LED w aucie



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Michał Grodecki" <klancyt_at_nospam_wp.pl>
Subject: LED w aucie
Date: Sat, 2 Aug 2003 06:55:38 +0200


W jaki sposób podłączyć LEDa do napięcia z akumulatora samochodowego
żeby się nie zjarało, tzn. przez jaki opornik i czy po prostu równolegle czy
jakoś inaczej. najchętniej jeszcze przez stabilizator napięcia bo czasami są
skoki (15-17V) i słyszałem że się palą tylko na opornikach. Z góry dziękuje
za odpowiedz.






Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "ammpp" <ammpp_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Re: LED w aucie
Date: Sat, 2 Aug 2003 08:20:34 -0700


W jaki sposób podłączyć LEDa do napięcia z akumulatora samochodowego
żeby się nie zjarało, tzn. przez jaki opornik i czy po prostu równolegle
czy
jakoś inaczej. najchętniej jeszcze przez stabilizator napięcia bo czasami

skoki (15-17V) i słyszałem że się palą tylko na opornikach. Z góry
dziękuje
za odpowiedz.

Przez opornik 1kohm.

Adam





Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Jacek Maciejewski <jacmac-nosp_at_nospam_go2.pl>
Subject: Re: LED w aucie
Date: Sat, 2 Aug 2003 07:31:40 +0000 (UTC)


ammpp naskrobał:

najchętniej jeszcze przez stabilizator napięcia

A jeśli już przez stabilizator, to prądu ;)

--
Jacek


Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com>
Subject: Re: LED w aucie
Date: Sat, 2 Aug 2003 13:20:49 -0500


"Michał Grodecki" <klancyt_at_nospam_wp.pl> wrote in message news:bgfg8e$5et$1_at_nospam_okapi.ict.pwr.wroc.pl...
W jaki sposób podłączyć LEDa do napięcia z akumulatora samochodowego
żeby się nie zjarało, tzn. przez jaki opornik i czy po prostu równolegle
czy jakoś inaczej.

Wszystko zalezy od LEDa - bierzesz nominalny prąd i napięcie LEDa.
Potem odejmujesz to napięcie od 14V (takie masz napiecie w instalacji
podczas jazdy) i otrzymujesz napięcie jakie będzie na oporniku.
Potem z prawa Ohma dobierasz jego opór: Napięcie opornika : prąd LEDa.
Jeśli prąd będzie w miliamperach to wartość opornika wyjdzie Ci w kiloomach.

Przykład - dioda czerwona z napięciem znamionowym 2V przy 10mA.
Dobieramy opornik w następujący sposób: 14V-2V = 12V. 12V/10mA=1,2kOhm.
Zwykle po obliczeniach wartość opornika należy zaokrąglić - w naszym
wypadku akurat wyszła wartość z szeregu 20% więc nie trzeba.

najchętniej jeszcze przez stabilizator napięcia bo czasami są
skoki (15-17V) i słyszałem że się palą tylko na opornikach.

Jeśli masz takie skoki napięcia w samochodzie to radziłbym
sobie naprawić samochód bo możesz uszkodzić i radio i żarówki :-))



Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jarek P." <j_23_at_nospam_nospam.poczta.onet.pl>
Subject: Re: LED w aucie
Date: Sat, 2 Aug 2003 22:49:18 +0200



Użytkownik "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com> napisał w wiadomości
news:bggve4$e2b$1_at_nospam_news.onet.pl...

Przykład - dioda czerwona z napięciem znamionowym 2V przy 10mA.

Jak znam zycie, to pewnie chodzi o LEDa niebieskiego ;-)

J.



Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.man.poznan.pl!pwr.wroc.pl!panorama.wcss.wroc.pl!ict.pwr.wroc.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Michał Grodecki" <klancyt_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: LED w aucie
Date: Sun, 3 Aug 2003 00:32:21 +0200




Jak znam zycie, to pewnie chodzi o LEDa niebieskiego ;-)


Też, chociaż głównie o białego i czerwonego (światła dzienne przednie i
stopy wbudowane w oryginalne klosze )




Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "ammpp" <ammpp_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Re: LED w aucie
Date: Sun, 3 Aug 2003 09:45:26 -0700


Też, chociaż głównie o białego i czerwonego (światła dzienne przednie i
stopy wbudowane w oryginalne klosze )

uuuuuuuuuuuuuu
to pewnie tych diod połšczonych razem będzie więcej niż 1.
Jeżeli uznać spadek na diodzie max. 2V, to najpierw połšcz 5 diod szeregowo
a potem dopiero w szereg opornik o wartości np. 200 ohm. Wtedy będzie to
pobierać znacznie mniej mocy niż łšczenie każdej diody osobno przez opornik.

Adam





Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.man.poznan.pl!pwr.wroc.pl!panorama.wcss.wroc.pl!ict.pwr.wroc.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Michał Grodecki" <klancyt_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: LED w aucie
Date: Mon, 4 Aug 2003 11:32:19 +0200


to pewnie tych diod połšczonych razem będzie więcej niż 1.
Jeżeli uznać spadek na diodzie max. 2V, to najpierw połšcz 5 diod
szeregowo
a potem dopiero w szereg opornik o wartości np. 200 ohm. Wtedy będzie to
pobierać znacznie mniej mocy niż łšczenie każdej diody osobno przez
opornik.

Obecnie mam podłączone podświetlenie wnętrza na 6 szeregowo podłączonych
LED czerwonych bez oporników i działa już prawie 5 miesięcy tylko jest
strasznie podatne na minimalne skoki w napięciu (na niskich obrotach) i od
razu widać różnice na jasności. na żarówkach nie ma tego a przynajmniej
niezauważalne. Dlatego chciałbym puścić to przez stabilizator (myślałem o
10V) i potem to przez opornik.

P.S. Jak to jest że na 3V czerwona dioda świeci jasno a biała trochę więcej
niż się żarzy i jak to się ma w takim razie do oporników (różnią się
parametrami czy co?)




Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask.pl!news.man.poznan.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "ammpp" <ammpp_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Re: LED w aucie
Date: Mon, 4 Aug 2003 16:05:15 -0700


Obecnie mam podłączone podświetlenie wnętrza na 6 szeregowo
podłączonych
LED czerwonych bez oporników

Błšd.

i działa już prawie 5 miesięcy tylko jest
strasznie podatne na minimalne skoki w napięciu (na niskich obrotach) i od
razu widać różnice na jasności.

No nie ma się czemu dziwić....

na żarówkach nie ma tego a przynajmniej
niezauważalne. Dlatego chciałbym puścić to przez stabilizator (myślałem o
10V) i potem to przez opornik.

Sam opornik wystarczy.

P.S. Jak to jest że na 3V czerwona dioda świeci jasno a biała trochę
więcej
niż się żarzy i jak to się ma w takim razie do oporników (różnią się
parametrami czy co?)

Działanie diody jest takie (wynikajšce z charakterystyki I=f(U)):
Poniżej pewnego napięcia (np. 2V) dioda nie działa. Przy przekroczeniu
napięcia progowego zaczyna świecić. Dalsze zwiększanie napięcia powoduje
jednak gwałtowny wzrost pršdu. Widać to jako zwiększanie jasności, ale może
się skończyć uszkodzeniem diody. Dioda jest więc poniekšd stabilizatorem
napięcia. Próbuje utrzymać na sobie swoje napięcie Uf (np. 2V) kosztem
zwiększania płynšcego przez niš pršdu. Jeżeli więc przy pomocy akumulatora
chcesz wymusić na diodzie napięcia trochę większe od tych 2V to dioda się
buntuje i zaczyna przez niš płynšć znaczny pršd. Włšczenie w szereg opornika
sprawia, że diody majš na sobie "swoje" 2V, a reszta napięcia odkłada się na
oporniku.

Adam





Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai