Sterownik mocy do silnika 12V
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl
From: "Adam Kondrat" <adam_delete_at_nospam_kondrat_delete.pl>
Subject: Sterownik mocy do silnika 12V
Date: Tue, 1 Jul 2003 23:04:23 +0200
Witam.
Przedstawie się na starcie: nazywam się Adam Kondrat i to mój debiut na
grupie. W sumie to z wykształcenia jestem elektronikiem, ale średnio się tym
interesuję - działam nieco w innej branży. Ale przechdząc do rzeczy:
Konstruuje rower elektryczny. Posiadam do tego celu silnik BOSCH GPA 12V
http://www.robot101.fsnet.co.uk/motor_info.html#link5
potrzebuje modułu sterowania mocą do tego silnika. A więc potrzebny będzie
sterownik PWM. CZy ktoś z grupowiczów posiada może takie urządzenie, wie
gdzie je zanabyć, albo jest w stanie określić przybliżony koszt wykonania
takiego urządzenia? Silnik ma nominalnie 750W ale jest w stanie oddawać moce
rzędu 1.5kW.
Zapewne fabryczne urządzenia są dość drogie. Ale myślę o wykorzystaniu
jakiegoś szrota, tudzież o wykonaniu go przez jakąś osobę zorientowaną w
wykonywaniu takiego urządzenia impulsowego
--
Adam Kondrat
http://adam.kondrat.pl
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: "BP" <pobo2000_at_nospam_poczta.bezspamu.onet.pl>
Subject: Re: Sterownik mocy do silnika 12V
Date: Tue, 1 Jul 2003 23:12:11 +0200
...............
Konstruuje rower elektryczny. Posiadam do tego celu silnik BOSCH GPA 12V
http://www.robot101.fsnet.co.uk/motor_info.html#link5
potrzebuje modułu sterowania mocą do tego silnika. A więc potrzebny będzie
sterownik PWM. CZy ktoś z grupowiczów posiada może takie urządzenie, wie
gdzie je zanabyć, albo jest w stanie określić przybliżony koszt wykonania
takiego urządzenia? Silnik ma nominalnie 750W ale jest w stanie oddawać
moce
rzędu 1.5kW.
...............................
Witam
Też mnie ten temat interesuje. Zastanawiałem się czy nie wykorzystać
moduły modelarskie określane jako "regulatory jednokierunkowe"
lub dwukierunkowe stosując pewne modyfikacje.
Np regulator:
HITEC SP-1801 N - jednokierunkowy 180 A, auto-cut off, BEC, 5-7 ogniw
ma obiecujące parametry i cenę (ok 150zł), nie wiem tylko jaki jest
sposób sterowania i co z napięciem zasilania (czy wytrzyma 12V)
B.P.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: "BP" <pobo2000_at_nospam_poczta.bezspamu.onet.pl>
Subject: Re: Sterownik mocy do silnika 12V
Date: Tue, 1 Jul 2003 23:15:01 +0200
HITEC SP-1801 N - jednokierunkowy 180 A, auto-cut off, BEC, 5-7 ogniw
ma obiecujące parametry i cenę (ok 150zł), nie wiem tylko jaki jest
Tu jest link do opisu tego modułu:
http://www.hobbypeople.net/gallery/759851.asp
P.S. Może jest na grupie modelarz elektronik który używał czegoś takiego
i powie coś bliższego na temat tych urządzeń?
B.P.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!not-for-mai
From: "Adam Kondrat" <adam_delete_at_nospam_kondrat_delete.pl>
Subject: Re: Sterownik mocy do silnika 12V
Date: Tue, 1 Jul 2003 23:31:52 +0200
http://www.hobbypeople.net/gallery/759851.asp
ogladalem cos takiego na allegro.Ale sadzac po rozmiarach to jest to za małe
by sterować mocą tak dużego silnika.
Wprawdzie piszą o 180A prądu w trybie ciągłym, lecz byc moze jest to prąd
przy małym napięciu np 2V czyli przy małych obrotach.
ciekawe czy jest w stanie podać np 100A przy redukcji napiecia z 12 do 6V.
Moj silnik pochodzi z kosiarki. I tam był sterownik - pomniejszał napiecie z
12 do 6V - również PWM. Ale ten sterownik ma około 10x10 cm i 2.5cm
grubości. - dosc duzy radiator.
Zastanawialbym sie nad wprowadzeniem modyfikacji tego sterownika poprzez
wplyniecie na szerokosc impulcu - gdzies wstawic jakies elementy nastawne
zamiast stalyc. Ale ten sterownik jest zatopiony na stale w czyms twardym -
nawet nie silikonie
--
Adam Kondrat
http://adam.kondrat.pl
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: "BP" <pobo2000_at_nospam_poczta.bezspamu.onet.pl>
Subject: Re: Sterownik mocy do silnika 12V
Date: Tue, 1 Jul 2003 23:35:54 +0200
ogladalem cos takiego na allegro.Ale sadzac po rozmiarach to jest to za
małe
by sterować mocą tak dużego silnika.
Wprawdzie piszą o 180A prądu w trybie ciągłym, lecz byc moze jest to prąd
przy małym napięciu np 2V czyli przy małych obrotach.
ciekawe czy jest w stanie podać np 100A przy redukcji napiecia z 12 do 6V.
Moj silnik pochodzi z kosiarki. I tam był sterownik - pomniejszał napiecie
z
12 do 6V - również PWM. Ale ten sterownik ma około 10x10 cm i 2.5cm
grubości. - dosc duzy radiator.
Kiedyś (dawno temu) robiłem taki sterownik na 555 i tranzystorze KD503
do sterowania elektrycznym silnikiem łodzi. Przy dobrym wysterowaniu
nic się nie grzeje. No, w tym przypadku był problem z wysterowaniem.
(duży prąd bazy musiał być ograniczny oporem rzędu 5 omów i wydzielało
się na nim dużo ciepła, ale tranzystor był średnio gorący).
Przy produkowanych dzisiaj V-MOSach o minimalnych oporach
kanału myślę że będzie chodzić.
B.
=======
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_message.pl>
Subject: Re: Sterownik mocy do silnika 12V
Date: Wed, 2 Jul 2003 00:25:41 +0200
Użytkownik "BP" <pobo2000_at_nospam_poczta.bezspamu.onet.pl> napisał w wiadomości
news:bdsu10$87r$1_at_nospam_news.onet.pl
HITEC SP-1801 N - jednokierunkowy 180 A, auto-cut off, BEC, 5-7 ogniw
ma obiecujące parametry i cenę (ok 150zł), nie wiem tylko jaki jest
Tu jest link do opisu tego modułu:
http://www.hobbypeople.net/gallery/759851.asp
P.S. Może jest na grupie modelarz elektronik który używał czegoś
takiego i powie coś bliższego na temat tych urządzeń?
Nie jestem modelarzem. Nie znam urządzenia. Ale licząc ciągłe obciążenie
750W:
750W / 12V = 62.5A
(62.5A) ^2 * 7e-3ohm = ok. 27W
Tyle uzyskasz strat mocy na samej rezystancji kanału mosfetów. Podejrzewam,
że urządzenia modelarskie są przewidziane do pracy przerywanej - góra
kilkuminutowej, a nie do pracy ciągłej z pełnym obciązeniem.
Marek Dzwonnik mdz_at_nospam_message.pl
GG: #2061027 (zwykle jako 'dostępny-niewidoczny')
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: "BP" <pobo2000_at_nospam_poczta.bezspamu.onet.pl>
Subject: Re: Sterownik mocy do silnika 12V
Date: Wed, 2 Jul 2003 00:24:18 +0200
P.S. Może jest na grupie modelarz elektronik który używał czegoś
takiego i powie coś bliższego na temat tych urządzeń?
Nie jestem modelarzem. Nie znam urządzenia. Ale licząc ciągłe obciążenie
750W:
750W / 12V = 62.5A
(62.5A) ^2 * 7e-3ohm = ok. 27W
Tyle uzyskasz strat mocy na samej rezystancji kanału mosfetów.
Podejrzewam,
że urządzenia modelarskie są przewidziane do pracy przerywanej - góra
kilkuminutowej, a nie do pracy ciągłej z pełnym obciązeniem.
Jak zwykle masz rację, nie liczyłem....
Ale logika modułu jest dość ciekawie rozwiązana. A zawsze można dołączyć
powiedzmy 10 mosfetów równolegle i dostaniemy 3W ......
B.P.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "jerry1111" <No_this_fucking_spam_jerry1111_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Sterownik mocy do silnika 12V
Date: Wed, 2 Jul 2003 01:32:55 +0200
dołączyć powiedzmy 10 mosfetów równolegle i dostaniemy 3W ......
3W/1 mosfet.
Ale na wszystkich razem wydzieli sie te same 30W - na jednych
wiecej, na innych mniej, bo Rds(on) nie bedzie taki sam
we wszystkich.
--
jerry
"The day Microsoft makes something that doesn't suck is probably
the day they start making vacuum cleaners." - Ernst Jan Plugge
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: "BP" <pobo2000_at_nospam_poczta.bezspamu.onet.pl>
Subject: Re: Sterownik mocy do silnika 12V
Date: Wed, 2 Jul 2003 01:48:26 +0200
3W/1 mosfet.
Ale na wszystkich razem wydzieli sie te same 30W - na jednych
wiecej, na innych mniej, bo Rds(on) nie bedzie taki sam
we wszystkich.
--
> jerry
>
No, chyba nie do końca. Zgadza się że to nie oporniki. Ale na pewno
moc będzie mniejsza od 30W. Ale nawet w takim przypadku:
30W przy mocy rzędu 1kW? Mój magnetowid lepiej grzeje.
B.P.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.man.poznan.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "jerry1111" <No_this_fucking_spam_jerry1111_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Sterownik mocy do silnika 12V
Date: Wed, 2 Jul 2003 12:09:10 +0200
BP wrote:
3W/1 mosfet.
Ale na wszystkich razem wydzieli sie te same 30W - na jednych
wiecej, na innych mniej, bo Rds(on) nie bedzie taki sam
we wszystkich.
No, chyba nie do końca.
Bo?
Ale na pewno
moc będzie mniejsza od 30W.
Bo?
Mylisz sie - czy to bedzie 1 mosfet, czy 1000 polaczonych
rownolegle, to moc sie DOKLADNIE TAKA SAMA wydzieli.
Jesli nie, to prosze o uzasadnienie :-)
Ale nawet w takim przypadku:
30W przy mocy rzędu 1kW? Mój magnetowid lepiej grzeje.
Moc wydzielana na tranzystorze nie zalezy od napiecia jakie
on przelacza, tylko od pradu i Rds(on).
--
jerry
"The day Microsoft makes something that doesn't suck is probably
the day they start making vacuum cleaners." - Ernst Jan Plugge
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: "BP" <pobo2000_at_nospam_poczta.bezspamu.onet.pl>
Subject: Re: Sterownik mocy do silnika 12V
Date: Wed, 2 Jul 2003 13:44:43 +0200
No, chyba nie do końca.
Bo?
Ano, bo są drobne różnicę między teorią a praktyką.
Podłącz do źródła prądowego 1A np. diodę BA159
(podaję pomiary robione w tej chwili) i zmierz spadek
napięcia - dostaniesz 1,13V. Połącz cztery diody
równolegle - ten sam prąd a napięcie 0,93V
Taka tendencja wystąpi zawsze, również przy mosach
Ale na pewno
moc będzie mniejsza od 30W.
Bo?
...w szkole uczyli że P=U*I
Mylisz sie - czy to bedzie 1 mosfet, czy 1000 polaczonych
rownolegle, to moc sie DOKLADNIE TAKA SAMA wydzieli.
Jesli nie, to prosze o uzasadnienie :-)
Moc wydzielana na tranzystorze nie zalezy od napiecia jakie
on przelacza, tylko od pradu i Rds(on).
..tak, tylko efektywny Rds(on) dla kilku(nastu) tranzystorów
jest mniejszy (chociażby minimalnie). Poza tym przy dużych
prądach liczy się opór doprowadzeń i połaczeń, a ten
się zmniejszy BO jest to zwykły opór omowy.
B.P.
"The day Microsoft makes something that doesn't suck is probably
the day they start making vacuum cleaners." - Ernst Jan Plugge
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "jerry1111" <No_this_fucking_spam_jerry1111_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Sterownik mocy do silnika 12V
Date: Wed, 2 Jul 2003 14:45:04 +0200
Ano, bo są drobne różnicę między teorią a praktyką.
Podłącz do źródła prądowego 1A np. diodę BA159
(podaję pomiary robione w tej chwili) i zmierz spadek
napięcia - dostaniesz 1,13V. Połącz cztery diody
równolegle - ten sam prąd a napięcie 0,93V
Taka tendencja wystąpi zawsze, również przy mosach
Mosfety maja Rds(on) a nie spadek napiecia.
Mosfetom rosnie ze wzrostem temperatury, dla igbt maleje,
albo odwrotnie - nie pamietam :-)
..tak, tylko efektywny Rds(on) dla kilku(nastu) tranzystorów
jest mniejszy (chociażby minimalnie). Poza tym przy dużych
prądach liczy się opór doprowadzeń i połaczeń, a ten
się zmniejszy BO jest to zwykły opór omowy.
Rds(on) sie praktycznie nie zmieni (jesli nawet, to o wartosc
niemierzalna). Wiem, bo laczylem ich nawet 50 rownolegle.
Problem jest za to inny - odpowiedni driver, a raczej kilka
driverow bramek chodzacych dokladnie synchronicznie.
Lepiej wziac 1 tranzystor, ale o mniejszym Rds(on).
--
jerry
"The day Microsoft makes something that doesn't suck is probably
the day they start making vacuum cleaners." - Ernst Jan Plugge
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "berdycz" <pisz_na_at_nospam_berdyczow.pl>
Subject: Re: Sterownik mocy do silnika 12V
Date: Wed, 2 Jul 2003 15:48:50 +0200
Użytkownik "jerry1111" <No_this_fucking_spam_jerry1111_at_nospam_wp.pl> napisał w
wiadomości news:bdumci$6o6$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl...
Lepiej wziac 1 tranzystor, ale o mniejszym Rds(on).
O ile taki istnieje:-)))
Ja też łączyłem po 40 najsilniejszych MOSFETów równolegle i działają
dobrze.:-))
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!mimuw.edu.pl!news.mimuw.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "jerry1111" <No_this_fucking_spam_jerry1111_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Sterownik mocy do silnika 12V
Date: Wed, 2 Jul 2003 21:00:51 +0200
Ja też łączyłem po 40 najsilniejszych MOSFETów równolegle i działają
dobrze.:-))
U nas wyszlo po eksperymentach, ze igbt lepsze/wygodniejsze.
--
jerry
"The day Microsoft makes something that doesn't suck is probably
the day they start making vacuum cleaners." - Ernst Jan Plugge
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: J.F. <jfox_at_nospam_poczta.onet.pl.nospam>
Subject: Re: Sterownik mocy do silnika 12V
Date: Wed, 02 Jul 2003 23:45:32 +0200
On Wed, 2 Jul 2003 21:00:51 +0200, jerry1111 wrote:
Ja też łączyłem po 40 najsilniejszych MOSFETów równolegle i działają
dobrze.:-))
U nas wyszlo po eksperymentach, ze igbt lepsze/wygodniejsze.
A przy jakich parametrach przelaczanych ?
Winfield Hill mial kiedys ladny topic ..."living dangerously with
1800A". Musial biedaczek sterowac cewka z takim pradem :-)
J.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.atman.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "jerry1111" <No_this_fucking_spam_jerry1111_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Sterownik mocy do silnika 12V
Date: Thu, 3 Jul 2003 01:52:53 +0200
A przy jakich parametrach przelaczanych ?
20kHz.
Amperow, to tyle ile potrzeba :-)
1k8A tez moze byc... Tylko nie wiem czemu, ale w trakcie
testow spawarki jak wlaczali obciazenie na 1k2A, to 'podswiadomie'
wszyscy jakos tak inaczej sie zachowywali :-)
Winfield Hill mial kiedys ladny topic ..."living dangerously with
1800A". Musial biedaczek sterowac cewka z takim pradem :-)
Sterowac, to sterowac, ale poprobuj regulowac :-)
--
jerry
"The day Microsoft makes something that doesn't suck is probably
the day they start making vacuum cleaners." - Ernst Jan Plugge
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: J.F. <jfox_at_nospam_poczta.onet.pl.nospam>
Subject: Re: Sterownik mocy do silnika 12V
Date: Thu, 03 Jul 2003 23:46:22 +0200
On Thu, 3 Jul 2003 01:52:53 +0200, jerry1111 wrote:
A przy jakich parametrach przelaczanych ?
20kHz.
Amperow, to tyle ile potrzeba :-) 1k8A tez moze byc...
Ale napiecie jakie ?
bo takie ogolne reguly - do niskich lepsze mosfety,
do wysokich igbt.
Winfield Hill mial kiedys ladny topic ..."living dangerously with
1800A". Musial biedaczek sterowac cewka z takim pradem :-)
Sterowac, to sterowac, ale poprobuj regulowac :-)
PWM :-)
J.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed.silweb.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "jerry1111" <No_this_fucking_spam_jerry1111_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Sterownik mocy do silnika 12V
Date: Fri, 4 Jul 2003 01:26:08 +0200
20kHz.
Amperow, to tyle ile potrzeba :-) 1k8A tez moze byc...
Ale napiecie jakie ?
Dla step-downa zadne znaczenie (z punktu widzenia mosfetow - znaczy trza brac
pod uwage przepiecia, ale do mocy nie ma znaczenia).
Sterowac, to sterowac, ale poprobuj regulowac :-)
PWM :-)
Ale maksymalny prad osiagasz po 4 okresach PWM. A tranzystory
moga tylko 15% wiecej....
--
jerry
"The day Microsoft makes something that doesn't suck is probably
the day they start making vacuum cleaners." - Ernst Jan Plugge
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.gazeta.pl!not-for-mai
From: " Walter" <wojtusk1_at_nospam_NOSPAM.gazeta.pl>
Subject: Re: Sterownik mocy do silnika 12V
Date: Wed, 2 Jul 2003 06:01:37 +0000 (UTC)
Poguglaj OSMC (Open Source Motor Control)
Walter
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!not-for-mai
From: "Adam Kondrat" <adam_delete_at_nospam_dalete_kondrat.pl>
Subject: Re: Sterownik mocy do silnika 12V
Date: Wed, 2 Jul 2003 09:13:48 +0200
a akumulator już masz. tomek
to jest maly problem. Zestawie 2 baterie olowiowe po 6V o pojemnosci ok
15Ah.
Najwiekszy problem to rozwiazanie przeniesienia napedu - ale na tot juz mam
wizje. Drugi to sterowanie moca
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: "^ToM^" <notebuk_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Sterownik mocy do silnika 12V
Date: Wed, 2 Jul 2003 10:47:25 +0200
Przedstawie się na starcie: nazywam się Adam Kondrat i to mój debiut na
grupie. W sumie to z wykształcenia jestem elektronikiem, ale średnio się
tym
interesuję - działam nieco w innej branży. Ale przechdząc do rzeczy:
Konstruuje rower elektryczny. Posiadam do tego celu silnik BOSCH GPA 12V
http://www.robot101.fsnet.co.uk/motor_info.html#link5
ja sie tez przymierza na taka konstrukcje, ale poki co nie mam stosownego
silnika.
niepotrzebnie wziales silnik o tka duzej mocy. czlowiek jadac na rowerze
produkuje srednio 60-80W energii. spokojnie wystarcza silnik o mocy 100-150W
, ktory i tak trzeba mocno przelozyc w stosunku do kola. przy mocy 100W
regulator obrotow na PWM i MOSFET'e nie jest zadnym problemem do wykonania.
ja szukam silnika 24 V i 100W ale wazne jest to aby byl lozyskowany tocznie.
Twoj silnik jest na 12V co dodatkowo pogarsza sprawe (spadki napiecia na
kablach), duzo lepiej jest dac silnik 24V i pobierac prad z dwoch akku
szeregowo polaczonych.
pozdrawiam.
tom
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.ipartners.pl!not-for-mai
From: "Adam Kondrat" <adam_delete_at_nospam_dalete_kondrat.pl>
Subject: Re: Sterownik mocy do silnika 12V
Date: Wed, 2 Jul 2003 11:17:25 +0200
niepotrzebnie wziales silnik o tka duzej mocy. czlowiek jadac na rowerze
produkuje srednio 60-80W energii. spokojnie wystarcza silnik o mocy
100-150W
100 -150 bedzie za maly. ale moj fakt, jest za duzy. i przede wszystkim ma
za duze obroty - ok 3500rpm
ale to na poczatku mialem silnik, ktory mnei nic nie kosztowal, a dopiero
potem idea roweru padla, skoro mam juz silnik
Twoj silnik jest na 12V co dodatkowo pogarsza sprawe (spadki napiecia na
kablach), duzo lepiej jest dac silnik 24V i pobierac prad z dwoch akku
tak, optymalne sa silniki 48V - mniejsze prady, latwiej sterownik kupic
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: "^ToM^" <notebuk_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Sterownik mocy do silnika 12V
Date: Wed, 2 Jul 2003 11:22:33 +0200
niepotrzebnie wziales silnik o tka duzej mocy. czlowiek jadac na rowerze
produkuje srednio 60-80W energii. spokojnie wystarcza silnik o mocy
100-150W
100 -150 bedzie za maly. ale moj fakt, jest za duzy. i przede wszystkim ma
za duze obroty - ok 3500rpm
zaufaj mi, spokojnie wystarczy (chyba ze masz zamiar bic rekordy predkosci),
aby na prostej drodze rozwinac ok. 20km/h - robilem stosowne proby. naped
przenosilem metalowa chropowata rolka na opone.
pozdrawiam
tom
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.ipartners.pl!not-for-mai
From: "Adam Kondrat" <adam_delete_at_nospam_dalete_kondrat.pl>
Subject: Re: Sterownik mocy do silnika 12V
Date: Wed, 2 Jul 2003 11:47:09 +0200
zaufaj mi, spokojnie wystarczy (chyba ze masz zamiar bic rekordy
predkosci),
aby na prostej drodze rozwinac ok. 20km/h - robilem stosowne proby. naped
przenosilem metalowa chropowata rolka na opone.
ja wprawdzie nei robilem prob. Ale troche dokumentow czytalem. BYc moze 150
wystarczy na jakakolwiek jazde gdyz rowerzysta rozwija chyba okolo takiej
mocy.
Najlepiej jednak nei stosowac takiego rpzelozenia, gdyz powoduje ono utrate
mocy rzedu nawet 30-40%
ja planuje podwojna przekladnie lancuchowa. Paski rowniez zżeraja moc
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.pl!newsgate.p
From: jacek_at_nospam_retsat1.com.pl (Rubik)
Subject: Re: Sterownik mocy do silnika 12V
Date: 2 Jul 2003 18:21:56 +0200
Dnia 03-07-02 11:47, Użytkownik Adam Kondrat napisał:
zaufaj mi, spokojnie wystarczy (chyba ze masz zamiar bic rekordy
predkosci),
aby na prostej drodze rozwinac ok. 20km/h - robilem stosowne proby. naped
przenosilem metalowa chropowata rolka na opone.
ja wprawdzie nei robilem prob. Ale troche dokumentow czytalem. BYc moze 150
wystarczy na jakakolwiek jazde gdyz rowerzysta rozwija chyba okolo takiej
mocy.
Najlepiej jednak nei stosowac takiego rpzelozenia, gdyz powoduje ono utrate
mocy rzedu nawet 30-40%
ja planuje podwojna przekladnie lancuchowa. Paski rowniez zżeraja moc
A patrzyliście na to: http://darmowa-energia.eko.org.pl/. Jest tam opis
prób z rowerem napędzanym prądnicą od STARA. Pozdrawiam RUBIK
--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.misc.elektronika
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.ipartners.pl!not-for-mai
From: "Adam Kondrat" <adam_delete_at_nospam_kondrat_delete.pl>
Subject: Re: Sterownik mocy do silnika 12V
Date: Wed, 2 Jul 2003 20:43:41 +0200
A patrzyliście na to: http://darmowa-energia.eko.org.pl/. Jest tam opis
prób z rowerem napędzanym prądnicą od STARA. Pozdrawiam RUBIK
czytalem to. ale pradnica wazaca 9kg o mocy 150W czy 200 W i akumulator
55AH to nie jest dobry pomysl.
NIemniej jednak szacunek dla autopra za zrobienie ciekawej strony i
wdrozenie pomyslu zw zycie. - Jego rower juz jezdzi (ł) i to nalezy uuznac
za sukcs
--
Adam Kondrat
http://adam.kondrat.pl
p.m.s. Mazda 626 2.0 12V
p.r.r Giant ATX
p.r.m Ogar 205
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!lublin.pl!news.lublin.pl!not-for-mai
From: "tg" <tomekgvt_at_nospam_interia.pl>
Subject: Odp: Sterownik mocy do silnika 12V
Date: Wed, 2 Jul 2003 01:58:34 +0200
Użytkownik Adam Kondrat <adam_delete_at_nospam_kondrat_delete.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:bdsrko$1341$1_at_nospam_news2.ipartners.pl...
Witam.
Przedstawie się na starcie: nazywam się Adam Kondrat i to mój debiut na
grupie. W sumie to z wykształcenia jestem elektronikiem, ale średnio się
tym
interesuję - działam nieco w innej branży. Ale przechdząc do rzeczy:
Konstruuje rower elektryczny. Posiadam do tego celu silnik BOSCH GPA 12V
http://www.robot101.fsnet.co.uk/motor_info.html#link5
potrzebuje modułu sterowania mocą do tego silnika. A więc potrzebny będzie
sterownik PWM. CZy ktoś z grupowiczów posiada może takie urządzenie, wie
gdzie je zanabyć, albo jest w stanie określić przybliżony koszt wykonania
takiego urządzenia? Silnik ma nominalnie 750W ale jest w stanie oddawać
moce
rzędu 1.5kW.
Zapewne fabryczne urządzenia są dość drogie. Ale myślę o wykorzystaniu
jakiegoś szrota, tudzież o wykonaniu go przez jakąś osobę zorientowaną w
wykonywaniu takiego urządzenia impulsowego
--
> Adam Kondrat
> http://adam.kondrat.pl
a akumulator już masz. tomek
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.atman.pl!news.task.gda.pl!newsfeed00.sul.t-online.de!newsfeed01.sul.t-online.de!t-online.de!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai