Jak działa najprostszy regulator obrotów silnika pr±du stałego z użyciem PWM?

predkosc obrotowa silnika





Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: "mentos" <sen51_at_nospam_alpha.net.pl>
Subject: predkosc obrotowa silnika
Date: Wed, 8 May 2002 21:24:46 +0200


Na jakiej zasadzie jest wykonanany najprostszy regulator obrotów silnika
pradu stałego.
Bo nie wiem czy dobrze słyszałem ale chodzi chyba o wypełnienie przebiegu
prostokątnego .

Proszę o pomoc.

mentos



Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Marek Lewandowski <nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Wed, 08 May 2002 21:50:53 GMT


mentos wygenerował manualnie w wiadomo¶ci
<abbu44$2r6$1_at_nospam_absinth.dialog.net.pl> udostępnionej publicznie dnia
Wed, 8 May 2002 21:24:46 +0200 co następuje:

Na jakiej zasadzie jest wykonanany najprostszy regulator obrotów silnika
pradu stałego.
Bo nie wiem czy dobrze słyszałem ale chodzi chyba o wypełnienie przebiegu
prostokątnego .

tak. Zasila się silnik poprzez klucz tranzystorowy + diodę wolnego
koła. Włączając i wyłączając tranzystor podaje się na przemian
napięcie zasilania i 0V.

Jak potrzeba pracy nawrotnej to 4 tranzystory i 4 diody + co¶ do
odbioru energii...
--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051
locustXpoczta|onet|pl
http://locust.republika.pl
[! Odpowiadaj pod cytatem. Tnij cytaty. Podpisuj posty. !]

Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Romuald Bialy <romek_b_at_nospam_o2.pl>
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Thu, 09 May 2002 00:42:03 +0200


Marek Lewandowski wrote:

tak. Zasila się silnik poprzez klucz tranzystorowy + diodę wolnego
koła. Włączając i wyłączając tranzystor podaje się na przemian
napięcie zasilania i 0V.

To ja mam jedno dodatkowe pytanko:
Silnik o mocy 500W na napiecie 24V DC. Jaka czestotliwosc PWM najlepiej
zastosowac przy tej mocy.
Silnik ten potrafi przy krotkotrwalych przeciazeniach szarpnac i 60A.
Jakich klopotow mozna sie spodziewac ? (jako klucze chce wykozystac 2-3
sztuki IRFZ44)

--
Pozdrawiam.... Romuald Bialy
E'mail: romek_b_at_nospam_o2.pl
WWW: http://www.polbox.com/r/romekb

Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: paw-p_at_nospam_ozi.ar.wroc.pl (Pawel Pawlowicz)
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Thu, 09 May 2002 09:09:55 GMT


On Thu, 09 May 2002 00:42:03 +0200, Romuald Bialy <romek_b_at_nospam_o2.pl>
wrote:

To ja mam jedno dodatkowe pytanko:
Silnik o mocy 500W na napiecie 24V DC. Jaka czestotliwosc PWM najlepiej
zastosowac przy tej mocy.

Silnik 300W sterowalem 20kHz. Troche duzo, ale przy mniejszych
cholernie piszczal.
Zwroc uwage na kostke TPIC 2101 Texasa. Jest co prawda na 12V, ale
daje sie "przystosowac" do 24V.
Pozdrawiam,
Pawel

Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Ireneusz Niemczyk <i.niemczyk_at_nospam_multispedytor.com.pl>
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Thu, 09 May 2002 14:24:59 +0200


To ja mam jedno dodatkowe pytanko:
Silnik o mocy 500W na napiecie 24V DC. Jaka czestotliwosc PWM najlepiej
zastosowac przy tej mocy.

Wow...;-))
Wiesz - przy wyższych częstotliwo¶ciach (np: 10k) jako¶ dziwnie silniki
zaczynały mi tracić moment. Może było to spowodowane ich nieprzystosowaniem
do takiej pracy (typowe prądu stałego o mocy ze 100W/12-24V), a więc pewnie
materiały podłe magnetycznie - nie wiem.).
Staram się stosować raczej niskie częstotliwo¶ci (300Hz.-> 1k), a że
czasami piszczą....mało kiedy to przeszkadza (mocno też zależy od budowy
silnika).

Silnik ten potrafi przy krotkotrwalych przeciazeniach szarpnac i 60A.
Jakich klopotow mozna sie spodziewac ? (jako klucze chce wykozystac 2-3
sztuki IRFZ44)

Silnik zawsze potrafi szarpnąć 3x tyle niż Ci się wydaje ;-)))) a jak
jeszcze dopuszczasz lewe obroty (nawet korbką) - to całkiem przesrane
;-)))

Może poszukaj czego¶ mocniejszego od popularnego IRFZ-a 44. Poszukaj w
Dacpol-u - mają ciekawostki w ofercie (no i pamiętaj o szybkim
przełączaniu klucza). Acha - będziesz też potrzebował jaką¶ dobrą diodkę do
kompletu.

--
PZD, Irek.N.



Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Romuald Bialy <romek_b_at_nospam_o2.pl>
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Thu, 09 May 2002 21:01:09 +0200


Ireneusz Niemczyk wrote:

Staram się stosować raczej niskie częstotliwo¶ci (300Hz.-> 1k), a że
czasami piszczą....mało kiedy to przeszkadza (mocno też zależy od budowy
silnika).

Tak tez myslalem. Bede probowal 200-400Hz - takie buczenie przeszkadzac
nie powinno bo silnik tez swoj halas wytwaza...

Silnik zawsze potrafi szarpnąć 3x tyle niż Ci się wydaje ;-)))) a jak
jeszcze dopuszczasz lewe obroty (nawet korbką) - to całkiem przesrane
;-)))

Niestety bedzie istnialo duze prawdopodobienstwo pokrecenia go do tylu
za os. I tu sie chce zewrzec ten silnik diodami - moze ze dwie podwojne
szczotki 25A 60V wystarcza...

Może poszukaj czego¶ mocniejszego od popularnego IRFZ-a 44. Poszukaj w

Wiesz... IRFZ mozna kupic za pare zl, a takie wynalazki kosztuja 20 i
wiecej za sztuke. Lepiej wsadzic 3 tansze.

przełączaniu klucza). Acha - będziesz też potrzebował jaką¶ dobrą diodkę do
kompletu.

A jakies dodatkowe zabezpieczenia, kondensator rownolegle do motoru, czy
jakie inne transile sa konieczne czy dioda(y) zwrotna wystarczy ?

--
Pozdrawiam.... Romuald Bialy
E'mail: romek_b_at_nospam_o2.pl
WWW: http://www.polbox.com/r/romekb

Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: "Fish" <apf_jf_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Thu, 9 May 2002 23:13:09 +0200



Użytkownik "Romuald Bialy" <romek_b_at_nospam_o2.pl> napisał w wiadomo¶ci
news:3CDAC775.6F4E8D78_at_nospam_o2.pl...
Ireneusz Niemczyk wrote:


Może poszukaj czego¶ mocniejszego od popularnego IRFZ-a 44. Poszukaj w

Wiesz... IRFZ mozna kupic za pare zl, a takie wynalazki kosztuja 20 i
wiecej za sztuke. Lepiej wsadzic 3 tansze.

A zobacz IRF3205 - 50V, 110A, 8mOhm, w obudowie TO220 niestety
I tylko ok. 2 razy droższy od IRFZ44 - przynajmniej tam gdzie go kupuje
(TME)

--
Janusz



Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Romuald Bialy <romek_b_at_nospam_o2.pl>
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Fri, 10 May 2002 20:47:11 +0200


Fish wrote:

A zobacz IRF3205 - 50V, 110A, 8mOhm, w obudowie TO220 niestety
I tylko ok. 2 razy droższy od IRFZ44 - przynajmniej tam gdzie go kupuje
(TME)

Dzieki, sprawdze.

--
Pozdrawiam.... Romuald Bialy
E'mail: romek_b_at_nospam_o2.pl
WWW: http://www.polbox.com/r/romekb

Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Romuald Bialy <romek_b_at_nospam_o2.pl>
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Fri, 10 May 2002 23:26:56 +0200


Fish wrote:

A zobacz IRF3205 - 50V, 110A, 8mOhm, w obudowie TO220 niestety
I tylko ok. 2 razy droższy od IRFZ44 - przynajmniej tam gdzie go kupuje
(TME)

Och dzieki Ci dobry czlowieku !!!
Spodobaly mi sie i moze wystarcza tylko dwa rownolegle :-)

--
Pozdrawiam.... Romuald Bialy
E'mail: romek_b_at_nospam_o2.pl
WWW: http://www.polbox.com/r/romekb

Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: jfox_at_nospam_poczta.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Sat, 11 May 2002 07:04:29 +0000 (UTC)


On Fri, 10 May 2002 23:26:56 +0200, <romek_b_at_nospam_o2.pl> wrote:
A zobacz IRF3205 - 50V, 110A, 8mOhm, w obudowie TO220 niestety
I tylko ok. 2 razy droższy od IRFZ44 - przynajmniej tam gdzie go kupuje
(TME)
Och dzieki Ci dobry czlowieku !!!
Spodobaly mi sie i moze wystarcza tylko dwa rownolegle :-)

Przy takiej energetyce nie kombinuj - naprawa kosztuje wiecej niz jeden
tranzystor ekstra ..

J.

Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Ireneusz Niemczyk <i.niemczyk_at_nospam_multispedytor.com.pl>
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Thu, 09 May 2002 23:19:20 +0200


Tak tez myslalem. Bede probowal 200-400Hz - takie buczenie przeszkadzac
nie powinno bo silnik tez swoj halas wytwaza...

Wła¶nie, jak maszyna sama jest gło¶na - to silnik ujdzie ;-)

Niestety bedzie istnialo duze prawdopodobienstwo pokrecenia go do tylu
za os. I tu sie chce zewrzec ten silnik diodami - moze ze dwie podwojne
szczotki 25A 60V wystarcza...

Jak kto¶ się nie przyłoży do kręcenia - to nie uwali nawet jednej. W końcu 25A to
nie mało :-)

Wiesz... IRFZ mozna kupic za pare zl, a takie wynalazki kosztuja 20 i
wiecej za sztuke. Lepiej wsadzic 3 tansze.

Wiem - ale ja uwalałem pojedyńcze. Nie wiem na czym polega problem - ale po np:
roku pracy czasami IRF-ek leciał. Miałem tak przy silnikach z wycieraczek,
nagrzewnicy (już mocniejszy) jak i z silnikami nawiewu w piecach. Po prostu
silnik czasami albo się zaciągnie łukiem po komutatorze, albo paprochy go zewrą -
nie wiem. Fakt jest taki, że 40A IRF leci przy sterowaniu silnikiem o minimalnej
rezystancji uzwolenia np: 0.8oma i napięciu PWM-a 14V.

A jakies dodatkowe zabezpieczenia, kondensator rownolegle do motoru, czy
jakie inne transile sa konieczne czy dioda(y) zwrotna wystarczy ?

Diodka koniecznie - i to dobra. Ja nie stosowałem żadnych gasików czy
transili....jako¶ nie widziałem potrzeby (zresztą transile to chyba nie do tego).
Warto natomiast zadbać o szybkie przeładowanie bramki IRF-a - inaczej
niepotrzebnie będziesz go grzał.
--
PZD, Irek.N.



Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Romuald Bialy <romek_b_at_nospam_o2.pl>
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Fri, 10 May 2002 20:46:45 +0200


Ireneusz Niemczyk wrote:

Jak kto¶ się nie przyłoży do kręcenia - to nie uwali nawet jednej. W końcu 25A to
nie mało :-)

Niestety moze sie zdazyc ze sie przylozy... I nie bardzo wiem ile pradu
moze wygenerowac taki silnik praktycznie na zwarciu. Lepiej dam dwie.

Warto natomiast zadbać o szybkie przeładowanie bramki IRF-a - inaczej
niepotrzebnie będziesz go grzał.

MAX626 powinien byc dobry :)

--
Pozdrawiam.... Romuald Bialy
E'mail: romek_b_at_nospam_o2.pl
WWW: http://www.polbox.com/r/romekb

Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Marek Lewandowski <nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Fri, 10 May 2002 21:30:25 GMT


Romuald Bialy wygenerował manualnie w wiadomo¶ci
<3CDC1595.BFC9F3BC_at_nospam_o2.pl> udostępnionej publicznie dnia Fri, 10 May
2002 20:46:45 +0200 co następuje:

Ireneusz Niemczyk wrote:

Jak kto¶ się nie przyłoży do kręcenia - to nie uwali nawet jednej. W końcu 25A to
nie mało :-)

Niestety moze sie zdazyc ze sie przylozy... I nie bardzo wiem ile pradu
moze wygenerowac taki silnik praktycznie na zwarciu. Lepiej dam dwie.

nie wiesz? ano licz się to tak:

do DC masz dwa równania (przy zaniedbaniu strat na tarcie):

Ua = Ia * Ra + d(Ia)/dt * La + omega * (c*fi)
Mw = (c*fi) * Ia

Ua - napięcie na wirniku
Ia - prąd wirnika
Ra - rezystancja uzwojeń wirnika
La - indkcyjno¶ć uzwojeń wirnika (przeważnie można pominąć)
d(Ia)/dt - pochodna Ia po czasie (jakby nieczytelnie wyszło)
omega - obroty w rad/s
Mw - moment na wale (N*m)
fi - pole magnetyczne stojana
c - stała charakterystyczna maszyny

(c*fi) jest stałe dla silnika, któremu nie kręcisz przy wzbudzeniu /
ma magnesy trwałe w stojanie.

(c*fi) ustalasz najpierw puszczając silnik na biegu jałowym i mierząc
obroty oraz pobierany prąd, po czym silnik zatrzymujesz, podajesz mu
jakie¶ ze 3V na wirnik i mierzysz prąd (przy zatrzymanym wirniku) -
dostajesz rezystancję uzwojeń. Ważne, żeby ją mierzyć przy ¶wieżo
"przejechanym" komutatorze i przy jakim¶ sensownym prądzie/napięciu,
bo to nie jest opornik ;-)

jak masz Ra i (c*fi) to podstawiasz sobie do pierwszego równania Ua=0,
dostajesz jaki prąd popłynie przez Ra jk kto¶ zakręci wałem z
prędko¶cią omega, a z drugiego równania wyjdzie Ci, jaki opór postawi
maszyna...


--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051
locustXpoczta|onet|pl
http://locust.republika.pl
[! Odpowiadaj pod cytatem. Tnij cytaty. Podpisuj posty. !]

Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Ireneusz Niemczyk <i.niemczyk_at_nospam_multispedytor.com.pl>
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Sat, 11 May 2002 00:21:50 +0200


Ua - napięcie na wirniku
Ia - prąd wirnika
Ra - rezystancja uzwojeń wirnika
La - indkcyjno¶ć uzwojeń wirnika (przeważnie można pominąć)
d(Ia)/dt - pochodna Ia po czasie (jakby nieczytelnie wyszło)
omega - obroty w rad/s
Mw - moment na wale (N*m)
fi - pole magnetyczne stojana
c - stała charakterystyczna maszyny

Bry,
Marku, już widzę jak Romek wyciąga kalkulator i szkrobie się w głowę jakie są parametry
silnika ;-)))

Tak naprawdę to nic nie wiemy o możliwo¶ci wprowadzenia energii w silnik - człowiek,
zgoda - ale przez przekładnie? korbką a może kołem zamachowym i sprzęgłem ? A może
maszyna może odbić i pojawi się tam całkiem sporo?
Ja raczej starał bym się oszacować prąd na podstawie zachowania energii....oszacować ile
może się pojawić na wej¶ciu (wale) silnika i na tej podstawie oszacować ile popłynie w
kabelkach - w końcu i tak cało¶ć mamy w ciepło, więc nie powinno być z tym kłopotu :-)
Zresztą - i tak nie chodzi o konkretne warto¶ci, tylko o ich rząd.

--
PZD, Irek.N.



Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Romuald Bialy <romek_b_at_nospam_o2.pl>
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Sat, 11 May 2002 02:38:43 +0200


Ireneusz Niemczyk wrote:

Ua - napięcie na wirniku
Ia - prąd wirnika
Ra - rezystancja uzwojeń wirnika
La - indkcyjno¶ć uzwojeń wirnika (przeważnie można pominąć)
d(Ia)/dt - pochodna Ia po czasie (jakby nieczytelnie wyszło)
omega - obroty w rad/s
Mw - moment na wale (N*m)
fi - pole magnetyczne stojana
c - stała charakterystyczna maszyny

Bry,
Marku, już widzę jak Romek wyciąga kalkulator i szkrobie się w głowę jakie są parametry
silnika ;-)))

Skad wiedziales ? ;-)))

Zresztą - i tak nie chodzi o konkretne warto¶ci, tylko o ich rząd.

No wlasnie. A poza tym najlepiej bedzie podlaczyc amperomierz do motoru
i zasymulowac najbardziej niekozystne warunki, bo silnik jest z
przekladnia i prawde mowiac nie mam zbyt dokladnych danych o nim. Musze
sie dokladnie przyjzec jak bede na miejscu.

--
Pozdrawiam.... Romuald Bialy
E'mail: romek_b_at_nospam_o2.pl
WWW: http://www.polbox.com/r/romekb

Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Marek Lewandowski <nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Sat, 11 May 2002 06:25:27 GMT


Romuald Bialy wygenerował manualnie w wiadomo¶ci
<3CDC6813.91E140C3_at_nospam_o2.pl> udostępnionej publicznie dnia Sat, 11 May
2002 02:38:43 +0200 co następuje:


Bry,
Marku, już widzę jak Romek wyciąga kalkulator i szkrobie się w głowę jakie są parametry
silnika ;-)))

Skad wiedziales ? ;-)))

Ale napisałem niżej, jak dostać te warto¶ci mając tylko silnik w
gar¶ci.
No, z wyjątkiem La, które tutaj nie ma większego znaczenia i tego, jak
rozebrać (c*fi) na c i fi, ale to się nie da ;-)
--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051
locustXpoczta|onet|pl
http://locust.republika.pl
[! Odpowiadaj pod cytatem. Tnij cytaty. Podpisuj posty. !]

Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Ireneusz Niemczyk <i.niemczyk_at_nospam_multispedytor.com.pl>
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Sat, 11 May 2002 11:27:08 +0200


Ale napisałem niżej, jak dostać te warto¶ci mając tylko silnik w
gar¶ci.
No, z wyjątkiem La, które tutaj nie ma większego znaczenia i tego, jak
rozebrać (c*fi) na c i fi, ale to się nie da ;-)

Wiem ,wiem...wykład super :-) tylko czasami ciężko wyciągnąć silnik z maszyny - może być
ciężki albo notorycznie potrzebny ;-)))

--
PZD, Irek.N.



Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Marek Lewandowski <nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Sat, 11 May 2002 21:43:16 GMT


Ireneusz Niemczyk wygenerował manualnie w wiadomo¶ci
<3CDCE3EC.408448AB_at_nospam_multispedytor.com.pl> udostępnionej publicznie dnia
Sat, 11 May 2002 11:27:08 +0200 co następuje:

Ale napisałem niżej, jak dostać te warto¶ci mając tylko silnik w
gar¶ci.
No, z wyjątkiem La, które tutaj nie ma większego znaczenia i tego, jak
rozebrać (c*fi) na c i fi, ale to się nie da ;-)

Wiem ,wiem...wykład super :-) tylko czasami ciężko wyciągnąć silnik z maszyny - może być
ciężki albo notorycznie potrzebny ;-)))

To ostatnie jest zwłaszcza bardzo wkurzające ;-)


--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051
locustXpoczta|onet|pl
http://locust.republika.pl
[! Odpowiadaj pod cytatem. Tnij cytaty. Podpisuj posty. !]

Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: "Artur" <arturk1_at_nospam_zeus.polsl.gliwice.pl>
Subject: Odp: predkosc obrotowa silnika
Date: Thu, 9 May 2002 23:33:20 +0200



To ja mam jedno dodatkowe pytanko:
Silnik o mocy 500W na napiecie 24V DC. Jaka czestotliwosc PWM najlepiej
zastosowac przy tej mocy.
Wiesz eksperymentalni to mozna tak dorac biorac oscyloskop i dac minimalne
wypelnienie jakie cie interesuje i tak podjezdzac z czestotliwosciam, zeby
prad pobierany przez silnik byl ciagly tzn zeby nie nigdy nie mial wartosci
0.
Pozdrawiam
Artur



Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: jfox_at_nospam_poczta.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Sat, 11 May 2002 07:37:18 +0000 (UTC)


On Thu, 9 May 2002 23:33:20 +0200, <arturk1_at_nospam_zeus.polsl.gliwice.pl> wrote:
Silnik o mocy 500W na napiecie 24V DC. Jaka czestotliwosc PWM najlepiej
zastosowac przy tej mocy.
Wiesz eksperymentalni to mozna tak dorac biorac oscyloskop i dac minimalne
wypelnienie jakie cie interesuje i tak podjezdzac z czestotliwosciam, zeby
prad pobierany przez silnik byl ciagly tzn zeby nie nigdy nie mial wartosci
0.

Mozna - tylko pytanie czy warto ? Tzn czy jest jakas zaleta ... no, moze
oprocz mniejszego grzania silnika - ale przy pracy z ograniczona moca
i tak sie nie grzeje.

Natomiast co do kondensatora na zaciskach - on zasilany PWM swoje
prad w impulsie pobierze. Wypadaloby miedzy tranzystor a kondensator
z silnikiem chocby malenki dlawik wsadzic. I diode przed dlawik.

A swoja droga - ma ktos doswiadczenie z erozja komutatora przez PWM ?
Bo znajomi mieli elektrodrazarki iskrowe - zasilanie to bylo
wypisz wymaluj sterownik PWM :-)

J.

Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: "jerry1111" <jerry1111_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Sat, 11 May 2002 10:59:55 +0200


A swoja droga - ma ktos doswiadczenie z erozja komutatora przez PWM ?

Ano mam. Kilka tys. silnikow sterowanych PWM 24kHz.
Najstarsze chodza 6 lat uzywane na pewno wiecej niz 50% czasu.
Silniki polskie z przekladniami slimakowymi. Warunki pracy maja
nie najlepsze, ale zjawisk negatywnych przy komutatorze nie
zaobserwowalem.

jerry



Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: jfox_at_nospam_poczta.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Sat, 11 May 2002 23:57:29 GMT


On Sat, 11 May 2002 10:59:55 +0200, jerry1111 wrote:
A swoja droga - ma ktos doswiadczenie z erozja komutatora przez PWM ?

Ano mam. Kilka tys. silnikow sterowanych PWM 24kHz.
Najstarsze chodza 6 lat uzywane na pewno wiecej niz 50% czasu.
Silniki polskie z przekladniami slimakowymi. Warunki pracy maja
nie najlepsze, ale zjawisk negatywnych przy komutatorze nie
zaobserwowalem.

Warto wiedziec.
Co to dodkladnie za silniki - bo one same tez dobre .. 6 lat pracy -
toz to jakies 25 tys h pracy ..

A mozna sie zapytac co to za urzadzenia w takiej ilosci robione ?

J.

Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: "jerry1111" <jerry1111_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Sun, 12 May 2002 02:37:08 +0200


Warto wiedziec.
Co to dodkladnie za silniki - bo one same tez dobre .. 6 lat pracy -
toz to jakies 25 tys h pracy ..
Pierwsze sztuki jakos tak poszly z 6 lat temu. I za bardzo
nie wracaja do naprawy. Pewnie szczotki sie wymienia (nawet nie wiem), ale nie odnotowalem
zjawiska, zeby cos zle bylo na komutatorze w wyniku sterowania PWM.
No i jeszcze jedno - te silniki pracuja TYLKO w jedna strone!

Silniki polskie, bodajze ze Skierniewic czy jakos tak. Odkad wykupili te
firme zagraniczniacy, to przestali robic silniki (dla nas robili wersje na zamowienie).
No i jest problem, bo w magazynie sie silniczki koncza ;)))

A mozna sie zapytac co to za urzadzenia w takiej ilosci robione ?

Podajnik drutu do spawania.

jerry



Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Ireneusz Niemczyk <i.niemczyk_at_nospam_multispedytor.com.pl>
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika [OT]
Date: Sat, 11 May 2002 11:32:30 +0200


A swoja droga - ma ktos doswiadczenie z erozja komutatora przez PWM ?
Bo znajomi mieli elektrodrazarki iskrowe - zasilanie to bylo
wypisz wymaluj sterownik PWM :-)

Oooo...a ja wła¶nie zastanawiałem się nad tematem.....znasz może parametry
napięciowo/prądowe takiej głowicy ?
Dacie wiarę, że dobrze wykonana elektroda może wydrążyć prosty kanał (nie
rozkloszowany znaczy się) z tolerancją np: 5/100+ w stosunku do rozmiaru
elektrody ? Kurna - jak to możliwe??????

--
PZD, Irek.N.



Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: jfox_at_nospam_poczta.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika [OT]
Date: Sun, 12 May 2002 16:12:42 GMT


On Sat, 11 May 2002 11:32:30 +0200, Ireneusz Niemczyk wrote:
A swoja droga - ma ktos doswiadczenie z erozja komutatora przez PWM ?
Bo znajomi mieli elektrodrazarki iskrowe - zasilanie to bylo
wypisz wymaluj sterownik PWM :-)

Oooo...a ja wła¶nie zastanawiałem się nad tematem.....znasz może parametry
napięciowo/prądowe takiej głowicy ?

Tam bylo cos ze 40V, i prady rzedu 1A - przynajmniej sredni.

Dacie wiarę, że dobrze wykonana elektroda może wydrążyć prosty kanał (nie
rozkloszowany znaczy się) z tolerancją np: 5/100+ w stosunku do rozmiaru
elektrody ? Kurna - jak to możliwe??????

Ja widzialem z elektroda drutowa. I od razu mi sie zastosowanie
nasunelo - ciecie sejfow. Wolno - ale przynajmniej cisza i spokoj,
tylko lekki szumek. A twardosc pancernej stali nie ma znaczenia :-)

J.


Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Ireneusz Niemczyk <i.niemczyk_at_nospam_multispedytor.com.pl>
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika [OT]
Date: Sun, 12 May 2002 20:14:08 +0200


Tam bylo cos ze 40V, i prady rzedu 1A - przynajmniej sredni.

Mało co¶...mówiono mi o konkretnych KW :-))

Ja widzialem z elektroda drutowa.

A może dla druciarki tyle wystarcza :-))

I od razu mi sie zastosowanie
nasunelo - ciecie sejfow. Wolno - ale przynajmniej cisza i spokoj,
tylko lekki szumek. A twardosc pancernej stali nie ma znaczenia :-)

Tylko ta bryzgająca nafta trochę psuje efekt ;-))))

--
PZD, Irek.N.



Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: jfox_at_nospam_poczta.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika [OT]
Date: Mon, 13 May 2002 18:07:30 GMT


On Sun, 12 May 2002 20:14:08 +0200, Ireneusz Niemczyk wrote:
Tam bylo cos ze 40V, i prady rzedu 1A - przynajmniej sredni.
Mało co¶...mówiono mi o konkretnych KW :-))

Ja widzialem z elektroda drutowa.
A może dla druciarki tyle wystarcza :-))

Mozliwe ze o to chodzi. Przy drucie ~0.3mm i grubosci detalu
do 20mm powierzchnia erodowana nie jest duza ..
tzn dzialalo to troche jak pilka wlosowa.

I od razu mi sie zastosowanie
nasunelo - ciecie sejfow. Wolno - ale przynajmniej cisza i spokoj,
tylko lekki szumek. A twardosc pancernej stali nie ma znaczenia :-)

Tylko ta bryzgająca nafta trochę psuje efekt ;-))))

Zadnej nafty - drutu [molibdenowy] bylo z 500m, przewijal
sie z bebna na beben i to wystarczylo jako chlodzenie.

J.


Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Ireneusz Niemczyk <i.niemczyk_at_nospam_multispedytor.com.pl>
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika [OT]
Date: Tue, 14 May 2002 00:43:50 +0200


Zadnej nafty - drutu [molibdenowy] bylo z 500m, przewijal
sie z bebna na beben i to wystarczylo jako chlodzenie.

O..no prosze, a mnie tłumaczono że nafta jest czynnikiem wypłukującym
drobiny ;-))
Ale chodziło o elektrodrążarki, przy elektropilarce może być inaczej
;-)))
--
PZD, Irek.N.



Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Marek Lewandowski <nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Fri, 10 May 2002 05:38:16 GMT


Romuald Bialy wygenerował manualnie w wiadomo¶ci
<3CD9A9BB.E32D5954_at_nospam_o2.pl> udostępnionej publicznie dnia Thu, 09 May
2002 00:42:03 +0200 co następuje:

Marek Lewandowski wrote:

tak. Zasila się silnik poprzez klucz tranzystorowy + diodę wolnego
koła. Włączając i wyłączając tranzystor podaje się na przemian
napięcie zasilania i 0V.

To ja mam jedno dodatkowe pytanko:
Silnik o mocy 500W na napiecie 24V DC. Jaka czestotliwosc PWM najlepiej
zastosowac przy tej mocy.
Silnik ten potrafi przy krotkotrwalych przeciazeniach szarpnac i 60A.
Jakich klopotow mozna sie spodziewac ? (jako klucze chce wykozystac 2-3
sztuki IRFZ44)

Cholera, że też najciekawsze posty dochodzą do tego mojego serwera
tydzień po czasie!

No to większo¶ć już napisane było, poniżej kHz zasadniczo, ale może
silnik wytrzyma więcej, uważaj na to, co się dzieje na szczotkach przy
przełączaniu komutatora - latają ¶mieci i czasem uwalają mostek. To
jest taka moja teoria dlczego cztery IGBT na 800V 20A poszły w las
przy silniku 120V/1A...
--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051
locustXpoczta|onet|pl
http://locust.republika.pl
[! Odpowiadaj pod cytatem. Tnij cytaty. Podpisuj posty. !]

Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Romuald Bialy <romek_b_at_nospam_o2.pl>
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Fri, 10 May 2002 20:51:00 +0200


Marek Lewandowski wrote:

No to większo¶ć już napisane było, poniżej kHz zasadniczo, ale może
silnik wytrzyma więcej, uważaj na to, co się dzieje na szczotkach przy
przełączaniu komutatora - latają ¶mieci i czasem uwalają mostek. To
jest taka moja teoria dlczego cztery IGBT na 800V 20A poszły w las
przy silniku 120V/1A...

I wlasnie tego sie boje. Co myslicie o zwarciu mosfetow duzym transilem
na 36V i dodatkowo rownolegle do silnika jakis kondensator 470n/400V MKP
?

--
Pozdrawiam.... Romuald Bialy
E'mail: romek_b_at_nospam_o2.pl
WWW: http://www.polbox.com/r/romekb

Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Marek Lewandowski <nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Fri, 10 May 2002 21:31:26 GMT


Romuald Bialy wygenerował manualnie w wiadomo¶ci
<3CDC1694.D1DE23C4_at_nospam_o2.pl> udostępnionej publicznie dnia Fri, 10 May
2002 20:51:00 +0200 co następuje:

Marek Lewandowski wrote:

No to większo¶ć już napisane było, poniżej kHz zasadniczo, ale może
silnik wytrzyma więcej, uważaj na to, co się dzieje na szczotkach przy
przełączaniu komutatora - latają ¶mieci i czasem uwalają mostek. To
jest taka moja teoria dlczego cztery IGBT na 800V 20A poszły w las
przy silniku 120V/1A...

I wlasnie tego sie boje. Co myslicie o zwarciu mosfetow duzym transilem
na 36V i dodatkowo rownolegle do silnika jakis kondensator 470n/400V MKP

Równolegle do silnika jaki¶ gasik, a do tranzstora owszem, możesz co¶
dać, ale raczej więcej niż 36V, bo się będzie nie potrzebnie grzał...
tranzystory masz na ile?
--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051
locustXpoczta|onet|pl
http://locust.republika.pl
[! Odpowiadaj pod cytatem. Tnij cytaty. Podpisuj posty. !]

Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Romuald Bialy <romek_b_at_nospam_o2.pl>
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Sat, 11 May 2002 02:40:42 +0200


Marek Lewandowski wrote:

I wlasnie tego sie boje. Co myslicie o zwarciu mosfetow duzym transilem
na 36V i dodatkowo rownolegle do silnika jakis kondensator 470n/400V MKP

Równolegle do silnika jaki¶ gasik, a do tranzstora owszem, możesz co¶
dać, ale raczej więcej niż 36V, bo się będzie nie potrzebnie grzał...
tranzystory masz na ile?

Na 50V, wiec fakt na 36 troche malo, ale na 42 lub nawet 48V bowinien
byc OK.

--
Pozdrawiam.... Romuald Bialy
E'mail: romek_b_at_nospam_o2.pl
WWW: http://www.polbox.com/r/romekb

Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Marek Lewandowski <nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Sat, 11 May 2002 06:23:13 GMT


Romuald Bialy wygenerował manualnie w wiadomo¶ci
<3CDC688A.219F7AB8_at_nospam_o2.pl> udostępnionej publicznie dnia Sat, 11 May
2002 02:40:42 +0200 co następuje:

Marek Lewandowski wrote:

I wlasnie tego sie boje. Co myslicie o zwarciu mosfetow duzym transilem
na 36V i dodatkowo rownolegle do silnika jakis kondensator 470n/400V MKP

Równolegle do silnika jaki¶ gasik, a do tranzstora owszem, możesz co¶
dać, ale raczej więcej niż 36V, bo się będzie nie potrzebnie grzał...
tranzystory masz na ile?

Na 50V, wiec fakt na 36 troche malo, ale na 42 lub nawet 48V bowinien
byc OK.

Khy, khy, że co?
Silnik na 24V a ty go tranzystormi na 50V pędzisz?
No cóż - IMVHO to by się przydało, żęby one tan na trochę więcej były,
ale... no cóż pożyjemy, zobaczymy.


--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051
locustXpoczta|onet|pl
http://locust.republika.pl
[! Odpowiadaj pod cytatem. Tnij cytaty. Podpisuj posty. !]

Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Ireneusz Niemczyk <i.niemczyk_at_nospam_multispedytor.com.pl>
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Sat, 11 May 2002 11:35:20 +0200


Khy, khy, że co?
Silnik na 24V a ty go tranzystormi na 50V pędzisz?
No cóż - IMVHO to by się przydało, żęby one tan na trochę więcej były,
ale... no cóż pożyjemy, zobaczymy.

Zaraz, są transile o jaki¶ znacznych mocach ? Wydawało mi się, ze mogą one
przyjąć duże prądy, ale nie za często, a przy pracy jako zabezpieczenie przed
przepięciami silnika to będą gasiły non stop - toż to się wypali :-)))

--
PZD, Irek.N.



Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Romuald Bialy <romek_b_at_nospam_o2.pl>
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Sat, 11 May 2002 15:04:25 +0200


Ireneusz Niemczyk wrote:

Khy, khy, że co?
Silnik na 24V a ty go tranzystormi na 50V pędzisz?
No cóż - IMVHO to by się przydało, żęby one tan na trochę więcej były,
ale... no cóż pożyjemy, zobaczymy.

Zaraz, są transile o jaki¶ znacznych mocach ? Wydawało mi się, ze mogą one
przyjąć duże prądy, ale nie za często, a przy pracy jako zabezpieczenie przed
przepięciami silnika to będą gasiły non stop - toż to się wypali :-)))

No, moment, przepiecia to bedzie gasic dioda rownolegla do silnika, a
transil jedynie na wszelaki wypadek :)

--
Pozdrawiam.... Romuald Bialy
E'mail: romek_b_at_nospam_o2.pl
WWW: http://www.polbox.com/r/romekb

Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Ireneusz Niemczyk <i.niemczyk_at_nospam_multispedytor.com.pl>
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Sat, 11 May 2002 16:20:01 +0200


No, moment, przepiecia to bedzie gasic dioda rownolegla do silnika, a
transil jedynie na wszelaki wypadek :)

....uwalenia diody? ;-))))
Sorki, chyba czego¶ nie doczytałem - chcesz równolegle do IRF-a....ciekawe czy
kiedykolwiek co¶ przez niego będzie mogło popłynąć.

--
PZD, Irek.N.



Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Romuald Bialy <romek_b_at_nospam_o2.pl>
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Sat, 11 May 2002 17:21:45 +0200


Ireneusz Niemczyk wrote:

Sorki, chyba czego¶ nie doczytałem - chcesz równolegle do IRF-a....ciekawe czy
kiedykolwiek co¶ przez niego będzie mogło popłynąć.

Lepiej zeby nie, chyba ze sie na komutatorze albo na kablach jakis syf
bedzie generowal to chce w ten sposob zabezpieczyc tranzystory przed
przemiana w druty :)

--
Pozdrawiam.... Romuald Bialy
E'mail: romek_b_at_nospam_o2.pl
WWW: http://www.polbox.com/r/romekb

Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Romuald Bialy <romek_b_at_nospam_o2.pl>
Subject: Re: predkosc obrotowa silnika
Date: Sat, 11 May 2002 15:23:53 +0200


Marek Lewandowski wrote:
Khy, khy, że co?
Silnik na 24V a ty go tranzystormi na 50V pędzisz?
No cóż - IMVHO to by się przydało, żęby one tan na trochę więcej były,
ale... no cóż pożyjemy, zobaczymy.

Podgladalem kilka innych rozwiazan tego sterowania i przewaznie byly 3-4
sztuki IRFZ44, a one tez sa na 50V, wiec mysle ze wystarczy. Tylko te
uklady zabezpieczen byly rozne dziwne i dla tego pytam co najlepiej
zastosowac.
A tranzystory na wiekrze napiecia maja duzo wiekrza RdsON, a na grzaniu
tranzystorow mi nie zalezy.

--
Pozdrawiam.... Romuald Bialy
E'mail: romek_b_at_nospam_o2.pl
WWW: http://www.polbox.com/r/romekb