Jakie alternatory i falowniki wybrać do wiatraka 200W przy 50-100 obr/min?

Wiatr-energia - cd.





Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: R <rambler__at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Wiatr-energia - cd.
Date: Fri, 22 Jun 2001 09:05:01 +0200


Wszystkie poprzednie posty sporo mi wyjaśniły, ale pojawiły się też
pytania:

1) Zakładam, że mam (będę miał) wiatrak, który może będzie się kręcił z
prędkością
ok 50 - 100 obr/min. żeby to wykorzystać trzeba by podłączyć jakiś
alternator
o jak najmniejszych oporach (jaki ?).

2) Alternator uzyskuje swoje napięcie znamionowe przy ok. 900 obr/min,
jak zrobić przekładnie (jakie najmniejsze straty? zębata, paski
klinowe...?)

3) Ma to dawać np.200W (tylko) przy 220 V - jaki falownik - jakiś
schemat, strona?

4) jaki aku? żeby trochę wytrzymał.

Pozdrawiam i z góry dziękuję za podpowiedzi.
Robert.



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: <mstanisz_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Wiatr-energia - cd.
Date: 22 Jun 2001 09:21:42 +0200


1) Zakładam, że mam (będę miał) wiatrak, który może będzie się kręcił z
prędkością
ok 50 - 100 obr/min. żeby to wykorzystać trzeba by podłączyć jakiś
alternator
o jak najmniejszych oporach (jaki ?).

2) Alternator uzyskuje swoje napięcie znamionowe przy ok. 900 obr/min,
jak zrobić przekładnie (jakie najmniejsze straty? zębata, paski
klinowe...?)

Dawno temu miałem w rękach taką książkę "Poradnik elektryka" i tam stało, że do
el. wiatrowych i wodnych produkuje się specjalne maszyny wolnoobrotowe... Ale
nic więcej nie pamiętam.

Przy przełożeniu 1:18 (zakładam 50obr./min na źródle i 900obr./min na
alternatorze), jeśli główne koło przekładni ma 1m średnicy, to małe musiałoby
mieć ok. 5,5cm. Wydaje mi się, że mniejsze straty są na zębatych.

Jeśli się mylę - na pewno ktoś mnie poprawi :-)

Pozdrawiam

Marcin


--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: R <rambler__at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Wiatr-energia - cd.
Date: Fri, 22 Jun 2001 09:47:26 +0200


Przy przełożeniu 1:18 (zakładam 50obr./min na źródle i 900obr./min na
alternatorze), jeśli główne koło przekładni ma 1m średnicy, to małe musiałoby
mieć ok. 5,5cm. Wydaje mi się, że mniejsze straty są na zębatych.

a może dwie mniejsze przekładnie?
Robert.



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Andrzej Tokarski" <ajt_at_nospam_ajt.com.pl>
Subject: Re: Wiatr-energia - cd.
Date: Sun, 24 Jun 2001 12:12:18 +0200



Użytkownik R <rambler__at_nospam_poczta.onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:3B32F80E.C8C56C35_at_nospam_poczta.onet.pl...
Przy przełożeniu 1:18 (zakładam 50obr./min na źródle i 900obr./min na
alternatorze), jeśli główne koło przekładni ma 1m średnicy, to małe
musiałoby
mieć ok. 5,5cm. Wydaje mi się, że mniejsze straty są na zębatych.

a może dwie mniejsze przekładnie?

Witam,

Co do przekładni to wiem, że przy większych mocach (parę kW) ludzie
kombinują coś z tylnego mostu od Stara - wiatrak tam gdzie koło, a prądnica
od strony wału napędowego. W Twoim przypadku może od czegoś mniejszego, a
może jakiś stary silnik od Malucha? Mocowanie alternatora już jest, zamiast
koła dajesz wiatrak, wrzucasz na stałe jedynkę (a może wyższy - można
poeksperymentować). Dawno do Malucha nie zaglądałem, nie wiem na ile
skrzynia biegów jest zintegrowana z silnikiem, czy da się to ładnie
oddzielić. jeśli nie, to "silnikowe" bebechy zawsze można wywalić.
Nie wiem tylko, czy lepiej zablokować drugą półośkę żeby się nie kręciła,
czy połączyć obydwie, żeby mechanizm różnicowy bez potrzeby się nie kręcił.
Wiem, że ten silnik to trochę za dużo, jak na 200W, ale jakby dopiąć jakiś
większy alternator...


Pozdrawiam
AJT



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: jfox_at_nospam_friko6.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: Wiatr-energia - cd.
Date: Sun, 24 Jun 2001 21:13:22 GMT


On Sun, 24 Jun 2001 12:12:18 +0200, Andrzej Tokarski wrote:
Co do przekładni to wiem, że przy większych mocach (parę kW) ludzie
kombinują coś z tylnego mostu od Stara - wiatrak tam gdzie koło, a prądnica
od strony wału napędowego.

Nie wiem czy to dobry pomysl - w moscie jest dyfer, jak zablokujesz
jedna poloske to sie w srodku kolka moga nie wyrobic bo raczej nie
dostosowane do ciaglego krecenia - zwykle to auto prawie prosto
jedzie. Trzebaby rozebrac i dyfer zablokowac ... albo dwa wiatraki
ustawic?

W Twoim przypadku może od czegoś mniejszego, a może jakiś stary silnik od Malucha?

Raczej bym sugerowal most od poldka, zuka, albo dyfer od scierki.
Cala skrzynia to chyba za duze straty .. chociaz - zmiana biegow moze
byc ciekawym pomyslem :-)

Mocowanie alternatora już jest, zamiast
koła dajesz wiatrak, wrzucasz na stałe jedynkę (a może wyższy - można
poeksperymentować). Dawno do Malucha nie zaglądałem, nie wiem na ile
skrzynia biegów jest zintegrowana z silnikiem, czy da się to ładnie
oddzielić.

Nie da rady - skrzynia jest od przodu, a kolko pasowe od tylu.

Tzn - mozesz sama skrzynie wziasc, ale wtedy do alternatora trzeba
uchwyt dospawac albo dorobic i dokrecic.

Nie wiem tylko, czy lepiej zablokować drugą półośkę żeby się nie kręciła,
czy połączyć obydwie, żeby mechanizm różnicowy bez potrzeby się nie kręcił.

Tak przy okazji - jak tylko zablokujesz to przelozenie zmniejszysz
o polowe. kola satelitarne nieulozyskowane - straty znaczy sie..

J.


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: kobra <kobra_at_nospam_ds5.agh.edu.pl>
Subject: Re: Wiatr-energia - cd.
Date: Fri, 22 Jun 2001 12:52:01 -0700


Dawno temu miałem w rękach taką książkę "Poradnik elektryka" i tam stało, że do
el. wiatrowych i wodnych produkuje się specjalne maszyny wolnoobrotowe... Ale
nic więcej nie pamiętam.

te maszyny to generatory o wiekszej liczbie par biegunow, nie pamietam wzorow
opisujacych to wszystko
ale chodzi o to ze jezeli zalozysz jakie chcesz miec napiecie i czestotliwosc znasz
predkosc obrotowa etc.. to mozesz sobie wyliczycz o jakiej liczbie par biegunow
potrzebujesz generator. Jestem ciekaw ile kosztowalo by zrobienie takiego
generatora wedlug wlasnego projektu ? Tez bym sobie zrobil elektrownie :)
pozdrawiam



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Maciej Sadowski" <szorterek_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Wiatr-energia - cd.
Date: Fri, 22 Jun 2001 14:08:16 +0100


Jakie nabiuegunniki . Do takich siłowni najlepiej urzywać maszyn pr\ądu
stałego pracujących w buforze z akumulatorami i kawałkiem kontrolera coby to
wszystko odpowiednio przełączał.Jak już Będziesz miał prąd stały na
zaciskach akumulatora to przy takich małych mocach wyjściowych wystarczy
zwykła przetwornica stewrowana ze SG3242.Próbowałem ,działa jak Chcesz
schemat czy jakieś informacje to odbij na moje konto.
Użytkownik "kobra" <kobra_at_nospam_ds5.agh.edu.pl> napisał w wiadomości
news:3B33A1E0.4297C361_at_nospam_ds5.agh.edu.pl...
Dawno temu miałem w rękach taką książkę "Poradnik elektryka" i tam
stało, że do
el. wiatrowych i wodnych produkuje się specjalne maszyny
wolnoobrotowe... Ale
nic więcej nie pamiętam.

te maszyny to generatory o wiekszej liczbie par biegunow, nie pamietam
wzorow
opisujacych to wszystko
ale chodzi o to ze jezeli zalozysz jakie chcesz miec napiecie i
czestotliwosc znasz
predkosc obrotowa etc.. to mozesz sobie wyliczycz o jakiej liczbie par
biegunow
potrzebujesz generator. Jestem ciekaw ile kosztowalo by zrobienie takiego
generatora wedlug wlasnego projektu ? Tez bym sobie zrobil elektrownie :)
pozdrawiam





Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Robert Polkowski" <polak_at_nospam_pa177.siedlce.sdi.tpnet.pl>
Subject: Re: Wiatr-energia - cd.
Date: Fri, 22 Jun 2001 17:19:40 +0200


Użytkownik "R" <rambler__at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:3B32EE1D.534A40FF_at_nospam_poczta.onet.pl...
Wszystkie poprzednie posty sporo mi wyjaśniły, ale pojawiły się też
pytania:

1) Zakładam, że mam (będę miał) wiatrak, który może będzie się kręcił z
prędkością
ok 50 - 100 obr/min. żeby to wykorzystać trzeba by podłączyć jakiś
alternator
o jak najmniejszych oporach (jaki ?).

samochodowy ? (szrot ? :) )


2) Alternator uzyskuje swoje napięcie znamionowe przy ok. 900 obr/min,
jak zrobić przekładnie (jakie najmniejsze straty? zębata, paski
klinowe...?)

Moze paski wieloklinowe takie jak w samochodach,
alternator i tak juz bedziesz mial zazwyczaj z takim kolem pasowym
zalozonym. Duze kolo trzeba juz wytoczyc bo raczej w samochodach takiego
duzego przelozenia nie ma ( a w tym przypadku potrzebne jakies 1 do 10-15).

3) Ma to dawać np.200W (tylko) przy 220 V - jaki falownik - jakiś
schemat, strona?


Najprosciej kupic gotowa przetwornice (moze jakis stary UPS) 12V-220V
niz bawic sie we wlasna produkcje.
Nie wiem do czego to bedzie wykorzystywane ale np. mozna tak
wykombinowac zeby oswietlenie bylo z 12V (lampki halogenowe).
Odpada konwersja napiecia przynajmniej jedna.

4) jaki aku? żeby trochę wytrzymał.

Trzeba z grubsza policzyc ile bedzie tej energii z wiatru a ile
bedziesz pobieral.


Pozdrawiam i z góry dziękuję za podpowiedzi.
Robert.


--
Robert Polkowski polak_at_nospam_ask-blonie.prv.pl www.ask-blonie.prv.pl




Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Marek SP9BQJ Niedoba" <sp9bqj_at_nospam_ka.onet.pl>
Subject: Re: Wiatr-energia - cd.
Date: Sat, 23 Jun 2001 06:47:23 +0200


Czesc!
Mie tez interesuje ten temat ,ale w tym wcieleniu juz chyba nie zrealizuje
moich marzen dotyczacych wiartaka,odwiedz gr. dysk. alt.energy.homepower
jest tam mase ciekawych informacji ,sa one tez na wielu stronach www choc w
wiekszosci dotycza mozliwosci zakupu produkowanych elektorwni wiatrowych a
ceny niebagatelne za ok300W chcxa w Stanach ok 3500$ !
adresy
http://csf.colorado.edu/archive/1997/energy2/0026.html
http://www.chelseagreen.com/Wind/articles/PowerCurves.htm
http://www.igc.apc.org/energy/wind.html
http://rotor.fb12.tu-berlin.de/pcurve/powercurvetub.html
http://www.windenergy.citg.tudelft.nl/home/html/index.html
http://www.windenergy.com/
http://www.elektrownie-wiatrowe.org.pl/
z tego co sie orientuje zastosowanie alternatora i przekladni niezbyt
wskazane na wielkie opory najlepiej sprawdz to reka -obracaj alternator
niczym nie obciazony za pomoca jakiejs korby /to tez przezkladnia/ a potem
zrob to samo obciazajac go np jakimis zarowkami.
Genralnie powinny byc to pradnice wolnoobrotowe a jak to przewinac tego Ci
nie powiem bo nie wiem .Coc poprobowac mozna ,zycze powodzenia podziel sie w
przyszlosci Twymi doswiadczeniami.
pozdrawiam Marek
--
Marek Niedoba SP9BQJ
E-mail sp9bqj_at_nospam_ka.onet.pl



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Sylwia Kucharska" <farelka_at_nospam_idea.net.pl>
Subject: Re: Wiatr-energia - cd.
Date: Sat, 23 Jun 2001 16:34:30 +0200


www.energiazadarmo.pl

Pozdrawiam
Sylwia



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: ladzk_at_nospam_waw.pdi.net (Dariusz K. Ladziak)
Subject: Re: Wiatr-energia - cd.
Date: Sat, 23 Jun 2001 23:43:22 GMT


On Sat, 23 Jun 2001 06:47:23 +0200, "Marek SP9BQJ Niedoba"
<sp9bqj_at_nospam_ka.onet.pl> wrote:

[...]
z tego co sie orientuje zastosowanie alternatora i przekladni niezbyt
wskazane na wielkie opory najlepiej sprawdz to reka -obracaj alternator
niczym nie obciazony za pomoca jakiejs korby /to tez przezkladnia/ a potem
zrob to samo obciazajac go np jakimis zarowkami.

Marku! A co za roznica - taki czy inny typ pradnicy, wolno czy
szybkoobrotowa? Jesli ma odac okreslona moc na zaciskach to przy
danych obrotach walu smiglowego bedziemy na tym wale potrzebowali
okreslonego momentu - i nic tu zastosowanie mniejszej czy wiekszej
ilosci biegunow nie zmieni. Jedynym powodem stosowania
mnostwobiegunowych pradnic wolnoobrotowych jest fakt ze mozna je
przypiac bezposrednio do walu - szybkoobrotowe zas wymagaja przekladni
ktore niestety zjedza czesc mocy.

--
Darek

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: <mstanisz_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Wiatr-energia - cd.
Date: 24 Jun 2001 10:40:03 +0200


ilosci biegunow nie zmieni. Jedynym powodem stosowania
mnostwobiegunowych pradnic wolnoobrotowych jest fakt ze mozna je
przypiac bezposrednio do walu - szybkoobrotowe zas wymagaja przekladni
ktore niestety zjedza czesc mocy.

Mocy to chyba nieduzo - tyle co na straty (pojedyncze procenty - ja wiem, w
prypadku setek kW to juz sa powazne pieniadze :-), za to moment sie
przetransformuje i bedzie nizszy.

BTW - do pt. Autora watku: zastosowanie dwoch przekladni nic nie da. Ostatnie
kolo bedzie mialo i tak te sama srednice, zmieni sie tzlko kierunek obrotow.

Marcin


--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: ladzk_at_nospam_waw.pdi.net (Dariusz K. Ladziak)
Subject: Re: Wiatr-energia - cd.
Date: Sun, 24 Jun 2001 21:18:41 GMT


On 24 Jun 2001 10:40:03 +0200, <mstanisz_at_nospam_poczta.onet.pl> wrote:

ilosci biegunow nie zmieni. Jedynym powodem stosowania
mnostwobiegunowych pradnic wolnoobrotowych jest fakt ze mozna je
przypiac bezposrednio do walu - szybkoobrotowe zas wymagaja przekladni
ktore niestety zjedza czesc mocy.

Mocy to chyba nieduzo - tyle co na straty (pojedyncze procenty - ja wiem, w
prypadku setek kW to juz sa powazne pieniadze :-), za to moment sie
przetransformuje i bedzie nizszy.

A po cholere ci moment jak masz obroty? Moc oddawana przez pradnice na
zaciski to obroty razy moment na wale razy sprawnosc przetwarzania.
Czyli - moc na wale razy sprawnosc... I jedyny wlasnie problem polega
na tym ze jak pradnica szybkoobrotowa to moment na wale pradnicy razy
obroty tego walu to mniej niz moment na wale smiglowym razy obroty
smigla (bo przekladnia moc zmarnuje) jesli oczywiscie nie jest
problemem sam fakt ze te przekladnie trzeba miec (za darmo to ona nie
jest...)

--
Darek

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: <mstanisz_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Wiatr-energia - cd.
Date: 28 Jun 2001 08:40:27 +0200


A po cholere ci moment jak masz obroty? Moc oddawana przez pradnice na

Nie bij :-) Chciałem tylko powiedzieć, że straty na przekładni nie będą duże
(chyb, że będzie pasowa od dziadkowej sieczkarni). W teorii przekładnia (tak
jak i transformator) ma Ppierw = Pwtórne, nie? A przekładnia zębata będzie coś
koło 4% strat miała AFAIR - to chyba nie tak dużo.

<ciach, żeby nie było>
problemem sam fakt ze te przekladnie trzeba miec (za darmo to ona nie
jest...)

Oprócz tego trzeba ją kóńserwować i hałasuje. Dla wszystkich zainteresowanych:
http://www.solaris.polbox.pl/ - mają generatory wiatrowe i cennik na stronie :-)

Marcin


--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Marek SP9BQJ Niedoba" <sp9bqj_at_nospam_ka.onet.pl>
Subject: Re: Wiatr-energia - cd.
Date: Tue, 26 Jun 2001 22:36:22 +0200


Darku !
Sam sobie odpowiedziales dlaczego wolnoobrotowe
szybkoobrotowe zas wymagaja przekladni
ktore niestety zjedza czesc mocy.
,nie wiem dokladnie ale najmniejsze straty ma przekladnia z jednym pasem a
jest to TYLKO ok. 40%
Marek

--
Marek Niedoba SP9BQJ
E-mail sp9bqj_at_nospam_ka.onet.pl



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: ladzk_at_nospam_waw.pdi.net (Dariusz K. Ladziak)
Subject: Re: Wiatr-energia - cd.
Date: Wed, 27 Jun 2001 22:30:35 GMT


On Tue, 26 Jun 2001 22:36:22 +0200, "Marek SP9BQJ Niedoba"
<sp9bqj_at_nospam_ka.onet.pl> wrote:

Darku !
Sam sobie odpowiedziales dlaczego wolnoobrotowe
szybkoobrotowe zas wymagaja przekladni
ktore niestety zjedza czesc mocy.
,nie wiem dokladnie ale najmniejsze straty ma przekladnia z jednym pasem a
jest to TYLKO ok. 40%

Najmniejsze z przkladni z pasami klinowymi...
Dobra przekladnia zebata to jakies 98-99 % sprawnosci przy nieduzych
predkosciach na jeden stopien przelozenia 9pojedyncze zazebienie).

--
Darek

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Marek Lewandowski" <locust_at_nospam_priv4.onet.pl>
Subject: Re: Wiatr-energia - cd.
Date: Sat, 30 Jun 2001 01:50:24 +0200


Użytkownik "Dariusz K. Ladziak" <ladzk_at_nospam_waw.pdi.net> napisał w wiadomości
news:3b3a546b.4147364_at_nospam_news.tpi.pl...
On Tue, 26 Jun 2001 22:36:22 +0200, "Marek SP9BQJ Niedoba"
<sp9bqj_at_nospam_ka.onet.pl> wrote:

Darku !
Sam sobie odpowiedziales dlaczego wolnoobrotowe
szybkoobrotowe zas wymagaja przekladni
ktore niestety zjedza czesc mocy.
,nie wiem dokladnie ale najmniejsze straty ma przekladnia z jednym pasem
a
jest to TYLKO ok. 40%

Najmniejsze z przkladni z pasami klinowymi...
Dobra przekladnia zebata to jakies 98-99 % sprawnosci przy nieduzych
predkosciach na jeden stopien przelozenia 9pojedyncze zazebienie).

Podobnież wysoką sprawność ma łańcuch drabinkowy - wygodniejszy niekiedy.
Ciekawa (choć mniej sprawna) alternatywa to przekładnia hydrokinetyczna z
płynną zmianą przełożenia.

Poza tym, 40% strat dla pasowej to coś mi dużo nawet jak na pasek klinowy...

--
Marek Lewandowski
marek.lewandowski_at_nospam_multicon.pl UIN: 10139051
http://locust.republika.pl
"Linux is like wigwam: No Windows, no Gates, and Apache already inside"




Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: jfox_at_nospam_friko6.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: Wiatr-energia - cd.
Date: Sun, 24 Jun 2001 11:32:40 GMT


On Sat, 23 Jun 2001 06:47:23 +0200, Marek SP9BQJ Niedoba wrote:
[...]
z tego co sie orientuje zastosowanie alternatora i przekladni niezbyt
wskazane na wielkie opory najlepiej sprawdz to reka -obracaj alternator
niczym nie obciazony za pomoca jakiejs korby /to tez przezkladnia/ a potem
zrob to samo obciazajac go np jakimis zarowkami.

Nie za bardzo rozumiem co to ma wykazac - ze obciazenie rosnie ?
Powinno rosnac, jak rosnie to dobrze.
Odwrotnie - ze nie rosnie ? To by swiadczylo o sporych oporach samej
mechaniki. Nawiasem mowiac - watpie zebys reka i korba zarowke
zaswiecil.

Pozostaje wiec tylko kwestia sprawnosci przekladni.
Nie wiem jak sie tu pasek klinowy sprawuje - ale moze lancuch
rowerowy? I o dobrze ulozyskowane czesci latwiej.

Genralnie powinny byc to pradnice wolnoobrotowe a jak to przewinac tego Ci
nie powiem bo nie wiem.

Sa dwa problemy:
a) czestotliwosc. Jesli to ma byc prad zmienny to trzeba duzo
biegunow, samym przewinieciem moze sie nie udac.
b) napiecie. Podniesc niby latwo - duzo zwojow drutu. Ale drut cienki
bedzie, to o wiekszych mocach mozna zapomniec. Trzeba by
konstrucje ukladu magnetycznego zmienic zeby przy wolnych obrotach
strumien sie jednak szybko zmienial.


Z ciekawostek - moze jakis wiekszy silnik krokowy ? One wlasnie
gesto bieguny maja rozstawione. Tylko gdzie zdobyc taki co te 200W
wytrzyma .. no i jak ze sprawnoscia tego ?


J.


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: ladzk_at_nospam_waw.pdi.net (Dariusz K. Ladziak)
Subject: Re: Wiatr-energia - cd.
Date: Sun, 24 Jun 2001 21:18:42 GMT


On Sun, 24 Jun 2001 11:32:40 GMT, jfox_at_nospam_friko6.onet.pl (J.F.) wrote:

Pozostaje wiec tylko kwestia sprawnosci przekladni.
Nie wiem jak sie tu pasek klinowy sprawuje - ale moze lancuch
rowerowy? I o dobrze ulozyskowane czesci latwiej.

Pasek? Wyjatkowo podle. Lancuch? Przy malych predkosciach i duzel
liczbie zebow niezle, przy wzroscie predkosci straty zaczynaja rosnac.
No i kwestia trwalosci - to dyskwalifikuje zarowno przekladnie
samochodowe pracujace na nominalnych parametrach jak i wszelakie
lancuchy - jedynym sensownym rozwiazaniem bedzie przekladnia ciezko
przewymiarowana w porownaniu z obciazeniami stosowanymi w samochodach.
Powod jest prosty - samochod obliczony jest na kilka do kilkunastu
tysiecy godzin pracy. To znaczy pare miesiecy pracy nieprzerwanej! Z
tego tez wzgledu w pradnicy pochodzacej z typowego samochodu
nalezaloby albo przerobic gniazda i czopy pod lozyska zeby dac o pare
numerow wieksze albo przynajmniej wstawic odpowiedniki mozliwie
wysokiej grupy - bo to co sie jako lozyska do samochodow uzywa to
posledniejszy szajs.

--
Darek