Jak naswietlac ? (dalej watek plytek)



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Tomasz Medenecki" <tmeden_at_nospam_poczta.arena.pl>
Subject: Jak naswietlac ? (dalej watek plytek)
Date: Fri, 25 Aug 2000 15:55:40 +0200


Zamierzam zabrac sie za metode fotochemiczna do tworzenia plytek
druk.
Jednak przyszly mi do glowy pewne pytania.
1. Co zrobic, aby klisza przy naswietlaniu UV byla rownomiernie
docisnieta do plytki - zwykle folia odstaje i krawedzie moga byc
nie ostre. Pomyslalem, ze moze docisnac cienka szybka, ale jak
dobrze pamietam, szklo jest filtrem dla UV. Czy mozecie cos
doradzic. Jak Wy to robicie.
2. Plytke zamierzam zrobic 2-stronna. Prosze o porady, jakim
sposobem spasowac obie klisze, aby pozniej nie okazalo sie, ze
otwory (przelotki) nie pasuja do siebie.

Licze na jakies ciekawe patenty

Jezeli problemy juz wczesniej pojawily sie na liscie, to
przepraszam, ale czytajac ostatnie posty zwiazane z plytkami nie
natrafilem na takie.
--
Z pozdrowieniami dla grupowiczow
Tomek Medenecki
tmeden_at_nospam_poczta.arena.pl



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Sebastian =?iso-8859-1?Q?Bia=B3y?= <heby_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Jak naswietlac ? (dalej watek plytek)
Date: Fri, 25 Aug 2000 16:01:50 +0200


Tomasz Medenecki napisał(a):
1. Co zrobic, aby klisza przy naswietlaniu UV byla rownomiernie
docisnieta do plytki - zwykle folia odstaje i krawedzie moga byc
nie ostre. Pomyslalem, ze moze docisnac cienka szybka, ale jak
dobrze pamietam, szklo jest filtrem dla UV. Czy mozecie cos
doradzic. Jak Wy to robicie.

Sprawdz wlasnie ze "zykla" szybka. Specjalna przepuszczajaca UV bylaby
cool, ale moze i normalna pomoze - ona rzeczywiscie filtruje UV ale nie
w 100%. Oczywiscie to polsrodki.

2. Plytke zamierzam zrobic 2-stronna. Prosze o porady, jakim
sposobem spasowac obie klisze, aby pozniej nie okazalo sie, ze
otwory (przelotki) nie pasuja do siebie.

Ja robie na 2 cienkich laminatach 2 polowki, a nastepnie (po
wytrawieniu) skladam razem - trzyma sie dzieki przelotka.

Jezeli problemy juz wczesniej pojawily sie na liscie, to
przepraszam, ale czytajac ostatnie posty zwiazane z plytkami nie
natrafilem na takie.

Jakis miech temu byla dyskusja (i to nawet niecaly miech chyba).

--

Sebastian Bialy - heby_at_nospam_poczta.onet.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "a" <akml_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Jak naswietlac ? (dalej watek plytek)
Date: Fri, 25 Aug 2000 16:17:28 +0200



Uzytkownik "Sebastian Biały" <heby_at_nospam_poczta.onet.pl> napisal w wiadomosci
news:39A67C4E.F5EBA0B7_at_nospam_poczta.onet.pl...

Ja robie na 2 cienkich laminatach 2 polowki, a nastepnie (po
wytrawieniu) skladam razem - trzyma sie dzieki przelotka.

Witam:
Dwa laminaty, a to ciekawa technologia.
A nie prosciej wywiercic w laminacie kilka orientacyjnych otworów i z obu
stron przykladac folie dopasowujac do tych otworów? Najpierw naswietla sie
jedna strone a potem druga.

Andrzej Kamieniecki



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Ireneusz Niemczyk _at_nospam_ HOME" <i.niemczyk_at_nospam_multispedytor.com.pl>
Subject: Re: Jak naswietlac ? (dalej watek plytek)
Date: Fri, 25 Aug 2000 18:00:54 +0200



NIE.....błagam.....nie co miesiąc..........;))
----
PZD. Irek (Alias)



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Krzysztof Piskorski <pisak_at_nospam_newton.zsmeie.torun.pl>
Subject: Re: Jak naswietlac ? (dalej watek plytek)
Date: Fri, 25 Aug 2000 22:22:49 +0200




osobiscie uwazam ze szklo to takie sobie cos a w moim przypadku szubka od
ramki do zdiec doskonale funkcjonuje
a co do dwustronnosci to :

po pierwsze nalezy pokryc lakierem jedna strone nastepnie naswietlic i
strawic NaOH niepotrzebny lakier nastepnie droga strone plytki pokryc
lakierem do paznokci i po wyschnieciu wytrawic jedna strone po wytrawieniu
oczyscic plytke z obu stron a na gotowej stronie przewiercic pare otworkow
by dopasowac droga strone nastepnie ta gotowa pokryc lakierem a druga
mozajke po naniesieniu fotolakieru naswietlic itp
metoda mozolna ale skuteczna
pa pa Pisak


On Fri, 25 Aug 2000, Tomasz Medenecki wrote:

Zamierzam zabrac sie za metode fotochemiczna do tworzenia plytek
druk.
Jednak przyszly mi do glowy pewne pytania.
1. Co zrobic, aby klisza przy naswietlaniu UV byla rownomiernie
docisnieta do plytki - zwykle folia odstaje i krawedzie moga byc
nie ostre. Pomyslalem, ze moze docisnac cienka szybka, ale jak
dobrze pamietam, szklo jest filtrem dla UV. Czy mozecie cos
doradzic. Jak Wy to robicie.
2. Plytke zamierzam zrobic 2-stronna. Prosze o porady, jakim
sposobem spasowac obie klisze, aby pozniej nie okazalo sie, ze
otwory (przelotki) nie pasuja do siebie.

Licze na jakies ciekawe patenty

Jezeli problemy juz wczesniej pojawily sie na liscie, to
przepraszam, ale czytajac ostatnie posty zwiazane z plytkami nie
natrafilem na takie.
--
> Z pozdrowieniami dla grupowiczow
> Tomek Medenecki
> tmeden_at_nospam_poczta.arena.pl
>
>
>


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: ladzk_at_nospam_waw.pdi.net (Dariusz K. Ladziak)
Subject: Re: Jak naswietlac ? (dalej watek plytek)
Date: Sat, 26 Aug 2000 21:03:42 GMT


On Fri, 25 Aug 2000 15:55:40 +0200, "Tomasz Medenecki"
<tmeden_at_nospam_poczta.arena.pl> wrote:

Zamierzam zabrac sie za metode fotochemiczna do tworzenia plytek
druk.
Jednak przyszly mi do glowy pewne pytania.
1. Co zrobic, aby klisza przy naswietlaniu UV byla rownomiernie
docisnieta do plytki - zwykle folia odstaje i krawedzie moga byc
nie ostre. Pomyslalem, ze moze docisnac cienka szybka, ale jak
dobrze pamietam, szklo jest filtrem dla UV. Czy mozecie cos
doradzic. Jak Wy to robicie.

Docisnac workiem proxniowym. W warunkach przemyslowych worek taki z
jednej strony ma szybe na ktorej lezy klisza i przykladamy plytke, z
drugiej arkusz gumy na ramie z uszczelka. pompa prozniiowa wypompowuje
sie powietrze spomiedzy szyby i gumy co pozwala docisnac plytke do
szyby nie powodujac momentow gnacych szybe.
W warunkach domowych za pompe od biedy moze robic odkurzacz 9da z 0.1
bar), mozna tez probowac smoczkiem wodnym - do dostania u
dystrybutorow sprzetu dla laboratoriow chemicznych, za worek zas robic
moze chocby ladna, nowa i niepognieciona torebka polietylenowa - pare
plytek przy uzyciu takiej torebki zrobilem...
2. Plytke zamierzam zrobic 2-stronna. Prosze o porady, jakim
sposobem spasowac obie klisze, aby pozniej nie okazalo sie, ze
otwory (przelotki) nie pasuja do siebie.

Szkol jest kilka. Albo zrob sobie dwustonna kopiorame gwarantujaca
zejscie sie rysunku obu stron albo zaprojektujznaczniki na obu
kliszach orientowane np. na otwory uprzednio wykonane w plytce. Mozna
tez zastosowac metode kolkow bazujacych: Bierzesz dwa arkusze w miare
sztywnego a cienkiego przezroczystego plastiku, skladasz je do kupy i
dziurkaczem biurowym robisz w nich dwie dziurki. Na kazdej z klisz
zostawiasz odpowiedni margines, skladasz je az do uzyskania pelnego
spasowania wzorow i rowniez robisz dziurki dziurkaczem (tym samym).
Teraz wystarczy dobrac dwa trzpienie metalowe (dwie koncowki
wiertel...) ciasno pasujace do tak powstalych otworow i przy ich
pomocy bazujesz lkisze i plastik. Nastepnie miedzy klisze wsuwasz
plytke i wszystko mocujesz zeby sie nie rozjechalo - chocby i
sklejajac po brzegu plastelina... Dalej normalnie. W warunkach
przemyslowych robi sie specjalne dziurkacze do klisz pasujace do
kolkow bazujacych klisze w naswietlarce i na ogol robiacych
jednoczesnie za kolki oporowe o ktore opiera sie plytka.

--
Darek

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Pilu" <pealoo_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Jak naswietlac ? (dalej watek plytek)
Date: Sun, 27 Aug 2000 21:23:48 +0200


nie ostre. Pomyslalem, ze moze docisnac cienka szybka, ale jak
dobrze pamietam, szklo jest filtrem dla UV. Czy mozecie cos
doradzic. Jak Wy to robicie.
O ile pamiętam ze szkoły, to szkło ołowiowe przepuszcza promienie UV.
Co prawda jest droższe, ale można spróbować
Pilu




Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: ladzk_at_nospam_waw.pdi.net (Dariusz K. Ladziak)
Subject: Re: Jak naswietlac ? (dalej watek plytek)
Date: Mon, 28 Aug 2000 19:21:30 GMT


On Sun, 27 Aug 2000 21:23:48 +0200, "Pilu" <pealoo_at_nospam_poczta.onet.pl>
wrote:


O ile pamiętam ze szkoły, to szkło ołowiowe przepuszcza promienie UV.
Co prawda jest droższe, ale można spróbować

To zle pamietasz -a raczej glupot w tej szkole naopowiadali.
Przepuszzcanie UV nie ma zadnego zwiazku z zawartoscia olowiu.
podstawowym czynnikiem tlumoiacym UV jest zawartosc soli zelaza - i
czy szklo bedzie olowiowe czy nieolowiowe to jesli soli zelaza
zawierac bedzie malo - bedzie dobrze przepuszczac UV. A szklo olowiowe
w roznych gatunkach wystepuje - to na soczewki faktycznie dobrze
przepuszcza bo jest specjalnie czyszczone (zawartosc zelaza-2 barwi
szklo na szielono, mozna to sklmpensowac dodajac barwiacego na
fioletowo manganu ale wowczas szklo w grubej warstwie jet takie troche
szare - a soczewki na ogol bywaja grube...). natomiast np. tzw.
"lustrzanka" czyli miekkie olowiowe szklo stosowane do szlifowania
luster optycznych specjalnie czyszczone nie jest - i roznie z ta
przepuszczalnoscia byc moze.
Dobrze to przepuszcza szklo kwarcowe specjalne - robione z krzemionki
stracanej chemicznie po dokladnym oczyszczeniu syrowca. Generalnie o
przpuszczalnosci szkla mozna sie przekonac patrzac na krawedz tafli -
jesli jest zielona badz szara to z przepuszczealnoscia UV zapewne
nienajlepiej, jesli jest wyraznie biala (wrecz jasniejsza od otoczenia
ponadto dobrze przepuszcza UV pleksiglas bezbarwny - niestety latwo
sie rysuje...

--
Darek

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "ABI" <a.biedka_at_nospam_progel.com.pl>
Subject: Re: Jak naswietlac ? (dalej watek plytek)
Date: Tue, 29 Aug 2000 11:43:37 GMT



Tomasz Medenecki napisał(a) w wiadomości: <8o5tqg$7tu$1_at_nospam_news.tpi.pl>...
Zamierzam zabrac sie za metode fotochemiczna do tworzenia plytek
druk.
Jednak przyszly mi do glowy pewne pytania.
1. Co zrobic, aby klisza przy naswietlaniu UV byla rownomiernie
docisnieta do plytki - zwykle folia odstaje i krawedzie moga byc
nie ostre.

Opisze swoje rozwiazanie.
Podstawa jest plyta wieksza od wykonywanej plytki drukowanej - tekstolit,
deska, pazdzierz o grubosci ok 1,5 - 2 cm.
Wiercisz w niej otwory pod gwint M5 - M6 w siatce 4x4 cm do 4x5 cm.Po
nagwintowaniu wkrecasz z jednej strony sruby tak, by nie wychodzily z
drugiej strony.
Ta druga strona jest robocza. Na srubach kladziesz jakas przekladke (cienki
tekstolit) i na tym bedziesz kladl naswietlana plytke, folie i przykrywasz
plytka plexi - 5-6 mm.
Plytka plexi trzymana jest na dwoch dluzszych krawedziach. Ja zasosowalem
dwa paski tekstolitu 5mm o szerokosci ok. 20-25 mm. przykrecane do plyty
glownej. Sposob przykrecania dowolny.
Teraz delikatnie wkrecasz sruby od dolu, tak by zaczac napinac i przyciskac
plytke drukowana i folie do plytki plexi. Na oko widac jak nastepuje
dociskanie folii do plytki drukowanej.
Wkrecanie nalezy dokonywac stopniowo od srub na srodku i dalej w kierunku
brzegu. Nie nalezy ich wkrecac zbyt silnie bo plytka sie wygnie zbyt duzo -
wygiecie jest oczywiste w tej metodzie ale nie wplywa na dokladnosc.
Wedlug mojego doswiadczenia takie napiecie na ogol nie wymaga pozniej
poprawek, wystarczy dociskac plytke plexi - jesli robisz plytki o podobnych
wymiarach.
Robilem na tym przyrzadzie plytki dwustronne o wymiarach 20x10cm. Dziala OK.

Pozdrawiam
Andrzej