Powolny start i hamowanie silnika 12V
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl
From: "stary" <piotr.jaje_at_nospam_raben.com.pl>
Subject: Powolny start i hamowanie silnika 12V
Date: Mon, 21 Jun 2004 22:43:32 +0200
Poszukuję schematu układu, który spowoduje powolny (1-2 sekundowy) rozruch
silnika prądu stałego 12V (pobór prądu około 1A) i analogicznie podczas
zatrzymania (wyłączania). Myślałem o zastosowaniu jakiegoś kondensatora
i/lub rezystora i/lub tyrystora. Coś co po włączeniu zasilania stopniowo np.
zwiększy napięcie od 0 do 12v, a po wyłączeniu stopniowo zjedzie do zera. (w
drodze wyjaśnienia: silnik poprzez przekładnię ślimakową napędza bramę, po
wyłączeniu silnik staje od razu a brama ma pewną niewielką bezwładność, i
dobrze by było dla samej przekładni gdyby ten silnik poprostu się od razu
nie zatrzymywał lecz zwalniał powiedzmy w ciągu 1-2 sekund).
Może ktoś ma jakiś adres strony z tym problemem, lub jakiś pomysł to bardzo
proszę.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.internetia.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Przemek Żyła" <przemcio_at_nospam__at_nospam_onet.pl>
Subject: Re: Powolny start i hamowanie silnika 12V
Date: Mon, 21 Jun 2004 22:48:13 +0200
Poszukuję schematu układu, który spowoduje powolny (1-2 sekundowy) rozruch
silnika prądu stałego 12V (pobór prądu około 1A) i analogicznie podczas
zatrzymania (wyłączania). Myślałem o zastosowaniu jakiegoś kondensatora
i/lub rezystora i/lub tyrystora. Coś co po włączeniu zasilania stopniowo
np.
zwiększy napięcie od 0 do 12v, a po wyłączeniu stopniowo zjedzie do zera.
(w
drodze wyjaśnienia: silnik poprzez przekładnię ślimakową napędza bramę, po
wyłączeniu silnik staje od razu a brama ma pewną niewielką bezwładność, i
dobrze by było dla samej przekładni gdyby ten silnik poprostu się od razu
nie zatrzymywał lecz zwalniał powiedzmy w ciągu 1-2 sekund).
Może ktoś ma jakiś adres strony z tym problemem, lub jakiś pomysł to
bardzo
proszę.
startowac to lepiej zeby startowal od razu z kopyta
a co do zwalniania... brama go nie ciagnie kawalek???
i czemu chcesz tak zrobic, tak jak jest teraz jest zle???
--
Przemcio Żyła
www.nasza.resnet.pl
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.internetia.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "stary" <piotr.jaje_at_nospam_raben.com.pl>
Subject: Re: Powolny start i hamowanie silnika 12V
Date: Mon, 21 Jun 2004 23:06:02 +0200
Startowanie jeszcze powiedzmy ujdzie. Ale hamowanie to może przedstawie
bardziej opisowo:.
Przekładnię ślimakową można porównać do silnika obracającego śrubą na której
jest nakętka (przymocowana do bramy). kiedy kreci się silnik to i kręci się
śruba. Kiedy kreci się śruba przesuwa się po niej nakrętka. Wszystko OK. Ale
jak zatrzymamy silnik to Bezwładność bramy będzie chciała przesunać nakrętke
wzdłóż śruby! A to raczej się nie uda (samohamowność gwintu i przekładni
ślimakowej), gdyż przesuwając nakrętką nie obrucimy śruby! Chyba że coś
puści zęby nakrętki lub śruby! A tego chcemy uniknąć.
Uf....
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.internetia.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Przemek Żyła" <przemcio_at_nospam__at_nospam_onet.pl>
Subject: Re: Powolny start i hamowanie silnika 12V
Date: Mon, 21 Jun 2004 23:10:32 +0200
Startowanie jeszcze powiedzmy ujdzie. Ale hamowanie to może przedstawie
bardziej opisowo:.
Przekładnię ślimakową można porównać do silnika obracającego śrubą na
której
jest nakętka (przymocowana do bramy). kiedy kreci się silnik to i kręci
się
śruba. Kiedy kreci się śruba przesuwa się po niej nakrętka. Wszystko OK.
Ale
jak zatrzymamy silnik to Bezwładność bramy będzie chciała przesunać
nakrętke
wzdłóż śruby! A to raczej się nie uda (samohamowność gwintu i przekładni
ślimakowej), gdyż przesuwając nakrętką nie obrucimy śruby! Chyba że coś
puści zęby nakrętki lub śruby! A tego chcemy uniknąć.
Uf....
to dla mnie najprosciej byloby zaprzegnac jakis
mikrokontroler... wtedy moglbys dodac troche wiecej bajerow...
a jesli chodzi o C + R + T, to moze lepiej jakby sie inni wypowiedzieli...
dzisiaj jakos slabosilny jestem...
=======
From: "MK" <michalko12_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Powolny start i hamowanie silnika 12V
Date: Mon, 21 Jun 2004 23:12:39 +0200
Startowanie jeszcze powiedzmy ujdzie. Ale hamowanie to może przedstawie
bardziej opisowo:.
Przekładnię ślimakową można porównać do silnika obracającego śrubą na
której
jest nakętka (przymocowana do bramy). kiedy kreci się silnik to i kręci
się
śruba. Kiedy kreci się śruba przesuwa się po niej nakrętka. Wszystko OK.
Ale
jak zatrzymamy silnik to Bezwładność bramy będzie chciała przesunać
nakrętke
wzdłóż śruby! A to raczej się nie uda (samohamowność gwintu i przekładni
ślimakowej), gdyż przesuwając nakrętką nie obrucimy śruby! Chyba że coś
puści zęby nakrętki lub śruby! A tego chcemy uniknąć.
Uf....
Wiec żeby zachowac moment obrotowy pozostaje tylko sterowanie impulsowe
MK
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.internetia.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "stary" <piotr.jaje_at_nospam_raben.com.pl>
Subject: Re: Powolny start i hamowanie silnika 12V
Date: Mon, 21 Jun 2004 23:19:18 +0200
Użytkownik "MK" <michalko12_at_nospam_wp.pl> napisał w wiadomości
news:40d74f5f$1_at_nospam_news.home.net.pl...
Wiec żeby zachowac moment obrotowy pozostaje tylko sterowanie impulsowe
MK
Tzn??? Zasilać przez generator impulsów??? Można troszkę dla mniej
zorientowanego :-?
=======
From: "MK" <michalko12_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Powolny start i hamowanie silnika 12V
Date: Mon, 21 Jun 2004 23:20:43 +0200
Startowanie jeszcze powiedzmy ujdzie. Ale hamowanie to może przedstawie
bardziej opisowo:.
Przekładnię ślimakową można porównać do silnika obracającego śrubą na
której
jest nakętka (przymocowana do bramy). kiedy kreci się silnik to i kręci
się
śruba. Kiedy kreci się śruba przesuwa się po niej nakrętka. Wszystko OK.
Ale
jak zatrzymamy silnik to Bezwładność bramy będzie chciała przesunać
nakrętke
wzdłóż śruby! A to raczej się nie uda (samohamowność gwintu i przekładni
ślimakowej), gdyż przesuwając nakrętką nie obrucimy śruby! Chyba że coś
puści zęby nakrętki lub śruby! A tego chcemy uniknąć.
Tak swoją drogo co ta za gwint na tej "nakretce" i na ślimaku ? Jakie to
musi byc
cienkie żeby sie uszkodziło? W takich bramach raczej gwint M8 nie występuje
a pewnie i on by z powodzeniem wetrzymał, no chyba że to są olbrzymie
wrota do zamczyska bo tam to bez M10 sie nie obejdzie .
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.internetia.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "stary" <piotr.jaje_at_nospam_raben.com.pl>
Subject: Re: Powolny start i hamowanie silnika 12V
Date: Mon, 21 Jun 2004 23:27:44 +0200
Nie! Mała brama, a nawet bramka nie całe 80kg. Ale ślimacznica jest z
plastiku. I myślałem o jakimś elektronicznym zabezpieczeniu. Można by
mechanicznie przez jakieś sprzęgło ale to dodatkowe łożyska, wałki itd. no i
rozbudowywuje cały napęd gabarytowo (a powinien się zmieścić w słupku
90x90mm) a elektronikę zawsze łatwiej zmieścić :-)
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!feed.news.interia.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask.pl!news.internetia.pl!not-for-mai
From: =?iso-8859-2?Q?Robert_Wa=F1kowski?= <robwan_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Powolny start i hamowanie silnika 12V
Date: Mon, 21 Jun 2004 23:45:29 +0200
Użytkownik "stary" <piotr.jaje_at_nospam_raben.com.pl> napisał w wiadomości
news:cb7k2b$1s0$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...
Nie! Mała brama, a nawet bramka nie całe 80kg. Ale ślimacznica jest z
plastiku. I myślałem o jakimś elektronicznym zabezpieczeniu. Można by
mechanicznie przez jakieś sprzęgło ale to dodatkowe łożyska, wałki itd. no
i
rozbudowywuje cały napęd gabarytowo (a powinien się zmieścić w słupku
90x90mm) a elektronikę zawsze łatwiej zmieścić :-)
Zwiększyć masę wirnika silnika (koło zamachowe).
Robert
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: "SP9LWH" <spam_at_nospam_autorom.pl>
Subject: Re: Powolny start i hamowanie silnika 12V
Date: Mon, 21 Jun 2004 23:45:38 +0200
Użytkownik "stary" <piotr.jaje_at_nospam_raben.com.pl> napisał w wiadomości
news:cb7k2b$1s0$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...
Nie! Mała brama, a nawet bramka nie całe 80kg. Ale ślimacznica jest z
plastiku. I myślałem o jakimś elektronicznym zabezpieczeniu. Można by
To musi być jakiś ogromny super plastik , jak ma być niezniszczalny.
Może to jest kompozyt z węglowych nanorurek ?? To jest mocniejsze od
najmocniejszej stali:-)
Normalnie to taki ślimak powinien z solidnej stali. Gwint trapezowy powyżej
M20
Osobiście myślę, że to co chcesz zrobić jest zbędne. Silnik nigdy nie
zatrzymuje się natychmiast bez hamulca. Być może opory bramy są tak duże, że
hamują silnik. Zobacz w jakim czasie od wyłączenia zasilania on stanie .
Ale wracając do pytania wątku:-)
Ile ten silnik pobiera prądu ?
Skoro nie masz problemów z przegrzewaniem (zbyt częstym startem i
zatrzymaniem), to "po najmniejszej linii oporu
Klasyka: Opornik 1k + Kondensator 1mF + Tranzystor BD911 lub podobny
jak nie chcesz nagrzewania, to jak wcześniej tu sugerowano potrzebujesz
generator kilkaset Hz o zmiennym współczynniku wypełnienia
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!opal.icpnet.pl!not-for-mai
From: "VSS" <news_vss_at_nospam_lasershow.pl>
Subject: Re: Powolny start i hamowanie silnika 12V
Date: Tue, 22 Jun 2004 00:00:08 +0200
SP9LWH <spam_at_nospam_autorom.pl> wystukał(a):
Normalnie to taki ślimak powinien z solidnej stali. Gwint trapezowy
powyżej M20
niestety w tanich wersjach do samodzielnego montazu z sklepów typu
praktiker albo castorama ślimacznica ta wystepuje wykonana z jakiegos
mocnego plastiksu, kolega ma taką brame od dwóch lat i , odpukać, dział
bez problemu.
--
VSS http://www.lasershow.pl
"Z każdym dniem mojego życia nieuchronnie rośnie
liczba tych którzy mogą pocałować mnie w dupę"
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: "SP9LWH" <spam_at_nospam_autorom.pl>
Subject: Re: Powolny start i hamowanie silnika 12V
Date: Tue, 22 Jun 2004 00:05:09 +0200
Użytkownik "VSS" <news_vss_at_nospam_lasershow.pl> napisał w wiadomości
news:cb7lp1$257$1_at_nospam_opal.icpnet.pl...
praktiker albo castorama ślimacznica ta wystepuje wykonana z jakiegos
mocnego plastiksu, kolega ma taką brame od dwóch lat i , odpukać, dział
bez problemu.
OK!
Teraz doczytałem, ze ta brameczka ma 80kg, a ja myślałem o normalnej bramie
800kg:-)))
Ten elastomerowy plastik może być odpowiedni i niezniszczalny przez wiele
lat, bez dziwnych zabiegów elektronicznych
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "stary" <piotr.jaje_at_nospam_raben.com.pl>
Subject: Re: Powolny start i hamowanie silnika 12V
Date: Tue, 22 Jun 2004 19:51:18 +0200
Ale wracając do pytania wątku:-)
Ile ten silnik pobiera prądu ?
Podczas normalnej pracy około 1A
Skoro nie masz problemów z przegrzewaniem (zbyt częstym startem i
zatrzymaniem), to "po najmniejszej linii oporu
Klasyka: Opornik 1k + Kondensator 1mF + Tranzystor BD911 lub podobny
Nie jestem elektronikiem i czy mogę prosić o mały kawałek schemaciku jak to
połączyć :-)
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Powolny start i hamowanie silnika 12V
Date: Tue, 22 Jun 2004 00:45:16 +0200
On Mon, 21 Jun 2004 22:48:13 +0200, "Przemek Żyła"
Poszukuję schematu układu, który spowoduje powolny (1-2 sekundowy) rozruch
silnika prądu stałego 12V (pobór prądu około 1A) i analogicznie podczas
zatrzymania (wyłączania).
drodze wyjaśnienia: silnik poprzez przekładnię ślimakową napędza bramę, po
wyłączeniu silnik staje od razu a brama ma pewną niewielką bezwładność,
startowac to lepiej zeby startowal od razu z kopyta
Zgadza sie, nie trzeba zwalniac.
a co do zwalniania... brama go nie ciagnie kawalek???
slimakowa - czesto samohamowna. Trzeba by doskonale nasmarowac.
i czemu chcesz tak zrobic, tak jak jest teraz jest zle???
Jesli nie rozwali przekladni, to slupek wyrwie :-)
Moze pomoc kolo zamachowe na osi silnika.
A elektronicznie .. na dobra sprawe wystarczy tranzystor wiekszej mocy
i elektrolit, ale najpierw trzeba spojrzec jak to sterowane jest.
J.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mai
From: "Tomek" <leongvt_at_nospam_gazeta.SKASUJ-TO.pl>
Subject: Re: Powolny start i hamowanie silnika 12V
Date: Mon, 21 Jun 2004 21:54:07 +0000 (UTC)
Problem jest o wiele bardziej skomplikowany niż Ci sie wydaje. Na drodze
elektronicznej bedzie ciężko zrobić żeby w różnych warunkach atmosferycznych
wcelować z hamowaniem. A nieprecyzyjnie dobrane opóźnienie nic nie da.
Pewniejsze będzie jednak zrobienie sprzęgła przeciążeniowego. Tomek
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!opal.futuro.pl!not-for-mai
From: "Pelos" <pelos_at_nospam_pelos.pl>
Subject: Re: Powolny start i hamowanie silnika 12V
Date: Tue, 22 Jun 2004 09:26:18 +0200
Użytkownik "stary" <piotr.jaje_at_nospam_raben.com.pl> napisał w wiadomości news:cb7hfu$lvk$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...
Poszukuję schematu układu, który spowoduje powolny (1-2 sekundowy) rozruch
silnika prądu stałego 12V (pobór prądu około 1A) i analogicznie podczas
zatrzymania (wyłączania). Myślałem o zastosowaniu jakiegoś kondensatora
i/lub rezystora i/lub tyrystora. Coś co po włączeniu zasilania stopniowo np.
zwiększy napięcie od 0 do 12v, a po wyłączeniu stopniowo zjedzie do zera. (w
drodze wyjaśnienia: silnik poprzez przekładnię ślimakową napędza bramę, po
wyłączeniu silnik staje od razu a brama ma pewną niewielką bezwładność, i
dobrze by było dla samej przekładni gdyby ten silnik poprostu się od razu
nie zatrzymywał lecz zwalniał powiedzmy w ciągu 1-2 sekund).
Może ktoś ma jakiś adres strony z tym problemem, lub jakiś pomysł to bardzo
proszę.
PWM (sterowanie za pomoca wypelnienia przebiegu prostokatnego). Zlec jakiemus studentowi zebyc Ci to na jakims uC zrobil - AVRy
Atmela maja sprzetowy PWM (to akurat moje ulubione :) ).
--
Pelos
http://www.pelos.pl
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.pl!newsgate.p
From: desoft_at_nospam_interia.pl (=?iso-8859-2?B?V7NhZHlzs2F3IFNrb2N6eWxhcw==?=)
Subject: Re: Powolny start i hamowanie silnika 12V
Date: 22 Jun 2004 18:49:54 +0200
Poszukuję schematu układu, który spowoduje powolny (1-2 sekundowy) rozruch
silnika prądu stałego 12V (pobór prądu około 1A) i analogicznie podczas
zatrzymania (wyłączania). Myślałem o zastosowaniu jakiegoś kondensatora
i/lub rezystora i/lub tyrystora. Coś co po włączeniu zasilania stopniowo
np.
zwiększy napięcie od 0 do 12v, a po wyłączeniu stopniowo zjedzie do zera.
(w
drodze wyjaśnienia: silnik poprzez przekładnię ślimakową napędza bramę, po
wyłączeniu silnik staje od razu a brama ma pewną niewielką bezwładność, i
dobrze by było dla samej przekładni gdyby ten silnik poprostu się od razu
nie zatrzymywał lecz zwalniał powiedzmy w ciągu 1-2 sekund).
Zasilacz z ograniczeniem prądowym zapewni miękki start (ograniczenie
niekoniecznie
będzie musiało być ustawione na 1A, czasami moment obrotowy przy starcie
musi
być większy)
Natomiast powolne zatrzymanie zrobiłbym przez powolne zmniejszanie napięcia,
sprawa do rozwiązania przy pomocy kondensatora w obwodzie regulacji
(załączania)
napięcia na silnik.
Władysław
--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.misc.elektronika
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!poznan.rmf.pl!news.man.poznan.pl!news.internetia.pl!not-for-mai
From: "JarekC" <jarekc_at_nospam_alpha.net.pl>
Subject: Re: Powolny start i hamowanie silnika 12V
Date: Wed, 23 Jun 2004 08:24:36 +0200
Użytkownik "stary" <piotr.jaje_at_nospam_raben.com.pl> napisał w wiadomości
news:cb7hfu$lvk$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...
Poszukuję schematu układu, który spowoduje powolny (1-2 sekundowy) rozruch
silnika prądu stałego 12V (pobór prądu około 1A) i analogicznie podczas
zatrzymania (wyłączania). Myślałem o zastosowaniu jakiegoś kondensatora
i/lub rezystora i/lub tyrystora. Coś co po włączeniu zasilania stopniowo
np.
zwiększy napięcie od 0 do 12v, a po wyłączeniu stopniowo zjedzie do zera.
(w
drodze wyjaśnienia: silnik poprzez przekładnię ślimakową napędza bramę, po
wyłączeniu silnik staje od razu a brama ma pewną niewielką bezwładność, i
dobrze by było dla samej przekładni gdyby ten silnik poprostu się od razu
nie zatrzymywał lecz zwalniał powiedzmy w ciągu 1-2 sekund).
Może ktoś ma jakiś adres strony z tym problemem, lub jakiś pomysł to
bardzo
proszę.
W jakiejś bramie którą widziałem przeniesienie napędu odbywało się poprzez
linkę na której znajdowały się dwie sprężyny jako amortyzatory do rozruchu i
zatrzymywania.
-----------/\/\/\/\/\-Z-/\/\/\/\/\---------------
(O) O
----------------------------------------------
(O) - rolka napędowa
O - rolka
/\/\/\/\ - sprężyna
Z - punk zamocowania bramy
Tymczasem
Jarek
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.internetia.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai