Amatorska metalizacja otworow w PCB - raport



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: BLE_Maciek <i80c586_at_nospam_cyberspace_NO_SPAM_.org>
Subject: Amatorska metalizacja otworow w PCB - raport
Date: Thu, 27 May 2004 16:57:01 +0200


No wiec wlasnie przed chwila zrobilem eksperyment - wywiercilem w
laminacie dwustronnym dwa otwory fi 2 mm i pometalizowalem z kapieli
kwasnej - udalo sie ! (no w miare)

Nadawanie powierzchni przewodnictwa przeprowadzilem zwyklym olowkiem
HB :-) na grafit ktorego po prostu zakladalem plytke otworem i mocno
nacieralem. Z otworami 0,5 - 0,7 mm taka sztuka sie chyba nie uda bo
grafit (a bedzie musial byc cienki) polamie sie :-(. Co do nacierania
sproszkowanym grafitem to powstaje pytanie jak wetrzec go w scianki
otworu o srednicy 0,7 mm ? Tu bedzie chyba problem :-(
Macie jakies pomysly ?

Gestosc pradu przyjalem 4A/dm^2

Poniewaz nie mialem substancji typu dekstryna itp., wsypalem do
kapieli nieco cukru celem zwiekszenia wglebnosci (mialo to sens ? ;-)
).

Teraz o jakosci wykonanych przelotek. Moze trzymalem plytke w kapieli
za krotko (kilkanascie minut), a moze po prostu nacieranie grafitem
nie bylo dokladne bo w metalizacji mozna bylo dostrzec miejsca nie
pokryte. A moze winna jest z natury mala wglebnosc kapieli kwasnej ?
Generalnie przelotki byly zdatne do uzytku i chetnie wsysaly cyne przy
probie lutowania, jednak byly malo odporne mechanicznie, bo w jednej
na probe zdarlem ciut metalizacji malym srubokretem i udalo sie latwo
-/

Tak czy inaczej moze uda sie metode udoskonalic i doprowadzic do stanu
uzywalnosci (ale nie bardzo wyobrazam sobie nacieranie kilkuset
przelotek grafitem :-/). Zostaje jeszcze problem maskowania przelotek
do trawienia.Przelotki trzeba przeciez wykonac przed trwawieniem
sciezek ! :-/ Moze je lakierem jakims chlapac, albo cos naklejac ?

Ktos ma jakies uwagi, pomysly ?

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Krzysztof Kucharski" <szpunk_at_nospam_friko6.onet.pl>
Subject: Re: Amatorska metalizacja otworow w PCB - raport
Date: Thu, 27 May 2004 18:59:14 +0200



Użytkownik "BLE_Maciek" <i80c586_at_nospam_cyberspace_NO_SPAM_.org> napisał w
wiadomości news:rd0cb0dfqehjiggb9k3fosftc1n6j09vrm_at_nospam_4ax.com...

Witam !

[...]
Ktos ma jakies uwagi, pomysly ?
[...]

Możesz podać szczegóły kąpieli? Sorry, jeżeli to już było na grupie, ale mi
jakoś umknęło. :-(
BTW - widziałem kiedyś bradzo, podkreslam - bardzo cienkie pałeczki
grafitowe - wkłady do tzw. ołówków automatycznych. Może to byłoby jakieś
rozwiązanie problemu pokrycia grafitem wnętrza otworu.
Czym wierciłem otwory - jakim wiertłem, zwykłym czy widiowym ? Z jaką
predkością obrotową ? Pytam, bo być może Twój problem wywołany jest np. złą
jakością wywierconego otworu ?
I jeszcze jedno - czy nie byłoby wskazane elektrochemiczne pokrycie
najpierw jakimś twardszym metalem, a dopiero potem miedzią. Dopiero na
samym końcu ewentualne posrebrzenie.

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

P.S. Poruszam ten temat, bo akurat zaczynam się do niego przymierzać ? Może
jacyś Koledzy bardziej doświadczeni podzielą się swoimi uwagami ?



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.pw.edu.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: BLE_Maciek <i80c586_at_nospam_cyberspace_NO_SPAM_.org>
Subject: Re: Amatorska metalizacja otworow w PCB - raport
Date: Thu, 27 May 2004 19:45:09 +0200


Thu, 27 May 2004 18:59:14 +0200 jednostka biologiczna o nazwie
"Krzysztof Kucharski" <szpunk_at_nospam_friko6.onet.pl> wyslala do portu 119
jednego z serwerow news nastepujace dane:

Możesz podać szczegóły kąpieli? Sorry, jeżeli to już było na grupie, ale mi
jakoś umknęło. :-(

Bylo, bylo, ale podaje jeszcze raz:

- Pieciowodny siarczan miedzi CuSO4*5H2O: 220 - 240 g/l
- kwas siarkowy H2SO4 55 - 70 g/l
- dekstryna do 2 g/l

Temperatura 25-40 st. C, gestosc pradu 3-5 A/dm^2

BTW - widziałem kiedyś bradzo, podkreslam - bardzo cienkie pałeczki
grafitowe - wkłady do tzw. ołówków automatycznych. Może to byłoby jakieś
rozwiązanie problemu pokrycia grafitem wnętrza otworu.

No to te wlasnie mialem na mysli, zreszta grafitow 0,5 uzywam do
olowka. Ale jezeli bede je naciskal zeby nasmarowac otwor to sie
polamia :-( Sa jeszcze 0,3 - uwaga j.w.

Czym wierciłem otwory - jakim wiertłem, zwykłym czy widiowym ? Z jaką
predkością obrotową ? Pytam, bo być może Twój problem wywołany jest np. złą
jakością wywierconego otworu ?

Normalnym wiertlem. Predkosci nie mierzylem, ale zabojczo duza nie
byla (na oko ponizej 5krpm)

I jeszcze jedno - czy nie byłoby wskazane elektrochemiczne pokrycie
najpierw jakimś twardszym metalem, a dopiero potem miedzią. Dopiero na
samym końcu ewentualne posrebrzenie.

Nope. Zazwyczaj jezeli pokrywa sie galwanicznie cos niemetalowego to
wlasnie miedz daje sie pod spod jako pierwsza warstwe.
Poza tym kolejne warstwy (innych metali) to kolejne kapiele, operacje
itd. I tak przy robieniu PCB jest duzo roboty. Nakladanie srebra z
kapieli niecyjankowych (czyt. mozliwych do zestawienia w domu) jest
bardzo powolne i nieskuteczne, ze nie wspomne o pracochlonnosci.

P.S. Poruszam ten temat, bo akurat zaczynam się do niego przymierzać ?
Nie wiem czy warto :-/

W sumie najwiekszym problemem jest nadanie sciankom otworu
przewodnictwa. Grafitem ciezko dobrze nasmarowac, a metoda z chlorkiem
palladu jest niemozliwa do zastosowania ze wzgledu na wysoka cene (i
trudnosci w zakupie) tego zwiazku.

Poprzednie watki na temat: http://tinyurl.com/2yg8o

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Krzysztof Kucharski" <szpunk_at_nospam_friko6.onet.pl>
Subject: Re: Amatorska metalizacja otworow w PCB - raport
Date: Thu, 27 May 2004 19:54:37 +0200



Użytkownik "BLE_Maciek" <i80c586_at_nospam_cyberspace_NO_SPAM_.org> napisał w
wiadomości news:229cb0pebq0mrj0ferr24gaphoqkil2v41_at_nospam_4ax.com...

[...]
Bylo, bylo, ale podaje jeszcze raz:
[...]
Poprzednie watki na temat: http://tinyurl.com/2yg8o
[...]

Dziękuję !

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

P.S. Nie myslałeś o ... zamocowaniu pręta grafitowego do "futerka" jakiejś
wolnobrotowej wiertarki ?



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Piotr <piotr_at_nospam_nie.spamuj.com>
Subject: Re: Amatorska metalizacja otworow w PCB - raport
Date: Thu, 27 May 2004 20:08:05 +0200


BLE_Maciek wrote:

W sumie najwiekszym problemem jest nadanie sciankom otworu
przewodnictwa. Grafitem ciezko dobrze nasmarowac,

jak to czytałem to przyszedł mi do głowy pewien pomysł - może by tak
wykorzystać do nadawania przewodnictwa zwykły tandetny cienki tinol o dużej
zawartości ołowiu? Na powierzchni laminatu potartej nim pozostają
intensywne metaliczne ślady, może mają wystarczającą przewodność
elektryczną i wystarczyłoby poprostu przeszorować cienkim drucikiem taką
przelotkę?

pozdrawiam
Piotr


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.pw.edu.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: BLE_Maciek <i80c586_at_nospam_cyberspace_NO_SPAM_.org>
Subject: Re: Amatorska metalizacja otworow w PCB - raport
Date: Thu, 27 May 2004 21:40:24 +0200


Thu, 27 May 2004 20:08:05 +0200 jednostka biologiczna o nazwie Piotr
<piotr_at_nospam_nie.spamuj.com> wyslala do portu 119
jednego z serwerow news nastepujace dane:

wykorzystać do nadawania przewodnictwa zwykły tandetny cienki tinol o dużej
zawartości ołowiu? Na powierzchni laminatu potartej nim pozostają
intensywne metaliczne ślady, może mają wystarczającą przewodność
elektryczną i wystarczyłoby poprostu przeszorować cienkim drucikiem taką
przelotkę?
Fakt. Coskolwiek zostaje. Moze to nawet niezly pomysl, ale ciezko
bedzie znalezc taki ktory da sie wepchnac do otworu 0,7 a poza tym
jest bardzo miekki wiec bedzie problem zeby nim smarowac. Otwory sa o
tyle niesympatyczne ze trudno o dobry dostep do ich powierzchni.

A moze zamiast chlorku palladu jakis podobny proces ? No wlasnie,
ciezko znalezc sposob zeby zmusic jakis metal do przyczepienia sie do
nieprzewodnika :-(

Ech niestaty aktualnie strona POCHu nie wyswietla cen (pisza ze robia
zmiany), ale chlorek palladu maja.

Wyciagnalem wlasnie druga probke z kapieli. Otwory fi 3 mm. Niestety
znowu objawily sie lyse miejsca :-(

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.nask.pl!news-stoc.telia.net!217.209.241.210.MISMATCH!news-stod.telia.net!telia.net!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Tomasz Gumny" <tgumny_at_nospam__at_nospam_idn.org.pl>
Subject: Re: Amatorska metalizacja otworow w PCB - raport
Date: Fri, 28 May 2004 01:29:12 +0200


W sumie najwiekszym problemem jest nadanie sciankom otworu
przewodnictwa. Grafitem ciezko dobrze nasmarowac

A może zrobić cos juz na etapie wiercenia? Na przykład posypywać miejsce
wiercenia sproszkowanym grafitem - zawsze coś wleci do środka, a wiertło
dokona reszty...
TG



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Amatorska metalizacja otworow w PCB - raport
Date: Thu, 27 May 2004 19:40:03 +0200


On Thu, 27 May 2004 16:57:01 +0200, BLE_Maciek wrote:
No wiec wlasnie przed chwila zrobilem eksperyment - wywiercilem w
laminacie dwustronnym dwa otwory fi 2 mm i pometalizowalem z kapieli
kwasnej - udalo sie ! (no w miare)

Gratulujemy odwagi i prosimy o dalsze eksperymenty,
ku chwale hobbystow.

Tak czy inaczej moze uda sie metode udoskonalic i doprowadzic do stanu
uzywalnosci (ale nie bardzo wyobrazam sobie nacieranie kilkuset
przelotek grafitem :-/)

A bez grafitu sie nie da ?
0.5 i 0.7 to jest typowy rozmiar olowkow automatycznych,
choc grafitu jest w nich ponoc malo ..

A moze natrzec jakims miedzianym precikiem,
albo cos typu srebrzenie luster w pierwszym kroku ?


Zostaje jeszcze problem maskowania przelotek
do trawienia.Przelotki trzeba przeciez wykonac przed trwawieniem
sciezek ! :-/ Moze je lakierem jakims chlapac, albo cos naklejac ?

Jest metoda ze zlocenia - wszystkie sciezki gdzies laczymy, trawimy,
elektroliza przelotek potem .. i na koniec przecinamy te polaczenia.

J.


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.internetia.pl!mimuw.edu.pl!news.mimuw.edu.pl!uw.edu.pl!news.pw.edu.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: BLE_Maciek <i80c586_at_nospam_cyberspace_NO_SPAM_.org>
Subject: Re: Amatorska metalizacja otworow w PCB - raport
Date: Thu, 27 May 2004 20:14:13 +0200


Thu, 27 May 2004 19:40:03 +0200 jednostka biologiczna o nazwie J.F.
<jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl> wyslala do portu 119
jednego z serwerow news nastepujace dane:

Gratulujemy odwagi i prosimy o dalsze eksperymenty,
ku chwale hobbystow.
Hehe akurat sie kwas siarkowy napatoczyl pod reke a siarczan miedzi
stal bezuzytecznie w szafie wiec postanowilem zaryzykowac :-)

A moze natrzec jakims miedzianym precikiem,
IMO miedz nie bardzo bedzie chciala przechodzic w ten sposob na
laminat, ale sprobuje wytoczyc maly miedziany precik i nacierac nim
otwory.

albo cos typu srebrzenie luster w pierwszym kroku ?
Znaczy sie metoda z amoniakiem, glukoza itd. ? Cus kiedys slyszalem
jak sie lustra srebrzy ale szczegolow juz nie pamietam.

Jest metoda ze zlocenia - wszystkie sciezki gdzies laczymy, trawimy,
elektroliza przelotek potem .. i na koniec przecinamy te polaczenia.
Wiem, zastanawialem sie nad tym, ale IMO bedzie to jeszcze wiecej
roboty.

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Amatorska metalizacja otworow w PCB - raport
Date: Thu, 27 May 2004 22:41:42 +0200


On Thu, 27 May 2004 20:14:13 +0200, BLE_Maciek wrote:
Jest metoda ze zlocenia - wszystkie sciezki gdzies laczymy, trawimy,
elektroliza przelotek potem .. i na koniec przecinamy te polaczenia.

Wiem, zastanawialem sie nad tym, ale IMO bedzie to jeszcze wiecej
roboty.

Zalezy od ukladu. "zlotnicy" czesto wyprowadzaja to po prostu poza
plytke - wystarczy ja potem obciac na wymiar. Ci od pilotow
lacza kilka w jednym punkcie - potem sie go nawierca.

Jesli nie ma w projekcie sporej ilosci krotkich sciezek - moze
sie uda ..

J.




========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.pw.edu.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: BLE_Maciek <i80c586_at_nospam_cyberspace_NO_SPAM_.org>
Subject: Re: Amatorska metalizacja otworow w PCB - raport
Date: Fri, 28 May 2004 13:50:14 +0200


Thu, 27 May 2004 22:41:42 +0200 jednostka biologiczna o nazwie J.F.
<jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl> wyslala do portu 119
jednego z serwerow news nastepujace dane:

Zalezy od ukladu. "zlotnicy" czesto wyprowadzaja to po prostu poza
plytke - wystarczy ja potem obciac na wymiar. Ci od pilotow
lacza kilka w jednym punkcie - potem sie go nawierca.

Wiem wiem, widzialem oba rozwiazania.

Jesli nie ma w projekcie sporej ilosci krotkich sciezek - moze
sie uda ..

Niestety w przypadku bardziej skomplikowanych plytek (a dwustronne
takie zazwyczaj sa) bedzie z tym ciezko. Latwo tez wtedy o jakas
pomylke. Lepiej juz metalizacje robic na poczatku i pozniej maskowac
czyms pady.

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.internetia.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: ladzk_at_nospam_waw.pdi.net (Dariusz K. Ladziak)
Subject: Re: Amatorska metalizacja otworow w PCB - raport
Date: Fri, 28 May 2004 01:13:31 GMT


On Thu, 27 May 2004 19:40:03 +0200, J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
wrote:

On Thu, 27 May 2004 16:57:01 +0200, BLE_Maciek wrote:
No wiec wlasnie przed chwila zrobilem eksperyment - wywiercilem w
laminacie dwustronnym dwa otwory fi 2 mm i pometalizowalem z kapieli
kwasnej - udalo sie ! (no w miare)

Gratulujemy odwagi i prosimy o dalsze eksperymenty,
ku chwale hobbystow.

Tak czy inaczej moze uda sie metode udoskonalic i doprowadzic do stanu
uzywalnosci (ale nie bardzo wyobrazam sobie nacieranie kilkuset
przelotek grafitem :-/)

A bez grafitu sie nie da ?

Da sie - mozna grafit zastapic drutem miedzianym (lepiej za anode
robi).

0.5 i 0.7 to jest typowy rozmiar olowkow automatycznych,
choc grafitu jest w nich ponoc malo ..

A moze natrzec jakims miedzianym precikiem,
albo cos typu srebrzenie luster w pierwszym kroku ?

No wlasnie - tylko jak plytka ma pare tysiecy otworow...

Z dodatkowa elektroda wewnatrz otworu to i z kapieli kwasnej sie da
(jak najpierw pometalizujemy chemicznie - klasyczne metody wymagaja
aktywacji chlorkiem palladu, mniej klasyczne polegaja na osadzeniu
miedzi koloidalnej - ale pomysl jest poteznie patentami obstawiony).
Mozna tez srebrzyc zamiast miedziowac - srebrzenie dielektryka jest w
sumie latwiejsze, azotan srebra, amoniak, glukoza albo formalina (fuj,
smierdzi!) i tylko pamietac ze zuzytego roztworu nie wolno pozostawic
do wyschniecia bo moze zrobic bum...


Zostaje jeszcze problem maskowania przelotek

Sucha emulsja, namiotowanie? Konkurencja jest odwrotna fotolitografia
z cynowaniem galwanicznym - czyli lewa reka za prawe ucho, miedzy
nogami oczywiscie...

--
Darek

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!uw.edu.pl!news.pw.edu.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: BLE_Maciek <i80c586_at_nospam_cyberspace_NO_SPAM_.org>
Subject: Re: Amatorska metalizacja otworow w PCB - raport
Date: Fri, 28 May 2004 14:06:36 +0200


Fri, 28 May 2004 01:13:31 GMT jednostka biologiczna o nazwie
ladzk_at_nospam_waw.pdi.net (Dariusz K. Ladziak) wyslala do portu 119
jednego z serwerow news nastepujace dane:

Da sie - mozna grafit zastapic drutem miedzianym (lepiej za anode
robi).
Tzn ?

No wlasnie - tylko jak plytka ma pare tysiecy otworow...
Z dodatkowa elektroda wewnatrz otworu
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Prawda ze zartowales ? ;-)

Mam wkladac do kazdego otworu drucik ??? :-)

Mozna tez srebrzyc zamiast miedziowac - srebrzenie dielektryka jest w
sumie latwiejsze, azotan srebra, amoniak, glukoza albo formalina (fuj,
smierdzi!)
O i to chyba jedyna szansa jaka pozostala - srebrzenie w taki sposob.
Masz gdzies pod reka konkretne ilosci substancji i sposob postepowania
z tym ? Pamietam ze azotan srebra w czyms sie rozpuszczalo a po
dodaniu czegos (amoniaku ? glukozy ?) azotan sie redukowal i wytracalo
sie czyste srebro.

Zostaje jeszcze problem maskowania przelotek
Sucha emulsja, namiotowanie? Konkurencja jest odwrotna fotolitografia
z cynowaniem galwanicznym - czyli lewa reka za prawe ucho, miedzy
nogami oczywiscie...

Daj spokoj :-) Mnie metody przemyslowe nie interesuja (tzn. interesuja
na zasadzie "jak oni to robia ?", ale nie do zastosowania w domu).
Skonczy sie pewnie na chlapanu kazdej dziurki jakims lakierem i
pozniej wymywaniu swinstwa acetonem.

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Amatorska metalizacja otworow w PCB - raport
Date: Fri, 28 May 2004 18:28:05 +0200


On Fri, 28 May 2004 14:06:36 +0200, BLE_Maciek wrote:
Daj spokoj :-) Mnie metody przemyslowe nie interesuja (tzn. interesuja
na zasadzie "jak oni to robia ?", ale nie do zastosowania w domu).
Skonczy sie pewnie na chlapanu kazdej dziurki jakims lakierem i
pozniej wymywaniu swinstwa acetonem.

Nie lepiej kalafonia zalac ?

J.



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.pw.edu.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: BLE_Maciek <i80c586_at_nospam_cyberspace_NO_SPAM_.org>
Subject: Re: Amatorska metalizacja otworow w PCB - raport
Date: Tue, 01 Jun 2004 17:46:13 +0200


Fri, 28 May 2004 18:28:05 +0200 jednostka biologiczna o nazwie J.F.
<jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl> wyslala do portu 119
jednego z serwerow news nastepujace dane:

pozniej wymywaniu swinstwa acetonem.
Nie lepiej kalafonia zalac ?
Tez dobry pomysl. Od razu bedzie topnik, chociaz trzeba go bedzie
poprzebijac jezeli cos (nozka elementu) mabyc w ta dziurke wlozona.

========
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Date: Fri, 28 May 2004 19:39:01 +020

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: Re: Amatorska metalizacja otworow w PCB - raport


Hello BLE_Maciek,

[...]

A próbowałeś użyć lakieru przewodzącego (grafitowego)? Widuję czasem
na Allegro...

--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Amatorska metalizacja otworow w PCB - raport
Date: Fri, 28 May 2004 15:18:35 +0200


On Fri, 28 May 2004 01:13:31 GMT, Dariusz K. Ladziak wrote:
A moze natrzec jakims miedzianym precikiem,

No wlasnie - tylko jak plytka ma pare tysiecy otworow...

Ktos je musial wywiercic :-)
Teraz powtorzyc czynnosci z miedzianym precikiem w wiertarce ..
o ile to cokolwiek da ..

albo cos typu srebrzenie luster w pierwszym kroku ?

Z dodatkowa elektroda wewnatrz otworu to i z kapieli kwasnej sie da
(jak najpierw pometalizujemy chemicznie - klasyczne metody wymagaja
aktywacji chlorkiem palladu, mniej klasyczne polegaja na osadzeniu
miedzi koloidalnej - ale pomysl jest poteznie patentami obstawiony).

Na amatorskie potrzeby patenty nie maja znaczenia.

To jakby to mialo wygladac - wytwarzamy koloid, zanurzamy plytke
czy moze nawet zakrapiamy otwory i zostawiamy do wyschniecia ?

Mozna tez srebrzyc zamiast miedziowac - srebrzenie dielektryka jest w
sumie latwiejsze, azotan srebra, amoniak, glukoza albo formalina

A nie ma podobnej metody na miedziowanie ?
Nigdy nie slyszalem, ale moze po prostu nie bylo zastosowania ?
Roztwory amoniakalne miedz tworzy .. zaraz, cos mi sie kojarzy
ze do Cu2O tylko zredukuje ..

J.


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.silweb.pl!news.us.edu.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: yorgus <yorgus_at_nospam_terramail.pl>
Subject: Re: Amatorska metalizacja otworow w PCB - raport
Date: 28 May 2004 20:37:26 GMT


A nie ma podobnej metody na miedziowanie ?
Nigdy nie slyszalem, ale moze po prostu nie bylo zastosowania ?
Roztwory amoniakalne miedz tworzy .. zaraz, cos mi sie kojarzy
ze do Cu2O tylko zredukuje ..

J.


http://tinyurl.com/3fxyx
--
pozdrawia
yorgus


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Arek" <abk_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Amatorska metalizacja otworow w PCB - raport
Date: Sun, 30 May 2004 17:13:37 +0200


Dariusz K. Ladziak napisał(a) w wiadomości:
...
Mozna tez srebrzyc zamiast miedziowac - srebrzenie dielektryka jest w
sumie latwiejsze, azotan srebra, amoniak, glukoza albo formalina (fuj,
smierdzi!) i tylko pamietac ze zuzytego roztworu nie wolno pozostawic
do wyschniecia bo moze zrobic bum...


S Sękowski "Pierwiastki w moim laboratorium" (srebrzenia szkła):

15g AgNO3 w 100ml wody, oddzielnie 10g KOH w 100ml wody. Na każde
15cm2 srebrzonej powierzchni 40cm3 roztworu AgNO3 i dodawać po
kropli wodny roztwór amoniaku NH3aq aż zacznie się strącać czarny
osad. Dodać 20cm3 rostworu KOH i tyle kropel NH3aq aby wytrącony
osad się rozpuścił.
W 100ml wody rozpuścić 10g cukru, dodać 1.5cm3 stężonego kwasu
siarkowego lub azotowego i całość gotować przez 5 minut. Do
srebrzenia na 6cm3 roztworu soli srebra bierze się 1cm3 rostworu
cukru.
albo:
2g AgNO3 w 10ml wody, dodawać po kropli NH4OH, aby początkowo
wytrącony czarny osad uległ rozpuszczeniu. Dodać wody do 100ml.
5.2 cm3 handlowej 40% formaliny rozcieńczyć wodą do 100ml.
Do srebrzenia oba roztwory zmieszać 1:1. Temp. ok 40 st C, czas
15 minut.

Po pracy do reszty amoniakalnych roztworów AgNO3 dodać HCl aby
wytrącić AgCl bo mogą wybuchnąć.

Samodzielne miedziowanie laminatu. Może gdzieś było też o
metalizowaniu otworów? (Młody Technik - Chemia na co dzień?)

"Galwanotechnika domowa" / Kalendarz Młodego Technika 1984:
Uczulanie powierzchni ok 1-2 minut:
SnCl2 10g
HCl stęż 40ml
woda do 1000ml
Srebrzenie (roztwory j.w. z formaliną) czas 20 min.
Gruntowanie (łagodne miedzowanie) temp. pokojowa 15-20min, prąd 1-2A/dm2
CuSO4*5H2O 150g
H2SO4 stęż 8ml
C2H5OH 50ml (2. pięćdziesiątkę można zużyć "wewnętrznie")
H20 do 1000ml
Miedziowanie właściwe: tmep. pokojowa 3-4A/dm2 2-2.5 godziny,
co pewiwn czas mieszać roztwór
CuSO4*5H2O 220g
H2SO4 stęż 50ml
H20 do 1000ml
Potem miedż wypolerować bo matowa.
--
Arek




========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Amatorska metalizacja otworow w PCB - raport
Date: Sun, 30 May 2004 20:49:07 +0200


On Sun, 30 May 2004 17:13:37 +0200, Arek wrote:
15g AgNO3 w 100ml wody, oddzielnie 10g KOH w 100ml wody. Na każde
15cm2 srebrzonej powierzchni 40cm3 roztworu AgNO3 i dodawać po
kropli wodny roztwór amoniaku NH3aq aż zacznie się strącać czarny
osad. Dodać 20cm3 rostworu KOH i tyle kropel NH3aq aby wytrącony
osad się rozpuścił.

W 100ml wody rozpuścić 10g cukru, dodać 1.5cm3 stężonego kwasu
siarkowego lub azotowego i całość gotować przez 5 minut.

To ma na celu hydrolize cukru do glukozy [i fruktozy].
Nie ma potrzeby tego robic - glukoze sie kupuje od razu w aptece.

Wtedy chyba odpada dodawanie KOH do pierwszego roztworu.

K.


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!wsisiz.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: ladzk_at_nospam_waw.pdi.net (Dariusz K. Ladziak)
Subject: Re: Amatorska metalizacja otworow w PCB - raport
Date: Sun, 30 May 2004 22:15:57 GMT


On Sun, 30 May 2004 20:49:07 +0200, J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
wrote:

On Sun, 30 May 2004 17:13:37 +0200, Arek wrote:
15g AgNO3 w 100ml wody, oddzielnie 10g KOH w 100ml wody. Na każde
15cm2 srebrzonej powierzchni 40cm3 roztworu AgNO3 i dodawać po
kropli wodny roztwór amoniaku NH3aq aż zacznie się strącać czarny
osad. Dodać 20cm3 rostworu KOH i tyle kropel NH3aq aby wytrącony
osad się rozpuścił.

W 100ml wody rozpuścić 10g cukru, dodać 1.5cm3 stężonego kwasu
siarkowego lub azotowego i całość gotować przez 5 minut.

To ma na celu hydrolize cukru do glukozy [i fruktozy].
Nie ma potrzeby tego robic - glukoze sie kupuje od razu w aptece.

Albo w niektorych sklepach spozywczych. A fruktoza jest tu tylko
zbednym dodatkiem - alkaliczny roztwor tlenku srenra redukuje sie
aldehydami. Metoda intensywna polega na zastosowaniu formaliny ale ma
te wade ze niestety smierdzi. Glukoza zas zapachu nie posiada - a
grupe aldehydowa na koncu lancucha i owszem, troche wiecej na wage jej
trzeba ale tez zadziala.

A z Sekowskim mieszkalem okna w okna, z jego synem do podstawowki
chodzilem...

--
Darek

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "tomek tarasiuk" <leongvt.SKASUJ_at_nospam_gazeta.pl>
Subject: Re: Amatorska metalizacja otworow w PCB - raport
Date: Fri, 28 May 2004 21:18:31 +0000 (UTC)


Poszukaj książki " Poradnik Galwanizera" tam są miedzy innymi opisy
bezprądowego osadzania metali. Książka jest formatu zbliżonego do A4, ma
czarną okładkę i z 1000 stron. Sama wiedza w środku. Kupić sie raczej nie da
bo nakład nieduzy i pewnie wyczerpany. Tomek

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Zbigniew Jachimowicz" <zbychj.SKASUJ_at_nospam_gazeta.pl>
Subject: Re: Amatorska metalizacja otworow w PCB - raport
Date: Fri, 28 May 2004 23:10:30 +0000 (UTC)


Witam
Ok 30 lat temu p. Sękowski popełnił książkę(książeczkę) "Galwanotechnika
domowa". Nie mogę jej znaleźć. Tam było o srebrnej(AgNO3) metodzie nadawania
przewodnictwa. Jak znajdę to podeślę szczegóły.
Pozdrowienia Zbych

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.pw.edu.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: BLE_Maciek <i80c586_at_nospam_cyberspace_NO_SPAM_.org>
Subject: Re: Amatorska metalizacja otworow w PCB - raport
Date: Tue, 01 Jun 2004 17:53:06 +0200


Fri, 28 May 2004 23:10:30 +0000 (UTC) jednostka biologiczna o nazwie
"Zbigniew Jachimowicz" <zbychj.SKASUJ_at_nospam_gazeta.pl> wyslala do portu 119
jednego z serwerow news nastepujace dane:

Ok 30 lat temu p. Sękowski popełnił książkę(książeczkę) "Galwanotechnika
domowa". Nie mogę jej znaleźć. Tam było o srebrnej(AgNO3) metodzie nadawania
Mam ta ksiazeczke. W najblizszym czasie cos niecos moze z niej
wyprobuje. Na razie jedna mocno zniechecilem sie do samodzielnego
robienia metalizacji.
Wlasciwie na obecna chwile zostaja chyba tylko dwie realne mozliwosci:
srebrzenie otworow przed miedziowaniem (na tej zasadzie co lustra) lub
zakup w POCh chlorku palladu i proba uczulania plytek odpowiednim
roztworem.

========
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Date: Tue, 1 Jun 2004 18:42:08 +020

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: Re: Amatorska metalizacja otworow w PCB - raport


Hello BLE_Maciek,

Tuesday, June 1, 2004, 5:53:06 PM, you wrote:

Ok 30 lat temu p. Sękowski popełnił książkę(książeczkę) "Galwanotechnika
domowa". Nie mogę jej znaleźć. Tam było o srebrnej(AgNO3) metodzie nadawania
Mam ta ksiazeczke. W najblizszym czasie cos niecos moze z niej
wyprobuje. Na razie jedna mocno zniechecilem sie do samodzielnego
robienia metalizacji.
Wlasciwie na obecna chwile zostaja chyba tylko dwie realne mozliwosci:
srebrzenie otworow przed miedziowaniem (na tej zasadzie co lustra) lub
zakup w POCh chlorku palladu i proba uczulania plytek odpowiednim
roztworem.

Chyba przegapiłeś mój post z lakierem przewodzącym...

--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.pl!niusy.onet.p