Trawienie mosiądzu



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: "irbar" <irbar_at_nospam_go2.pl>
Subject: Trawienie mosiądzu
Date: Tue, 1 Apr 2003 10:47:10 +0200


Może trochę ntg, ale w sumie jest spora zbieżno¶ć.
Sprawa wygląda tak: interesuję się modelarstwem i postanowiłem we własnym
zakresie wykonywać elementy fototrawione. Obwody drukowane wykonane tą
techniką nie sprawiają mi problemu, więc pomy¶lałem sobie dlaczego niby nie
spróbować wykożystać tego przy budowie modeli. Zaopatrzyłem się w arkusze
folii miedzianej 0,05 i 0,07 mm, ale przy tej grubo¶ci jest ona strasznie
miękka. Jest też dostępna folia (blacha?) mosiężna grubo¶ci 0,07 mm. Jest
ona zdecydowanie sztywniejsza więc mój wybór padł na nią i dzi¶ idę ją
zakupić.
Pytanie natomiast następujące: czy chlorek żelaza poradzi sobie z mosiądzem
tak samo jak z miedzią? A je¶li nie, to jakiego ¶rodka użyć do trawienia w
procesie fotochemicznym?

Pozdroovka



--
Serwis Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!mimuw.edu.pl!news.mimuw.edu.pl!news.internetia.pl!skynet.be!skynet.be!news-FFM2.ecrc.net!newsfeed.siemens.de!news.mch.sbs.de!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: "Jarek P." <j_23_at_nospam_nospam.poczta.onet.pl>
Subject: Re: Trawienie mosiądzu
Date: Tue, 1 Apr 2003 12:09:05 +0200


irbar wrote:

Pytanie natomiast następujące: czy chlorek żelaza poradzi sobie z
mosiądzem tak samo jak z miedzią?

Poradzi poradzi, robiłem tak kiedy¶ tabliczki pami±tkowe. Trawi bardzo
ładnie i wręcz szybciej niż miedĽ. Jedyny problem to duże ilo¶ci jakiego¶
brunatnego syfu, który powstaje w czasie trawienia, więc niezbędne jest
mieszadło albo jakis pędzelek do regularnego omiatania blachy.
A i jeszcze odkryta przypadkiem sztuczka: po skończeniu trawienia nie płucz
od razu blachy z chlorku tylko prosto po wyjęciu z kuwety odłóż na bok i
zostaw na pare godzin i dopiero wtedy umyj. Efekt jest piękny: polerowane
mosiężne litery (czy co tam sobie namalujesz) na tle mocno spatynowanej i
wyraĽnie odbiegaj±cej kolorem trawionej płaszczyzny.

J.


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: J.F. <jfox_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Trawienie mosiądzu
Date: Tue, 01 Apr 2003 22:16:35 +0200


On Tue, 1 Apr 2003 12:09:05 +0200, Jarek P. wrote:
Poradzi poradzi, robiłem tak kiedy¶ tabliczki pami±tkowe. Trawi bardzo
ładnie i wręcz szybciej niż miedĽ. Jedyny problem to duże ilo¶ci jakiego¶
brunatnego syfu, który powstaje w czasie trawienia, więc niezbędne jest

Zelazo z miedzia ? Cynk powinien je oba zredukowac do metalu :-)

mieszadło albo jakis pędzelek do regularnego omiatania blachy.

A trawiona powierchnia w dol nie wystarczy ?

J.


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask.pl!news-stoc.telia.net!news-stoa.telia.net!telia.net!news.tele.dk!news.tele.dk!small.news.tele.dk!uninett.no!news.net.uni-c.dk!news-FFM2.ecrc.net!newsfeed.siemens.de!new