Silnik krokowy i LPT
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl
From: "Keeller" <manaker_at_nospam_NOSPAMwp.pl>
Subject: Silnik krokowy i LPT
Date: Fri, 9 Apr 2004 00:32:21 +0200
Witam
Mam zamiar sterować silnikiem krokowym, przy użyciu portu
LTP. Nie zamierzam używać żadnych dodatkowych układów poza
wzmocnieniem sygnałów z LPT na tranzystorach, więc całe sterowanie
silnikiem i jego uzwojeniami odbywać się ma za pomocą programu.
Portem LPT potrafię się już posługiwać, ale nie wiem jak sterować
za jego pomocą silnikiem tzn. kiedy na które wyprowadzenia podawać
napięcie.
Silnik krokowy posiada 6 wyprowadzeń. Został wyjęty ze stacji FDD
5.25. Jego oznaczenie to: 39SH-29BAG. 12V, 75 Ohm, 1,8 st. na krok, 0.16A.
Nie mam pojęcia, do czego służą konkretne wyprowadzenia (tzn. które
są połaczone z którymi cewkami).
Kolory wyprowadzeń i rezystancje między nimi zamieściłem tutaj:
http://www.reciptor.webpark.pl/krokowy.jpg
W jakiej kolejności i na które wyprowadzenia należy podawać napięcie,
aby silnik pracował ?
Pozdrawiam i z góry dzięki za pomoc.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "szogun" <szikaka_usun__at_nospam_o2.pl>
Subject: Re: Silnik krokowy i LPT
Date: Fri, 9 Apr 2004 07:33:08 +0200
Silnik krokowy posiada 6 wyprowadzeń. Został wyjęty ze stacji FDD
5.25. Jego oznaczenie to: 39SH-29BAG. 12V, 75 Ohm, 1,8 st. na krok, 0.16A.
Witam
smignij sobie do czytelni oblukac archiwalne numery edw - i to te w okolicy
'96, '97 w okolicach czerwca nie pamiętam dokładnie, ale był w nich opis
raabowozu właśnie na dwóch silnikach wcyiągniętych ze stacji 5,25
pozdrawiam
szogun
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Keeller" <manaker_at_nospam_NOSPAMwp.pl>
Subject: Re: Silnik krokowy i LPT
Date: Fri, 9 Apr 2004 12:12:42 +0200
Spróbowałęm na innym silniku. Posiada on 5 wyprowadzeń,
do jednego podłączyłem masę (do tego, który z innymi posiadał rezystancję
75 Ohm - reszta przewodów ma między sobą 150 Ohm). A na resztę podawałem
impulsy w róznych sekwencjach i znalazłem sekwencję, na której silnik
pracuje prawidłowo (trochę dziwnie, bo 0001-0010-0001-0100). Jednak na
pewnym odcinku silnik przestaje się obracać i jedynie drga. Problem tkwi
w wysterowaniu silnika, czy jest on zepsuty ? Próbowałem też kombinacje
z użyciem pozycji 0011, 0110, 1100, 1001 między tymi głównymi, ale nie
pomogło.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Keeller" <manaker_at_nospam_NOSPAMwp.pl>
Subject: Re: Silnik krokowy i LPT
Date: Fri, 9 Apr 2004 12:17:45 +0200
Męczyłem się z tym pare godzin, ale teraz po napisaniu postu mnie olśniło:
0001 - 0010 - 1000 - 0100
więc należy go wysterować tak:
0001 - 0011 - 0010 - 1010 - 1000 - 1100 - 0100 - 0101
teraz wszystko działa dobrze
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Marcin Sommer" <m.sommer_at_nospam_kiz.pl>
Subject: Re: Silnik krokowy i LPT
Date: Fri, 9 Apr 2004 12:56:55 +0200
Męczyłem się z tym pare godzin, ale teraz po napisaniu postu mnie olśniło:
0001 - 0010 - 1000 - 0100
więc należy go wysterować tak:
0001 - 0011 - 0010 - 1010 - 1000 - 1100 - 0100 - 0101
teraz wszystko działa dobrze
A właśnie. To teraz zamień w głowie końcówkę pierwszą od lewej z drugą od
lewej i będziesz miał standardowe półkrokowe sterowanie. Może producent
wyprowadził końcówki nie w kolejności.
pozdr
Marcin
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Silnik krokowy i LPT
Date: Fri, 09 Apr 2004 14:38:53 +0200
On Fri, 9 Apr 2004 12:17:45 +0200, Keeller wrote:
Męczyłem się z tym pare godzin, ale teraz po napisaniu postu mnie olśniło:
0001 - 0010 - 1000 - 0100
więc należy go wysterować tak:
0001 - 0011 - 0010 - 1010 - 1000 - 1100 - 0100 - 0101
teraz wszystko działa dobrze
Masz najwyrazniej druty zamienione .. choc to w sumie kwestia
konwencji.
Natomiast - silnika nie podlacza sie prosto do portu LPT, bo ten ma
za mala wydajnosc i moze sie spalic od przepiec. Nalezy uzyc 4
tranzystorow, 4 diody, i najlepiej zewnetrzne zasilanie..
J.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Keeller" <manaker_at_nospam_NOSPAMwp.pl>
Subject: Re: Silnik krokowy i LPT
Date: Fri, 9 Apr 2004 15:11:53 +0200
Użytkownik "J.F." <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:qs2d70lgojsgkp2chgniq726fror59ssp6_at_nospam_4ax.com...
Natomiast - silnika nie podlacza sie prosto do portu LPT, bo ten ma
za mala wydajnosc i moze sie spalic od przepiec. Nalezy uzyc 4
tranzystorow, 4 diody, i najlepiej zewnetrzne zasilanie..
Tak zrobiłem (bez diód), ale niestety tranzysotry nie chcą mi się do końca
wysterować,
nawet jak zasilam z 20V to na silniku mam max. 3-4 V (układ OE). Myśle,
że te tranzystory wymagają dużego prądu bramki skoro tak jest.
Chociaż wzmocnienie wynosi 300 (a myślę, że silnik nie bierze więcej niż
160mA),
więc nie wiem do końca czemu tak się dzieje.
Są połączone przez rezystory 300 Ohm, ale jak podłącze przez 10 Ohm to i tak
nic prawie się nie zmienia. Najwyżej sprobóje zastosować darlingtony.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!poznan.rmf.pl!news.man.poznan.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Tawez" <tawezBEZTEGO_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Silnik krokowy i LPT
Date: Fri, 9 Apr 2004 16:21:13 +0200
Użytkownik "Keeller" <manaker_at_nospam_NOSPAMwp.pl> napisał w wiadomości
news:c567fo$dba$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl...
Użytkownik "J.F." <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:qs2d70lgojsgkp2chgniq726fror59ssp6_at_nospam_4ax.com...
Natomiast - silnika nie podlacza sie prosto do portu LPT, bo ten ma
za mala wydajnosc i moze sie spalic od przepiec. Nalezy uzyc 4
tranzystorow, 4 diody, i najlepiej zewnetrzne zasilanie..
Tak zrobiłem (bez diód), ale niestety tranzysotry nie chcą mi się do końca
wysterować,
nawet jak zasilam z 20V to na silniku mam max. 3-4 V (układ OE). Myśle,
że te tranzystory wymagają dużego prądu bramki skoro tak jest.
Chociaż wzmocnienie wynosi 300 (a myślę, że silnik nie bierze więcej niż
160mA),
więc nie wiem do końca czemu tak się dzieje.
Są połączone przez rezystory 300 Ohm, ale jak podłącze przez 10 Ohm to i
tak
nic prawie się nie zmienia. Najwyżej sprobóje zastosować darlingtony.
swego czasu sterowałem krokowcem z LPTa.
mój układ był prosty, zawierał ULN2803
którego wejścia były podłączne do LPT przez bufory
w postaci bramek AND
--
pzdr.
Tawez
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.astercity.net!news.aster.pl!not-for-mai
From: "Adrian Majchrzak" <design3d_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Silnik krokowy i LPT
Date: Sun, 11 Apr 2004 21:44:05 +0200
Podlacz silnik do scalaka typu ULN2803 mozesz bezposrednio tylko nie
zostawiaj aktywnego stanu na cewce bo zjarasz tego scalaczka. Proponuję
między silnik a ten scalak wsadzić jeszcze rezystory o mocy 5W, bez nich i
silnik i scalak osiągają dość duże temperatury. Możesz też używać scalaków
typu L297 lub sterować tranzystowami. Ostatnio rozebrałem kilka drukarek i w
jednej zainteresował mnie układ sterowania krokami przez tranzystory z serii
D2010 i D2041 tylko że nie mogę nigdzie nawet na google znaleść do nich
żadnych info. Port wytrzyma max obciążenie to 0,5A potem BURN !!, na dobrą
sprawę możesz podłączyć silnik bezpośrednio do portu ale licz się że możesz
port uszkodzić w bardzo szybkim czasie więc zabezpieczenie tym buforem jest
raczej wskazane. Silnik taki standardowo przy normalnej pracy ciągnie od 150
do 400 mA, zależy od silnika, przy mikrokoroku prądy są duużo większe niż
przy normalnej pracy.
Natomiast - silnika nie podlacza sie prosto do portu LPT, bo ten ma
za mala wydajnosc i moze sie spalic od przepiec. Nalezy uzyc 4
tranzystorow, 4 diody, i najlepiej zewnetrzne zasilanie..
Tak zrobiłem (bez diód), ale niestety tranzysotry nie chcą mi się do
końca
wysterować,
nawet jak zasilam z 20V to na silniku mam max. 3-4 V (układ OE). Myśle,
że te tranzystory wymagają dużego prądu bramki skoro tak jest.
Chociaż wzmocnienie wynosi 300 (a myślę, że silnik nie bierze więcej niż
160mA),
więc nie wiem do końca czemu tak się dzieje.
Są połączone przez rezystory 300 Ohm, ale jak podłącze przez 10 Ohm to i
tak
nic prawie się nie zmienia. Najwyżej sprobóje zastosować darlingtony.
swego czasu sterowałem krokowcem z LPTa.
mój układ był prosty, zawierał ULN2803
którego wejścia były podłączne do LPT przez bufory
w postaci bramek AND
--
> pzdr.
> Tawez
>
>
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Silnik krokowy i LPT
Date: Fri, 09 Apr 2004 16:25:23 +0200
On Fri, 9 Apr 2004 15:11:53 +0200, Keeller wrote:
Użytkownik "J.F." <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
Natomiast - silnika nie podlacza sie prosto do portu LPT, bo ten ma
za mala wydajnosc i moze sie spalic od przepiec. Nalezy uzyc 4
tranzystorow, 4 diody, i najlepiej zewnetrzne zasilanie..
Tak zrobiłem (bez diód), ale niestety tranzysotry nie chcą mi się do końca
wysterować,
nawet jak zasilam z 20V to na silniku mam max. 3-4 V (układ OE). Myśle,
że te tranzystory wymagają dużego prądu bramki skoro tak jest.
Chociaż wzmocnienie wynosi 300 (a myślę, że silnik nie bierze więcej niż
160mA),więc nie wiem do końca czemu tak się dzieje.
A nie zamieniles kolektora z emiterem ? Jakie to tranzystory ?
Prad wyjsciowy LPT nie jest duzy [kilkanascie mA] ale powinny smigac
ze az milo ..
Są połączone przez rezystory 300 Ohm, ale jak podłącze przez 10 Ohm to i tak
nic prawie się nie zmienia. Najwyżej sprobóje zastosować darlingtony.
300 Ohm to troche duzo. Mozesz sie spodziewac na porcie 2.5V,
na bazie 0.7V - zostaje 1.8V .. 6 mA. przy beta=300 powinno niby
wystarczyc z nadmiarem..
J.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.gazeta.pl!opal.futuro.pl!news.task.gda.pl!newsfeed00.sul.t-online.de!newsfeed01.sul.t-online.de!t-online.de!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!