Jaki jest prad z cewki samochodowej?



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Adam Koźbiał" <akozb_at_nospam_nospampoczta.onet.pl>
Subject: Jaki jest prad z cewki samochodowej?
Date: Thu, 24 Jun 2004 10:03:04 +0200


Chcialem zrobic sobie pastucha elektrycznego z wykorzystaniem cewki
samochodowej (126p). Na wejscie podac przebieg prostokątny 12V.
Czy to sie da zrobic bezpiecznie?
Co ograniczy napiecie a przede wszystkim prad jaki moze poplynac z wyjscia
cewki?
Wydaje sie (na oko), ze prad jest ograniczony rezystancja uzwojenia
(wtornego) ceki, rezystancja przewodu wysokiego napiecia oraz rezystancja
ciala ludzkiego i przewodnika pomiedzy cialem ludzkim a drugim biegunem
cewki. Czy dobrze mysle?
Wydaje sie, ze nawet tak duze rezystancje, przy napieciu kilku kV moga byc
niewystarczające.
Czy oznaczaloby to ze cewka (zamontowana w samochodzie) moze porazic (przy
niekorzystnych warunkach)?
Gdzie jest blad w rozumowaniu?
Pozdrawiam.
Adam



========
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Date: Thu, 24 Jun 2004 10:17:42 +020

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: Re: Jaki jest prad z cewki samochodowej?


Hello Adam,

Thursday, June 24, 2004, 10:03:04 AM, you wrote:

Chcialem zrobic sobie pastucha elektrycznego z wykorzystaniem cewki
samochodowej (126p). Na wejscie podac przebieg prostokątny 12V.

Powiedziałbym raczej, że krótkie impulsy.

Czy to sie da zrobic bezpiecznie?
Co ograniczy napiecie

di/dt w uzwojeniu pierwotnym....

a przede wszystkim prad jaki moze poplynac z wyjscia
cewki?

Bardzo mały.

Wydaje sie (na oko), ze prad jest ograniczony rezystancja uzwojenia
(wtornego) ceki, rezystancja przewodu wysokiego napiecia oraz rezystancja
ciala ludzkiego i przewodnika pomiedzy cialem ludzkim a drugim biegunem
cewki. Czy dobrze mysle?

Gdybyś miał do czynienia z transformatorem idealnym - myślałbyś
dobrze... Tutaj raczej należy rozpatrywać od strony energii. A ta jest
niewielka.

Wydaje sie, ze nawet tak duze rezystancje, przy napieciu kilku kV moga byc
niewystarczające.
Czy oznaczaloby to ze cewka (zamontowana w samochodzie) moze porazic (przy
niekorzystnych warunkach)?

Ale chyba o to chodzi - nieprawdaż? ;->

Gdzie jest blad w rozumowaniu?

--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.internetia.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "TomekL" <t.lodzinskiUSUN_TO_at_nospam_abg.com.pl>
Subject: Re: Jaki jest prad z cewki samochodowej?
Date: Thu, 24 Jun 2004 11:23:57 +0200


Walczyłem z tym tematem ostatnio w kontekście mojego psa. Kluczowałem cewkę
tranzystorem od poziomego z jakiegoś monitora. Ze względu na ograniczenie
strat (ciepło) w tranzystorze wyzwala się go krótkimi impulsami. Tranzystor
(BU 508DF chyba) wyzwalałem przez BC107 z 555 z częstotliwością 1-2Hz.
Napięcie zasilania cewki 12V. Na wyjściu cewki mialem ok.3kV, czyli słaby
rezultat. Pomiar na oko, na iskrę. W szereg z 12V na zasilaniu dałem
rezystor, chyba z 6R. Mimo kombinacji nie udało mi się uzyskać znacząco
lepszych rezultatów. Zwiększanie prądu tranzystora powodowało palenie diód w
zasilaczu przez szpilki prądowe. Być może kształt impulsu wyzwalającego nie
pozwolił mi uzyskać lepszych rezultatów-patrz układy odchylania poziomego.
Może cewka z Wartburga za słaba była. Energia rzeczywiście jest mała, bo
dotykając do reki czułem delikatne ukłucia jak szpilki. Miałem pomysł żeby
zwiekszyć napięcie zasilania cewki do jakiś 100V, ale prowadzone równolegle
próby z podaniem na druty napięcia zmiennego 50Hz z transformatora skończyły
się powodzeniem. Przy 150V (1k rezystor w szereg) pies zaczął chyba wyczuwać
co się święci i nie włazi mi w kwiatki. Choć przez 100V chodził jak chciał,
a może podlał druty pod napięciem i zapamiętał tą lekcję:-)



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!opal.icpnet.pl!news-fra1.dfn.de!news-mue1.dfn.de!news-FFM2.ecrc.net!newsfeed.siemens.de!news.mch.sbs.de!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jarek P." <jarek.p_at_nospam_spam_jest_beee_gazeta.pl>
Subject: Re: Jaki jest prad z cewki samochodowej?
Date: Thu, 24 Jun 2004 11:55:17 +0200



"TomekL" <t.lodzinskiUSUN_TO_at_nospam_abg.com.pl> wrote in message
news:cbe6hf$bvo$1_at_nospam_www.abg.com.pl...


zwiekszyć napięcie zasilania cewki do jakiś 100V, ale prowadzone
równolegle
próby z podaniem na druty napięcia zmiennego 50Hz z transformatora
skończyły
się powodzeniem.

Widziałęm gdzieś w necie schemat najprostszego generatora WN: cewka
samochodowa z pierwotnym pędzonym bezpośrednio z sieci 230V poprzez
kondensator kilka uF.
Natomiast sam kiedyś robiłem podobne próby, ale nie bawiłem się z
tranzystorami, użyłem tyrystora. Do tego prościutki układ składajacy
się z paru diod i dużego kondensatora, zasilanie bezpośrednio z sieci,
dodatnie polówki ładowały kondensator, ujemne wyzwalały tyrystor
zwierający kondensator pierwotnym uzwojeniem cewki. Efekty były
piękne, w zapale prób i przy chęci osiągnięcia jak najdłuższej iskry
zwiększałem pojemność kondensatora, przy czym najpierw zniszczyłem
kilka polskich tyrystorów (nie wytrzymywały udaru), aż w końcu
używając radzieckiego tyrystora o kompletnie nieznanych mi
parametrach, ale wytrzymującego absolutnie wszystko, czego by się z
nim nie robiło osiągałem ciągłą (no... 50hertzowo ciągłą ;-) )iskrę o
długości ponad 5 cm, niestety na koniec poprzebijało cewkę a przy
okazji okazało się, że kondensatory (MKS) jakieś takie dziwnie rozdęte
i napuchnięte się zrobiły, nie wiedzieć czemu... ;-)

J.


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "wilk" <wilk125_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Jaki jest prad z cewki samochodowej?
Date: Thu, 24 Jun 2004 16:57:27 +0200



Widziałęm gdzieś w necie schemat najprostszego generatora WN: cewka
samochodowa z pierwotnym pędzonym bezpośrednio z sieci 230V poprzez
kondensator kilka uF.
Natomiast sam kiedyś robiłem podobne próby, ale nie bawiłem się z
tranzystorami, użyłem tyrystora. Do tego prościutki układ składajacy
się z paru diod i dużego kondensatora, zasilanie bezpośrednio z sieci,
dodatnie polówki ładowały kondensator, ujemne wyzwalały tyrystor
zwierający kondensator pierwotnym uzwojeniem cewki.

zapłon CDI stosowany powszechnie w motocyklach



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Jaki jest prad z cewki samochodowej?
Date: Thu, 24 Jun 2004 17:06:42 +0200


On Thu, 24 Jun 2004 11:23:57 +0200, TomekL wrote:
Walczyłem z tym tematem ostatnio w kontekście mojego psa. Kluczowałem cewkę
tranzystorem od poziomego z jakiegoś monitora. Ze względu na ograniczenie
strat (ciepło) w tranzystorze wyzwala się go krótkimi impulsami. Tranzystor
(BU 508DF chyba) wyzwalałem przez BC107 z 555 z częstotliwością 1-2Hz.
Napięcie zasilania cewki 12V. Na wyjściu cewki mialem ok.3kV, czyli słaby
rezultat.

Cewka samochodowa indukcyjnosc ma spora, i impulsy nie moga byc
krotkie, pare ms tam trzeba. Jak jeszcze zapomniales opornika
bazowego, to nie jest takie dziwne.

J.


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Adam Koźbiał" <akozb_at_nospam_nospampoczta.onet.pl>
Subject: Re: Jaki jest prad z cewki samochodowej?
Date: Thu, 24 Jun 2004 13:55:17 +0200


Na wejscie podac przebieg prostokątny 12V.
Powiedziałbym raczej, że krótkie impulsy.

Co ograniczy napiecie
di/dt w uzwojeniu pierwotnym....

a przede wszystkim prad jaki moze poplynac z wyjscia cewki?
Bardzo mały.
Gdybyś miał do czynienia z transformatorem idealnym - myślałbyś
dobrze... Tutaj raczej należy rozpatrywać od strony energii. A ta jest
niewielka.

Dziekuje bardzo za odpowiedz.
Pod jej wplywem sam zaczalem myslec.
Dla krotkich impulsow prad w cewce:
di = U1/L1*dt
dla "rozładowywania" cewki do zera i krótkiego czasu, prad przy zwarciu
przerywacza:
imax = 12V / ?mH * ?us - bezpieczny
dla rozwartego przerywacza (prad w cewce nie moze zmienic sie skokiem) wiec
tez bezpieczny
Dla dlugiego czasu impulsu cewka sie nasyca i to ogranicza prad (po
rozwarciu) do podobnego poziomu.
Czy moglby ktos sie wypowiedziec (czy nie pomylilem jakis wzorow albo
zjawisk)?
albo przynajmniej potwierdzic ze taka zabawa z cewka jest bezpieczna?
Pozdrawiam.
Adam




========
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Date: Thu, 24 Jun 2004 17:56:00 +020

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: Re: Jaki jest prad z cewki samochodowej?


Hello Adam,

Thursday, June 24, 2004, 1:55:17 PM, you wrote:

[...]

Dziekuje bardzo za odpowiedz.
Pod jej wplywem sam zaczalem myslec.

To ma dużą przyszłość ;-)

Dla krotkich impulsow prad w cewce:
di = U1/L1*dt

Dobrze, ale - pomimo, że niekonieczne - warto w zapisie na grupie
stosować nawiasy.

I nie zapomnij o wzorze: W = Imax^2 * L1/2

Czyli energia zgromadzona w cewce.

dla "rozładowywania" cewki do zera i krótkiego czasu, prad przy zwarciu
przerywacza:
imax = 12V / ?mH * ?us

Wyjdzie w miliamperach :-)

- bezpieczny dla rozwartego przerywacza (prad w cewce nie moze
zmienic sie skokiem) wiec tez bezpieczny

Kiedy chodzi o to, żeby zmienił się skokowo...

Dla dlugiego czasu impulsu cewka sie nasyca i to ogranicza prad (po
rozwarciu) do podobnego poziomu.

W uzwojeniu pierwotnym... Na wtórnym masz zależność od przekładni,
czyli stosunku liczby zwojów:

i2 = i1 * (n1/n2)

Czy moglby ktos sie wypowiedziec (czy nie pomylilem jakis wzorow albo
zjawisk)?
albo przynajmniej potwierdzic ze taka zabawa z cewka jest bezpieczna?

Dla człowieka bez stymulatora serca - tak. Energia pojedynczego
impulsu to ułamek dżula.

--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.tpinternet.pl!news.dialog.net.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Jacek Maciejewski <jacmac_at_nospam_tnij.go2.pl>
Subject: Re: Jaki jest prad z cewki samochodowej?
Date: Thu, 24 Jun 2004 16:23:24 +0200



Gdzie jest blad w rozumowaniu?

We współczynniku wypełnienia.
--
Jacek

========
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Date: Thu, 24 Jun 2004 18:15:23 +020

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: Re: Jaki jest prad z cewki samochodowej?


Hello Jacek,

Thursday, June 24, 2004, 4:23:24 PM, you wrote:


Gdzie jest blad w rozumowaniu?
We współczynniku wypełnienia.

On nie rozpatruje tam okresu - oznaczałby go raczej T - ale czas. Jest
ok.

--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!opal.futuro.pl!newsfeed.tpinternet.pl!news.dialog.net.pl!not-for-mai