... pytanie ...
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl
From: "Robert Warda" <robbic_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: ... pytanie ...
Date: Sun, 25 Apr 2004 23:22:56 +0200
Witam!
Mam pytanie: czy jest jakis elektroniczny element [uklad], ktory po
zanurzeniu w cieczy da mi informacje, ze zostal w niej zanurzony a jesli
zostanie z niej wyjety zasygnalizuje mi to w okreslony sposob? Bardziej
konkretnie chodzi mi o kontrole poziomu paliwa w dosc cienkim przewodzie,
chcialbym w ten przewod wetknac ewentualny element, tak aby pokazywal mi
kiedy poziom paliwa spada ponizej elementu. Czy cos takiego jest w ogole
mozliwe?
Prosze o ewentualne sugestie.
Pozdrawiam. Robert :-)
--
"Jezeli nic nie przywiera do teflonu, to w jaki sposob udaje sie przymocowac
teflon do patelni?"
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!poznan.rmf.pl!news.man.poznan.pl!news.internetia.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Tomasz Gumny" <tgumny_at_nospam__at_nospam_idn.org.pl>
Subject: Re: ... pytanie ...
Date: Sun, 25 Apr 2004 23:59:03 +0200
Mam pytanie: czy jest jakis elektroniczny element [uklad], ktory po
zanurzeniu w cieczy da mi informacje, ze zostal w niej zanurzony
Jeśli ta ciesz płynie, to AD robił pożyteczną w takich przypadkach kostkę -
zawierała czujnik temperatury i grzałkę w jednej strukturze. Zresztą nawet
stojąca ciecz zwykle odbiera ciepło znacznie powietrze. Innymi słowy:
Grzałka grzeje,
ciecz ochładza,
termometr mierzy
a konstruktor się cieszy.
TG - poeta
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!not-for-mai
From: Marcin Stanisz <mstanisz_at_nospam_poczta.bzdury.onet.pl>
Subject: Re: ... pytanie ...
Date: 26 Apr 2004 08:17:11 GMT
W artykule <c6hcff$pvm$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl> Tomasz Gumny napisal(a):
TG - poeta
Szanowny poeto - bój się Boga ;-) To ma być do paliwa. Grzałka bez
atestu to może być niezły pasztet, a nawet (cyt.) "wielkie kule ognia".
Marcin Stanisz
--
"A lie will go round the world before the truth has got its boots on"
Terry Pratchett, "Truth"
========
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Date: Mon, 26 Apr 2004 10:35:43 +020
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: Re: ... pytanie ...
Hello Marcin,
Monday, April 26, 2004, 10:17:11 AM, you wrote:
Szanowny poeto - bój się Boga ;-) To ma być do paliwa. Grzałka bez
atestu to może być niezły pasztet, a nawet (cyt.) "wielkie kule ognia".
Dla Ciebie pojęcie 'grzałka' ogranicza się do grzałki mocy rzędu kW -
takich jak w bojlerze albo w pralce?
--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!not-for-mai
From: Marcin Stanisz <mstanisz_at_nospam_poczta.bzdury.onet.pl>
Subject: Re: ... pytanie ...
Date: 26 Apr 2004 08:43:19 GMT
W artykule <291832379.20040426103543_at_nospam_pik-net.pl> RoMan Mandziejewicz napisal(a):
Dla Ciebie pojęcie 'grzałka' ogranicza się do grzałki mocy rzędu kW -
takich jak w bojlerze albo w pralce?
Nie, ale wiem co nieco o grupach materiałów palnych i o minimalnych
energiach zapłonu. Wiem też, że 10 razy bym się zastanowił, zanim bym
do "paliwa" (zakładam, że chodzi o benzynę, a nie olej napędowy czy opałowy)
wcisnął urządzenie bez atestu.
A i tak bym nie wcisnął.
Marcin "Nigdy więcej Piper Alpha" Stanisz
--
"A lie will go round the world before the truth has got its boots on"
Terry Pratchett, "Truth"
========
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Date: Mon, 26 Apr 2004 10:49:33 +020
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: Re: ... pytanie ...
Hello Marcin,
Monday, April 26, 2004, 10:43:19 AM, you wrote:
Dla Ciebie pojęcie 'grzałka' ogranicza się do grzałki mocy rzędu kW -
takich jak w bojlerze albo w pralce?
Nie, ale wiem co nieco o grupach materiałów palnych i o minimalnych
energiach zapłonu. Wiem też, że 10 razy bym się zastanowił, zanim bym
do "paliwa" (zakładam, że chodzi o benzynę, a nie olej napędowy czy opałowy)
wcisnął urządzenie bez atestu.
A i tak bym nie wcisnął.
Do zbiorników paliwa od dzisiątek lat wciska się iskrzące styki i
potencjometry. Od trochę krótszego czasu - silniki komutatorowe prądu
stałego. Nie są nawet hermentyczne - mają bezpośredni kontakt z
paliwem.
Do zapłonu, poza minimalną energią, potrzebny jest również tlen.
Co do energii - jak myślisz - jakiej energii potrzeba do zintegrowanej
w układzie scalonym grzałki, żeby wykrywać zanurzenie w cieczy?
--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!not-for-mai
From: Marcin Stanisz <mstanisz_at_nospam_poczta.bzdury.onet.pl>
Subject: Re: ... pytanie ...
Date: 26 Apr 2004 09:39:47 GMT
W artykule <262584969.20040426104933_at_nospam_pik-net.pl> RoMan Mandziejewicz napisal(a):
Do zbiorników paliwa od dzisiątek lat wciska się iskrzące styki i
potencjometry. Od trochę krótszego czasu - silniki komutatorowe prądu
stałego. Nie są nawet hermentyczne - mają bezpośredni kontakt z
paliwem.
Do zapłonu, poza minimalną energią, potrzebny jest również tlen.
No właaaaśnie, Sherlocku - przy pomiarze poziomu musimy założyć, że tlen
będzie. Tak więc - przemyśl jeszcze raz to, co napisałeś. Nawet jeśli chodzi
o przepływ, to - przy domniemanym zastosowaniu w samochodzie, więc pobór
benzyny ze zbiornika otwartego - bąble powietrza są nieuniknione.
Co do energii - jak myślisz - jakiej energii potrzeba do zintegrowanej
w układzie scalonym grzałki, żeby wykrywać zanurzenie w cieczy?
Tak się poziomu nie wykryje. Mowa była o przepływomierzu termicznym.
A odpowiadając na twoje pytanie - nie wiem, jakie są energie wydzielane przez
przepływomierze termiczne. Przydatność do zastosowania sprawdza np. KD
Barbara.
Marcin Stanisz
--
"A lie will go round the world before the truth has got its boots on"
Terry Pratchett, "Truth"
========
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Date: Mon, 26 Apr 2004 12:05:06 +020
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: Re: ... pytanie ...
Hello Marcin,
Monday, April 26, 2004, 11:39:47 AM, you wrote:
Do zbiorników paliwa od dzisiątek lat wciska się iskrzące styki i
potencjometry. Od trochę krótszego czasu - silniki komutatorowe prądu
stałego. Nie są nawet hermentyczne - mają bezpośredni kontakt z
paliwem.
Do zapłonu, poza minimalną energią, potrzebny jest również tlen.
No właaaaśnie, Sherlocku - przy pomiarze poziomu musimy założyć, że tlen
będzie. Tak więc - przemyśl jeszcze raz to, co napisałeś. Nawet jeśli chodzi
o przepływ, to - przy domniemanym zastosowaniu w samochodzie, więc pobór
benzyny ze zbiornika otwartego - bąble powietrza są nieuniknione.
W samochodzie otwarty zbiornik z benzyną? Przeczytałeś uważnie cytat,
na który odpowiadasz?
Co do energii - jak myślisz - jakiej energii potrzeba do zintegrowanej
w układzie scalonym grzałki, żeby wykrywać zanurzenie w cieczy?
Tak się poziomu nie wykryje.
To moj biedny Lanos przestanie wskazywać rezerwę po Twoim poście. Bo
tak się głupio składa, że poziom paliwa jest testowany... termistorem
- grzałką i czujnikiem w jednym.
[...]
--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!not-for-mai
From: Marcin Stanisz <mstanisz_at_nospam_poczta.bzdury.onet.pl>
Subject: Re: ... pytanie ...
Date: 26 Apr 2004 11:06:52 GMT
W artykule <1841681088.20040426120506_at_nospam_pik-net.pl> RoMan Mandziejewicz
napisal(a):
W samochodzie otwarty zbiornik z benzyną? Przeczytałeś uważnie cytat,
A co - nie jest odpowietrzany?
na który odpowiadasz?
?
To moj biedny Lanos przestanie wskazywać rezerwę po Twoim poście. Bo
tak się głupio składa, że poziom paliwa jest testowany... termistorem
- grzałką i czujnikiem w jednym.
No oki - można. Ale co do dopuszczeń, to motoryzacja jest ciekawym przykładem
- żadne elementy nie mają chyba atestów. M.in. dlatego wolę jeździć
dieslem ;-)
Marcin "Od 5 lat robię w ropie i gazie ;-)" Stanisz
--
"A lie will go round the world before the truth has got its boots on"
Terry Pratchett, "Truth"
========
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Date: Mon, 26 Apr 2004 13:20:15 +020
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: Re: ... pytanie ...
Hello Marcin,
Monday, April 26, 2004, 1:06:52 PM, you wrote:
W samochodzie otwarty zbiornik z benzyną? Przeczytałeś uważnie cytat,
A co - nie jest odpowietrzany?
Skoro 'od 5 lat robisz w ropie i gazie' to powinieneś co nieco
wiedzieć o warunkach wybuchowości oparów benzyny. Hint: stężenia.
na który odpowiadasz?
?
Nie rozumiesz, biedaku? Chodzi o to, że w zbiornikach paliwa w
samochodach od kilkudziesięciu lat stosuje się wprost iskrzące styki
lampki rezerwy. I jakoś nie wybucha. I te styki nie są hermentyczne.
To moj biedny Lanos przestanie wskazywać rezerwę po Twoim poście. Bo
tak się głupio składa, że poziom paliwa jest testowany... termistorem
- grzałką i czujnikiem w jednym.
No oki - można. Ale co do dopuszczeń, to motoryzacja jest ciekawym przykładem
- żadne elementy nie mają chyba atestów. M.in. dlatego wolę jeździć
dieslem ;-)
--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Tomasz Gumny" <tgumny_at_nospam__at_nospam_idn.org.pl>
Subject: Re: ... pytanie ...
Date: Mon, 26 Apr 2004 13:33:35 +0200
wiedzieć o warunkach wybuchowości oparów benzyny. Hint: stężenia.
Wprawdzie samochody jakoś nie wylatują masowo w powietrze
gdy się w nich zapala lampka rezerwy, ale tu się zgodzę
z Marcinem - wolałbym nie liczyć na odpowiednie stężenie
oparów benzyny w zbiorniku.
Rozumiem, że w zbiorniku z benzyną steżenie jest za wysokie?
To co się stanie jeśli w zbiorniku zabraknie paliwa? Liczyć na to,
że rezerwa już dawno świeci i nic nie zaiskrzy?
Dziękuję - postoję.
TG
========
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Date: Mon, 26 Apr 2004 14:25:11 +020
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: Re: ... pytanie ...
Hello Tomasz,
Monday, April 26, 2004, 1:33:35 PM, you wrote:
wiedzieć o warunkach wybuchowości oparów benzyny. Hint: stężenia.
Wprawdzie samochody jakoś nie wylatują masowo w powietrze
gdy się w nich zapala lampka rezerwy, ale tu się zgodzę
z Marcinem - wolałbym nie liczyć na odpowiednie stężenie
oparów benzyny w zbiorniku.
Rozumiem, że w zbiorniku z benzyną steżenie jest za wysokie?
Tak. I energia iskry za niska.
To co się stanie jeśli w zbiorniku zabraknie paliwa? Liczyć na to,
że rezerwa już dawno świeci i nic nie zaiskrzy?
Dziękuję - postoję.
Znaczy - nie jeździsz samochodami?
Bo stosowanie zwykłych, iskrzących styków w zbiorniku paliwa jest
normą. I zbiorniki nie wybuchają.
Tym bardziej nie wybuchnie w przypadku czujnika z podgrzewaną
strukturą - energia jest jeszcze niższa niż w przypadku ordynarnego
styku lampki rezerwy.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!poznan.rmf.pl!news.man.poznan.pl!newsfeed.media.kyoto-u.ac.jp!newsfeed.icl.net!news.tele.dk!news.tele.dk!small.news.tele.dk!proxad.net!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Tomasz Gumny" <tgumny_at_nospam__at_nospam_idn.org.pl>
Subject: Re: ... pytanie ...
Date: Mon, 26 Apr 2004 12:13:00 +0200
To ma być do paliwa. Grzałka bez
atestu to może być niezły pasztet, a nawet
Baaaardzo dawno temu wymieniałem czujnik paliwa
w maluchu. Widziałeś jak on wygląda? Potencjometr
to pół biedy ale tam są "otwarte" styki lampki rezerwy!
Ta "grzałka" znajduje się w strukturze TMP12 AD.
Przypuszczam, że wystarczy podnieść temperaturę
kostki o kilka stopni, żeby wykryć schładzanie.
Można też mierzyć moc jaka jest konieczna do
utrzymania struktury kilka stopni powyżej temperatury
otoczenia.
Jeśli nie ma przepływu, to wypadałoby dodać czujnik
referencyjny (zawsze zanurzony albo wynurzony),
grzać jednakową mocą i porównywać wyniki pomiarów.
Coś mi się kojarzy, że podobny układ był opisany w starej
książce "Elektronika w moim samochodzie" - sprawdzę.
Oczywiście nie zmienia to faktu, że lepiej byłoby zrobić
pomiar metodą bezinwazyjną. Optyczna w samochodzie
chyba odpada, więc może pojemnościowa?
(cyt.) "wielkie kule ognia".
Posłuchaj uważnie reklamy Orlenu.
Nie "kule..." a "Rydwany...".
I na koniec:
Nie przyjmuję do wiadomości
krytyk mej poetyckiej twórczości
TG
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!poznan.rmf.pl!news.man.poznan.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Tomasz Gumny" <tgumny_at_nospam__at_nospam_idn.org.pl>
Subject: Re: ... pytanie ...
Date: Mon, 26 Apr 2004 12:25:50 +0200
Coś mi się kojarzy, że podobny układ był opisany w starej
książce "Elektronika w moim samochodzie" - sprawdzę.
P.Słodowy "Elektronika w moim samochodzie" WKiŁ 1980.
Bardzo pomysłowy układ do sprawdzania poziomu oleju.
Przez dwie diody jest przepuszczany prąd podgrzewający,
równocześnie wzmacniacz różnicowy porównuje napięcie
na obu diodach. Całość to "kultowy" UL1111 plus kilka
oporników, wynik wyświetlany na 2 LED-ach.
TG
========
Message-ID: <408D7D64.9090306_at_nospam_badworm.pl>
Date: Mon, 26 Apr 2004 23:21:40 +020
From: badworm <nospam_at_nospam_post.pl>
Subject: Re: ... pytanie ...
Wysyłając taki oto zestaw znaków dnia 2004-04-26 12:13 Tomasz Gumny
nakarmił(a) stado głodnych newsserwerów:
Posłuchaj uważnie reklamy Orlenu.
Nie "kule..." a "Rydwany...".
Oryginalnie "Great balls of fire" - tytuł jednego z bardziej znanych
kawałków Jerry'ego Lee Lewisa(za sprawą filmu Top Gun).
--
Pozdrawiam Bad Worm badworm{"A" w kolku}post[punkt]pl
http://www.gusnet.prv.pl (nieczynne do odwolania) GG# 2400455
"Dziwny jest ten świat..."
Tnijcie cytaty i sygnaturki!
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Tomasz Gumny" <tgumny_at_nospam__at_nospam_idn.org.pl>
Subject: Re: ... pytanie ...
Date: Tue, 27 Apr 2004 23:18:37 +0200
Posłuchaj uważnie reklamy Orlenu.
Nie "kule..." a "Rydwany...".
Oryginalnie "Great balls of fire" - tytuł jednego z bardziej znanych
kawałków Jerry'ego Lee Lewisa(za sprawą filmu Top Gun).
Bardziej pasował mi ten kawałek do Vangelisa,
ale ze mnie taki muzykoznawca jak poeta :-)
TG
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!not-for-mai
From: Marcin Stanisz <mstanisz_at_nospam_poczta.bzdury.onet.pl>
Subject: Re: ... pytanie ...
Date: 28 Apr 2004 08:57:22 GMT
W artykule <408D7D64.9090306_at_nospam_badworm.pl> badworm napisal(a):
Oryginalnie "Great balls of fire" - tytuł jednego z bardziej znanych
kawałków Jerry'ego Lee Lewisa(za sprawą filmu Top Gun).
Tajest! I za sprawą filmu o JLL o tym samym tytule.
Pozdrawiam
Marcin Stanisz
--
"A lie will go round the world before the truth has got its boots on"
Terry Pratchett, "Truth"
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: ... pytanie ...
Date: Mon, 26 Apr 2004 01:43:49 +0200
On Sun, 25 Apr 2004 23:22:56 +0200, Robert Warda wrote:
Mam pytanie: czy jest jakis elektroniczny element [uklad], ktory po
zanurzeniu w cieczy da mi informacje, ze zostal w niej zanurzony a jesli
zostanie z niej wyjety zasygnalizuje mi to w okreslony sposob? Bardziej
konkretnie chodzi mi o kontrole poziomu paliwa w dosc cienkim przewodzie,
chcialbym w ten przewod wetknac ewentualny element, tak aby pokazywal mi
kiedy poziom paliwa spada ponizej elementu. Czy cos takiego jest w ogole
mozliwe?
Prosze o ewentualne sugestie.
www.elfa.se.
Takich sensorow poziomu jest z 10 rodzajow - tzn tyle pomyslow na
realizacje.
Opornosci i plywaki odpadaja rozumiem. Pozostaje:
- pojemnosc elektryczna,
- optyczne [calkowite wewnetrzne odbicie]
- grzany termistor,
- tlumienie drgan mechanicznych
J.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!poznan.rmf.pl!news.man.poznan.pl!news.task.gda.pl!sgh.waw.pl!not-for-mai