Czujniki wstrząsowe piezo w samochodzie ? jak połączyć wykrywanie uderzeń z podnoszeniem?
Re: Czujniki wstrzasowe
From: "Krzysztof Lenartowicz" <kylen_at_nospam_in.com.pl>
Subject: Re: Czujniki wstrzasowe
Date: Fri, 1 Jun 2001 03:58:01 +0200
Użytkownik "Ryszard" <rh_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:3b1361c1$1_at_nospam_news.inet.com.pl...
Takie czujniki piezo, na wstrzas, zbicie szyby
sa b.tanie - mam taki w aucie i dziala swietnie
Ryszard
Użytkownik "PiotrekR" <viko_at_nospam_priv5.onet.pl> napisał w wiadomości
news:Xns90AF7CE032C88viko_at_nospam_PiotrekSv...
Jakie macie doswiadczenia wbudowie czujnikow wstrzasowych np na
brzeczykach piezo. Czy warto sie w to w ogole bawic. Chodzi mi o
polaczenie w jednym wykrycie uderzenia w szybe i podnoszenia samochodu.
Wykrycie uderzenia dziala pieknie, podnoszenia gorzej. Czy da sie to
pogodzic w jednym ?
--
> > Piotrek
> > Xnews po polsku
> > http://www.xnews.prv.pl
Byly kiedys w sprzedazy takie czujniki przechylowe "rteciowe" Ot cienka
rurka szklana z zatopionymi 2ma metalowymi drucikami ,jeden na srodku
a drugi na koncu rurki . Rurka czesciowo wypelniona rtecia. Jezeli przechylimy
rurke rtec przemiesci sie z jednego konca na drugi i stworzy obwod zamkniety
Ma to ta zalete ze zupelnie nie reaguje na "hustanie " pojazdem , no oczywiscie
w rozsadnych granicach i nie powoduje niepotrzebnych alarmow. Prad jaki
mozna przepuscic przez to, to okolo 2 A! Swego czasu byly to popularne
wlaczniki/ wylaczniki stosowane do wielu urzadzen / tych bardziej profesionalnych/
Mysle ze mechaniczny odpowiednik mozna by zrobic podobnie: rurka szklana,
w niej duza kulka np. od lozyska a na koncu rurki 2 styki. Przy przechyle kulka
przetacza sie na druga strone i zalacza stosowny obwod.
Ryszard Lenartowicz Lublin-city
From: "Paweł Ratajczak" <analog_support_at_nospam_alfine.com.pl>
Subject: Re: Czujniki wstrzasowe
Date: Fri, 1 Jun 2001 09:46:18 +0200
Byly kiedys w sprzedazy takie czujniki przechylowe "rteciowe" Ot cienka
rurka szklana z zatopionymi 2ma metalowymi drucikami ,jeden na srodku
a drugi na koncu rurki . Rurka czesciowo wypelniona rtecia. Jezeli
przechylimy
rurke rtec przemiesci sie z jednego konca na drugi i stworzy obwod
zamkniety
Ma to ta zalete ze zupelnie nie reaguje na "hustanie " pojazdem , no
oczywiscie
w rozsadnych granicach i nie powoduje niepotrzebnych alarmow. Prad jaki
mozna przepuscic przez to, to okolo 2 A! Swego czasu byly to popularne
wlaczniki/ wylaczniki stosowane do wielu urzadzen / tych bardziej
profesionalnych/
Mysle ze mechaniczny odpowiednik mozna by zrobic podobnie: rurka szklana,
w niej duza kulka np. od lozyska a na koncu rurki 2 styki. Przy przechyle
kulka
przetacza sie na druga strone i zalacza stosowny obwod.
Ten pomysł jest ciekawy, ale nie widziałem jeszcze aby zaparkowany samochód
był idealnie w poziomie, więc chyba to dyskwalifikuje metodę.
--
Pozdrawiam serdecznie
Paweł Ratajczak
Specjalista DSP
P.E.P. Alfine s.c.
Przedstawicielstwo Analog Devices w Polsce
Ul. Gronowa 22
61-680 Poznań
tel. (061)8213372
fax (061)8213199
e-mail: analog_support_at_nospam_alfine.com.pl
WWW: www.alfine.com.pl, www.alfine.com.pl/support
From: viko_at_nospam_priv5.oet.pl.invalid (PiotrekR)
Subject: Re: Czujniki wstrzasowe
Date: 2 Jun 2001 03:14:06 GMT
Paweł Ratajczak pisze tak:
Mysle ze mechaniczny odpowiednik mozna by zrobic podobnie: rurka
szklana, w niej duza kulka np. od lozyska a na koncu rurki 2
styki. Przy przechyle kulka przetacza sie na druga strone i
zalacza stosowny obwod.
Ten pomysł jest ciekawy, ale nie widziałem jeszcze aby zaparkowany
samochód był idealnie w poziomie, więc chyba to dyskwalifikuje
metodę.
Przychodzi mi do głowy taka kombinacja. Potencjometr z
pionem/odwaznikiem na ośce. Niezależnie od której strony pochyłości
auto będzie podnoszone wywoła to zmianę rezystancji. Jeszcze tylko nie
wiem jak to najlepiej wykrywać.
--
Piotrek
Xnews po polsku http://www.xnews.prv.pl
From: "Krzysztof Lenartowicz" <kylen_at_nospam_in.com.pl>
Subject: Re: Czujniki wstrzasowe
Date: Sat, 2 Jun 2001 22:09:55 +0200
Użytkownik "PiotrekR" <viko_at_nospam_priv5.oet.pl.invalid> napisał w wiadomości news:Xns90B434EF9512Dviko_at_nospam_Piotrek...
Paweł Ratajczak pisze tak:
Mysle ze mechaniczny odpowiednik mozna by zrobic podobnie: rurka
szklana, w niej duza kulka np. od lozyska a na koncu rurki 2
styki. Przy przechyle kulka przetacza sie na druga strone i
zalacza stosowny obwod.
Ten pomysł jest ciekawy, ale nie widziałem jeszcze aby zaparkowany
samochód był idealnie w poziomie, więc chyba to dyskwalifikuje
metodę.
Przychodzi mi do głowy taka kombinacja. Potencjometr z
pionem/odwaznikiem na ośce. Niezależnie od której strony pochyłości
auto będzie podnoszone wywoła to zmianę rezystancji. Jeszcze tylko nie
wiem jak to najlepiej wykrywać.
Mysle ze to najlepszy pomysl a dodam tylko ze aby nie reagowal na
hustanie to nalezy ten PION umiescic w pojemniku z olejem tak jak to
jest w wagach uchylnych ( sklepowych) Przy naglych ruchach
typu kolysanie potencjometr nie zmienil by znaczaco swej opornosci
dopiero przy stalym przechyle zmienil by " na stale " wartosc R.
Oczywiscie uklad bylby zalaczony dopiero w chwili zalaczenia czuwania.
rylen_at_nospam_in.com.pl Lublin-city
--
> Piotrek
> Xnews po polsku http://www.xnews.prv.pl
From: jfox_at_nospam_friko6.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: Czujniki wstrzasowe
Date: Sun, 03 Jun 2001 18:25:57 GMT
On 2 Jun 2001 03:14:06 GMT, PiotrekR wrote:
Przychodzi mi do głowy taka kombinacja. Potencjometr z
pionem/odwaznikiem na ośce. Niezależnie od której strony pochyłości
auto będzie podnoszone wywoła to zmianę rezystancji. Jeszcze tylko nie
wiem jak to najlepiej wykrywać.
No jak to jak - podpiac do procesorka i mierzyc.
Trzeba odfiltrowac staly przechyl i wiatr.
Jedyny problem to tarcie potencjometru..
J.
From: jfox_at_nospam_friko6.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: Czujniki wstrzasowe
Date: Sat, 02 Jun 2001 11:23:24 GMT
On Fri, 1 Jun 2001 09:46:18 +0200, Paweł Ratajczak wrote:
Byly kiedys w sprzedazy takie czujniki przechylowe "rteciowe" Ot cienka
rurka szklana z zatopionymi 2ma metalowymi drucikami ,jeden na srodku
a drugi na koncu rurki . Rurka czesciowo wypelniona rtecia. Jezeli przechylimy
rurke rtec przemiesci sie z jednego konca na drugi i stworzy obwod zamkniety
Ma to ta zalete ze zupelnie nie reaguje na "hustanie " pojazdem ,
Jakim cudem nie reaguje na hustanie ?
Mysle ze mechaniczny odpowiednik mozna by zrobic podobnie: rurka szklana,
w niej duza kulka np. od lozyska a na koncu rurki 2 styki. Przy przechyle kulka
przetacza sie na druga strone i zalacza stosowny obwod.
Pierscien metalowy, w srodku cos okraglego na druciku - i mamy swietny
miernik odchylenia od pionu ..
Ten pomysł jest ciekawy, ale nie widziałem jeszcze aby zaparkowany samochód
był idealnie w poziomie, więc chyba to dyskwalifikuje metodę.
Otoz to. Dyskwalifikacja moze nie calkowita - trzeba dolozyc dwa
silniki [krokowe ?, sterowanie od lusterka ?] i w momencie uzbrojenia
alarmu pion ustawiac.
Ale to juz chyba jednak lepiej akcelerometry uzyc ..
J.
From: Ireneusz Niemczyk <i.niemczyk_at_nospam_multispedytor.com.pl>
Subject: Re: Czujniki wstrzasowe
Date: Mon, 04 Jun 2001 09:15:04 +0200
Jakim cudem nie reaguje na hustanie ?
No właśnie ?
Mysle ze mechaniczny odpowiednik mozna by zrobic podobnie: rurka szklana,
w niej duza kulka np. od lozyska a na koncu rurki 2 styki. Przy przechyle kulka
przetacza sie na druga strone i zalacza stosowny obwod.
Tyle, że jak zaparkujesz na pochyłym....to żadna z tego czujka.
Wpadły natomiast mi do głowy dwa pomysły.
Oftopicznie.....Można uszczelnić samochodzik i zrobić w nim lekkie pod/nad ciśnienie,
które następnie można mierzyć. Ma to tą zaletę, że wykryje rozbitą szybę, otwarcie
(możne nawet mocne szarpnięcie) drzwi. Tylko jak uszczelnić samochów ????? ;))
W dyskach twardych napęd głowic jest czymś w rodzaju silnika liniowego (kołowego???).
Ot po prostu dwie cewki, magnesik....wystarczy zamontować takie cuś poprzecznie do
ruchu samochodu i mamy czujnik....nawet nie trzeba nic filtrować (skł. stała) :))))
Trzeba oczywiście wcześniej odciąć ramie z głowicami - coby układ przestał być
wyważony, za to w bonusie mamy gotowy układ łożyskowania - praktycznie niezużywalny.
Może być ?
--
PZD, Irek.N. (ALIAS)
From: jfox_at_nospam_friko6.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: Czujniki wstrzasowe
Date: Tue, 05 Jun 2001 21:09:18 GMT
On Mon, 04 Jun 2001 09:15:04 +0200, Ireneusz Niemczyk wrote:
Wpadły natomiast mi do głowy dwa pomysły.
Oftopicznie.....Można uszczelnić samochodzik i zrobić w nim lekkie pod/nad ciśnienie,
które następnie można mierzyć. Ma to tą zaletę, że wykryje rozbitą szybę, otwarcie
(możne nawet mocne szarpnięcie) drzwi. Tylko jak uszczelnić samochów ????? ;))
No wlasnie - nie da sie :-)
Poza tym sloneczko wstanie albo zajdzie i w srodku temperatura sie
o 50 C zmieni - czyli cisnienie tez.
No i alarm powinien wykryc ze ktos kola odkreca albo na
lawete auto wciaga ..
W dyskach twardych napęd głowic jest czymś w rodzaju silnika liniowego (kołowego???).
Ot po prostu dwie cewki, magnesik....wystarczy zamontować takie cuś poprzecznie do
ruchu samochodu i mamy czujnik....nawet nie trzeba nic filtrować (skł. stała) :))))
Pomysl moze i dobry - tylko czy to wykryje ze ktos lewaruje jeden bok?
Bo znow sie okaze ze alarm super ale alufele znikly ..
J.
From: Ireneusz Niemczyk <i.niemczyk_at_nospam_multispedytor.com.pl>
Subject: Re: Czujniki wstrzasowe
Date: Wed, 06 Jun 2001 15:14:22 +0200
No wlasnie - nie da sie :-)
eeee....sie od razu nie da.....piankš zalać i będzie trzymać ;))))
Poza tym sloneczko wstanie albo zajdzie i w srodku temperatura sie
o 50 C zmieni - czyli cisnienie tez.
Szybkie zmiany kontra powolne zmiany :)
No i alarm powinien wykryc ze ktos kola odkreca albo na
lawete auto wciaga ..
Noooo tego to nie wykryje......:(((
Pomysl moze i dobry - tylko czy to wykryje ze ktos lewaruje jeden bok?
Bo znow sie okaze ze alarm super ale alufele znikly ..
))) jak będzie szybko lewarował to może (bardziel liczył bym na chusiu-chusiu) ;)
Pozdrawiam. Irek.