Jak dostosować liczba zwojów w transformatorze z rdzeniem 3 cm do przetwornicy 2x35V?
Toroid i mniejszy rdzen
From: "sariusz" <sariusz_at_nospam_csc.radom.pl>
Subject: Toroid i mniejszy rdzen
Date: Sat, 12 May 2001 11:17:10 +0200
Witam
Ostatnio dorwalem schemat przetwornicy do samochodu na 2x 35V. Wszystko jest
cacy dopoki nie dochodze do strony gdzie jest wyjasnione jak powinien
wygladac transformator.. :(. Jest tam potrzebny rdzen toroidalny o srednicy
4 cm. Niestety mam jedynie 3 cm, wyjete z zasilaczy komputerowych, a w
sklepikach u mnie w miescie nie bardzo moge dostac w/w. Nie wiecie czy mozna
zastosowac taki rdzen zmieniajac ewentualnie liczbe zwojow i jesli tak to
gdzie nawinac wiecej a gdzie mniej ? na pierwotne czy wtorne.
Dzieki za wszelka pomoc
Pozdro
Sariusz
From: jfox_at_nospam_friko6.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: Toroid i mniejszy rdzen
Date: Sun, 13 May 2001 11:40:00 GMT
On Sat, 12 May 2001 11:17:10 +0200, sariusz wrote:
Ostatnio dorwalem schemat przetwornicy do samochodu na 2x 35V. Wszystko jest
cacy dopoki nie dochodze do strony gdzie jest wyjasnione jak powinien
wygladac transformator.. :(. Jest tam potrzebny rdzen toroidalny o srednicy
4 cm. Niestety mam jedynie 3 cm, wyjete z zasilaczy komputerowych, a w
sklepikach u mnie w miescie nie bardzo moge dostac w/w. Nie wiecie czy mozna
zastosowac taki rdzen zmieniajac ewentualnie liczbe zwojow i jesli tak to
Ten zasilac w komputerze ma jakies 200W i tyle da sie z tego rdzenia
wycisnac. Powinno ci starczyc :-)
gdzie nawinac wiecej a gdzie mniej ? na pierwotne czy wtorne.
To nie takie proste :-(
Rdzen ma swoje parametry, i pod nie trzeba trafo i przetwornice
projektowac. Tamten rdzen ma nieznane, twoj ma nieznane pozostaje
zyczyc powodzenia :-)
Jaka to przetwornica - przeciwsobna ? To akurat stosunek liczby zwojow
zostawic bez zmian. Ich ilosc jest w ogole malo krytyczna - to
mozna czestotliwoscia skorygowac - a wlasnie - jak masz zadawana
czestotliwosc pracy ?
Najlepiej to by bylo zmierzyc takie trafo w drugim sprawnym zasilaczu
- zmierzyc napiecie oscyloskopem, czestotliwosc, odwinac uzwojenia,
i nawinac zwojow proporcjonalnie do napiecia.
Ewentualnie na uklad spojrzec - pierwotne jest na 150 lub 300V.
Albo po prostu nawin 1.5 raza wiecej niz masz podane -
jest pewna szansa ze to akurat tyle trzeba :-)
J.
From: Grzegorz Redlarski <gred_at_nospam_kki.net.pl>
Subject: Re: Toroid i mniejszy rdzen
Date: Mon, 14 May 2001 00:09:32 +0200
Sat, 12 May 2001 11:17:10 +0200 "sariusz" <sariusz_at_nospam_csc.radom.pl>
napisal(a):
Witam
Ostatnio dorwalem schemat przetwornicy do samochodu na 2x 35V. Wszystko jest
cacy dopoki nie dochodze do strony gdzie jest wyjasnione jak powinien
wygladac transformator.. :(. Jest tam potrzebny rdzen toroidalny o srednicy
4 cm. Niestety mam jedynie 3 cm, wyjete z zasilaczy komputerowych, a w
sklepikach u mnie w miescie nie bardzo moge dostac w/w. Nie wiecie czy mozna
zastosowac taki rdzen zmieniajac ewentualnie liczbe zwojow i jesli tak to
gdzie nawinac wiecej a gdzie mniej ? na pierwotne czy wtorne.
Rdzen ma duzo wiecej parametrow niz tylko srednice.
Na mniejszym prawdopodobnie mozesz nie zmiescic odpowiedniej ilosci
drutu. Moze tez szybciej wejsc w nasycenie.
Jaka moc podaja na tym schemacie? Jaka czestotliwosc pracy? Jaki typ
przetwornicy? Robiles kiedys cos takiego? Jesli nie bardzo jestes
biegly w te klocki to mozesz miec problemy z uruchomieniem, a jak juz
ruszy to z zakloceniami itp.
BTW, czy chcesz robic taki wzmacniacz co by go w sasiednich
samochodach kierowcy musieli sluchac?
gr
From: Ireneusz Niemczyk <i.niemczyk_at_nospam_multispedytor.com.pl>
Subject: Re: Toroid i mniejszy rdzen
Date: Mon, 14 May 2001 12:55:06 +0200
BTW, czy chcesz robic taki wzmacniacz co by go w sasiednich
samochodach kierowcy musieli sluchac?
gr
Dlaczego zaraz bum,bum+cyk+cyk.....może po prostu lubi dobrej jakości dźwięk i
tyle ;)
--
PZD, Irek.N. (ALIAS)
ps. zaobserwowałem ostatnio peugotka nagłośnionego jak piszesz....sądzę, że gość
nie ma żadnej szansy zobaczyć cokolwiek wyraźnie w lusterkach :)) no chyba że na
przerwę trafi.