Pomiar prądu ładowania
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl
From: "Harrison Bergeron" <harrison.bergeron_at_nospam_hoga.pl>
Subject: Pomiar prądu ładowania
Date: Mon, 8 Apr 2002 11:55:43 +0200
Witam.
Jak panowie polecacie mierzyć prąd ładowania akumulatora używanego też przy
rozruchu silnika spalinowego?
(Pobierany wysoki prąd z akumulatora przy rozruchu silnika nie może
uszkodzić układu pomiarowego)
Wynik pomiaru (prąd ładowania) będzie miał być przedstawiony na ekranie
komputera.
--
Harrison Bergeron
harrison.bergeron_at_nospam_hoga.pl
From: "Marcin" <makxio_at_nospam_nospam.go2.pl>
Subject: Re: Pomiar prądu ładowania
Date: Mon, 8 Apr 2002 12:22:17 +0200
Jak panowie polecacie mierzyć prąd ładowania akumulatora używanego też
przy
rozruchu silnika spalinowego?
(Pobierany wysoki prąd z akumulatora przy rozruchu silnika nie może
uszkodzić układu pomiarowego)
Wynik pomiaru (prąd ładowania) będzie miał być przedstawiony na ekranie
komputera.
--
> Harrison Bergeron
> harrison.bergeron_at_nospam_hoga.pl
>
>
najlatwiej poprzez przekladnik pradowy
a pozniej przetwornik A/C albo na karte DAQ
Marcin
From: "Harrison Bergeron" <harrison.bergeron_at_nospam_hoga.pl>
Subject: Re: Pomiar prądu ładowania
Date: Mon, 8 Apr 2002 12:34:39 +0200
Użytkownik "Marcin" <makxio_at_nospam_nospam.go2.pl> napisał w wiadomo¶ci
news:a8rquq$4pc$1_at_nospam_news.tpi.pl...
Jak panowie polecacie mierzyć prąd ładowania akumulatora używanego też
przy
rozruchu silnika spalinowego?
najlatwiej poprzez przekladnik pradowy
Ale taki przekładnik prądowy prądu stałego to chyba nie jest tania sprawa?
Dzięki.
--
CU
Harrison Bergeron
From: "inkoguto" <pisz_na_at_nospam_berdyczow.pl>
Subject: Re: Pomiar prądu ładowania
Date: Mon, 8 Apr 2002 13:36:51 +0200
Użytkownik "Harrison Bergeron" <harrison.bergeron_at_nospam_hoga.pl> napisał w
wiadomo¶ci news:a8rroj$400$1_at_nospam_news.onet.pl...
Ale taki przekładnik prądowy prądu stałego to chyba nie jest tania sprawa?
Zależy ile to jest tanio:-)
200A przekładnik prądowy LEM dla prądu stałego do kilku kHz to wydatek rzędu
200 złotych (+ 100%). Drogo czy tanio ?
LEM są w podobnych rzędach cen jak przekładniki dla prądu zmiennego klasy
0,5.
From: "inkoguto" <pisz_na_at_nospam_berdyczow.pl>
Subject: Re: Pomiar prądu ładowania
Date: Wed, 10 Apr 2002 17:57:35 +0200
Użytkownik "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_message.pl> napisał w wiadomo¶ci
news:3cb45f32_at_nospam_news.home.net.pl...
BTW. Kto w Polsce sprzedaje LEMy ??
Np. DACPOL Piaseczno
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_message.pl>
Subject: Re: Pomiar prądu ładowania
Date: Wed, 10 Apr 2002 18:21:44 +0200
Użytkownik "inkoguto" <pisz_na_at_nospam_berdyczow.pl> napisał w wiadomo¶ci
news:a91nde$3ai$1_at_nospam_news.tpi.pl...
BTW. Kto w Polsce sprzedaje LEMy ??
Np. DACPOL Piaseczno
Dziękuję
MDz
From: "inkoguto" <pisz_na_at_nospam_berdyczow.pl>
Subject: Re: Pomiar prądu ładowania
Date: Mon, 8 Apr 2002 20:35:51 +0200
Użytkownik "inkoguto" <pisz_na_at_nospam_berdyczow.pl> napisał w wiadomo¶ci
news:a8rvfp$ejt$1_at_nospam_news.onet.pl...
Zależy ile to jest tanio:-)
Możesz też użyć bocznik pomiarowy. To wydatek rzędu 100 zł
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_message.pl>
Subject: Re: Pomiar prądu ładowania
Date: Mon, 8 Apr 2002 21:08:34 +0200
Użytkownik "inkoguto" <pisz_na_at_nospam_berdyczow.pl> napisał w wiadomo¶ci
news:a8snut$el3$1_at_nospam_news.onet.pl...
Użytkownik "inkoguto" <pisz_na_at_nospam_berdyczow.pl> napisał w wiadomo¶ci
news:a8rvfp$ejt$1_at_nospam_news.onet.pl...
Zależy ile to jest tanio:-)
Możesz też użyć bocznik pomiarowy. To wydatek rzędu 100 zł
Nie zostały podane żadne konkretne warto¶ci, ale jeżeli ma to być w
samochodzie to np.:
Irozruch=200A,
Iład=6A
Załóżmy, że bierzemy typowy bocznik 60mV_at_nospam_Inom=60A. Wtedy:
P _at_nospam_(I=60A) = 3.6W
P _at_nospam_(I=200A) = 40W
Czyli przy rozruchu mamy niezłą lutownicę - raczej nie da się dobrać
mniejszego rozmiaru.
Skoro tak, to przy prądzie I=6A mamy sygnał pomiarowy U=6mV. Zmierzyć się
da, ale na 741 to już nie ;-)
Czy naprawdę prąd rozruchowy musi płynąć w tym samym drucie? Jak mi się
wydaje, to kabel(ek) do rozrusznika zazwyczaj biegnie bezpo¶rednio od klemy
na akumulatorze a reszta instalacji wraz a alternatorem i regulatorem
ładowania wisi na osobnym przewodzie.
--
Marek Dzwonnik mdz_at_nospam_message.pl
GG: #2061027 (zwykle jako 'dostępny-niewidoczny')
From: "inkoguto" <pisz_na_at_nospam_berdyczow.pl>
Subject: Re: Pomiar prądu ładowania
Date: Mon, 8 Apr 2002 21:57:05 +0200
Użytkownik "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_message.pl> napisał w wiadomo¶ci
news:3cb1ea56_at_nospam_news.home.net.pl...
Czy naprawdę prąd rozruchowy musi płynąć w tym samym drucie? Jak mi się
wydaje, to kabel(ek) do rozrusznika zazwyczaj biegnie bezpo¶rednio od
klemy
na akumulatorze a reszta instalacji wraz a alternatorem i regulatorem
ładowania wisi na osobnym przewodzie.
Widzę, ze ostatnio razem "gdybiemy" na niepełne pytania:-))))
Jakie pytania , takie odpowiedzi. Autorów wątku jak zwykle brak:-))
Masz rację. ja jeszcze zwróciłbym uwagę, na niuans.
Nawet w samochodzie osobowym podłączenie prostownika do akumulatora i
uruchomienie rozrusznika spowoduje duży prąd w prostowniku. Jak duży -zależy
od wielu szczegółów.
Domniemuję jednak, ze autorowi wątku nie chodzi o akumulator w samochodzie,
a bardziej w jakim¶ laboratorium.
A po co on chce mierzyć komputerowo prąd ładowania akumulatora, któremu kto¶
uruchomił rozrusznik tego nie wiem:-)
Wg mnie to byłby stan awaryjny, który nie powinien zniszczyć toru
pomiarowego
I wg mnie nie zniszczy ani bocznika na 50 A, ani przekładnika LEM, ani
żadnej elektroniki prawidłowo do tego podłączonej.:-)
A jak zniszczy to trudno... Założy nowy i zabezpieczenie uniemożliwiające
pracę rozrusznika.
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_message.pl>
Subject: Re: Pomiar prądu ładowania
Date: Mon, 8 Apr 2002 22:46:53 +0200
Użytkownik "inkoguto" <pisz_na_at_nospam_berdyczow.pl> napisał w wiadomo¶ci
news:a8ssn7$ps0$1_at_nospam_news.onet.pl...
Domniemuję jednak, ze autorowi wątku nie chodzi o akumulator w
samochodzie,
a bardziej w jakim¶ laboratorium.
A ja miałem przeczucie, że to będzie jaki¶
super-hiper-multi-wiatro-wysoko¶cio-pH-metr sprzężony z komputerem
pokładowym w Trabancie. (Przepraszam autora wątku je¶li się mylę ;-) Ale
dlaczego musi mierzyć prąd rozruchu??? Chyba, że rzeczywi¶cie ma to być
jaka¶ hamownia laboratoryjna.
I wg mnie nie zniszczy ani bocznika na 50 A, ani przekładnika LEM, ani
żadnej elektroniki prawidłowo do tego podłączonej.:-)
Bocznika przez krótką chwilę nie zniszczy. Ale jeżeli to będzie dłuższa
chwila to... zacznie ¶mierdzieć? Na hamowni wszystko możliwe.
Natomiast w opisach LEM-ów podają max. gwarantowany offset będący
pozostało¶cią po przekroczeniu prądu nominalnego. Obejrzałem parę pdf-ów do
przetworników z czujnikiem Halla
http://www.lem.com/inet/lem.nsf/$wFSS?ReadForm&Lan=EN ). Np. dla jednego z
typów podano dopuszczalne przeciążenie 50xIn (1ms), ale za to w innym
okre¶lono 'residual offset' po przeciążeniu prądem zaledwie 3xIn. Być może
puszczenie większego prądu powoduje trwałe namagnesowanie czujnika i
przymusową utylizację w koszu na ¶mieci. Zwróć uwagę, że w miernikach
cęgowych często podaje się dopuszczalne przeciążenie tylko niewiele (np.
20%) większe od max. prądu zakresowego. Sądzę, że to ograniczenie wynika nie
tylko z wytrzymało¶ci elektroniki.
MDz
From: "inkoguto" <pisz_na_at_nospam_berdyczow.pl>
Subject: Re: Pomiar prądu ładowania
Date: Mon, 8 Apr 2002 23:14:33 +0200
Użytkownik "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_message.pl> napisał w wiadomo¶ci
news:3cb20161$1_at_nospam_news.home.net.pl...
Bocznika przez krótką chwilę nie zniszczy. Ale jeżeli to będzie dłuższa
chwila to... zacznie ¶mierdzieć? Na hamowni wszystko możliwe.
No to stosujemy bocznik 60mV/ 500A. Wytrzyma!
A kto powiedział, jak dokładnie prąd ma być mierzony?
Czy warto¶ć chwilowa czy ¶rednia czy skuteczna ?????
"col , dwa cole... nie gro role":-)))
Przetwornik 16 bitowy problem załatwi
Komputer to obrobi, u¶redni i ładnie zwizualizuje
Kogo to obchodzi czy płynie 100A ¶redniego czy 200A skutecznego???
-)))
Natomiast w opisach LEM-ów podają max. gwarantowany offset będący
pozostało¶cią po przekroczeniu prądu nominalnego. Obejrzałem parę pdf-ów
do
Czy LEMy odpadają ???
Niech zastosuje takie na 500A
Dokładno¶ć Jemu zbędna:-))
Komputer to załatwi:-)
I znowu za "głupie" 100 zł mamy ładny obrazek na monitorze.... a nawet na
drukarce:-))
From: ladzk_at_nospam_waw.pdi.net (Dariusz K. Ladziak)
Subject: Re: Pomiar prądu ładowania
Date: Mon, 08 Apr 2002 22:31:41 GMT
On Mon, 8 Apr 2002 21:08:34 +0200, "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_message.pl>
wrote:
Czy naprawdę prąd rozruchowy musi płynąć w tym samym drucie? Jak mi się
wydaje, to kabel(ek) do rozrusznika zazwyczaj biegnie bezpo¶rednio od klemy
na akumulatorze a reszta instalacji wraz a alternatorem i regulatorem
ładowania wisi na osobnym przewodzie.
Niestety, Marku, nie jest tak slodko. W instalacji samochodowej masz
w miare ciejki przewod alternator - zacisk rozrusznika (jakies 6 do
10mm^2). Dalej masz glowny przewod rozruchowy zas reszta instalacji
laczona jest przewodem znow rzedu 6-10mm podlaczonym wprost do klemy
na akumulatorze.
Tak wiec jesli na przewodzie rozruchowym zalozymy bocznik to mozemy na
nim zmierzyc prad rozruchu i ladowania. Jak zalozymy na przewodzie od
alternatora - tylko ladowania. Jak na przewodzie akumulator - reszta
instalacji - rozladowania poza rozruchem.
Pozostaje wiec albo zalozenie TRZECH bocznikow albo tez przeplecenie
instalacji na yaka jak w pojazdach z miernikiem pradu akumulatora -
odpina sie kabel ladujacy od rozrusznika, odpina kabel zasilajacy
instalacje od klemy, laczy do kupy i dpoiero ten punkt przez bocznik
pomiarowy Albo miernik wysokopradowy bez bocznika) do akumulatora.
Bo bocznik zalozony od strony masy bedzie obarczony wada o ktorej
piszesz - albo przy normalnej pracy da marny sygnal albo przy rozruchu
bedzie grzalka.
--
Darek
From: jfox_at_nospam_poczta.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: Pomiar prądu ładowania
Date: Tue, 09 Apr 2002 17:17:07 GMT
On Mon, 08 Apr 2002 22:31:41 GMT, Dariusz K. Ladziak wrote:
Niestety, Marku, nie jest tak slodko. W instalacji samochodowej masz
w miare ciejki przewod alternator - zacisk rozrusznika (jakies 6 do
10mm^2). Dalej masz glowny przewod rozruchowy zas reszta instalacji
laczona jest przewodem znow rzedu 6-10mm podlaczonym wprost do klemy
na akumulatorze.
Zaraz zaraz - jak porzadna instalacja to rozrusznik jest przylaczony
do aku, aku do altka, a reszta do alternatora. W koncu skad sie bierze
prad w pojezdzie ? :-)
Tak wiec jesli na przewodzie rozruchowym zalozymy bocznik to mozemy na
nim zmierzyc prad rozruchu i ladowania. Jak zalozymy na przewodzie od
alternatora - tylko ladowania. Jak na przewodzie akumulator - reszta
instalacji - rozladowania poza rozruchem.
W tym co powyzej - jesli chodzi o zgrubny prad ladowania, to mozna
wykorzystac kabel alternator-akumulator jako bocznik :-)
J.
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_message.pl>
Subject: Re: Pomiar prądu ładowania
Date: Wed, 10 Apr 2002 17:51:46 +0200
Użytkownik "inkoguto" <pisz_na_at_nospam_berdyczow.pl> napisał w wiadomo¶ci
news:a8rvfp$ejt$1_at_nospam_news.onet.pl...
Użytkownik "Harrison Bergeron" <harrison.bergeron_at_nospam_hoga.pl> napisał w
wiadomo¶ci news:a8rroj$400$1_at_nospam_news.onet.pl...
Ale taki przekładnik prądowy prądu stałego to chyba nie jest tania
sprawa?
Zależy ile to jest tanio:-)
200A przekładnik prądowy LEM dla prądu stałego do kilku kHz to wydatek
rzędu
200 złotych (+ 100%). Drogo czy tanio ?
LEM są w podobnych rzędach cen jak przekładniki dla prądu zmiennego klasy
0,5.
BTW. Kto w Polsce sprzedaje LEMy ??
(Pomjając klienta z 1szt. na Allegro :-)
MDz
From: "jerry1111" <jerry1111_at_nospam_wp.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Pomiar_pr=B1du_=B3adowania?=
Date: Thu, 11 Apr 2002 22:13:06 +0200
Zależy ile to jest tanio:-)
200A przekładnik prądowy LEM dla prądu stałego do kilku kHz to wydatek rzędu
200 złotych (+ 100%). Drogo czy tanio ?
LEM są w podobnych rzędach cen jak przekładniki dla prądu zmiennego klasy
0,5.
VAC (wakum-szmelc) tanszy i lepszy, tylko potrzebule +-15V.
Jak ludzie z DacPolu zobaczyli, ze firma sie przesiada na VAC,
to od razu darmowe probki zaczeli przysylac ;)
jerry
From: "Andrzej Seneczko" <andrzej_at_nospam_agas.com.pl>
Subject: Re: Pomiar prądu ładowania
Date: Mon, 8 Apr 2002 12:46:45 +0200
gdyby nie ten komputer to wystarczylby chyba miernik cegowy
Pozdrawiam Andrzej
From: "JJMafia" <jjmafia_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Re: Pomiar prądu ładowania
Date: Mon, 8 Apr 2002 13:18:14 +0200
Witam !
Kiedy
From: "JJMafia" <jjmafia_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Re: Pomiar prądu ładowania
Date: Mon, 8 Apr 2002 13:18:42 +0200
Witam !
Kiedy
From: "JJMafia" <jjmafia_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Re: Pomiar prądu ładowania
Date: Mon, 8 Apr 2002 13:24:12 +0200
Przepraszam BARDZO ,za wczesniejsze posty.
Kiedys widzialem cos takiego w starym numerze Elektora
Zrobili to na czujniku KMZ10 (chyba) - bardzo prosta konstrukcja.
Do tego dodatkowo LM3915 i pare elementow.
Jak znajde to dam znac !
Jeszcze raz przepraszam za posty.
Pzdr. JJMafia
From: Marek Lewandowski <REMOVE_locust_REMOVE_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Pomiar_pr=B1du_=B3adowania?=
Date: Mon, 08 Apr 2002 17:10:21 GMT
JJMafia wygenerował manualnie w wiadomo¶ci <a8rufm$boa$1_at_nospam_news.tpi.pl>
udostępnionej publicznie dnia Mon, 8 Apr 2002 13:24:12 +0200 co
następuje:
Jeszcze raz przepraszam za posty.
Niech zgadnę... Outlook + przypadkowo ustawiona obca klawiatura.
Trafiłem? ;-)
co dostanę?
--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051
REMOVElocustREMOVE_at_nospam_poczta.onet.pl
http://locust.republika.pl
UWAGA! w emailu wycinać REMOVE z adresu!
From: "JJMafia" <jjmafia_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Re: Pomiar prądu ładowania
Date: Tue, 9 Apr 2002 10:26:19 +0200
Witam !
Trafiony - zatopiony !
Jak będziesz na SECURITEX-ie 10.04.02 ,to zobaczymy !
Pzdr.JJMafia
From: Marek Lewandowski <REMOVE_locust_REMOVE_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Pomiar_pr=B1du_=B3adowania?=
Date: Tue, 09 Apr 2002 13:56:36 GMT
JJMafia wygenerował manualnie w wiadomo¶ci <a8u8e0$p0c$1_at_nospam_news.tpi.pl>
udostępnionej publicznie dnia Tue, 9 Apr 2002 10:26:19 +0200 co
następuje:
Witam !
Trafiony - zatopiony !
Jak będziesz na SECURITEX-ie 10.04.02 ,to zobaczymy !
nie będę ;-) Jestem na zachodzie Niemiec i 11.04 jadę do Amsterdamu...
;-))))
--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051
REMOVElocustREMOVE_at_nospam_poczta.onet.pl
http://locust.republika.pl
UWAGA! w emailu wycinać REMOVE z adresu!
From: jacmac_at_nospam_*wytnij*go2.pl (Jacek)
Subject: Re: Pomiar prądu ładowania
Date: Mon, 8 Apr 2002 18:18:30 +0000 (UTC)
Harrison Bergeron naskrobał:
Witam.
Jak panowie polecacie mierzyć prąd ładowania akumulatora używanego
też przy rozruchu silnika spalinowego?
Najpro¶ciej to zastosować bocznik, Są produkowane standardowe
boczniki zewnętrzne, bodaj przez firmę Lumel z Zielonej Góry. Nie
mogą kosztować wiele, to w końcu bardzo prosta sprawa.
Typowo spadek napięcia na boczniku wynosi jakie¶ 100mV przy prądzie
znamionowym, a o rząd więcej przy rozruchu silnkia. Bocznik zniesie
to napewno, jedynie trzeba by zapewnić odporno¶ć na takie przepięcie
przetwornika pomiarowego.
Jacek