Pomysł na chłodzenie w samochodzie bez klimatyzacji: ogniwo Peltiera w akcji?
Pletier, auto i "klima".
From: "PedrO" <rambler_at_nospam_red.alpha.net.pl>
Subject: Pletier, auto i "klima".
Date: Mon, 6 May 2002 12:29:57 +0200
Robi się ciepło, nie w każdym aucie jest klima,
w moim niestety brak tego urządzonka, założenie
jest zdeko drogie. Czy kto¶ my¶lał nad takim pomysłem
"mini" schłodzenia powietrza:
np. ogniwo pletiera "przyczepione" termicznie do jakiej¶ czę¶ci
w aucie o w miare niskiej temp. (np. wnętrze karoserii)
z drugiej strony było by kilkana¶cie (dziesiąt)
stopni mniej? Rozprowadzić ten "chłód" na jakim¶ radiatorku i przedmuchać
go wiatraczkiem do wnętrza auta...
Co¶ mi zaczyna chodzić po głowie, a może już kto¶ nad tym my¶lał...
skróciło by to (albo ukróciło) moje marzenia....
Robs.
From: Waldemar Krzok <waldemar.krzok_at_nospam_ukbf.fu-berlin.de>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Mon, 06 May 2002 13:01:00 +0200
Robi się ciepło, nie w każdym aucie jest klima,
w moim niestety brak tego urządzonka, założenie
jest zdeko drogie. Czy kto¶ my¶lał nad takim pomysłem
"mini" schłodzenia powietrza:
np. ogniwo pletiera "przyczepione" termicznie do jakiej¶ czę¶ci
w aucie o w miare niskiej temp. (np. wnętrze karoserii)
z drugiej strony było by kilkana¶cie (dziesiąt)
stopni mniej? Rozprowadzić ten "chłód" na jakim¶ radiatorku i przedmuchać
go wiatraczkiem do wnętrza auta...
Co¶ mi zaczyna chodzić po głowie, a może już kto¶ nad tym my¶lał...
skróciło by to (albo ukróciło) moje marzenia....
dobry pomysł, ale jak dla ciebie te 5000zł na klimę za dużo, to
zapomnij.
Waldek
PS
na Peltierach wyjdzie drożej
From: Waldemar Krzok <waldemar.krzok_at_nospam_ukbf.fu-berlin.de>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Mon, 06 May 2002 14:44:08 +0200
dobry pomysł, ale jak dla ciebie te 5000zł na klimę za dużo, to
zapomnij.
Waldek
PS
na Peltierach wyjdzie drożej
Drożej??
Nie my¶lę o KLIMIE tylko o klimie.
Pletier nie jest znów taki drogi.
to się nazywa ogniwo Peltiera. No nie jest takie drogie. Jak chcesz
zrobić klimatyzację dla mrówek, to nawet tanio wyjdzie. Ty potrzebujesz
jakie¶ 300W mocy chłodzącej, dobre odprowadzenie ciepła etc.
Potrzebujesz tych peltierów kilkana¶cie i duuuży radiator.
Tak dla informacji: do ochłodzenia 5l/min powietrza (to nie dużo,
prawda?) do temperatury max. 0 stopni C, miałem peltiery o łącznej mocy
50W. Fakt, że temperatura regulowana i chodziło bardziej o powierzchnię
chłodzącą, ale to taki rząd wielko¶ci. Z małym radiatorem i normalnym
wentylatorkiem Pabsta z PCta osiągnąłem delta_T 15 stopni. Dopiero duży
radiator i duży wentylator pozwolił na osiągnięcie delta_T 40 stopni.
Chłodzenie wodą strony gorącej i już było minus 25 na wyj¶ciu ;-)
Waldek
From: "PedrO" <rambler_at_nospam_red.alpha.net.pl>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Mon, 6 May 2002 15:14:50 +0200
to się nazywa ogniwo Peltiera. No nie jest takie drogie. Jak chcesz
zrobić klimatyzację dla mrówek, to nawet tanio wyjdzie. Ty potrzebujesz
jakie¶ 300W mocy chłodzącej, dobre odprowadzenie ciepła etc.
Potrzebujesz tych peltierów kilkana¶cie i duuuży radiator.
Tak dla informacji: do ochłodzenia 5l/min powietrza (to nie dużo,
prawda?) do temperatury max. 0 stopni C, miałem peltiery o łącznej mocy
50W. Fakt, że temperatura regulowana i chodziło bardziej o powierzchnię
chłodzącą, ale to taki rząd wielko¶ci. Z małym radiatorem i normalnym
wentylatorkiem Pabsta z PCta osiągnąłem delta_T 15 stopni. Dopiero duży
radiator i duży wentylator pozwolił na osiągnięcie delta_T 40 stopni.
Chłodzenie wodą strony gorącej i już było minus 25 na wyj¶ciu ;-)
Waldek
To chyba zostaje wiatraczek... :-))
R.
From: Waldemar Krzok <waldemar.krzok_at_nospam_ukbf.fu-berlin.de>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Mon, 06 May 2002 15:20:55 +0200
to się nazywa ogniwo Peltiera. No nie jest takie drogie. Jak chcesz
zrobić klimatyzację dla mrówek, to nawet tanio wyjdzie. Ty potrzebujesz
jakie¶ 300W mocy chłodzącej, dobre odprowadzenie ciepła etc.
Potrzebujesz tych peltierów kilkana¶cie i duuuży radiator.
[ciach]
To chyba zostaje wiatraczek... :-))
tak. Niestety. Aha, te 300W to już klima, nie KLIMA ;-) Moja w
samochodzie ma chyba 3kW.
Waldek
From: "Piotr Nowak" <piotrus_at_nospam_pocztal.com>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Mon, 06 May 2002 16:16:12 GMT
Moja w
samochodzie ma chyba 3kW.
Ales Peltierow nawkladal :))))))))))))
Zartuje :))
Piotr
From: paparuka_at_nospam_naszdziennik.pl (propeler)
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: 7 May 2002 14:53:14 +0200
Waldemar Krzok napisał:
to się nazywa ogniwo Peltiera. No nie jest takie drogie. Jak chcesz
zrobić klimatyzację dla mrówek, to nawet tanio wyjdzie. Ty potrzebujesz
jakie¶ 300W mocy chłodzącej, dobre odprowadzenie ciepła etc.
Potrzebujesz tych peltierów kilkana¶cie i duuuży radiator.
Tak dla informacji: do ochłodzenia 5l/min powietrza (to nie dużo,
prawda?) do temperatury max. 0 stopni C, miałem peltiery o łącznej mocy
50W. Fakt, że temperatura regulowana i chodziło bardziej o powierzchnię
chłodzącą, ale to taki rząd wielko¶ci. Z małym radiatorem i normalnym
wentylatorkiem Pabsta z PCta osiągnąłem delta_T 15 stopni. Dopiero duży
radiator i duży wentylator pozwolił na osiągnięcie delta_T 40 stopni.
Chłodzenie wodą strony gorącej i już było minus 25 na wyj¶ciu ;-)
dla komfortu w aucie potrzeba ochlodzic temp. powietrza wewnatrz o
jakies 3-5 st.C, tylko pojemnosc kabiny jest spora.
--
pzdr.//
(//)
//propeler
--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.misc.elektronika
From: "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Tue, 7 May 2002 08:52:24 -0500
"propeler" <paparuka_at_nospam_naszdziennik.pl> wrote in message news:3CD7CE01.14866293_at_nospam_naszdziennik.pl...
dla komfortu w aucie potrzeba ochlodzic temp. powietrza
wewnatrz o jakies 3-5 st.C, tylko pojemnosc kabiny jest spora.
Aby ochłodzić powietrze w kabinie o te 3'C to należy
schładzać powietrze na wlocie o 20'C aby skompensować
fakt, że powietrze schłodzone miesza się tylko z nagrzanym
zamiast wypełniać kabinę no i ciągle się od słońca i gorącej
blachy nagrzewa...
Nie chcę mi się przeliczać fahernheitów na stopnie, ale
z testów mojej klimy wynika, że aby efektywnie działała
to przy temperaturze 85F na zewnątrz zimne powietrze
z wlotu powinno być schłodzone do conajmniej 50F a jeszcze
lepiej do 40-45F. Wtedy dopiero działanie klimy jest
odczuwalne podczas jazdy i jedzie się komfortowo.
Na dodatek należy wspomnieć o jeszcze jednym pozytywnym
wpływie klimy na powietrze wewnątrz pomieszczenia (auta).
Mianowicie klima oprócz ochładzania również wydatnie osusza!
Jedną z kilku przyczyn odczuwania gorąca przez ludzi jest
wła¶nie wilgotno¶ć powietrza w którym się przebywa...
Czuć to bardzo wyraźnie w Stanach, gdzie rozbieżno¶ci
parametrów powietrza są znaczne pomiędzy różnymi stanami
i tak np. w Denver, Colorado, nawet przy 96F (37'C)
nie czuje się tak bardzo upału bo powietrze jest suche
o wilgotno¶ci względnej poniżej 20% i cokolwiek się
spocimy natychmiast wyparowuje ochładzając nasz organizm.
Zupełnie inaczej człowiek czuje się w Chicago czy NY
gdzie nawet przy 85F czasem nie daje się wytrzymać, bo
przy typowej w tych mokrych rejonach wilgotno¶ci względnej
powietrza powyżej 80% a czasem nawet powyżej 90% po prostu
jeste¶my mokrzy i spoceni cały czas i nic już z nas nie
paruje - pocenie się, które ma główną funkcję ochłodzić
organizm już w takich wilgotno¶ciach nie skutkuje...
Po prostu jest porno i duszno - ukrop nie do wytrzymania!
Nie wiem zatem czy klima na peltierach, nawet gdyby była
wydajna osuszy również powietrze... Chyba tylko wtedy,
gdy powierznia chłodząca, stykająca się z wlatujacym
powietrzem będzie utrzymywała temperaturę poniżej punktu
rosy i para wodna z powietrza będzie się na tych elementach
skraplać osuszając wlatujące do auta powietrze....
From: Waldemar Krzok <waldemar_at_nospam_zedat.fu-berlin.de>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Sun, 12 May 2002 21:07:29 +0200
Pszemol wrote:
[ciach]
Nie wiem zatem czy klima na peltierach, nawet gdyby była
wydajna osuszy również powietrze... Chyba tylko wtedy,
gdy powierznia chłodząca, stykająca się z wlatujacym
powietrzem będzie utrzymywała temperaturę poniżej punktu
rosy i para wodna z powietrza będzie się na tych elementach
skraplać osuszając wlatujące do auta powietrze....
osuszy, tylko będzie trzeba kilka peltierów więcej ;-) Jak zainstalujesz 1
do 1.5kW peltierów i dodasz dooobre chłodzenie wodne strony ciepłej i
duuuuże chłodnice do tego, pewnie będziesz miał, co chcesz.
Waldek
From: "PedrO" <rambler_at_nospam_red.alpha.net.pl>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Mon, 6 May 2002 14:31:39 +0200
dobry pomysł, ale jak dla ciebie te 5000zł na klimę za dużo, to
zapomnij.
Waldek
PS
na Peltierach wyjdzie drożej
Drożej??
Nie my¶lę o KLIMIE tylko o klimie.
Pletier nie jest znów taki drogi.
R.
From: "Zyga" <ziutek12_at_nospam_priv1.onet.pl>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Mon, 6 May 2002 14:45:18 +0200
Witam serdecznie
ale macie pomysły wiecie ile klima bierze energii kilka KW przecież trzeba
schłodzić ogromne masy powietrza !
Zyga
From: "przemek zyla" <przemek_zyla_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Mon, 6 May 2002 14:48:04 +0200
Witam serdecznie
ale macie pomysły wiecie ile klima bierze energii kilka KW przecież trzeba
schłodzić ogromne masy powietrza !
no bez przesady, jaki accu w samochodzie by to wytrzymal???
trza by sie dowiedziec jak jest to oryginalnie zmajstrowane...
---
void POZDRAWIAM(void){
int Przemek_Zyla
printf (" przemek_zyla_at_nospam_wp.pl \n");
printf (" www.poezy.prv.pl \n"); }
---
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_message.pl>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Mon, 6 May 2002 15:32:17 +0200
Użytkownik "przemek zyla" <przemek_zyla_at_nospam_wp.pl> napisał w wiadomo¶ci
news:ab6024$amj$1_at_nospam_news.tpi.pl...
ale macie pomysły wiecie ile klima bierze energii kilka KW przecież
trzeba
schłodzić ogromne masy powietrza !
no bez przesady, jaki accu w samochodzie by to wytrzymal???
trza by sie dowiedziec jak jest to oryginalnie zmajstrowane...
Faktem jest, że po włączeniu KLIMY zauważalnie ro¶nie zużycie paliwa :-)
A co do konstrukcji to (ztcw) jest to typowy agrageat sprężarkowy napędzany
z paska klinowego. A nie z akumulatora :-)
MDz
From: "przemek zyla" <przemek_zyla_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Mon, 6 May 2002 15:46:13 +0200
Faktem jest, że po włączeniu KLIMY zauważalnie ro¶nie zużycie paliwa :-)
A co do konstrukcji to (ztcw) jest to typowy agrageat sprężarkowy
napędzany
z paska klinowego. A nie z akumulatora :-)
dzieki, dobrze wiedziec:)))
---
void POZDRAWIAM(void){
int Przemek_Zyla
printf (" przemek_zyla_at_nospam_wp.pl \n");
printf (" www.poezy.prv.pl \n"); }
---
From: jfox_at_nospam_poczta.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Mon, 06 May 2002 21:46:34 GMT
On Mon, 6 May 2002 15:32:17 +0200, Marek Dzwonnik wrote:
Faktem jest, że po włączeniu KLIMY zauważalnie ro¶nie zużycie paliwa :-)
W Astrze i Vectrze 1.6, przy predkosciach bliskich max wlaczenie klimy
nie daje zadnych zauwazalnych efektow. IMHO - w tych pojazdach moc
pobiera ponizej 2KM.
J.
From: "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Mon, 6 May 2002 10:22:49 -0500
"przemek zyla" <przemek_zyla_at_nospam_wp.pl> wrote in message news:ab6024$amj$1_at_nospam_news.tpi.pl...
Witam serdecznie
ale macie pomysły wiecie ile klima bierze energii kilka KW przecież trzeba
schłodzić ogromne masy powietrza !
no bez przesady, jaki accu w samochodzie by to wytrzymal???
trza by sie dowiedziec jak jest to oryginalnie zmajstrowane...
???
Przecież sprężarką w klimatyzatorze obraca silnik spalinowy!
From: "kurdebalans" <kurdebalans_at_nospam_skrzynka.pl>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Mon, 6 May 2002 21:14:53 +0200
Witam serdecznie
ale macie pomysły wiecie ile klima bierze energii kilka KW przecież trzeba
schłodzić ogromne masy powietrza !
no bez przesady, jaki accu w samochodzie by to wytrzymal???
trza by sie dowiedziec jak jest to oryginalnie zmajstrowane...
Przecież sprężarką w klimatyzatorze obraca silnik spalinowy!
Jak napisalem gdzie¶ wyżej sprężarka klimatyzatora jest tzw "maszyną
cieplną" która zgodnie z prawami termodynamiki nie przetworzy 5KW na wale
sprężarki na 5 KW mocy absorpcyjnej. Sprawno¶ć tego ustrojstwa jest niestety
b. mała. Moc promieniowania słonecznego na naszej szeroko¶ći geograficznej
latem to jakie¶ 1,5 KW /m2. Stąd moc klimatyzacji jest znacząca dla bilansu
energetycznego silnika. Inne sposoby nie mają sensu bo są droższe. Wyższą
sprawno¶ć mogą osiągnąć tylko inne "nie cieplne maszyny" np ogniwa Peltiera.
Sprawno¶ć teoretyczna ogniw peltiera jest rowna 100 %, ale tylko
teoretyczna. Problem leży w doborze materiałów złącza. Kto¶ kto takie
materiały znajdzie będzie miał kupę kasy i nagrodę Nobla!
[kurdebalans]
From: "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Mon, 6 May 2002 16:10:54 -0500
"kurdebalans" <kurdebalans_at_nospam_skrzynka.pl> wrote in message news:ab6kmd$s6p$1_at_nospam_absinth.dialog.net.pl...
Wyższą sprawno¶ć mogą osiągnąć tylko inne "nie cieplne maszyny"
np ogniwa Peltiera. Sprawno¶ć teoretyczna ogniw peltiera jest
rowna 100 %, ale tylko teoretyczna. Problem leży w doborze
materiałów złącza. Kto¶ kto takie materiały znajdzie będzie
miał kupę kasy i nagrodę Nobla!
A gdy mowa o sprawno¶ci nieteoretycznej tylko praktycznej...
Czy dostępne dzi¶ w handlu ogniwa peltiera (np. te do chłodzenia
CPU w pecetach) mają wyższą czy niższą sprawno¶ć od chłodziarek
sprężarkowych jak te w samochodach?
From: "Piotr Nowak" <piotrus_at_nospam_pocztal.com>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Tue, 07 May 2002 18:11:29 GMT
ale taki cos moze ochlodzic chyba tylko 1 osobę :)
Tak, ta co bedzie w bagazniku ;))))
Piotr
From: "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Tue, 7 May 2002 13:58:05 -0500
"Piotr Nowak" <piotrus_at_nospam_pocztal.com> wrote in message news:lNUB8.15975$Q_6.717722766_at_nospam_newssvr10.news.prodigy.com...
ale taki cos moze ochlodzic chyba tylko 1 osobę :)
Tak, ta co bedzie w bagazniku ;))))
I to nie za bardzo... :-)
From: "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Tue, 7 May 2002 13:57:48 -0500
<obraxan_at_nospam_poczta.onet.pl> wrote in message news:56fe.00000e80.3cd7fdeb_at_nospam_newsgate.onet.pl...
IMHO najtaniej jest kupić przeno¶ny klimatyzator, używany tak za 1000-1500 o
mocy chlodniczej do 1500W i podlączyć go przez przetwornice 12/220V (300zł-bo
gdzies 300-500W mocy elektr), wstawcic to do bagaznika, ale nie wiem czy
klimatyzator taki nie musi stac pionow w czasie pracy !?
ale taki cos moze ochlodzic chyba tylko 1 osobę :)
Co¶ Ci się chyba pomyliło... :-)) Albo żartujesz, prawda? :-)))
Po pierwsze: Klimatyzator (dowolny) jest tylko pompą cieplną.
Pompuje ciepło z jednego miejsca w drugie...
Według Twojego pomysłu (klimatyzator zamknięty w bagażniku)
nie będzie nic chłodził a tylko grzał... Przecież musisz
jako¶ doprowadzić do wymiennika cieplnego chłodzone powietrze
do klimatyzatora i potem odprowadzić go do kabiny... Czyli
co... wentylator + rury? A co zrobić z chłodzeniem sprężarki
klimatyzatora? Pewnie dziurę trzeba wyciąć w karoserii no
i następny wiatrak aby chłodzić sprężarkę, tak? :-)))
Po drugie, klimatyzator bierze znacznie więcej niż 300W.
Zakładając nawet sprawno¶ć 100% (nierealną) to je¶li masz
mocy chłodniczej 1500W to z gniazdka 220V pobierze również
te półtora kilowata... A ponieważ nawet teoretyczna sprawno¶ć
jest niższa niż 100% o praktycznej już nie wspominając to
pobierze z gniazdka znacznie więcej... Dodaj do tego sprawno¶ć
przetwornicy 12V->220V <70% i oblicz jakie prądy będziesz
chciał czerpać z samochodowej instalacji. Tylko siedź wygodnie
w czasie kalkulacji aby¶ nie spadł z krzesła z wrażenia :-))
I teraz się zastanów prądnica w jakim aucie jest w stanie
dać z siebie tyle prądu przy 12V?
Wybacz, ale pomysł zupełnie niepraktyczny pod każdym względem.
From: Romuald Bialy <romek_b_at_nospam_o2.pl>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Tue, 07 May 2002 21:26:36 +0200
Pszemol wrote:
Według Twojego pomysłu (klimatyzator zamknięty w bagażniku)
nie będzie nic chłodził a tylko grzał... Przecież musisz
jako¶ doprowadzić do wymiennika cieplnego chłodzone powietrze
do klimatyzatora i potem odprowadzić go do kabiny... Czyli
co... wentylator + rury? A co zrobić z chłodzeniem sprężarki
klimatyzatora? Pewnie dziurę trzeba wyciąć w karoserii no
i następny wiatrak aby chłodzić sprężarkę, tak? :-)))
Zamontowac klimastyzator na dachu i zrobic dziure do wnetrza na
doprowadzenie chlodnego powietrza ;-)
--
Pozdrawiam.... Romuald Bialy
E'mail: romek_b_at_nospam_o2.pl
WWW: http://www.polbox.com/r/romekb
From: "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Tue, 7 May 2002 14:32:41 -0500
"Romuald Bialy" <romek_b_at_nospam_o2.pl> wrote in message news:3CD82A6C.90FAFCE2_at_nospam_o2.pl...
Pszemol wrote:
Według Twojego pomysłu (klimatyzator zamknięty w bagażniku)
nie będzie nic chłodził a tylko grzał... Przecież musisz
jako¶ doprowadzić do wymiennika cieplnego chłodzone powietrze
do klimatyzatora i potem odprowadzić go do kabiny... Czyli
co... wentylator + rury? A co zrobić z chłodzeniem sprężarki
klimatyzatora? Pewnie dziurę trzeba wyciąć w karoserii no
i następny wiatrak aby chłodzić sprężarkę, tak? :-)))
Zamontowac klimastyzator na dachu i zrobic dziure do wnetrza na
doprowadzenie chlodnego powietrza ;-)
No, to już lepiej :-)))
From: "inkoguto" <pisz_na_at_nospam_berdyczow.pl>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Tue, 7 May 2002 22:17:23 +0200
Użytkownik "Romuald Bialy" <romek_b_at_nospam_o2.pl> napisał w wiadomo¶ci
news:3CD82A6C.90FAFCE2_at_nospam_o2.pl...
Zamontowac klimastyzator na dachu i zrobic dziure do wnetrza na
doprowadzenie chlodnego powietrza ;-)
Urwać dach i szybę przednią i "gaz do dechy" ????:-)
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_message.pl>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Tue, 7 May 2002 22:53:26 +0200
Użytkownik "Romuald Bialy" <romek_b_at_nospam_o2.pl> napisał w wiadomo¶ci
news:3CD82A6C.90FAFCE2_at_nospam_o2.pl...
Zamontowac klimastyzator na dachu i zrobic dziure do wnetrza na
doprowadzenie chlodnego powietrza ;-)
No i mamy Ikarusa z KLIMĄ nad głową kierowcy :-)
Tylko tam jakby trochę więcej prądu do dyspozycji.
--
Marek Dzwonnik mdz_at_nospam_message.pl
GG: #2061027 (zwykle jako 'dostępny-niewidoczny')
From: Romuald Bialy <romek_b_at_nospam_o2.pl>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Wed, 08 May 2002 01:39:25 +0200
Marek Dzwonnik wrote:
Zamontowac klimastyzator na dachu i zrobic dziure do wnetrza na
doprowadzenie chlodnego powietrza ;-)
No i mamy Ikarusa z KLIMĄ nad głową kierowcy :-)
Tylko w miniaturze :-)
--
Pozdrawiam.... Romuald Bialy
E'mail: romek_b_at_nospam_o2.pl
WWW: http://www.polbox.com/r/romekb
From: "Piotr Nowak" <piotrus_at_nospam_pocztal.com>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Tue, 07 May 2002 20:41:06 GMT
Według Twojego pomysłu (klimatyzator zamknięty w bagażniku)
nie będzie nic chłodził a tylko grzał...
Ja wozilem w Pontiacu w bagazniku w zimie ;)))))
Naped na tyl, i pod gorke po lodzie nie chcial wyjezdzac ;) 2 klimy do
bagaznika i smigal pod gorke ze az milo :)))
Piotr
From: "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Tue, 7 May 2002 15:59:51 -0500
"Piotr Nowak" <piotrus_at_nospam_pocztal.com> wrote in message news:CZWB8.15986$oO7.720733327_at_nospam_newssvr10.news.prodigy.com...
Według Twojego pomysłu (klimatyzator zamknięty w bagażniku)
nie będzie nic chłodził a tylko grzał...
Ja wozilem w Pontiacu w bagazniku w zimie ;)))))
Naped na tyl, i pod gorke po lodzie nie chcial wyjezdzac ;)
2 klimy do bagaznika i smigal pod gorke ze az milo :)))
No widzisz... kto¶ Cię podpatrzył i się rozniosło...
Mogłe¶ opatentować ten sposób na "chłodzenie" ...nerwów ;-)
From: <obraxan_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: 7 May 2002 18:16:43 +0200
IMHO najtaniej jest kupić przeno¶ny klimatyzator, używany tak za 1000-1500 o
mocy chlodniczej do 1500W i podlączyć go przez przetwornice 12/220V (300zł-bo
gdzies 300-500W mocy elektr), wstawcic to do bagaznika, ale nie wiem czy
klimatyzator taki nie musi stac pionow w czasie pracy !?
ale taki cos moze ochlodzic chyba tylko 1 osobę :)
pzdr.
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
From: JS <jar0sz_at_nospam_polbox.com>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Wed, 8 May 2002 19:31:09 +0000 (UTC)
Witam !
Po pierwsze - odno¶nie wymagań energetycznych dla klimatyzacji. Musi być
zachowany bilans cieplny: ile energii przepływa do wnętrza (przewodzenie,
promieniowanie, wytwarzanie), tyle klimatyzator musi odprowadzić, inaczej
temperatury nie utrzyma.
Po drugie - parę uwag:
W artykule <ab6kmd$s6p$1_at_nospam_absinth.dialog.net.pl> kurdebalans napisał(a):
Jak napisalem gdzie¶ wyżej sprężarka klimatyzatora jest tzw "maszyną
Tak. Maksymalna sprawno¶ć teoretyczna wynosi n=(Th-Tl)/Th
(Tl - temperatura chłodnicy, Th - temp. grzejnika, obie w skali bezwzględnej).
Dla Th->Tl, n->0.
cieplną" która zgodnie z prawami termodynamiki nie przetworzy 5KW na wale
Sprawno¶ć n=Q/W, Q - moc (energia) użyteczna, W - moc grzejnika.
sprężarki na 5 KW mocy absorpcyjnej. Sprawno¶ć tego ustrojstwa jest niestety
b. mała. Moc promieniowania słonecznego na naszej szeroko¶ći geograficznej
Maszyna może pracować jak silnik i wtedy faktycznie, przy małej różnicy
temperatur sprawno¶ć jest mała (tzn. z grzejnika do chłodnicy musi przepłynąć
dużo ciepła w stosunku do pracy użytecznej). Ta sytuacja jest jednak bardzo
korzystna w przypadku klimatyzatora, który pracuje na odwrót - pobiera energię
mechaniczną i jej kosztem transportuje ciepło z chłodnicy do grzejnika.
Sprawno¶ć faktyczna układu cieplnego (w odniesieniu do teoretycznego limitu)
jest faktycznie raczej niska (pewnie rzędu 1/4).
Th=303K, Tl=293K, n~3.3%. Przy mocy pobieranej Q=1W, idealny klimatyzator
wydobędzie z chłodzonej przestrzeni P=Q(1/n-1) ~29W.
latem to jakie¶ 1,5 KW /m2. Stąd moc klimatyzacji jest znacząca dla bilansu
MZ raczej połowa ^^^^ z tego.
energetycznego silnika. Inne sposoby nie mają sensu bo są droższe. Wyższą
Fakt, może być zauważalny, bo to obciążenie rzędu 1kW.
sprawno¶ć mogą osiągnąć tylko inne "nie cieplne maszyny" np ogniwa Peltiera.
Sprawno¶ć teoretyczna ogniw peltiera jest rowna 100 %, ale tylko
Jeste¶ pewien ? Bo wtedy, działając jako termoogniwo, może przetworzyć całe
ciepło dostarczone na energię elektryczną, a to wygląda mi bardzo podejrzanie;)
PS Nie ręczę za całkowitą poprawno¶ć i użyteczno¶ć przytoczonych tu rozważań,
ani też za skutki tak bezpo¶rednie, jak i po¶rednie wynikłe na skutek podjęcia
pewnych działań, albo powstrzymania się od nich, co do których istnieje
uzasadnione podejrzenie, że mogły zostać podjęte (lub poniechane) pod wpływem
tre¶ci znajdujących się w tym tek¶cie.
;))
--
Pozdrawiam
Jarosław Szynal
From: "kurdebalans" <kurdebalans_at_nospam_skrzynka.pl>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Wed, 8 May 2002 23:58:39 +0200
Zasada działania klimatyzatora jest taka że aby sprężyć czynnik roboczy
trzeba "nad nim" wykonać pracę. Praca ta równa jest energii wydzielonej w
postaci ciepla bo sprężony gaz się nagrzewa zgodnie z zasadami przemiany
adiabatycznej. Gaz rozprężając się w klimatyzatorze czyni to kosztem energii
cieplnej dostarczonej przez otoczenie takiej samej jaką oddał podczas
sprężania. Musi tak być bo stoi za tym zasada zachowania energii. Jednak
przeoczyłem pewien fakt. Mianowicie czynnik roboczy podczas sprężania nie
tylko nagrzewa się w wyniku przemiany gazowej ale skrapla się w wyniku
sprężania bo jego temparatura krytyczna jest wyższa od temperatury w
chłodnicy za sprężarką. W związku z tym odprowadzone musi być jeszcze tzw
ciepło przemiany. Dzieje się to rownież w chłodnicy. Następnie czynnik
roboczy jako ciecz trafia do tzw parownika gdzie pobiera tyle ciepła ile
oddał w chłodnicy. Czyli pobiera ciepło/energię na rozprężenie i na
przemianę fazową cieczy w parę. Wychodzi na to że im wyższe ciepło wła¶ciwe
i ciepło przemiany tym układ działa sprawniej.
jak napisał JS:
Przy mocy pobieranej Q=1W, idealny klimatyzator wydobędzie z chłodzonej
przestrzeni P=Q(1/n-1) ~29W.
hm....
Nad tym się zastanawiam bo jakby zawrócić jakim¶ sposobem te ~29W na wej¶cie
układu to wychodzi mi perpetum mobile.
Co do bezpo¶redniej zamiany energii chemicznej, bez po¶rednictwa maszyny
cieplnej (elektrowni) na energię elektryczną z prawie 100% sprawno¶cią to
informuję że ten sposób jest znany od dawna. Nazywa się to ogniwo paliwowe.
Na wykładach z termodynamiki widziałem też projekt generatora MHD do
przemiany energii spalania bezpo¶rednio w energię elektryczną z teoretyczną
sprawno¶cią 100%.
[kurdebalans]
From: Marek Lewandowski <nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Wed, 08 May 2002 23:18:12 GMT
kurdebalans wygenerował manualnie w wiadomo¶ci
<abc71d$91c$1_at_nospam_absinth.dialog.net.pl> udostępnionej publicznie dnia
jak napisał JS:
Przy mocy pobieranej Q=1W, idealny klimatyzator wydobędzie z chłodzonej
przestrzeni P=Q(1/n-1) ~29W.
hm....
Nad tym się zastanawiam bo jakby zawrócić jakim¶ sposobem te ~29W na wej¶cie
układu to wychodzi mi perpetum mobile.
Sam się przejechałe¶ na sprawno¶ciach ;-))))
29W masz cieplnej, a 1W mechanicznej, żeby to "zawrócić" musisz to
przepu¶cić z powrotem przez cykl Carnota, a ponieważ na wej¶cie, to
znaczy, zę do tej samej temp. chłodnicy, czyli nic a nic na tym nie
zyskasz ;-)
Co do bezpo¶redniej zamiany energii chemicznej, bez po¶rednictwa maszyny
cieplnej (elektrowni) na energię elektryczną z prawie 100% sprawno¶cią to
informuję że ten sposób jest znany od dawna. Nazywa się to ogniwo paliwowe.
Jest z nim tylko taki jeden problem, że ma sk... krótki czas życia...
(
--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051
locustXpoczta|onet|pl
http://locust.republika.pl
[! Odpowiadaj pod cytatem. Tnij cytaty. Podpisuj posty. !]
From: jfox_at_nospam_poczta.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Thu, 9 May 2002 11:45:25 +0000 (UTC)
On Wed, 08 May 2002 23:18:12 GMT, <nospam_at_nospam_poczta.onet.pl> wrote:
kurdebalans wygenerował manualnie w wiadomo¶ci
Co do bezpo¶redniej zamiany energii chemicznej, bez po¶rednictwa maszyny
cieplnej (elektrowni) na energię elektryczną z prawie 100% sprawno¶cią to
informuję że ten sposób jest znany od dawna. Nazywa się to ogniwo paliwowe.
Jest z nim tylko taki jeden problem, że ma sk... krótki czas życia...
Eee - chyba nie.
Natomiast ma pare wad: te dobre pala wodor, a tego nie ma jak przechowywac.
Sa tez na wygodniejsze paliwa ... ale jakos malo powszechne, wiec pewnie
maja inne wady .. np krotki czas zycia :-)
Od chyba dwoch lat slychac np o ogniwie do komorki na metanol.
Piekna sprawa - energii miesci duzo, lekkie, doladowanie z butelki,
tylko jakos ciagle nie mozna tego kupic ...
J.
From: <mstanisz_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: 9 May 2002 14:13:21 +0200
Od chyba dwoch lat slychac np o ogniwie do komorki na metanol.
Piekna sprawa - energii miesci duzo, lekkie, doladowanie z butelki,
tylko jakos ciagle nie mozna tego kupic ...
Bo potencjalni użytkownicy mylą metanol z etanolem i wykorzystują do napędzania
innych komórek? ;-)
msp,anc
Marcin
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
From: Ireneusz Niemczyk <i.niemczyk_at_nospam_multispedytor.com.pl>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Thu, 09 May 2002 14:56:16 +0200
Bo potencjalni użytkownicy mylą metanol z etanolem i wykorzystują do napędzania
innych komórek? ;-)
A potem mają pretensje że im się zasięg traci ;-))
--
PZD, Irek.N.
From: Marek Lewandowski <nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Fri, 10 May 2002 05:39:14 GMT
J.F. wygenerował manualnie w wiadomo¶ci
<slrnadkop5.km.jfox_at_nospam_home.pcmicm.pl> udostępnionej publicznie dnia Thu,
9 May 2002 11:45:25 +0000 (UTC) co następuje:
Jest z nim tylko taki jeden problem, że ma sk... krótki czas życia...
Eee - chyba nie.
Natomiast ma pare wad: te dobre pala wodor, a tego nie ma jak przechowywac.
Sa tez na wygodniejsze paliwa ... ale jakos malo powszechne, wiec pewnie
maja inne wady .. np krotki czas zycia :-)
150h czasu pracy to jest dla mnie KRÓTKI czas życia
--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051
locustXpoczta|onet|pl
http://locust.republika.pl
[! Odpowiadaj pod cytatem. Tnij cytaty. Podpisuj posty. !]
From: jfox_at_nospam_poczta.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Fri, 10 May 2002 12:21:12 +0000 (UTC)
On Fri, 10 May 2002 05:39:14 GMT, <nospam_at_nospam_poczta.onet.pl> wrote:
J.F. wygenerował manualnie w wiadomo¶ci
Jest z nim tylko taki jeden problem, że ma sk... krótki czas życia...
Eee - chyba nie.
Natomiast ma pare wad: te dobre pala wodor, a tego nie ma jak przechowywac.
Sa tez na wygodniejsze paliwa ... ale jakos malo powszechne, wiec pewnie
maja inne wady .. np krotki czas zycia :-)
150h czasu pracy to jest dla mnie KRÓTKI czas życia
Dla mnie tez - tylko pytanie o jakich piszesz ?
Bo ja widzialem oferty na stacjonarne "silownie" z ogniw paliwowych
[na wodor, ewentualnie z towarzyszacym konwerterem ropa->wodor],
to zakladam ze to pare lat powinno dzialac, a nie tydzien.
J.
From: Waldemar Krzok <waldemar.krzok_at_nospam_ukbf.fu-berlin.de>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Fri, 10 May 2002 14:36:11 +0200
Natomiast ma pare wad: te dobre pala wodor, a tego nie ma jak przechowywac.
Sa tez na wygodniejsze paliwa ... ale jakos malo powszechne, wiec pewnie
maja inne wady .. np krotki czas zycia :-)
150h czasu pracy to jest dla mnie KRÓTKI czas życia
Dla mnie tez - tylko pytanie o jakich piszesz ?
Bo ja widzialem oferty na stacjonarne "silownie" z ogniw paliwowych
[na wodor, ewentualnie z towarzyszacym konwerterem ropa->wodor],
to zakladam ze to pare lat powinno dzialac, a nie tydzien.
za miesiąc mają ruszyć w Berlinie dwa autobusy elektryczne przez ogniwa
paliwowe zasilane wodorem. Też mi się zdaje, że oczekują więcej niż
tydzień jazdy.
Waldek
From: Marek Lewandowski <nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Fri, 10 May 2002 20:51:38 GMT
J.F. wygenerował manualnie w wiadomo¶ci
<slrnadnf8o.386.jfox_at_nospam_home.pcmicm.pl> udostępnionej publicznie dnia
Fri, 10 May 2002 12:21:12 +0000 (UTC) co następuje:
150h czasu pracy to jest dla mnie KRÓTKI czas życia
Dla mnie tez - tylko pytanie o jakich piszesz ?
Bo ja widzialem oferty na stacjonarne "silownie" z ogniw paliwowych
[na wodor, ewentualnie z towarzyszacym konwerterem ropa->wodor],
to zakladam ze to pare lat powinno dzialac, a nie tydzien.
O takich, o jakich mówił nasz prof. od energetyki ;-)
Czyli raczej miał na my¶li małe, lekkie i przeno¶ne.
--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051
locustXpoczta|onet|pl
http://locust.republika.pl
[! Odpowiadaj pod cytatem. Tnij cytaty. Podpisuj posty. !]
From: "kurdebalans" <kurdebalans_at_nospam_skrzynka.pl>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Sat, 11 May 2002 00:19:29 +0200
Bo ja widzialem oferty na stacjonarne "silownie" z ogniw paliwowych
[na wodor, ewentualnie z towarzyszacym konwerterem ropa->wodor],
to zakladam ze to pare lat powinno dzialac, a nie tydzien.
O takich, o jakich mówił nasz prof. od energetyki ;-)
Czyli raczej miał na my¶li małe, lekkie i przeno¶ne.
Skala przedsięwzięcia to nie problem techniki ale ekonomii. Jest na taki
zapotrzebowanie i już.
pozdrawiam
[kurdebalans]
From: jfox_at_nospam_poczta.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Thu, 9 May 2002 14:13:06 +0000 (UTC)
On Wed, 8 May 2002 23:58:39 +0200, <kurdebalans_at_nospam_skrzynka.pl> wrote:
Zasada działania klimatyzatora jest taka że aby sprężyć czynnik roboczy
trzeba "nad nim" wykonać pracę. Praca ta równa jest energii wydzielonej w
postaci ciepla bo sprężony gaz się nagrzewa zgodnie z zasadami przemiany
adiabatycznej. Gaz rozprężając się w klimatyzatorze czyni to kosztem energii
cieplnej dostarczonej przez otoczenie takiej samej jaką oddał podczas
sprężania. Musi tak być bo stoi za tym zasada zachowania energii. Jednak
przeoczyłem pewien fakt. Mianowicie czynnik roboczy podczas sprężania nie
tylko nagrzewa się w wyniku przemiany gazowej ale skrapla się w wyniku
sprężania bo jego temparatura krytyczna jest wyższa od temperatury w
chłodnicy za sprężarką. W związku z tym odprowadzone musi być jeszcze tzw
ciepło przemiany.
Sie troche mylisz - mozna chlodzic bez skraplania calkiem sprawnie.
Polecam przeczytanie o cyklu Carnota.
J.
From: JS <jar0sz_at_nospam_polbox.com>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Thu, 9 May 2002 20:38:10 +0000 (UTC)
W artykule <abc71d$91c$1_at_nospam_absinth.dialog.net.pl> kurdebalans napisał(a):
jak napisał JS:
Przy mocy pobieranej Q=1W, idealny klimatyzator wydobędzie z chłodzonej
przestrzeni P=Q(1/n-1) ~29W.
hm....
Nad tym się zastanawiam bo jakby zawrócić jakim¶ sposobem te ~29W na wej¶cie
układu to wychodzi mi perpetum mobile.
Nie odzyskasz więcej niż 1W. Sytuacje są dualne, moc cieplna i mechaniczna
przepływają w odwrotnych kierunkach.
Co do bezpo¶redniej zamiany energii chemicznej, bez po¶rednictwa maszyny
cieplnej (elektrowni) na energię elektryczną z prawie 100% sprawno¶cią to
informuję że ten sposób jest znany od dawna. Nazywa się to ogniwo paliwowe.
I dobrze, energię chemiczną w elektryczną, 100%, proszę bardzo.
Ale sugerowałe¶ (po¶rednio), że termoelement może osiągnąć taką sprawno¶ć
w przetwarzaniu ciepła - stąd wątpliwo¶ci.
Na wykładach z termodynamiki widziałem też projekt generatora MHD do
przemiany energii spalania bezpo¶rednio w energię elektryczną z teoretyczną
sprawno¶cią 100%.
Zróbmy tak: idealny klimatyzator wspomniany wyżej pompuje 29 W ze zbiornika
zimnego. MHD o sprawno¶ci 10% (nie nalegam na 100) czerpiąc 32W ze zbiornika
gorącego do zimnego zwraca wła¶nie 29W (czyli temperatura tu się nie zmienia)
i wytwarza 3.2W na wy¶ciu. Z tego 1W zasila klimatyzator, a 2.2W stanowi
użyteczną moc wyj¶ciową perpetuum mobile ;)
PS Ciekawy offtopic się rozwija :)
--
Pozdrawiam
Jarosław Szynal
From: jfox_at_nospam_poczta.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Fri, 10 May 2002 12:23:05 +0000 (UTC)
On Thu, 9 May 2002 20:38:10 +0000 (UTC), <jar0sz_at_nospam_polbox.com> wrote:
PS Ciekawy offtopic się rozwija :)
No to powrocmy troche blizej tematu - jaka jest sprawnosc termopary
i jak sie to porownuje do idealnej maszyny Carnota.
J.
From: "kurdebalans" <kurdebalans_at_nospam_skrzynka.pl>
Subject: Re: Pletier, auto i "klima".
Date: Fri, 10 May 2002 19:25:01 +0200
PS Ciekawy offtopic się rozwija :)
--
Pozdrawiam
Jarosław Szynal
Szanowny kolego. Ja nie mam monopolu na wiedzę. Jeżeli poczułe¶ się w
jakikolwiek sposób dotknięty to bardzo przepraszam Wszelkie moje sugestie
nie miały charakteu pouczającego tylko żartu, bo przecież energia nie znika
i nie bierze się znikąd. Ta grupa tym różni się od innych że tu nie ma
grupowiczów - "przemądrzałych arogantów". Termodynamikę studiowałem już do¶ć
dawno i nie mam zamiaru wracać do literatury o obiegach lodówkowych.
Jeżeli o ogniwa paliwowe idzie to mój pan profesor od chemi mówił że
najpoważniejszym problemem w ogniwach paliwowych jest tzw membrana
separująca - błona na której zachodzi katalityczne utlenianie paliwa.
Obecnie są to polimery o strukturze utajnionej jako że stoją za tym duuuuże
pieniądze. Istnieją już nawet elektrownie na ogniwa paliwowe zasilane gazem
ziemnym, jeżdzą autobusy komunikacji miejskiej na metanol. To chyba nie jest
dowód małej żywotno¶ci ogniw paliwowych.