Jak prawidłowo podłączyć tranzystor IGBT do przełączania dużych prądów?
Tranzystor IGBT
From: "Konrad Rokicki" <rockykon_at_nospam_wp.pl>
Subject: Tranzystor IGBT
Date: Mon, 20 Sep 2004 22:56:03 +0200
Musze przrłaczyc w impulsie duzy prąd, moze nawet kilkadziesiąt A,
dowiedzialem sie ze najlepiej do tych celów nadaje sie tranzystor IGBT,
tylko nie moze w necie nic znaleść jak sie go podłancza, słyszałem ze one
maja duza pojemnośc i tzreba je szybko załączyć i najlepiej uzywac do tego
trugiego tranzystora ( dawać napięcie na bramkę)....
czy dobrze syszałem, a może zle to zrobumiałem... moze mi ktos to bardzoe
łopatologicznie wytłumaczyć jak mam postepowac ..
bede bradzo wdzięczny ..
pozdrawiam
========
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Date: Mon, 20 Sep 2004 23:42:26 +020
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: Re: Tranzystor IGBT
Hello Konrad,
Monday, September 20, 2004, 10:56:03 PM, you wrote:
Musze przrłaczyc w impulsie duzy prąd, moze nawet kilkadziesiąt A,
A jakie napięcia występują w układzie? Może wystarczą po prostu
MOSFETy.
dowiedzialem sie ze najlepiej do tych celów nadaje sie tranzystor IGBT,
tylko nie moze w necie nic znaleść jak sie go podłancza, słyszałem ze one
maja duza pojemnośc i tzreba je szybko załączyć i najlepiej uzywac do tego
trugiego tranzystora ( dawać napięcie na bramkę)....
Na ile krytyczny jest czas przełączania?
czy dobrze syszałem, a może zle to zrobumiałem... moze mi ktos to bardzoe
łopatologicznie wytłumaczyć jak mam postepowac ..
Potrzeba trochę więcej informacji.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!not-for-mai
From: "Konrad Rokicki" <rockykon_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Tranzystor IGBT
Date: Mon, 20 Sep 2004 23:45:14 +0200
A jakie napięcia występują w układzie? Może wystarczą po prostu
MOSFETy.
napiecia to jakies 300-350V
to bedzie rozładowanie przez rezystor ok 5 ohm kondensatora ok 500-1000uF
(czyli praktycznie zwarcie)
Na ile krytyczny jest czas przełączania?
tzn ??
========
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Date: Mon, 20 Sep 2004 23:48:55 +020
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: Re: Tranzystor IGBT
Hello Konrad,
Monday, September 20, 2004, 11:45:14 PM, you wrote:
A jakie napięcia występują w układzie? Może wystarczą po prostu
MOSFETy.
napiecia to jakies 300-350V
to bedzie rozładowanie przez rezystor ok 5 ohm kondensatora ok 500-1000uF
(czyli praktycznie zwarcie)
Znowu strzelba Gaussa? :-(
Na ile krytyczny jest czas przełączania?
tzn ??
To było proste pytanie.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.internetia.pl!news.ipartners.pl!not-for-mai
From: "Konrad Rokicki" <rockykon_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Tranzystor IGBT
Date: Tue, 21 Sep 2004 00:22:18 +0200
Znowu strzelba Gaussa? :-(
heh nie to bedzie co innego :-) zadna strzelba .
Na ile krytyczny jest czas przełączania?
tzn ??
To było proste pytanie.
no a podłaczenie i tranzystora to nie jest proste?? no a mimo to potzrebuje
pomocy, chociazby po to zeby nie spalić wiaderka tranzystorów zanim dojde do
oczywistych wniosków samemu.
powie mi ktoś jak to tzreba podłączyć? czy tzreba stosować ( kiedy)
dodatkowy tranzystor do sterowania tranzystora głównego ?? i na co jeszcze
powinienem zwrocic uwage ...
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!lublin.pl!news.lublin.pl!not-for-mai
From: "Tomasz" <tomasz_zys_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Tranzystor IGBT
Date: Tue, 21 Sep 2004 07:20:07 +0200
dodatkowy tranzystor do sterowania tranzystora głównego ?? i na co jeszcze
powinienem zwrocic uwage ...
Najpierw dobierz sobie odpowiedniego mosfeta, potem zastosuj gotowy driver
do niego np ir2110. Większość mosfetów (hexfet) ma w strukturze diodę
zwrotną więc jakieś dziwne tematy masz rozwiązane ewentualnie odpuść ją i
zastosuj szybką schottky'ego tez firmy ir (jakoś ją lubię). Włączanie
będziesz mial ttl'em a driver załatwi odpowiednie włączanie.
No i chyba tyle
Tomek
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.atman.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "tomkar" <tomkar_at_nospam_interia.pl>
Subject: Re: Tranzystor IGBT
Date: Tue, 21 Sep 2004 08:10:36 +0200
...napiecia to jakies 300-350V
to bedzie rozładowanie przez rezystor ok 5 ohm kondensatora ok 500-1000uF
(czyli praktycznie zwarcie)...
Tranzystory IGBT są stosowane np: w lokomotywach (prądy setki amperów). Do
rozładowania tego kondensatora nie musisz używać "armaty". Pamiętam że IGBT
nie wymagają do sterowania dużych sygnałów.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.atman.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Leszek W" <leszek _at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Tranzystor IGBT
Date: Tue, 21 Sep 2004 08:38:19 +0200
Tranzystory IGBT są stosowane np: w lokomotywach (prądy setki amperów).
No, w lokomotywach to chyba są trochę większe prądy ;-)
50A wózek do sprzątania, paleciak
100 A - wózek widłowy
3000A - tramwaj
??? - pociąg (może ktoś wie?)
Leszek
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!pwr.wroc.pl!panorama.wcss.wroc.pl!not-for-mai
From: Bartosz Sarama <qu_asi.mod_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Tranzystor IGBT
Date: Tue, 21 Sep 2004 09:50:02 +0200
Leszek W napisał(a):
Tranzystory IGBT są stosowane np: w lokomotywach (prądy setki amperów).
No, w lokomotywach to chyba są trochę większe prądy ;-)
50A wózek do sprzątania, paleciak
100 A - wózek widłowy
3000A - tramwaj
> ??? - pociąg (może ktoś wie?)
Troszkę przesadzasz z tymi prądami. Jeżdżę tramwajami i zaglądam czasem
z zainteresowaniem przez ramię motorniczym na amperomierz. Pokazuje ok
150..250A przy ruszaniu i hamowaniu i 50..75A przy normalej jeździe.
Zasilanie trakcji to 600VDC, więc moc silnika wychodzi na jakieś 150kW.
Co do lomomotywy to te małe, które jeżdżą po polskich torach mają zwykle
ok 2MW przy zasilaniu 3kVDC, czyli prądy w granicach < 700A. Te duże,
nowoczesne, full wypas, które PKP zamówiło we Wrocławiu, ale nie miało
$, żeby odebrać, więc pojechały do Włoch :) - to wiem prosto od
producenta - mają 6MW mocy, czyli ciągną sobie do 2kA prądu
--
Pozdrawiam
Bartosz Sarama
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.e-wro.pl!not-for-mai
From: Tomasz Piasecki <mtbrider_at_nospam__-nospam-_.poczta.onet.pl>
Subject: Re: Tranzystor IGBT
Date: Tue, 21 Sep 2004 10:09:47 +0200
Bartosz Sarama wrote:
Co do lomomotywy to te małe, które jeżdżą po polskich torach mają zwykle
ok 2MW przy zasilaniu 3kVDC, czyli prądy w granicach < 700A.
Ja trochę jeżdżę Maszyną (polski symulator) i tam na jeden zespół
silników idzie do 600A. Potem wywala nadmiarowy. W ET22 są 3 zespoły
silników mogących pracować równolegle. Czyli te 3000A dla tramwaju to
trochę przesada ;)
TP.
--
| _ _ _ |
| _____ _| |_| | __ (o) | | __ __ _at_nospam_poczta.onet.pl |
| | \ | | |o \| \| |/o |/ _\| \ |
| |_|_|_| \_| |__/|_| |_|\__|\__||_| Tomasz Piasecki |
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!pwr.wroc.pl!panorama.wcss.wroc.pl!not-for-mai
From: Bartosz Sarama <qu_asi.mod_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Tranzystor IGBT
Date: Tue, 21 Sep 2004 10:33:34 +0200
Tomasz Piasecki napisał(a):
Ja trochę jeżdżę Maszyną (polski symulator)
)))))
W ET22 są 3 zespoły
silników mogących pracować równolegle.
ET22 to ma akurat 3MW mocy ciągłej.
Znalazłem przy okazji stronę na której są podstawowe dane techniczne
niektórych lokomotyw:
http://www.lokomotywyxxw.republika.pl/dane_techniczne.htm
Czyli te 3000A dla tramwaju to trochę przesada ;)
Musiałby mieć 1,8MW mocy :) Wyrywałby przy tym szyny z torowiska i zęby
pasażerom, giąłby asfalt na drogach i smażył kierowców w samochodach na
skrzyżowaniu na czerwonym :D
--
Pozdrawiam
Bartosz Sarama
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.atman.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: =?ISO-8859-2?Q?=A3ukasz_Sok=F3=B3?= <el_es_at_nospam_p0cz74.0n37.pl>
Subject: Re: Tranzystor IGBT
Date: Tue, 21 Sep 2004 11:32:21 +0200
U=BFytkownik Bartosz Sarama napisa=B3:
Czyli te 3000A dla tramwaju to troch=EA przesada ;)
Musia=B3by mie=E6 1,8MW mocy :) Wyrywa=B3by przy tym szyny z torowiska =
i z=EAby=20
pasa=BFerom, gi=B1=B3by asfalt na drogach i sma=BFy=B3 kierowc=F3w w sa=
mochodach na=20
skrzy=BFowaniu na czerwonym :D
Hehe leci do sygnaturek :)))))
eL eS
--=20
| W T F |
| O M F G |
| I HATE 1337 |
|speak so damn|
|much it hurts|
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "tomkar" <tomkar_at_nospam_interia.pl>
Subject: Re: Tranzystor IGBT
Date: Tue, 21 Sep 2004 11:50:58 +0200
Czyli te 3000A dla tramwaju to trochę przesada ;)
Tak kolega się zagalopował. Poza tym gdy pojazd (lokomotywa) pobiera
całkowity prąd 1kA to nie znaczy że w tranzystorze (w falowniku lub
czoperze) IGBT płynie skuteczny prąd 1kA. Zwykle jest to przynajmniej 3 i
więcej razy mniej.
=======
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_WIADOMO_PO_CO_TO.message.pl>
Subject: Re: Tranzystor IGBT
Date: Tue, 21 Sep 2004 12:04:35 +0200
Użytkownik "Leszek W" <leszek _at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:cioi9o$rk4$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl
No, w lokomotywach to chyba są trochę większe prądy ;-)
50A wózek do sprzątania, paleciak
100 A - wózek widłowy
3000A - tramwaj
Raczej max. max. rozruchowe < 1000A. ( _at_nospam_ 600Vdc) . Niektóre nowe składy
tramwajów niskopodłogowych mają w kabinie motorniczego wyświetlacz napięcia
sieci trakcyjnej i pobieranego prądu. Wprawdzie piszę to z pamięci, ale nie
przypominam sobie, żebym kiedykolwiek zobaczył wskazania prądu większe niż
jakieś 500..600A (lub bodajże -300...-400A przy hamowaniu z odzyskiem).
Fajnie natomiast wyglądają zmiany napięcia sieci trakcyjnej potrafiącej,
przy ostrym hamowaniu, przekroczyć 700V ;-)
??? - pociąg (może ktoś wie?)
Wcale nie takie duże ;-)
Przy obowiązującym na PKP zasilaniu 3kVdc, moce lokomotyw wynoszą np.:
moc ciągła: 4 x 145kW = 580kW
moc ciągła: 4x500kW = 2000kW
moc godzinna: 2080kW
4 silniki o mocy 730kW sterowane indywidualnie
łączna moc ciągła: 2920kW
moc ciągła: 6x500kW = 3000kW
- Chyba największa na PKP, towarowa ET42:
8 x 560kW = 4480kW
Ponieważ zasadniczym ograniczeniem max. mocy są parametry sieci trakcyjnej,
na liniach TGV zastosowano napięcie zasilania 25kV / 50Hz. Do tego w TGV
istnieją ostre wymagania ograniczające nacisk do 17t/oś co wymusza
stosowanie lżejszych silników AC. W przypadku TGV Eurostar kursującego pod
kanałem LaManche podstawowe dane są następujące:
- zasilanie trójsystemowe: 25kVac/50Hz, 3kVdc, 750Vdc (z trzeciej szyny)
- 6 silników asynchronicznych (po jednym na każdy wózek napędowy, po 3 na
każdym końcu pociągu). W innych wersjach TGV stosuje się też 3faz. silniki
synchroniczne
- zasilanie za pośrednictwem przekształtników i falowników tyrystorowych
(GTO)
Osiągi:
Na terenie Francji przy zasilaniu 25kV/50Hz:
moc maksymalna: 12.2MW
prędkość maksymalna: 300km/h
Na terenie Belgii przy zasilaniu 3kVdc:
moc maksymalna: 5.7MW
prędkość maksymalna: 140km/h (to ogr. wynika chyba z param. linii)
Po stronie brytyjskiej (do Londynu - choć te dane nie są ścisłe)
- zasilanie 750Vdc z trzeciej szyny:
moc maksymalna: 3.4MW
prędkość maksymalna: 160km/h
Prądy możecie policzyć sami. Chociaż wcale nie są takie wielkie. ;-)
Ciekawostka: Rekord prędkości 515.3km/h (18.05.1990) ustanowiony przez TGV
Atlantique (moc. max. 8.8MW) został osiągnięty w nieco "poprawionych
warunkach". Tzn. użyto skróconego składu o nieco powiększonej średnicy
zestawów kołowych (920->1090mm), a ponadto "podrasowano" napięcie w sieci
trakcyjnej z nominalnych 25 do 29.5kV.
Żródła:
http://eu07532.w.interia.pl/ - EU07
http://www.cmbydgoszcz.kolej.szczecin.pl/index1.htm -
Strona Pawła Telegi - dane techniczne i krótki opisy lokomotyw z seri EU.
http://www.kolejarz.gsi.pl
"Pociągi dużych prędkości TGV" Emi-Press, Łódź 1996
--
Marek Dzwonnik, GG: #2061027 - zwykle jako 'niewidoczny'
(Uwaga Gadu-Gadulcowicze: Nie odpowiadam na anonimy.)
"pl.misc.elektronika" podlega zasadom usenetu i Netykiety:
http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html
Nie zmieniaj tematu. CYTUJ (ale OSZCZĘDNIE). Pisz POD cytatem!
========
Date: Tue, 21 Sep 2004 20:25:21 +020
From: badworm <nospam_at_nospam_post.pl>
Subject: Re: Tranzystor IGBT
Dnia 2004-09-21 08:38, Użytkownik Leszek W napisał:
No, w lokomotywach to chyba są trochę większe prądy ;-)
50A wózek do sprzątania, paleciak
100 A - wózek widłowy
3000A - tramwaj
??? - pociąg (może ktoś wie?)
I jeszcze na dokładkę - była niedawno mowa o tym, że chyba powyżej 1kA
to odbieraki zaczynają się przyklejać do sieci trakcyjnej.
--
Pozdrawiam Bad Worm badworm{"a" w kolku}post[punkt]pl
GG# 2400455 ICQ# 320399066
"Dziwny jest ten świat..."
Tnijcie cytaty i sygnaturki!
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "tomkar" <tomkar_at_nospam_interia.pl>
Subject: Re: Tranzystor IGBT
Date: Wed, 22 Sep 2004 08:01:52 +0200
I jeszcze na dokładkę - była niedawno mowa o tym, że chyba powyżej 1kA
to odbieraki zaczynają się przyklejać do sieci trakcyjnej.
Również dlatego ET42 ma chyba 2 pantografy.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.internetia.pl!mimuw.edu.pl!news.mimuw.edu.pl!uw.edu.pl!news.pw.edu.pl!news.itl.waw.pl!not-for-mai
From: "Jacek R. Radzikowski" <jacek_at_nospam_spamer.die.die.die.piranet.org>
Subject: Re: Tranzystor IGBT
Date: Wed, 22 Sep 2004 12:49:07 +0000 (UTC)
tomkar <tomkar_at_nospam_interia.pl> wrote:
I jeszcze na dokładkę - była niedawno mowa o tym, że chyba powyżej 1kA
to odbieraki zaczynają się przyklejać do sieci trakcyjnej.
Również dlatego ET42 ma chyba 2 pantografy.
Wiekszosc lokow ma po 2 pantografy. Dawno nie widzialem ET42, ale IIRC tez
ma ona dwa "patyki" na czlon. Kazdy czlon jest zasilany niezaleznie, wiec
w trakcie jazy sa podniesione dwa (po jednym na czlon). Natomiast zwroc uwage,
ze zawsze jak lok rusza z ciezszym pociagiem, podniesione sa wszystkie
odbieraki. Do jazdy na jednym, przechodzi dopiero wtedy, kiedy spadnie pobor
pradu.
j.
========
Date: Wed, 22 Sep 2004 15:27:59 +020
From: badworm <nospam_at_nospam_post.pl>
Subject: Re: Tranzystor IGBT
Dnia 2004-09-22 14:49, Użytkownik Jacek R. Radzikowski napisał:
Wiekszosc lokow ma po 2 pantografy. Dawno nie widzialem ET42, ale IIRC tez
ma ona dwa "patyki" na czlon. Kazdy czlon jest zasilany niezaleznie, wiec
w trakcie jazy sa podniesione dwa (po jednym na czlon). Natomiast zwroc uwage,
ze zawsze jak lok rusza z ciezszym pociagiem, podniesione sa wszystkie
odbieraki. Do jazdy na jednym, przechodzi dopiero wtedy, kiedy spadnie pobor
pradu.
ET42 ma dwa odbieraki ale jeśli pobiera ilość prądu dopuszczalną dla
jednego to może się to odbywać przez dowolny odbierak bo oba człony
lokomotywy są połączone przewodami zasilającymi. ET40 chyba podobnie,
natomiast ET41 to dwie EU07 z obciętymi kabinami i złożone razem i musi
być zasilana przez co najmniej dwa odbieraki.
--
Pozdrawiam Bad Worm badworm{"a" w kolku}post[punkt]pl
GG# 2400455 ICQ# 320399066
"Dziwny jest ten świat..."
Tnijcie cytaty i sygnaturki!
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.nask.pl!news.itl.waw.pl!not-for-mai
From: "Jacek R. Radzikowski" <jacek_at_nospam_spamer.die.die.die.piranet.org>
Subject: Re: Tranzystor IGBT
Date: Wed, 22 Sep 2004 15:51:08 +0000 (UTC)
badworm <nospam_at_nospam_post.pl> wrote:
Dnia 2004-09-22 14:49, Użytkownik Jacek R. Radzikowski napisał:
ET42 ma dwa odbieraki ale jeśli pobiera ilość prądu dopuszczalną dla
jednego to może się to odbywać przez dowolny odbierak bo oba człony
lokomotywy są połączone przewodami zasilającymi. ET40 chyba podobnie,
natomiast ET41 to dwie EU07 z obciętymi kabinami i złożone razem i musi
być zasilana przez co najmniej dwa odbieraki.
A to musialo mi sie pozajaczkowac z et41. Poszukalem na sieci i
faktycznie, Masz racje:) BTW. Et41 daje sie ponoc rozkladac z powrotem
na 2xEU07 :)
j.
========
Date: Thu, 23 Sep 2004 20:06:00 +020
From: badworm <nospam_at_nospam_post.pl>
Subject: Re: Tranzystor IGBT
Dnia 2004-09-22 17:51, Użytkownik Jacek R. Radzikowski napisał:
A to musialo mi sie pozajaczkowac z et41. Poszukalem na sieci i
faktycznie, Masz racje:) BTW. Et41 daje sie ponoc rozkladac z powrotem
na 2xEU07 :)
A te dwie brakujące kabiny to dospawają? ;-)
--
Pozdrawiam Bad Worm badworm{"a" w kolku}post[punkt]pl
GG# 2400455 ICQ# 320399066
"Dziwny jest ten świat..."
Tnijcie cytaty i sygnaturki!
========
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Date: Wed, 22 Sep 2004 16:00:04 +020
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: Re: Tranzystor IGBT
Hello Jacek,
Wednesday, September 22, 2004, 2:49:07 PM, you wrote:
I jeszcze na dokładkę - była niedawno mowa o tym, że chyba powyżej 1kA
to odbieraki zaczynają się przyklejać do sieci trakcyjnej.
Również dlatego ET42 ma chyba 2 pantografy.
Wiekszosc lokow ma po 2 pantografy. Dawno nie widzialem ET42, ale IIRC tez
ma ona dwa "patyki" na czlon. Kazdy czlon jest zasilany niezaleznie, wiec
w trakcie jazy sa podniesione dwa (po jednym na czlon).
Syn mi podpowiada, że nawet w ET42 podczas normalnej jazdy podniesiony
jest tylko jeden pantograf - ostatni... Wyjątek tylko przy oblodzonej
trakcji - pierwszy pantograf zdziera lód a drugi odbiera energię.
Oczywiście podczas ruszania też dwa pantografy.
[...]
--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!opal.futuro.pl!not-for-mai