Pomiar obrotów silnika



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "JS" <_N_O_S_P_A_M_bsj_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Pomiar obrotów silnika
Date: Sat, 24 Apr 2004 18:47:03 +0200


Mam silnik DC 12V, ok. 100W, zasilany z mostka H (na MOS-ach) i sterowanego
PWM, przez dławik przeciwzakłóceniowy na toroidzie. Bezpośrednio do silnika
jest podpięty kondensator 1u. Czy robił ktoś eksperymenty mające na celu
określenie obrotów silnika na podstawie obserwacji kształtu prądu
zasilającego mostek? Warto iść tą drogą? Chciałbym w miarę możliwości
uniknąć hallotronu, transoptora szczelinowego itp. Może są jakieś inne
pomysły aby to zmierzyć metodami elektrycznymi? Co radzicie?

Pozdrawiam
JS

--
_N_O_S_P_A_M_bsj_at_nospam_poczta.onet.pl
(usuń _N_O_S_P_A_M_ z adresu)



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Max <max_at_nospam_dioda.sytes.net>
Subject: Re: Pomiar =?ISO-8859-2?Q?obrot=F3w_silnika?=
Date: Sat, 24 Apr 2004 21:42:26 +0200


Użytkownik JS napisał:

Mam silnik DC 12V, ok. 100W, zasilany z mostka H (na MOS-ach) i sterowanego
PWM, przez dławik przeciwzakłóceniowy na toroidzie. Bezpośrednio do silnika
jest podpięty kondensator 1u. Czy robił ktoś eksperymenty mające na celu
określenie obrotów silnika na podstawie obserwacji kształtu prądu
zasilającego mostek? Warto iść tą drogą? Chciałbym w miarę możliwości
uniknąć hallotronu, transoptora szczelinowego itp. Może są jakieś inne
pomysły aby to zmierzyć metodami elektrycznymi? Co radzicie?

Pozdrawiam
JS


Można na chwilkę (kilka ms) odłączyć silnik od zasilania i sprawdzić
jakie wytwarza napiecie.

========
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Date: Sat, 24 Apr 2004 22:04:02 +020

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: =?ISO-8859-2?B?UmU6IFBvbWlhciBvYnJvdPN3IHNpbG5pa2E=?=


Hello Max,

Saturday, April 24, 2004, 9:42:26 PM, you wrote:

Mam silnik DC 12V, ok. 100W, zasilany z mostka H (na MOS-ach) i sterowanego
PWM, przez dławik przeciwzakłóceniowy na toroidzie. Bezpośrednio do silnika
jest podpięty kondensator 1u. Czy robił ktoś eksperymenty mające na celu
określenie obrotów silnika na podstawie obserwacji kształtu prądu
zasilającego mostek? Warto iść tą drogą? Chciałbym w miarę możliwości
uniknąć hallotronu, transoptora szczelinowego itp. Może są jakieś inne
pomysły aby to zmierzyć metodami elektrycznymi? Co radzicie?

Można na chwilkę (kilka ms) odłączyć silnik od zasilania i sprawdzić
jakie wytwarza napiecie.

Pomysł genialny w swojej prostocie. Jest tylko jedno drobne ale -
silnik ma skończoną liczbę wycinków komutatora i można trafić na
niekorzystny moment, znacznie pogarszający dokładność pomiaru :-(

--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl


========
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Date: Sat, 24 Apr 2004 21:57:07 +020

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: =?ISO-8859-2?B?UmU6IFBvbWlhciBvYnJvdPN3IHNpbG5pa2E=?=


Hello JS,

Saturday, April 24, 2004, 6:47:03 PM, you wrote:

Mam silnik DC 12V, ok. 100W, zasilany z mostka H (na MOS-ach) i sterowanego
PWM, przez dławik przeciwzakłóceniowy na toroidzie. Bezpośrednio do silnika
jest podpięty kondensator 1u. Czy robił ktoś eksperymenty mające na celu
określenie obrotów silnika na podstawie obserwacji kształtu prądu
zasilającego mostek? Warto iść tą drogą? Chciałbym w miarę możliwości
uniknąć hallotronu, transoptora szczelinowego itp. Może są jakieś inne
pomysły aby to zmierzyć metodami elektrycznymi? Co radzicie?

Silnik z magnesem trwałym? Jeśli tak, to teoretyczni możnaby mierzyć
średnie napięcie na nim, ale wymaga to dobrego wzmacniacza
różnicowego, o małym wzmocnieniu i wysokim tłumieniu sygnału
współbieżnego. Napięcie na nieobciążonym silniku prądu stałego z
magnesem trwałym jest proporcjonalne do obrotów. W miarę obciążania
składowa I*Rwew ma coraz większe znaczenie, niestety.

--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!uw.edu.pl!mimuw.edu.pl!news.mimuw.edu.pl!news.internetia.pl!news.astercity.net!news.aster.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "JS" <_N_O_S_P_A_M_bsj_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Pomiar obrotów silnika
Date: Sun, 25 Apr 2004 12:40:15 +0200



Silnik z magnesem trwałym? Jeśli tak, to teoretyczni możnaby mierzyć
średnie napięcie na nim, ale wymaga to dobrego wzmacniacza
różnicowego, o małym wzmocnieniu i wysokim tłumieniu sygnału
współbieżnego. Napięcie na nieobciążonym silniku prądu stałego z
magnesem trwałym jest proporcjonalne do obrotów. W miarę obciążania
składowa I*Rwew ma coraz większe znaczenie, niestety.

--
> Best regards,
> RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl
>

Dzięki, za w/w uwagi. Mój pomysł, aby badać kształt prądu raczej odpada, bo
wobec porażającej ilości "śmieci" na tym przebiegu, wyłuskanie tego co chcę
będzie trudne. Silnik będzie zawsze obciążony ( i to różnie), więc pomiar
napięcia na nim niewiele da. Pomiar napięcia na "odłączonym na chwilkę"
silniku wydaje się możliwy, ale wynik będzie zależny od egzemplarza silnika,
a ja potrzebuję określić obroty dość dokładnie, ponieważ w układzie mam
drugi silnik, który musi obracać się synchronicznie do tego pierwszego z
dużą dokładnością.
Chyba jenak Hallotronu lub jakiegoś opto nie da się uniknąć :-((

Pozdrawiam
JS

--
_N_O_S_P_A_M_bsj_at_nospam_poczta.onet.pl
(usuń _N_O_S_P_A_M_ z adresu)



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!poznan.rmf.pl!news.man.poznan.pl!pwr.wroc.pl!panorama.wcss.wroc.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: paw-p_at_nospam_ozi.ar.wroc[kropka]pl (Pawel Pawlowicz)
Subject: Re: Pomiar obrotów silnika
Date: Mon, 26 Apr 2004 13:59:21 GMT


On Sat, 24 Apr 2004 18:47:03 +0200, "JS"
<_N_O_S_P_A_M_bsj_at_nospam_poczta.onet.pl> wrote:

Mam silnik DC 12V, ok. 100W, zasilany z mostka H (na MOS-ach) i sterowanego
PWM, przez dławik przeciwzakłóceniowy na toroidzie. Bezpośrednio do silnika
jest podpięty kondensator 1u. Czy robił ktoś eksperymenty mające na celu
określenie obrotów silnika na podstawie obserwacji kształtu prądu
zasilającego mostek? Warto iść tą drogą?

Tak. Odepnij kondensator, wstaw diode i mierz napiecie generowane
przez silnik pomiedzy impulsami PWM. Zaskakujaco przyzwoite rezultaty
(przyda sie sample and hold).

Pozdrawiam,
Pawel


========
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Date: Mon, 26 Apr 2004 16:02:18 +020

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: =?ISO-8859-2?B?UmU6IFBvbWlhciBvYnJvdPN3IHNpbG5pa2E=?=


Hello Pawel,

Monday, April 26, 2004, 3:59:21 PM, you wrote:

Mam silnik DC 12V, ok. 100W, zasilany z mostka H (na MOS-ach) i sterowanego
PWM, przez dławik przeciwzakłóceniowy na toroidzie. Bezpośrednio do silnika
jest podpięty kondensator 1u. Czy robił ktoś eksperymenty mające na celu
określenie obrotów silnika na podstawie obserwacji kształtu prądu
zasilającego mostek? Warto iść tą drogą?
Tak. Odepnij kondensator, wstaw diode

Diodę? Dla dwukierunkowego sterowania? W jaki sposób?

i mierz napiecie generowane przez silnik pomiedzy impulsami PWM.
Zaskakujaco przyzwoite rezultaty (przyda sie sample and hold).

Ale to już było... Poza tym - nie wymaga odpięcia kondensatora.
Powiedziłbym, że wręcz przeciwnie...
Tyle, że autorowi wątku chodziło o ściśle synchroniczne działanie
silników a tego metodą liniową się jednak nie załatwi.

--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai