Jak prawidłowo podłączyć uzwojenie wzbudzające w silniku DC 24V 1kW?

uzwojenie wzbudzające w silniku DC





Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "JJMafia" <jjmafia_at_nospam_poczta.fm>
Subject: uzwojenie wzbudzające w silniku DC
Date: Wed, 24 Jul 2002 12:03:22 +0200


Pomocy !
Nie mam zielonego pojęcia z czym to się je.
Może jakieś linki ?
Potrzebuję uruchomić silnik i regulować obroty.
Silniczek - 24V DC 1kW
Jedni twierdzą ,że napięcie na uzw.wzbudzającym
potrzebne jest tylko w momencie rozruchu silnika.
Inni ,że napięcie powinno być cały czas itd.
Może ktoś mi to wyjaśni jak to się robi w praktyce ?

Pozdrawiam JJMafia



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Marek Lewandowski <nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_uzwojenie_wzbudzaj=B1ce_w_silniku_DC?=
Date: Wed, 24 Jul 2002 10:27:15 GMT


on Wed, 24 Jul 2002 12:03:22 +0200 in <ahltsl$3uq$1_at_nospam_news2.tpi.pl>
JJMafia wrote:

Pomocy !
Nie mam zielonego pojęcia z czym to się je.
Może jakieś linki ?
Potrzebuję uruchomić silnik i regulować obroty.
Silniczek - 24V DC 1kW
Jedni twierdzą ,że napięcie na uzw.wzbudzającym
potrzebne jest tylko w momencie rozruchu silnika.
Inni ,że napięcie powinno być cały czas itd.
Może ktoś mi to wyjaśni jak to się robi w praktyce ?

Jak podłączysz wzbudzenie tylko na chwilę, ruszysz silnik i je
odłączysz, to tak, jak byś już nie miał silnika... ;-)

1) poszukaj w archiwum grupy, już ze dwa razy pisałem o zasadach
sterowania silnikami DC i równaniach w przybliżeniu taki silnik
opisujących.

2) na szybko:

podłączasz wzbudzenie pod napięcie znamionowe. Płynie znamionowy prąd
wzbudzenia i MUSI on płynąć cały czas.

podłączasz napięcie dla wirnika na szczotki. Tym napięciem możesz
regulować obroty w zakresie minimalne..nominalne. Musisz pilnować,
żeby prąd wirnika nie przekroczył nominalnego. W całym zakresie
obrotów dostajesz przy prądzie nominalnym wirnika nominalny moment
obrotowy na wale.
w przybliżeniu napięcie na wirniku proporcjonalne jest do obrotów a
prąd wirnika do momentu na wale. (byłoby tak, gdyby wirnik miał zerową
rezystancję i silnik byłby idealny)

UWAGA: przy rozruchu może sie okazać, że trzeba zewnętrznie ograniczyć
prąd wirnika! Przy zatrzymanym silniku w pierwszej chwili popłynie
Uzasilania / rezystancja wirnika, czyli raczej dużo. Dla silnika 1kW
to niekoniecznie musi być ZA dużo, ale to ma roboczego prądu 40A, więc
licz się z 100A na starcie.

Jeśli potrzebujesz wyższych obrotów, można silnik pokręcić do max. 2x
obroty znamionowe. W tym celu napięcie wirnika musi być znamionowe,
nie wolno go przekraczać, za to zmniejsza się wzbudzenie. Im mniejsze
wzbudzenie, tym większa prędkość obrotowa, ale:
0) trzeba cholernie uważać na prąd wirnika
1) przy pnadznamionowych obrotach nie można osiągnąć znamionowego
momentu. Ponieważ w wirnik wolno maksymalnie wpuścić prąd znamionowy
przy znamionowym napięciu, czyli moc znamionową, to iloczyn moment na
wale razy obroty musi pozostać stały -> przy wbudzeniu 50% na wale
mamy 200% obrotów znamionowych przy max. 50% momentu obciążającego
2) nie wolno wzbudzenia zmniejszać poniżej 0.5 .. 0.6 znamionowego, bo
obroty robią się niebezpieczne dla silnika.


--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051
locustXpoczta|onet|pl
http://locust.republika.pl
[! Odpowiadaj pod cytatem. Tnij cytaty. Podpisuj posty. !]

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "JJMafia" <jjmafia_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Re: uzwojenie wzbudzające w silniku DC
Date: Wed, 24 Jul 2002 13:37:04 +0200


Jak podłączysz wzbudzenie tylko na chwilę, ruszysz silnik i je
odłączysz, to tak, jak byś już nie miał silnika... ;-)

ELEKTRYK miał rację - zleceniodawca NIE

1) poszukaj w archiwum grupy, już ze dwa razy pisałem o zasadach
sterowania silnikami DC i równaniach w przybliżeniu taki silnik
opisujących.

Da się zrobić !

2) na szybko:

podłączasz wzbudzenie pod napięcie znamionowe. Płynie znamionowy prąd
wzbudzenia i MUSI on płynąć cały czas.

Czy ten prąd jest w jakiś sposób określony ,czy można przyjąć jakąś wartość
np.2,5A (tak mi podał zleceniodawca - ale raz już mnie wprowadził w błąd)

podłączasz napięcie dla wirnika na szczotki.

UWAGA: przy rozruchu może sie okazać, że trzeba zewnętrznie ograniczyć
prąd wirnika! Przy zatrzymanym silniku w pierwszej chwili popłynie
Uzasilania / rezystancja wirnika, czyli raczej dużo. Dla silnika 1kW
to niekoniecznie musi być ZA dużo, ale to ma roboczego prądu 40A, więc
licz się z 100A na starcie.

Czy w tym przypadku mam się czego obawiać ?

Jeśli potrzebujesz wyższych obrotów, można silnik pokręcić do max. 2x
obroty znamionowe. W tym celu napięcie wirnika musi być znamionowe,
nie wolno go przekraczać, za to zmniejsza się wzbudzenie. Im mniejsze
wzbudzenie, tym większa prędkość obrotowa, ale:
0) trzeba cholernie uważać na prąd wirnika
przy wbudzeniu 50% na wale
mamy 200% obrotów znamionowych przy max. 50% momentu obciążającego
2) nie wolno wzbudzenia zmniejszać poniżej 0.5 .. 0.6 znamionowego, bo
obroty robią się niebezpieczne dla silnika.


Chyba o to chodziło zleceniodawcy ,ale coś mu się poryćkało i okazuje się
że muszę zrobić coś zupełnie innego !

Czy mogę z góry przyjąć ,że :

Daję na wzbudzenie 2,5A i odpalam silnik ,poczym stopniowo redukuję prąd
wzbudzenia do 1,5A
i mi się to nie sfajczy ?
Jak szybko mogę zmienić ten prąd (pewnie zależy to od obciąrzenia) 15 sek. ?

Dzięki !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Pozdrawiam JJMafia





Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Marek Lewandowski <nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_uzwojenie_wzbudzaj=B1ce_w_silniku_DC?=
Date: Wed, 24 Jul 2002 12:47:15 GMT


on Wed, 24 Jul 2002 13:37:04 +0200 in <ahm3c7$hfl$1_at_nospam_news2.tpi.pl>
JJMafia wrote:

Jak podłączysz wzbudzenie tylko na chwilę, ruszysz silnik i je
odłączysz, to tak, jak byś już nie miał silnika... ;-)

ELEKTRYK miał rację - zleceniodawca NIE

;-)


2) na szybko:

podłączasz wzbudzenie pod napięcie znamionowe. Płynie znamionowy prąd
wzbudzenia i MUSI on płynąć cały czas.

Czy ten prąd jest w jakiś sposób określony ,czy można przyjąć jakąś wartość
np.2,5A (tak mi podał zleceniodawca - ale raz już mnie wprowadził w błąd)

Ten prąd jest napisany na tabliczce znamionowej silnika. Ile go będzie
mam silnik 100W 160V który ma tego prądu 800mA, mam podobny, który ma
2A... za to jest nieco mniejszy i lżejszy ;-)

podłączasz napięcie dla wirnika na szczotki.

UWAGA: przy rozruchu może sie okazać, że trzeba zewnętrznie ograniczyć
prąd wirnika! Przy zatrzymanym silniku w pierwszej chwili popłynie
Uzasilania / rezystancja wirnika, czyli raczej dużo. Dla silnika 1kW
to niekoniecznie musi być ZA dużo, ale to ma roboczego prądu 40A, więc
licz się z 100A na starcie.

Czy w tym przypadku mam się czego obawiać ?

Znowu: zależy od silnika. Każdy silnik ma podany maksymaln prąd przy
pracy ciągłej i maksymalny prąd w impulsie. Jeśli maksymalny prąd
chwilowy jest mniejszy od (Uzas)/(Ruzwojeń) to masz się czego bać.
Jeśli Zasilacz jest w stanie wydolić Imax<(Uzas)/(Ruzwojeń) to też się
masz czego bać ;-)
Najprościej jest (jeśli ten silnik ma pracować długoterminowo) do
rozruchu używać opornicy o odpowiedniej mocy - tak, żeby
Uzas/(Ruzwojeń + Ropornicy)<Imaxsilnika, jak się zakręci to opornicę
zwierasz...
Inne rozwiązanie - sterowanie PWM, ale na 40A prądu ciągłego
obciążenia, 100A przy chwilowym przeciążeniu, to to jest fajna
zabawa...

Ten silnik jest na prawdę na 24V?

Jeśli potrzebujesz wyższych obrotów, można silnik pokręcić do max. 2x
obroty znamionowe. W tym celu napięcie wirnika musi być znamionowe,
nie wolno go przekraczać, za to zmniejsza się wzbudzenie. Im mniejsze
wzbudzenie, tym większa prędkość obrotowa, ale:
0) trzeba cholernie uważać na prąd wirnika
przy wbudzeniu 50% na wale
mamy 200% obrotów znamionowych przy max. 50% momentu obciążającego
2) nie wolno wzbudzenia zmniejszać poniżej 0.5 .. 0.6 znamionowego, bo
obroty robią się niebezpieczne dla silnika.


Chyba o to chodziło zleceniodawcy ,ale coś mu się poryćkało i okazuje się
że muszę zrobić coś zupełnie innego !

Czy mogę z góry przyjąć ,że :

Daję na wzbudzenie 2,5A i odpalam silnik ,poczym stopniowo redukuję prąd
wzbudzenia do 1,5A

Prąd wzbudzenia redukujesz TYLKO jeśli chcesz osiągnąć obroty powyżej
znamionowych!!!! To już samo w sobie jest lekkim przegięciem wobec
silnika i wymaga uważania, co się robi.

i mi się to nie sfajczy ?

Jeśli dopilnujesz:
1) Uwirnika <= Uwirnika_znamionowe
2) Iwirnika <= Iwirnika_znamionowy
3) Iwzbudzenia_znamionowy >= Iwzbudzenia >= Iwzbudzenia_znamionowy/2

to w silniku z chłodzeniem wymuszonym nie masz się czego obawiać.

Jeśli chłodzenie jest wymuszane wirnikiem samego silnika, to jeszcze
nie należy dopuścić do zbyt długiej pracy na małych obrotach z dużym
obciążeniem.

punkt 1) musi być zachowany zawsze. Inaczej ryzykujesz tzw. Rundfeuer,
czyli przebicie dynamiczne po powierzchni komutatora.
punkt 2) definiuje termiczne obciążenie silnika. Zasadniczo "na pałę"
silnik można krótkoterminowo (np. w rozruchu, w pracy przestawnej -
czyli parę sekund pracy, długi czas postoju bez prądu) przeciążyć do
150% znamionowego prądu. Są serwosilniki, które pociągną przeciażenia
dziesięciokrotne, są takie, dla których te 150% będzie już dużo.
punkt 3) wpływa na dwie rzeczy jednocześnie: na szybkość wzrastania
prądu wirnika przy wzroście obciążenia (im mniejsze wzbudzenie, tym
szybciej prąd wirnika wzrasta w miarę obciążania wirnika) i na
prędkość obrotową silnika na luzie (im mniejsze wzbudzenie, tym
szybciej się silnik kręci)

Jak szybko mogę zmienić ten prąd (pewnie zależy to od obciąrzenia) 15 sek. ?

A to zależy...
zasadniczo tylko tak szybko, żeby jeszcze prąd wirnika nie wyskoczył
oknem. Zmiana prądu wzbudzenia -> zmiana statycznego punktu pracy ->
wirnik wraz z obciążeniem trzeba przyspieszyć -> potrzebny dodatkowy
moment na wale Mp=domega/dt * J -> skacze pobór prądu i to tym
bardziej im mniejsze wzbudzenie...

Co Ty w ogóle masz z tym zrobić, bo wykład ogólny z teorii maszyn to
niekoniecznie coś, co chce mi się tłumaczyć z niemieckiego i
przepisywać w komplecie na grupę (napisz też, czy znalazłeś mje
poprzednie posty na ten temat).
--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051
locustXpoczta|onet|pl
http://locust.republika.pl
[! Odpowiadaj pod cytatem. Tnij cytaty. Podpisuj posty. !]