Jak działają elektroniczne tłumniki samochodowe? Szukam informacji o technologii

Elektroniczny "tłumnik"





Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "qba" <mqba_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Elektroniczny "tłumnik"
Date: Wed, 17 Apr 2002 09:05:22 +0200


Witam !

Poszukuje informacji na temat "elektronicznych tłumników" samochodowych.
Gdzieś słyszałem o możliwości wytwarzania fali dźwiękowej o przeciwnej
amplitudzie niż dźwięk podstawowy. Dwie takie fale powinny się wzajemnie
wydłumić.

Czy ktoś wie gdzie można szukać jakiś informacji na ten temat.

Pozdrawiam
Kubicki Marek



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Milosz Skowyra <miloszek.SPAM_REMOVE_at_nospam_fidonet.org.pl>
Subject: Re: Elektroniczny "=?iso-8859-2?Q?t=B3umnik?="
Date: Wed, 17 Apr 2002 10:55:42 +0200


qba wrote:

Poszukuje informacji na temat "elektronicznych tłumników" samochodowych.

Raczej tlumikow, slowa tlumnik nie ma slowniku, bynajmniej polskim.

Gdzieś słyszałem o możliwości wytwarzania fali dźwiękowej o przeciwnej
amplitudzie niż dźwięk podstawowy.

I owszem ale fazie a nie amplitudzie.

Dwie takie fale powinny się wzajemnie wydłumić.

"Wytlumic" jezeli chodzi o pisownie, jezeli chodzi o merytoryke to
zniesc.
Od razu powiem ze to tak naprawde nie bedzie dzialac. Po pierwsze
opoznienia ukladu mikrofon-glosnik beda za duze, do tego musialbys miec
glosnik umieszczony dokladnie tam gdzie rura wydechowa, do tego majacy
taka sama charakterystyke promieniowania dzwieku jak rura wydechowa.
Temat przetrenowalem w praktyce podczas koncertow, mianowicie zdarza sie
czasem ze naprzeciw glosnikow w odleglosci 300-400 metrow ktos postawil
blok mieszkalny ktory odbija dzwiek, wtedy mozna wlasnie odwrocic faze
dzwieku i nadac go z opoznieniem i zmniejszona amplituda aby zniosl sie
z fala odbita. I owszem zniesie sie ale tylko w pewnej strefie, za to w
pozostalej czesci bedzie slychac bardzo nieprzyjemne dzwieki.
Do tego trzeba uwzglednic ze pewne dzwieki sa tlumione przy odbiciu
bardziej a niektore mniej i tak dalej, az zabawa staje sie bezsensowna.
Wiec patent latajacego bezglosnie helikoptera mozna sobie wsadzic miedzy
bajeczki.
--
Regards. Przy odpowiedzi usun "SPAM_REMOVE" z adresu!!!
|-----------------------------------------------------|
| Milosz Skowyra GSM Mobile +48 600 95 35 72 |
| miloszek_at_nospam_fidonet.org.pl 2:484/2.47 on fidonet |
|-----------------------------------------------------|
Chcielismy odnalezc wlasna droge do raju...

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Marek Kaprynski" <marekk_at_nospam_comms.eee.strath.ac.uk>
Subject: Re: Elektroniczny "tłumnik"
Date: Wed, 17 Apr 2002 10:52:40 +0100



Milosz Skowyra <miloszek.SPAM_REMOVE_at_nospam_fidonet.org.pl> wrote in message
news:3CBD388E.7414BD92_at_nospam_fidonet.org.pl...
qba wrote:

Poszukuje informacji na temat "elektronicznych tłumników" samochodowych.

Raczej tlumikow, slowa tlumnik nie ma slowniku, bynajmniej polskim.

Gdzieś słyszałem o możliwości wytwarzania fali dźwiękowej o przeciwnej
amplitudzie niż dźwięk podstawowy.

I owszem ale fazie a nie amplitudzie.

Dwie takie fale powinny się wzajemnie wydłumić.

"Wytlumic" jezeli chodzi o pisownie, jezeli chodzi o merytoryke to
zniesc.
Od razu powiem ze to tak naprawde nie bedzie dzialac. Po pierwsze
opoznienia ukladu mikrofon-glosnik beda za duze, do tego musialbys miec
glosnik umieszczony dokladnie tam gdzie rura wydechowa, do tego majacy
taka sama charakterystyke promieniowania dzwieku jak rura wydechowa.
to sie robi DSP :-) - glosnik i mikrofon - uklad (filtr) adaptacyjny.
Ale tak naprawde to temat jest trudny i nie ma chyba takich rozwiazan w
uzyciu...
moze gdyby glosnik umiescic maksymalnie blisko rury zeby promieniowal w ta
sama strone...
Byly tez proby wytlumienia w ten sposob wnetrza samochodu (kilka
glosnikow) - nawet ponoc udane...

Temat przetrenowalem w praktyce podczas koncertow, mianowicie zdarza sie
czasem ze naprzeciw glosnikow w odleglosci 300-400 metrow ktos postawil
blok mieszkalny ktory odbija dzwiek, wtedy mozna wlasnie odwrocic faze
dzwieku i nadac go z opoznieniem i zmniejszona amplituda aby zniosl sie
z fala odbita. I owszem zniesie sie ale tylko w pewnej strefie, za to w
pozostalej czesci bedzie slychac bardzo nieprzyjemne dzwieki.
Do tego trzeba uwzglednic ze pewne dzwieki sa tlumione przy odbiciu
bardziej a niektore mniej i tak dalej, az zabawa staje sie bezsensowna.
No wlasnie - takie "bezmyslne" odbicie nie zadziala... Algorytmy stosowane w
tych celach adaptuja swoje parametry do sytuacji - maja dane w postaci
sygnalu z mikrofonu i najprosciej rzecz opisujac generuja taki dzwiek ktory
jak najlepiej znosi dzwiek odbierany przez mikrofon.

Wiec patent latajacego bezglosnie helikoptera mozna sobie wsadzic miedzy
bajeczki.
Narazie jeszcze tak :-)

Pozdrawiam

Marek



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Krychu \(musk\)" <elstach_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Elektroniczny "tłumnik"
Date: Wed, 17 Apr 2002 15:11:20 +0200


Wiec patent latajacego bezglosnie helikoptera mozna sobie wsadzic miedzy
bajeczki.
Narazie jeszcze tak :-)

moze nie do konca, bojowe samoloty ponaddzwiekowe maja tlumienie realizowane
w podobny sposob (oczywiscie nie standardowe glosniki sa przetwronikami na
dzwiek)
--
pozdr
A1200T Blizzard 68030/50 16MB OS 3.9
P233 Win98 licenced 96MB Voodoo 4MB
Duron 750 Win 98 licenced 256 MB GeForce 2 MX200
486 DX2 DOS 6.22 18MB
A1200 Blizzard 68030/30 16MB OS 3.9



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Milosz Skowyra <miloszek_at_nospam_fido.net.org.pl>
Subject: Re: Elektroniczny "=?iso-8859-2?Q?t=B3umnik?="
Date: Wed, 17 Apr 2002 19:10:56 +0200


"Krychu (musk)" wrote:


moze nie do konca, bojowe samoloty ponaddzwiekowe maja tlumienie realizowane
w podobny sposob (oczywiscie nie standardowe glosniki sa przetwronikami na
dzwiek)

O ile pamietam z ktoregos opisu IEEE to chodzilo o to zeby samolot
niewidzialny dla radarow, lecacy z predkoscia nie powodujaca smug
kondensacyjnych byl rowniez nieslyszalny. Jednak podsumowanie glosilo ze
latwiej bylo zrobic system ktory rozpraszal dzwiek niz go znosil, jako
opcja byla mozliwosc emisji dodatkowych sygnalow ktore dezorientowaly
system mikrofonowy na ziemi.
--
Regards. Przy odpowiedzi usun "SPAM_REMOVE" z adresu!!!
|-----------------------------------------------------|
| Milosz Skowyra GSM Mobile +48 600 95 35 72 |
| miloszek_at_nospam_fidonet.org.pl 2:484/2.47 on fidonet |
|-----------------------------------------------------|
Zycie jest jak pudelko czekoladek

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Krychu \(musk\)" <elstach_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Elektroniczny "tłumnik"
Date: Thu, 18 Apr 2002 15:04:28 +0200


zapomnialem dopisac, ze chodzilo mi o wytlumienie wnetrza kabiny pilota

--
pozdr
A1200T Blizzard 68030/50 16MB OS 3.9
P233 Win98 licenced 96MB Voodoo 4MB
Duron 750 Win 98 licenced 256 MB GeForce 2 MX200
486 DX2 DOS 6.22 18MB
A1200 Blizzard 68030/30 16MB OS 3.9



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Milosz Skowyra <miloszek_at_nospam_fido.net.org.pl>
Subject: Re: Elektroniczny "=?iso-8859-2?Q?t=B3umnik?="
Date: Thu, 18 Apr 2002 17:15:55 +0200


"Krychu (musk)" wrote:

zapomnialem dopisac, ze chodzilo mi o wytlumienie wnetrza kabiny pilota

To pewnie da sie zrobic w miare prosto majac dostep do elektroniki z
serii "military" aczkolwiek to jest pomieszczenie zamkniete.
--
Regards. Przy odpowiedzi usun "." przed "net" z adresu!!!
|-----------------------------------------------------|
| Milosz Skowyra GSM Mobile +48 600 95 35 72 |
| miloszek_at_nospam_fido.net.org.pl 2:484/2.47 on fidonet |
|-----------------------------------------------------|
Zajac - znowu czapki nie nosisz ????

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Milosz Skowyra <miloszek_at_nospam_fido.net.org.pl>
Subject: Re: Elektroniczny "=?iso-8859-2?Q?t=B3umnik?="
Date: Wed, 17 Apr 2002 19:08:01 +0200


Marek Kaprynski wrote:

to sie robi DSP :-) - glosnik i mikrofon - uklad (filtr) adaptacyjny.
Ale tak naprawde to temat jest trudny i nie ma chyba takich rozwiazan w
uzyciu...

Sa cyfrowe korektory dzwieku (Ultra Curve - Berhinger) albo elimintory
sprzezen dzwiekowych ktore posluguja sie "zaawansowanymi" algorytmami
analizy dzwieku, w praktyce wyglada to tak ze jedynym dzialajacym
poprawnie na rynku jest Feedback Destroyer (firmy Sabine), stosunkowo
dobrze dziala tez Shark (firma Shure), pozostale to nieudane podrobki.
Aczkolwiek te wszystkie bajery maja sie bardzo daleko do ludzkiego ucha,
do doskonalosci im tyle ile ze stanow do polski... ;-)

Byly tez proby wytlumienia w ten sposob wnetrza samochodu (kilka
glosnikow) - nawet ponoc udane...

To sie da zrobic, pomieszczenie ma w zasadzie stala akustyke, mozna
rozmiescic sporo mikrofonow pomiarowych i moze to nawet dosc dobrze
dzialac. Ale na otwartej przestrzeni to sie nie uda...

No wlasnie - takie "bezmyslne" odbicie nie zadziala... Algorytmy stosowane w
tych celach adaptuja swoje parametry do sytuacji - maja dane w postaci
sygnalu z mikrofonu i najprosciej rzecz opisujac generuja taki dzwiek ktory
jak najlepiej znosi dzwiek odbierany przez mikrofon.

Wcale nie... wystarczy wyprobowac te feedback destroyery... ;-)
Ultra Curve ma opcje automatycznego ustawiania korekcji na glosniki
frontowe, dolaczasz mikrofon pomiarowy ze specjalnym kabelkiem, wciskasz
klawisz, urzadzenie odpala szum bialy, rozowy, na jednym kanale na
drugim, w obydwu, w koncu raportuje ze gotowe.
Wlaczasz muzyke i czujesz sie jak zamkniety w kartonowym pudelku albo
blaszanym kontenerze... wiec ten algorytm nie dziala ;-)))
--
Regards. Przy odpowiedzi usun "SPAM_REMOVE" z adresu!!!
|-----------------------------------------------------|
| Milosz Skowyra GSM Mobile +48 600 95 35 72 |
| miloszek_at_nospam_fidonet.org.pl 2:484/2.47 on fidonet |
|-----------------------------------------------------|
Siala baba mak i dostala dozywocie...

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Greg S." <greg_sz_at_nospam_dsuper.net>
Subject: Re: Elektroniczny "=?iso-8859-2?Q?t=B3umnik?="
Date: Thu, 18 Apr 2002 00:43:01 -0400


Tlumik to moze nie jest ale widzialem i mialem na uszach takie sluchawki co to
niweluja halas. Zaloszysz i tak cicho az wierci w uszach, ale jak ktos do ciebie
mowi to slyszysz dosc normalnie i nagle zmiany halasu ulicznego ta przechodza
przez to. Kosztowalo takie cufo cos ok 100$ can. pare lat temu. Ale juz
widzialem projekty tego samego dla amatorow w jakims pismie ale nie pamietam
jakim. Cirtuit Cellar Ink (US), Poptronics(US), chyba nie w Elektorze ale moze
w Practical Electronics (UK).

Ta metoda (jakies DSP srodku chyba) nadaje sie do sluchawek ale na takie rzeczy
jak tlumik w aucie sie nie nadaje.
Pozdro
Grze.. Szy..


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: badworm <nospam_at_nospam_post.pl>
Subject: Re: Elektroniczny =?ISO-8859-2?Q?=22t=B3umnik=22?=
Date: Thu, 18 Apr 2002 23:23:15 +0200


Greg S. wrote:
> widzialem projekty tego samego dla amatorow w jakims pismie ale nie
> pamietam jakim. Cirtuit Cellar Ink (US), Poptronics(US), chyba nie w
> Elektorze ale moze w Practical Electronics (UK). Ta metoda (jakies
> DSP srodku chyba) nadaje sie do sluchawek ale na takie rzeczy jak
> tlumik w aucie sie nie nadaje.
W jednym z numerów EP był przedruk z jakiegoś zagranicznego czasopisma
właśnie takiego niwelatora hałasu. I AFAIR nie był wykonany na żadnych
magicznych DSP itp.

--
Pozdrawiam Bad Worm
badworm<małpa>post<kropka>pl
http://www.gusnet.prv.pl GG# 2400455(codziennie po 22)
Tnijcie cytaty i sygnaturki!


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Marek Lewandowski <nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Elektroniczny_"t=B3umnik"?=
Date: Sat, 20 Apr 2002 00:41:16 GMT


badworm wygenerował manualnie w wiadomości <3CBF3943.9040609_at_nospam_post.pl>
udostępnionej publicznie dnia Thu, 18 Apr 2002 23:23:15 +0200 co
następuje:

Greg S. wrote:
widzialem projekty tego samego dla amatorow w jakims pismie ale nie
pamietam jakim. Cirtuit Cellar Ink (US), Poptronics(US), chyba nie w
Elektorze ale moze w Practical Electronics (UK). Ta metoda (jakies
DSP srodku chyba) nadaje sie do sluchawek ale na takie rzeczy jak
tlumik w aucie sie nie nadaje.
W jednym z numerów EP był przedruk z jakiegoś zagranicznego czasopisma
właśnie takiego niwelatora hałasu. I AFAIR nie był wykonany na żadnych
magicznych DSP itp.

Jego działanie nie wykazywało również jakiejś magicznej ciszy ;-)...



--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051
DOUSUNIECIAlocustDOUSUNIECIA_at_nospam_poczta.onet.pl
http://locust.republika.pl
UWAGA! w emailu wycinać DOUSUNIECIA z adresu!

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Maciej Czapla <mc_at_nospam_sensor.com.pl>
Subject: Re: Elektroniczny "=?iso-8859-2?Q?t=B3umnik?="
Date: Sat, 20 Apr 2002 23:32:35 +0200


W jednym z numerów EP był przedruk z jakiegoś zagranicznego czasopisma
właśnie takiego niwelatora hałasu. I AFAIR nie był wykonany na żadnych
magicznych DSP itp.

Jego działanie nie wykazywało również jakiejś magicznej ciszy ;-)...

A nie prościej kupić trochę ciszy w spraju ? Psiiik i gotowe :-)

MC

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: badworm <nospam_at_nospam_post.pl>
Subject: Re: Elektroniczny =?ISO-8859-2?Q?=22t=B3umnik=22?=
Date: Mon, 22 Apr 2002 00:07:17 +0200


Maciej Czapla wrote:
Jego działanie nie wykazywało również jakiejś magicznej ciszy ;-)...
A nie prościej kupić trochę ciszy w spraju ? Psiiik i gotowe :-)
ROTFL!!!!

--
Pozdrawiam Bad Worm
badworm<małpa>post<kropka>pl
http://www.gusnet.prv.pl GG# 2400455(codziennie po 22)
Tnijcie cytaty i sygnaturki!


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jarek P." <j_23_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Elektroniczny "tłumnik"
Date: Wed, 17 Apr 2002 13:11:04 +0200



Użytkownik "qba" <mqba_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:a9j6t8$qg0$1_at_nospam_news.tpi.pl...

Poszukuje informacji na temat "elektronicznych tłumników" samochodowych.
Gdzieś słyszałem o możliwości wytwarzania fali dźwiękowej o przeciwnej
amplitudzie niż dźwięk podstawowy. Dwie takie fale powinny się wzajemnie
wydłumić.

Noooo, temat na miare Expierda!

Jacek - do dziela! Moze tym sposobem i infradzwieki w budownictwie da sie
ruszyc ;-)))

J.



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Marcin Gala <m.gala_at_nospam_interia.pl>
Subject: Re: Elektroniczny "tłumnik"
Date: Fri, 19 Apr 2002 21:22:01 +0200


On Wed, 17 Apr 2002 09:05:22 +0200, "qba" <mqba_at_nospam_poczta.onet.pl> wrote:

Witam !

Poszukuje informacji na temat "elektronicznych t?umnik?w" samochodowych.
Gdzie? s?ysza?em o mo?liwo?ci wytwarzania fali d?wi?kowej o przeciwnej
amplitudzie ni? d?wi?k podstawowy. Dwie takie fale powinny si? wzajemnie
wyd?umi?.

Czy kto? wie gdzie mo?na szuka? jaki? informacji na ten temat.

Pozdrawiam
Kubicki Marek


U nas na polibudzie w Gliwicach sa goscie co troche sie w to bawia...
m.in. kumpel robi na dyplom aktywne zaglowki foteli... wyglada to w
ten sposob ze w zaglowek wmontowane sa 4 glosniki, mikrofony, do tego
na razie na stanowisku pecet+karta na PPC603e na tym chodzi algorytm
LMS oczywiscie jakos tam zmodyfikowany w porownaniu z normalna
wersja... nie orientuje sie dokladnie w szczegolach...
Jesli chodzi o te sluchawki co Greg o nich pisal to tez przez chwile
sie podobnymi bawilem... dwie wersje: cywilna - wygladaly jak normalne
sluchawki takie proste Sonowki z gabki ale tlumily calkiem niezle i
drugie wojskowe - chyba ze smiglowcow te juz konkretne - juz normalnie
tlumily niezle ale jak wlaczyles aktywne tlumienie to cisza ze az
glucho..

pozdr
Ahmed
m.gala_at_nospam_interia.pl UIN 10488873