Zasilacz ATX - kondensatory na wyjsciu



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "BYRRT!" <byrrt_at_nospam_2com.pl>
Subject: Zasilacz ATX - kondensatory na wyjsciu
Date: Tue, 24 Sep 2002 00:56:14 +0200


Moze panowie specjalisci od zasilaczy ATX powiedza mi co jest z tym co mam
ja! :) Kiedys pisalem na grupie ze zasilacz wylacza sie czasem i siada komp.
Powiedzino mi ze wymienic kondensatory na wyjsciu... to tez zrobilem i
dzialal przez jakies 4miesiace (codziennie po 2-3 godziny min.)... teraz
znow zaczol sie wylaczac (tak srednio komp pochodzi z 10 min i siada). Znow
wymienilem kondki tym razem na wieksze 2200uF (poprzednie 1000)... no i
dziala - znow :) Tylko niepokoim mnie to ze sie grzeja... po chwili pracy
radiatory sa gorace a te kondki sa na tyle cieple ze trodno utrzymac na nich
palec... (tylko te na filtracji +5V)... co moze byc przyczyna? Wymienilem
wlasciwie wszystkie kondki w zasilaczu ze 4 miesiace temu.

DZieki, pozdrawiam



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Bartosz Sarama" <quasimod_at_nospam_poczta.usun.onet.pl>
Subject: Re: Zasilacz ATX - kondensatory na wyjsciu
Date: Tue, 24 Sep 2002 19:32:02 +0200


Użytkownik "BYRRT!" <byrrt_at_nospam_2com.pl> napisał w wiadomości
news:amq79r$ph9$2_at_nospam_news.tpi.pl...

dziala - znow :) Tylko niepokoim mnie to ze sie grzeja... po chwili
pracy
radiatory sa gorace a te kondki sa na tyle cieple ze trodno utrzymac
na nich
palec... (tylko te na filtracji +5V)... co moze byc przyczyna?

Może dałeś jakieś kiepskie (znaczy z dużym ESR - rezystancją
szeregową). Do impulsówek powinny być specjalne LowESR. No i na 105°C.

Pozdrawiam
Bartosz Sarama


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "BYRRT!" <byrrt_at_nospam_2com.pl>
Subject: Re: Zasilacz ATX - kondensatory na wyjsciu
Date: Wed, 25 Sep 2002 00:03:44 +0200


Może dałeś jakieś kiepskie (znaczy z dużym ESR - rezystancją
szeregową). Do impulsówek powinny być specjalne LowESR. No i na 105°C.

dalem jakies zwykle 1000uF/16V no i wlasnie na 85°C - ale czemu one sie tak
grzeja? i to tylko te na 5V

dzieki



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Bartosz Sarama" <quasimod_at_nospam_poczta.usun.onet.pl>
Subject: Re: Zasilacz ATX - kondensatory na wyjsciu
Date: Wed, 25 Sep 2002 00:45:33 +0200


Użytkownik "BYRRT!" <byrrt_at_nospam_2com.pl> napisał w wiadomości
news:amqngg$cjh$1_at_nospam_news2.tpi.pl...

dalem jakies zwykle 1000uF/16V no i wlasnie na 85°C - ale czemu one
sie tak
grzeja? i to tylko te na 5V


No i tu jest problem. Zwykłe mają relatywnie duże ESR. W zasilaczu w
sekcji 5V płyną prądy pewnie do 20A a może i więcej. Kondensatory
doładowywane są dużymi impulsami prądowymi -> płynie przez nie duży
prąd. A ponieważ ich rezystancja wewnętrzna jest duża -> grzeją się
bardziej niż inne.
Stąd też mają być LowESR i koniec :-) Po to zostały wymyślone.
Te 85°C to trochę mało jak na taki zasilacz. Wysuszą się na wiór
bardzo szybko i znowu wszystko padnie.

Pozdrawiam
Bartosz Sarama


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "BYRRT!" <byrrt_at_nospam_2com.pl>
Subject: Re: Zasilacz ATX - kondensatory na wyjsciu
Date: Thu, 26 Sep 2002 23:20:39 +0200


No i tu jest problem. Zwykłe mają relatywnie duże ESR. W zasilaczu w
sekcji 5V płyną prądy pewnie do 20A a może i więcej. Kondensatory
doładowywane są dużymi impulsami prądowymi -> płynie przez nie duży
prąd. A ponieważ ich rezystancja wewnętrzna jest duża -> grzeją się
bardziej niż inne.
Stąd też mają być LowESR i koniec :-) Po to zostały wymyślone.
Te 85°C to trochę mało jak na taki zasilacz. Wysuszą się na wiór
bardzo szybko i znowu wszystko padnie.

to tez teraz przelozylem z innego zasilacza kondki... 2200 uF... na 105'C no
i pewnie LowESR skoro ktos wsadzil je do zasilacza :) Nadal sie grzeja te na
5V - to normalne?

Pozdrawiam
thx



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Bartosz Sarama" <quasimod_at_nospam_poczta.usun.onet.pl>
Subject: Re: Zasilacz ATX - kondensatory na wyjsciu
Date: Thu, 26 Sep 2002 23:47:47 +0200


Użytkownik "BYRRT!" <byrrt_at_nospam_2com.pl> napisał w wiadomości
news:amvtnf$n42$1_at_nospam_news2.tpi.pl...

to tez teraz przelozylem z innego zasilacza kondki... 2200 uF... na
105'C no
i pewnie LowESR skoro ktos wsadzil je do zasilacza :)

Jeśli były wsadzone fabrycznie to bardzo możliwe :-)

Nadal sie grzeja te na
5V - to normalne?


Nooooo taaak. przecież pisałem o rezystancji szeregowej i jej wpływie
na grzanie.

LowESR (ponieważ jest Low ale nie 0 :) będzie się po prostu grzał
znacznie mniej niż zwykły w tych samych warunkach pracy.

Pozdrawiam
Bartosz Sarama


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "arcu" <arcuNOSPAM_at_nospam_arcu.ll.pl>
Subject: Re: Zasilacz ATX - kondensatory na wyjsciu
Date: Thu, 26 Sep 2002 23:57:49 +0200


to tez teraz przelozylem z innego zasilacza kondki... 2200 uF... na 105'C
no
i pewnie LowESR skoro ktos wsadzil je do zasilacza :) Nadal sie grzeja te
na
5V - to normalne?

Mam pytanie, testujesz z obciazonym zasilaczem, czy bez obciazenia (badz z
malym obciazeniem) ?

arcu



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "BYRRT!" <byrrt_at_nospam_2com.pl>
Subject: Re: Zasilacz ATX - kondensatory na wyjsciu
Date: Sun, 29 Sep 2002 23:07:36 +0200


Mam pytanie, testujesz z obciazonym zasilaczem, czy bez obciazenia (badz z
malym obciazeniem) ?

hehe, testuje w kompie :) czyli zdecydowanie Z obciazeniem :)



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "arcu" <arcuNOSPAM_at_nospam_arcu.ll.pl>
Subject: Re: Zasilacz ATX - kondensatory na wyjsciu
Date: Thu, 26 Sep 2002 23:49:22 +0200


No i tu jest problem. Zwykłe mają relatywnie duże ESR. W zasilaczu w
sekcji 5V płyną prądy pewnie do 20A a może i więcej. Kondensatory
doładowywane są dużymi impulsami prądowymi -> płynie przez nie duży
prąd. A ponieważ ich rezystancja wewnętrzna jest duża -> grzeją się
bardziej niż inne.
Stąd też mają być LowESR i koniec :-) Po to zostały wymyślone.

Hm :) ESR jest parametrem, ktory glownie decyduje o wartosci tetnien na
wyjsciu zasilacza podczas obciazenia (im mniejsze ESR, tym mniejsza stala
czasowa ukladu podczas filrowania napiecia), watpie, ze one sie grzeja mimo
iz jest ciut wieksze ESR..
A moze jemu sie grzeja rezystory wstepnie obciazajace zasilacz na wyjsciu,
ktore sa umieszczone zazwyczaj zaraz obok kondensatorow filtrujacych i ma
wrazenie, ze to jednak kondziory lapia temperature, a moze te rezystory
podgrzewaja sasiednio umieszczone kondensatory? :)

pozdrawiam
arcu




Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Bartosz Sarama" <quasimod_at_nospam_poczta.usun.onet.pl>
Subject: Re: Zasilacz ATX - kondensatory na wyjsciu
Date: Thu, 26 Sep 2002 23:58:21 +0200


Użytkownik "arcu" <arcuNOSPAM_at_nospam_arcu.ll.pl> napisał w wiadomości
news:amvvcq$mlk$1_at_nospam_news.tpi.pl...

Hm :) ESR jest parametrem, ktory glownie decyduje o wartosci tetnien
na
wyjsciu zasilacza podczas obciazenia (im mniejsze ESR, tym mniejsza
stala
czasowa ukladu podczas filrowania napiecia), watpie, ze one sie
grzeja mimo
iz jest ciut wieksze ESR..

To by się nawet całkiem zgadzało :-)

Skoro mamy dwójnik szeregowy RC, to im większe R, tym większe
tętnienia :-) (spadek górnej częstotliwości -3dB) -> czili lipa w
impulsówkach.

A skoro większe R, to przy takich prądach jakie tam potrafią pływać..
grzać się może
Ale oczywiście bez przesady :-)

A moze jemu sie grzeja rezystory wstepnie obciazajace zasilacz na
wyjsciu,
ktore sa umieszczone zazwyczaj zaraz obok kondensatorow filtrujacych
i ma
wrazenie, ze to jednak kondziory lapia temperature, a moze te
rezystory
podgrzewaja sasiednio umieszczone kondensatory? :)


Tys prowda :-D

Pozdrawiam
Bartosz Sarama


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "arcu" <arcuNOSPAM_at_nospam_arcu.ll.pl>
Subject: Re: Zasilacz ATX - kondensatory na wyjsciu
Date: Fri, 27 Sep 2002 23:19:02 +0200


Skoro mamy dwójnik szeregowy RC, to im większe R, tym większe
tętnienia :-)

..Tym dluzszy czas ladowania kondensatora, stad wieksze tetnienia..


A skoro większe R, to przy takich prądach jakie tam potrafią pływać..
grzać się może
Ale oczywiście bez przesady :-)

Tak, ale impulsy pradowe przechodzace przez kondensator wystepuja tylko
podczas obciazenia..
Im wieksze obciazenie, tym wieksze impulsy pradowe.. Poza tym "udar" pradowy
ladujacy kondensator wyjsciowy jest zlagodzony szeregowa cewka umieszczona
wczesniej przed kondziorem np. na rdzeniu toroidalnym.
Glowne zadanie tej cewki jest ograniczanie przyrostu pradu do czasu. Tak
wiec, jesli by tej cewki nie bylo, lub jesli rdzen tej cewki zostalby
nasycony (z powodu np. otwartej petli sprzezenia zwrotnego w napieciowych
sterownikach PWM, przez co, wspolczynnik wypelnienia siega max,
teroretycznie 100%, zaleznie od sterownika jeszcze..), to wyjscie
przetwornicy stanowiloby zwarcie (wyjscie, czyli przez ten wyjsciowy
kondensator wlasnie, gdyz kondzior ten nie jest w stanie sie calkowicie
naladowac w jednym cyklu pracy przetwornicy ) i przetwornica, a wlasciwie
tranzystory kluczujace trafo, uleglyby zniszczeniu, przez zwiekszone
przetransformowane na strone pierwotna impulsy pradowe przez nie
przechodzace..
Niekorzystnych czynnikow jest bardzo duzo, najlepiej stosowac
pradowo-napieciowe sterowniki, gdzie bezposrednio prad na uzwojeniu
pierwotnym jest kontrolowany np. ze spadku napiecia na rezystorze umieszonym
w zrodle tranzystora i klopotu z przesyceniem rdzenia cewki wyjsciowej lub
jej brakiem nie wystepuje. Ten problem rowniez nie wystepuje w
przetwornicach zaporowych, gdzie energia z rdzenia transformatora jest
przekazywana do obciazenia tylko wtedy, gdy tranzystory kluczujace sa
zatkane, stad tez, cewka na wyjsciu w zaporowych przetwornicach nie jest
konieczna.
Huh, ale sie rozpisalem.. mam nadzieje, ze z korzyscia dla kogos.. :-)

pozdrawiam (zycze milej lektury w zakresie techniki impulsowej)
arcu




Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "BYRRT!" <byrrt_at_nospam_2com.pl>
Subject: Re: Zasilacz ATX - kondensatory na wyjsciu
Date: Sun, 29 Sep 2002 23:09:10 +0200


a moze te rezystory
podgrzewaja sasiednio umieszczone kondensatory? :)

odpada - to na 100% kondki :)

pozdr.