pomiar konduktancji akumulatora samochodowego



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Bogdan" <piano2_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: pomiar konduktancji akumulatora samochodowego
Date: 14 Jul 2004 10:04:50 +0200


Witam profesjonalistów :)

czy może mi ktoś doradzić jak zmierzyć konduktancję akumulatora samochodowego ??
wiem że do tego nie potrzeba dużego prądu ,wystarczy 1A lub mniej, ale jak to
wykonać ?? bo jest to znakomity sposób na sprawdzenie jego sprawności

Bogdan

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!fu-berlin.de!uni-berlin.de!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Waldemar Krzok <waldemar.krzok_at_nospam_ukbf.fu-berlin.de>
Subject: Re: pomiar konduktancji akumulatora samochodowego
Date: Wed, 14 Jul 2004 10:49:48 +0200




Bogdan:
Witam profesjonalistów :)

czy może mi ktoś doradzić jak zmierzyć konduktancję akumulatora samochodowego ??
wiem że do tego nie potrzeba dużego prądu ,wystarczy 1A lub mniej, ale jak to
wykonać ?? bo jest to znakomity sposób na sprawdzenie jego sprawności

obciążasz go znanym prądem (albo go mierzysz), mierzysz napięcie przed
obciążeniem i w czasie. Konduktancja akumulatora to prąd podzielony
przez różnicę napięć.

Waldek


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.pl!niusy.onet.p

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: piano2_at_nospam_poczta.onet.pl
Subject: Re: pomiar konduktancji akumulatora samochodowego
Date: 14 Jul 2004 12:26:24 +0200




Bogdan:
Witam profesjonalistów :)

czy może mi ktoś doradzić jak zmierzyć konduktancję akumulatora
samochodowego ??
wiem że do tego nie potrzeba dużego prądu ,wystarczy 1A lub mniej, ale jak
to
wykonać ?? bo jest to znakomity sposób na sprawdzenie jego sprawności

obciążasz go znanym prądem (albo go mierzysz), mierzysz napięcie przed
obciążeniem i w czasie. Konduktancja akumulatora to prąd podzielony
przez różnicę napięć.

Waldek


ale przy prądzie np 1A to napięcie na akumulatorze nie spadnie ani kawałka,
więc musi chyba być jeszcze jakaś inna metoda ?? a urządzenia fabryczne które
to mierzą wykorzystują właśnie małe prądy takiego rzędu

B.

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

========
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Date: Wed, 14 Jul 2004 13:04:04 +020

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: Re: pomiar konduktancji akumulatora samochodowego


Hello piano2,

Wednesday, July 14, 2004, 12:26:24 PM, you wrote:

[...]

obciążasz go znanym prądem (albo go mierzysz), mierzysz napięcie przed
obciążeniem i w czasie. Konduktancja akumulatora to prąd podzielony
przez różnicę napięć.
ale przy prądzie np 1A to napięcie na akumulatorze nie spadnie ani kawałka,
więc musi chyba być jeszcze jakaś inna metoda ?? a urządzenia fabryczne które
to mierzą wykorzystują właśnie małe prądy takiego rzędu

Bo to się robi dynamicznie a nie statycznie. Czyli podłączasz
sterowane obciążenie prądowe z częstotliwością np. 100 Hz i mierzysz
wartość międzyszczytową tylko składowej zmiennej. Składową zmienną
łatwo wzmocnić a filtrowanie jednej częstotliwości jest proste i
eliminuje szumy.
Przy 10 miliomach i zmianach prądu o 1A masz 10 mV międzyszczytowego na
wyjściu. W ten prosty sposób możesz mierzyć np. zależność rezystancji
wewnętrznej od obciążenia itd.

--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl


=======

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_WIADOMO_PO_CO_TO.message.pl>
Subject: Re: pomiar konduktancji akumulatora samochodowego
Date: Wed, 14 Jul 2004 13:26:08 +0200


Użytkownik <piano2_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:1781.00000e77.40f50a4f_at_nospam_newsgate.onet.pl

ale przy prądzie np 1A to napięcie na akumulatorze nie spadnie ani
kawałka, więc musi chyba być jeszcze jakaś inna metoda ??

Dlaczego nie spadnie? Jako obciażenie podłączasz do akumulatora źródło
prądowe np. 1A kluczujesz je np. 100Hz. Rezystancja wyjściowa akumulatora
tej wielkości wynosi szacunkowo kilka...naście mohm, więc na zaciskach
akumulatora pojawi się sygnał napięciowy 100Hz o amplitudzie kilku..nastu
mV. Odcinasz skladową stałą, wzmacniasz składową zmienną do rozsądnego
poziomu, podajesz na detektor synchroniczny (pozbywasz się przy tym innych ,
niesychronicznych zakłoceń) i mierzysz co wyszło.
Chociaż ... te 100Hz akurat nie jest najszczęśliwsze, bo utrudnia
wyeliminowanie zakłoceń od sieci energet. Możesz dać np. 117Hz.

Kiedyś szukałem już materiałów na ten temat, żeby odpowiedzieć na pytanie
przysłane do Red.EP. Pytanie dotyczyło metod oceny sprawności i selekcji
dużej partii używanych aku. żelowych 6V/2.5Ah. Oto fragmenty tekstu, jaki
poszedł wtedy do "Listów":

<CYTAT>
akumulatorów stosują zazwyczaj jedną z trzech metod oceny stanu zużycia:
pomiar krzywej spadku napięcia po krótkotrwałym obciążeniu prądem
rozruchowym (rzędu 3C...5C), pomiar krzywej powrotu napięcia po zdjęciu
obciążenia lub pomiar rezystancji (lub konduktancji) wewnętrznej
akumulatora przez wymuszenie małym sygnałem pomiarowym. Rezystancja
wewnętrzna akumulatora ołowiowego zależy przede wszystkim od stopnia zużycia
elektrod i elektrolitu (orientacyjnie - spadkowi pojemności do poziomu
poniżej 80% wartości znamionowej zaczyna towarzyszyć zdecydowany wzrost
rezystancji wewnętrznej) ale także od chwilowego obciążenia. Przy dużych
gęstościach prądu rozładowania, procesy zachodzące w akumulatorze (np.
dyfuzja wyrównująca stężenia elektrolitu) nie nadążają za zapotrzebowaniem,
co objawia się przyspieszonym spadkiem napięcia, które może być
interpretowanie jako chwilowy wzrost rezystancji wewnętrznej. Wynika stąd,
że chcąc dokonać prostego pomiaru rezystancji wewnętrznej, należy obciążać
akumulator prądem o możliwie małej wartości średniej. Do celów selekcyjnych
proponowałbym wykonanie prostego miernika rezystancji wewnętrznej złożonego
z generatora przebiegu kluczującego o wypełnieniu 1:10 i częstotliwości
wybranej z przedziału 100Hz...1kHz, oraz kluczowanego, tranzystorowego
źródła prądowego o wydajności 2.5A (czyli 1C) służącego do impulsowego
obciążania badanego akumulatora. Chwilowemu obciążeniu będzie towarzyszył
skok napięcia możliwy do zaobserwowania na oscyloskopie lub zmierzenia
prostym układem woltomierza AC z detektorem wartości szczytowej.
Jednocześnie średnia wartość prądu obciążenia nie przekraczająca 250mA
(0.1C) nie będzie powodowała zmian w stanie ogniw maskujących wynik pomiaru.

Nie posiadając żadnych bliższych danych na temat badanych akumulatorów,
trudno oszacować spodziewaną wartość rezystancji. Porównanie danych
opublikowanych przez różnych producentów (Yuasa, Panasonic) w kartach
katalogowych kilku typów o zbliżonej pojemności sugeruje, że typowa wartość
rezystancji wewnętrznej nowych akumulatorów mieści się w przedziale
30..60mohm (Spodziewana amplituda mierzonego przebiegu napięciowego powinna
w związku z tym wynosić kilkadziesiąt ...kilkaset mV). O tym jaka wartość
rezystancji zostanie jeszcze uznana za dopuszczalną musi jednak zadecydować
również przewidywany zakres zastosowań wyselekcjonowanych ogniw.



Jako punkt odniesienia proponuję np. zapoznanie się z materiałami na temat
testerów akumulatorów z serii "3550" produkowanych przez firmę Hioki:

http://www.labimed.com.pl/index.php?id_artykulu=265&artykul=1

http://www.hioki.co.jp/eng/product/guide/3550ug.pdf

http://www.hioki.co.jp/eng/product/component/3550.html

</CYTAT>



--
Marek Dzwonnik, GG: #2061027 (zwykle jako 'niewidoczny')


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: pomiar konduktancji akumulatora samochodowego
Date: Wed, 14 Jul 2004 16:08:29 +0200


On Wed, 14 Jul 2004 13:26:08 +0200, Marek Dzwonnik wrote:
Nie posiadając żadnych bliższych danych na temat badanych akumulatorów,
trudno oszacować spodziewaną wartość rezystancji. Porównanie danych
opublikowanych przez różnych producentów (Yuasa, Panasonic) w kartach
katalogowych kilku typów o zbliżonej pojemności sugeruje, że typowa wartość
rezystancji wewnętrznej nowych akumulatorów mieści się w przedziale
30..60mohm
[...]
http://www.hioki.co.jp/eng/product/component/3550.html

Hm - ciekawe jaki opor maja kabelki tego miernika .. a moze
skalibrowane sa, albo podwojne ? :-)

J.


=======

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_WIADOMO_PO_CO_TO.message.pl>
Subject: Re: pomiar konduktancji akumulatora samochodowego
Date: Wed, 14 Jul 2004 18:29:39 +0200


Użytkownik "J.F." <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:967af0t4f3nse6bqsahng8sn1alh7se2mf_at_nospam_4ax.com

Hm - ciekawe jaki opor maja kabelki tego miernika .. a moze
skalibrowane sa, albo podwojne ? :-)

IMHO raczej mierzą czteropunktowo. Chyba że bada się krzywą powrotu. Wtedy
rezystancja kabli i tak nie ma większego znaczenia.


--
Marek Dzwonnik, GG: #2061027 (zwykle jako 'niewidoczny')


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "^ToM^" <notebuk_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: pomiar konduktancji akumulatora samochodowego
Date: Thu, 15 Jul 2004 09:47:21 +0200


Hm - ciekawe jaki opor maja kabelki tego miernika .. a moze
skalibrowane sa, albo podwojne ? :-)

mam taki przyrzad, pomiar jest czteroprzewodowy, tzn. szczeki danej
elektrody sa odizolowane od siebie, jedna szczeka krokodylka to jeden
przewod a druga szczeka kolejny.
pozdrawiam
tom



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.nask.pl!news.cyf-kr.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: pomiar konduktancji akumulatora samochodowego
Date: Thu, 15 Jul 2004 15:22:30 +0200


On Thu, 15 Jul 2004 09:47:21 +0200, ^ToM^ wrote:
Hm - ciekawe jaki opor maja kabelki tego miernika .. a moze
skalibrowane sa, albo podwojne ? :-)

mam taki przyrzad, pomiar jest czteroprzewodowy, tzn. szczeki danej
elektrody sa odizolowane od siebie, jedna szczeka krokodylka to jeden
przewod a druga szczeka kolejny.

Ale ten http://www.hioki.co.jp/eng/product/component/3550.html

na oko na to nie wyglada :-)


J.


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Adam Górski" <a._remove_gorski_at_nospam_elbud.kasuj.waw.pl>
Subject: Re: pomiar konduktancji akumulatora samochodowego
Date: Thu, 15 Jul 2004 18:37:28 +0200


mam taki przyrzad, pomiar jest czteroprzewodowy, tzn. szczeki danej
elektrody sa odizolowane od siebie, jedna szczeka krokodylka to jeden
przewod a druga szczeka kolejny.

Ale ten http://www.hioki.co.jp/eng/product/component/3550.html

na oko na to nie wyglada :-)


J.

Ale po dokładnym obejrzeniu pdf'a do niego widać cztery otwory na 2
podwójne wtyczki.
Czyli jednak cztery przewody i izolowane krokodylki (Kelvina?)
-)

AdamG



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed.silweb.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "^ToM^" <notebuk_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: pomiar konduktancji akumulatora samochodowego
Date: Fri, 16 Jul 2004 10:30:05 +0200



Ale po dokładnym obejrzeniu pdf'a do niego widać cztery otwory na 2
podwójne wtyczki.
Czyli jednak cztery przewody i izolowane krokodylki (Kelvina?)
-)

tak dokladnie, fajne to nazwales (fachowo) dokladnie Kelvina
pozdrawiam
tom



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.nask.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "^ToM^" <notebuk_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: pomiar konduktancji akumulatora samochodowego
Date: Fri, 16 Jul 2004 10:29:03 +0200





Ale ten http://www.hioki.co.jp/eng/product/component/3550.html

na oko na to nie wyglada :-)

pozory myla. mozna sie dopatrzec ze banany w mierniku sa podwojne,bo takie
szerokie. co prawda przewody ida dwa, ale sa w srodku podwojne a gniazda
bananowe sa 4.
tom



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.nask.pl!news.cyf-kr.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: pomiar konduktancji akumulatora samochodowego
Date: Fri, 16 Jul 2004 15:24:38 +0200


On Fri, 16 Jul 2004 10:29:03 +0200, ^ToM^ wrote:
Ale ten http://www.hioki.co.jp/eng/product/component/3550.html
na oko na to nie wyglada :-)

pozory myla. mozna sie dopatrzec ze banany w mierniku sa podwojne,bo takie
szerokie. co prawda przewody ida dwa, ale sa w srodku podwojne a gniazda
bananowe sa 4.

No fakt - w pdf objasnione.

Ale ja mowiac szczerze ciagle mam zastrzezenia co do rzekomego
wzrostu oporu zarowno w miare rozladowywania jak i zuzycia ..

J.


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.nask.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "^ToM^" <notebuk_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: pomiar konduktancji akumulatora samochodowego
Date: Fri, 16 Jul 2004 21:59:26 +0200



Ale ja mowiac szczerze ciagle mam zastrzezenia co do rzekomego
wzrostu oporu zarowno w miare rozladowywania jak i zuzycia ..

pozory masz zupelnie nieuzasadnione, w miare rozladowywania wzrasta grubosc
warstwy siarczanu olowiu na plytach ktory nie przewodzi zbyt dobrze pradu i
dlatego wzrasta rezystancja calego szeregu plyt.
proces zuzycia to to samo ale siarczan wykrystalizowuje (robi sie twardy) i
proces ladowania go nie rozpuszcza i stad wzrost rezystancji jest staly.
pozdrawiam
tom



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: pomiar konduktancji akumulatora samochodowego
Date: Fri, 16 Jul 2004 22:41:27 +0200


On Fri, 16 Jul 2004 21:59:26 +0200, ^ToM^ wrote:
Ale ja mowiac szczerze ciagle mam zastrzezenia co do rzekomego
wzrostu oporu zarowno w miare rozladowywania jak i zuzycia ..

pozory masz zupelnie nieuzasadnione, w miare rozladowywania wzrasta grubosc
warstwy siarczanu olowiu na plytach ktory nie przewodzi zbyt dobrze pradu i
dlatego wzrasta rezystancja calego szeregu plyt.

A wiele wzrasta ?
Akumulator samochodowy ~50 Ah wyladowany do zera, ladowany potem 15
minut pradem 1A ... bardzo zwawo kreci autem.

proces zuzycia to to samo ale siarczan wykrystalizowuje (robi sie twardy) i
proces ladowania go nie rozpuszcza i stad wzrost rezystancji jest staly.

Tez pisalem - wywalilem aku z auta jak sie okazalo miec 4Ah.
Ciagle swietnie zapalal, ale nie mozna bylo o swiatlach ani radiu
zapomniec.

J.


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.pl!niusy.onet.p

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Bogdan" <piano2_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: pomiar konduktancji akumulatora samochodowego
Date: 14 Jul 2004 16:34:36 +0200


Użytkownik <piano2_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:1781.00000e77.40f50a4f_at_nospam_newsgate.onet.pl

ale przy prądzie np 1A to napięcie na akumulatorze nie spadnie ani
kawałka, więc musi chyba być jeszcze jakaś inna metoda ??

Dlaczego nie spadnie?  Jako obciażenie podłączasz do akumulatora źródło
prądowe  np. 1A kluczujesz je np. 100Hz. Rezystancja wyjściowa akumulatora
tej wielkości wynosi szacunkowo kilka...naście  mohm, więc na zaciskach
akumulatora pojawi się sygnał napięciowy 100Hz o amplitudzie kilku..nastu
mV. Odcinasz skladową stałą, wzmacniasz składową zmienną do rozsądnego
poziomu, podajesz na detektor synchroniczny (pozbywasz się przy tym innych ,
niesychronicznych zakłoceń) i mierzysz co wyszło.
Chociaż  ... te 100Hz  akurat nie jest najszczęśliwsze, bo utrudnia
wyeliminowanie zakłoceń od sieci energet. Możesz dać np. 117Hz.

Kiedyś szukałem już materiałów na ten temat, żeby odpowiedzieć na pytanie
przysłane do Red.EP. Pytanie dotyczyło metod oceny sprawności i selekcji
dużej partii używanych aku. żelowych 6V/2.5Ah.  Oto fragmenty tekstu, jaki
poszedł wtedy do "Listów":

<CYTAT>
-         Pomiar rezystancji wewnętrznej.  Dostępne na rynku testery
akumulatorów stosują zazwyczaj jedną z trzech  metod oceny stanu zużycia:
pomiar krzywej spadku napięcia po krótkotrwałym obciążeniu  prądem
rozruchowym (rzędu 3C...5C),  pomiar krzywej powrotu napięcia po zdjęciu
obciążenia lub  pomiar rezystancji (lub konduktancji) wewnętrznej
akumulatora przez wymuszenie małym sygnałem pomiarowym.  Rezystancja
wewnętrzna akumulatora ołowiowego zależy przede wszystkim od stopnia zużycia
elektrod i elektrolitu (orientacyjnie - spadkowi pojemności do  poziomu
poniżej  80% wartości znamionowej zaczyna towarzyszyć zdecydowany wzrost
rezystancji wewnętrznej) ale także od chwilowego obciążenia.  Przy dużych
gęstościach prądu rozładowania, procesy zachodzące w akumulatorze (np.
dyfuzja wyrównująca stężenia elektrolitu) nie nadążają za zapotrzebowaniem,
co objawia się przyspieszonym spadkiem napięcia,  które może być
interpretowanie jako chwilowy wzrost rezystancji wewnętrznej.  Wynika stąd,
że chcąc dokonać prostego pomiaru rezystancji wewnętrznej, należy obciążać
akumulator prądem o możliwie małej wartości średniej.  Do celów selekcyjnych
proponowałbym wykonanie prostego miernika rezystancji wewnętrznej złożonego
z  generatora przebiegu kluczującego o wypełnieniu 1:10 i częstotliwości
wybranej z przedziału 100Hz...1kHz, oraz kluczowanego, tranzystorowego
źródła prądowego  o wydajności 2.5A  (czyli 1C) służącego do impulsowego
obciążania badanego akumulatora.  Chwilowemu obciążeniu będzie towarzyszył
skok napięcia możliwy do zaobserwowania na  oscyloskopie lub zmierzenia
prostym układem woltomierza AC z detektorem wartości szczytowej.
Jednocześnie średnia wartość prądu obciążenia  nie przekraczająca 250mA
(0.1C) nie będzie powodowała zmian w stanie ogniw maskujących wynik pomiaru.

Nie posiadając żadnych bliższych danych na temat badanych akumulatorów,
trudno oszacować spodziewaną wartość rezystancji.  Porównanie danych
opublikowanych przez różnych producentów (Yuasa, Panasonic) w kartach
katalogowych kilku typów o zbliżonej pojemności  sugeruje, że typowa wartość
rezystancji wewnętrznej nowych akumulatorów mieści się w przedziale
30..60mohm  (Spodziewana amplituda mierzonego przebiegu napięciowego powinna
w związku z tym wynosić kilkadziesiąt ...kilkaset mV).   O tym jaka wartość
rezystancji zostanie jeszcze uznana za dopuszczalną musi jednak zadecydować
również przewidywany zakres zastosowań wyselekcjonowanych ogniw.



Jako punkt odniesienia proponuję np. zapoznanie się z materiałami na temat
testerów akumulatorów z serii "3550" produkowanych przez firmę Hioki:

http://www.labimed.com.pl/index.php?id_artykulu=265&artykul=1

http://www.hioki.co.jp/eng/product/guide/3550ug.pdf

http://www.hioki.co.jp/eng/product/component/3550.html

</CYTAT>



--
> Marek Dzwonnik, GG: #2061027 (zwykle jako 'niewidoczny')

no te informacje są super spróbuję coś podziałać
dzięki

Bogdan
>


--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.nask.pl!news.cyf-kr.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.pl!niusy.onet.p

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: piano2_at_nospam_poczta.onet.pl
Subject: Re: pomiar konduktancji akumulatora samochodowego
Date: 14 Jul 2004 17:05:53 +0200


Użytkownik <piano2_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:1781.00000e77.40f50a4f_at_nospam_newsgate.onet.pl

ale przy prądzie np 1A to napięcie na akumulatorze nie spadnie ani
kawałka, więc musi chyba być jeszcze jakaś inna metoda ??

Dlaczego nie spadnie?  Jako obciażenie podłączasz do akumulatora źródło
prądowe  np. 1A kluczujesz je np. 100Hz. Rezystancja wyjściowa akumulatora
tej wielkości wynosi szacunkowo kilka...naście  mohm, więc na zaciskach
akumulatora pojawi się sygnał napięciowy 100Hz o amplitudzie kilku..nastu
mV. Odcinasz skladową stałą, wzmacniasz składową zmienną do rozsądnego
poziomu, podajesz na detektor synchroniczny (pozbywasz się przy tym innych ,
niesychronicznych zakłoceń) i mierzysz co wyszło.
Chociaż  ... te 100Hz  akurat nie jest najszczęśliwsze, bo utrudnia
wyeliminowanie zakłoceń od sieci energet. Możesz dać np. 117Hz.

Kiedyś szukałem już materiałów na ten temat, żeby odpowiedzieć na pytanie
przysłane do Red.EP. Pytanie dotyczyło metod oceny sprawności i selekcji
dużej partii używanych aku. żelowych 6V/2.5Ah.  Oto fragmenty tekstu, jaki
poszedł wtedy do "Listów":

<CYTAT>
-         Pomiar rezystancji wewnętrznej.  Dostępne na rynku testery
akumulatorów stosują zazwyczaj jedną z trzech  metod oceny stanu zużycia:
pomiar krzywej spadku napięcia po krótkotrwałym obciążeniu  prądem
rozruchowym (rzędu 3C...5C),  pomiar krzywej powrotu napięcia po zdjęciu
obciążenia lub  pomiar rezystancji (lub konduktancji) wewnętrznej
akumulatora przez wymuszenie małym sygnałem pomiarowym.  Rezystancja
wewnętrzna akumulatora ołowiowego zależy przede wszystkim od stopnia zużycia
elektrod i elektrolitu (orientacyjnie - spadkowi pojemności do  poziomu
poniżej  80% wartości znamionowej zaczyna towarzyszyć zdecydowany wzrost
rezystancji wewnętrznej) ale także od chwilowego obciążenia.  Przy dużych
gęstościach prądu rozładowania, procesy zachodzące w akumulatorze (np.
dyfuzja wyrównująca stężenia elektrolitu) nie nadążają za zapotrzebowaniem,
co objawia się przyspieszonym spadkiem napięcia,  które może być
interpretowanie jako chwilowy wzrost rezystancji wewnętrznej.  Wynika stąd,
że chcąc dokonać prostego pomiaru rezystancji wewnętrznej, należy obciążać
akumulator prądem o możliwie małej wartości średniej.  Do celów selekcyjnych
proponowałbym wykonanie prostego miernika rezystancji wewnętrznej złożonego
z  generatora przebiegu kluczującego o wypełnieniu 1:10 i częstotliwości
wybranej z przedziału 100Hz...1kHz, oraz kluczowanego, tranzystorowego
źródła prądowego  o wydajności 2.5A  (czyli 1C) służącego do impulsowego
obciążania badanego akumulatora.  Chwilowemu obciążeniu będzie towarzyszył
skok napięcia możliwy do zaobserwowania na  oscyloskopie lub zmierzenia
prostym układem woltomierza AC z detektorem wartości szczytowej.
Jednocześnie średnia wartość prądu obciążenia  nie przekraczająca 250mA
(0.1C) nie będzie powodowała zmian w stanie ogniw maskujących wynik pomiaru.

Nie posiadając żadnych bliższych danych na temat badanych akumulatorów,
trudno oszacować spodziewaną wartość rezystancji.  Porównanie danych
opublikowanych przez różnych producentów (Yuasa, Panasonic) w kartach
katalogowych kilku typów o zbliżonej pojemności  sugeruje, że typowa wartość
rezystancji wewnętrznej nowych akumulatorów mieści się w przedziale
30..60mohm  (Spodziewana amplituda mierzonego przebiegu napięciowego powinna
w związku z tym wynosić kilkadziesiąt ...kilkaset mV).   O tym jaka wartość
rezystancji zostanie jeszcze uznana za dopuszczalną musi jednak zadecydować
również przewidywany zakres zastosowań wyselekcjonowanych ogniw.



Jako punkt odniesienia proponuję np. zapoznanie się z materiałami na temat
testerów akumulatorów z serii "3550" produkowanych przez firmę Hioki:

http://www.labimed.com.pl/index.php?id_artykulu=265&artykul=1

http://www.hioki.co.jp/eng/product/guide/3550ug.pdf

http://www.hioki.co.jp/eng/product/component/3550.html

</CYTAT>



--
> Marek Dzwonnik, GG: #2061027 (zwykle jako 'niewidoczny')
>

Jak myślisz czy pojemność akumulatora ma znaczenie w pomiarze tej konduktancji ?
bo oryginalne testery pytają się o to , czy to zwykła ściema ?

Bogdan

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

=======

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_WIADOMO_PO_CO_TO.message.pl>
Subject: Re: pomiar konduktancji akumulatora samochodowego
Date: Wed, 14 Jul 2004 17:58:21 +0200


Użytkownik <piano2_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:1781.00000fb2.40f54bd1_at_nospam_newsgate.onet.pl


[wielkie CIAP]

AUUUUU.... TNIJ CYTATY!!!!

Jak myślisz czy pojemność akumulatora ma znaczenie w pomiarze tej
konduktancji ? bo oryginalne testery pytają się o to , czy to zwykła
ściema ?

Pojemność ogniwa przekłada się na powierzchnię czynną płyt a tym samym na
spodziewaną wypadkową rezystancję wewnętrzną. Poza tym prad probierczy jest
wyrażany w odniesieniu do pojemności znamionowej (np. wspomniane 3..5C),
stąd pytanie o pojemność aku. wydaje się jak najbardziej zasadne.


--
Marek Dzwonnik, GG: #2061027 (zwykle jako 'niewidoczny')


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.pl!niusy.onet.p

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: piano2_at_nospam_poczta.onet.pl
Subject: Re: pomiar konduktancji akumulatora samochodowego
Date: 14 Jul 2004 19:53:47 +0200


Użytkownik <piano2_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:1781.00000fb2.40f54bd1_at_nospam_newsgate.onet.pl


[wielkie CIAP]

AUUUUU....  TNIJ CYTATY!!!!

Jak myślisz czy pojemność akumulatora ma znaczenie w pomiarze tej
konduktancji ? bo oryginalne testery pytają się o to , czy to zwykła
ściema ?

Pojemność ogniwa przekłada się na powierzchnię czynną płyt a tym samym na
spodziewaną wypadkową rezystancję wewnętrzną. Poza tym prad probierczy jest
wyrażany w odniesieniu do pojemności znamionowej (np. wspomniane 3..5C),
stąd pytanie o pojemność aku. wydaje się jak najbardziej zasadne.


--
> Marek Dzwonnik, GG: #2061027 (zwykle jako 'niewidoczny')
>

czyli wnioskuję że trzeba akumulator testować prądem 1C dla danej pojemność
akumulatora , masz jakąś propozycję jak regulować ten prąd ? czy wystarczy
odpowiednio wysterowywać bazę tranzystora odpowiednim napięciem (nie otwierając
go całkowicie i tym regulując prąd) ?



--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

=======

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_WIADOMO_PO_CO_TO.message.pl>
Subject: Re: pomiar konduktancji akumulatora samochodowego
Date: Wed, 14 Jul 2004 20:45:20 +0200


Użytkownik <piano2_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:1781.00001039.40f5732a_at_nospam_newsgate.onet.pl

czyli wnioskuję że...

... musimy zacząć od szczegółowej lektury netykiety (patrz adres w mojej
stopce). Dopiero potem możemy myśleć o akumulatorach.


--
Marek Dzwonnik, GG: #2061027 (zwykle jako 'niewidoczny')

"pl.misc.elektronika" podlega zasadom usenetu i Netykiety:
http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html
Nie zmieniaj tematu. CYTUJ (ale OSZCZĘDNIE). Pisz POD cytatem!


========
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Date: Wed, 14 Jul 2004 21:06:05 +020

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: Re: pomiar konduktancji akumulatora samochodowego


Hello piano2,

Wednesday, July 14, 2004, 7:53:47 PM, you wrote:

[...]

Pojemność ogniwa przekłada się na powierzchnię czynną płyt a tym samym na
spodziewaną wypadkową rezystancję wewnętrzną. Poza tym prad probierczy jest
wyrażany w odniesieniu do pojemności znamionowej (np. wspomniane 3..5C),
stąd pytanie o pojemność aku. wydaje się jak najbardziej zasadne.
czyli wnioskuję że trzeba akumulator testować prądem 1C dla danej pojemność
akumulatora , masz jakąś propozycję jak regulować ten prąd ? czy wystarczy
odpowiednio wysterowywać bazę tranzystora odpowiednim napięciem (nie otwierając
go całkowicie i tym regulując prąd) ?

Ile razy trzeba prosić o to, żebyś ciął zbędne cytaty?

A co do meritum: trzeba zrobić źródło prądowe. Jednak słabo to widzę,
z Twoją wiedzą.

--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.nask.pl!news.cyf-kr.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.pl!niusy.onet.p

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Bogdan" <piano2_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: pomiar konduktancji akumulatora samochodowego
Date: 15 Jul 2004 12:06:35 +0200


Witam

z moją wiedzą nie jest źle ,ale siedzę w technice cyfrowej ,z analogową jest
gorzej , dlatego piszę do Was :)
Więc jeśli możesz Roman lub inny kolega to podpowiedz coś więcej , możesz
ewentualnie na mojego maila podesłać jakiś fragment układu wejściowego ??

Bogdan
piano2_at_nospam_poczta.onet.pl

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!newsfeed.pionier.net.pl!pwr.wroc.pl!panorama.wcss.wroc.pl!ict.pwr.wroc.pl!newsfeed.silweb.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: pomiar konduktancji akumulatora samochodowego
Date: Wed, 14 Jul 2004 13:32:28 +0200


On 14 Jul 2004 10:04:50 +0200, Bogdan wrote:
czy może mi ktoś doradzić jak zmierzyć konduktancję akumulatora samochodowego ??
wiem że do tego nie potrzeba dużego prądu ,wystarczy 1A lub mniej, ale jak to
wykonać ??

No jak to jak - mierzymy napiecie, obciazamy 1A, mierzymy napiecie,
i tak 10x na sekunde. Przydalby sie procesorek z A/D,
ale od biedy mozna sprobowac "zapamietac" napiecia w kondensatorach.

bo jest to znakomity sposób na sprawdzenie jego sprawności

Zaden. Wywalilem kiedy akumulator ktoremu zostaly 4Ah [slownie:
cztery]. Zapalal bardzo dobrze, tylko nie mozna bylo zapomniec swiatel
wylaczyc nawet na 15 minut. No chyba ze taki uznamy za "sprawny" ..
ale skoro obraca rozrusznikiem zwawo, to sprawny.

J.


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.nask.pl!news.prz.rzeszow.pl!news2.prz.rzeszow.pl!not-for-mai