komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl
From: "Marek Gajewski" <nemoleon_at_nospam_ka.onet.pl>
Subject: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Mon, 16 Aug 2004 13:11:10 +0200
witam,
Czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem zaawansowanego komputera
pokladowego do dowolnego samochodu ?
Projekt bylby projektem typu Open Source.
Projekt raczej zlozony (wiele modulow) i skomplikowany, im wiecej chetnych
tym wieksza szansa ze powstanie :)
pozdrawiam,
MG
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "ST" <slawtel_at_nospam_altech.pl>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Mon, 16 Aug 2004 14:24:54 +0200
witam,
Projekt raczej zlozony (wiele modulow) i skomplikowany, im wiecej chetnych
tym wieksza szansa ze powstanie :)
Znaczy się minimalne szanse, aby to ruszyło... drobne przekłamania
na styku każdego modułu i po zabawie...
ST
pozdrawiam,
MG
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!feed.news.interia.pl!not-for-mai
From: "SQ9HHL" <kdoniczka_at_nospam_NO-SPAMinteria.pl>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Mon, 16 Aug 2004 17:33:59 +0200
Czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem zaawansowanego komputera
pokladowego do dowolnego samochodu ?
Projekt bylby projektem typu Open Source.
Projekt raczej zlozony (wiele modulow) i skomplikowany, im wiecej chetnych
tym wieksza szansa ze powstanie :)
Ale co ten komputer ma robić ? Co ma mierzyć i w jaki sposób ? Praktycznie
każdy nowszy samochód jest wyposażony w komputer który steruje i kontroluje
pracę silnika, każde auto ma prędkościomierz, większość obrotomierz oraz
inne wskaźniki (olej, ciśnienie oleju, wskaźnik paliwa itp) więc nie ma
potrzeby tego zmieniać. Jakoś nie wiem co miałby on robić. Włączać światła
po zmierzchu ? Po co komputer, włączać wycieraczki jak zaczyna padać ? Do
tego też komputer jest nie potrzebny. Jak masz jakieś konkretne zastosowania
do onego to je podaj.
Pozdrawiam
Krzysztof.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Mon, 16 Aug 2004 10:57:07 -0500
"SQ9HHL" <kdoniczka_at_nospam_NO-SPAMinteria.pl> wrote in message news:cfqjlh$bgv$1_at_nospam_shodan.interia.pl...
Ale co ten komputer ma robić ? Co ma mierzyć i w jaki sposób ? Praktycznie
każdy nowszy samochód jest wyposażony w komputer który steruje i kontroluje
pracę silnika, każde auto ma prędkościomierz, większość obrotomierz oraz
inne wskaźniki (olej, ciśnienie oleju, wskaźnik paliwa itp) więc nie ma
potrzeby tego zmieniać. Jakoś nie wiem co miałby on robić. Włączać światła
po zmierzchu ? Po co komputer, włączać wycieraczki jak zaczyna padać ? Do
tego też komputer jest nie potrzebny. Jak masz jakieś konkretne zastosowania
do onego to je podaj.
"Komputer" w sensie samochodowym rozumiany jest jako termometr + miernik
zużycia paliwa chwilowego + sterowanie przekaźnikiem świateł o zmierzchu itp.
Nie jest to w sensie sterowanie wtryskiem - chodzi mu o gadget do starego autka.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Włodzimierz Wojtiu|<" <wwojtiuk_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Mon, 16 Aug 2004 18:35:32 +0200
Użytkownik "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com> napisał w wiadomości
news:cfq3u4.37o.0_at_nospam_poczta.onet.pl...
"SQ9HHL" <kdoniczka_at_nospam_NO-SPAMinteria.pl> wrote in message
news:cfqjlh$bgv$1_at_nospam_shodan.interia.pl...
Ale co ten komputer ma robić ? Co ma mierzyć i w jaki sposób ?
Praktycznie
(ciap)
"Komputer" w sensie samochodowym rozumiany jest jako termometr + miernik
zużycia paliwa chwilowego + sterowanie przekaźnikiem świateł o zmierzchu
itp.
Nie jest to w sensie sterowanie wtryskiem - chodzi mu o gadget do starego
autka.
Ja to lubię jak w samochodzie z elektroniki są tylko bezpieczniki
(szczególnie starym)
Włodek ;)
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Mon, 16 Aug 2004 11:50:38 -0500
"Włodzimierz Wojtiu|<" <wwojtiuk_at_nospam_wp.pl> wrote in message news:cfqnr3$t0i$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...
"Komputer" w sensie samochodowym rozumiany jest jako termometr + miernik
zużycia paliwa chwilowego + sterowanie przekaźnikiem świateł o zmierzchu
itp.
Nie jest to w sensie sterowanie wtryskiem - chodzi mu o gadget do starego
autka.
Ja to lubię jak w samochodzie z elektroniki są tylko bezpieczniki
(szczególnie starym)
Aż taki nieufny jesteś? :-) Ja jestem elektronikiem, może dlatego mam więcej
wiary w niezawodność tych urządzeń... Dobrze zaprojektowana i zabezpieczona
elektronika nie ma prawa się zepsuć bez powodu... Samochody wypasione
elektroniką jeżdzą od wielu lat na drogach i nic się nie dzieje...
Sam mam prawie 10-letnią toyotę camry z elektronicznym sterowaniem wtryskiem,
masą przeróżnych czyjników które sterują pracą silnika czy indykatorów na desce,
elektronicznym sterowaniem automatyczną skrzynką biegów, elektronicznym
"cruise control" - do utrzymania stałej prędkości na autostradzie bez
konieczności trzymania nogi zdrętwiałej na pedale gazu przez godziny...
Wszystko jak na razie działa niezawodnie i problemów więcej jest raczej
z wyciekami oleju tu i tam niż z układami elektronicznymi - no ale silnik
ma już za sobą ponad 170 tysięcy mil bez jakiegokolwiek remontu, więc
trudno się dziwić zużyciu oleju... Osobiście przejechałem z tego 130 tysięcy :-)
Samochód mój nie ma jednak "komputera" o którym tu była mowa - nie pokazuje
ani chwilowego zużycia paliwa, ani temperatury na drodze, nie ostrzega przed
poślizgiem przy przymrozkach ani nie zapala automatycznie świateł o zmroku.
Taki komputerek jak nawet zrobisz po partacku to nie ma jak wpłynąć na
parametry sterowania silnikiem - warto jedynie wsadzić po drodze dobre
bezpieczniki i izolować kabelki 12V aby pożaru sobie niechcący nie zrobić.
Wbrew pozorom bateria samochodowa ma w sobie wystarczająco anergii aby przy
zwarciu wytopić najgrubszy nawet miedziany drucior a wtedy pożar jak znalazł.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: "Marek Gajewski" <nemoleon_at_nospam_ka.onet.pl>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Tue, 17 Aug 2004 10:03:57 +0200
Ja to lubię jak w samochodzie z elektroniki są tylko bezpieczniki
(szczególnie starym)
Włodek ;)
No trudno sie nie zgodzic :)
np w uazie nawet tego nie mialem, ale...
proponowany przeze mnie komputer ma byc tylko dodatkiem nie wplywajacym na
funkcjonowanie auta i sterowanie silnika, jak przestanie dzialac samochodowi
to nie zaszkodzi...
pozdrawiam,
MG
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.internetia.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Dariusz Zolna" <abc_at_nospam_abc.com>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Tue, 17 Aug 2004 13:31:01 +0200
Użytkownik "Marek Gajewski" <nemoleon_at_nospam_ka.onet.pl> napisał:
proponowany przeze mnie komputer ma byc tylko dodatkiem nie wplywajacym na
funkcjonowanie auta i sterowanie silnika
A już myślałem, że to jakiś ambitny projekt ma być, a to tylko droga zabawka
;-)
Część z tego co chcesz robić już przerabiałem - zapamiętywanie i analiza
danych z różnych czujników auta, pomiar przyśpieszenia, prędkości i
przejechanej drogi i takie tam.
Darek Żołna
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: "Marek Gajewski" <nemoleon_at_nospam_ka.onet.pl>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Tue, 17 Aug 2004 14:17:56 +0200
A już myślałem, że to jakiś ambitny projekt ma być, a to tylko droga
zabawka
;-)
mozesz sie zajac ta ambitna czescia np wtryskiem NOS, nie ma problemu ;)
Część z tego co chcesz robić już przerabiałem - zapamiętywanie i analiza
danych z różnych czujników auta, pomiar przyśpieszenia, prędkości i
przejechanej drogi i takie tam.
wykorzystywales jakeis czujniki standardowo zlokalizowane w aucie czy wlasne
?
co np zrobic z Uazem i jego mechanicznym przeniesieniem prawie wszystkich
wartosci ;)
pozdrawiam,
MG
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.nask.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Dariusz Zolna" <abc_at_nospam_abc.com>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Tue, 17 Aug 2004 14:27:28 +0200
Użytkownik "Marek Gajewski" <nemoleon_at_nospam_ka.onet.pl> napisał:
wykorzystywales jakeis czujniki standardowo zlokalizowane w aucie czy
wlasne
?
Z założenia czujniki miały byc dublowane. Urządzenie ma być zainstalowane w
samochodzie startującym w MŚ, więc wszystko musi być pewne na 200%, ale nic
nie stoi na przeszkodzie żeby wykorzystywać czujniki standardowe.
mozesz sie zajac ta ambitna czescia np wtryskiem NOS, nie ma problemu ;)
Ja z założenia nie bawię się w projekty non-profit, ale jeśli będziesz miał
klienta, to służę uprzejmie ;-)
co np zrobic z Uazem i jego mechanicznym przeniesieniem prawie wszystkich
wartosci ;)
Komputer z bajerami w takim aucie to profanacja, ale jeśli ktoś chciałby je
zbeszcześcić, to jaki problem takie czujniki dołożyć?
Darek Żołna
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Dariusz Zolna" <abc_at_nospam_abc.com>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Mon, 16 Aug 2004 18:49:23 +0200
Użytkownik "SQ9HHL" <kdoniczka_at_nospam_NO-SPAMinteria.pl> napisał:
Jak masz jakieś konkretne zastosowania
do onego to je podaj.
Widzę, że panowie niewiele wiecie na ten temat :-)
Komputer sterujący wtryskiem i zapłonem oczywiście jest w każdym
współczesnym aucie, ale:
- Nie pozwala na modyfikacje silnika (tuning), a właściwie pozwala ale w
ograniczonym zakresie, wizyta na hamowni i przygotowanie nowych map wtrysku
słono kosztują.
- Zazwyczaj projektowany jest do aut cywilnych i bierze pod uwagę także
zużycie paliwa, ochronę środowiska i inne takie.
- Projektowany jest do obsługi w autoryzowanych stacjach, za co również
słono się płaci.
Znam conajmniej 2 tego typu projekty w sieci - Megasquirt i wyrosły z niego
VEMS, z czego ten drugi bardziej mi się podoba z 2 powodów: jest na procku
Atmela, a przede wszystkim steruje nie tylko wtryskiem, ale i zapłonem,
czego Megasquirt nie potrafi.
Temat generalnie mnie interesuje, ale raczej nie zabierałbym się za to od
podstaw, chętnie jednak zabrałbym się za VEMS-a (co na pewno kiedyś zrobię).
Najprawdopodobniej w zimie, jak będę przygotowywał samochód do następnego
sezonu i będę zakładał ITB, bo takich wynalazków żaden seryjny komp nie
obsłuży :-)
Darek Żołna
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: "Marek Gajewski" <nemoleon_at_nospam_ka.onet.pl>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Tue, 17 Aug 2004 10:17:03 +0200
Jak masz jakieś konkretne zastosowania
do onego to je podaj.
Witam,
Moze na poczatek zacznijmy precyzowanie od tego, ze chcialbym, aby wreszcie
doszedl w Polsce do skutku taki model tworzenia czegos jaki sprawdza sie
znakomicie na zachodzie, a mianowicie kilka zainteresowanych osob pracuje
wspolnie pod koordynacja 1 osoby nad wytworzeniem jakiegos
urzadzenia/oprogramowania, wymieniaja sie doswiadczeniami i razem cos
wspoltworza.
Daje to duze mozliwosci minimalizacji czasu wykonania i wielostronnego
podejscia do tematu z roznymi doswiadczeniami.
To ma byc projekt dla chetnych a nie sceptykow :)
Wydaje mi sie, ze wspolnymi silami da sie zrobic cos dzialajacego w
zamierzony sposob.
Ja myslalem o komputerku zawierajacym dla przykladu takie moduly i funkcje:
- wyswietlacz 4x20 znakow + graficzny kolorowy 132x132 piksele
- klawiaturka do obslugi
- wzmacniacz, radio, odtwarzacz mp3
- modul GPS i GSM/GPRS (pozycjonowanie pojazdu, dodatkowo mozliwosc
sterowania po polaczeniu GPRS/GSM)
- obsluga alarmu i centralnego zamka
- czujnik przyspieszenia do wyznaczania przechylu auta w 2 osiach (przydatne
dla aut terenowych przy wyznaczaniu kata najazdu + jako alarm prowadzenia na
lawecie) + moze dodatkowo byc jako czujnik do pomiaru przeciazen w aucie :)
- interfejs do komunikacji z PC i osobny do programowania w systemie
- pomiar zuzycia paliwa, ale raczej przeplywowy, zeby sie dalo zamontowac do
kazdego auta
- BRAK sterowania jakimkolwiek komputerem wtryskowym (urzadzenie ma miec
mozliwosc zalozenia w kazdym aucie i nie wnikac w kwestie funkcjonowania
silnika)
- pomiar napiec akumulatora i ladowania
- zdalne zalaczanie urzadzen w aucie
- licznik kilometrow (wraz z modulem pomiaru zuzycia paliwa wyznaczanie
ilosci pozostalych kilometrow, srednich zuzyc itp)
- pomiar temperatury na zewnatrz, wewnatrz, chlodnicy
- czujniki zblizeniowe przy cofaniu
- zegar RT i data
na razie wymyslilem tyle, moze cos jeszcze dojdzie :)
Pozdrawiam,
MG
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.internetia.pl!not-for-mai
From: "neuron" <neuron_at_nospam_zzzzipnet.com.pl>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Tue, 17 Aug 2004 10:12:46 +0200
- pomiar zuzycia paliwa, ale raczej przeplywowy, zeby sie dalo zamontowac
do
kazdego auta
nie zebym byl sceptykiem - ale pomyslales o kosztach - przeplywowy pomiar
zurzycia bedzie wymagal dwu
precyzyjnych przeplywomierzy - na zasilaniu i na powrocie - to juz
conajmniej 800 zł a co z gazem ?
Dwa czujniki przyspieszenia i moduly gsm+gps to nastepne kilka stowek.
Jak chcesz zrobic bajer - bo tylko o bajerowaniu mozna tu mowic to zrob
sobie odpowiedni interfejs i wstaw
do auta laptopa - dupcie oszaleja :)
pzdr wojtek
--
----------------------------------------------------------------------------
-------
GolemSLR - system licząco rejestrujący.
Nowy wymiar systemów SCADA
www.neuron.com.pl
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: "Marek Gajewski" <nemoleon_at_nospam_ka.onet.pl>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Tue, 17 Aug 2004 11:55:47 +0200
nie zebym byl sceptykiem - ale pomyslales o kosztach - przeplywowy pomiar
zurzycia bedzie wymagal dwu
precyzyjnych przeplywomierzy - na zasilaniu i na powrocie - to juz
conajmniej 800 zł a co z gazem ?
Dwa czujniki przyspieszenia i moduly gsm+gps to nastepne kilka stowek.
a kto powiedzial, ze kazdy musi miec wszystkie moduly ?
po to wlasnie sa modulami.... kazdy moze sobie wybrac co chce i potrzebuje
Jak chcesz zrobic bajer - bo tylko o bajerowaniu mozna tu mowic to zrob
sobie odpowiedni interfejs i wstaw
do auta laptopa - dupcie oszaleja :)
laptopa w aucie mam (panasonic toughbook) ale bynajmniej nie z powodu dupci
a dla nawigacji GPS i kamer noktowizyjnych. natomiast uzywanie laptopa do
niektorych procesow o ktorych wspomnialem jest zlym rozwiazaniem
(pradozernosc, awaryjnosc windowsa, sprzetu itp)
pomyliles moj pomysl z implementacja niebieskich LEDow migajacych w
wentylach kol :)
bez urazy dla tych ktorzy to lubia i sie im podoba ;)
pozdrawiam,
MG
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Tue, 17 Aug 2004 09:22:22 -0500
"Marek Gajewski" <nemoleon_at_nospam_ka.onet.pl> wrote in message news:cfsf0t$l7s$1_at_nospam_news.onet.pl...
- wyswietlacz 4x20 znakow + graficzny kolorowy 132x132 piksele
Po co dwa wyświetlacze? Jak już dajesz graficzny to tekstowy nie
jest potrzebny skoro tekst możesz pokazać na graficznym?
- klawiaturka do obslugi
Nie będzie przypadkiem lepszy touchscreen położony na graficznym?
Ułatwia się kwestia funkcjonalności mniejszej ilości guzików...
Na dodatek wyświetlacz LCD 5,4" z touchscreenem to typowa sprawa
w dzisiejszych samochodach, więc pewnie będzie w sensownej cenie
do kupienia...
- wzmacniacz, radio, odtwarzacz mp3
?????? Po jasnego diabła robić w jednostkowych ilościach coś,
co jest robione w masowej produkcji dobrze i niebotycznie tanio?
Cokolwiek nie zrobisz po amatorsku to wyjdzie Ci gorzej i drożej.
Rozumiem robić po amatorsku coś, co nie jest dostępne w masowej
produkcji, ale robić od zera radio i odtwarzacz mp3? Chyba nie
zdajesz sobie sprawy ile to roboty... Będziesz pisał software
do odtwarzacza? :-)))
- modul GPS i GSM/GPRS (pozycjonowanie pojazdu, dodatkowo mozliwosc
sterowania po polaczeniu GPRS/GSM)
Tu kolejna sprawa - przecież znowu to można tanio kupić gotowe...
No chyba że mówisz nie o module GPS, który wykonać nie jest łatwo
a tylko o interfejsie RS232 do połączenia fabrycznego GPSu w celu
odczytu gotowych danych...
- obsluga alarmu i centralnego zamka
Kolejna rzecz która jest dostępna w masowej produkcji i tanio...
- czujnik przyspieszenia do wyznaczania przechylu auta w 2 osiach (przydatne
dla aut terenowych przy wyznaczaniu kata najazdu + jako alarm prowadzenia na
lawecie) + moze dodatkowo byc jako czujnik do pomiaru przeciazen w aucie :)
Tia... marzyciel :-)
- interfejs do komunikacji z PC i osobny do programowania w systemie
Na czym miałaby polegać ta komunikacja z PC?
I do czego miałby służyć ten PC w samochodzie?
- pomiar zuzycia paliwa, ale raczej przeplywowy, zeby
sie dalo zamontowac do kazdego auta
-)))) Użytkuje ktoś jeszcze samochodów bez wtrysku??
- BRAK sterowania jakimkolwiek komputerem wtryskowym (urzadzenie ma miec
mozliwosc zalozenia w kazdym aucie i nie wnikac w kwestie funkcjonowania
silnika)
-)
- pomiar napiec akumulatora i ladowania
i PRĄDU ładowania :-)
- zdalne zalaczanie urzadzen w aucie
??? A do czego to? Podaj jakiś przykład zastosowania...
- licznik kilometrow (wraz z modulem pomiaru zuzycia paliwa wyznaczanie
ilosci pozostalych kilometrow, srednich zuzyc itp)
A w jaki sposób zamierzasz dostać się do informacji o prędkości
obrotowej kół, co potrzebne jest do mierzenia przejechanej drogi?
- pomiar temperatury na zewnatrz, wewnatrz, chlodnicy
Tu zasygnalizowałbym pewien problem - mianowicie wszystkie nowoczesne
układy chłodzenia pracują pod dosyć sporym ciśnieniem i wsadzenie
czujnika do bloku chłodnicy tak aby zachować szczelność nie będzie
trywialną sprawą...
- czujniki zblizeniowe przy cofaniu
Można kupić gotowe kity do złożenia w sklepach hobbystycznych.
- zegar RT i data
To też nie ma sensu - będziesz to miał w każdym porządnym
radiu samochodowym które kupisz sobie zamiast dłubać go samemu.
na razie wymyslilem tyle, moze cos jeszcze dojdzie :)
Do samochodów z automatyczną skrzynką, gdzie można być pewnym
że auto nie odjedzie nam z parkingu, proponowałbym dodać opcję
zdalnego zapalenia silnika - ale to również tanio można kupić
z masowej produkcji - ja sobie kupiłem taki zestaw za równowartość
160zł a nawet mniej bo $40 i samodzielnie zainstalowałem - mała
kostka czarna wielkości może 3x4x5cm podłączana do wiązek kabli
pod deską rozdzielczą - bardzo przydatna rzecz w zimie gdy autko
nocuje na zewnątrz pod chmurką, lub w lecie gdy autko ma klimę.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.internetia.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Dariusz Zolna" <abc_at_nospam_abc.com>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Tue, 17 Aug 2004 19:05:13 +0200
Użytkownik "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com> napisał w wiadomości
news:cfsk1b.4l8.0_at_nospam_poczta.onet.pl...:
- czujnik przyspieszenia do wyznaczania przechylu auta w 2 osiach
(przydatne
dla aut terenowych przy wyznaczaniu kata najazdu + jako alarm
prowadzenia na
lawecie) + moze dodatkowo byc jako czujnik do pomiaru przeciazen w aucie
)
Tia... marzyciel :-)
A dlaczego niby? Przecież to jest w jednym małym scalaczku, jak np AD22151
A w jaki sposób zamierzasz dostać się do informacji o prędkości
obrotowej kół, co potrzebne jest do mierzenia przejechanej drogi?
Takich sposobów jest mnóstwo:
1. Standardowy impulsator.
2. Czujnik Halla który można umieścić w conajmniej kilku różnych miejscach.
3. Wspomniany już czujnik przyśpieszeń (ale przy dłuższych odcinkach narasta
błąd zaokrągleń).
Tu zasygnalizowałbym pewien problem - mianowicie wszystkie nowoczesne
układy chłodzenia pracują pod dosyć sporym ciśnieniem i wsadzenie
czujnika do bloku chłodnicy tak aby zachować szczelność nie będzie
trywialną sprawą...
Co Ty powiesz? Widziałeś kiedyś jak to wygląda?
Darek Żołna
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.internetia.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: Grzegorz Latocha <glatocha_at_nospam____tlen___.pl>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Tue, 17 Aug 2004 20:35:24 +0200
Dnia Tue, 17 Aug 2004 19:05:13 +0200, Dariusz Zolna napisał(a):
Użytkownik "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com> napisał w wiadomości
news:cfsk1b.4l8.0_at_nospam_poczta.onet.pl...:
- czujnik przyspieszenia do wyznaczania przechylu auta w 2 osiach
(przydatne
dla aut terenowych przy wyznaczaniu kata najazdu + jako alarm
prowadzenia na
lawecie) + moze dodatkowo byc jako czujnik do pomiaru przeciazen w aucie
)
Tia... marzyciel :-)
A dlaczego niby? Przecież to jest w jednym małym scalaczku, jak np AD22151
Tak się tylko zastanawiam, czy nie dojdzie do tego przyspieszenia
samochodu, to by chyba trzeba jakoś mierzyć i uwzględniać.
Myślałem nad takim cudem do roweru coby pokazywało nachylenie podjazdu
na wzniesieniach, ale właśnie problem przyspieszenia pojazdu mnie
zabolał.
Mogę się mylić.
pozdrawiam
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: Maksymilian Dutka <maxdutka_at_nospam_usunonet.pl>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Tue, 17 Aug 2004 22:34:34 +0200
Użytkownik Grzegorz Latocha napisał:
Dnia Tue, 17 Aug 2004 19:05:13 +0200, Dariusz Zolna napisał(a):
Użytkownik "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com> napisał w wiadomości
news:cfsk1b.4l8.0_at_nospam_poczta.onet.pl...:
- czujnik przyspieszenia do wyznaczania przechylu auta w 2 osiach
(przydatne
dla aut terenowych przy wyznaczaniu kata najazdu + jako alarm
prowadzenia na
lawecie) + moze dodatkowo byc jako czujnik do pomiaru przeciazen w aucie
)
Tia... marzyciel :-)
A dlaczego niby? Przecież to jest w jednym małym scalaczku, jak np AD22151
Tak się tylko zastanawiam, czy nie dojdzie do tego przyspieszenia
samochodu, to by chyba trzeba jakoś mierzyć i uwzględniać.
Myślałem nad takim cudem do roweru coby pokazywało nachylenie podjazdu
na wzniesieniach, ale właśnie problem przyspieszenia pojazdu mnie
zabolał.
Mogę się mylić.
pozdrawiam
Jeden czujnik przyspieszenia na żyroskopie, wziąć różnicę z obu
czujników i powinno być ok.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: "Marek Gajewski" <nemoleon_at_nospam_ka.onet.pl>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Wed, 18 Aug 2004 10:10:36 +0200
Po co dwa wyświetlacze? Jak już dajesz graficzny to tekstowy nie
jest potrzebny skoro tekst możesz pokazać na graficznym?
i tak i nie. kwestia gustu.
Nie będzie przypadkiem lepszy touchscreen położony na graficznym?
Ułatwia się kwestia funkcjonalności mniejszej ilości guzików...
Na dodatek wyświetlacz LCD 5,4" z touchscreenem to typowa sprawa
w dzisiejszych samochodach, więc pewnie będzie w sensownej cenie
do kupienia...
no fajnie ale...
alfanumeryczny 4x20 to koszt okolo 50zl, graficzny 132x132 piksele = 70zl
za ile dostane dotykowy 5,4cala z dobra dokumentacja ?
?????? Po jasnego diabła robić w jednostkowych ilościach coś,
co jest robione w masowej produkcji dobrze i niebotycznie tanio?
Cokolwiek nie zrobisz po amatorsku to wyjdzie Ci gorzej i drożej.
Rozumiem robić po amatorsku coś, co nie jest dostępne w masowej
produkcji, ale robić od zera radio i odtwarzacz mp3? Chyba nie
zdajesz sobie sprawy ile to roboty... Będziesz pisał software
do odtwarzacza? :-)))
a po to ze gotowe radio z odtwarzaczem mp3 ma okreslone gabaryty i wlasny
kolejny wyswietlacz na ktory trzeba patrzec i wlasne przyciski ktore trzeba
naciskac.
chce w jednym miejsu sterowac wszystkim.
Tu kolejna sprawa - przecież znowu to można tanio kupić gotowe...
No chyba że mówisz nie o module GPS, który wykonać nie jest łatwo
a tylko o interfejsie RS232 do połączenia fabrycznego GPSu w celu
odczytu gotowych danych...
modul zintegrowany, podpina sie pod niego tylko zasilanie, antene i np
wspomniany przez CIebie RS.
- obsluga alarmu i centralnego zamka
Kolejna rzecz która jest dostępna w masowej produkcji i tanio...
i chrzani sie bardzo czesto :)
poza tym chce miec mozliwosc zdalnego monitorowania stanu czujnikow.
- czujnik przyspieszenia do wyznaczania przechylu auta w 2 osiach
(przydatne
dla aut terenowych przy wyznaczaniu kata najazdu + jako alarm
prowadzenia na
lawecie) + moze dodatkowo byc jako czujnik do pomiaru przeciazen w aucie
)
Tia... marzyciel :-)
Juz ktos to skomentowal :)
Ja dodam jeszcze ze mozna zastosowac cyfrowe MEMSIC sprzedawane przez
www.seguro.pl
- interfejs do komunikacji z PC i osobny do programowania w systemie
Na czym miałaby polegać ta komunikacja z PC?
I do czego miałby służyć ten PC w samochodzie?
nawigacja na duzym ekranie, w oparciu o softwarowe mapy drog.
wgrywanie mp3 do odtwarzacza, sciaganie pliku logow systemowych
- pomiar zuzycia paliwa, ale raczej przeplywowy, zeby
sie dalo zamontowac do kazdego auta
-)))) Użytkuje ktoś jeszcze samochodów bez wtrysku??
tak, np. ja i bynajmniej mi to nie przeszkadza.
- zdalne zalaczanie urzadzen w aucie
??? A do czego to? Podaj jakiś przykład zastosowania...
zdalne uruchomienie silnika
zdalne uruchomienie alarmu i/lub oswietlenia
zdalne uruchomienie klimy
A w jaki sposób zamierzasz dostać się do informacji o prędkości
obrotowej kół, co potrzebne jest do mierzenia przejechanej drogi?
zaden problem, mozliwosci mnostwo.
Tu zasygnalizowałbym pewien problem - mianowicie wszystkie nowoczesne
układy chłodzenia pracują pod dosyć sporym ciśnieniem i wsadzenie
czujnika do bloku chłodnicy tak aby zachować szczelność nie będzie
trywialną sprawą...
mysle ze to nie bedzie trudne. wiekszosc chlodnic ma zainstalowane takie
czujniki.
- czujniki zblizeniowe przy cofaniu
Można kupić gotowe kity do złożenia w sklepach hobbystycznych.
przeczytaj jeszcze raz idee calego projektu :)
- zegar RT i data
To też nie ma sensu - będziesz to miał w każdym porządnym
radiu samochodowym które kupisz sobie zamiast dłubać go samemu.
zegar bedzie potrzebny do wielu innych zdarzen systemowych.
chociaz moge sobie go tez zczytac z gpsa, ale dodatkowy RT sie przyda +
synchronizacja przez gps
Do samochodów z automatyczną skrzynką, gdzie można być pewnym
że auto nie odjedzie nam z parkingu, proponowałbym dodać opcję
zdalnego zapalenia silnika
a niby dlaczego tylko w automatycznej skrzyni biegow ?
ja np nie zostawiam na biegu tylko na recznym, ktory polega na mechanicznym
wsunieciu metalowego preta w odpowiednie miejsce walu/skrzyni :)
- ale to również tanio można kupić
z masowej produkcji - ja sobie kupiłem taki zestaw za równowartość
160zł a nawet mniej bo $40 i samodzielnie zainstalowałem - mała
kostka czarna wielkości może 3x4x5cm podłączana do wiązek kabli
pod deską rozdzielczą - bardzo przydatna rzecz w zimie gdy autko
nocuje na zewnątrz pod chmurką, lub w lecie gdy autko ma klimę.
a kto mowil ze nie nalezy korzystac z mozliwie gotowych i zintegrowanych
rozwiazan ?
przy czym ja tam nie ufam czarnym kostkom ;) wole cos zrobic i przemyslec
samemu.
pozdrawiam,
MG
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Wed, 18 Aug 2004 09:12:05 -0500
"Marek Gajewski" <nemoleon_at_nospam_ka.onet.pl> wrote in message news:cfv2uc$2im$1_at_nospam_news.onet.pl...
Po co dwa wyświetlacze? Jak już dajesz graficzny to tekstowy nie
jest potrzebny skoro tekst możesz pokazać na graficznym?
i tak i nie. kwestia gustu.
Nie będzie przypadkiem lepszy touchscreen położony na graficznym?
Ułatwia się kwestia funkcjonalności mniejszej ilości guzików...
Na dodatek wyświetlacz LCD 5,4" z touchscreenem to typowa sprawa
w dzisiejszych samochodach, więc pewnie będzie w sensownej cenie
do kupienia...
no fajnie ale...
alfanumeryczny 4x20 to koszt okolo 50zl, graficzny 132x132 piksele = 70zl
za ile dostane dotykowy 5,4cala z dobra dokumentacja ?
Nie wiem - nie handluję częściami elektronicznymi...
Sugeruję Ci tylko że dwa wyświetlacze w jednym urządzeniu
będą nieco kaprawo i "niedzisiejszo" wyglądały...
Jeśli ma to być cool-bajer i szpan to nie ma co oszczędzać kasy.
Wiesz - ja widziałem za kilkaset złotych jakieś głupie lampy
neonowe do oświetlania pod podwoziem bolidów, więc skoro nie
oszczędza się kasy na wygląd, to może stać będzie kogoś na 5,4" LCD? :-)
Nawiasem mówiąc czarno białe nie są naprawdę drogie - co innego kolor.
Ważne jest jednak to, że do samochodu musi być LCD tzw. przemysłowy,
czyli przeznaczony do pracy w szerokich zakresach temperatury - inaczej
nie będziesz nic widział przez pierwsze 15-20 minut w zimie zanim Ci
się autko nie nagrzeje, albo w ziecie nie ochłodzi :-)
a po to ze gotowe radio z odtwarzaczem mp3 ma okreslone gabaryty i wlasny
kolejny wyswietlacz na ktory trzeba patrzec i wlasne przyciski ktore trzeba
naciskac.
chce w jednym miejsu sterowac wszystkim.
No nie bardzo, bo sam proponujesz dać do swojego urządzenia dwa LCD...
modul zintegrowany, podpina sie pod niego tylko zasilanie, antene i np
wspomniany przez CIebie RS.
No, czyli gotowiec... Na szczęście nie chcesz tego robić od zera...
Ale powodzenia przy budowie radia z mp3 od zera ;-)
- obsluga alarmu i centralnego zamka
Kolejna rzecz która jest dostępna w masowej produkcji i tanio...
i chrzani sie bardzo czesto :)
I sądzisz, że to Twoje będzie w 100% niezawodne?
poza tym chce miec mozliwosc zdalnego monitorowania stanu czujnikow.
A, to co innego.
Juz ktos to skomentowal :)
Ja dodam jeszcze ze mozna zastosowac cyfrowe MEMSIC sprzedawane przez
www.seguro.pl
Good luck.
- interfejs do komunikacji z PC i osobny do programowania w systemie
Na czym miałaby polegać ta komunikacja z PC?
I do czego miałby służyć ten PC w samochodzie?
nawigacja na duzym ekranie, w oparciu o softwarowe mapy drog.
wgrywanie mp3 do odtwarzacza, sciaganie pliku logow systemowych
Do tych dwu ostatnich wystarczy gniazdko USB do podłączenia USB-drive.
A to pierwsze wyjdzie całkiem nieźle na proponowanym 5,4" LCD :-)
- pomiar zuzycia paliwa, ale raczej przeplywowy, zeby
sie dalo zamontowac do kazdego auta
-)))) Użytkuje ktoś jeszcze samochodów bez wtrysku??
tak, np. ja i bynajmniej mi to nie przeszkadza.
Ty zdaje się mówisz o ciężarówkach (uaz?), ja pisałem o samochodach :-)
- zdalne zalaczanie urzadzen w aucie
??? A do czego to? Podaj jakiś przykład zastosowania...
- zdalne uruchomienie silnika
- zdalne uruchomienie alarmu i/lub oswietlenia
- zdalne uruchomienie klimy
Klima nie działa bez silnika, to tak na wszelki wypadek gdybyś nie wiedział.
O zdalnym zapłonie pisałem poniżej...
mysle ze to nie bedzie trudne. wiekszosc chlodnic ma zainstalowane takie
czujniki.
Większość ma wkręcone czujniki termostatowe - przy określonej temperaturze
się zwierają i rozwierają... To nie jest czujnik analogowy. Ale fakt,
niektóre mają czujniki analogowe do sterowania wskaźnikiem wychyłowym
na desce rozdzielczej (tak ma np. nowy pontiac grand prix i moja stara camry)
- czujniki zblizeniowe przy cofaniu
Można kupić gotowe kity do złożenia w sklepach hobbystycznych.
przeczytaj jeszcze raz idee calego projektu :)
Chodziło mi o to, że te moduły miałbyś już gotowe...
Do samochodów z automatyczną skrzynką, gdzie można być pewnym
że auto nie odjedzie nam z parkingu, proponowałbym dodać opcję
zdalnego zapalenia silnika
a niby dlaczego tylko w automatycznej skrzyni biegow ?
ja np nie zostawiam na biegu tylko na recznym, ktory polega na mechanicznym
wsunieciu metalowego preta w odpowiednie miejsce walu/skrzyni :)
Ano dlatego, że w przypadku automatycznej skrzynki biegów nigdy
nie nastąpi taki dzień że zostawisz auto na biegu i będziesz go
próbował odpalić zdalnie na parkingu - w przypadku skrzynki ręcznej
zawsze istnieje taka możliwość. Poza tym -pisałeś o planowanej
uniwersalności - wiele samochodów NALEŻY zostawiać zaparkowanych
na biegu (na jedynce lub wstecznym, zależy czy droga z górki czy
pod górkę) bo hamulec ręczny zaciągany linką na bębnach z tyłu
nie jest wystarczająco pewnym zabezpieczeniem auta przed zjechaniem.
- ale to również tanio można kupić
z masowej produkcji - ja sobie kupiłem taki zestaw za równowartość
160zł a nawet mniej bo $40 i samodzielnie zainstalowałem - mała
kostka czarna wielkości może 3x4x5cm podłączana do wiązek kabli
pod deską rozdzielczą - bardzo przydatna rzecz w zimie gdy autko
nocuje na zewnątrz pod chmurką, lub w lecie gdy autko ma klimę.
a kto mowil ze nie nalezy korzystac z mozliwie gotowych i zintegrowanych
rozwiazan ?
No Ty, choćby na przykładzie czujników ultradźwiękowych cofania.
przy czym ja tam nie ufam czarnym kostkom ;) wole cos zrobic i przemyslec
samemu.
... i zamknąć potem w czarnej kostce? ;-)
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Dariusz Zolna" <abc_at_nospam_abc.com>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Wed, 18 Aug 2004 16:58:15 +0200
Użytkownik "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com> napisał:
Większość ma wkręcone czujniki termostatowe - przy określonej temperaturze
się zwierają i rozwierają... To nie jest czujnik analogowy. Ale fakt,
niektóre mają czujniki analogowe do sterowania wskaźnikiem wychyłowym
na desce rozdzielczej (tak ma np. nowy pontiac grand prix i moja stara
camry)
Termostat, to termostat - rura z woskiem i sprężyną. Wszystkie auta mają też
termistorowy czujnik temperatury do sterowania wtryskiem.
Darek Żołna
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Wed, 18 Aug 2004 10:33:38 -0500
"Dariusz Zolna" <abc_at_nospam_abc.com> wrote in message news:cfvr1n$81h$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...
Użytkownik "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com> napisał:
Większość ma wkręcone czujniki termostatowe - przy określonej temperaturze
się zwierają i rozwierają... To nie jest czujnik analogowy. Ale fakt,
niektóre mają czujniki analogowe do sterowania wskaźnikiem wychyłowym
na desce rozdzielczej (tak ma np. nowy pontiac grand prix i moja stara
camry)
Termostat, to termostat - rura z woskiem i sprężyną.
Myślałem raczej o drugim, małym termostacie wkręconym w dolną część
bloku chłodnicy sterujący wentylatorami...
Wszystkie auta mają też
termistorowy czujnik temperatury do sterowania wtryskiem.
Z tym że ważne jest gdzie ten czujnik jest umieszczony...
Jeśli kolega chciał mierzyć temperaturę wody w chłodnicy
a czujnik termistorowy jest założony na blok silnika, to
nie bardzo się nada... Jak zapewne wiesz, temperatura
cieczy w bloku silnika i w chłodnicy różni się wydajnie,
w końcu od tego właśnie jest chłodnica aby chłodzić :-))
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Dariusz Zolna" <abc_at_nospam_abc.com>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Wed, 18 Aug 2004 19:46:22 +0200
Użytkownik "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com> napisał:
Z tym że ważne jest gdzie ten czujnik jest umieszczony...
Jeśli kolega chciał mierzyć temperaturę wody w chłodnicy
a czujnik termistorowy jest założony na blok silnika, to
nie bardzo się nada... Jak zapewne wiesz, temperatura
cieczy w bloku silnika i w chłodnicy różni się wydajnie,
w końcu od tego właśnie jest chłodnica aby chłodzić :-))
A jakie znaczenie ma temp. wody w chłodnicy, która np może być zablokowana
choćby przez zepsuty termostat?
Darek Żołna
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Wed, 18 Aug 2004 13:50:49 -0500
"Dariusz Zolna" <abc_at_nospam_abc.com> wrote in message news:cg04nt$14t$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl...
Użytkownik "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com> napisał:
Z tym że ważne jest gdzie ten czujnik jest umieszczony...
Jeśli kolega chciał mierzyć temperaturę wody w chłodnicy
a czujnik termistorowy jest założony na blok silnika, to
nie bardzo się nada... Jak zapewne wiesz, temperatura
cieczy w bloku silnika i w chłodnicy różni się wydajnie,
w końcu od tego właśnie jest chłodnica aby chłodzić :-))
A jakie znaczenie ma temp. wody w chłodnicy, która np może
być zablokowana choćby przez zepsuty termostat?
No właśnie choćby takie aby stwierdzić uszkodzenie termostatu :-)
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Dariusz Zolna" <abc_at_nospam_abc.com>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Wed, 18 Aug 2004 19:48:47 +0200
Użytkownik "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com> napisał:
Z tym że ważne jest gdzie ten czujnik jest umieszczony...
Jeśli kolega chciał mierzyć temperaturę wody w chłodnicy
a czujnik termistorowy jest założony na blok silnika, to
nie bardzo się nada...
Aha, a ten czujnik o którym mówisz to włącza i wyłącza wentylator chłodnicy
i właśnie dlatego jest umieszczony w bloku lub głowicy silnika, żeby mierzyć
temp. cieczy chłodzącej w silniku, a nie chłodnicy.
Darek Żołna
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Wed, 18 Aug 2004 13:50:07 -0500
"Dariusz Zolna" <abc_at_nospam_abc.com> wrote in message news:cg04si$2e2$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl...
Użytkownik "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com> napisał:
Z tym że ważne jest gdzie ten czujnik jest umieszczony...
Jeśli kolega chciał mierzyć temperaturę wody w chłodnicy
a czujnik termistorowy jest założony na blok silnika, to
nie bardzo się nada...
Aha, a ten czujnik o którym mówisz to włącza i wyłącza wentylator chłodnicy
i właśnie dlatego jest umieszczony w bloku lub głowicy silnika, żeby mierzyć
temp. cieczy chłodzącej w silniku, a nie chłodnicy.
Czujnik o którym mówię umieszczony jest W CHŁODNICY.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.internetia.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Dariusz Zolna" <abc_at_nospam_abc.com>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Wed, 18 Aug 2004 21:34:25 +0200
Użytkownik "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com> napisał:
czujnik termistorowy jest założony na blok silnika
Czujnik o którym mówię umieszczony jest W CHŁODNICY.
No to zdecyduj się.
Darek Żołna
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Wed, 18 Aug 2004 15:55:07 -0500
"Dariusz Zolna" <abc_at_nospam_abc.com> wrote in message news:cg0b7m$dsn$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...
Użytkownik "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com> napisał:
czujnik termistorowy jest założony na blok silnika
Czujnik o którym mówię umieszczony jest W CHŁODNICY.
No to zdecyduj się.
Ależ ja jestem zdecydowany - Ty coś mieszasz...
Ty piszesz o termistorowym, umieszczonym w bloku silnika
i służącym komputerowi sterującemu wtryskiem do wyłączenia
"ssania" a ja mówię o termostacie sterującym wentylatorem
chłodnicy wkręconym w chłodnicę właśnie - w mojej toyocie
jest on wkręcony w dolną belkę mosiężnej chłodnicy...
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!opal.futuro.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Dariusz Zolna" <abc_at_nospam_abc.com>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Wed, 18 Aug 2004 23:12:33 +0200
Użytkownik "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com> napisał:
"a ja mówię o termostacie sterującym wentylatorem
chłodnicy wkręconym w chłodnicę właśnie - w mojej toyocie
jest on wkręcony w dolną belkę mosiężnej chłodnicy...
Ale oprócz Twojej toyoty są także inne auta i czujnik wentylatora znajduje
się zazwyczaj bliżej silnika, bo temp. plynu w chłodnicy jest w gruncie
rzeczy mało istotna. Ważna jest temp. płynu po wyjściu z bloku, czyli
zbliżona do jego średniej temperatury.
Darek Żołna
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.e-wro.pl!news.pop.e-wro.pl!not-for-mai
From: Tomasz Piasecki <mtbrider_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Wed, 18 Aug 2004 23:19:45 +0200
Dariusz Zolna wrote:
Ale oprócz Twojej toyoty są także inne auta i czujnik wentylatora znajduje
się zazwyczaj bliżej silnika, bo temp. plynu w chłodnicy jest w gruncie
rzeczy mało istotna. Ważna jest temp. płynu po wyjściu z bloku, czyli
zbliżona do jego średniej temperatury.
Jedno i drugie jest istotne. Temperatura wody w silniku jest wskaźnikiem
jego rozgrzania, reguje na to komp od wtrysku i wskaźnik na desce, żebyś
wiedział kiedy można rżnąć na maksa :)
A drugi, ten w chłodnicy też jest ważny, bo uruchamia wentylator
obniżający jej temperaturę gdy nie wystarcza do tego pęd powietrza. Jak
to jest ważne zapytaj się kogoś kto się zagotował stojąc w korku.
TP.
--
| _ _ _ |
| _____ _| |_| | __ (o) | | __ __ _at_nospam_poczta.onet.pl |
| | \ | | |o \| \| |/o |/ _\| \ |
| |_|_|_| \_| |__/|_| |_|\__|\__||_| Tomasz Piasecki |
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Dariusz Zolna" <abc_at_nospam_abc.com>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Thu, 19 Aug 2004 00:15:18 +0200
Użytkownik "Tomasz Piasecki" <mtbrider_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał:
A drugi, ten w chłodnicy też jest ważny, bo uruchamia wentylator
obniżający jej temperaturę gdy nie wystarcza do tego pęd powietrza. Jak
to jest ważne zapytaj się kogoś kto się zagotował stojąc w korku.
Termostat (nie wyłącznik wentylatora) w chłodnicy, otwiera tzw. duży obieg,
otwierany dopiero po rozgrzaniu silnika. Zadaniem układu chłodzącego jest
utrzymywanie temperatury SILNIKA, a NIE temperatury CHŁODNICY na odpowiednim
poziomie. Dlatego czujnik załączający wentylator umiejscowiony jest bliżej
silnika. Może nie we wszystkich samochodach, ale przynajmniej w tych z
którymi miałem do czynienia.
Darek Żołna
========
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Date: Thu, 19 Aug 2004 00:23:41 +020
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Hello Dariusz,
Thursday, August 19, 2004, 12:15:18 AM, you wrote:
A drugi, ten w chłodnicy też jest ważny, bo uruchamia wentylator
obniżający jej temperaturę gdy nie wystarcza do tego pęd powietrza. Jak
to jest ważne zapytaj się kogoś kto się zagotował stojąc w korku.
Termostat (nie wyłącznik wentylatora) w chłodnicy,
Termostat w chłodnicy? Zazwyczaj jednak w/obok głowicy silnika.
otwiera tzw. duży obieg,
otwierany dopiero po rozgrzaniu silnika. Zadaniem układu chłodzącego jest
utrzymywanie temperatury SILNIKA, a NIE temperatury CHŁODNICY na odpowiednim
poziomie. Dlatego czujnik załączający wentylator umiejscowiony jest bliżej
silnika. Może nie we wszystkich samochodach, ale przynajmniej w tych z
którymi miałem do czynienia.
Z bardzo dziwnymi miałeś do czynienia. Czujnik włączający wentylator
chłodnicy zazwyczaj jest umieszczony własnie w chłodnicy.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.e-wro.pl!news.pop.e-wro.pl!not-for-mai
From: Tomasz Piasecki <mtbrider_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Thu, 19 Aug 2004 00:28:23 +0200
Dariusz Zolna wrote:
Termostat (nie wyłącznik wentylatora) w chłodnicy, otwiera tzw. duży obieg,
otwierany dopiero po rozgrzaniu silnika. Zadaniem układu chłodzącego jest
utrzymywanie temperatury SILNIKA, a NIE temperatury CHŁODNICY na odpowiednim
poziomie.
Termostat to jest osobna historia. Ale wentylator jest zamontowany na
chłodnicy po to, żeby w razie potrzeby ją schłodzić dodatkowo. A nie po
to żeby schładzać silnik.
Dlatego czujnik załączający wentylator umiejscowiony jest bliżej
silnika. Może nie we wszystkich samochodach, ale przynajmniej w tych z
którymi miałem do czynienia.
Jedyny znany mi samochód w którym nie było wyłącznika termostatu na dole
chłodnicy, to jest mały fiat :)
TP.
--
| _ _ _ |
| _____ _| |_| | __ (o) | | __ __ _at_nospam_poczta.onet.pl |
| | \ | | |o \| \| |/o |/ _\| \ |
| |_|_|_| \_| |__/|_| |_|\__|\__||_| Tomasz Piasecki |
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.e-wro.pl!news.pop.e-wro.pl!not-for-mai
From: Tomasz Piasecki <mtbrider_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Thu, 19 Aug 2004 00:31:56 +0200
Dariusz Zolna wrote:
Termostat (nie wyłącznik wentylatora) w chłodnicy, otwiera tzw. duży obieg,
otwierany dopiero po rozgrzaniu silnika. Zadaniem układu chłodzącego jest
utrzymywanie temperatury SILNIKA, a NIE temperatury CHŁODNICY na odpowiednim
poziomie.
Termostat to jest osobna historia. On zadba o to żeby nie otwierać
dużego obiegu gdy nie ma potrzeby. Ale jak już otwiera, to z chłodnicy
ma lecieć chłodna ciecz. Wentylator zamontowany jest na chłodnicy po to
żeby to zapewnić nawet wtedy, gdy samochód stoi. Wentylator nie ochłodzi
przecież samego silnika.
Dlatego czujnik załączający wentylator umiejscowiony jest bliżej
silnika. Może nie we wszystkich samochodach, ale przynajmniej w tych z
którymi miałem do czynienia.
Jedyny znany mi samochód, w którym wyłącznik wentylatora nie był
zamontowany na dole chłodnicy to jest mały fiat :)
TP.
--
| _ _ _ |
| _____ _| |_| | __ (o) | | __ __ _at_nospam_poczta.onet.pl |
| | \ | | |o \| \| |/o |/ _\| \ |
| |_|_|_| \_| |__/|_| |_|\__|\__||_| Tomasz Piasecki |
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!opal.futuro.pl!not-for-mai
From: Piotr <piotr_at_nospam_nie.spamuj.com>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Thu, 19 Aug 2004 07:34:04 +0200
Dariusz Zolna wrote:
Termostat (nie wyłącznik wentylatora) w chłodnicy, otwiera tzw. duży
obieg, otwierany dopiero po rozgrzaniu silnika. Zadaniem układu
chłodzącego jest utrzymywanie temperatury SILNIKA, a NIE temperatury
CHŁODNICY na odpowiednim poziomie.
To racja.
Dlatego czujnik załączający wentylator
umiejscowiony jest bliżej silnika.
Ale to już nie. Regulacja temperatury cieczy odbywa się poprzez termostat,
który otwiera/zamyka duży obieg tak aby utrzymać mniej więcej stałą
temperaturę silnika. Natomiast wentylator służy wyłacznie do "wspomagania"
chłodzenia, gdy mimo otwartego dużego obiegu temperatura nadal wzrasta, np.
podczas jazdy w korku. We wszystkich znanych mi samochodach bimetal od
załączania wentylatora umieszczony był w dolnej części chłodnicy.
pozdrawiam
Piotr
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Wed, 18 Aug 2004 16:55:28 -0500
"Dariusz Zolna" <abc_at_nospam_abc.com> wrote in message news:cg0gvj$7rn$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...
Ale oprócz Twojej toyoty są także inne auta i czujnik wentylatora znajduje
się zazwyczaj bliżej silnika, bo temp. plynu w chłodnicy jest w gruncie
rzeczy mało istotna. Ważna jest temp. płynu po wyjściu z bloku, czyli
zbliżona do jego średniej temperatury.
Tak Ci się zdaje... wentylatorem steruje się na podstawie temperatury
wody w chłodnicy a nie temperatury bloku silnika. Po co włączać wentylatory
jeśli jest sobie zima i posuwasz po autostradzie z wystarczającą temperaturą
aby chłodnica działała bez wentylatorów??? Ten drugi termostat po prostu
wskazuje nam skuteczność chłodzenia chłodnicy i włącza wentylator w razie potrzeby.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.atman.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Dariusz Zolna" <abc_at_nospam_abc.com>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Thu, 19 Aug 2004 00:12:24 +0200
Użytkownik "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com> napisał:
Tak Ci się zdaje... wentylatorem steruje się na podstawie temperatury
wody w chłodnicy a nie temperatury bloku silnika. Po co włączać
wentylatory
jeśli jest sobie zima i posuwasz po autostradzie z wystarczającą
temperaturą
aby chłodnica działała bez wentylatorów??? Ten drugi termostat po prostu
wskazuje nam skuteczność chłodzenia chłodnicy i włącza wentylator w razie
potrzeby.
Nie mi się zdaje, tylko Tobie. Pomyśl jaki jest cel działania chłodnicy i
jej wentylatora?
Darek Żołna
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Wed, 18 Aug 2004 23:06:53 -0500
"Dariusz Zolna" <abc_at_nospam_abc.com> wrote in message news:cg0kl7$mdl$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...
Nie mi się zdaje, tylko Tobie.
Pomyśl jaki jest cel działania chłodnicy i jej wentylatora?
Zamiast myśleć proponuję Tobie abyś zaglądną do jakiegoś samochodu
i prześledził przewody wychodzące z dolnej części chłodnicy (taka
spora śruba wkręcana w chłodnicę) i biegnące do wentylatorów...
A co do termostatu otwierającego duży obieg to jest on umieszczony
na bloku silnika a nie w chłodnicy.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: "Marek Gajewski" <nemoleon_at_nospam_ka.onet.pl>
Subject: Re: komputer samochodowy - czy jest ktos zainteresowany wspoltworzeniem?
Date: Thu, 19 Aug 2004 10:20:16 +0200
Nie wiem - nie handluję częściami elektronicznymi...
Sugeruję Ci tylko że dwa wyświetlacze w jednym urządzeniu
będą nieco kaprawo i "niedzisiejszo" wyglądały...
Jeśli ma to być cool-bajer i szpan to nie ma co oszczędzać kasy.
Ponawiam swoje zdanie: to nie ma byc cool bajer i szpan i nie koniecznie
musi "dzisiejszo" wygladac :)
a po to ze gotowe radio z odtwarzaczem mp3 ma okreslone gabaryty i
wlasny
kolejny wyswietlacz na ktory trzeba patrzec i wlasne przyciski ktore
trzeba
naciskac.
chce w jednym miejsu sterowac wszystkim.
No nie bardzo, bo sam proponujesz dać do swojego urządzenia dwa LCD...
np dublowanie wyswietlenia jak jeden padnie, lub wyswietlanie roznych rzeczy
(np stan pracy roznych modulow)w tym samym czasie.
Kolejna rzecz która jest dostępna w masowej produkcji i tanio...
i chrzani sie bardzo czesto :)
I sądzisz, że to Twoje będzie w 100% niezawodne?
nie, ale bedzie wiadomo co wymienic jak cos padnie + bedzie przewidywalo np.
traktowanie alarmu paralizatorem ;)
Do tych dwu ostatnich wystarczy gniazdko USB do podłączenia USB-drive.
A to pierwsze wyjdzie całkiem nieźle na proponowanym 5,4" LCD :-)
ja tam lubi alfanumeryczne :)
a druga sprawa to to, ze kolorowy wyswietlacz bedzie drogi.... a czarnobialy
ma bardzo slaby kontrast w sloncu.
Ty zdaje się mówisz o ciężarówkach (uaz?), ja pisałem o samochodach :-)
uaz to samochod i to bardzo dobry, a przy odpowiednim traktowaniu dosc
niezawodny.
moze byc tez ciezarowka, to jest cos z czym wiekszosc "samochodow" o ktorych
piszesz sobie nie poradzi :)
Klima nie działa bez silnika, to tak na wszelki wypadek gdybyś nie
wiedział.
Dziekuje za informacje ;)
Większość ma wkręcone czujniki termostatowe - przy określonej temperaturze
się zwierają i rozwierają...
rozumiem, ze piszesz o czujniku wlaczajacym wentylator chlodnicy,
bo ten mierzacy temperature jak najbardziej jest analogowy.
Można kupić gotowe kity do złożenia w sklepach hobbystycznych.
przeczytaj jeszcze raz idee calego projektu :)
Chodziło mi o to, że te moduły miałbyś już gotowe...
wykorzystac gotowe schematy = tak, ale plytke zrobic samemu bo bedzie
mniejsza i sprawniejsza + mozna dolozyc dodatkowe funkcje.
Poza tym -pisałeś o planowanej
uniwersalności - wiele samochodów NALEŻY zostawiać zaparkowanych
na biegu (na jedynce lub wstecznym, zależy czy droga z górki czy
pod górkę) bo hamulec ręczny zaciągany linką na bębnach z tyłu
nie jest wystarczająco pewnym zabezpieczeniem auta przed zjechaniem.
Tutaj masz racje co do uniwersalnosci, ale poniewaz nie ma na to
rozwiazania, to albo ktos nie bedzie korzystal z funkcji zdalnego odpalania
silnika, albo bedzie to robil na wlasna odpowiedzialnosc w zaleznosci od
tego jakie ma auto :)
pozdrawiam,
MG
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!feed.news.interia.pl!not-for-mai