Regulator obrotów silnika prądu stałego.
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl
From: "Marcin Gorniak" <el_mag_at_nospam_BLOKADA.wp.pl>
Subject: Regulator obrotów silnika prądu stałego.
Date: Sat, 11 Aug 2001 15:36:24 +0200
Witam,
Mój dobry znajomy poprosił mnie o wykonanie regulatora obrotów silnika
do łódki. Silnik jest zasilany z akumulatora samochodowego ( Un -12V, inne
parametry są nieznane ale nie przypuszczam aby pobór prądu przekraczał
4-5A ). Obroty chcę regulować poprzez zmianę szeroko¶ci impulsu ( PWM ).
1) Zastanawiam się, jaka jest optymalna częstotliwo¶ć pracy takiego
regulatora?
2) Jaki jest optymalny zakres zmian współczynnika wypełnienia? ( chodzi
głównie o warto¶ć minimalną bo maksymalnie 100% )
Za wszelkie sugestie z góry dzięki.
Pozdrawiam,
--
Marcin Górniak
Uwaga ! Z adresu usuń BLOKADĘ. na automaty spamerów.
el_mag_at_nospam_BLOKADA.wp.pl
From: "Chooch" <lawniczak_at_nospam_idea.net.pl>
Subject: Re: Regulator obrotów silnika prądu stałego.
Date: Sat, 11 Aug 2001 15:49:47 +0200
Obroty chcę regulować poprzez zmianę szeroko¶ci impulsu ( PWM ).
1) Zastanawiam się, jaka jest optymalna częstotliwo¶ć pracy takiego
regulatora?
Zależy od stałej czasowej silnika, czyli od stosunku indykcyjno¶ci wirnika
do jego rezystancji. Generalnie częstotliwo¶ć PWMa trzeba tak dobrać, aby
uniknąć przerw w przepływie prądu w wirniku.
CHOOCH
From: "Marcin Gorniak" <el_mag_at_nospam_BLOKADA.wp.pl>
Subject: Re: Regulator obrotów silnika prądu stałego.
Date: Mon, 13 Aug 2001 21:31:49 +0200
Hej,
Obroty chcę regulować poprzez zmianę szeroko¶ci impulsu ( PWM ).
1) Zastanawiam się, jaka jest optymalna częstotliwo¶ć pracy takiego
regulatora?
Zależy od stałej czasowej silnika, czyli od stosunku indukcyjno¶ci wirnika
do jego rezystancji. Generalnie częstotliwo¶ć PWMa trzeba tak dobrać, aby
uniknąć przerw w przepływie prądu w wirniku.
Informacji na temat stałej czasu obwodów RC jest w książkach sporo. Dla
obwodów RL nic nie znalazłem. Czy mam rozumieć, że iloraz L/R powinien być
okresem przebiegu wyj¶ciowego mojego regulatora?
Zastanawia mnie jeszcze problem zjawiska indukcji, powstającej w momencie
podłączenia napięcia zasilającego do silnika będącego w ruchu. Słyszałem, że
jest
na tyle silna, że potrafi przebić uzwojenia silnika. Czy zabezpieczenie
wyprowadzeń silnika zwykłą diodą prostowniczą ( tak jak cewki
przekaźników ) wystarczy czy może powinno to być co¶ specjalnego?
Dzięki za odpowiedź i proszę o jeszcze.
Pozdrawiam,
Marcin Górniak
Uwaga ! Z adresu usuń BLOKADĘ. na automaty spamerów.
el_mag_at_nospam_BLOKADA.wp.pl
From: <lawniczak_at_nospam_idea.net.pl>
Subject: Re: Regulator obrotów silnika prądu stałego.
Date: 14 Aug 2001 12:32:31 +0200
Hej,
Zastanawia mnie jeszcze problem zjawiska indukcji, powstającej w momencie
podłączenia napięcia zasilającego do silnika będącego w ruchu. Słyszałem, że
jest
na tyle silna, że potrafi przebić uzwojenia silnika.
Czy zabezpieczenie
wyprowadzeń silnika zwykłą diodą prostowniczą ( tak jak cewki
przekaźników ) wystarczy czy może powinno to być co¶ specjalnego?
Zwykle stosuje sie tutaj warystory lub tlumiki RC. Co do zabezpieczen kluczy
tranzystorowych, to konieczne jest zabezpieczenie ich przed odwrotna
polaryzacja w momencie rozlaczania pradu w obwodzie wirnika. Jezeli wybierzesz
odpowiednie klucze (np. MOSFETy) to zwykle maja one wbudowana taka diode.
Jezeli jej nie ma, to konieczne jest dolozenie zewnetrznej szybkiej diody
przelaczajacej miedzy dren a zrodlo (emiter a baze).
pozdr.
CHOOCH
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
From: <lawniczak_at_nospam_idea.net.pl>
Subject: Re: Regulator obrotów silnika prądu stałego.
Date: 14 Aug 2001 12:39:24 +0200
Hej,
Informacji na temat stałej czasu obwodów RC jest w książkach sporo. Dla
obwodów RL nic nie znalazłem. Czy mam rozumieć, że iloraz L/R powinien być
okresem przebiegu wyj¶ciowego mojego regulatora?
Spadek napiecia na kondensatorze jest proporcjonalny do szybkosci zmian tego
napiecia Uc=1 C(du/dt) (przynajmniej teoretycznie, bo np. dla elektrolitow
roznie to bywa). W przypadku cewki jest podobnie, z tym, ze nie zalezy to od
zmian napiecia ale od szybkosci zmian pradu: Ul=L*(di/dt). Stad tez przebiegi
pradu na cewce sa identyczne z tymi dla napiecia na kondensatorze (odpowiedz na
skokowa zmiane pradu/napiecia dla cewki/kondensatora ma postac krzywej
wykladniczej). Jeżeli nie chcesz mieć przewodzenia przerywanego, to stala
czasowa (dla pradu wirnika) powinna wieksza od okresu przelaczania PWM, co dla
duzych silnikow latwo spelnic-gorzej jest z silnikami o malej stalej czasowej.
Generalnie rzecz biorac, czestotliwosc PWM im wieksza tym lepsza, ale trzeba
brac pod uwage, ze moc rozpraszana na tranzystorach kluczujacych rosnie wraz z
ta czestotliwoscia (typowe wartosci to 1kHz-10kHz).
CHOOCH
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
From: "Marcin Gorniak" <el_mag_at_nospam_BLOKADA.wp.pl>
Subject: Re: Regulator obrotów silnika prądu stałego.
Date: Tue, 14 Aug 2001 20:17:34 +0200
Czesc,
Generalnie rzecz biorac, czestotliwosc PWM im wieksza tym lepsza, ale
trzeba
brac pod uwage, ze moc rozpraszana na tranzystorach kluczujacych rosnie
wraz z
ta czestotliwoscia (typowe wartosci to 1kHz-10kHz).
O.K. Dzieki za wyjasnienie.
Pozdrawiam,
--
Marcin Gorniak
Uwaga ! Z adresu usun BLOKADE. na automaty spamerow.
el_mag_at_nospam_BLOKADA.wp.pl
From: "Chooch" <lawniczak_at_nospam_idea.net.pl>
Subject: Re: Regulator obrotów silnika prądu stałego.
Date: Thu, 16 Aug 2001 18:40:05 +0200
Generalnie rzecz biorac, czestotliwosc PWM im wieksza tym lepsza, ale
trzeba
brac pod uwage, ze moc rozpraszana na tranzystorach kluczujacych rosnie
wraz z
ta czestotliwoscia (typowe wartosci to 1kHz-10kHz).
O.K. Dzieki za wyjasnienie.
Nie ma sprawy. Te 10kHz, ktore podalem to raczej dla jakichs bardziej
dopakowanych tranzystorkow (np. CoolMOSow Infineona) - zwykle MOSFETy zwykle
nie wytrzymuja wiecej jak ok. 5kHz, ale i tak zawsze trzeba poszukac
dokladnie w PDFach od konkretnego modelu tranzystora.
pozdr.
CHOOCH
From: "An_Kra" <input_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Re: Regulator obrotów silnika prądu stałego.
Date: Mon, 13 Aug 2001 23:52:37 +0200
# ...wykonanie regulatora obrotów silnika
# do łódki. Silnik jest zasilany z akumulatora samochodowego ( Un -12V, inne
# parametry są nieznane ale nie przypuszczam aby pobór prądu przekraczał
# 4-5A ). Obroty chcę regulować poprzez zmianę szeroko¶ci impulsu ( PWM ).
Warto przeanalizować charakterystyki silnika prądu stałego
(szeregowy - równoległy) i zbadać jakie zmiany (moment, obroty)
wywoła zmiana napięć zasilana (twornik, stator).
Przy zasilaniu silnika poprzez zmianę wypełnienia impulsu
napięcia zasilającego możesz napotkać na problemy
ze stanami nieustalonymi.
Polecałbym zwykły, szeregowy regulator napięcia,
co jednak spowoduje większe straty mocy na regulatorze.
--
An_Kra
From: "Marcin Gorniak" <el_mag_at_nospam_BLOKADA.wp.pl>
Subject: Re: Regulator obrotów silnika prądu stałego.
Date: Tue, 14 Aug 2001 19:47:49 +0200
Cze¶ć,
Polecałbym zwykły, szeregowy regulator napięcia,
co jednak spowoduje większe straty mocy na regulatorze.
Takie rozwiązanie byłoby najprostsze ale problem polega wła¶nie na tych
stratach. Silnik jest zasilany z akumulatora samochodowego znajdującego się
w łódce. Im większe straty tym mniej się przepłynie, a ładowanie akumulatora
w warunkach polowych jest kłopotliwe.
Pozdrawiam,
--
Marcin Górniak
Uwaga ! Z adresu usuń BLOKADĘ. na automaty spamerów.
el_mag_at_nospam_BLOKADA.wp.pl