Klawiatura dotykowa



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jacek \"Plumpi\"" <plumpixjr_at_nospam_wp.pl>
Subject: Klawiatura dotykowa
Date: Tue, 28 Sep 2004 16:38:13 +0200


Witam!

Zastanawiam się jak zrobić klawiaturę dotykową. Moje założenia wyglądają
następująco:
Klawiatura ma być wydrukowana lub wygrawerowana na płycie plexi o grubości
ok. 2-4mm w postaci pól, które po dotknięciu będą dekodowały jakiś tam
sygnał logiczny do układu.
Zastanawiałem się nad zastosowaniem transoptorów odbiciowych CNY70 jednak
napotkałem pewien problem - otóż potrzebuję dobrego fultru podczerwieni,
który będzie przepuszczał odpowiednie pasmo podczerwieni i nieprzepuszczał
światła widzialnego oraz UV. Co prawda znalazłem taki filtr w Elfie, jednak
jego cena jest przerażająca przy powierzchni jaką muszę nim pokryć. Ponoć
można wykorzystać prześwietlony i wywołany film do aparatu fotograficznego.
Jednak jeszcze tego nie sprawdzałem.
Kiedyś, gdzieś czytałem o specjalizowanych ukłądach scalonych obsługujących
takie klawiatury, które potrafią działać poprzez szybę czy plexę nawet do
15mm. Niestety nie pamiętam gdzie o tym czytałem, ani nie pamiętam
producenta, czy choćby symbolu lub nazwy.
Może ktoś już zmagał się z takim rozwiązaniem i ma jakiś konkretny pomysł,
albo chociaż wie czego szukać w internecie tzn. chodzi mi o nazwę takich
czujników polską lub angielską ? Touch detector ?
A może lepszym rozwiązaniem będzie klawiatura pojemnościowa lub gotowe tego
typu detektory, które można zamontować na monitorach komputerowych ?

Jacek "Plumpi"



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.internetia.pl!mimuw.edu.pl!news.mimuw.edu.pl!uw.edu.pl!news.pw.edu.pl!news.itl.waw.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jacek R. Radzikowski" <jacek_at_nospam_spamer.die.die.die.piranet.org>
Subject: Re: Klawiatura dotykowa
Date: Tue, 28 Sep 2004 15:11:07 +0000 (UTC)


"Jacek \"Plumpi\"" <plumpixjr_at_nospam_wp.pl> wrote:
Witam!
Zastanawiam się jak zrobić klawiaturę dotykową. Moje założenia wyglądają
następująco:
[...]
Kiedyś, gdzieś czytałem o specjalizowanych ukłądach scalonych obsługujących
takie klawiatury, które potrafią działać poprzez szybę czy plexę nawet do
15mm. Niestety nie pamiętam gdzie o tym czytałem, ani nie pamiętam
producenta, czy choćby symbolu lub nazwy.

Moze tu: http://groups.google.com/groups?selm=cfehfc%24qq3%241%40www.itl.waw.pl ? :)

wyglada na to czego szukasz

j.


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.nask.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jacek \"Plumpi\"" <plumpixjr_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Klawiatura dotykowa
Date: Tue, 28 Sep 2004 17:20:03 +0200


Kiedyś, gdzieś czytałem o specjalizowanych ukłądach scalonych
obsługujących
takie klawiatury, które potrafią działać poprzez szybę czy plexę nawet
do
15mm. Niestety nie pamiętam gdzie o tym czytałem, ani nie pamiętam
producenta, czy choćby symbolu lub nazwy.

Moze tu:
http://groups.google.com/groups?selm=cfehfc%24qq3%241%40www.itl.waw.pl ? :)

wyglada na to czego szukasz

)))
O!!! Właśnie dokładnie to czytałem. Wielkie dzięki !!!!

Jacek "Plumpi"



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "greg" <xgrzes_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Klawiatura dotykowa
Date: Tue, 28 Sep 2004 19:39:16 +0200


mozna takowa zrobic na HC573, podlaczasz to do zegara przez rezystor, na
koncu rezystora, na wejsciu D dajesz czujnik..
no i ten sam zegar podlaczasz do CLK przez male opoznienie..na wyjsciu masz
same zera..jak zblizysz palec, to zwiekszy sie pojemnosc i sygnal na D
bedzie lekko opozniony i przerzutnik go nei zlapie, wiec zmieni stan na
wyjsciu..
regulujac opoznienei zegara, regulujesz czulosc..rozwiazanie sprawdzone i
odporne na wszystko, a czujniki dajesz jako pcb przykyryte cienka folia..na
ESD tez to jest w miare odporne.., zawsze mozona dac diodki o malej
pojemnosci..
nie probowalem robic klawiatur matrycowych w ten sposob, ale moze sie da cos
wymyslec..




========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.atman.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jacek \"Plumpi\"" <plumpixjr_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Klawiatura dotykowa
Date: Tue, 28 Sep 2004 21:17:41 +0200


mozna takowa zrobic na HC573, podlaczasz to do zegara przez rezystor, na
koncu rezystora, na wejsciu D dajesz czujnik..
no i ten sam zegar podlaczasz do CLK przez male opoznienie..na wyjsciu
masz
same zera..jak zblizysz palec, to zwiekszy sie pojemnosc i sygnal na D
bedzie lekko opozniony i przerzutnik go nei zlapie, wiec zmieni stan na
wyjsciu..
regulujac opoznienei zegara, regulujesz czulosc..rozwiazanie sprawdzone i
odporne na wszystko, a czujniki dajesz jako pcb przykyryte cienka
folia..na
ESD tez to jest w miare odporne.., zawsze mozona dac diodki o malej
pojemnosci..
nie probowalem robic klawiatur matrycowych w ten sposob, ale moze sie da
cos
wymyslec..

WOW!!! Kurde to jest genialne !
Najśmieszniejsze, że dzisiaj rozbierałem starą klawiaturę od jakiegoś PC
klasy XT lub 286 w nadziei, że trafię na klawiaturę z kontaktronami lub
hallotronami. Ona właśnie działała na zasadzie pojemnościowej tzn. na każdym
klawiszu był krążek cynfolii (no wiesz to co świstak zawija :), który nie
miał galwanicznego połączenia z polami na płytce drukowanej, ponieważ były
dokładnie pomalowane. Trochę mnie to zastanowiło na jakiej zasadzie działa
taka klawiatura tzn. wiedziałem, że na zasadzie pojemnościowej ale jednak
nie przeanalizowałem tego dokładnie. Muszę się jej przypatrzyć, ponieważ tam
poza procesorem (bodajże) 8049, 2 czy 3 jakimiś tanimi i popularnymi
układami cyfrowymi, rezystorami i kondensatorami nic nie ma.
Właśnie przyszło mi do głowy, że przecież taką klawiaturę matrycową możnaby
wykonać na jednym mikrokontrolerze, ponieważ taki Atmelek czy PIC ma
wszystko co mi potrzeba tzn. wejścia o dużej impedancji oraz bramki
Schmitt'a. Opóźnienie zmierzy mikrokontroler, regulację tego opóźnienia
także można zrobić albo i nawet autodopasowanie. Jednak zastanawiam się jak
odseparować pojemności podczas wybierania rzędów i wierszy tzn. chodzi mi
jak odseparować te pojemności, które nie powinny brać udziału w danym
momencie czyli z innych rzędów niż dany rząd, który w danej chwili będzie od
czytywany.

Jacek "Plumpi"



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.nask.pl!uw.edu.pl!newsgate.cistron.nl!news.tele.dk!news.tele.dk!small.news.tele.dk!irazu.switch.ch!switch.ch!cern.ch!new

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Grzegorz Kasprowicz" <Grzegorz.Kasprowicz_at_nospam_cern.ch>
Subject: Re: Klawiatura dotykowa
Date: Wed, 29 Sep 2004 09:42:18 +0200


robisz przemaitanie tak jak zwykle, linia po linii, i zatrzaskuejsz wiersze
po malym opoznieniu..powinno dzialac...



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!lublin.pl!uw.edu.pl!newsgate.cistron.nl!news.tele.dk!news.tele.dk!small.news.tele.dk!irazu.switch.ch!switch.ch!cern.ch!new

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Grzegorz Kasprowicz" <Grzegorz.Kasprowicz_at_nospam_cern.ch>
Subject: Re: Klawiatura dotykowa
Date: Wed, 29 Sep 2004 09:45:42 +0200


ja tez mam taka klawiature - dziala do dzis, a kupilem ja z moim pierwszym
PC tem ok 12 lat temu - bylo to 386SX33,2x40MBHDD,2MBram i bajerem byla
przesiadka z czystego DOS na windows 3.11 :)

no i wlasnei ta kalwiatura mnie zainspirowala..
przmiemiatasz wiersze linia po linni, i zatrzaskuejsz kolumny..
fakt- na 1 procu jest to banalne..

ale w przypadku gdy palec jest druga okladka kondensatora, to chyba
matrycowo nie tak prosto to zrobic..



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.nask.pl!uw.edu.pl!news.pw.edu.pl!news.itl.waw.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jacek R. Radzikowski" <jacek_at_nospam_spamer.die.die.die.piranet.org>
Subject: Re: Klawiatura dotykowa
Date: Thu, 30 Sep 2004 05:14:29 +0000 (UTC)


Grzegorz Kasprowicz <Grzegorz.Kasprowicz_at_nospam_cern.ch> wrote:
ja tez mam taka klawiature - dziala do dzis, a kupilem ja z moim pierwszym
PC tem ok 12 lat temu - bylo to 386SX33,2x40MBHDD,2MBram i bajerem byla
przesiadka z czystego DOS na windows 3.11 :)

no i wlasnei ta kalwiatura mnie zainspirowala..
przmiemiatasz wiersze linia po linni, i zatrzaskuejsz kolumny..
fakt- na 1 procu jest to banalne..

ale w przypadku gdy palec jest druga okladka kondensatora, to chyba
matrycowo nie tak prosto to zrobic..


Czy to moze jest BTC53? Tez mam taka w domu. To jest sliczna klawiatura.
Szkoda ze juz takich nie roba:)

j.



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Plumpi" <plumpixjr_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Klawiatura dotykowa
Date: Thu, 30 Sep 2004 10:07:37 +0200


Czy to moze jest BTC53? Tez mam taka w domu. To jest sliczna
klawiatura. Szkoda ze juz takich nie roba:)

Moje to dokładnie jest ta :)

--
Jacek "Plumpi"
plumpixjr_at_nospam_wp.pl
Usuń iksa - zabezpieczenie antyspamowe



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.task.gda.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "QmX" <kumex_at_nospam_interia.pl>
Subject: Re: Klawiatura dotykowa
Date: Wed, 29 Sep 2004 09:46:16 +0200


Użytkownik "greg" <xgrzes_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:cjc7j7$o6k$1_at_nospam_news.onet.pl...

mozna takowa zrobic na HC573

Chyba raczej HC574. IMHO na 573 nie będzie działać.

QmX.



=======

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_WIADOMO_PO_CO_TO.message.pl>
Subject: Re: Klawiatura dotykowa
Date: Tue, 28 Sep 2004 22:02:13 +0200


Użytkownik "Jacek "Plumpi"" <plumpixjr_at_nospam_wp.pl> napisał w wiadomości
news:cjbt1q$dv5$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl

Ponoć można wykorzystać
prześwietlony i wywołany film do aparatu fotograficznego.

AFAIR nieźle w roli filtru IR-przepuszczalnego sprawdzał się nienaświetlony
i wywołany ORWOCHROM UT21 (slajd).

Poza tym IMHO możesz kluczować IR emitowane przez transoptor i wykrywać
modulację w odebranym sygnale. Słońce tej modulacji nie będzie miało, może
jednak spowodować stałe wysterowanie transoptora. Z drugiej strony
przyłożenie palca zarówno przysłoni światło słoneczne jak i spowoduje
odbicie własnego światła modulowanego, więc światło z obcych źródeł nie
powinno przeszkadzać.

--
Marek Dzwonnik, GG: #2061027 - zwykle jako 'niewidoczny'
(Uwaga Gadu-Gadulcowicze: Nie odpowiadam na anonimy.)


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.pl!niusy.onet.p

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Tomek" <kogutek4_at_nospam_op.pl>
Subject: Re: Klawiatura dotykowa
Date: 28 Sep 2004 23:07:20 +0200


Zastanawiałem się nad zastosowaniem transoptorów odbiciowych CNY70 jednak
napotkałem pewien problem - otóż potrzebuję dobrego fultru podczerwieni,
który będzie przepuszczał odpowiednie pasmo podczerwieni i nieprzepuszczał
światła widzialnego oraz UV. Co prawda znalazłem taki filtr w Elfie, jednak
jego cena jest przerażająca przy powierzchni jaką muszę nim pokryć. Ponoć
można wykorzystać prześwietlony i wywołany film do aparatu fotograficznego.
Jednak jeszcze tego nie sprawdzałem.
W poligrafii uzywa się taśm samoprzylepnych przy montazu klisz. Jedna z taśm
jest czerwona transparentna. Używa sie je w celu zamaskowania na kliszy miejsc
mających pozostać nie naświetlonymi. Ma fajna właściwość. Dobrze przepuszcza
światło od czerwonego w dół. Jeśli się naklei kilka kawałków takiej taśmy na
siebie to można uzyskać że podczerień będzie tłumiona np. 10 razy a widzialne
i ultrafiolet 500 razy. Zrobiłem kiedyś czujnik z taka taśmą. Tylko ostre
Słońce mu szkodziło. Z transoptorem odbiciowym chyba Ci nie wyjdzie. Zamiast
palca bedzie widział filtr. Tomek

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.dialog.net.pl!not-for-mai