swietlowka na 12V
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl
From: "FlasH MM" <FlasH_at_nospam_flash.de>
Subject: swietlowka na 12V
Date: Wed, 23 May 2001 21:24:21 +0200
w jaki sposob zasilac swietlowke np 20 W z akumulatora samochodowego.
kiedys pisalem o tym ale jakos nikt nie mogl mi pomoc.,
ostatnio czesto wylaczaja prad w mojej dzielnicy i myslalem zeby zrobic
alternatywne oswietlenie, doladowywane bateriami slonecznymi (lub
prostownikiem)
tyle ze nie wiem jak zasilac swietlowke , jakim napieciem.
Pozdrawiam
From: jfox_at_nospam_friko6.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: swietlowka na 12V
Date: Wed, 23 May 2001 22:11:19 GMT
On Wed, 23 May 2001 21:24:21 +0200, FlasH MM wrote:
w jaki sposob zasilac swietlowke np 20 W z akumulatora samochodowego.
kiedys pisalem o tym ale jakos nikt nie mogl mi pomoc.,
Pojsc do sklepu i kupic gotowa bateryjna lub samochodowa,
taka rada padla i jest naprawde dobra :-)
ostatnio czesto wylaczaja prad w mojej dzielnicy i myslalem zeby zrobic
alternatywne oswietlenie, doladowywane bateriami slonecznymi (lub prostownikiem)
A moze jednak na zarowkach ? Akumulator i tak najlepiej samochodowy,
to na godzine starczy mimo gorszej wydajnosci.
tyle ze nie wiem jak zasilac swietlowke , jakim napieciem.
Napiecie wyjdzie ok 100V, ale do zaplonu trzeba ~500, i w dodatku
tak naprawde to prad musisz odpowiedni dac - musi byc jakis element
ograniczajacy.
Sa dwa rozwiazania:
a) starannie zaprojektowana przetwornica zaporowa [na jednym
tranzystorze mocy], ktora najpierw da wysokie napiecie a potem
prad ograniczy,
b) przetwornica przeciwsobna do tych ok 150-200V AC, a po drugiej
stronie trafa szeregowo polaczone: dlawik, kondensator,
jedno wlokno swietlowki, kondensator [C2], druga strona
swietlowki.
To drugie rozwiazanie jest o tyle lepsze ze kondensatory i dlawik sie
tak dobiera ze pracuja w rezonansie. Plynie duzy prad, grzeje
wlokienka, na kondensatorach wytwarzaja sie duze napiecia,
lampa sie zapala ... C2 wyskakuje z obwodu, rezonans sie konczy,
zaczyna normalna praca, dlawik prad ogranicza.
Czestotliwosci w obu przypadkach 1-50kHz, unikac 35-38kHz,
bo piloty moga przestac dzialac.
J.