Komputerek =?ISO-8859-2?Q?pok=B3adowy_=2E=2E_jak_zrobi=E6_?=



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: pbs <pbs_at_nospam_linux.net.pl>
Subject: Komputerek =?ISO-8859-2?Q?pok=B3adowy_=2E=2E_jak_zrobi=E6_?=
Date: Fri, 07 May 2004 13:46:49 +0200


Witam!
Chciałbym sobie zrobić komputerek pokładowy do samochodu :)
W związku z tym interesuje mnie, jak wykonywany jest pomiar chwilowego
zużycia paliwa ? Jak się powinno to liczyć ? Czy wystarczy znać np.
ilość paliwa spalonego przez samochdód na danym odcinku i czas
otwierania wtryskiwaczy, czy coś więcej ?
Czy dla samochodów z jednopunktowym wtryskiem jest inaczej, niż dla
wielopunktów ?

Pozdrawiam
Przemek

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.pl!niusy.onet.p

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: eolWYTNIJTO_at_nospam_autograf.pl
Subject: Re: Komputerek pokładowy .. jak zrobić ?
Date: 7 May 2004 14:04:50 +0200


Witam!
Chciałbym sobie zrobić komputerek pokładowy do samochodu :)
W związku z tym interesuje mnie, jak wykonywany jest pomiar chwilowego
zużycia paliwa ? Jak się powinno to liczyć ? Czy wystarczy znać np.
ilość paliwa spalonego przez samochdód na danym odcinku i czas
otwierania wtryskiwaczy, czy coś więcej ?
Czy dla samochodów z jednopunktowym wtryskiem jest inaczej, niż dla
wielopunktów ?

Pozdrawiam
Przemek

Też kiedyś się do tego przymierzałem, ale w końcu zmieniłem samochód :).
Zakładając, że ciśnienie na pompie wtryskowej jest stałe, powinien wystarczyć
czas otwarcia wtryskiwaczy. Problem z wyskalowaniem. Ja zamierzałem zrobić to
tak, żeby zliczyć łączny czas otwarcia wtryskiwaczy podczas np. spalania 10
litrów paliwa. Teraz trzeba to odnieść do pokonanej drogi, żeby uzyskać zużycie
w l/100km. Pojawi się więc problem czujnika prędkości. Jeśli samochód ma zapłon
elektroniczny, to ma na ogół jakiś czujnik w skrzyni biegów. Wystarczy się do
niego podpiąć i podobnie jak w powyższym przypadku - wyskalować.
Pozdr
eol

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: pbs <pbs_at_nospam_linux.net.pl>
Subject: Re: Komputerek =?ISO-8859-2?Q?pok=B3adowy_=2E=2E_jak_zrobi?=
Date: Fri, 07 May 2004 14:12:20 +0200


eolWYTNIJTO_at_nospam_autograf.pl wrote:
(..)
Też kiedyś się do tego przymierzałem, ale w końcu zmieniłem samochód :).
Zakładając, że ciśnienie na pompie wtryskowej jest stałe, powinien wystarczyć
czas otwarcia wtryskiwaczy. Problem z wyskalowaniem. Ja zamierzałem zrobić to

Hmm.. A skąd mam wiedzieć, czy jest stałe ciśnienie ?

tak, żeby zliczyć łączny czas otwarcia wtryskiwaczy podczas np. spalania 10
litrów paliwa. Teraz trzeba to odnieść do pokonanej drogi, żeby uzyskać zużycie
w l/100km. Pojawi się więc problem czujnika prędkości. Jeśli samochód ma zapłon
elektroniczny, to ma na ogół jakiś czujnik w skrzyni biegów. Wystarczy się do
niego podpiąć i podobnie jak w powyższym przypadku - wyskalować.
Pozdr
eol


Czyli generalizując - samo zużycie chwilowe można zrealizować opierając
się li tylko na czasie otwarcia wtryskiwaczy ?
Po co czujnik pokonanej drogi ?
Trochę tego nie rozumiem :)
Jakbyś mógł jakiś dłuższy wywód napisać, byloby miło :)

Pozdrawiam
Przemek

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.man.poznan.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "VSS" <news_at_nospam_lasershow.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Komputerek_pok=B3adowy_.._jak_zrobi=E6__=3F?=
Date: Fri, 7 May 2004 14:26:39 +0200


In news:c7fujo$257$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl,
pbs <pbs_at_nospam_linux.net.pl> napisał (a):
Po co czujnik pokonanej drogi ?

bo jak będziesz stał 5h w korku a spalisz 15 litrów beznyny to twój wynik
będzie bez sensu jezeli będziesz chciał liczyc zuzycie na 100km

--
VSS http://www.lasershow.pl
Progressive & Minimal Trance http://www.uridium.prv.pl/


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Konop" <konop13_at_nospam_gazeta.pl>
Subject: Re: Komputerek pokładowy .. jak zrobić ?
Date: Fri, 7 May 2004 15:38:07 +0200


Hmm.. A skąd mam wiedzieć, czy jest stałe ciśnienie ?

Tego poszukaj w opisie silnika na jakiejś nieco bardziej wyspecjalizowanej
stronie. Albo spytaj na jakiejś grupie motoryzacyjnej. Wydaje mi się, że
wszystkie układy wtryskowe mają stałe ciśnienie paliwa, ale pewny nie
jestem.... Popytaj bardziej zorientowanych. A jaki masz samochód?? Ja gdzieś
miałem opisy układów wtryskowych do samochodów marki Skoda (Felicia i
Fabia - silniki 1,3 i 1,6 -Volkswagenowski)... .

Czyli generalizując - samo zużycie chwilowe można zrealizować opierając
się li tylko na czasie otwarcia wtryskiwaczy ?

Jeśli masz stałe ciśnienie przed wtryskiwaczem, to tak :)... .

Po co czujnik pokonanej drogi ?

Bo zużycie podajesz w litrach na 100km... . Jeśli więc zużyjesz 1 litr i
przejedziesz 10km, to masz 10 litrów na 100km, a jeśli zużyjesz 1 litr, ale
przejedziesz 20km, to już masz tylko 5 litrów na 100km :)...
W Skodzie Felicii (opcjonalny :() komputer pokładowy wyświetla albo zużycie
na 100km, albo na godzinę, w zależności od średniej prędkości. Ta druga
opcja jest bardzo przydatna, bo jeśli stoisz w korku, przejechana droga jest
mała, a wynik (baardzo duży) nic nie mówi.... warto rozpatrzyć taką opcję
przy samodzielnej budowie komputerka pokładowego :)... . Jak chcesz, to
gdzieś w necie widziałem jakiś prosty opis tego komputerka do Felicii, mogę
poszukać i Ci podesłać...

Trochę tego nie rozumiem :)
Jakbyś mógł jakiś dłuższy wywód napisać, byloby miło :)

Mam nadzieję, że mój Ci wystarczy :D:D... a jak nie... to się jeszcze
bardziej rozpiszemy :D:D....

Pozrawiam
Konop


-----------------------------------------------------------
ZABEZPIECZENIE ANTYSPAMOWE
Aby wysłać do mnie e-mail:
-usuń z mojego adresu "13"
-wstaw w to miejsce "po"
-wyślij :)



========
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Date: Fri, 7 May 2004 14:28:48 +020

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: =?ISO-8859-2?B?UmU6IEtvbXB1dGVyZWsgcG9rs2Fkb3d5IC4uIGphayB6cm9iaeYgID8=?=


Hello pbs,

Friday, May 7, 2004, 1:46:49 PM, you wrote:

Chciałbym sobie zrobić komputerek pokładowy do samochodu :)

Temat był maglowany może tydzień temu. Poszukaj.

[...]

--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Pablo C" <pch_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Komputerek pokładowy .. jak zrobić ?
Date: Fri, 7 May 2004 16:29:26 +0200


ja zrobiłem komputerek i juz o nim kiedyś pisałem. ma kilkanaście dość
przydatnych funkcji (np. dwa termometry) poza tym jest uniwersalny bo ma
moduł kalibracji i można go dostosować do każdego samochodu z wtryskiem
sterowanym elektronicznie. okazało się również, że z dość dobrym
przybliżeniem współpracuje z tradycyjnymi instalacjami gazowymi (poniżej
litra na 1000km). teraz robię nową wersję. będzie w niej m.in. pomiar
przyspieszenia od 0 do 100, sygnalizacja akustyczna przekroczenia ustawionej
prędkosci, może sygnalizacja konieczności włączenia świateł w zimie i inne.

pozdrawiam
PC



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "arkosss" <arkosss_at_nospam_o2.pl>
Subject: Re: Komputerek pokładowy .. jak zrobić ?
Date: Fri, 7 May 2004 22:01:16 +0200


a udostepniasz ten komp. za free ?? schemat i program ?

pozdrawiam
Arkos


Użytkownik "Pablo C" <pch_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:c7g6hc$84d$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl...
ja zrobiłem komputerek i juz o nim kiedyś pisałem. ma kilkanaście dość
przydatnych funkcji (np. dwa termometry) poza tym jest uniwersalny bo ma
moduł kalibracji i można go dostosować do każdego samochodu z wtryskiem
sterowanym elektronicznie. okazało się również, że z dość dobrym
przybliżeniem współpracuje z tradycyjnymi instalacjami gazowymi (poniżej
litra na 1000km). teraz robię nową wersję. będzie w niej m.in. pomiar
przyspieszenia od 0 do 100, sygnalizacja akustyczna przekroczenia
ustawionej
prędkosci, może sygnalizacja konieczności włączenia świateł w zimie i
inne.

pozdrawiam
PC





========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!opal.futuro.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Pablo_C" <pch[ciach]_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Komputerek pokładowy .. jak zrobić ?
Date: Fri, 7 May 2004 22:54:24 +0200


a udostepniasz ten komp. za free ?? schemat i program ?

póki co nie. ale chętnie pomogę :-)

PC



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: pbs <pbs_at_nospam_linux.net.pl>
Subject: Re: Komputerek =?ISO-8859-2?Q?pok=B3adowy_=2E=2E_jak_zrobi?=
Date: Fri, 07 May 2004 22:51:40 +0000


Pablo C wrote:
ja zrobiłem komputerek i juz o nim kiedyś pisałem. ma kilkanaście dość
(..)
Udostępnij wszelkie materiały :)

Przemek

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!opal.futuro.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Pablo_C" <pch[ciach]_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Komputerek pokładowy .. jak zrobić ?
Date: Fri, 7 May 2004 23:08:11 +0200


zauważyłem, że chwilowo nie mam konkurencji i komputerek bardzo dobrze się
sprzedaje. więc sam rozumiesz ...
ale mogę pomóc bo to jak działa to żadna tajemnica. schemat w zasadzie nie
jest potrzebny bo chyba każdy wie jak działa procek. mój jest na 89s8252 lub
89s53 zależy od wersji. wykorzystuję 3 wejścia przerwaniowe. jedno bramkuje
timer0 liczący czas wtrysku, drugie liczy impulsy drogi oraz startuje i
zatrzymuje timer1 liczący czas między tymi impulsami a trzecie sprawdza stan
wyjścia zegarka pcf8583. wykorzystałem go m.in. do odmierzania czasu
odświeżania danych. reszta zależy od inwencji: wyświetlacz, dodatkowe
funkcje jak komunikacja do pocketPC. ja zrobiłem zwykłego rs-a w
podczerwieni - nie mylić z irdą. podobnie funkcje. to pełna improwizacja.
najważniejszy jest sposób zliczania paliwa i drogi. jak kogoś zainteresuje
to mogę opisać.

pozdrawiam
PC



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!opal.futuro.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: pbs <pbs_at_nospam_linux.net.pl>
Subject: Re: Komputerek =?ISO-8859-2?Q?pok=B3adowy_=2E=2E_jak_zrobi?=
Date: Sat, 08 May 2004 10:38:19 +0000


Pablo_C wrote:
zauważyłem, że chwilowo nie mam konkurencji i komputerek bardzo dobrze się
sprzedaje. więc sam rozumiesz ...
(..)
Pokaż fotkę, podaj cenę ;-)

podczerwieni - nie mylić z irdą. podobnie funkcje. to pełna improwizacja.
najważniejszy jest sposób zliczania paliwa i drogi. jak kogoś zainteresuje
to mogę opisać.

Opisz. Dodatkowo - czy dysponujesz informacjami, gdzie szukać
odpowiednich kabelków w samochodzie ? Problem w tym,że o ile o
elektronice mam jeszcze jako-takie pojęcie, tak o samochodach prawie
żadne :)

Przy okazji - zauważyłem, że przy teście mojej wbudowanej w samochodzie
elektroniki pokazuje ona, że jadę np. 75 km/h, natomiast prędkościomierz
pokazuje 80 km/h. Który z tych pomiarów będzie bliżej prawdy ?

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Pablo C" <pch_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Komputerek pokładowy .. jak zrobić ?
Date: Sat, 8 May 2004 11:41:54 +0200


Pokaż fotkę, podaj cenę ;-)
http://www.allegro.pl/show_item.php?item=23070498
w aktualnej wersji dodałem jeszcze zużycie w litrach na godzinę, gdy
prędkość jest mniejsza niż 5km/h oraz sygnalizację rezerwy w zbiorniku. mam
też wersję dedykowaną do gazu. wtedy zlicza dane tylko wtedy gdy jedzie na
gazie.

Opisz. Dodatkowo - czy dysponujesz informacjami, gdzie szukać
odpowiednich kabelków w samochodzie ? Problem w tym,że o ile o
elektronice mam jeszcze jako-takie pojęcie, tak o samochodach prawie
żadne :)

podłączam się bezpośrednio do wtryskiwaczy i przetwornika drogi. wtryski
sterowane są w układzie OC. więc wystarczy wyszukać masowy - sterujący
przewód i do niego się podpiąć PRZEZ REZYSTOR 1k JAK TYLKO SIĘ DA NAJBLIZEJ
WTRYSKU bo jak cos pójdzie nie tak to się zjara sterownik wtrysku i będzie
kłopot. sygnał wprowadzam na odwracające bufory ze szmitem (40106) i dzielę
napięcie.
kłopot stanowi przetwornik drogi. nie każdy samochód go ma a jest niezbędny
do obliczania niektórych istotnych parametrów: prędkość, dystans, średnie
zużycie, bieżące zużycie itd.

Przy okazji - zauważyłem, że przy teście mojej wbudowanej w samochodzie
elektroniki pokazuje ona, że jadę np. 75 km/h, natomiast prędkościomierz
pokazuje 80 km/h. Który z tych pomiarów będzie bliżej prawdy ?

dokładnie tak jest. ja przy ~200km/h na liczniku mam na kompie 186km/h.
kalibrację wykonuję w odniesieniu do dystansu bo inaczej się nie da i stąd
różnica wskazań. liczniki z zasady pokazują więcej żeby trochę skorygować
naszą wrodzoną potrzebę łamania przepisów.

pozdrawiam
PC



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: pbs <pbs_at_nospam_linux.net.pl>
Subject: Re: Komputerek =?ISO-8859-2?Q?pok=B3adowy_=2E=2E_jak_zrobi?=
Date: Sat, 08 May 2004 20:21:48 +0000


Pablo C wrote:
(..)

podłączam się bezpośrednio do wtryskiwaczy i przetwornika drogi. wtryski
sterowane są w układzie OC. więc wystarczy wyszukać masowy - sterujący
przewód i do niego się podpiąć PRZEZ REZYSTOR 1k JAK TYLKO SIĘ DA NAJBLIZEJ
WTRYSKU bo jak cos pójdzie nie tak to się zjara sterownik wtrysku i będzie
kłopot. sygnał wprowadzam na odwracające bufory ze szmitem (40106) i dzielę
napięcie.

Jak to się zjara sterownik wtrysku ?
Chodzi o to, żeby nasz mierniczek brał ze sterownika jak najmniej prądu ?

kłopot stanowi przetwornik drogi. nie każdy samochód go ma a jest niezbędny
do obliczania niektórych istotnych parametrów: prędkość, dystans, średnie
zużycie, bieżące zużycie itd.


Jak działa taki przetwornik drogi ? Czy to jest jakieś coś, co podaje
impulsy 'w rytm' obrotów kół, że się tak zabawnie wyrażę ? I co zrobić,
jeśli tego nie ma ?
(..)

dokładnie tak jest. ja przy ~200km/h na liczniku mam na kompie 186km/h.
kalibrację wykonuję w odniesieniu do dystansu bo inaczej się nie da i stąd
różnica wskazań. liczniki z zasady pokazują więcej żeby trochę skorygować
naszą wrodzoną potrzebę łamania przepisów.

Hmm.. Czyli bardziej wierzyć elektronice ?

Pozdrawiam
Przemek

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.internetia.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Pablo_C" <pch[ciach]_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Komputerek pokładowy .. jak zrobić ?
Date: Sun, 9 May 2004 00:06:20 +0200


Jak to się zjara sterownik wtrysku ?
Chodzi o to, żeby nasz mierniczek brał ze sterownika jak najmniej prądu ?

nie chodzi o pobór prądu tylko o błąd podłączenia. np. jak zrobisz zwarcie
do +12 choćby przez przypadek to się może coś spalić. więc lepiej dmuchać na
zimne i dać rezystor. w końcu to NIC nie kosztuje.

Jak działa taki przetwornik drogi ? Czy to jest jakieś coś, co podaje
impulsy 'w rytm' obrotów kół, że się tak zabawnie wyrażę ? I co zrobić,
jeśli tego nie ma ?

zazwyczaj hallotron. to taki "tranzystor", którego baza reaguje na pole
magnetyczne. jak nie ma to w aukcji podaję, gdzie kupić.

Hmm.. Czyli bardziej wierzyć elektronice ?
wskazania licznika kilometrów też są zależne od wielu czynników. np. od
stopnia zużycia opon, temperatury powietrza. w końcu ciśnienie w oponach
zależy właśnie od temperatury a od niego średnica kół.

pozdrawiam
PC




========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!mimuw.edu.pl!news.mimuw.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: pbs <pbs_at_nospam_linux.net.pl>
Subject: Re: Komputerek =?ISO-8859-2?Q?pok=B3adowy_=2E=2E_jak_zrobi?=
Date: Sat, 08 May 2004 11:17:45 +0000


Pablo_C wrote:
zauważyłem, że chwilowo nie mam konkurencji i komputerek bardzo dobrze się
sprzedaje. więc sam rozumiesz ...
ale mogę pomóc bo to jak działa to żadna tajemnica. schemat w zasadzie nie

No to fajnie - więc pytania mam następujące:
1. czy potrzebuję tylko impulsów ze sterowania jakiegoś wtryskiwaczy i
jakiegoś czujnika prędkości , czy coś więcej ?
2. jaki jest (mniej więcej) czas otwarcia wtrysku i ile tych otwarć jest
(tyle co obrotów silnika?)
3. skąd brać informacje o prędkości i przejechanych kilometrach (czy te
wyliczać na podstawie prędkości i czasu) oraz o czasie otwarcia
wtryskiwaczy - chodzi mi o to jakie rozwiązania stosuje się w
samochodach i gdzie szukać informacji (schematu) do własnego samochodu
(astra II)

Pozdrawiam
Przemek

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Pablo C" <pch_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Komputerek pokładowy .. jak zrobić ?
Date: Sat, 8 May 2004 11:49:17 +0200


No to fajnie - więc pytania mam następujące:
1. czy potrzebuję tylko impulsów ze sterowania jakiegoś wtryskiwaczy i
jakiegoś czujnika prędkości , czy coś więcej ?

żeby liczyć paliwo to tylko sygnał z wtrysków. ale nie impulsy tylko ich
czas trwania. wtedy mozesz liczyć ile zużyłeś, ile Ci zostało ewentualnie
ile zużywasz na godzinę. reszta parametrów jest nieosiągalna.

2. jaki jest (mniej więcej) czas otwarcia wtrysku i ile tych otwarć jest
(tyle co obrotów silnika?)

na wolnych obrotach ~10ms a max ~800ms na każdą sekundę pracy silnika. ale
to zalezy od samochodu. ja badam tylko jeden wtrysk. do kalibracji nie jest
wymagana ilość cylindrów.

3. skąd brać informacje o prędkości i przejechanych kilometrach (czy te
wyliczać na podstawie prędkości i czasu) oraz o czasie otwarcia
wtryskiwaczy - chodzi mi o to jakie rozwiązania stosuje się w
samochodach i gdzie szukać informacji (schematu) do własnego samochodu
(astra II)

do tego potrzebny jest przetwornik drogi. Twoja astra chyba ma. większość
samochodów z wielopunktowym wtryskiem wymaga informacji o prędkości do
obliczania parametrów wtrysków. mozna też wykorzystać czujnik abs-u.
inrofmacji poszukaj na forum www.autokacik.pl jest tam kącik astry.

pozdrawiam
PC




========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.internetia.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: pbs <pbs_at_nospam_linux.net.pl>
Subject: Re: Komputerek =?ISO-8859-2?Q?pok=B3adowy_=2E=2E_jak_zrobi?=
Date: Sat, 08 May 2004 21:34:15 +0000


Pablo C wrote:
(..)
Okej. Więc powiedz mi czy dobrze rozumuję:
Wyliczam więc z tych danych
1800, co daje mi jakieś 3,3 ml paliwa

Mam już dane do następnych obliczeń, zakładając rozdzielczość czasu 1 s:
3,3 daje jakieś 1,32 ml
0,0193 km
czyli 100 km /0,0193 km * 0,00132 litra , czyli spalanie chwilowe około
6,84 l / 100 km

Reszta, czyli jakieś średnie prędkości itp to same proste obliczenia ,
czy też może są gdzieś jakieś pułapki ? ;-)

Dobrze kombinuję ?
Hmm.
I jeszcze jedno - kiedyś jechałem jakimś bodajże pasatem z takim
wskaźnikiem, aktualizował dane na pewno częściej niż co 1 s. Jak
zmniejszyć czas pomiaru (przy wtrysku otwartym przez podane przez ciebie
800 ms) ?

Pozdrówka
Przemek

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Pablo_C" <pch[ciach]_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Komputerek pokładowy .. jak zrobić ?
Date: Sun, 9 May 2004 00:25:53 +0200


Okej. Więc powiedz mi czy dobrze rozumuję:
- przejeżdżam sobie powiedzmy 100 km , czyli 100 000 metrów
- zliczam łączny czas otwarcia wtrysków , powiedzmy 1800 sekund
- patrzę, ile spaliłem paliwa, powiedzmy 6 l
- patrzę, ile otrzymałem impulsów z przetwornika drogi , powiedzmy 700 000
Wyliczam więc z tych danych
- ilość spalonego paliwa na 1 sekundę otwarcia wtrysków, czyli 6l /
1800, co daje mi jakieś 3,3 ml paliwa

stała wtrysku = 6 litrów / 700 000 ms

- obliczam sobie ilość impulsów na metr drogi, wychodzi 7

Mam już dane do następnych obliczeń, zakładając rozdzielczość czasu 1 s:
- zliczam czas otwarcia wtrysków w czasie pomiaru, powiedzmy 0,4 s
- z tego wyliczam ilość paliwa spalonego w czasie pomiaru, czyli 0,4 *
3,3 daje jakieś 1,32 ml
- ilość impulsów drogi w tym czasie powiedzmy 135
- co daje przejechaną drogę w czasie pomiaru jakieś 19,3 metra, czyli
0,0193 km
- więc ilość spalonego paliwa to jakieś 0,00132 litra na 0,0193 km,
czyli 100 km /0,0193 km * 0,00132 litra , czyli spalanie chwilowe około
6,84 l / 100 km

dokładnie tak.

Reszta, czyli jakieś średnie prędkości itp to same proste obliczenia ,
czy też może są gdzieś jakieś pułapki ? ;-)

Dobrze kombinuję ?

dobrze

Hmm.
I jeszcze jedno - kiedyś jechałem jakimś bodajże pasatem z takim
wskaźnikiem, aktualizował dane na pewno częściej niż co 1 s.

wydaje Ci się.

Jak zmniejszyć czas pomiaru (przy wtrysku otwartym przez podane przez
ciebie 800 ms) ?

nie ma sensu.

1s to czas nieosiągalny nawet dla toyoty. tam odświeżanie jest co 3 sekundy
i dodatkowo nie uwzględnia pewnego faktu. mianowicie wtryski nie dają
pewnych dwóch stanów ;-) czyli, że jest wtrysk i go nie ma. są też stany
nieustalone :-) ale producenci samochodów poszli na łatwiznę i zignorowali
kilka istotnych cech systemów wtryskowych. nie wiem czy wiesz ale w czasie
hamowania silnikiem, gdy obroty silnika utrzymują się powyżej 1.500 obr/min
czas wtrysku wynosi 0ms/sek? właśnie!! absolutnie ZERO=NIC!! dlatego
bezsensem jest wrzucać luz jadąc z górki. mało kto o tym wie. poza tym ze
wskazań komputera wynika, że korzystnie jest dać gaz do dechy i rozpędzić
się do 150km/h a potem hamować sinikiem na V biegu do 40km/h niż jechać cały
czas na IV 60km/h. teraz ciekawostka !!! w chwili gdy sterownik odłącza
wtrysk występuje stan nieustalony i pojawia się masa na wtrysku na stałe.
czyli dla Ciebie wtrysk trwa 1000ms/sek.

tu musisz pokombinować ;-)
PC



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!wsisiz.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: pbs <pbs_at_nospam_linux.net.pl>
Subject: Re: Komputerek =?ISO-8859-2?Q?pok=B3adowy_=2E=2E_jak_zrobi?=
Date: Sun, 09 May 2004 09:13:23 +0000


Pablo_C wrote:
Okej. Więc powiedz mi czy dobrze rozumuję:
- przejeżdżam sobie powiedzmy 100 km , czyli 100 000 metrów
- zliczam łączny czas otwarcia wtrysków , powiedzmy 1800 sekund
- patrzę, ile spaliłem paliwa, powiedzmy 6 l
- patrzę, ile otrzymałem impulsów z przetwornika drogi , powiedzmy 700 000
Wyliczam więc z tych danych
- ilość spalonego paliwa na 1 sekundę otwarcia wtrysków, czyli 6l /
1800, co daje mi jakieś 3,3 ml paliwa


stała wtrysku = 6 litrów / 700 000 ms

skąd te 700 000 ms ? czyli 700 sekund ? nie rozumiem tego, i po co to w
ogóle :)
(..)


Hmm.
I jeszcze jedno - kiedyś jechałem jakimś bodajże pasatem z takim
wskaźnikiem, aktualizował dane na pewno częściej niż co 1 s.


wydaje Ci się.

Nie wydaje mi się. Wyświetlanie było płynne, że tak powiem cyferki na
wyświetlaczu latały jak oszalałe, szczególnie te na 2 miejscu po
przecinku :)
(..)

1s to czas nieosiągalny nawet dla toyoty. tam odświeżanie jest co 3 sekundy
i dodatkowo nie uwzględnia pewnego faktu. mianowicie wtryski nie dają
pewnych dwóch stanów ;-) czyli, że jest wtrysk i go nie ma. są też stany
nieustalone :-) ale producenci samochodów poszli na łatwiznę i zignorowali
kilka istotnych cech systemów wtryskowych. nie wiem czy wiesz ale w czasie
hamowania silnikiem, gdy obroty silnika utrzymują się powyżej 1.500 obr/min
czas wtrysku wynosi 0ms/sek? właśnie!! absolutnie ZERO=NIC!! dlatego

Wiem o tym. To znaczy tak: w instrukcji do mojego auta napisano, że
hamując silnikiem oszczędza się najwięcej paliwa. Nie pisali nic o
wielkości obrotów itp :)

bezsensem jest wrzucać luz jadąc z górki. mało kto o tym wie. poza tym ze
wskazań komputera wynika, że korzystnie jest dać gaz do dechy i rozpędzić
się do 150km/h a potem hamować sinikiem na V biegu do 40km/h niż jechać cały
czas na IV 60km/h. teraz ciekawostka !!! w chwili gdy sterownik odłącza
wtrysk występuje stan nieustalony i pojawia się masa na wtrysku na stałe.
czyli dla Ciebie wtrysk trwa 1000ms/sek.

tu musisz pokombinować ;-)

Jakaś podpowiedź ? :)


I jeszcze jedno. Ponawiam pytanie, które pozostało bez odpowiedzi - czy
ilość otwarć wtrysku (-ów) na minutę jest rowna prędkości obrotowej
silnika ?

Dzięki i pozdrawiam
Przemek

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Pablo_C" <pch[ciach]_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Komputerek pokładowy .. jak zrobić ?
Date: Sun, 9 May 2004 09:59:02 +0200


Pablo_C wrote:
Okej. Więc powiedz mi czy dobrze rozumuję:
- przejeżdżam sobie powiedzmy 100 km , czyli 100 000 metrów
- zliczam łączny czas otwarcia wtrysków , powiedzmy 1800 sekund
- patrzę, ile spaliłem paliwa, powiedzmy 6 l
- patrzę, ile otrzymałem impulsów z przetwornika drogi , powiedzmy 700
000
Wyliczam więc z tych danych
- ilość spalonego paliwa na 1 sekundę otwarcia wtrysków, czyli 6l /
1800, co daje mi jakieś 3,3 ml paliwa


stała wtrysku = 6 litrów / 700 000 ms

skąd te 700 000 ms ? czyli 700 sekund ? nie rozumiem tego, i po co to w
ogóle :)

oops. miało być 1 800 000ms (czyli 1 800 sek) z Twojego przykładu

(..)


Hmm.
I jeszcze jedno - kiedyś jechałem jakimś bodajże pasatem z takim
wskaźnikiem, aktualizował dane na pewno częściej niż co 1 s.


wydaje Ci się.

Nie wydaje mi się. Wyświetlanie było płynne, że tak powiem cyferki na
wyświetlaczu latały jak oszalałe, szczególnie te na 2 miejscu po
przecinku :)
(..)

no chyba. że tak. ale to przesada. jedna sekunda to jest aż nadto. ale nic
nie stoi na przeszkodzie, żeby zrobić tak Ty chcesz. muszisz odświeżać dane
co np 100ms i będzie po Twojemu. potrzeba do tego wykorzystać kolejny timer
albo sygnał z zewnątrz - ja tak robię ale co 1 sek.


1s to czas nieosiągalny nawet dla toyoty. tam odświeżanie jest co 3
sekundy
i dodatkowo nie uwzględnia pewnego faktu. mianowicie wtryski nie dają
pewnych dwóch stanów ;-) czyli, że jest wtrysk i go nie ma. są też stany
nieustalone :-) ale producenci samochodów poszli na łatwiznę i
zignorowali
kilka istotnych cech systemów wtryskowych. nie wiem czy wiesz ale w
czasie
hamowania silnikiem, gdy obroty silnika utrzymują się powyżej 1.500
obr/min
czas wtrysku wynosi 0ms/sek? właśnie!! absolutnie ZERO=NIC!! dlatego

Wiem o tym. To znaczy tak: w instrukcji do mojego auta napisano, że
hamując silnikiem oszczędza się najwięcej paliwa. Nie pisali nic o
wielkości obrotów itp :)

bezsensem jest wrzucać luz jadąc z górki. mało kto o tym wie. poza tym
ze
wskazań komputera wynika, że korzystnie jest dać gaz do dechy i
rozpędzić
się do 150km/h a potem hamować sinikiem na V biegu do 40km/h niż jechać
cały
czas na IV 60km/h. teraz ciekawostka !!! w chwili gdy sterownik odłącza
wtrysk występuje stan nieustalony i pojawia się masa na wtrysku na
stałe.
czyli dla Ciebie wtrysk trwa 1000ms/sek.

tu musisz pokombinować ;-)

Jakaś podpowiedź ? :)

ja liczę czas kiedy nie ma wtrysku i odejmuję go od pełnej sekundy. problem
z błędnymi odczytami dotyczy wyłącznie momentu uruchomienia silnika
(pierwsza sekunda jego pracy), wyłączenia silnika (ostatnia sekunda pracy) i
każdej pierwszej sekundy załączenia wtrysku po hamowaniu silnikiem. dlatego
sekundy bo ja odświeżam co sekundę i każdy pierwszy lub ostatni odczyt jest
krytyczny. ja robię to tak, że pamiętam poprzednią sekundę i eliminuję
niepewne dane.



I jeszcze jedno. Ponawiam pytanie, które pozostało bez odpowiedzi - czy
ilość otwarć wtrysku (-ów) na minutę jest rowna prędkości obrotowej
silnika ?

w silniku benzynowym tak chyba, że hamujesz silnikiem to wtrysków nie ma. w
dieslach common rail są przedwtryski (od 3 do 5 zależy od generacji
silnika).

PC




========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.task.gda.pl!newsfeed00.sul.t-online.de!t-online.de!newsfeed.gamma.ru!srcc!Gamma.RU!demos!news1.spb.su!news.wplus.net!newsfeed.wplus.net!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Shwarzglaas <czerniawa_at_nospam_ddt.de>
Subject: Re: Komputerek pokładowy .. jak zrobić ?
Date: Sun, 09 May 2004 14:16:07 -0400




Wiem o tym. To znaczy tak: w instrukcji do mojego auta napisano, że
hamując silnikiem oszczędza się najwięcej paliwa. Nie pisali nic o
wielkości obrotów itp :)

bezsensem jest wrzucać luz jadąc z górki. mało kto o tym wie. poza tym ze
wskazań komputera wynika, że korzystnie jest dać gaz do dechy i rozpędzić
się do 150km/h a potem hamować sinikiem na V biegu do 40km/h niż jechać cały
czas na IV 60km/h. teraz ciekawostka !!! w chwili gdy sterownik odłącza
wtrysk występuje stan nieustalony i pojawia się masa na wtrysku na stałe.
czyli dla Ciebie wtrysk trwa 1000ms/sek.

Przy wyzszych predkosciach i wyzszych gorkach mozna nawet spowodowac
przeplyw paliwa w odwrotnym kierunku - do zbiornika
Czyli jednym slowem odzysk pewnej czesci energii i paliwa!
Heh, optymisci......

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mai