Jak zbudować dzienny licznik kilometrów z LED/LCD i odpornym generatorem impulsów?
Dzienny licznik kilometrów - jak rozwiązać ?
From: "Piotr Juniewicz" <pjuniewi_at_nospam_grupa.softbank.pl>
Subject: Dzienny licznik kilometrów - jak rozwiązać ?
Date: Tue, 12 Jun 2001 10:23:39 +0200
Cześć.
Być może ktoś zajmował się tym tematem lub znalazł stronę z podobnym
projektem.
A dokładnie chodzi o:
Dodatkowy dzienny licznik kilometrów z wyświetlaczem LED albo LCD z
możliwością kasowania wyniku. Sam układ elektroniczny jest może prosty w
wykonaniu, jednakże część mechaniczna-elektroniczna generująca impulsy
proporcjonalne do przejechanych kilometrów ( czy wykonanych obrotów koła )
jest na pewno trudniejsza do realizacji.
Być może ktoś rozwiązał ta część tak, aby była w miarę odporna na warunki, w
jakich samochód jeździ. Jakich czujników użyć do generatora impulsów - gdzie
umiejscowić ???.
Wszelkie podpowiedzi rozwiązań i sugestii mile widziane.
P.S. Oczywiście można by było zmienić całą deskę rozdzielczą w samochodzie
na nową i zapłacić kilkaset złotych - ale zrobienie samemu brakującego
licznika za mniejsze pieniądze da mi więcej satysfakcji.
--
Piotr Juniewicz
pjuniewi_at_nospam_grupa.softbank.pl
p.juniewi_at_nospam_softbank.pl
From: "Hammer" <tranzac_at_nospam_astercity.net>
Subject: Re: Dzienny licznik kilometrów - jak rozwiązać ?
Date: Tue, 12 Jun 2001 13:42:35 +0200
Użytkownik Piotr Juniewicz <pjuniewi_at_nospam_grupa.softbank.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:9g4jhg$gli$1_at_nospam_news.tpi.pl...
Cześć.
Być może ktoś zajmował się tym tematem lub znalazł stronę z podobnym
projektem.
ciach
Piotr Juniewicz
pjuniewi_at_nospam_grupa.softbank.pl
p.juniewi_at_nospam_softbank.pl
-----------------------------
Witam
Dawno temu projektowalem taksometr,
ktory wymagal wlasnie czujnika przebiegu
pojazdu w km. Zaprojektowalem i wykonalem
taki czujnik. Jest to uklad posredniczacy
pomiedzy licznikiem kilometrow samochodu,
a linka napedowa dla tego licznika (na ogol,
naped dla licznika km w samochodzie, brany jest
ze skrzyni biegow). Czujnik nakreca sie na gwint
od licznika km, a nastepnie do czujnika wkreca
sie koncowke napedowa linki. Oczywiscie,
wykorzystalem metode opto (tarczka z otworami
napedzana linka ze skrzyni biegow).
Gdzies mam taki czujnik, ale przez 12dni nie jestem
do ruszenia (upiardliwa praca!).
Jak masz jakies konkretne pytania, to pisz...
HaMMeR
From: jfox_at_nospam_friko6.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: Dzienny licznik =?iso-8859-1?Q?kilometr=F3w_-_jak_rozwi=B1za=E6?= ?
Date: 12 Jun 2001 14:08:18 GMT
On Tue, 12 Jun 2001 10:23:39 +0200, Piotr Juniewicz <pjuniewi_at_nospam_grupa.softbank.pl> wrote:
Dodatkowy dzienny licznik kilometrów z wyświetlaczem LED albo LCD z
możliwością kasowania wyniku. Sam układ elektroniczny jest może prosty w
wykonaniu, jednakże część mechaniczna-elektroniczna generująca impulsy
proporcjonalne do przejechanych kilometrów ( czy wykonanych obrotów koła )
jest na pewno trudniejsza do realizacji.
a) zajrzec do auta - byc moze masz juz w skrzyni czujnik. Jesli nawet nie
masz elektronicznego predkosciomierza, to moze do komputera dochodzi
takowy.
b) wmontowac czujnik hallotronowy do predkosciomierza - tam jest
krecacy sie magnes na koncu linki. Podobno czasem wystarczy nawet
przykleic na obudowie.
c) skorzystac z czujnikow ABS
d) dla nie lubiacych grzebania w hardwarze - przykleic do linki
mikrofon, obejrzec na oscyloskopie - moze da sie z tego jakos
wyciagnac ilosc obrotow ...
P.S. Oczywiście można by było zmienić całą deskę rozdzielczą w samochodzie
na nową i zapłacić kilkaset złotych - ale zrobienie samemu brakującego
licznika za mniejsze pieniądze da mi więcej satysfakcji.
50 zl za nowy wskaznik ze szrotu :-)
J.
From: "Zbig" <wazbig_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Odp: Dzienny licznik kilometrów - jak rozwiązać ?
Date: Tue, 12 Jun 2001 17:07:06 +0200
Może dałoby się wykorzystać licznik rowerowy ?
Mają ustawiany obwód koła ,czujnik magnetyczny i chyba występuje
funkcja "przebieg dzienny".Koszt rzędu 50PLN.
Zbig
From: "Ireneusz Kordal" <kordirko_at_nospam_interia.pl>
Subject: Re: Dzienny licznik kilometrów - jak rozwiązać ?
Date: Tue, 12 Jun 2001 22:56:19 +0200
Użytkownik "Piotr Juniewicz" <pjuniewi_at_nospam_grupa.softbank.pl> napisał w
wiadomości news:9g4jhg$gli$1_at_nospam_news.tpi.pl...
Cześć.
Być może ktoś zajmował się tym tematem lub znalazł stronę z podobnym
projektem.
A dokładnie chodzi o:
Dodatkowy dzienny licznik kilometrów z wyświetlaczem LED albo LCD z
możliwością kasowania wyniku. Sam układ elektroniczny jest może prosty w
wykonaniu, jednakże część mechaniczna-elektroniczna generująca impulsy
proporcjonalne do przejechanych kilometrów ( czy wykonanych obrotów koła )
jest na pewno trudniejsza do realizacji.
Być może ktoś rozwiązał ta część tak, aby była w miarę odporna na warunki,
w
jakich samochód jeździ. Jakich czujników użyć do generatora impulsów -
gdzie
umiejscowić ???.
Czujnik pola magnetycznego KMZ10A, KMZ10B, KMZ10C - sa identyczne, roznia
sie czuloscia i oczywiscie cena
(o ile dobrze pamietam, od ok. 25 za "A" do 60-70 zl za "C").
Wstawiasz w poblize predkosciomierza (od tylu deski rozdzielczej) - lapie
"impulsy" z magnesu obracajacego sie
w cewce predkosciomierza (napedza go linka ze skrzyni biegow).
Oczywiscie jesli masz predkosciomierz zwykly (wskazowkowy) - jesli masz
fabryczny elektroniczny, to te impulsy
gdzies juz ci hulaja wsamochodzie :-)
KMZ10A "lapie" impulsy w odleglosci 5-10cm od predkosciomierza - musisz
poprobowac kilku ustawien
zeby zlapac najsilnieszy sygnal (podczas jazdy, najlepiej z kolega - on
kieruje, a ty kombinujesz :-)
Potem tylko prosty wzmacniacz ze zmiana impulsow na prostakat - i je
zliczasz, najlepiej jakims prockiem
(na 1 km wyjdzie ci pare milionow impulsow :-)
Mam dataszity scalakow + ew. schemat z ktorego sciagnalem pomysl.
Zainteresowany ? - kontakt na priva.
IK
From: "Marek Lewandowski" <locust_at_nospam_priv4.onet.pl>
Subject: Re: Dzienny licznik kilometrów - jak rozwiązać ?
Date: Tue, 12 Jun 2001 23:42:08 +0200
Użytkownik "Ireneusz Kordal" <kordirko_at_nospam_interia.pl> napisał w wiadomości
news:9g60d1$6qc$1_at_nospam_news.onet.pl...
[...]
Mam dataszity scalakow + ew. schemat z ktorego sciagnalem pomysl.
Zainteresowany ? - kontakt na priva.
Ja jestem - ślę i tu i na priv.
Napisz - jeśli możesz - skąd można te czujniki wziąć? = kto tym handluje w
ilościach <10 szt.
z góry thnx.
--
--
Marek Lewandowski
marek.lewandowski_at_nospam_multicon.pl UIN: 10139051
http://locust.republika.pl
From: Romuald Bialy <romekb_at_nospam_polbox.com>
Subject: Re: Dzienny licznik =?iso-8859-2?Q?kilometr=F3w?= - jak
Date: Fri, 15 Jun 2001 00:42:10 +0200
Ireneusz Kordal wrote:
KMZ10A "lapie" impulsy w odleglosci 5-10cm od predkosciomierza - musisz
poprobowac kilku ustawien
zeby zlapac najsilnieszy sygnal (podczas jazdy, najlepiej z kolega - on
kieruje, a ty kombinujesz :-)
Albo stawiasz auto na klockach (nie na lewarku) i jezdzisz w miejscu.
Odpada kolega i przepychanka kolo licznika.
--
Pozdrawiam.... Romuald Bialy
E'mail: romekb_at_nospam_polbox.com
WWW: http://www.polbox.com/r/romekb