Jak zainstalować przekaźnik z procesorem w samochodzie z wtryskiem paliwa?
Re: blokada do samochodu
From: "Roland Zerek" <rolandz_at_nospam_adb.pl>
Subject: Re: blokada do samochodu
Date: Mon, 18 Jun 2001 12:44:22 +0200
Ponieważ jest to samochód z wtryskiem chciałem przy samej pompce paliwowej
umieścić przekaźnik z procesorem, który by miał za zadanie np. po 1 min.
od
uruchomienia silnika odciąc dopływ paliwa.
Przeczytalem watek i nasuwa mi sie jeszcze jedno pytanie. Otoz wszycsy
chetnie wkladamy procki wszedzie gdzie sie da. Ale czy taki np. avr1200 w
wersji standard (nie industrial czy militech) bedzie dzialal poprawnie przy
np. -10 C? Sam chce poprobowac u siebie i mam wlasnie takie watpliwosci.
I jeszcze jedno (chyba zbaczam na swoje podworko...). Czy przekaznik bedzie
poprawnie dzialal w momencie krecenia rozrusznikiem, gdy nap. na aku siada?
Pytam, bo chce odcinac m.in. zaplon przekaznikiem. Uprzedzam odpowiedzi typu
elektrolit podtrzymujacy - one nienawidza +60 C i -15 C i podejrzewam, ze
szybko padna. Chyba ze tantale sa w tym wzgledzie lepsze. Zaznaczam ze nie
jestem ekspertem od kondensatorow i sa to moje watpliwosci jedynie...
Roland
From: "Michał Smolnik" <smolnik_at_nospam_2com.pl>
Subject: Re: blokada do samochodu
Date: Mon, 18 Jun 2001 18:45:40 +0200
Roland Zerek <rolandz_at_nospam_adb.pl> napisał(a):
Przeczytalem watek i nasuwa mi sie jeszcze jedno pytanie. Otoz wszycsy
chetnie wkladamy procki wszedzie gdzie sie da. Ale czy taki np. avr1200 w
wersji standard (nie industrial czy militech) bedzie dzialal poprawnie
przy
np. -10 C? Sam chce poprobowac u siebie i mam wlasnie takie watpliwosci.
Moim zdaniem połączenia wewnątrzukładowe (w samym procku) są znacznie
bardziej niezawodne (także przy małych temp.) niż lutowane połączenia na
PCB. Wobec tego:
mniej ścieżek i padów=mniejsze prawdopodobieństwo awarii.
I jeszcze jedno (chyba zbaczam na swoje podworko...). Czy przekaznik
bedzie
poprawnie dzialal w momencie krecenia rozrusznikiem, gdy nap. na aku
siada?
Pytam, bo chce odcinac m.in. zaplon przekaznikiem. Uprzedzam odpowiedzi
typu
elektrolit podtrzymujacy - one nienawidza +60 C i -15 C i podejrzewam, ze
szybko padna. Chyba ze tantale sa w tym wzgledzie lepsze. Zaznaczam ze
nie
jestem ekspertem od kondensatorow i sa to moje watpliwosci jedynie...
Zamiast kombinować z konzatorami, lepiej zasilać cały układ niższym
napięciem przez stabilizator. Przekaźnik też dać na niższe napięcie i wtedy
można wyeliminować problem. Oczywiście, kiedy akumulator będzie kompletnie
zdechnięty i będzie dawał np. 6V pod obciążeniem (zakładam, że mowa o aku
12V), to zapłon i tak nie wystartuje.
--
Pozdrawiam.
Michał Smolnik
smolnik_at_nospam_2com.pl
www.smolnik.w.pl
tel. 0 604 666 970
From: "Ireneusz Kordal" <kordirko_at_nospam_interia.pl>
Subject: Re: blokada do samochodu
Date: Mon, 18 Jun 2001 23:29:42 +0200
Użytkownik "Roland Zerek" <rolandz_at_nospam_adb.pl> napisał w wiadomości
news:9gkl43$ig$1_at_nospam_gatebss.adb.pl...
Ponieważ jest to samochód z wtryskiem chciałem przy samej pompce
paliwowej
umieścić przekaźnik z procesorem, który by miał za zadanie np. po 1 min.
od
uruchomienia silnika odciąc dopływ paliwa.
Przeczytalem watek i nasuwa mi sie jeszcze jedno pytanie. Otoz wszycsy
chetnie wkladamy procki wszedzie gdzie sie da. Ale czy taki np. avr1200 w
wersji standard (nie industrial czy militech) bedzie dzialal poprawnie
przy
np. -10 C? Sam chce poprobowac u siebie i mam wlasnie takie watpliwosci.
Najlepiej sprawdz w nocie katalogowej. Byc moze "moze" :-)
A nawet jak nie, to poszukaj innego procka ktory dziala w tych
temperaturach.
Np. atmel AT89C2051 w wersji "normal" pracuje od -50 do +125 st.C
I jeszcze jedno (chyba zbaczam na swoje podworko...). Czy przekaznik
bedzie
poprawnie dzialal w momencie krecenia rozrusznikiem, gdy nap. na aku
siada?
Przekaznik potrzebuje nominalny prad tylko w chwili wlaczania.
Potem na jego "podtrzymanie" wystarczy mu teoretycznie ok. 30% pradu, a w
praktyce bezpieczne jest 50%
(sa nawet budowane proste uklady "oszczedzajace" zuzycie pradu przekaznika
po jego zalaczeniu).
Tak wiec jak juz sie zalaczy, to powinien trzymac nawet po spadku napiecia.
Ale jesli dmuchasz na zimne, to zrob uklad z przekaznikiem "normalnie
wlaczony", ktory pozwoli
wystartowac silnik, a po np. 10s rozlacza zaplon ---> lepszy, bo zlodziej
nie bedzie szukal blokady,
ale bedzie myslal ze cos jest w silniku popsute - bo odpala, a potem gasnie
Pytam, bo chce odcinac m.in. zaplon przekaznikiem. Uprzedzam odpowiedzi
typu
elektrolit podtrzymujacy - one nienawidza +60 C i -15 C i podejrzewam, ze
szybko padna. Chyba ze tantale sa w tym wzgledzie lepsze. Zaznaczam ze nie
jestem ekspertem od kondensatorow i sa to moje watpliwosci jedynie...
Zastosuj przekaznik 5V (nie na 12V) + oddzielny stabilizator 7805 tylko dla
niego (przekaznik
ciagnie zwykle kolo 100mA, wiec przy spadku max 10V na stabilizatorze
bedziesz mial na nim max 1W mocy
- pociagnie bez radiatora).
Wtedy nawet jesli na akumulatorze napiecie siadzie ci do 8V, to calosc
bedzie dzialac.
A gdyby siadlo troche nizej - to najwyzej na przekazniku bedziesz mial
napiecie niestabilizowane:-)
No i rozwiazanie znacznie tansze niz kupowanie elektrolitu 2000 uF.
Aha, zapomnialem - stabilizator zamontuj w lusterku wstecznym, bedziesz mial
zima podgrzewacz lusterka :-)
IK
From: "Roland Zerek" <rolandz_at_nospam_adb.pl>
Subject: Re: blokada do samochodu
Date: Wed, 20 Jun 2001 12:31:15 +0200
Dziekuje za podpowiedzi - musze przyznac, ze pomysly dosc dobre, zwlaszcza z
przekaznikiem norm. zal.
Roland
From: <zbyszeks_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: blokada do samochodu
Date: 20 Jun 2001 18:01:49 +0200
Witam
Wracajac jednak do mojego pierwszego pytania " W jaki sposob przeslac ta
informacje z jednego urzadzenia do drugiego poprzez siec elektryczna samochodu."
Wydaje mi sie to nie za bardzo mozliwe poniewaz przy wejsciowym sygnale o
amplitudzie 12V i rezystancji wewnetrznej generatora 100 ohm uzyskalbym sygnal
o wielkosci tylko 6mV. Czyli bardzo maly. tak, ze moze zostaje polaczenie
radiowe.
Pozdrowienia Zbyszek
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
From: "Ireneusz Kordal" <kordirko_at_nospam_interia.pl>
Subject: Re: blokada do samochodu
Date: Thu, 21 Jun 2001 01:18:19 +0200
Użytkownik <zbyszeks_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:2e1c.00000000.3b30c8ed_at_nospam_newsgate.onet.pl...
Witam
Wracajac jednak do mojego pierwszego pytania " W jaki sposob przeslac ta
informacje z jednego urzadzenia do drugiego poprzez siec elektryczna
samochodu."
Wydaje mi sie to nie za bardzo mozliwe poniewaz przy wejsciowym sygnale o
amplitudzie 12V i rezystancji wewnetrznej generatora 100 ohm uzyskalbym
sygnal
o wielkosci tylko 6mV. Czyli bardzo maly. tak, ze moze zostaje polaczenie
radiowe.
Pozdrowienia Zbyszek
Nawet jak puscisz sygnal kablami w potrojnych ekranach, to i tak dosc nerwow
stracisz na eliminacje zaklocen.
A w instalacji w samochodzie ? Tam hulaja zaklocenia ktore mozesz sobie
wyobrazic (np. od wtrysku, wentylatora
chlodnicy, silnikow wycieraczek, roznych przekaznikow) i ktore trudno jest
nawet przewidziec (przydzwiek
z linii wysokiego napiecia, od trafa przy ktorym czasem zaparkujesz, od
tramwajow, pociagow, nadajnikow telefonii
komorkowej itp. itd)
Tak wiec daj sobie spokoj z tym tematem. Prosciej rozmontowac pol auta i
puscic kabelek.
IK
From: jfox_at_nospam_friko6.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: blokada do samochodu
Date: Wed, 20 Jun 2001 23:40:04 GMT
On 20 Jun 2001 18:01:49 +0200, <zbyszeks_at_nospam_poczta.onet.pl> wrote:
Wracajac jednak do mojego pierwszego pytania " W jaki sposob przeslac ta
informacje z jednego urzadzenia do drugiego poprzez siec elektryczna samochodu."
Wydaje mi sie to nie za bardzo mozliwe poniewaz przy wejsciowym sygnale o
amplitudzie 12V i rezystancji wewnetrznej generatora 100 ohm uzyskalbym sygnal
o wielkosci tylko 6mV. Czyli bardzo maly. tak, ze moze zostaje polaczenie
radiowe.
6mV to kupa sygnalu. Radio jakos uV wzmacnia :-)
J.
From: "Marek Lewandowski" <locust_at_nospam_priv4.onet.pl>
Subject: Re: blokada do samochodu
Date: Thu, 21 Jun 2001 14:36:38 +0200
Uzytkownik "J.F." <jfox_at_nospam_friko6.onet.pl> napisal w wiadomosci
news:3b3a33c5.7163716_at_nospam_nt...
On 20 Jun 2001 18:01:49 +0200, <zbyszeks_at_nospam_poczta.onet.pl> wrote:
Wracajac jednak do mojego pierwszego pytania " W jaki sposob przeslac ta
informacje z jednego urzadzenia do drugiego poprzez siec elektryczna
samochodu."
Wydaje mi sie to nie za bardzo mozliwe poniewaz przy wejsciowym sygnale o
amplitudzie 12V i rezystancji wewnetrznej generatora 100 ohm uzyskalbym
sygnal
o wielkosci tylko 6mV. Czyli bardzo maly. tak, ze moze zostaje
polaczenie
radiowe.
6mV to kupa sygnalu. Radio jakos uV wzmacnia :-)
Ale te 6mV jest na tle duzo, duzo wiekszego smietnika od zaplonu, wtrysq
itp, których radio na wejscie bezposrednio nie dostaje...
--
Marek Lewandowski
marek.lewandowski_at_nospam_multicon.pl UIN: 10139051
http://locust.republika.pl
"Linux is like wigwam: No Windows, no Gates, and Apache already inside"