Sterowanie fazowe silnika



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jacek P." <jp.ines_at_nospam_poczta.wp.pl>
Subject: Sterowanie fazowe silnika
Date: Wed, 9 Apr 2003 01:40:06 +0200


Witam
Jest sobie silnik komutatorowy 1 kW (zbliżony do odkurzaczowego) sterowany
fazowo triakiem. Kąt fazowy wyzwolenia jest zmienny w zakresie 0...110
stopni (jak kto woli : kąt przewodzenia triaka 180...70 st.). Silnik ma
duże obciążenie przy rozruchu, które zmniejsza się znacznie po ok. 1 sek.
pracy. Silnik jest uruchamiany czasami na minimalnych obrotach (kąt. przew.
70) a czasami na średnich (kąt przew. 100). Pytanie : dlaczego ~ raz w
tygodniu odpala triak ? (BT138 12A/600V)
Albo inne pytanie : przy jakim kącie przewodzenia mocno obciążony silnik
komutatorowy najmniej obciąża triak w czasie rozruchu ?
Wydawałoby się, że start od małego napięcia i płynny wzrost kąta
przewodzenia powinien być łagodny ale wygląda na to, że własnie przy takim
rozruchu odpala triak.
Może należałoby na 1-szą sekundę rozruchu dawać na silnik full napięcia
czyli załączać triak w zerze ? Oczekuję opinii. Ja próbowałem stworzyc taką
teorię : rozruch przy małym kącie przewodzenia triaka - silnik wolniej
nabiera obrotów i dłużej trwa stan SEM=0 ale czy to prawda ? A może jest
inaczej - nie lubi rozruchu przy kącie przewodzenia zbliżonym do 90 stopni ?
Dodatkowa informacja : równolegle z silnikiem jest grzałka oporowa 300W -
czyli obciążenie nie jest mocno indukcyjne, raczej coś przewala prądowo a
nie dU/dt.
--
Pozdrowienia Jacek Przepiorkowski




========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.gazeta.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Janusz" <pkpskm_at_nospam_o2.pl>
Subject: Re: Sterowanie fazowe silnika
Date: Wed, 9 Apr 2003 10:27:26 +0200



Użytkownik "Jacek P." <jp.ines_at_nospam_poczta.wp.pl> napisał w wiadomości
news:b6vml6$5ls$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...
Witam
Wydawałoby się, że start od małego napięcia i płynny wzrost kąta
przewodzenia powinien być łagodny ale wygląda na to, że własnie przy takim
rozruchu odpala triak.

A układ gaszący impulsy, włączony równolegle do triaka jest sprawny? Może
cos ze sterowaniem bramki jest nie tak? Silnik przy odpalaniu za nim ruszy
stanowi szeregowe połaczenie rezystancji i indukcyjności. Gdy dostanie
impuls prądowy gdy stoi, to prad jest ograniczany praktycznie tylko przez
rezystancję uzwojeń i szczotek. mozna sprobowac, podobnie jak z zasilaczach
komputerowych sie stosuje w szereg termistor kilka ohm, który po nagrzaniu
przez płyncy przez niego prąd silnika, po kilku sekundach zmniejsza opór do
ułamka ohma. albo mozna wymienić triak na większy prądowo.



--
Serwis Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Janusz" <pkpskm_at_nospam_o2.pl>
Subject: Re: Sterowanie fazowe silnika
Date: Thu, 10 Apr 2003 19:29:23 +0200



Użytkownik "Jacek P." <jp.ines_at_nospam_poczta.wp.pl> napisał w wiadomości
news:b72e0g$4oa$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...

Użytkownik Janusz <pkpskm_at_nospam_o2.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:b70lio$smp$1_at_nospam_inews.gazeta.pl...

Problem w tym, że bardzo podobny układ działa w
kilkunastu egzemplarzach bezawaryjnie od 4 lat. Jedyna wprowadzona nowość
to
możliwość rozruchu przy małych obrotach

Może właśnie dlatego, że małe obroty i krótki czas załaczenia silnika to
nastepuje duzy skok napiecia wskutek szybkiego narastania prądu na
indukcyjnosci silnika. a prad szczytowy jest wtedy duzy, bo obroty sa male.
może spróbuj dać gasik RC równolegle do silnika? albo gasik, w połaczeniu z
triakiem na wyższe napiecie? A może przypadkowo zbiegła się w czasie awaria
silnika i bardziej iskrzy? W wiertarkach też regulacja działa od zera i
raczej nic się nie dzieje.


Tak właśnie życie uczy fachowców pokory, myślałem że się na tym znam :((.

Skad ja to znam:))



--
Serwis Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed.silweb.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jacek P." <jp.ines_at_nospam_poczta.wp.pl>
Subject: Odp: Sterowanie fazowe silnika
Date: Thu, 10 Apr 2003 02:30:38 +0200



Użytkownik Janusz <pkpskm_at_nospam_o2.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:b70lio$smp$1_at_nospam_inews.gazeta.pl...

Użytkownik "Jacek P." <jp.ines_at_nospam_poczta.wp.pl> napisał w wiadomości
news:b6vml6$5ls$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...
Witam
Wydawałoby się, że start od małego napięcia i płynny wzrost kąta
przewodzenia powinien być łagodny ale wygląda na to, że własnie przy
takim
rozruchu odpala triak.

A układ gaszący impulsy, włączony równolegle do triaka jest sprawny? Może
cos ze sterowaniem bramki jest nie tak? Silnik przy odpalaniu za nim ruszy
stanowi szeregowe połaczenie rezystancji i indukcyjności. Gdy dostanie
impuls prądowy gdy stoi, to prad jest ograniczany praktycznie tylko przez
rezystancję uzwojeń i szczotek. mozna sprobowac, podobnie jak z
zasilaczach
komputerowych sie stosuje w szereg termistor kilka ohm, który po nagrzaniu
przez płyncy przez niego prąd silnika, po kilku sekundach zmniejsza opór
do
ułamka ohma. albo mozna wymienić triak na większy prądowo.
Ja to wszystko wiem. Problem w tym, że bardzo podobny układ działa w
kilkunastu egzemplarzach bezawaryjnie od 4 lat. Jedyna wprowadzona nowość to
możliwość rozruchu przy małych obrotach (do tej pory start był zawsze przy ~
3/4 obrotów nominalnych). Triak pali się dziwnie, bo dostaje zwarcia bramki
do A1 (układ wyzwalania nie jest w stanie dostarczyć więcej niż Igt=50 mA,
normalnie impuls trwa 300us). Triak 12A jest tutaj z zapasem +120% w
stosunku do obciążenia, mogę dać 16A ale nie sądzę żeby to w tym był
problem.
Tak właśnie życie uczy fachowców pokory, myślałem że się na tym znam :((.
--
Pozdrowienia Jacek Przepiorkowski



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Sterowanie fazowe silnika
Date: Wed, 09 Apr 2003 22:11:23 +0200


On Wed, 9 Apr 2003 01:40:06 +0200, Jacek P. wrote:
Jest sobie silnik komutatorowy 1 kW (zbliżony do odkurzaczowego) sterowany
fazowo triakiem. [...] Pytanie : dlaczego ~ raz w
tygodniu odpala triak ? (BT138 12A/600V)
Albo inne pytanie : przy jakim kącie przewodzenia mocno obciążony silnik
komutatorowy najmniej obciąża triak w czasie rozruchu ?
Wydawałoby się, że start od małego napięcia i płynny wzrost kąta
przewodzenia powinien być łagodny ale wygląda na to, że własnie przy takim
rozruchu odpala triak.

To silnik szeregowy ? Moze nie miec znaczenia - przy malych pradach
nie ruszy, wiec ma minimalna impedancje i przeciaza.

Może należałoby na 1-szą sekundę rozruchu dawać na silnik full napięcia
czyli załączać triak w zerze ?

Chyba nie ma potrzeby, poza tym wtedy przeciazenie bedzie jeszcze
wieksze.
Moze poszukaj problemu gdzie indziej ? Wiertarki maja takie silniki,
i raczej sterowniki sie nie psuja.

J.


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.ipartners.pl!news.task.gda.pl!newsfeed00.sul.t-online.de!newsfeed01.sul.t-online.de!t-online.de!newsfeed.tpinternet.pl!news.gazeta.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: 3gr <3gr_at_nospam_terramail.pl>
Subject: Re: Sterowanie fazowe silnika
Date: Fri, 02 May 2003 18:53:08 +0200


Dnia Wed, 9 Apr 2003 01:40:06 +0200 "Jacek P." <jp.ines_at_nospam_poczta.wp.pl>
napisal:

Witam
Jest sobie silnik komutatorowy 1 kW (zbliżony do odkurzaczowego) sterowany
fazowo triakiem. Kąt fazowy wyzwolenia jest zmienny w zakresie 0...110
stopni (jak kto woli : kąt przewodzenia triaka 180...70 st.). Silnik ma
duże obciążenie przy rozruchu, które zmniejsza się znacznie po ok. 1 sek.
pracy. Silnik jest uruchamiany czasami na minimalnych obrotach (kąt. przew.
70) a czasami na średnich (kąt przew. 100). Pytanie : dlaczego ~ raz w
tygodniu odpala triak ? (BT138 12A/600V)
Albo inne pytanie : przy jakim kącie przewodzenia mocno obciążony silnik
komutatorowy najmniej obciąża triak w czasie rozruchu ?
Wydawałoby się, że start od małego napięcia i płynny wzrost kąta
przewodzenia powinien być łagodny ale wygląda na to, że własnie przy takim
rozruchu odpala triak.
Może należałoby na 1-szą sekundę rozruchu dawać na silnik full napięcia
czyli załączać triak w zerze ? Oczekuję opinii. Ja próbowałem stworzyc taką
teorię : rozruch przy małym kącie przewodzenia triaka - silnik wolniej
nabiera obrotów i dłużej trwa stan SEM=0 ale czy to prawda ? A może jest
inaczej - nie lubi rozruchu przy kącie przewodzenia zbliżonym do 90 stopni ?
Dodatkowa informacja : równolegle z silnikiem jest grzałka oporowa 300W -
czyli obciążenie nie jest mocno indukcyjne, raczej coś przewala prądowo a
nie dU/dt.

Czy już to zwalczyłeś? Może przekraczane jest di/dt ? Zdaje się, że
przekraczanie di/dt może dawć uszkodzenia struktury kumulujace się w
czasie. Masz grzałkę, więc di/dt łatwo przekroczyć. du/dt nie uszkadza
triaków, tylko je włącza lub też nie pozwala się im wyłączyć (są dwie
różne wartości krytyczne dla tych sytuacji).

3gr


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai