Jak skonstruować system pomiaru przechyłu modelu statku w basenie?

Re: Pomiar nachylenia





Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Grzegorz Redlarski <gred_at_nospam_kki.net.pl>
Subject: Re: Pomiar nachylenia
Date: Sat, 11 May 2002 00:25:40 +0200



Nadrabiam zaległo¶ci w czytaniu i co widzę:

[Tue, 16 Apr 2002 09:53:27 +0200 "Jerry" <jarlist_at_nospam_go2.pl> napisal:
Jest model statku w basenie, potrzebny jest uklad, ktory zmierzy przekaze do
komputera wielkosc przechylu modelu wgledem poziomu.]

Tue, 16 Apr 2002 11:46:06 +0200 "Jerry" <jarlist_at_nospam_go2.pl> napisal:

Dzieki za info. Widze, ze jednak Analog Devices pozostaje, zeby byla jakas
dokladnosc.

Jako¶ nikt nie zwrócił uwagi na to, że za pomocą czujników
przyspieszenia dokładny pomiar przechyłu uzyskamy tylko w warunkach
statycznych. Je¶li statek będzie się kołysał, to zmierzymy wypadkowe
przyspieszenie złożone z przyspieszenia ziemskiego i dynamicznego.

gr


Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Waldemar Krzok <waldemar_at_nospam_zedat.fu-berlin.de>
Subject: Re: Pomiar nachylenia
Date: Sat, 11 May 2002 18:51:33 +0200



Dzieki za info. Widze, ze jednak Analog Devices pozostaje, zeby byla jakas
dokladnosc.

Jako¶ nikt nie zwrócił uwagi na to, że za pomocą czujników
przyspieszenia dokładny pomiar przechyłu uzyskamy tylko w warunkach
statycznych. Je¶li statek będzie się kołysał, to zmierzymy wypadkowe
przyspieszenie złożone z przyspieszenia ziemskiego i dynamicznego.

jak statek jest sztywny, to, umieszczając dwa czujniki w różnych miejscach,
masz przechył niezależnie od dynamiki.

Waldek

Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Grzegorz Redlarski <gred_at_nospam_kki.net.pl>
Subject: Re: Pomiar nachylenia
Date: Mon, 13 May 2002 00:30:42 +0200


Sat, 11 May 2002 18:51:33 +0200 Waldemar Krzok
<waldemar_at_nospam_zedat.fu-berlin.de> napisal:

Jako¶ nikt nie zwrócił uwagi na to, że za pomocą czujników
przyspieszenia dokładny pomiar przechyłu uzyskamy tylko w warunkach
statycznych. Je¶li statek będzie się kołysał, to zmierzymy wypadkowe
przyspieszenie złożone z przyspieszenia ziemskiego i dynamicznego.

jak statek jest sztywny, to, umieszczając dwa czujniki w różnych miejscach,
masz przechył niezależnie od dynamiki.

Być może dla warunków rzeczywistych, zakładając różne ograniczenia
(np. to, że przyspieszenie dynamiczne ma warto¶ć ¶rednią równą zero w
jakim¶ tam przedziale czasu), da się to wyliczyć. Obliczenia jednak
nie będą chyba proste. W każdym razie nie da się tego wyliczyć na
podstawie aktualnych warto¶ci chwilowych z czujników.

Weźmy dla przykładu sytuację, gdy statek się rozpędza bez zmiany
pochylenia - otrzymamy wypadkowy wektor przyspieszenia odchylony od
pionu. Jak rozpoznać, że nie jest to przechylenie tylko nabieranie
prędko¶ci? Zwłaszcza je¶li dojdzie jeszcze jaka¶ składowa pionowa
przyspieszenia (np. wznoszenie na fali)? Obawiam się, że bez żyroskopu
lub jakiego¶ odniesienia do "lądu" nie uda się tego zrobić.

gr


Poprzedni Następny
Wiadomo¶ć
Spis tre¶ci
From: Waldemar Krzok <waldemar.krzok_at_nospam_ukbf.fu-berlin.de>
Subject: Re: Pomiar nachylenia
Date: Mon, 13 May 2002 14:06:00 +0200




Grzegorz Redlarski schrieb:

Sat, 11 May 2002 18:51:33 +0200 Waldemar Krzok
<waldemar_at_nospam_zedat.fu-berlin.de> napisal:

Jako¶ nikt nie zwrócił uwagi na to, że za pomocą czujników
przyspieszenia dokładny pomiar przechyłu uzyskamy tylko w warunkach
statycznych. Je¶li statek będzie się kołysał, to zmierzymy wypadkowe
przyspieszenie złożone z przyspieszenia ziemskiego i dynamicznego.

jak statek jest sztywny, to, umieszczając dwa czujniki w różnych miejscach,
masz przechył niezależnie od dynamiki.

Być może dla warunków rzeczywistych, zakładając różne ograniczenia
(np. to, że przyspieszenie dynamiczne ma warto¶ć ¶rednią równą zero w
jakim¶ tam przedziale czasu), da się to wyliczyć. Obliczenia jednak
nie będą chyba proste. W każdym razie nie da się tego wyliczyć na
podstawie aktualnych warto¶ci chwilowych z czujników.

Weźmy dla przykładu sytuację, gdy statek się rozpędza bez zmiany
pochylenia - otrzymamy wypadkowy wektor przyspieszenia odchylony od
pionu. Jak rozpoznać, że nie jest to przechylenie tylko nabieranie
prędko¶ci? Zwłaszcza je¶li dojdzie jeszcze jaka¶ składowa pionowa
przyspieszenia (np. wznoszenie na fali)? Obawiam się, że bez żyroskopu
lub jakiego¶ odniesienia do "lądu" nie uda się tego zrobić.

jest wygodniej. Aby być na 100% pewnym, musisz mieć platformę
balistyczną. Albo fizycznie istniejącą, albo wirtualną. Jak dodasz
pomiar prędko¶ci obrotowej, to masz więcej redundancji. Mając jednak dwa
zestawy czujników przyspieszenia w dwóch punktach mierzysz 6 warto¶ci
niezależnych. Jak statek jest bryłą sztywną, to masz też 6 stopni
swobody, więc teoretycznie starczy.

Waldek