Regulacja obrotow silnika jednofazowego - JAK?
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl
From: "Jakub Jewula" <qba_at_nospam_studio-qba.com.pl>
Subject: Regulacja obrotow silnika jednofazowego - JAK?
Date: Fri, 19 May 2000 07:51:19 +0200
Mam wentylator ssacy z silnikiem 550W jednofazowym.
Silnik na 2800 obr/min i dosc glosno pracuje, a ja
potrzebuje pelna moc wentylatora sporadycznie.
Czy istnieja jakies gotowe regulatory obrotow do
takiego silnika?
Dopuszczam mozliwosc startu silnika z pelna moca
i dopiero pozniejsze obnizenie obrotow...
Czy warunki pracy silnika mocno sie zmienia?
Zakladam, ze chlodzenie bedzie wystraczajace...
--
Jakub Jewuła studio QbA
profesjonalne skanowanie diapozytywów i negatywów
35mm z nagraniem na CD http://www.skanowanie.com.pl
From: ladzk_at_nospam_ite.waw.pl (Dariusz K. Ladziak)
Subject: Re: Regulacja obrotow silnika jednofazowego - JAK?
Date: Tue, 23 May 2000 21:29:34 GMT
On Fri, 19 May 2000 07:51:19 +0200, "Jakub Jewula"
<qba_at_nospam_studio-qba.com.pl> wrote:
Mam wentylator ssacy z silnikiem 550W jednofazowym.
Silnik na 2800 obr/min i dosc glosno pracuje, a ja
potrzebuje pelna moc wentylatora sporadycznie.
Czy istnieja jakies gotowe regulatory obrotow do
takiego silnika?
Dopuszczam mozliwosc startu silnika z pelna moca
i dopiero pozniejsze obnizenie obrotow...
Czy warunki pracy silnika mocno sie zmienia?
Zakladam, ze chlodzenie bedzie wystraczajace...
Mysle ze bedzie troche trudno. NIe istnieje (bo istniec nie moze) cos
takiego jak "silnik jednofazowy klatkowy zwarty". To co na ogol
okresla sie mianem silnika jednofazowego jest w istocie silnikiem
dwufazowym - jedno uzwojenie zasilane bezposrednio, drugie przez
przesuwnik fazy umozliwia rozruch i stabilizuje prace silnika -
pedzony jedna faza bedzie sie krecil do napotkania wiekszego oporu po
czym nabierze nieprzepartej checi zrobienia sobie przerwy - zas
zatrzymanie wirnika to sfajczenie uzwojen (lub przynajmniej wywalenie
bezpiecznika).
i wlasnie w przesuwniku fazy problem - zwykle w malutkich silnikach
jest to robione zwartym zwojem na drugiej parze nabiegunnikow, w
wiekszych - kondensatorem wlaczonym w szereg z uzwojeniem fazy
pomocniczej. I niestety oba rozwiazania sa mocno uzaleznione od
czestotliwosci - odpada wiec czestotliwosciowe sterowanie predkoscia
obrotowa w szerokim zakresie (no, te 20% w jedna czy druga strone
pewnie by przeszlo) przy zalozeniu ze falownik generuje tylko jedna
faze. Trzebaby zrobic falownik dostarczajacy dwoch faz przesunietych o
ok. 90 stopni - niby nie wyczyn tyle ze seryjnie takich nie robia - na
dokladke uzwojenie pomocnicze ma czesto inne parametry jak glowne,
zatem fazy powinny dawac rozne napiecia...
W sumie - moze prosciej bedzie poszukac silnika trojfazowego o
opdobnych parametrach i podlaczyc typowy falownik lezacy w sklepie na
polce?
--
Darek
From: Andrzej W. <spajk_at_nospam_shell.mt.pl>
Subject: Re: Regulacja obrotow silnika jednofazowego - JAK?
Date: Thu, 25 May 2000 18:30:03 GMT
ladzk_at_nospam_ite.waw.pl (Dariusz K. Ladziak) napisal(a):
czestotliwosci - odpada wiec czestotliwosciowe sterowanie predkoscia
obrotowa w szerokim zakresie (no, te 20% w jedna czy druga strone
pewnie by przeszlo) przy zalozeniu ze falownik generuje tylko jedna
faze. Trzebaby zrobic falownik dostarczajacy dwoch faz przesunietych o
A nie można po prostu sterować nim poprzez regulację wypełnienia sinusa ?
Robiłem kiedyś coś takiego do wiertarki. Regulacja od 0 do maxa. Tyrystor
obcinał odpowiednio sinusa, a sprzężenie zwrotnie dodawało mocy kiedy
wiertarka napotykała opór. Dopuszczalna moc 1000W.
spajk_at_nospam_shell.mt.pl
0603 33 43 27
From: ladzk_at_nospam_ite.waw.pl (Dariusz K. Ladziak)
Subject: Re: Regulacja obrotow silnika jednofazowego - JAK?
Date: Fri, 26 May 2000 19:57:34 GMT
On Thu, 25 May 2000 18:30:03 GMT, Andrzej W. <spajk_at_nospam_shell.mt.pl>
wrote:
ladzk_at_nospam_ite.waw.pl (Dariusz K. Ladziak) napisal(a):
czestotliwosci - odpada wiec czestotliwosciowe sterowanie predkoscia
obrotowa w szerokim zakresie (no, te 20% w jedna czy druga strone
pewnie by przeszlo) przy zalozeniu ze falownik generuje tylko jedna
faze. Trzebaby zrobic falownik dostarczajacy dwoch faz przesunietych o
A nie można po prostu sterować nim poprzez regulację wypełnienia sinusa ?
Robiłem kiedyś coś takiego do wiertarki. Regulacja od 0 do maxa. Tyrystor
obcinał odpowiednio sinusa, a sprzężenie zwrotnie dodawało mocy kiedy
wiertarka napotykała opór. Dopuszczalna moc 1000W.
A czy wiesz jaki silnik masz w wiertarce i jak dziala silnik klatkowy
zwarty?
Bo co do mozliwosci odpowiedz brzmi - nie. Silnik klatkowy zwarty
kreci sie z predkoscia wyznaczona przez czestotliwosc sieci
zasilajacej i dopuszczalny poslizg. Poslizg powinien byc taki zeby
czestotliwosc pradu w wirniku miescila sie w granicach zalozonych
przez konstruktora silnika - zwykle silniki projektowane sa na okolo 1
do 5Hz w wirniku. Zmniejszenie zasilania bez zmiany czestotliwosci
powoduje ze silnik bedzie mial barzdiej miekka charakterystyke -
owszem, pod obciazeniem zwolni ale za cene zwiekszenia poslizgu,
znacznego zwiekszenia pradu pobieranego i znacznego spadku sprawnosci.
W ekstremalnych przypadkach napieciowa regulacja predkosci obrotowej
silnika klatkowego prowadzi do sfajczenia uzwojen...
--
Darek
From: Grzegorz Redlarski <gred_at_nospam_kki.net.pl>
Subject: Re: Regulacja obrotow silnika jednofazowego - JAK?
Date: Sun, 28 May 2000 20:48:41 GMT
Fri, 26 May 2000 19:57:34 GMT ladzk_at_nospam_ite.waw.pl (Dariusz K. Ladziak)
napisal:
Bo co do mozliwosci odpowiedz brzmi - nie. Silnik klatkowy zwarty
kreci sie z predkoscia wyznaczona przez czestotliwosc sieci
zasilajacej i dopuszczalny poslizg. Poslizg powinien byc taki zeby
czestotliwosc pradu w wirniku miescila sie w granicach zalozonych
przez konstruktora silnika - zwykle silniki projektowane sa na okolo 1
do 5Hz w wirniku. Zmniejszenie zasilania bez zmiany czestotliwosci
powoduje ze silnik bedzie mial barzdiej miekka charakterystyke -
owszem, pod obciazeniem zwolni ale za cene zwiekszenia poslizgu,
znacznego zwiekszenia pradu pobieranego i znacznego spadku sprawnosci.
W ekstremalnych przypadkach napieciowa regulacja predkosci obrotowej
silnika klatkowego prowadzi do sfajczenia uzwojen...
Co nie przeszkadza, ze taki wentylatorek (nie napisali na nim, ale tak
na oko ma ze 30W) chodzi u mnie cichutko krecac sie pomalutku.
Napiecie ma obnizone wlaczonym w szereg kondensatorem. Faktem jest, ze
drugi podobny na najnizszym stopniu ma problemy z ruszeniem. Sprawnosc
tez pewnie jest pod psem, ale przy tej mocy to nie problem. Przy 500W
to faktycznie moze byc problem, np. z wydzielanym cieplem.
Swoja droga, to ciekawe jak reguluja obroty w okapach kuchennych. Tam
chyba tez jest silnik klatkowy.
gr
From: Andrzej W. <spajk_at_nospam_shell.mt.pl>
Subject: Re: Regulacja obrotow silnika jednofazowego - JAK?
Date: Tue, 30 May 2000 11:17:00 GMT
ladzk_at_nospam_ite.waw.pl (Dariusz K. Ladziak) napisal(a):
A czy wiesz jaki silnik masz w wiertarce i jak dziala silnik klatkowy
zwarty?
OK, zgadzam się. Autor topicu nie sprecyzował jaki to silnik.
spajk_at_nospam_shell.mt.pl
0603 33 43 27
From: "J.F." <jfox_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Regulacja obrotow silnika jednofazowego - JAK?
Date: Mon, 29 May 2000 07:27:13 GMT
"Andrzej W." wrote:
A nie można po prostu sterować nim poprzez regulację wypełnienia sinusa ?
Robiłem kiedyś coś takiego do wiertarki. Regulacja od 0 do maxa. Tyrystor
obcinał odpowiednio sinusa, a sprzężenie zwrotnie dodawało mocy kiedy
wiertarka napotykała opór. Dopuszczalna moc 1000W.
Tylko ze wiertarka pewnie miala silnik z komutatorem. A to troche
co innego niz tzw "jednofazowy" pradu zmiennego klatkowy,
kubkowy czy histerezowy.
W pewnym stopniu regulacja przez wypelnienie dziala, ale to
nie jest to co tygrysy lubia najbardziej :
1) sam silnik najlepiej pracuje przy niewielkim poslizgu -
czyli czestotliwosc obrotow nieznacznie nizsza niz
czestotliwosc wirowania pola. Inaczej np spada sprawnosc.
SPada tez moment napedowy.
2) indukcyjne obciazenie moze doprowadzic do oglupienia najprostsze
regulatory.
3) O ile regulacja autotransformatorem dziala jeszcze nie najgorzej -
to samo obcinanie sinusa wprowadza dalsze zamieszanie i
nieokreslone skutki - tam w koncu wyindukowany prad oddzialywuje
ze wzbudzajacym, a jak je nagle tniemy, to moze sie okazac ze nie
ma co wspoldzialac.
4) a jak jeszcze rozwazyc ten kondensator w obwodzie zasilany
impulsami .... taaa = drogi i porzadny sterownik to najlepsze
rozwiazanie :-)
J.
From: "TRM" <spam_at_nospam_autorom.pl>
Subject: Re: Regulacja obrotow silnika jednofazowego - JAK?
Date: Wed, 24 May 2000 16:45:59 +0200
Użytkownik Jakub Jewula <qba_at_nospam_studio-qba.com.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:8g2kqn$2gk$1_at_nospam_druid.ceti.com.pl...
Mam wentylator ssacy z silnikiem 550W jednofazowym.
Silnik na 2800 obr/min i dosc glosno pracuje, a ja
potrzebuje pelna moc wentylatora sporadycznie.
Silnik jest dwufazowy (taki z kondensatorem) czy komutatorowy?
Jeśli pierwszy przypadek to wymień na inny egzemplarz, albo zmień jego
zamocowanie.
Zwykle szum powietrza takiego wentylatora jest większy od hałasu silnika
Możliwości regulacji prędkości obrotowych takich silników (tanio!) nie ma.
Jeśli silnik komutatorowy zastosuj "ściemniacz" (albo diodę) do obniżenia
prędkości
A ogólnie poszukaj innego wentylatora
Tadek
From: paw-p_at_nospam_ozi.ar.wroc.pl (Pawel Pawlowicz)
Subject: Re: Regulacja obrotow silnika jednofazowego - JAK?
Date: Thu, 25 May 2000 08:30:59 GMT
Mam wentylator ssacy z silnikiem 550W jednofazowym.
Silnik na 2800 obr/min i dosc glosno pracuje, a ja
potrzebuje pelna moc wentylatora sporadycznie.
Silnik jest dwufazowy (taki z kondensatorem) czy komutatorowy?
Jeśli pierwszy przypadek to wymień na inny egzemplarz, albo zmień jego
zamocowanie.
Zwykle szum powietrza takiego wentylatora jest większy od hałasu silnika
Możliwości regulacji prędkości obrotowych takich silników (tanio!) nie ma.
Owszem, jest. Mozesz zastosowac uklad z triakiem, konieczne jest
jednak zapewnienie symetrii napiecia zasilajacego. Najprosciej mozna
to uzyskac czterema diodami i paroma opornikami (lub drugim triakiem).
Wbrew opiniom, ze konieczny jest falownik, takie urzadzenie dziala, a
nawet jest stosowane w profesjonalnych sterownikach wentylatorow.
Pozdrowienia,
Pawel.
From: "TRM" <spam_at_nospam_autorom.pl>
Subject: Re: Regulacja obrotow silnika jednofazowego - JAK?
Date: Fri, 26 May 2000 00:38:43 +0200
Użytkownik Pawel Pawlowicz <paw-p_at_nospam_ozi.ar.wroc.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:392ce358.11499205_at_nospam_news.pwr.wroc.pl...
Owszem, jest. Mozesz zastosowac uklad z triakiem, konieczne jest
jednak zapewnienie symetrii napiecia zasilajacego. Najprosciej mozna
to uzyskac czterema diodami i paroma opornikami (lub drugim triakiem).
Wbrew opiniom, ze konieczny jest falownik, takie urzadzenie dziala, a
nawet jest stosowane w profesjonalnych sterownikach wentylatorow.
Pozdrowienia,
Pawel.
O tym nie wiedziałem. Możesz coś przybliżyć...
Jaki zakres regulacji? Jaki to jest sposób regulacji? zwykły fazowy - jak w
ściemniaczach ?
Prędkość spada bo napięcia za mało ?
Czy to muszš być specjalnej konstrukcji silniki? Kondensatorowi nie szkodzi
? Uzwojenia pomocnicze się nie przegrzewajš?
Tadek
From: paw-p_at_nospam_ozi.ar.wroc.pl (Pawel Pawlowicz)
Subject: Re: Regulacja obrotow silnika jednofazowego - JAK?
Date: Fri, 26 May 2000 07:48:00 GMT
Owszem, jest. Mozesz zastosowac uklad z triakiem, konieczne jest
jednak zapewnienie symetrii napiecia zasilajacego. Najprosciej mozna
to uzyskac czterema diodami i paroma opornikami (lub drugim triakiem).
Wbrew opiniom, ze konieczny jest falownik, takie urzadzenie dziala, a
nawet jest stosowane w profesjonalnych sterownikach wentylatorow.
Pozdrowienia,
Pawel.
O tym nie wiedziałem. Możesz coś przybliżyć...
Jaki zakres regulacji? Jaki to jest sposób regulacji? zwykły fazowy - jak w
ściemniaczach ?
Prędkość spada bo napięcia za mało ?
Czy to muszš być specjalnej konstrukcji silniki? Kondensatorowi nie szkodzi
? Uzwojenia pomocnicze się nie przegrzewajš?
Tadek
Czesc,
Regulacja jest zwykla, czyli fazowa, jak w sciemniaczach. Zakres jest
ograniczony od dolu, przy niskich obrotach silnik moze nie
wystartowac, i wtedy jest klopot. Trzeba wiec ograniczyc zakres dla
niskich obrotow (lub dorobic skuteczne zabezpieczenie silnika).
Predkosc spada w wyniku poslizgu miedzy predkoscia wirowania pola a
predkoscia wirowania rotora silnika.
Robilem to dla silnikow o roznej konstrukcji, i nie bylo problemow,
kondensatorowi nie szkodzi, nic sie nadmiernie nie grzeje.
Wada jest bardzo maly moment rozruchowy przy nastawieniu na niskie
obroty, uklad nadaje sie wiec praktycznie tylko do wentylatorow.
Schemat odrysowalem z plytki sterownika firmy KUBE. W oryginale
elementem przelaczajacym byl SBS, ale dziala tez z diakiem (nieco inne
wartosci elementow w ukladzie sterowania), choc zaklocenia sa wieksze.
Jesli potrzebujesz nieco teorii poszukaj na www.st.com pod haslem
Triacs, Inductive Load. Jesli chcesz schemat, pisz na priv.
Pozdrawiam,
Pawel
From: ladzk_at_nospam_ite.waw.pl (Dariusz K. Ladziak)
Subject: Re: Regulacja obrotow silnika jednofazowego - JAK?
Date: Fri, 26 May 2000 19:57:37 GMT
On Thu, 25 May 2000 08:30:59 GMT, paw-p_at_nospam_ozi.ar.wroc.pl (Pawel
Pawlowicz) wrote:
Owszem, jest. Mozesz zastosowac uklad z triakiem, konieczne jest
jednak zapewnienie symetrii napiecia zasilajacego.
Boze, nastepny!
Ludzie - a podstawy budowy maszyn elektrycznych w lape i poczytac jak
wygladaja charakterystyki regulacyjne silnika klatkowego zwartego!
--
Darek
From: "TRM" <spam_at_nospam_autorom.pl>
Subject: Re: Regulacja obrotow silnika jednofazowego - JAK?
Date: Fri, 26 May 2000 22:54:48 +0200
Użytkownik Dariusz K. Ladziak <ladzk_at_nospam_ite.waw.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:392e2d24.9903966_at_nospam_news.tpsa.pl...
Ludzie - a podstawy budowy maszyn elektrycznych w lape i poczytac jak
wygladaja charakterystyki regulacyjne silnika klatkowego zwartego!
Olałbyś teorię. Praktyka górš. Fazowa regulacja jest cool :-)....
To tylko wentylator... Ochłodzi silnik... A zwolni bo musi jak nie dostanie
dostatecznego napięcia. Łaski nie robi....:-)
Tadek
From: "Faraon" <faraonix_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Regulacja obrotow silnika jednofazowego - JAK?
Date: Wed, 24 May 2000 20:42:42 GMT
Najprosciej zastosowac cos takiego jak jest w wiertarkach z plynna
regulacja, ale jest to wydatek rzedu 40-60 zl pod warunkiem, ze jest to
silnik komutatorowy.
Faraon
From: JK <Janusz_k_at_nospam_um.bielsko.pl>
Subject: Re: Regulacja obrotow silnika jednofazowego - JAK?
Date: Mon, 29 May 2000 14:20:56 GMT
Hej
Przeczytałem całš dyskusję na temat różnic pomiędzy silnikami i sposobom
sterowania a nikt nie zwórcił uwagi że silnik klatkowy można sterować przez
wycinanie połówek sinusoidy, zakres regulacji ograniczony do pozycji 1/2
1/3 1/5 1/7 i chyba 1/9. Zostało to opisane w starym EElektorze. Składa się
to z dwóch kości + triak i przełšcznika.
Janusz K
From: "http://ise.pl Internetowy Serwer Elektryków" <jgonka_at_nospam_polbox.com>
Subject: Odp: Regulacja obrotow silnika jednofazowego - JAK?
Date: Tue, 30 May 2000 07:18:11 GMT
Nikt też nie wspomniał o komercyjnych rozwišzaniach
wykorzystujšcych jednš z nowszych metod sterowania
silnikiem DTC. Falownik sterowany jest z wykorzystaniem
modelu silnika zoptymalizowanego pod kštem sterowania
momentem.
Oferowane rozwišzanie firmy ABB obejmuje jednak silnki
o mocy od 2.2 do do 630 kW.
polecam:
http://www.ise.pl/firma/abb/industry/index.html
iSerwer Elektryków, http://ise.pl/
Pozdrowienia
Jacek
Użytkownik JK <Janusz_k_at_nospam_um.bielsko.pl> napisał:
Hej
Przeczytałem całš dyskusję na temat różnic pomiędzy silnikami i sposobom
sterowania a nikt nie zwórcił uwagi że silnik klatkowy można sterować
przez
wycinanie połówek sinusoidy, zakres regulacji ograniczony do pozycji 1/2
1/3 1/5 1/7 i chyba 1/9. Zostało to opisane w starym EElektorze. Składa
się
to z dwóch kości + triak i przełšcznika.
Janusz K
From: ladzk_at_nospam_ite.waw.pl (Dariusz K. Ladziak)
Subject: Re: Odp: Regulacja obrotow silnika jednofazowego - JAK?
Date: Wed, 31 May 2000 20:04:07 GMT
On Tue, 30 May 2000 07:18:11 GMT, "http://ise.pl Internetowy Serwer
Elektryków" <jgonka_at_nospam_polbox.com> wrote:
Nikt też nie wspomniał o komercyjnych rozwišzaniach
wykorzystujšcych jednš z nowszych metod sterowania
silnikiem DTC. Falownik sterowany jest z wykorzystaniem
modelu silnika zoptymalizowanego pod kštem sterowania
momentem.
Oferowane rozwišzanie firmy ABB obejmuje jednak silnki
o mocy od 2.2 do do 630 kW.
Najpierw czytac, pozniej pisac... falownik, jak dobrze pamietam,
rozwazalem ja - tyle ze silnik jest "jednofazowy" i mam pytanie - czy
do takich tez sa dostepne falowniki (a przypominam ze uzwojenie fazy
pomocniczej jest zwykle rozne od uzwojenia fazy glownej i roznice te
zaleza od producenta...)?
--
Darek
From: "J.F." <jfox_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Regulacja obrotow silnika jednofazowego - JAK?
Date: Tue, 30 May 2000 08:11:40 GMT
JK wrote:
Przeczytałem całš dyskusję na temat różnic pomiędzy silnikami i sposobom
sterowania a nikt nie zwórcił uwagi że silnik klatkowy można sterować przez
wycinanie połówek sinusoidy, zakres regulacji ograniczony do pozycji 1/2
1/3 1/5 1/7 i chyba 1/9.
Polowek ? Jak wytniesz polowke to zaraz skladowa stala bezpieczniki
wywali.
No i to jest ciagle to samo: silnik pracuje z duzym "poslizgiem",
a projektowany jest na maly ..
J.
From: JK <Janusz_k_at_nospam_um.bielsko.pl>
Subject: Re: Regulacja obrotow silnika jednofazowego - JAK?
Date: Wed, 31 May 2000 07:56:22 GMT
"J.F." wrote:
JK wrote:
Przeczytałem całš dyskusję na temat różnic pomiędzy silnikami i sposobom
sterowania a nikt nie zwórcił uwagi że silnik klatkowy można sterować przez
wycinanie połówek sinusoidy, zakres regulacji ograniczony do pozycji 1/2
1/3 1/5 1/7 i chyba 1/9.
Polowek ? Jak wytniesz polowke to zaraz skladowa stala bezpieczniki
wywali.
Nie wywali bo pojawia się ona póniej, w elektorze układ był opisany.
No i to jest ciagle to samo: silnik pracuje z duzym "poslizgiem",
a projektowany jest na maly ..
J.
Chyba nie, bo zmniejsza się częstotliwość impulsów, tak że poślizg jest mały.
JAnusz K
From: "J.F." <jfox_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Regulacja obrotow silnika jednofazowego - JAK?
Date: Wed, 31 May 2000 15:24:01 GMT
JK wrote:
Przeczytałem całš dyskusję na temat różnic pomiędzy silnikami i sposobom
sterowania a nikt nie zwórcił uwagi że silnik klatkowy można sterować przez
wycinanie połówek sinusoidy, zakres regulacji ograniczony do pozycji 1/2
1/3 1/5 1/7 i chyba 1/9.
Polowek ? Jak wytniesz polowke to zaraz skladowa stala bezpieczniki
wywali.
Nie wywali bo pojawia się ona póniej, w elektorze układ był opisany.
No i to jest ciagle to samo: silnik pracuje z duzym "poslizgiem",
a projektowany jest na maly ..
Chyba nie, bo zmniejsza się częstotliwość impulsów, tak że poślizg jest mały.
Aaaaa - w ten sposob ... wycinamy polowek sporo a zostawiamy co 3 albo
co 5 ..
no, no - ciekawe, pomysl dosc interesujacy.
Co prawda 1/2 to gorzej sobie wyobrazam.
Ale podejrzewam ze tez dziala nie najlepiej - niby podharmoniczne sa,
ale przebieg takiej 1/5 - jak sie jeszcze pomysli o przebiegu na fazie
przesunietej o kondensator .... to chyba tez nie jest to co silniki
lubia
najbardziej :-)
J.