pt100



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Thorn" <mrogow_at_nospam_interia.pl>
Subject: pt100
Date: Wed, 8 Oct 2003 12:37:23 +0200


witam!
problem moze nietypowy jak na ta grupe, ale pozwolcie ze sproboje bo na
pl.misc.samochody mi nie pomogli :).

w moim aucie sa na wezu plynu chlodniczego dwa czujniki temperatury.
spodziewam sie "prawie na pewno" ze sa to pt100. wskaznik temperatury na
desce rozdzielczej "lezy umarly". czy jezeli przy zimnym silniku i
temperaturze powietrza 12 st.cel. jeden z
nich ma R=1300ohm a drugi 2150ohm to jest to wystarczajace do stwierdzenia
ich usterki? o ile wiem pt100 w tej temperaturze to okolo 104,5. taki
czujnik jest chyba elementem pasywnym; nie trzeba do niego podlaczac zadnego
zasilania? jak zdejme z nich przewody i zmierze R to jest to pomiar
prawidlowy?

z gory dzieki, pozdrawiam, michal



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "EM" <edim123_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: pt100
Date: Wed, 8 Oct 2003 12:43:12 +0200


spodziewam sie "prawie na pewno" ze sa to pt100. wskaznik temperatury na
desce rozdzielczej "lezy umarly". czy jezeli przy zimnym silniku i
temperaturze powietrza 12 st.cel. jeden z
nich ma R=1300ohm a drugi 2150ohm to jest to wystarczajace do stwierdzenia
ich usterki? o ile wiem pt100 w tej temperaturze to okolo 104,5. taki
Witam
Wątpię, aby był to PT100, czy też PT1000.
Poza tym skoro ma tak wysoką rezystancję to wskażnik powinien pokazywać na
maksa.
Możesz spróbować podłączyć jakiś potencjometr i popróbować, czy uda się
'ruszyć' wskaźnikiem temperatury.
Pozdrawiam
EM



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Marcin Stanisz <mstanisz_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: pt100
Date: 8 Oct 2003 12:31:44 GMT


W artykule <bm0pdn$5uu$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl> Thorn napisal(a):
w moim aucie sa na wezu plynu chlodniczego dwa czujniki temperatury.
spodziewam sie "prawie na pewno" ze sa to pt100. wskaznik temperatury na

Prawie na pewno spodziewam się, że nie będą to Pt100 :-)

desce rozdzielczej "lezy umarly". czy jezeli przy zimnym silniku i
temperaturze powietrza 12 st.cel. jeden z
nich ma R=1300ohm a drugi 2150ohm to jest to wystarczajace do stwierdzenia
ich usterki? o ile wiem pt100 w tej temperaturze to okolo 104,5. taki

Chyba tak, bo dali zapewne dwa takie same termistory, więc w tej samej
temperaturze powinny mieć ~taką samą rezystancję. Co pokazuje czujnik?
0, max, NaN, FFFF? ;-) I czemu są dwa? Do mierzenia różnicy t na chłodnicy?

czujnik jest chyba elementem pasywnym; nie trzeba do niego podlaczac zadnego
zasilania? jak zdejme z nich przewody i zmierze R to jest to pomiar
prawidlowy?

Tak jest.

Marcin Stanisz
--

"A lie will go round the world before the truth has got its boots on"
Terry Pratchett, "Truth"

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed.silweb.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Thorn" <mrogow_at_nospam_interia.pl>
Subject: Re: pt100
Date: Wed, 8 Oct 2003 15:26:02 +0200


Użytkownik "Marcin Stanisz" <mstanisz_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:slrn.pl.bo80ug.134.mstanisz_at_nospam_COS13.ilf.com...

Prawie na pewno spodziewam się, że nie będą to Pt100 :-)

ok, chyba masz racje :)

Chyba tak, bo dali zapewne dwa takie same termistory, więc w tej samej
temperaturze powinny mieć ~taką samą rezystancję. Co pokazuje czujnik?

dwa sa prawdopodobnie dlatego zeby sterowac automatycznym ssaniem (nie wiem
na czym mialoby to polegac).

0, max, NaN, FFFF? ;-) I czemu są dwa? Do mierzenia różnicy t na
chłodnicy?

czujnik? nic, jest analogowy i lezy sobie :) a omomierz pokazuje wartosci
ktore wypisalem powyzej

no to jak mam sprawdzic, ze termistory sa sprawne? moze zepsuty jest np.
wskaźnik?

pozdro, thorn



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Marcin Stanisz <mstanisz_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: pt100
Date: 8 Oct 2003 13:50:27 GMT


W artykule <bm13c6$b0q$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl> Thorn napisal(a):
dwa sa prawdopodobnie dlatego zeby sterowac automatycznym ssaniem (nie wiem
na czym mialoby to polegac).

Daawno temu "we fieście" miałem autossanie i było to zrobione na bimetalu.
Jeśli ma ssanie, czyli gaźnik, to to jakiś dziadek jest i o większą
elektronikę bym go nie podejrzewał. Aż muszę sprawdzić, jakiego typu jest
czujnik w mojej "czerwonej błyskawicy" :-) Ale podejrzewam kapilarę (?)

czujnik? nic, jest analogowy i lezy sobie :) a omomierz pokazuje wartosci
ktore wypisalem powyzej

Może jeszcze przy podłączonych czujnikach sprawdź na zaciskach wskaźnika,
jaką widzi rezystancję. Czy kabli nie zeżarło.

Pozdrawiam

Marcin Stanisz
--

"A lie will go round the world before the truth has got its boots on"
Terry Pratchett, "Truth"

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: pt100
Date: Wed, 08 Oct 2003 20:32:34 +0200


On Wed, 8 Oct 2003 12:37:23 +0200, Thorn wrote:
w moim aucie sa na wezu plynu chlodniczego dwa czujniki temperatury.
spodziewam sie "prawie na pewno" ze sa to pt100.

90% szans ze to nie sa pt100.

wskaznik temperatury na desce rozdzielczej "lezy umarly".

To moze byc wina wskaznika ! Podlacz potencjometr 10k [moze w szereg z
rezystorem 200 ohm] i zobacz czy ruszy. Spalony moze tez byc
stabilizator ktory to zasila [zazwyczaj obok wskaznika].

czy jezeli przy zimnym silniku i temperaturze powietrza 12 st.cel. jeden z

P.S. wskaznik temperatury to niewykluczone ze ponize 60 ani drgnie.

nich ma R=1300ohm a drugi 2150ohm to jest to wystarczajace do stwierdzenia
ich usterki?

Watpie. To sa czujniki w roznym celu, moga byc inne.

czujnik jest chyba elementem pasywnym; nie trzeba do niego podlaczac zadnego
zasilania? jak zdejme z nich przewody i zmierze R to jest to pomiar prawidlowy?

A siedza w wezu czy sa wkrecone w metal ?
Bo teoretycznie .. jednym kablem zasilanie, drugim kablem wyjscie,
a masa masa moglaby byc .. ale watpie.

J.


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!news.man.poznan.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Thorn" <mrogow_at_nospam_interia.pl>
Subject: Re: pt100
Date: Thu, 9 Oct 2003 13:00:25 +0200


Uzytkownik "J.F." <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl> napisal w wiadomosci
news:k5g8ovodlvu9l8nve8stmrgq6k9m5un69i_at_nospam_4ax.com...

po pierwsze odkryjmy karty:) samochod to golf II z '89 roku.

To moze byc wina wskaznika ! Podlacz potencjometr 10k [moze w szereg z
rezystorem 200 ohm] i zobacz czy ruszy. Spalony moze tez byc
stabilizator ktory to zasila [zazwyczaj obok wskaznika].


Przed chwila podlaczalem potencjometr 10k pod wtyczke (jedna i druga) od
czujnikow o ktorych mowa. wskaznik ani drgnal wiec albo to on jest
faktycznie zepsuty .... albo jest jeszcze inny czujnik?

pozdro, thorn



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Marcin Stanisz <mstanisz_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: pt100
Date: 10 Oct 2003 07:12:47 GMT


W artykule <bm3f3d$3fq$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl> Thorn napisal(a):
po pierwsze odkryjmy karty:) samochod to golf II z '89 roku.

Eee, to trzeba było tak od razu - wieczorem wlizę pod maskę
i obejrzę czujniki :-))) Tym bardziej, że mi spryskiwacz
przestał działać, to i tak muszę.

Pozdr

Marcin Stanisz i Golf II 1,6D (rok produkcji chyba 89 ;-))
--

"A lie will go round the world before the truth has got its boots on"
Terry Pratchett, "Truth"

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Thorn" <mrogow_at_nospam_interia.pl>
Subject: Re: pt100
Date: Fri, 10 Oct 2003 12:08:04 +0200


Użytkownik "Marcin Stanisz" <mstanisz_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
...

fajnie, no i co? masz jakies pomiary? :)

pozdro, thorn



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Pawel Wyszynski" <nubianaBEZ_SPAMU_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: pt100
Date: Fri, 10 Oct 2003 13:57:50 +0200


Ech....

Czujniki na wężach z płynem chłodzącym są to zwykłe termistory
o charakterystyce NTC. Ich rezystancja w funkcji temperatury
jest dosyć popieprzona np. w Fordzie Fiesta r. 98
wygląda to tak:

15 stopni - 2100 omów
60 stopni - 134 omy
80 stopni - 100 omów
90 stopmi - 98 omów

Oczywiście czujniki są bardzo różne (nawet te same auta mają
różne kolory oprawek: żółte, zielone, białe i tak dalej).
To zależy od silnika. Sygnał z nich jest podawany
(przez zasilanie 5V - zwykły dzielnik) do komputera samochodu.
Na tej podstawie (ale są jeszcze inne czynniki) określane jest
tzw. ssanie, chociaż to pojęcie jest tutaj mocno naciągane.

Wskaźnik w kabinie to zupełnie inna bajka.
Najlepiej nie kombinować, bo można naprawdę poważnie spierdolić auto,
tylko podjechać do chłopka, który zajmuje się diagnostyką elektroniki auta
(nie mówię o serwisie). Chłopek ten podepnie tester do komputera autka,
i w ciągu 3 minut powie co jest zdupione. Kosztuje to około 25 złoty.
Natomiast jak upieprzysz sobie wejście w komputerze pokładowym, to
jesteś minimum 3 tysiące w plecy.

P.S. Te termistory psują się baaaaaardzo rzadko.

Pozdrawiam.

--
Paweł Wyszyński
nubiana_at_nospam_poczta.onet.pl



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Marcin Stanisz <mstanisz_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: pt100
Date: 10 Oct 2003 12:48:22 GMT


W artykule <bm66ul$4m7$1_at_nospam_news.onet.pl> Pawel Wyszynski napisal(a):
Najlepiej nie kombinować, bo można naprawdę poważnie spierdolić auto,
tylko podjechać do chłopka, który zajmuje się diagnostyką elektroniki auta
(nie mówię o serwisie). Chłopek ten podepnie tester do komputera autka,
i w ciągu 3 minut powie co jest zdupione. Kosztuje to około 25 złoty.
Natomiast jak upieprzysz sobie wejście w komputerze pokładowym, to
jesteś minimum 3 tysiące w plecy.

He, he, he - w golfie z 1989 r.? Komputer mam w nim wtedy, kiedy wożę nim
swojego notebooka ;-)))

Pozdrawiam

Marcin Stanisz
--

"A lie will go round the world before the truth has got its boots on"
Terry Pratchett, "Truth"

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.pl!newsgate.p

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: zielpro_at_nospam_poczta.onet.pl (ziel)
Subject: RE: pt100
Date: 10 Oct 2003 16:55:25 +0200


On Behalf Of Marcin Stanisz
He, he, he - w golfie z 1989 r.? Komputer mam w nim wtedy, kiedy wożę nim
swojego notebooka ;-)))

A moja Ascona ma komputera, i nawet jeden scalak przypomina procesor. ;-)
Też 89r.

pzdr
Artur

--
Zaloz prywatne forum:
http://forum.onet.pl


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!news.man.poznan.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: jerry1111 <stop_this_spam_jerry1111_remove_at_nospam_remove.wp.pl>
Subject: Re: pt100
Date: Fri, 10 Oct 2003 20:25:33 +0200


To zależy od silnika. Sygnał z nich jest podawany
(przez zasilanie 5V - zwykły dzielnik) do komputera samochodu.

Nie zawsze. W kilku nowych autkach był zwykły dzielnik z 12V
akumulatorowych - też się zdziwiłem.

Natomiast jak upieprzysz sobie wejście w komputerze pokładowym, to
jesteś minimum 3 tysiące w plecy.

Jest firma naprawiająca kompy samochodowe za ok. 800 PLN/szt.
Kolega korzystał z usług - tylko nie było czasu obejrzeć jak wygląda
komp po ichnich manipulacjach.


--
Jerry

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.nask.pl!uw.edu.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Andrzej Grodzki" <agrodzki_at_nospam_mimuw.edu.pl>
Subject: Re: pt100
Date: Fri, 10 Oct 2003 14:39:51 +0200


Użytkownik "Thorn" <mrogow_at_nospam_interia.pl> napisał w wiadomości
news:bm60d7$aee$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl...
Użytkownik "Marcin Stanisz" <mstanisz_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
...

fajnie, no i co? masz jakies pomiary? :)

pozdro, thorn

Hej.
W mim Dieslu 1.9 (rocznik 91) czujnik temperatury do wskaznika na desce,
siedzi w obudowie zaworu termostatu (dwu obiegowy system chlodzenia) jeden
kabelek bezposrednio do deski.
Z elektrycznych elementow termicznych sa w moim autku jeszcze tylko dwa
czyjniki termostatyczne, progowe, zamocowane w chlodnicy. Jeden wlacza
pierwszy wentylator po przekroczeniu 95st, drugi zalacza drugi wentylator po
osiagnieciu 100st (oba za posrednictwem przekaznikow).
I to sa wszystkie ELEKTRYCZNE termiczne elementy, jakby co ze moze byc
wiecej niz jeden termiczny. No to zeby juz zamknac temat termiki to jest
jeszcze mechaniczne cieglo termostatyczne podnoszace obroty dla zimnego
silnika (obroty biegu jalowego pompy wtryskowej).
Oczywiscie zadnej elektroniki, komputerow i innych bajerow tam nie ma.

Pozdrawiam Andrzej Grodzki.



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Pawel Wyszynski" <nubianaBEZ_SPAMU_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: pt100
Date: Fri, 10 Oct 2003 15:23:40 +0200


Właśnie, zapomniałem dopisać, że mówiłem
o (stosunkowo) nowych autach benzynowych
z wtryskiem paliwa. W starszych modelach
autek jest więcej mechaniki i elektryki niż elektroniki.

Pozdrawiam.

--
Paweł Wyszyński
nubiana_at_nospam_poczta.onet.pl




========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Marcin Stanisz <mstanisz_at_nospam_wytnij.to.poczta.onet.pl>
Subject: Re: pt100
Date: Sat, 11 Oct 2003 10:27:43 +0200


Dnia Fri, 10 Oct 2003 14:39:51 +0200, "Andrzej Grodzki"
<agrodzki_at_nospam_mimuw.edu.pl> napisał(a):
W mim Dieslu 1.9 (rocznik 91) czujnik temperatury do wskaznika na desce,
siedzi w obudowie zaworu termostatu (dwu obiegowy system chlodzenia) jeden
kabelek bezposrednio do deski.

To jest inaczej - termistor u mnie jest przy wyjściu chłodzenia z
silnika.

Z elektrycznych elementow termicznych sa w moim autku jeszcze tylko dwa
czyjniki termostatyczne, progowe, zamocowane w chlodnicy. Jeden wlacza
pierwszy wentylator po przekroczeniu 95st, drugi zalacza drugi wentylator po
osiagnieciu 100st (oba za posrednictwem przekaznikow).

Raczej dwa biegi tego samego wentylatora.

I to sa wszystkie ELEKTRYCZNE termiczne elementy, jakby co ze moze byc
wiecej niz jeden termiczny. No to zeby juz zamknac temat termiki to jest
jeszcze mechaniczne cieglo termostatyczne podnoszace obroty dla zimnego
silnika (obroty biegu jalowego pompy wtryskowej).

Chyba zmiana kąta wtrysku dla zimnego silnika? Ale mogę się mylić. Bo
u mnie się to ręcznie wyciąga do odpalania "traktorka" (jak go córy
nazywają).

Oczywiscie zadnej elektroniki, komputerow i innych bajerow tam nie ma.

I dzięki Bogu ;-)))

Pozdrawiam Andrzej Grodzki.

Ja również. I znowu się NTG zrobiła, bo to raczej p.m.s :-)

--
Marcin Stanisz

"A lie will go round the world before the truth has got its boots on"
Terry Pratchett, "Truth"

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!news.man.poznan.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Marcin Stanisz <mstanisz_at_nospam_wytnij.to.poczta.onet.pl>
Subject: Re: pt100
Date: Sat, 11 Oct 2003 10:22:08 +0200


Dnia Fri, 10 Oct 2003 12:08:04 +0200, "Thorn" <mrogow_at_nospam_interia.pl>
napisał(a):
fajnie, no i co? masz jakies pomiary? :)

Czujnik temperatury to ten, który łączy się z konsolą kablem
żółto-czerwonym i brązowym (masa) (tak zeznaje moja książka).
Pomierzyć go nie mogłem, bo mi padła bateria w mierniku :-( Funkcji
tego drugiego elementu nie mogą zidentyfikować - na posiadanych przeze
mnie schematach nie występuje. Zmierzę oba, kiedy kupię baterię.

Kable sprawdziłeś?

Pozdrawiam
--
Marcin Stanisz

"A lie will go round the world before the truth has got its boots on"
Terry Pratchett, "Truth"


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Marcin Stanisz <mstanisz_at_nospam_wytnij.to.poczta.onet.pl>
Subject: Re: pt100
Date: Sat, 11 Oct 2003 16:50:14 +0200


Dnia Sat, 11 Oct 2003 10:22:08 +0200, Marcin Stanisz
<mstanisz_at_nospam_wytnij.to.poczta.onet.pl> napisał(a):
Pomierzyć go nie mogłem, bo mi padła bateria w mierniku :-( Funkcji
tego drugiego elementu nie mogą zidentyfikować - na posiadanych przeze
mnie schematach nie występuje. Zmierzę oba, kiedy kupię baterię.

Zimny czujnik (ca. 18stC w garażu) ma 1,68kOhm. Nagrzany (tak, że
wskazówka jest w połowie pierwszego pola, tego na biało) ma ok.
350Ohm.

Pozdrawiam
--
Marcin Stanisz
"A lie will go round the world before the truth has got its boots on"
Terry Pratchett, "Truth"


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Thorn" <mrogow_at_nospam_interia.pl>
Subject: Re: pt100
Date: Mon, 13 Oct 2003 12:39:26 +0200


Użytkownik "Marcin Stanisz" <mstanisz_at_nospam_wytnij.to.poczta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:j16gov0e6ikdsg9istav22acfju0j57kq3_at_nospam_4ax.com...
Dnia Sat, 11 Oct 2003 10:22:08 +0200, Marcin Stanisz
<mstanisz_at_nospam_wytnij.to.poczta.onet.pl> napisał(a):
Pomierzyć go nie mogłem, bo mi padła bateria w mierniku :-( Funkcji
tego drugiego elementu nie mogą zidentyfikować - na posiadanych przeze
mnie schematach nie występuje. Zmierzę oba, kiedy kupię baterię.

Zimny czujnik (ca. 18stC w garażu) ma 1,68kOhm. Nagrzany (tak, że
wskazówka jest w połowie pierwszego pola, tego na biało) ma ok.
350Ohm.

Dzieki serdeczne, to by znaczylo, ze moj jest dobry, nagrzany ma taki sam
opór, no to nie wiem co jest grane, pozostaje mi jeszcze ten drugi, od
automatycznego ssania

pozdrawiam, thorn



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!lublin.pl!news.nask.pl!NNR