESABa były silniki sterowane w śmieszny sposób, a
uzwojenia mające jak ten twój. Mianowicie:
jedno 'odstające' uzwojenie pod 220V przez kondensator.
dwa pozostałe uzwojenia zwierało się jednym końcem do + wychodzącego z
mostka prostowniczego za trafem 32VAC (takie tętniące zasilanie - połówki
sinus) i teraz:
jeśli silnik miał się kręcić w kier. A, to należało w pierwszej połówce
okresu sieci zewrzeć do masy wolny koniec pierwszego uzwojenia, a w drugiej
połówce napięcia sieciowego - wolny koniec drugiego uzwojenia.
Aby kręcić w drugim kierunku trzeba było kolejność wł. uzw. zamienić.
--
--
Marek Lewandowski
marek.lewandowski_at_nospam_multicon.pl UIN: 10139051
http://www.callisto.krakow.pl/~twilight