Scalony sterownik L297+L298 problem
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl
From: "Krzynio" <janel_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Scalony sterownik L297+L298 problem
Date: Sun, 18 Apr 2004 18:01:31 +0200
Witam
Pracuje nad kontrolerem rolet opartym na AVR. Jako element wykonawczy
wykorzystuje Silnik krokowy. Do sterowania korzystam z pary układów ST
L297+L298. Kiedyś korzystałem tylko z drivera L298 a sterowaniem silnikiem
zajmował się program. Teraz niestety nie mam takiej swobody. Dlatego
wykorzystałem ten układ L297. Generalnie to wszystko jest oki ale driver
strasznie się grzeje.
Nie bardzo rozumiem znaczenie pinu CONTROL(11).
Jeżeli chodzi o pin Vrev(15) to według pdf producenta napięcie powinno
zawierać się między 0-3 V. Tego też nie bardzo rozumiem. A wydaje mi się że
właśnie tu leży przyczyna grzania się drivera L298.
Jeżeli ktoś z grupowiczów bawił się tymi układami to proszę o pomoc.
Dziękuję.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!news.task.gda.pl!newsfeed00.sul.t-online.de!newsfeed01.sul.t-online.de!t-online.de!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Tomasz Bednarz" <tb(usunTO)_at_nospam_internet.pl>
Subject: Re: Scalony sterownik L297+L298 problem
Date: Sun, 18 Apr 2004 21:29:59 +0200
Użytkownik "Krzynio" <janel_at_nospam_poczta.fm> napisał w wiadomości
news:c5u8tj$q1$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...
Witam
Pracuje nad kontrolerem rolet opartym na AVR. Jako element wykonawczy
wykorzystuje Silnik krokowy. Do sterowania korzystam z pary układów ST
L297+L298. Kiedyś korzystałem tylko z drivera L298 a sterowaniem silnikiem
tez tego uzywam i niec sie nie grzeje ....
Korzystam z projektu zamieszczonego kiedys w PE (artkele 349)
i chodzi bez problemu - odezwij sie na proiva to podesle szczegoly
Nie bardzo rozumiem znaczenie pinu CONTROL(11).
w tuym projekcie control, sync i home wisza w powietrzu - a ja ich nie
uzywam :-)
Jeżeli chodzi o pin Vrev(15) to według pdf producenta napięcie powinno
zawierać się między 0-3 V. Tego też nie bardzo rozumiem. A wydaje mi się
że
właśnie tu leży przyczyna grzania się drivera L298.
Vref podlaczone jest do dzielnika resystorowego tak
MASA > 2k2 > Vrev > 1k5 > +5V
a ten 2k2 jest regulowany!
Eksperymentowalem tez ze zmniejszaniem 1k5 ale wtedy tez nic sie nie grzalo
W sumie u mnie do kontroli silnika wykorzystuje:
CLOCK (krok) i ENABLE \- te wysterowuje ze sterownika
i HALF/FULL (poraca polkrokowa i pelnokrokowa)i CCW/CW (kiedunek) - te
ustalam na stale
W sumie 297 nigdy mi sie nie grzal i nigdy nie padl choc koncowke 298
zdarzlao mi sie upalic :-)
TB
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: "Greg" <xgrzes_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Scalony sterownik L297+L298 problem
Date: Mon, 19 Apr 2004 12:26:40 +0200
moze mu oscylator choppera za szybko chodzi...?
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.nask.pl!news-stoc.telia.net!217.209.241.210.MISMATCH!news-stod.telia.net!telia.net!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Krzynio" <janel_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Re: Scalony sterownik L297+L298 problem
Date: Mon, 19 Apr 2004 15:03:46 +0200
Witam
Odpaliłem układ (powiedzmy że odpaliłem bo i tak nie działa jak powinien).
Potencjometrem ustawiłem prąd na 20 mA ale jedno mie bardzo dziwi ponieważ
przy wykonaniu kroku prąd wzrasta do ok 2.3A i silnik zaczyna wydawć dziwne
odgłosy ("ćwierka jak skowronek"). Po odłonczeniu silnika od układu w
dalszym ciągu Płynie taki duży prąd ok 2.3A.
Skąd takie prądy gdy niema obciążenia (odłonczony silnik)?
Pozdrawiam.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.rmf.pl!poznan.rmf.pl!news.man.poznan.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Tomasz Bednarz" <tb(usunTO)_at_nospam_internet.pl>
Subject: Re: Scalony sterownik L297+L298 problem
Date: Mon, 19 Apr 2004 19:46:58 +0200
a co mi tam ..... wrzuce to co ci napisalem na prova:
Przesylam artykul wraz ze schematem wg ktorego u mnie wszystko hula
U mnie uklad zmontowany wg artykulu dziala
Zasilam go max 40V a silniki
udeje mi sie rozkrecic do 900 obr/min - takie akurat nietyowe zastosowanie
mam :-)
Niewiem czemu w pewnych położeniach wirnika silnik wydaje specyficzne
"ćwierkanie" kombinowałem z różnymi podłonczeniami silnika i ciągle to
samo
robi 2-3 kroki i "ćwierka jak skowronek" a potem cisza i idzie dalej. Może
już coś sie spaliło np:L298.
Nie wiem co rozumiesz przez "cwierkanie"?
Nie wiem jakich tez silnikow uzywasz - moze diody laczone z uzwojeniami
silnika masz za wolne?
U mnie sytuacja wyglada tak ze silnikami napedzam dwie tarcze
i ktorych obroty sie zmieniaja
Sytuacja wyglada tak ze przy ustabilizowanych obrotach odglosy sa nieznaczne
jednak przy zmianie tych obrotow
silniki wydaja rozne dzwieki jakby stuki
Podejrzewam jednak ze w moim przypadku to nie wina samych silnikow czy
sterownika a sposobu sterowania z ukladu uP
Kazdy z silnikow steruje z osobnego kanalu przerwania maskowalnego a
przerwania moga sie wzajemnie maskowac wiec moze tu sa jakies
"opuszczone cykle" albo cosik ... w kazdym razie na razie nie mam czasu sie
tym zajmowac
W moim zastosowaniu uzywalem silnikow:
57BYG081
57BYGH802
z oferty firmy WOBIT www.wobit.pl
W samej firmie tez sporo na temat silnikow wiedza
Pewnie jutro będe dalej z tym walczył aż do skutku tak więc jak byś mógł
mi
podesłaćten schemacik lub jakieś szczegóły to bendę wdzięczny.
W zalaczeniu
A i jakim napięciem zasilasz L298 bo ja podawałem stabilizowane 12V bo
akurat taki mam w domu zasilacz do testów ale przewiduję 24V.
12V stabilizowane ? Malutko
Wiem .... sprawdz czy przypadkiem zasilanie stopnia koncowego L298 (i
silnika) i sterownika L297 nie powoduje grzania sie
Mialem kiedys taka sytuacje ze w moim przypadku grzal sie cholernie
stabilizator 7805 ... dzialal ale grzal sie
Wiem ze wtedy kombinowalem cos z masami ... kurcze nie pamietam dokladnie o
co chodzilo
Najlepiej zrob zasilanie jak w mojej aplikacji
Koncowka - osobne uzwojenie z trafo i niestabilizowane
Sterownik - osobne 5V stabilizowane oddzielnie
Nie wiem jaki masz silnik ale prawie zawsze mozesz zwiekszyc jego napiecie
sterowania powyzej znamionowego zmniejszajac odpowiednio prad
Na moich silnikach pisze 7,8V a znam gosci co steruja je 110V! zachowujac
maly prad!
Sam z reszta wysterowuje je 40V
przy okazji zapraszam na stronke http://tb.silesianet.pl/badania.htm
znajdziesz tam urzadzenie (wirometr) w ktorym zastosowano sterownik silnikow
i silniki o ktorych pisze
Daj znac jak sie zprawa skonczyla
Zajrzyj jeszcze z ciekawosci tu (sklejse jakos tego linka wczesniej w
calosc)
http://www.google.pl/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=bssllj%24g16
%241%40atlantis.news.tpi.pl&rnum=1&prev=/groups%3Fas_q%3D297%26ie%3DUTF-8%26
oe%3DUTF-8%26as_ugroup%3Dpl.misc.elektronika%26as_uauthors%3DTomasz%2520Bedn
arz%26lr%3D%26hl%3Dpl
Pozdrawiam
TB
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.dialog.net.pl!not-for-mai
From: "Piter" <pit202_spam__at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Scalony sterownik L297+L298 problem
Date: Tue, 20 Apr 2004 08:56:14 +0200
przy wykonaniu kroku prąd wzrasta do ok 2.3A i silnik zaczyna wydawć
dziwne odgłosy ("ćwierka jak skowronek"). Po odłonczeniu silnika od układu
w dalszym ciągu Płynie taki duży prąd ok 2.3A.
Skąd takie prądy gdy niema obciążenia (odłonczony silnik)?
nie wiem, tylko tak mysle ........ ale ........ chyba
brak podstawowych informacji o silnikach krokowych ;-(
BTW : "cwierkanie to normalna sprawa" , raz mocniej raz slabiej
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: "Greg" <xgrzes_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Scalony sterownik L297+L298 problem
Date: Mon, 26 Apr 2004 16:10:42 +0200
a moze mu nieszczesliwie masy tak poprowadziles, ze sie wzbudza..?
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!news.task.gda.pl!newsfeed00.sul.t-online.de!newsfeed01.sul.t-online.de!t-online.de!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai